Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Væk i posten? Købers problem!

Af Ultra Supporter Wut | 23-01-2020 11:29 | 3643 visninger | 26 svar, hop til seneste
Hejsa Der var en tråd på hol.dk, hvor det blev diskuteret, hvem der har ansvaret for, hvis en vare ikke dukker op eller bliver beskadiget undervejs. Jeg påstod, at såsnart pakken er overdraget til det aftalte postselskab, så er det købers problem at slås med posten. Det var der en del, der var uenige i. Nu læste jeg lige hol.dk´s retningslinjer: "Sælgers ansvar ved forsendelse. Sælger bærer, ifølge købelovens § 17, faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted. Hovedreglen er ifølge købelovens § 10, at levering er sket, når sælger har overgivet det solgte til en fragtfører, eksempelvis Post Danmark. Det er herefter ikke sælgers risiko, at genstanden beskadiges under transporten, forudsat at man har emballeret genstanden forsvarligt. Køberen må selv søge for eventuel erstatning fra Post Danmark." Derefter har jeg læst Købeloven, og betingelserne for brug af DBA.dk, og jeg må være enig: Det er købers problem, hvis pakken ikke dukker op. Hvis man som sælger kan bevise, at man har sendt pakken/brevet som aftalt, så må køber tage den op med postselskabet. Hvis pakken/brevet er sendt uden tracking eller forsikring, og køber påstår ikke at have modtaget pakken, så kan man som sælger være ligeglad (altså... man skal ikke føle sig forpligtet til at betale erstatning til køber, fordi køber påstår ikke at have modtaget pakken). Jeg vil som sælger gerne sende varer med posten, MEN jeg insisterer på at aftale, at det er købers problem, såsnart jeg har afleveret pakken. Det er ikke mit problem, at køber ikke gider køre hen og hente den hos mig. Jeg er blevet mødt med "Jamen det er jo dit problem som sælger!". Denne tråd er bare lige for at understrege den pointe, som en del er uenige i.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]

--
Sidst redigeret 23-01-2020 11:32
#1
ToFFo
Guru
23-01-2020 11:32

Rapporter til Admin
Sådan, godt arbejde! Dejligt med noget fakta på området omsider! Dog kunne jeg aldrig få mig selv til at afvise alt ansvar. Jeg ville tilbyde min hjælp og gøre mit, for at få problemet løst. Jeg vil ikke bare lade handlen gå tilbage uden videre, men jeg hjælper selvfølgelig gerne i den "videre efterforskning" så at sige. Så køber får den bedst mulige handelsoplevelse på trods af det der må være sket. Håber ikke denne tråd bliver en eller anden mega-thread med mudderkastning i alle retninger :P
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 23-01-2020 11:33
#2
3DWaffle
Ultrabruger
23-01-2020 11:32

Rapporter til Admin
ved ikke om det muligvis er min tråd.. men det gik i sig selv da dao fandt pakken efter et par dage .. https://www.hardwareonline.dk[...]
--
i7 6800k 4,5ghz. gigabyte x99 SOC Champion. 4x4GB 3000mhz ddr4. rm750x. fuld custom loop
--
Sidst redigeret 23-01-2020 11:34
#3
7430
Super Nørd
23-01-2020 11:35

Rapporter til Admin
det er joii faktisk postens problem.. ikke køber ikke sælger men det sku sælger der skal føre dialogen med posten
--
jep jep
#4
BoreBissen
Junior Supporter
23-01-2020 11:37

Rapporter til Admin
Hvis man bare skriver "kan sendes, men det sker på købers ansvar". Problem solved.
--
Acer Aspire 3 - Ryzen 3500u (4c/8t Vega 8) | 2x4 gb 2400 MHz DDR4 | 256 GB M.2 Nvme SSD
#5
Wut
Ultra Supporter
23-01-2020 11:39

Rapporter til Admin
#2 Tak for forslaget, men det var ikke den tråd. Det var en anden tråd for nogle uger siden, hvor jeg selv deltog. Jeg tror faktisk, jeg fik overbevist mig selv om, at jeg tog fejl, men nu fik jeg det googlet ;) #3 Sælger bør selvfølgelig hjælpe til og give alle informationer, der skal til, for at køber kan snakke med postvæsnet. Men at pakken er blevet væk, eller køber bare påstår, at han aldrig har modtaget den, kan ikke give sælger ansvar for pakkens værdi. Det er pointen med #0.
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
#6
mAddiE
Gigabruger
23-01-2020 11:39

Rapporter til Admin
Ja det er naturligvis, hvis du har sendt som pakke og har en kvittering eller et t&t - du kan ikke bare gå ned og sende et brev uden at få en indleveringskvittering eller lignende. Hvis du sender noget som brev, så kan du i princippet ikke bevise, at det er sendt med mindre du har det på film. Og det er der problemet opstår. Du har bevisbyrden, hvis ikke køber modtager noget.
--
#7
skum-cat
Monsterbruger
23-01-2020 12:03

Rapporter til Admin
Jeg er desværre en af dem Havde sendt en scanner til film negativer. Til trods for dobbelt boble plast, luftpuder og ekstra tykt pap, blev pakken beskadig. Køberen sendte pengene INGEN afsendelse. Køber blev noteret, der findes ikke original emballage. Køber tog ikke et billede af pakken, og accepteret den i pakkeshoppen... Der ydes åbenbart ikke erstatning hos DAO hvis pakken ikke bliver sendt i formstøbt emballage. Køberen fik oven i købet, en hammer dyr software med til den. Og kan bruges på tilsvarende skanner. Har diskuteret en del med en advokat lærling, køberen har pusset på mig. Er på spændt på, den kommer i retten.
--
Intel i9900k 4.9ghz - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 4x16gb B-die 3000mhz C13 - Inno3D RTX 2080 Ti - Triple fan vandkøling - Diverse NVME SSD.
#8
ramos
Ultra Supporter
23-01-2020 12:04

Rapporter til Admin
I denne debat ser jeg også ofte folk påstå at købeloven ikke gælder ved privatsalg. Det er altså ikke tilfældet, jf. KBL § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. Det er korrekt at der er afsnit om forbrugerkøb fra §72 frem, der alene gælder B2C, men de øvrige bestemmelser gælder også mellem private.
--
Sidst redigeret 23-01-2020 12:09
#9
skum-cat
Monsterbruger
23-01-2020 12:16

Rapporter til Admin
#8 Korrekt. Faktisk gælder der en 2 års reklamationsret også på privat salg! Dog, hjælper forbrugerklagenævnet ikke på disse sager. Så det kan ikke betale sig, at sagsøge til retten med hensyn af tid og penge :)
--
Intel i9900k 4.9ghz - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 4x16gb B-die 3000mhz C13 - Inno3D RTX 2080 Ti - Triple fan vandkøling - Diverse NVME SSD.
#10
the688
Guru
23-01-2020 12:36

Rapporter til Admin
Kommer an på hvilke salgsbetingelser man har aftalt, og hvilke muligheder transportøren har. Den aftale køber og sælger laver, kan fint indeholde leveringsbetingelser. https://da.wikipedia.org[...] Hvor man overdrager det økonomiske ansvar, er helt op til en selv. Så længe det er aftalt. Trust me, I do this for a living :)
--
"ORK SATME!"
#11
mcn1145
Ny på siden
23-01-2020 12:45

Rapporter til Admin
Har fragtfirmaet dokumentation for levering, så er det jo modtagers ansvar - undskyld hvis jeg har misset det.
--
selvstændig med [url=https://lansky.dk[...] efter mange års arbejde som it-supporter
--
Sidst redigeret 23-01-2020 12:46
#12
Azakiel
Skribent
23-01-2020 12:46

Rapporter til Admin
#11 Kommer an på leveringsbetingelserne. De er ikke en del af aftalen mellem køber og sælger trods alt.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#13
the688
Guru
23-01-2020 12:51

Rapporter til Admin
#12 - hvis transportøren har en ren kvittering for modtagelse, så har *de* i hvert fald ikke længere ansvaret :)
--
"ORK SATME!"
#14
Freak13
Maxibruger
23-01-2020 13:51

Rapporter til Admin
En ting er hvem der rent juridisk har ansvaret. Der er bare noget "god stil" ved at hjælpe, selvom man ikke nødvendigvis skal. Det betyder en del for mig. Gælder i de fleste af livets facetter.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms |
#15
EXIA
Super Nørd
23-01-2020 14:18

Rapporter til Admin
Hvis pakken bliver væk hos den der håndterer pakketransporten såsom Postnord, så er det AFSENDER der skal reklamere for den forsvundne pakke, det kan KØBER IKKE. Jeg har stået i den situation at sælger (100% reel) sender en PC på 8kg. Den bliver væk hos Postnord efter knap 8 dages venten. Jeg ringer til Postnord for at høre hvor den er blevet af, de fortæller mig at det er afsender, der skal reklamere for forsendelsen. Jeg kontakter sælger og sælger kontakter Postnord og han opretter en erstatningssag. Han returnerer købsbeløbet til mig og 7dage senere modtager han erstatning fra Postnord.
--
1[Ci7 [email protected]|RTX 2080Ti SLi|X99|32GB 2666MHz] 2[Ci7 [email protected]|RTX 2080 SLi|X99|32GB 2666MHz] 3[R9 3900X|RTX 2070 Super|X570|32GB 3600MHz]
--
Sidst redigeret 23-01-2020 14:21
#16
ice_hiboy
Supporter Aspirant
23-01-2020 15:13

Rapporter til Admin
Jeg prøver at sende alle mine pakker med postnord og vis deres pakkebokse. Fordelen ved postnord, så kan man have nok holdninger om dem, er at så snart du aflevere den i en pakkeboks får den et scan at den er afleveret. Så kan du sige til køber at den er nu afleveret og han kan via track and trace se at du har lagt den i pakkeboksen. At smide den i et postbur for du jo ingen scan før den måske ankommer til en central og ja du kan få en kvittering af ekspedienten, men jeg oplever de ikke gider eller der er lang kø. Så pakkeboks er noget jeg kan anbefale. GLS osv har samme problemer, den får ikke et scan før en GLS medarbejder har den i hånden, så forsvinder den i den butik du har afleveret, så er det sku svært at bevise det ene eller andet. Men jeg vil altid selv som sælger have et bevis på at jeg har sendt, netop hvis der skulle opstå konflikt, ligesom jeg som køber ville kræve bevis for at den er afsendt.
--
i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | Ncase M1.
#17
vest-aalb-dk
Mega Nørd
23-01-2020 15:22

Rapporter til Admin
Jeg har en pakke hos pestnord der bliver ved med at blive sendt rundt i hele landet, og de havde den i hænderne den 7.oktober 2019 zzzz... har ringet ind over 20 gange og lovet at de nok skulle få styr på det og at den ville være hos mig om en par dage, adressen står tydeligt på pakkelabelen så der kan ikke være nogen misforståelser. Jeg har opgivet at få den, og det var iøvrigt en mobiltelefon der havde været til rep.. Så pestnord har ikke en stor stjerne hos mig, og blev i november udskiftet med gls som min leverandør af pakkeforsendelser.
--
!AMD HAS RYZEN
#18
the688
Guru
23-01-2020 15:24

Rapporter til Admin
#15 selvfølgelig er det afsender der skal kontakte transportøren hvis det er afsenderen der har en aftale/kontrakt med transportøren :) Hvis det derimod er sælger der har bestilt og betalt fragten, er det jo sælger. Det ville være helt sort hvis transportøren skulle behandle claims fra folk de ikke har nogen aftale med.
--
"ORK SATME!"
#19
EXIA
Super Nørd
23-01-2020 15:50

Rapporter til Admin
#18: Det fremgør blot ikke ret tydeligt af #0, da han skriver: "Køberen må selv søge for eventuel erstatning fra Post Danmark. Det er købers problem, hvis pakken ikke dukker op. Hvis man som sælger kan bevise, at man har sendt pakken/brevet som aftalt, så må køber tage den op med postselskabet." Det kan godt være det er købers problem, men så kan køber reelt set intet stille op medmindre at sælger er samarbejdsvillig. Det var sælger i mit tilfælde, men jeg kan da forudse andre hvor sælger siger "nej jeg har sendt og har bevis på det, bare ærgerligt den ikke er leveret". Så kan man som køber ikke gøre mere.
--
1[Ci7 [email protected]|RTX 2080Ti SLi|X99|32GB 2666MHz] 2[Ci7 [email protected]|RTX 2080 SLi|X99|32GB 2666MHz] 3[R9 3900X|RTX 2070 Super|X570|32GB 3600MHz]
--
Sidst redigeret 23-01-2020 15:52
#20
scummy
Supporter Aspirant
23-01-2020 15:52

Rapporter til Admin
#15 +1 Det er altid, den betalende part der er "kunden" hos tranportøren. Hvilket jo oftest er afsenderen. Og altså skal/må/kan det være afsenderen, der reklamerer. Sådan var det også i de 34 år jeg var i PestLort / Posten
--
Scummy
#21
ramos
Ultra Supporter
23-01-2020 16:30

Rapporter til Admin
Der er mange der blander ansvar og reklamation/erstatning sammen. #0 Har fat i det rigtige i forhold til ansvaret. Der er også enkelte der har budt ind med "det afhænger af aftalen mellem sælger og køber". Det er også sandt. Men #0 ridser blot de såkaldte "deklaratoriske" regler op. Deklaratoriske regler kan fraviges ved aftale. Vi må dog gå ud fra, at der færreste laver aftaler om ansvarets overgang med en potentiel køber. I forhold til reklamation og erstatningsansvar, er det også rigtigt, at det er afsender der har købt en transportydelse og evt. forsikring af fragtfirmaet og det derfor er sælger der skal indgive reklamationen og modtager en evt. erstatning. Den opmærksomme vil nu se, at det stiller køber ringe, at sælger opnår en erstatning for en vare som køber formentlig har forudbetalt for og at det herefter er den ærlige sælger, der skal overføre købesummen tilbage til køber. Imidlertid er dette vilkårene, og nu ved I det, og kan handle derefter :)
--
#22
Wut
Ultra Supporter
23-01-2020 16:46

Rapporter til Admin
#19 Jeg kan se, at jeg har formuleret mig dårligt. Det er ikke sådan, at jeg ikke vil tage kontakten med postselskabet, men hvis køber selv har valgt at fravælge evt forsikring mv, og postselskabet så vil give en lav erstatningssum, så vil jeg som afsender/sælger ikke blandes ind i det forhold. Det er sådan set det, jeg nok egentlig mente med, at køber selv må "slås med postselskabet om". Det er vist to forskellige ting, der rodes sammen her. Det ene er, hvem der skal have kontakten, det andet er, hvem der er erstatningsansvarlig. Et andet tilfælde er, at pakken kommer frem og bliver udleveret til køber, og pakken viser sig at have været mishandlet og varen defekt. Jeg ved ikke om, det igen er afsender, der skal tage kontakt til postselskabet, men igen vil man som sælger ikke være erstatningsansvarlig (med mindre andet er aftalt, som fint forklaret i #21)
--
Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 23-01-2020 16:47
#23
jensjens
Gæst
23-01-2020 17:33

Rapporter til Admin
Købeloven kan til enhver tid fraviges både b2b og c2c, jf. §1 "Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane." Dvs. hvis sælger skriver at "sendes på købers ansvar" så er det køberens ansvar i det øjeblik hvor sælger har overleveret varen til en fragtmand. Desuden kan man diskutere om det er sædvane eller ej - dette plejer dog at være en vurderingssag fra gang til gang.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#24
Kristina
Korrekturlæser
23-01-2020 17:33

Rapporter til Admin
Gad vide hvordan man er stillet som sælger, hvis køber skriftligt siger god for track & trace med BEGRÆNSET erstatning. Altså at køber fx ønsker at købe en vare til 5600 kr., men accepterer, at varen sendes med track & trace med en max dækning på 4500 kr. Så må det vel stadig være køber, der accepterer kun at få 4500 kr. i erstatning, hvis varen fx forsvinder under forsendelse - efter min mening. For så er det jo køber, der selv har valgt den forsendelsesform med den dækning (fx fordi han tager chancen, imod ikke at betale ekstra for en dyrere dækning af forsendelsen). - Hvad tænker I?
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
--
Sidst redigeret 23-01-2020 17:36
#25
jensjens
Gæst
23-01-2020 20:41

Rapporter til Admin
#24 Se mit svar. Er sælger og køber enige, er det disse betingelser der er gældende.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
Kristina
Korrekturlæser
23-01-2020 22:27

Rapporter til Admin
#25 Ja vores indlæg blev vist skrevet på nøjagtig samme tidspunkt - tak for svar.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]

Opret svar til indlægget: Væk i posten? Købers problem!

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning