Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Planlagt forældelse/nedbrudAf Monsterbruger MNL | 11-01-2020 12:12 | 1393 visninger | 9 svar, hop til seneste
Hej folkens,
Hvem kontakter man lige ved mistanke om planlagt forældelse - altså ved produkter som er kodet til at dø efter garantiperioden er udløbet?
Jeg, inkl. flere i den by hvor jeg bor, har fået samme fejl på vores gasfyr, hvor man er nødsaget til at få skiftet printet på fyret, for at få det fixet. Helt bestemt et gasfyr fra Vaillant, model Ecotec Plus.
Jeg syntes det virker mærkeligt og vil ikke bare nikke ok og lade som ingenting, når jeg har de spekulationer og når flere i omegn får præcis samme fejl indenfor samme tid. Det skal siges, jeg har fået skiftet printet, men har gemt det gamle bundkort og jeg vil gerne se om jeg kan få det undersøgt nærmere.
Ved i hvem man kan henvende sig til?
Det skal selvfølgelig nævnes, at jeg sagtens kan tage fejl, men så er man da det klogere.
Vh. --
Jeg læste engang noget ret sigende om "planlagt forældelse" jeg kan ikke huske hvad han lavede. Men han skrev noget i stil med "Jeg kan sagtens lave det, så det holder for evigt. Men det gider du ikke at betale for."
I en verden hvor alt handler om pris, pris og pris, så tror jeg at ovenstående statement er mere sandsynligt, end at forretningerne bevidst skaber et dårligere produkt, for at sørge for at du kommer retur for at købe nyt.
Jeg har også godt set dokumentarer om "planlagt forældelse." Men realistisk, hvis du kigger på 2 køleskabe, og det ene står til 2999,- kr og det andet til 3999,- kr. Udadtil ser de 100% identiske ud, de er også begge A++, og de er præcist lige store. Hvilket vælger du så? Selvfølgelig det til 2999,- kr. Hvorfor? Folk aner ikke forskellen.
I computerverdenen er det præcist det samme, folk aner ikke forskellen på 80+ hvid og 80+ guld certificeringen i strømforsyningen, så de kigger på processor og grafikkort og tager den billigste. -- www.OGaming.dk[...]
- De bedste priser på gaming PC'ere
Har også fået mit skiftet. Det holdt næsten 6 år. Min nabo`s holdt 5 år.
Hvorlænge holdt dit ?
-- Jeg kan desværre ikke svare sig på dit spørgsmål, så undskyld mig.
Men jeg synes at huske emnet fra tidligere, hvor man mistænkte Samsung for samme, ced at sætte for små kondensatorer i deres TV, og de derefter gik i stykker efter 2 1/2 - 3 år, noget som ville have kostet 10 kr ekstra i komponenter fra starten. -- Hvis firmaerne laver noget som holder evigt ender det med at de går konkurs, service og reservedele er reeelt det de lever af. -- !AMD HAS RYZEN
Zetland har en fin artikel om det: "Nej, det er ikke en konspirationsteori. Nogle produkter er bare designet til at gå i stykker før tid"
https://www.zetland.dk[...] -- Så vidt jeg ved er der ikke noget ulovligt i at designe produkter til en bestemt holdbarhed. Det er nødvendigt i en verden med så mange mennesker der fortsat skal have jobs. Og for den vækst der er behov for i de kapitalistiske økonomisker systemer der bruges i de fleste lande.
Hvis du tænker på at der sidder noget bevidst elektronik der ved at enten at registrere tid eller andre parametre deaktiverer funktionalitet er det også også helt lovligt. Hvis det sker for at sikre en bestemt forbrugeroplevelse, sikkerhed el lign. Men så skal det jo også være teknisk bestemt.
I EU har vi 2 års reklamationsret. Så hvis produkter stopper med at fungere efter 2 år tænker jeg det er svært at få nogen instans til at kigge dybere i en anmeldelse.
-- jeg har service garnti med alt,så jeg tænker aldrig på regninger ;D -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
4x4GB
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING Der er altså forskel på bevidst at designe noget, der går i stykker efter X tid, eller på at designe noget så godt man nu kan under et meget stramt budget.
En printer, der har en lille chip, der går i baglås, når printeren har printet præcist 21.000 sider, er bevidst fusk, og det er ægte "planlagt forældelse".
Men et Vaillant Ecotec Pro er det 3. billigste gasfyr, man kan få pt ifølge Pricerunner: https://www.pricerunner.dk[...]
Det kan da ikke komme som en overraskelse for nogen, at når man køber de aller-aller billigste varianter af et produkt, så er de blevet nødt til at være sparsomme med komponenternes kvalitet. Ellers kan de jo ikke tjene penge på det.
Husk at et gasfyr består af en pumpe, brænder, kedel, rørføring, chassis, elektronik mv. De fleste ting soruces andre steder (som f.eks. pumpen fra Grundfos osv). De kan jo ikke få det billigere end f.eks. Bosch kan, så det eneste sted, de kan spare er på den del, de selv laver: Elektronikken, display osv. Dvs 500-1000 kr mindre for et fyr rammer hårdt ned i budgettet for netop de unikke dele.
For producenten gælder det jo om at lave en afvejning om, hvor dyre komponenter, de skal stoppe i, og hvor mange % af produkterne, de bliver nødt til at ombytte under garantien. Jo billigere produktet er, jo mere giver det mening for producenten at spare på komponenterne og ombytte flere % af produkterne under garantien.
Bemærk i øvrigt, at et Vaillant gasfyr (de billige) har 2 års garanti (4 år på kedlen), mens et typisk Bosch gasfyr har 5 års garanti på hele produktet.
Det er et faktum, man burde notere sig som køber.
Det er jo ikke utænkeligt, at et produkt med kun 2 års garanti (selvom man forventer at produktet skal bruges i 10-15 år måske) går i stykker efter måske 2 eller 3 eller 4 år. At kalde det "planlagt forældelse" er da vist lidt søgt.
#0 Du kan ikke henvende dig til nogen som helst. Hvad skulle formålet være? Du har købt et billigt produkt, som er gået i stykker. Hvilken lov overtræder firmaet her? Kan du bevise, at der er en særligt svag komponent, som er præcist designet til at fejle kort efter 2 år? Hvad skulle formålet være ved det? Går man ud og køber nyt Vaillant gasfyr hvert 2. år, eller køber man mon ikke et andet mærke? Hvor længe kan man være en seriøs spiller på VVS-markedet med komponenter, der fejler i hobetal kort efter 2 års drift? Næppe. -- Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...] --
Sidst redigeret 11-01-2020 21:12 Tilføjelse:
En anden måde at spare penge i produktionen af billige produkter er at undlade at tænke på, at produktet skal kunne repareres. Dvs masser af lim og forlodede helsamlinger fra Kina frem for at dele boards op i segmenter, hvor særligt udsatte dele ligger på daughter boards.
Eller at samle tingene som "stack on stack", så man bliver nødt til at splitte hele lortet ad for at komme hen til den termosensor, som er skyld i mange procent af nedbrudene. Eller at designe det uden at lave særligt omfangsrige termotest eller komponentdegraderingstest. Undlade at lave de rigtige beregninger på tolerance-ændringer over tid osv.
Det er ikke for at gøre produktet ringere bevidst, men simpelthen at nå i mål med det design-budget, som alle de forbandede managere har lagt for at kunne producere "det samme som konkurrenten - bare billigere".
For ikke at nævne... at nogle gange er der bare lavet fuckups i designprocessen som giver en skævert af et produkt. Det sker for næsten alle producenter (men... luck favors the prepared). -- Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...]
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|