Moza Racing R12 vs. R5 Wheel Base: En Sammenligning
Af Heini Nielsen | 22-09-2024 | 575 visninger | 2 kommentarer
Moza Racing R12 Wheel BaseIntroduktion
Moza Racing's R12 wheel base har været på markedet i et stykke tid nu, og som en ivrig sim-racer har jeg endelig fået mulighed for at teste den grundigt. Tidligere har jeg brugt Moza R5, som har imponeret med sin ydeevne, især når man tager prisen i betragtning. R5 leverer 5,5 Nm drejningsmoment, hvilket er rigeligt til at give en solid køreoplevelse for de fleste.
Men med R12 har Moza Racing virkelig skruet op for intensiteten. R12 leverer hele 12 Nm drejningsmoment, hvilket er mere end dobbelt så meget som R5. Denne ekstra kraft giver en langt mere realistisk og engagerende køreoplevelse, der især vil appellere til seriøse sim-racere, som ønsker en endnu dybere fornemmelse af, hvad der sker på banen.
Dog kommer denne øgede ydeevne med en pris. R12 koster cirka 4800 kr, hvilket er en betydelig opgradering fra R5, der kan købes som en komplet bundle med rat og pedaler for omkring 3800 kr. Dette gør R12 til en dyrere investering, som muligvis ikke er for alle, men for dem, der søger det bedste inden for sim-racing, kan det være en opgradering, der er værd at overveje.
I denne anmeldelse vil jeg sammenligne R12 med R5 for at finde ud af, om den ekstra kraft og funktionalitet virkelig retfærdiggør prisen, og hvordan R12 klarer sig i forhold til sin forgænger. Vi vil undersøge både ydeevne, byggekvalitet og køreoplevelse for at give dig en klar idé om, hvilken af disse wheel bases der passer bedst til dine behov.
Tilbehør
Moza R12 leveres med de nødvendige strømkabler og et USB-kabel til at forbinde wheel basen til din PC. Derudover får du en elegant sort stof pose til at beskytte wheel basen under transport samt et sæt Moza-klistermærker til at personliggøre dit setup og en Manual. Selvom R12 kan købes som en del af en bundle med rat og pedaler, er den model, jeg har fået til test, kun selve wheel basen.
Bemærk, at der ikke medfølger monteringsbeslag, så du skal selv sørge for en kompatibel monteringsløsning til dit cockpit.
Design og Byggekvalitet
Moza R12 og R5 har et design, der er meget ens, men R12 er en smule større og tungere. Wheel basen på R12 er, ligesom R5, fremstillet af CNC-bearbejdet aluminium, hvilket giver den både styrke og holdbarhed, samtidig med at den opretholder et moderne og strømlinet udseende. Den lidt større størrelse på R12 giver den en ekstra robusthed og stabilitet, især når man arbejder med de 12 Nm kraft, som den er i stand til at levere, sammenlignet med R5's 5,5 Nm.
Selvom forskellen i størrelse ikke er enorm, bidrager den ekstra vægt og dimension på R12 til en mere solid fornemmelse under brug. Designet er stadig skarpt og minimalistisk med matte overflader, der giver et professionelt udtryk. Power Knappen og porte er placeret på de samme praktiske steder som på R5, hvilket gør opsætningen enkel og brugervenlig.
Samlet set er R12 en videreudvikling af det design, vi kender fra R5, men med ekstra kraft og lidt større dimensioner, der giver den en robusthed, som er tydelig under krævende sim-racing sessioner.
Ydeevne og Funktioner
Moza R12 er ikke bare en opgradering fra R5 – den repræsenterer et markant spring fremad i ydeevne og funktionalitet. Med et drejningsmoment på hele 12 Nm tilbyder R12 en ekstremt kraftfuld og realistisk force feedback-oplevelse. Sammenlignet med R5's 5,5 Nm leverer R12 en langt mere intens feedback, som virkelig lader dig mærke bilens reaktioner på banen. Uanset om du kører over små bump, rammer curbs, eller oplever hjulspin, bliver hver detalje gengivet med høj præcision og kraft.
Et af de store højdepunkter ved R12 er dens evne til at håndtere hurtige og pludselige bevægelser. Takket være en mere avanceret motor og et forbedret design reagerer R12 lynhurtigt på dine input og holder samtidig et utroligt højt niveau af kontrol og finesse. Dette gør den ideel til både højhastighedsracing og teknisk præcisionskørsel, hvor selv de mindste bevægelser kan gøre en forskel.
Moza har også udstyret R12 med en støjsvag motor, så du kan nyde en rolig oplevelse, selv når du presser systemet til det yderste. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om unødvendig støj, hvilket kan være distraherende under lange sessions.
Den medfølgende Pit House-software tilpasser ikke kun force feedback-indstillingerne, men giver også adgang til en række avancerede funktioner som justering af pedalrespons, rotationsvinkel og forskellige force feedback-profiler til specifikke køretøjer eller baner. Du kan gemme flere profiler, hvilket gør det nemt at skifte mellem forskellige typer af kørsel, såsom rally, Formel 1 eller GT-racing, uden at skulle tilpasse dine indstillinger manuelt hver gang.
Derudover understøtter R12 også eksterne tilføjelser fra Moza’s produktlinje, såsom pedaler og rat, som alle kan integreres problemfrit med basen. Dette gør det muligt at skabe en fuldt skræddersyet opsætning, der matcher dine behov og præferencer.
Test
For at teste Moza R12 gennemførte jeg en række forskellige løbsscenarier, lige fra højhastighedsbaner til teknisk krævende baner med mange sving. Under testen af Moza R12 har jeg anvendt spil som Assetto Corsa Competizione og Le Mans Ultimate, som begge er kendt for deres realistiske køreoplevelser. I Assetto Corsa Competizione kunne jeg virkelig mærke præcisionen i force feedbacken, især når det kom til detaljer som vejens tekstur og bilens opførsel i sving. R12 gengav hver lille nuance i kørslen med utrolig præcision, hvilket gjorde det nemt at tilpasse sig forskellige baner og biler.
På baner som Nürburgring og Spa-Francorchamps demonstrerede R12 sin styrke ved præcist at genskabe kompleksiteten i hvert sving, stigning og vejoverflade. Force feedbacken føltes både kraftig og nuanceret, hvilket gav en dybere følelse af kontrol. De mindste ændringer i vejbanen blev mærket gennem rattet uden at virke overdrevne, hvilket gav en mere autentisk forbindelse til bilen. Den øgede kraft på 12 Nm, sammenlignet med R5's 5,5 Nm, gjorde en klar forskel, især ved høj hastighed, hvor feedbacken blev mere markant og kontrollerbar.
I Le Mans Ultimate imponerede wheel basen især ved høj hastighed, hvor kraften fra de 12 Nm virkelig kom til sin ret. Feedbacken fra lange lige stræk og hurtige sving gav en realistisk og dyb følelse af kontrol, hvilket forbedrede hele sim racing-oplevelsen markant.
Under teknisk krævende baner med mange sving og ujævnheder var R12’s præcise og hurtige respons en stor fordel. Styringen føltes glat og naturlig, selv i skarpe sving, og feedbacken hjalp med at navigere gennem de mest udfordrende situationer. Hver bump og ujævnhed på banen blev tydeligt gengivet gennem rattet, hvilket forstærkede følelsen af kontrol.
En anden imponerende funktion ved R12 var dens evne til at forblive kølig under hele testen. Selv ved intens brug og under høj belastning føltes wheel basen konstant kølig, hvilket vidner om effektiv varmeafledning og gør det behageligt at bruge, selv under længere sessioner.
Derudover forblev motoren bemærkelsesværdigt stille, hvilket tilføjede til komforten ved at bruge R12 i længere tid. Evnen til hurtigt at justere force feedback, rotationsvinkel og andre indstillinger gennem Moza's Pit House-software gjorde det muligt at tilpasse oplevelsen til forskellige baner og biler, hvilket sikrede en skræddersyet og optimeret testoplevelse.
Samlet set leverer R12 exceptionel ydeevne med både kraftfuld feedback, kølig drift og et højt niveau af tilpasning, hvilket gør den til et klart skridt op fra R5.
Konklusion
Moza R12 repræsenterer et markant skridt op fra den tidligere R5-model og leverer en kraftfuld og præcis sim racing-oplevelse. Med en imponerende kraft på 12 Nm tilbyder R12 en dyb og nuanceret force feedback, som er mærkbar i hver eneste detalje af din kørsel. Denne øgede kraft betyder, at R12 kan håndtere selv de mest krævende baner og højhastighedssituationer med en lethed, der giver en meget realistisk køreoplevelse.
Under testene, hvor jeg brugte både Assetto Corsa Competizione og Le Mans Ultimate, viste R12 sin evne til at levere præcis feedback, hvilket forbedrede min forbindelse til banen og bilen. I Assetto Corsa Competizione gav R12 en detaljeret følelse af vejens tekstur og bilens opførsel i sving, mens den i Le Mans Ultimate leverede kraftfuld feedback, der var særligt bemærkelsesværdig ved høj hastighed. Denne feedback gjorde det muligt for mig at navigere komplekse baner med en ny grad af kontrol og sikkerhed.
En egenskab ved R12 er dens evne til at den forblive kølig under intensiv brug, dette vidner om dens effektive varmeafledning og evnen til at håndtere langvarig brug uden overophedning, hvilket gør den ideel til længere køresessioner.
En vigtig overvejelse er den prisforskel mellem R12 og R5. R12, der koster omkring 4800 kr., er betydeligt dyrere end R5, som leveres til en samlet pris af omkring 3800 kr. inklusive rat og pedaler. Denne prisforskel afspejler den øgede kraft og funktionalitet, som R12 tilbyder. Hvis du er villig til at investere i en mere avanceret løsning, vil R12 uden tvivl levere en fremragende oplevelse, der retfærdiggør den ekstra omkostning.
På den anden side, hvis du primært søger en økonomisk løsning og er tilfreds med en lavere grad af feedback og kraft, kan R5 stadig være en solid valg. For dem, der ønsker det absolut bedste i form af kraft, præcision og realistisk feedback, tilbyder R12 dog en klar opgradering.
Alt i alt er Moza R12 en fremragende wheel base, der leverer en topkvalitets sim racing-oplevelse. Med sin kraftfulde feedback, kølige drift og evne til at håndtere intensiv brug, er den en ideel investering for seriøse sim racing-entusiaster, der søger at tage deres racing til næste niveau.
Se priserne hos PriceRunner.