Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Ny skærm, kan jeg trække en 240 hz skrærm?Af Gæst Dalgaard87 | 19-10-2019 12:19 | 5160 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hej.
Jeg er på udkig efter ny computer skærm, som primært skal være til gaming.
Jeg har kig på en BenQ Zowie 27" 240hz skærm, men kan min computer overhovedet trække de 240 hz?
Hvad skal der til for at den kan det?
Jeg kører CS:GO med mellem 200-300 fps med settings på lav.
Jeg bruger pt min gamle samsung syncmaster P2450 som kører 60hz, men den slukker en gang hvert 5 minut cirka, så jeg vil gerne have en ny.
Og når jeg nu alligevel skal have ny skærm, så vil jeg gerne have noget som er "fremtidssikret" til gaming.
Jeg byggede min computer tilbage i 2012 og bruger et Zotac Geforce 670 GTX, så jeg er godt klar over det er et gammelt grafikkort.
Skal jeg have et nyere og bedre for at kunne trække de 240 hz? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Du svarer på dit eget spørgsmål. Du siger du får 200-300 fps? -- - Kemal Kinali Displayport 1.2 - https://en.wikipedia.org[...] - er hvad dit gfx er equipped med. så ja, du kan godt køre 240hz. -- Sidst redigeret 19-10-2019 13:14 bare fordi en skærm kan køre 240hz betyder det ikke du skal kunne trække 240fps, du kan stadigvæk sætte skærmen til 240hz og så køre med feks. 120fps stabilt... en stabil fps har mere betydning for din oplevelse end en der hopper fra 60-1xx-2xxfps feks.
køre det hele mere optimalt med 240hz/240fps ja, men kan du se/mærke forskel? ikke nødvendigvis. (kun hvis din fps hopper meget) -- AMVIIH Z97 / 2x 850 EVO @ Raid 0
I7 4790K @ 4600Mhz / Noctua NH-D15
Gigabyte GTX 980TI / Asus PG278Q
HyprX Fury DDR3-1866 16GB / Obsidian 450D --
Sidst redigeret 19-10-2019 13:18 #3 kommer helt an på hvor meget tearing man kan leve med. -- spiller du kun csgo? for så er det okay-ish, lidt fps hop vil nok forekomme, men en opgradering er nok tiltrængt hvis du har planer om andre spil, i andet end lav kvalitet :) -- r5 2600, rx580 4gb nitro+, 16gb ram, b450m gaming plus, cx550m, 4k60hz skærm Ja jeg spiller kun csgo, ellers bruger jeg konsol.
Det kan godt være jeg svarer på mit eget spørgsmål, men i så fald ved jeg det ikke:)
Jeg er ikke så klog på sådan noget.
Jeg ville egentligt bare vide om jeg ville kunne køre det eller det var spild af penge, for der er mange billige 144hhz skærme på dba også -- #0 jeg er ikke ekspert på det tekniske, så ved ikke om der er en god måde at tjekke det ud på. Men har en ældre computer med et ZOTAC GTX 670 AMP EDITION stående samt en 240Hz skærm.
Kan lige tilslutte den gamle computer og se om jeg får lov til at være med på 240Hz.
Det bliver dog først i nat eller i morgen.
Det er måske vigtigt at bemærke at jeg slet ikke kom op over 200fps da jeg spillede go på low settings. Kan selvfølgelig skyldes at cpu eller ram har været bottleneck. -- Når jeg slår fps til i csgo, så svinger den er cirka 200 til 300 syntes jeg.
Jeg kører 16gb ram -- #7 han har fået svar på om hans computer kan køre 240hz, !det kan den!. 670gtx har display port 1.2 som kan trække 240hz 1080p, 165hz 1440p og 75hz 4k -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvad folk ikke forstår er det er ikke nok bare at kunne trække 240hz fra out > in.
Jo flere hz du trækker jo lavere bliver din FPS.
Hvis du lige pt køre 60/120hz med 200-300 fps i CSGO.
Kan det være når du smider den op på 144 eller 240hz du kun render 180-200 fps Max. -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#10: Kan du ikke lige uddybe den påstand? -- MSI G250 I | I5 7600K | 16GB @ 2400mhz | Nvidia 1070-TI |Samsung 840 EVO SSD 240GB | EVGA GQ 650 | Fractal Design Nano S #10 det er jo bare ikke det der bliver spurgt ind til. Der blev spurgt ind til om han kunne få 240hz til at virke, thats it. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg kører 60hz på Samsung syncmaster fra 2011 -- #9 Kunne ellers forstå på #6 at OP endnu ikke følte at have fået besvaret sit spørgsmål, hvorfor jeg tænkte jeg kunne give ham et scenarie fra noget der ligner hans setup :)
#10 Lyder umiddelbart meget plausibelt. Jeg kender ikke så meget til det, så må lige få læst op på det :)
#0 Jeg har testet på nedenstående setup, og kan ikke få computeren til at
køre mere end 144Hz med et GTX 670. Bruger jeg et GTX 970 i stedet,
virker de 240Hz.
CPU: I5-3570K
MB: MSI Z77 MPower
RAM: G.Skill Ripjaws-X 8 GB
GPU: ZOTAC GeForce GTX 670 AMP! Edition
Display: Alienware AW2518HF
OP: Pop!_OS 19.10
NVIDIA driver version: 435.21
Kabel: Displayport 1.4 kabel
Som sagt har jeg ikke rigtig viden indenfor feltet, så det kan sagtens være noget andet ved setuppet det gør, at det ikke virker. Det undrer mig bare, at det virker med et nyere grafikkort.
-- #10 Du skriver: Hvad folk ikke forstår er det er ikke nok bare at kunne trække 240hz fra out > in.
Jo flere hz du trækker jo lavere bliver din FPS.
Vil også gerne lige have forklaret den påstand/teori lidt nærmer.. -- #10
>> Jo flere hz du trækker jo lavere bliver din FPS
Respekt! Det var alligevel en mundlort med ambitioner! Tillykke med den :-D -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) #12 er care.
#11, #14,#15 som så meget andet, hvis du køre 125hz på musen kontra 500/1000hz så trækker det i din FPS, det samme gælder for skærm hz, der skal bruges mere båndbredde som går igennem PC og får din maskine/komponenter til at skulle mere kraft, det er ikke så svært at forstå, læs op på det :)= -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#17 Du bliver nødt til at linke til et eller andet sted, hvor de påstår det der, for det er bare lodret forkert.
Du blander rundt i tingene her. Det er rigtigt, at hvis du sætter musens sample rate op, så vil du generere flere interrupts til OSet og muligvis spillet, og det kan (muligvis) have betydning for afviklingen af spillet... hvis CPUen altså er flaskehalsen osv osv.
Men frame raten ud af GPUen til skærmen håndteres enten af et lille kredsløb i GPUen eller bare som en lille ekstraopgave for GPUens CUDA cores (nvidia, hedder noget andet for AMD kort). Det er den del, der tidligere hed RAMDACen. Det er en mikroskopisk opgave for GPUen at aftaste fra VRAMmen og smide billedet over til skærmen, så det påvirker på ingen målbar måde refresh raten.
Der er ingen "båndbredde" der går igennem PCen, som påvirkes af refresh raten på skærmen ... det beror på en ringe forståelse af, hvordan hardwaren virker. -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) --
Sidst redigeret 20-10-2019 19:42 #18
Jeg blander absolut intet rundt her, fordi du sidder og søger på livet løs på wiki og div steder for at kunne få mig ned med knæene så er du altså stadigvæk fyldt med lort.
Du skal ikke så lang tid tilbage.
Falketyne hvis du kender personen som har gjort så meget for at vi har kunne få 120,144,240hz osv.
Så er der et opslag hvor i han skriver dette, om end ikke andet så har han bevist så meget og studeret dette emne mere end nogen andre.
"CURRENTLY, assuming that VERTICAL SYNC is OFF so that the fps is uncapped, refresh rate of the monitor does NOT affect the framerate in
this day and age.
However, this was NOT always the case!
Before the days of shader units and pixel and vertex shaders, fill rate was determined solely by memory bandwidth and GPU mhz. During
those days, refresh rate had an ADVERSE effect on the framerate! Going
from 60 hz to 100 hz would drop framerate by as much as 20%!
So some people would run at 60 hz refresh rate to get much better framerates."
Jeg bøjer med i støvet, det jeg førhen kendte til med hz gpu og framerate er åbenbart ikke "aktuelt" i dag, dagens nuværende hardware.
-- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#18 Jeg blander absolut intet rundt her, fordi du sidder og søger på livet løs på wiki...
Nej, jeg er elektroingeniør med speciale i digitaldesign og ASIC-design. Jeg behøver ikke slå sådan nogle simple ting op på Wikipedia.
Du skal ikke så lang tid tilbage.
Ok? Det udklip (som du sjovt nok ikke har givet et link på) findes her:
https://linustechtips.com[...]
Hvis du nu linker HELE teksten, så kan du se, at han skriver:
Before the days of shader units and pixel and vertex shaders, fill rate was determined solely by memory bandwidth and GPU mhz. During those days, refresh rate had an ADVERSE effect on the framerate! Going from 60 hz to 100 hz would drop framerate by as much as 20%!
So some people would run at 60 hz refresh rate to get much better framerates.
Nowadays this isn't a problem.
This is one reason why Voodoo2 and TNT owners would usually only run SLI or 1024x768 at 60 hz.
Jeg kan godt forstå, at du har klippet de to sidste linjer væk, og har undladt at linke til forumindlægget (fra 2015 i øvrigt). Manden snakker om grafikkort fra slutningen af 1990erne... Det mener du så, er "ikke så længe siden"? Er det sådan et slags forsøg på at dække over noget?
Jeg bøjer med i støvet, det jeg førhen kendte til med hz gpu og framerate er åbenbart ikke "aktuelt" i dag, dagens nuværende hardware.
Det er da fint, du er blevet klogere!
Men:
Jeg blander absolut intet rundt her, fordi du sidder og søger på livet løs på wiki og div steder for at kunne få mig ned med knæene så er du altså stadigvæk fyldt med lort.
Jeg gider simpelthen ikke høre på, at jeg skulle være fuld af lort. Specielt når:
1: Jeg faktisk havde ret, som du jo selv medgiver i samme indlæg (wtf?)
2: Du forsøgte at skjule fadæsen ved ikke at linke til teksten, og klippede linjer ud, for at reducere pinligheden i det
3: Du antager, at alle der ved mere end dig, bare er folk der sidder og glor på wikipedia og er ude på at være efter dig, så derfor er dine antagelser lige så gode som alle andres viden, som muligvis overstiger din markant.
Men jaja, jeg er bare fuld af lort... så har vi det godt igen, ikke?
Pinligt. -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) #20 du gør det igen, du tror at vi skal tilbage til voodoo dagene som du ikke engang kendte til, eneste grund til jeg ikke nappede det sidst med fordi det IKKE har relevans til netop hz og fps i dette sammenhæng.
Så du tror jeg håbede på at folk ikke ville google den c/p jeg smed? haha, :D
Nej, jeg er elektroingeniør med speciale i digitaldesign og ASIC-design. Jeg behøver ikke slå sådan nogle simple ting op på Wikipedia.
Flot, du må været båret igennem, det lyder sådan, nej vent, du er like 22-24 og kalder dig selv elektroingeniør med speciale når du er 26 så har du en professor grad ikke sandt ;) -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 20-10-2019 23:04 #21 Jeg tror, man kan have mange, lange diskussioner med dig uden at blive en snøvs klogere på noget som helst. Det er spild af tid at kæmpe sig igennem dine stråmandsargumenter og udokumenterede påstande.
Held og lykke med det derude. Det må være en farlig verden at leve i, at gøre så mange antagelser uden at have en ide om emnet overhovedet. -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) --
Sidst redigeret 20-10-2019 23:48 #22 Du bliver ved med at besvare mine indlæg.. Rygrad som en svans, se din egen profil, kom videre professor :D D
Du er lige så fake som barbie og plastik, hvorfor udgive dig for noget som du ikke er.
Elektroingeniør my ass :)=
https://www.hardwareonline.dk[...]
https://www.hardwareonline.dk[...]
/traad.aspx?fid=3&tid=854174
facepalm -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 20-10-2019 23:53 #23 Ok..
Du er altså så blank, at du tror, at hvis man er ingeniør, så kan man ringe til Intel, blive stillet om til R&D og få specs udlveret på deres proces. "Hej, jeg hedder Wut. Jeg vil gerne lige have jeres standard celle bibliotek udleveret, layout for 2500K, floor plan, og specielt det analoge IO vil jeg gerne se, for jeg skal lige se, hvor meget ekstra dynamisk power, samt leakage, jeg forventer en 2500K vil trække, hvis jeg kører den ved 1,4V. Dertil vil jeg gerne lige have en thermal plan for effekttransporten fra die til shield mv"
Nååååh nej!
Jamen... så må man jo spørge andre forbrugere, der har gjort sig empiriske erfaringer med produktet.
Men.. Det beviser jo så, at man ikke er ingeniør.
Igen: Prøv at google Dunning Kruger-effekten. Den beskriver lige så fint, hvorfor du, som komplet blank, er ude af stand til at se forskel på, om jeg ved noget om tingene, og derfor* kan konkludere, at det ved jeg intet om.
(* Alene det stupide faktum, at idioter tror, at mangel på viden er lig med modsatte tese er bevist... jøsses, det er jo på børnehaveniveau det her).
Tip: Du kan evt forsøge at gå ind på din Wikipedia og se, om du kan slå nogle af mine brugte vendinger op derinde. Måske bliver du klogere helt op til TO gange i dag? -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) --
Sidst redigeret 21-10-2019 00:01 #23 Er dit navn en reference til Wassup? Fordi så det først nu jeg har forstået den, lol.
#24 Var du ikke alder på The668, eller husker jeg galt? -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. @4
Du kan fint koere 120fps paa en 240hz skaern uden tearing.
@wut @wazar
grund til dette er pga der skal laese fra framebufferen flere gange og derved bruges der er ram baandbreden.
men det er marginalt idag. at det goer en forskel.
proev selv at bruge 5 minutter paa at teste de
-- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury #10 Hvad er det dog for en gang bavl? Lad nu være med at udtale dig om noget, du ikke har den fjerneste forstand på. -- i7 4790K, Celsius S24, Z97i Gaming ACK, 16GB Dominator,
950 PRO 512 GB M.2, ROG Strix GTX 1080, SF450, Nano S, W10 Pro #27 nå ikke det :D facepalm. -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
Men ellers formår I jo fint at tale pænt til hinanden som voksne mennesker :) -- NZXT H500 | ASUS PRIME Z390-A | Intel i7-8700K | Corsair 16GB@3200Mhz | NZXT Kraken X62 | Gigabyte GTX 1080 G1 | Samsung 970 PRO 240GB | XFX PS 550W #27
det er ikke helt vroevlet.
Det er blot saa lille en magrinal idag at det er irrelevant
hoejre hz Hiver i RAM I/O da framebuffer skal laeses flere gange.
men forskellen kunne maerks dengan vi koerte med TNT og vodoo kort. og slet ikke i de hastigheder vi har idag -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury --
Sidst redigeret 21-10-2019 06:22 Hold da op :) Lige som man troede at tråden nogenlunde var lukket pga de gode svar i har givet, og jeg faktisk har fået de svar jeg ledte efter :) :)
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. En lille hurtig og uvidenskabelig test fra mig viste ingen forskel. Kørte en benchmark i assetto corsa i 1080p og med alt på max og fik 122,7 avg fps i 144hz og 121 avg fps i 60hz..
Så fik faktisk mere i 144hz men gætter på at hvis jeg køre testen igen kan det være omvendt..
Og det er ind da mit forholdvis sørgelige system som er ryzen 2600 met et geforce 780 3gb og 16gb ram.. -- #25 Jo, jeg er lige så purung* som the688, så vidt jeg ved ;D
#26 Du har ret i, at GPUen skal læse fra RAM for at levere billedet.
Et RTX2080 har 616 GB/s båndbredde til VRAMmen. Hvis skærmen kører f.eks. 2560x1440 i 165 Hz (32 bit), så er det 2,4 GB/s eller 0,39% af båndbredden. En 1080p skærm i 240 Hz vil suge 1920*1080*240*4 = 1,99 GB/s eller 0,32%. Dertil kommer, at caching og prefetching kompenserer en del for VRAM delay.
Så det er i den størrelsesorden vi snakker om. Man skal nok køre en test en hel del gange for med sikkerhed at kunne fastslå, om det overhovedet har en betydning reelt.
*edit -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) --
Sidst redigeret 21-10-2019 09:19
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|