Nyheder
Test af Tesla Model 3 LRSkrevet af Thomas Eriksen | 18-11-2020 12:01 | 7257 visninger | 46 kommentarer, hop til seneste
I dag skal vi kigge på noget lidt anderledes end vi plejer her på siden. Vi har nemlig fået en Tesla Model 3 Long Range til test, eller dvs jeg har selv købt en. Den har nu de sidste 6 måneder siden fungeret som min eneste bil. I den tid har jeg kørt omkring 25.000 km så jeg har efterhånden fået den godt ind under huden. Jeg er klar over at biler er langt fra det vi normalt tester her på siden, men Tesla er også en speciel virksomhed. Man kan faktisk sige at Tesla er en teknologivirksomhed der tilfældigvis laver en bil og det er det aspekt jeg vil prøve og grave lidt dybere i, med denne artikel.
Læs hele artiklen her
Ja var det ikke fordi jeg bor i centrum af Aalborg, så havde jeg også gået el. -- 3950X|Crosshair VIII Formula|32GB RAM
Gainward3090-GS|PG279Q
Samsung970 EVO+ 1TB+2TB|Samsung 860 PRO 2TB
Samsung860 QVO 2TB|Corsair AX860i Et stort problem for mig mht til el biler er: alt for få ladestationer. -- Fedt, glæder mig til at høre om den manglende ratvarme har nogen indflydelse på din vurdering til vinter ;) --
Min far har lige den model. Jeg hader min egen lille Renault Clio 2 efter at have lånt Tesla'en :( -- - Kemal Kinali
Dlive.tv/KKINALI_TV --
Sidst redigeret 18-11-2020 12:38 Sprød bil, og super anmeldelse! Meget informativ og giver nogle detaljer, som de andre reviewers ikke rigtig siger noget om.
Jeg kan ikke forsvaret af en Tesla, da jeg kun har 10min kørsel til arbejde. På trods af jeg kan lade gratis hver dag på arbejde...
Men for satan den er lækker. -- - Indsæt signatur - Kører selv en SEAT Mii Electric som jeg er utrolig glad for. Der er altså noget over den lydløse enorme acceleration i en elbil. -- Don't feed the trolls. Jeg har den i Blå med de 19" sportsfælge i SR versionen.
Virkelig fed bil. Jeg pendler 100 km pr. dag og har til 2 ture inden jeg lader op hjemmefra.
Som et godt tip kan jeg anbefale folk at nappe en SPOT el aftale fra jeres elselskab. Når i lader op om natten er det næsten gratis strøm i får i bilen. Det luner godt når staten kompenserer hvert 3 mdr for dit el-forbrug:)
SPOT priserne, for sjælland, kan ses her: https://www.nordpoolgroup.com[...]
Vil man se FYN og Jylland skal i klikke på "DK1" i tabellen. Prisen for strøm, mens jeg skriver dette, er på 37 øre pr. kWh. Kl 01 til 04 er prisen typisk 1 øre eller lavere - derfor et godt tidspunkt at lade bilen op på;)
-- Hol.dk White/Black status: +19/-1
Trådstarter anmeldt til Admins for referral-links.
(okay, nej, og tillykke med den :)
Bor i rækkehus - til leje - og med 15-20 meter til parkeringspladser uden fast parkeringsplads - så jeg kommer ikke til at hoppe på elbilerne. Bilnørden (og miljønørden) i mig synes også stadig det er en katastrofe at vi ikke fik brintbilerne i stedet, som virkede som en meget bedre all-round løsning, men sådan blev det så ikke - nok faktisk primært takket være Tesla.
Men bilen bliver jo hverken værre eller bedre af hvad jeg måtte mene om det efterhånden gennemtæskede emne. -- "ORK SATME!" #1+2>>Jeg er enig hvis ikke jeg boede i hus med mulighed for at lade bilen, så havde jeg heller ikke købt en elbil. Men som det er nu så er det intet problem for jeg lader blot op hjemme og har stortset aldrig behov for at lade ude.
#3>>jeg har aldrig haft en bil med varme i rattet så for mig vil det ikke gøre nogen forskel. Der har dog gået mange rygter om at Model 3 vil få denne feature i 2021 men det står ikke på liste over udstyr på deres hjemmeside selvom det er den opdaterede model der er på den.
#4>>Det er også ret kedeligt at komme over i en Benzin bil når man kører i den til dagligt. Man glemmer helt alle de ting der følger med og hvor langsomme alle andre biler er :-)
#5>>Tak for de pæne ord, jeg har også prøvet at komme rundt om det hele, men det er svært for kan kunne skrive mange sider om infotainment systemet eller batteri teknologien alene. Men ja det er en dyr bil, jeg troede ikke at jeg skulle ende med at bruge næste en halv million kr på en bil, men når man kører meget så er økonomien slet ikke så dårlig.
#6>>Jeg har aldrig kørt en Mii men jeg har kørt en del forskellige elbiler og generelt set så vil jeg langt foretrække en elbil over en Benzin bil. Så skal vi på et tidspunkt have en bil nr 2 så vil jeg da klart se på om budgettet kan trække en elbil der også.
#7>>Godt tip med strøm. Jeg har vindstød som også giver gode lave priser men der er klart noget mere incitament til at følge med på det marked når man har elbil.
Jeg godt lide fælgene du har valgt til din, men da jeg under alle omstændigheder skulle have vinterdæk valgte jeg standard fælgene. Jeg har dog ikke rigtigt besluttet mig for om jeg skal have 19" til næste forår eller om jeg skal fortsætte på 18" der er trods alt lidt mere komfort og man skal ikke være helt så bange for at skrabe en kantsten.
#8>>Nogle fordele skal man da have lov til at have som ejer :-)
Den med Brint kontra Batteri er mere nuanceret end man lige tror. For folk der som du ikke har mulighed for at sætte egen lader op hjemme eller på arbejdsplads ville alt andet lige være bedre tjent med en Brint bil. Så kunne i få alle fordelene fra Elbilen og ikke være nød til at bruge lang tid på at lade ude i byen.
Men der er en bagside af medaljen. Brint er energimæssigt ikke særligt effektivt. En Tommelfinger regel er at man kører 100 km på 1 KG Brint, skal den Brint fremstilles miljøvenligt dvs ved elektrolyse så koster det omkring 55 KWh strøm. Det ene KG brint indeholder så ca 33 KWh energi og så der bruges energi på at komprimere og pumpe den på bilen og endeligt skal den gennem brændselses cellen som igen ikke er 100% effektiv. Så Brint er meget dyrt over 100 kr pr KG. Hvis du nu havde tappet strømmen på min bil så kunne du køre omkring 300 km. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #9 er det et regnestykke baseret på benyttelse af vedvarende energikilder, det du skriver om brint? -- ASUS P6X58D-E Xeon X5675 @ 4600 12 gb Corsair CMX6GX3M3A1600C9
MSI 1080 Ti Armor OC
Samsung 860 Evo Crucial mx #10>>Regnestykket er det samme uanset hvilken energikilde man benytter.
Personligt ser jeg Brint som et en god måde at lagre overskudsenergi eller til brug steder hvor et Batteri ikke er så praktisk men som primær energikilde i biler giver ikke mening med vores nuværende energi forsyning. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #9 - men (og jeg spørger høfligt) - hvis du medregner energiforbruget ved at komprimere og pumpe brint, skal du så ikke også medregne energi- og miljømæssige belastninger ved at producere og bortskaffe batterierne i din Tesla?
Jeg mener - batterier er stadig ikke ligefrem brug-og-smid-væk. Det afledte "affald" ved brinten som drivkilde er så .. ingenting.
Skal det ikke med i samme regnestykke? Og jo, havde vi så 100% grøn strøm var regnestykket også et andet. Ikke bare i direkte kroner og øre, men også helt åbenlyst i miljøbelastning?
Jeg har ikke sat mig sindssygt meget ind i det (ku' sagtens finde på at købe en elektrisk MC som min næste MC) - jeg kan bare huske for 20 år siden hvor Honda havde en Accord som kørte på Brint (TopGear-drengene kørte den) - og den kørte allerede dengang 400km på en tank, og tog 20-30 sekunder at tanke.
Nu er TopGear ikke præcis videnskab, men .. alt det bøvl der er med at "producere" brint, er der vel også med at bortskaffe hundredetusindvis af pænt miljøfarlige batterier - eller er de moderne batterier slet ikke så slemme som de var for 20 år siden? Synes altid man hører at vores batterier i alting, er kilden til stor ondskab? (har f.eks heller ikke trådløs mus/keyboard, fordi det virker som en unødig spild af batterier) -- "ORK SATME!" --
Sidst redigeret 18-11-2020 15:33 #9
Jeg har også Vindstød, og har lige skrevet til dem om der er mulighed for SPOT priser, eller eventuelt andre muligheder for "off-peak" rater. Vender tilbage når jeg hører noget. -- Don't feed the trolls. #12
Nej, brintbilen er død og begravet.
Fra du begynder at udvinde/producere brinten til den er omsat til elektrisk energi i din bil har du smidt 50% af energien væk.
En brintbil er basalt set en elbil med et mindre batteri (ca. 20%) så tilsat en brinttank og en brændselscelle. Det gør bilen klart dyrere end en ren elbil og brinttanken er svær at udforme så den kan placeres smart.
#0
Fint review af bilen uden dog at tilføje meget nyt. Heldigt din ikke har de store fejl ud over bagkofangeren ikke har samme farve som resten af bilen. (Muligvis billedet snyder) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har tidligere set dit regnestykke for hvad den ville koste med strøm, forsikring etc.
Selvom det er lidt tidligt at sige, så ville jeg gerne se dit regnestykke om ½-1-2-3 år eller lign. om vedligeholdelse, strøm etc. holder.
Super fed bil. Havde jeg råd, så købte jeg nok også en :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #12>>Det synes jeg er meget reelle spørgsmål og når vi taler om bortskaffelsen af dem så skal vi jo være helt ærlige og sige at da elbiler endnu ikke skrottes i stor stil, så kan vi ikke give et godt svar på det endnu. Men jeg tror at genanvendelse af batterier bliver en stor industri i fremtiden og der er noget der peger på at det er muligt at gøre det uden at det har de store konsekvenser for miljøet. Jeg så en Youtobe video fra et Tysk firma der genanvender batterier og som påstår at de kan genanvende 91 % af materialerne i et batteri uden at smelte noget om. https://www.duesenfeld.com[...] eller denne youtube video https://www.youtube.com[...]
Men det er ikke kun energien fra genanvendelsen vi skal huske, det er også det tab der er i ladere og det tomgangsforbrug bilen har der skal regnes med. Jeg har lige lavet regnestykket på min bil og i mit tilfælde bruger jeg faktisk små 27% ekstra strøm end bilen rapporterer Så mens bilen mener at jeg har brugt 175 Wh pr Km er jeg kommet frem til at jeg bruger 222 Wh incl ladetab og alt muligt.
En del af forklaringen på det er at jeg varmer og køler min bil inden jeg kører og at der er tidspunkter hvor vi har siddet i bilen og brugt varme /køling men ikke kørt, samtidig bruger jeg Sentrymode som optager rundt om bilen når jeg ikke er i nærheden.
Hvis vi havde ubegrænset grøn energi så er jeg enig i at Brint ville være en mulighed. Problemet er bare at der går længe før det er sandheden og selv til den tid vil det jo stadig være dyrere at fylde bilen med Brint end at lade op fra en forvokset stikkontakt.
#14>>Det er nærmere 60% af energien der er smidt væk i konverteringer.
Du har desuden ret i at billederne viser at der er lidt farveforskel på kofangerne og resten af bilen. Det ser værre ud på billeder end i virkeligheden, men det afhænger også meget af lyset og hvilken vinkel man ser det fra. Det ses faktisk især sidst på dagen, men jeg vidste det var en mulighed, så jeg kan godt leve med det.
#15>>Jeg har lige fundet det frem og du får et link her. https://www.dropbox.com[...]
Jeg har desuden lige regnet efter hvad jeg har forbrugt siden jeg fik bilen.
Samlet set har jeg brugt 5398 KWh incl ladetab superladning og den slags.
Ladet hjemme 5398 KWh a 1,80 kr = 9716 kr.
Tesla Supercharger 320 KWh a 0 kr = 0 kr.
Anden opladning 50 KWh = 120 kr.
Refusion og Abonnement fra Eon = -6294 kr
Samlet pris for at køre 25983 km = 3542 kr.
Pris pr km 13,6 øre
Reparation og service 0 kr.
Mine dæk har stadig mønster til 10-15.000 km og så har jeg købt vinterdæk for 4000 kr som jeg endnu ikke har fået monteret.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Thomas har ganske ret i at brint biler ikke er vejen frem som det ser ud nu. Dog kunne jeg godt se brændselsceller blive brugt i lastbiler fx.
Danmark satser ret hårdt på at lave brint ud af begge ender om 10 år, overskydende strøm fra store vindfarme er nok det bedste scenarie ifht. Brint produktion.
Mht batteri afskaffelsen så har jeg selv set videoen af den tyske fabrik, det hele skal nok blive cirkulært.
Indtil da har batterier vist sig at holde utroligt længe.
Som jeg forstår det er det selve energi forbruget ved fremstillingen af batterierne der er co2 tungt. Det er Tesla vist ved at fikse, ved at sætte solceller op i øst og vest
Nå Anyways, jeg er ikke misundelig på din tesla Thomas og har slet ikke ondt i røven over hvor behagelig den må være at køre i*. Tak for dit review!
*har lidt ondt... -- Sgu en fin bil.
Mht. fælge og dæk, så syntes jeg det er værd at se denne video: https://www.youtube.com[...]
Om det så også omsættes til virkelighed, kunne være spændende at få afprøvet. -- Sidst redigeret 18-11-2020 19:48 @Thomas
Ret skal være ret. Det er faktisk den bedste artikel jeg har læst på HOL. Ser man bort fra sproglige fejl osv., så var det faktisk en fornøjelse at læse. Tak for det. -- Tak for artiklen/reviewet :) --
Rigtig fin artikel.
Stod selv for et halvt år siden og skulle have nu hverdagsbil. Var ude og prøve en Model 3 bla.
Var meget skuffet over byggekvaliteten og køreegenskaberne. Så valgte noget andet, dog skal det siges at jeg har benzin i blodet og nok ikke var klar til at slippe benzin motoren.
Så jeg endte med en BMW M140i, men den er nok også mere et stykke legetøj som også kan overraske en en Tesla ;) -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. Fin artikel.
Prøv lige og lav dit regnestykke igen og så inkluder anskaffelses prisen samtidig, så ser det vidst ikke så fint ud som du får det til at fremstå. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #22
Ja det vil nok ændrer noget på regnestykket. Da sådan en Tesla jo koster i omegnen af 100.000 kr mere end en tilsvarende diesel/benzin bil :) -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. Tilføjelse til #9,#13:
Har snakket med Vindstød, de tilbyder ikke timepriser. Men hvis man er på variable/flex aftale, hvilket jeg er, så kan det godt betale sig at kigge på dagspriserne da de er annonceret en dag forud og kan godt svinge meget. F.eks kostede strømmen 42,23 kr per MWh Søndag, fremfor eksempelvis 418,65 kr per MWh i fredags.
Naturligvis, hvis man lader hver dag er det jo lige meget men lader man ikke hver dag, kan det godt betale sig at planlægge hvilke dage man lader på. -- Don't feed the trolls. #21 Ja, det er korrekt de har store problemer med at nå byggekvaliteten fra de tyske fabrikanter. -- Jeg har selv en Model 3 Performance i hvid/hvid, det er en skøn bil og der har da lige været et par ting de skulle rette men jeg vil aldrig nogensinde kunne sætte mig i en brændstofbil igen.
Jeg syntes ikke det er så vildt med autopilot og antallet af gange man skal slå til fra, nok ikke hvert minut man skal sidde og lege med den imo.. men jeg bruger den faktisk konstant, det er pisse lækkert.
Det med mængden af ladestandere er altså ikke et problem hvis man har hus.. man lader hjemmefra og så har man km nok til at køre det meste af DK rundt, og der er ladere overalt hvor man stort set kommer... ej heller et problem at tage turen igennem Europa, der er Tesla Superchargers overalt.
Husk dit link til sidst i artiklen, I får også et lod til at vinde en Model Y hver måned, samt en Roadster hver 3. måned begge parter hvis man bruger linket udover de 1.500 km gratis kørsel. -- Lige til tilføjelse, I skal være opmærksom på hvis I pønser på en Tesla nu, så er deres site opdateret med de nye kommende priser hvis regeringen ikke finder en løsning.
Dvs. de er lige steget en del hundrede tusinde over natten her forleden. Samme bil, bare med afgifter.
Så hvis det bliver sådan kan jeg godt forudse at salget stopper igen. -- #18>>Jeg har godt selv set den og det er meget intressant. Jeg tror at en del af regnestykket er forkert. Han bruger nemlig officielle tal fra Tesla og der er 18” garanteret med Aerocaps som mange af os piller af. Aerocap skulle stå for ca 5% reduceret energi forbrug. Men stadig utroligt at der er så stor forskel på størrelsen.
#19>>Tak.
#21>>Jeg tror at det afhænger meget af hvad man er vant til at køre i. Jeg kommer fra en ældre og billigere bil og har ikke nogle problemer med det jeg ser. Men jeg er helt klar over at hvis jeg er vant til at køre i store europæiske luksusbiler så ville den ok føles lidt billig.
Angående køreegenskaber så får Model 3 utrolig stor ros af stortset alle journalister der kører den. Jeg så feks en test på bane hvor en Performance næsten kørte lige op med en BMW M3, hvilket er intet mindre end imponerende når man tænker på at en BMW M3 er en af de fineste køremaskiner i verdenen. Men det så ud somom at mens tiden var sammenlignelig så virkede BMW M3’eren sjovere at køre.
Din BMW er uden tvivl hurtig, næsten lige så hurtig som min Model 3 men du ville få kæmpe tæsk af en Performance :-)
#22>>Jeg har lige lavet regnestykket mellem Teslaen og den Skoda Octavia som var mit alternativ og min gamle bil. Du kan finde det her https://www.dropbox.com[...]
Det der overraskede mig var at Totalomkostningen faktisk ikke er meget forskellig selvom bilen er en hel del dyrere.
#23>>Faktisk gav jeg omkring 150.000 mere for Teslaen end jeg ville have givet for en Diesel bil. Men prøv og se filen ovenfor.
#24>>Ja jeg har dog valgt en løsning som er mere en gennemsnitlig pris så jeg ikke skal tænke over det.
#26>>Før Corona slog til havde jeg regnet med at sommerferien skulle være en bilferie til Norge og der er ingen tvivl om at Tesla er suveren vinder når det kommer til lade netværk. Jeg bruger dog selv meget sjældent opladning ude i byen da jeg bor i hus med egen indkørsel. Så det er bare stikket i når den køres i garagen.
#27>>Ja regeringen er åbenbart ikke så grøn som den gav udtryk for. Ambitionerne er meget små på det område.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #28
Det er måske lidt uden for sammenligningen. Men min bil er optimeret både i motor, gearkasse og undervogn. Så din Model 3 kan ikke følge med, faktisk kan en Performance kun lige følge med, hurtigste jeg har målt er 3,48 sek. :)
-- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. #28 Fedt, hvilken årgang og HK er det?
Performance er nede på 3,1 hvis SoC er over 50% :D - har set folk få den ned på 3.0 med de rette dæk. -- #24 - de priser du skriver der er vanvittige dyre. Få skiftet selskab hurtigst muligt.
Jeg kan fortælle dig jeg lader min op med en pris på mellem 1-3 øre hver nat. Der er en verden til forskel i forhold til dine dagspriser. Stol på mig her - du skal have en SPOT aftale. Jeg arbejder som indkøber hvor jeg bla. handler El stortset hverdag, så jeg har styr på det;)
Jeg er privat kunde hos EnergiFyn, som tilbyder SPOT aftale med kun 1 øre i tillæg. Det koster 10 kr. i abb. pr. md for at være kunde hos dem - jeg vil anbefale alle at gå til dem. (eller andre under samme vilkår)
Jeg smider lige priserne for hele 2020, som er delt ud pr. md - så kan du se du betaler for meget:
Jan: 18,67
Feb: 13,13
Marts: 13,64
April: 10,84
Maj: 11,97
Juni: 19,58
Juli: 18,35
August: 25,71
September: 28,67
Oktober: 19,16
Priserne natten til 25/11-2020
01 - 02 3,74 (her starter min opladning)
02 - 03 3,22
03 - 04 2,63 (her slutter min opladning)
Håber det giver mening - ellers tag mit ord for det.
kilde: https://www.nordpoolgroup.com[...] -- Hol.dk White/Black status: +19/-1
--
Sidst redigeret 25-11-2020 09:27 #30
Det er en 2016, med et stage3+ (turbo/udstødning/indsugning/gearkasse) 511hk/701nm. Regner med at jeg til sommer vil prøve med nogle letvægtsfælge og nogle semi-slicks til sommer.
-- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. #32 lol det er godt gået at få 701nm ud af den :D
Den er baghjulstrukket ikke? -- #33
Ja, 700nm er også lige i overkanten til launch-control. Men der er opgradering på vej til gearkasse og drivlinjen.
Den er xDrive. -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. #31
Nøjagtig samme priser som du selv henviser til, bare på "dags priser" i stedet for "time priser".
Tag min eksempel med Søndag d. 22/11. Der var dagsprisen 42,23 DKK per MWh i DK2, i følge dit link.
Det samme som jeg skrev.
Så forstår ikke hvad du siger med at de priser jeg skrev var "vanvittig" dyre. -- Don't feed the trolls. --
Sidst redigeret 25-11-2020 16:33 #29>>Ja hvis du har tunet den så er det klart at min ikke kan følge med, jeg har jo bare standardudgaven uden accelerations boost. Jeg har også en kollega der har købt en tunet Mercedes A45 AMG og den kan jeg heller ikke følge med. Men det er jo også biler der koster mere end det dobbelte end min, så er er klart at der er noget potentiale i dem.
Jeg elsker biler og ville da ikke have noget imod at have sådan en som din, men så skulle min opsparing lige være nummeret større, for at Pendle langt i en voldtunet bil bliver nok lidt dyrt i længden. Jeg valgte også bevist Performance udgaven af Model 3 fra da jeg hellere ville have anhængertræk end 3,3 sekunder hurtigere til 100. Du skal huske jeg er jo en halvgammel bogholder :-)
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #34 Fedt, ja 700nm er en del, sjovt den ikke går ned omkring 3s, men det hjælper de upgrades nok på.
#36 De koster vist det samme hvis man tjekker bilbasen, dog ikke fra ny med BMW'en. -- Jeg elsker at læse om folk der TROR at de kører grønt når de kører i elbil, med mindre man selv producerer sit eget grønne strøm eller ved præcis hvilken strøm de modtager, så kan man ikke kalde det grønt, for fakta er, at der bliver brændt en helvedes masse AFFALD når vindmøller og solceller ikke kan producere nok strøm til hele befolkningen, især i nattetimerne
Kraftværkerne importerer endda så meget affald fra andre lande, at de knapt kan følge med, så det kan godt være at elbiler ikke udleder skadelige partikler, men det bliver bare rykket ud til skorstenene ved kraftværkerne, ergo kører man i princippet på en forbrænding, godt nok bliver det meste renset inden udledning, men de kan aldrig rense røgen helt rent
Dette bliver kun værre når jo flere elbiler der kommer og flere skal lade i nattetimerne
-- Kig evt lidt på True Energy som sørger for at bilen bliver opladt billigt om natten: https://www.trueenergy.io[...] De har lavet en række aftaler med forskellige selskaber. Jeg er ikke helt inde i casen, men synes de gør et godt stykke arbejde. Fandt det her på youtube, der forklarer det lidt: https://www.youtube.com[...] -- A clean house is a sign of a broken computer --
Sidst redigeret 01-12-2020 21:05 @Martin_DJ
Ahh, så er det måske DIG jeg har set drøne rundt i byen i den M140i :-)
Mht. Tesla, så er det en fed vogn, kender en masse Model 3 ejere. Og har man først prøvet en tur i en P100D Ludicrous, så føles rigtig rigtig RIGTIG mange biler langsomme, selv tunede tyskere ;-) Men hvor mangler den dog lyden ..
(Ufatteligt at der snart kommer en 'Plaid' version)
Personligt havde jeg selv kraftigt Model Y i overvejelserne da jeg gerne vil kunne trække 1500KG på krogen, samt have lidt mere plads. Men ser ud til at folketinget har smadret den plan ... for nu. DK priser er stadig ukendt. -- #42 Nej hold dig til planen, de næste 10 år er elbiler fritaget... det er kun værdien over de 480k'ish du betaler lidt afgift af, så en Model Y er fin.
Vi snupper også en senere i år nok, når Giga Berlin er færdige og har spyttet nogle tusinde biler ud uden fejl :D -- 43#
Så er vi 2 :-) Vi sidder også bare og venter på at Giga-Berlin bliver færdig og begynder at spytte Model-Y ud med de nye batteriet og varmepumpe mv.
Det er godt nok blevet lidt "tamt" siden vi solgte vores Model S :S -- IDGAF! #43 ->
Jeg håber også det bedste, er spændt på priserne :-) Den model vil passe perfekt til familien her.
Har også lagt mærke til at flere tror at de nye priser på Tesla's site er de rigtige. Det er ikke tilfældet, det vist skyldes bare at de endnu ikke har fået de korrekte beregninger, så registreringsafgiften er alt for høj. -- Hej
Jeg har altså ikke læst alle indlæg herinde, så undskylder på forhånd for mit spørgsmål, hvis det allerede er blevet besvaret.
Jeg går og overvejer en Tesla model 3 LR med 20% i udbetaling og 96 mdr., så lyder anslået lån til 4108,- / md. og så skal jeg selvfølgelig have mig et Clever abb. til 800,- /md. så i alt ca. 4900 pr. md.
Nuværende bil inkl. brændstof lyder på ca. 5900,- /md.
Jeg kører ca. 40-42.000km om året. Så mit egentlige spørgsmål er om batteriet. jeg kan se der kun er 192.000km garanti på dette, hvilket jeg når på ca. 4,5 år. Er dette noget man skal bekymre sig om? og hvad koster et nyt batteri? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|