Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger


Simucube ActivePedal Ultimate

Af Thomas Eriksen | 01-11-2024 | 69 visninger | 0 kommentarer


Producent: SIMUCUBE
Sponsor: SIMUCUBE
Simucube ActivePedal Ultimate

I dag skal vi kigge på noget, som jeg personligt har glædet mig rigtig meget til at prøve, og det er intet mindre end de nok dyreste pedaler, man kan købe til simracing. Som du nok har gættet — det står jo trods alt i overskriften til artiklen — er der tale om Simucube ActivePedal Ultimate. Sættet, vi har fået lov til at låne, består af to aktive pedaler og en baseplate, som de skal monteres på. Når jeg siger “aktive pedaler,” tænker du nok, at det lyder dyrt, og der er ingen grund til at skjule det, for det er MEGET dyrt. Det sæt, vi har modtaget, koster lige omkring 35.000 kr., hvis vi selv skulle ud og købe det. Det er altså 4-5 gange så dyrt som fx Asetek Invicta eller andre high-end pedaler. Jeg er derfor personligt meget spændt på at se, hvordan de føles, og om de pludselig gør mig til en fantastisk kører :-).

Vi har også lavet en gos land video hvor vi forklarer om erfaringerne med pedalerne og hvordan de funger- Den kan du se lige herunder




Men inden vi starter med den del, skal vi lige kigge på, hvad vi får for pengene.

Specifikationer

  • Dimensioner:
    • Vægt: 6 kg
    • Dimensioner: 100 mm x 250 mm x 402 mm
  • Funktioner:
    • Force feedback
    • G-Force
    • ABS
    • RPM
    • Kan konfigureres som en bremse, speeder eller kobling
    • Alle aspekter af en pedal er konfigurerbare (kræfter, vandringslængder, kurver, dæmpning, friktion)

Kassen



Som jeg nævnte i introduktionen, er Simucube ActivePedal Ultimate nok den mest ultimative pedal, man overhovedet kan købe som almindelig forbruger. Så det var med stor spænding, at jeg pakkede den tunge kasse ud. Inde i fragtkassen fandt jeg tre lidt anonymt udseende hvide kasser, som på ingen måde gør noget væsen af sig. Der er et lille Simucube-logo på dem, og det er sådan set det eneste. Det er tydeligt at se, at disse pedaler ikke er beregnet til at stå i en butik og tiltrække købere med flot indpakning. Nej, folk der køber dem vil 100% vide, hvad det er, de har bestilt.

Så lad os få åbnet kasserne og se, hvad der er indeni.

 

Byggekvalitet


Det første, jeg åbnede, var naturligvis en af de to identiske pakker, da de to pedaler, de havde sendt os, måtte ligge dér. Mens selve papkassen er anonym, er det, der ligger indeni, i en helt anden liga. Her lå en solid kasse, som pedalerne opbevares i, og i alle de år, jeg har lavet hardwareanmeldelser, er det den mest solide kasse, jeg nogensinde har set. Selvom jeg snakker meget om kassen, sender den bare et signal om, at de dyre pedaler er perfekt beskyttet under fragten. Men lad os få pedalen ud af kassen — og nu går kvaliteten virkelig op for mig. For det første vejer sådan en pedal over 5 kg alene, men også materialekvaliteten er noget ud over det sædvanlige. Der er på ingen måde sparet på materialerne, og alle steder er der brugt tykt, solidt aluminium, og det hele skriger bare af at være i en exceptionel kvalitet. Det er faktisk lidt svært at beskrive, hvor lækkert den føles, men man ved bare, at det er kvalitet, når man står med Simucube ActivePedal Ultimate i hånden. Udover pedalen er der naturligvis strømforsyning, kabler og skruer i kassen.

Kasse nr. 2 er næsten en gentagelse af kasse nr. 1, men denne gang er der ikke en strømforsyning. Den anden pedal kan heldigvis få strøm fra samme strømforsyning.




Nu er vi kommet til den sidste kasse, som kun kunne indeholde baseplaten, som pedalerne kan monteres på. Selvom det er den mindst interessante del af sættet, var jeg stadig lidt spændt på at se, hvad man får for pengene, for med en pris på 200 euro koster basen det samme som et sæt Fanatec CSL Loadcell-pedaler (som i øvrigt er helt uden sammenligning). Men jeg må sige, jeg blev ikke skuffet. Ligesom pedalerne er baseplaten solid ud over det sædvanlige. Faktisk er aluminiumprofilerne flere steder af højere kvalitet end både mit eget og Heinis simracing-cockpit. Det er helt enkelt exceptionelt.



Installation
 

Den første indledende installation bestod i at samle baseplaten, og det er sådan set simpelt nok. Der er godt nok 12 T-stykker, der skal ind i aluminiumsprofilerne, før de samles med i alt 20 skruer. Det tog lidt tid, da jeg lige skulle overveje, hvordan det bedst blev samlet, men hvis jeg skulle gøre det igen, ville det nok ikke tage meget mere end 10 minutter.

Herefter kom turen til pedalerne, som skulle monteres på den nysamlede baseplate. Inden monteringen skulle jeg tage stilling til, hvordan jeg ville have pedalerne, da der er et par fysiske justeringsmuligheder i forhold til pedalvinkel. Det kan godt ændres bagefter uden at tage pedalerne ud af sættet, men det er lidt nemmere, når de står på bordet. Selve monteringen er meget simpel — hver pedal skrues fast med i alt 6 skruer, som skrues ned i de T-stykker, jeg nævnte før. Denne metode gør det faktisk rigtig nemt at justere pedalerne bagefter, uden at skulle tage dem ud af cockpittet. Det er en dejlig detalje, for mange andre pedaltyper kræver, at man afmonterer dem fra cockpittet, flytter dem til en anden position og så monterer dem igen. Her kan det gøres på ca. 30 sekunder, og det er den slags detaljer, der gør, at man lidt nemmere accepterer den høje pris, fordi der virkelig er tænkt over tingene.





Efter den fysiske installation blev det tid til at tilslutte kablerne. Først skal strømforsyningen monteres i den ene pedal, og herefter trækkes et kabel fra pedal 1 til pedal 2, så de begge kan få strøm. Til sidst forbindes hver pedal til Simucube Link, som derefter forbindes til computeren.



Endelig er pedalerne samlet og klar til at blive monteret i cockpittet. Sammenlignet med de pedaler, vi tidligere har haft monteret i simracing-cockpittet, skulle disse monteres ret langt tilbage, hvilket stiller krav til selv det Trackracer TR8 Pro-cockpit, som vi brugte til testen. Men udover det var det faktisk ganske overkommeligt at installere det hele.
 

Justeringsmuligheder

Som nævnt i det forrige afsnit er der en del fysiske justeringsmuligheder. Man kan justere selve vinklen på pedalarmen ved at vende et beslag, og derudover er det muligt at justere både højde og vinkel på selve pedalen. Alt dette gøres fysisk ved at løsne nogle skruer. Men justeringsmulighederne stopper ikke der, for der er også en række muligheder i softwaren, hvor man kan justere pedalvinklen med et par klik. Alt i alt er det virkelig lækkert og nemt, så man kan tilpasse pedalerne 100% til sine præferencer.

En mulighed, vi ikke har testet, da vi ikke har et setup, der understøtter det, er muligheden for at montere pedalerne omvendt, så de fungerer mere som i rigtige biler, men det er en understøttet funktion.
 

Software





Nu er det endelig blevet tid til faktisk at sætte os ned og køre noget simracing. Personligt havde jeg virkelig høje forventninger til pedalerne, for som du nok kan fornemme, har jeg været ret begejstret for dem uden overhovedet at have brugt dem endnu. Så hvordan mon det bliver at køre med dem? Men inden vi kan køre, skal de jo sættes op, så de reagerer præcis, som vi ønsker, og alt dette gøres i den medfølgende software. Da vi åbnede softwaren, blev vi lidt blæst bagover, for der er virkelig mange justeringsmuligheder, og man kan hurtigt tænke: Hvordan i alverden skal amatører som os nogensinde få sat dem op til en indstilling, der yder dem retfærdighed?

Det har Simucube heldigvis tænkt på, for der er en række foruddefinerede profiler, og de har haft både simracere og racerkørere fra den virkelige verden til at lave opsætninger. Vi behøvede derfor ikke starte fra bunden og gætte os frem til, hvad hver enkelt indstilling gør. Nej, vi kunne vælge et setup, som vi så kunne justere videre på, så det passede os. Det er virkelig fedt, for det betyder, at man hurtigere kan komme i gang med at køre, og nogle af de setups, der er tilgængelige, er sat op til at reflektere, hvordan pedalerne fungerer i rigtige racerbiler.



Vi skal nok komme nærmere ind på nogle af de ting, man kan vælge i softwaren senere, men nu er det altså tid til at "komme ned i bilen" og køre.

1. Tur bag rattet




Efter at have kigget på alt det fysiske var det fedt at komme bag rattet og endelig prøve pedalerne. Så selvom jeg lige har fortalt om softwaren og de tilgængelige profiler, kunne vi ikke lade være med at justere på en masse ting, da vi var ivrige efter at prøve dem. Selv med vores første spæde justeringer må jeg indrømme, at det var rigtig sjovt, og selvom nyt hardware i sig selv ikke gør én til en bedre kører, var det nemt at mærke, at det her er noget helt andet end de pedaler, jeg ellers har prøvet. Sættet, vi har lånt, består som nævnt af to aktive pedaler, så vi satte dem op som speeder og bremse.

Bremsen var naturligvis det sted, hvor man kunne mærke mest forskel. Med de aktive pedaler kan man pludselig mærke ABS’en arbejde, og bremsepunktet bliver noget, man kan føle, ligesom i en rigtig bil, snarere end et punkt, der først kommer, når pedalen er trykket langt ned. Speederen var lidt anderledes, da man normalt ikke får meget feedback fra en speederpedal, men pedalen kan simulere bilens vibrationer, hvilket tilføjer en ekstra dimension.

Vi skiftedes til at køre et par små hurtige løb i Assetto Corsa Competizione, og vi var begge ret begejstrede. Dog kunne vi også mærke, at vores første forsøg på indstillinger ikke afspejlede pedalernes fulde potentiale, hvilket fik os til at dykke dybere ned i indstillingerne.

Justeringsmuligheder


Normalt kigger vi kun én gang på softwaren, men i dette tilfælde gør softwaren hele forskellen, da en forkert indstilling kan betyde, at man ikke får det optimale ud af pedalerne.

Så vi gik i gang med at kigge på de forskellige indstillinger. Jeg må være ærlig og sige, at det er noget af en mundfuld, for der er mange parametre at justere på. Men som tidligere nævnt er der nogle forudindstillede profiler, man kan starte med og så tilpasse videre. Vi prøvede forskellige profiler og fandt frem til en GT3-bilprofil, som vi derefter justerede for at opnå den rette kraft i pedalerne.





2. Tur bag rattet

Efter at have valgt en profil og lavet nogle justeringer, var det tid til endnu en køretur. Vi forventede, at den professionelle profil ville gøre en forskel, men forbedringen oversteg faktisk vores forventninger. Hvor det første forsøg var sjovt, blev anden tur bag rattet en øjenåbner for, hvad Simucube ActivePedal Ultimate kan, når de er korrekt indstillet. Vi kunne nu mærke ABS og vibrationer endnu tydeligere, og bremsen føltes meget mere som i en rigtig bil. En ting, jeg især bemærkede, var, hvordan pedalerne hjalp mig med at "trailbrake" (slippe bremsen lidt på vej ind i et sving). Også speederen var forbedret; bilens vibrationer var nu mere realistiske og gav et godt feedback om bilens bevægelser.


Fortsat kørsel

Vi fortsatte med at skiftes til at køre hele aftenen og en del af næste dag. Konklusionen var klar: Jo mere vi kørte med pedalerne, jo bedre blev oplevelsen, og jo mere kunne vi bruge feedbacken til at forbedre vores tider. Efter jeg tog hjem, fortsatte Heini med at bruge pedalerne frem til den dag, de skulle sendes tilbage, og han rapporterede, at jo mere han brugte dem og finjusterede indstillingerne til sine præferencer, jo bedre fungerede Simucube ActivePedal Ultimate for ham. Det er netop justeringsmulighederne, der gør Simucube ActivePedal Ultimate til noget særligt — de mange indstillingsmuligheder gør det muligt at finde den optimale indstilling. Da det hele foregår i softwaren, kan man hurtigt skifte profil, hvilket er en fordel, hvis man skal køre et længere løb. Så kan man blot skifte profil ved et køreskifte og dermed få den optimale profil til hver kører.


Konklusion

Som du nok kan læse, er jeg rigtig begejstret for pedalerne; de giver en helt anden oplevelse af simracing. Man fornemmer bedre, hvad bilen gør, og får meget mere realistisk feedback. Pedalerne gør mig måske ikke nødvendigvis til en bedre kører, men de giver nogle input, som kan forbedre min kørsel.

Softwarepakken tilbyder mange muligheder for at tilpasse parametre, og profilerne gør det nemt at skifte mellem forskellige opsætninger. Det kan virke lidt overvældende i starten, men det er fantastisk, at man kan justere så meget, og tilpasse pedalresponsen præcis efter sine egne præferencer – uanset om man foretrækker en lineær, logaritmisk eller helt brugerdefineret profil. Jeg er også begejstret for, at man kan indstille, hvor meget tryk pedalen skal reagere på, så man, fx hvis man bremser med venstre fod, kan hvile foden uden at aktivere bremsen ved en fejl.

Er der slet ikke noget negativt? Egentlig ikke, for man kan tilpasse alt til lige præcis de indstillinger, man ønsker. Ville jeg så gerne have dette sæt i mit eget simracing-setup? Ja, det er der ingen tvivl om – hvis det ikke var for prisen. For selvom oplevelsen har været fantastisk, er prisen en dealbreaker for mig. Det sæt, vi har testet, står til 4.710 euro, svarende til 35.140 kr. til dagens kurs. Det er virkelig mange penge og mere end prisen for et komplet top-of-the-line sæt som fx Asetek Invicta 27nm DD med pedaler og rat, og så ville jeg endda have penge til overs til et triple-monitor setup.

Man kan dog gøre det lidt mere overkommeligt ved at vælge sættet med en passiv speeder, hvor prisen falder til 3.050 euro eller 22.750 kr. Det er stadig mange penge, men noget mere tilgængeligt i forhold til andre high-end pedaler.
Men kvalitet koster, og der er ingen tvivl om, at Simucube ActivePedal Ultimate er helt i top – præcis som deres andre produkter. Spørgsmålet er nok, hvor meget man går op i sin hobby. For er 23.000 kr. meget, hvis man bruger pedalerne flere timer dagligt og får en fantastisk oplevelse? Personligt ville jeg nok ikke investere i dem, mens Heini er lidt mere positiv og overvejer det på et senere tidspunkt. Men uanset hvad har det være et kæmpe fornøjelse at prøve dette sæt og hvis de en dag kommer ned i pris eller jeg vinder i lotto, så kan det da godt være jeg kan fristes :-)

 

Positivt

  • Kvalitet
  • Mange justeringsmuligheder
  • Realistisk feedback
  • God software med profiler og mange tilpasningsmuligheder

Negativt

  • Prisen