Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Mange kører for hurtigtAf Elite Nørd Dragonheart | 20-10-2019 21:37 | 4317 visninger | 90 svar, hop til seneste
Hej HOL
Nu er det godt nok ikke en ret stor undersøgelse. Men er det kun mig der finder det skræmmende når 20% mener, det for det meste kan være i orden at køre lidt for stærkt?
https://nyheder.tv2.dk[...]
--
EDIT
I må meget gerne svare på hvor eller hvorfor ikke i finder det skræmmende :-) -- Ja, jeg finder det ikke skræmmende. Der er virkelig stor forskel i at køre for stærkt i en bil der lige knapt kan gå gennem syn, og så den nyeste top model fra eksempelvis Audi eller lign. Der er også stor forskel på om det regner kraft, er midt om natten eller om det er tør varm dag. -- I byzoner holder jeg altid fartgrænsen, men der er mange steder hvor jeg intet problem har med at køre hurtigere end det tilladte. Hvis det giver en bøde betaler jeg naturligvis uden brok. -- Jeg kører efter forholdene, og nogle gange er det "for" hurtigt, og andre gange langsomt. -- !AMD HAS RYZEN
Lidt skræmmende kan det da godt være når en idiot "flyver" gennem nørrebro med 120/timen, og dette er set et par gange, hvis blot alle gad overholde færdselsreglerne, that'd be good.
Samtidigt syntes jeg heller ikke at folk skal pive som små tøser når/hvis de får bøder for ikke at overholde færdselsreglerne, uanset hvor små/gængse disse overtrædelser måtte være. -- Wise men talk, because they have something to say.
Fools talk, because they have to say something. ja der vil altid være nogen der mener at hastighedsgrænserne er vejledende og der vil altid være nogen der mener at de køre bedre bil end de fleste og der vil altid være nogen uskyldige det går ud over. Der er nogen der har sat fartgrænsen som de har, de ved nok bedre end bilisterne gør, er det tåget eller regner så sæt farten ned og kør efter forholdende. -- seasonic x-760- asus rog strix x 470-f-ryzen 2600-vega 64gskill 3200mm mhz rgb-samsung evo 970 500gb Der er jo forskel på at køre forstærkt på motorvejen en sommermorgen kl 04 hvor du er mutters alene på vejen og så gøre det en fredag eftermiddag.
Det kaldes at køre efter forholdene, men der tages jo ikke hensyn til i skiltningen.
Det er mere skræmmende så mange cykler uden lys og med hovedet under armen, over for rødt, på fortove, mod ensretningen osv osv.
At så mange mener det er ok at gå over for rødt. -- Sidst redigeret 20-10-2019 22:18 Hvad er "lidt for stærkt" ?
Er det 120 hvor man må køre 110?
Er det 55 km/t i byzone?
De fleste kører "lidt for stærkt". Når man må køre 80, kører de fleste 90 (eller lige under). De fleste kører lige netop sådan, at man ikke får en bøde. Er det også "lidt for stærkt", for så burde der ikke stå 20% men måske 80%, der mener, det er ok at køre lidt for stærkt.
Der er stor forskel på at køre for stærkt, og køre farligt. Det afhænger helt af situationen.
OG - der er fanme også forskel på at køre 130 km/t på motorvej i dagslys en tør, varm dag, og 130 km/t gennem gigantiske vandpytter en mørk vintermorgen i styrtregn. Nogle mennesker ser bare skiltet på 130, og så skal den fanme have MINDST 130 uanset om det så er styrtregn eller isslag.
Fint nok I vil slå jer selv ihjel, men I kan kræftedeme ikke være det bekendt at udsætte alle andre for livsfare, fordi I spader tror, at I har købt en Audi (uuuuh siger koret), og så kan man jo ikke køre galt! -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) Det er svært at beskrive, hvor stupide de folk er, der mener, at de selv kan vurdere, hvad der er for stærkt og ikke er for stærkt! De tror, at de selv kan vurdere dette, til trods for at de satte fartgrænser er vurderet og analyseret af eksperter og mange års erfaring fra folk, der har forstand på disse ting. De fartgrænser er der ikke for sjov skyld!
Det er skræmmende, hvor mange idioter der findes i trafikken, og aldrig nogensinde burde have fået kørekort! Vi må håbe, at der bliver strammet mere op - folk skal nemmere kunne miste kørekortet i dag, end det pt er tilfældet. Så folk kan lære, at de ikke kan spekulere i visse %ers overskridelse uden, at det giver andet end en bøde f.eks. -- Sidst redigeret 20-10-2019 22:35 #0 Finder det ikke skræmmende.
Moderne biler er blevet så gode, at du slet ikke mærker farten.
Så det ikke underligt at folk giver den mere gas.
Særligt da de fleste af os oftest har en lorte bil som reference point.
Der kæmpe forskel på om du kører 100 i en gammel Clio/Golf.
Også en pæn mellemklasse bil som fx Peugeot 508 SW.
Det er cyklisterne som #8 os nævner, jeg er mere skræmt af.
-- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. #3
Hvis man kører efter forholdene. Så betyder det intet om det regner, sner eller er tørt. Men nyere biler med elektroniske hjælpemidler ifm. med bremser og energifordeling kan bestemt være mere sikre. Specielt for dem bag rettet.
#6
Ja den har også ofte undret mig. At folk projicerer deres vrede når de får en bøde.
#8
At overtræde færdsesloven kan aldrig kan aldrig betragtes som "at køre efter forholdene". Da færdseslovens skiltede hastighedsbegrænsninger er uafhængige af forholdene. Forholdene kan selvfølglig godt fordre at man skal køre langsommere og med større afstand til forankøreende osv. men aldrig omvendt.
Ja det med cyklisterne er problematisk. Mange tror ikke de er forpligtet til at signalere på cykel eller tror de må køre til højre for rødt. det er dog sjældent cyklisters færdseslovertrædelser der forårsager dødsfald i trafikken.
#9
Statistisk er det at køre for stærkt farligere end ikke at køre for stærkt. Samtidig er det et forhold der kan kontrolleres. Hvilken situationen jo sjældent kan. Det er en af årsagerne til det får så meget fokus.
Hvis der er styrtregn eller isslag må man som udgangspunkt ikke køre 130 km/t. For så kører man ikke efter forholdene. Men ja.. der er meget egoisme i trafikken.
Forkskellen på 80 og 90 km/t er ikke lille ville jeg mene. Hvis man ser på bremselængden. Men den er lille set ud fra at man kun kommer få % hurtigere frem.
-- #10
Det er faktisk også ret interessant at en af grundede til hastighedsbegrænsinger er at man får trafik til at være mere forudsigelig og flydende ved at der køres med samme hastighed. Flydende og forventelig trafik reducerer sandsynlighed for uheld. Sådan er det egentlig med alle regler i trafikken. -- #13 Og alligevel er Autobahn den sikreste vej i verden?
Så noget kunne tyde på det, at det ikke er den afgørende faktor. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. #14 Autobahn har ikke så mange danske bilister - heldigvis.
#topic
Jeg mener, fart øger risikoen for uheld, og gør skaden værre. Men oftest er årsagen ikke farten selv, men andre, der laver stunts i trafikken. Dermed ikke sagt, at høj fart er ok - for der skal 2 uheldige/uforsigtige personer til at lave et uheld, og hvis den ene konsekvent kører for stærkt, så mangler man bare den anden skal lave et stunt, og så har man balladen.
Dog er det lidt for nemt bare at skyde skylden 100% på farten, fordi det er nemt at kontrollere og dele bøder ud efter.
Vi burde i stedet have et landevejs/motorvejs-politi i civilt, der kan få fjernet nogle af de værste fjolser fra vejene. -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) --
Sidst redigeret 20-10-2019 23:23 #15 True dat, hahaha! -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. #14
Hvem har bildt dig det ind?!
Det er tværtimod væsentlig flere dødsulykker pr. 1000 km. på den tyske autobahn end fx på den Østrigske motorvej (google "Verkehrsclub Österreich" undersøgelse)
Og selv hvis den tyske autobahn var sikker og der samtidig ikke er nogen hastighedsbegræsning fortæller det intet om, hvorvidt hastigheden er en afgørende faktor eller ej. Sådan fungerer evidens ikke ;-)
#15
Rent korrelativt er både "stuntsne" og hastigheden (ikke kun farten) årsager til uheldene. Men da hastigheden gør konsekvensen større og samtidig er let at kontrollere/undgå for individdet og sanktionere imod fra statens side (den er objektiv og ikke subjektiv) er det åbenlyst at det er her der skal sættes ind. Såfremt formålet er at reducere antallet af dræbte i trafikken.
Men ja det ville da være smadder godt hvis folk ikke lavede stunts i trafikken.
Det er dog alligevel godt at se at der trods alt er en del med-HOL'ere der vælger at følge hastighedsbegrænsningerne og ikke bryde loven bevidst ;-) -- Spørgsmålet er formuleret på sådan en måde at mange svare ja til spørgsmålet:" for det meste kan være i orden at køre lidt for stærkt".
I byen, så kører jeg efter forholdene ca. 40-50 km/t, men nogle gange ryger farten helt op til 55-60 km/t, i ca. 10 sekunder. Er jeg den eneste som komme til at træde lidt for meget på speederen nogle gange og så kikker man ned på speedometret og retter hastigheden? -- Sidst redigeret 21-10-2019 00:18 Kører selv for stærkt på landevej/motorvej hvis forholdene er til det.
Jeg glemmer dog altid at der kan løbe dyr ud foran vejen eller jeg kan blive ramt af en modkørende billist.
Det er begge scenarier hvor forholdene er ude af min kontrol lige meget hvor god en billist jeg selv synes jeg er og hvor min egen fart vil have afgørende betydning ved en ulykke.
Vi skulle alle sammen køre lidt langsommere, arbejde lidt mindre og bruge mere tid sammen med familien bla bla :D
Men ja det er skræmmende at 20% synes det er okay.
Ville også være skræmmende hvis 20% synes det er okay at sex med sine børn. På et måske umenneskeligt plan er fartbillister der ender med at slå andre mennesker ihjel eller invalidere mennesker for livet måske mere ødelæggende end forældre der har lidt samleje med deres børn engang i mellem.. -- Sidst redigeret 21-10-2019 00:36 #17 En flok reptil monstre i Las vegas.
Men jeg har nok læst det i FDM eller V-max(Findes det overhovedet stadigvæk?).
#19 Argh, måske lige groft nok at smide fartsyndere op med pædofile. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. --
Sidst redigeret 21-10-2019 00:37 Hvis jeg er alene på vejene er det lidt efter min egen hastighed, i trafikken følger jeg den altid, overhaler faktisk sjældent andre.
Jeg har kørt en del i mit job som chauffør og efter min mening er der ikke ret meget forskel på tysk og dansk asfalt, så hvis vejene og bilerne er sikre nok i Tyskland som også producere min slags bil, så er det også fint nok til mig i DK.
Får jeg en bøde, betaler jeg den også. Jeg har fået én indtil videre, 56km/t i en byzone... -- Ncase M1, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k @ 4,5Ghz, SF600. Altså jeg har personligt intet imod at give den op imod 170 hvis jeg skal overhale en, eller en længere række af biler, og trækker så ind til højre, og lader den rulle ned på 130 igen. Så er der lagt forsvarlig afstand til dem bagude, uden at være dem til gene ved at bruge en halv eftermiddag ude i overhalings-banen fordi jeg kører 2km/t hurtigere.. Der er intet jeg hader mere, det skulle da lige være Mercedes/Audi/BMW ejere, der tror de har mere ret på vejene end alle andre :D
Jeg er med på det øger risikoen for ulykke, men er der ingen forude, eller brede køretøjer i de andre baner, kan jeg ikke se hvad der er galt i lige at komme videre i teksten, så dem JEG overhaler, osse kan foretage en overhaling hvis de ender bag en lastbil eller lign. -- Carpe Diem. Man kan vel egentlig sige, at det største problem ved at folk kører for hurtigt er, at flere så tænker, at så er det ok de selv også gør. Og så har vi pludselig en stor gruppe af folk der mener det er ok at bryde loven på forgodtbefindende.
Men sådan er det vel egentlig også ved andre ting der er ulovlige i samfundet. -- Det skulle laves så biler automatisk ikke kunne kommer over den hastighed der er lovlig hvor den befinder sig -- #23 Eller det kunne være tegn på at loven skulle ændres?
Tag fx loven om euforiserende stoffer nærmere specifikt Cannabis, der blev vedtaget på baggrund af en opfordring fra FN i 1961, og blev så skærpet i 1969, uden nogen undersøgelse fra sundhedsministeriet.
Hvilket effektivt svarer til at de gjorde Kaffe ulovligt imorgen, og regeringen bare sagde deal with it.
Ville du overholde det forbud? Næppe.
Bare fordi det er loven, gør det ikke dem nødvendigvis korrekte.
Kig på race lovene ovre i USA, fx. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. År 2040 bliver det forbudt at køre bil påvirket af koffein -- #25 de har så gjort den mildere siden igen, nu måler de ikke om det bare er i blodet, men om det aktive stof er i blodet.
så nu minder loven mere som loven med alkohol. -- Ncase M1, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, delided i7-6700k @ 4,5Ghz, SF600. #27 Nu var det ikke kørsel og Cannabis i blodet, jeg referere til i #25.
Men ja, du har helt ret. Og thank god for that, det var da osse for dumt at du kunne blive taget for det.
-- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. Jeg synes det er fuldstændig hjernedødt når der sprøjter en VW Up! forbi mig på Køge Bugt med 160-170 km/t og jeg havde synes det var lige så hjernedødt, hvis det var en Audi A6 eller en QS7 eller hvad der nu i dag måtte betegnes som en stor sikker bil.
Jeg kører også for stærkt, gerne omkring de 140 km/t, når der ikke er tæt trafik. Er der tæt trafik, står fartpiloten på 132 km/t stat og 115 i 110-zonen. Jeg synes ikke det er et problem, at give lidt ekstra gas, hvis vejret og vejene tillader det, så længe der ikke er tæt trafik, men at mene at bare fordi 4. spor er frit, så kan man bare losse lortet i bund og fræse derud af, så er man et kæmpe fjols. Der skal så lidt til det går galt og jeg giver ikke en pind for dem der siger, det kun går udover dem selv. Gu gør det sgu ej. Selv hvis du ikke rammer nogen på vejen, hvilket du umuligt kan forudsige, så sidder der også dem derhjemme som bliver ramt, når du ikke kommer hjem igen, fordi du har fået trykket tænderne ud af baghovedet af rattet.
Jeg forstår ikke at man kan sætte så lidt værdi til sit liv på pga. få minutter. Jeg kan ikke engang selv reason for at jeg kører de der 10-15 kilometer i timen for stærkt selv, for jeg vinder sjældent meget på det pga. køkørsel osv. -- NZXT H500 | ASUS PRIME Z390-A | Intel i7-8700K | Corsair 16GB@3200Mhz | NZXT Kraken X62 | Gigabyte GTX 1080 G1 | Samsung 970 PRO 240GB | XFX PS 550W #0 underligt dårligt skrevet artikel.
Typisk journalistik der blot skal piske en sensations katastrofe stemning op. Ren clickbait.
"Har du brudt færdselsloven" spørger de. Samtlig danskere der har bevæget sig til fods, på cykel/knallert/motorcykel/bil har på et eller andet tidspunkt brudt færdselsloven.
De mest vanvittige lovovertrædelser sker af cyklister i København.
I de seneste år er trafikovervågningen og antal fartmålinger øget markant, så selvfølgelig bør der blive uddelt flere fartbøder. Men trods den øgede overvågning er antallet fartovertrædelser alligevel faldet i 2018? Og overskriften hedder "Politiet uddeler flere fartbøder end nogensinde før".....
Så bliver antal dræbte i trafikken listet og færdselskommisionens målsætninger.
DER ER SKET ET HYPER MARKANT FALD AF TRAFIKDRÆBTE SIDEN 2008!!!
Hvordan er det lige den konklusion ikke falder i øjnene hos hende der har skrevet artiklen?
Hvad med at sætte antal trafikdræbte og hastighedsovertrædelser i forhold til den øgede trafiktæthed/antal kørte kilometer?
For mig at se er den største fare fremadrettet alle dem der skal SMS'e/checke instagram/facebook you name it eller beskæftige sig med bilens touch screen under bilkørsel. Ikke en hastigheds overtrædelse på 5-10 km/t.
Så til #10 kan jeg da kun sige at du rammer fuldstændig forkert ifht. hvad der bør fokuseres på i trafikken.
Selv gør jeg en dyd ud af at overholde fartgrænserne og min kørsel bliver kaldt for morfar kørsel af min kone. Undtaget når vi er på autobahn og Dieselmotoren skal renses.
-- Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Analysen er foretaget med 2000 deltagere i aldersgruppen 18-75 år.
Det ville være interessant.. eller måske ikke ligefrem interessant, men det ville være fint hvis den statistik fortalte i hvilken aldersgruppe det statistisk set er en femtedel der mener at jævnlige hastighedsoverskridelser er acceptable.
Jeg gætter på at der er forskel på fordelingen i aldersgruppen 18-25 år og 30-50 eksempelvis.
Personligt er jeg mere nervøs for bilister der har travlt med tablets og telefoner under kørslen. -- Random dude on a random forum Er bare træt af alt den tid jeg har spildt på motorvejene ved at sidde i kø pga. uheld, fordi nogle idioter tror de kommer betydeligt hurtigere frem ved at ligge helt oppe i røven på folk og blinke med lygterne, accelererer op og ned, overhaler indenom osv., fordi de tror de kommer betydeligt hurtigere frem.
Forskning fra bl.a. Belgien viser at på motorvejsstrækninger med relativt tæt trafik, opnår man klart den korteste køretid ved at alle kører samme hastighed. Det kan f.eks. opnåes ved at have mange fart kameraer sat op. Sågar kan man se, at man kommer hurtigere frem på en del strækninger ved at SÆNKE fart begrænsningen til 90km/h fra 110km/h, fordi der bliver mere smooth kørsel, færre uheld og mindre elastik. -- Det der skaber problemer på de motorveje som jeg færdes på er dem der ligger og kører 110 km/t som trækker ud og stadig fortsætter med 110 km/t hvor man må kører 130 km/t de er dem største fare jeg oplever og dem der resultere i at folk bliver aggressive. Jeg har ikke et problem med lastbiler men at de skal til at overhale almindelige billister gør mig gal.
Jeg synes også at flette reglerne skulle under politiets lup for det er noget folk virkelig ikke magter og burde resultere i et klip.
Sidste ting som gør mig gal er dem som sætter farten ned ligeså snart de kører ind i en tunnel..... -- Hastighedsgrænserne er fastsat efter laveste fællesnævner.
Man kan spørge sig selv, om det er rimeligt, at hastigheden på almindelig landevej hedder maks 80 km/t for både 85 årige Sigrid i sin Chevrolet Spark, eller en hvilken som helst anden livsfarlig lortespand uden ESP, kun to airbags, kagelågsbremser i for og tromler i bag, og så 25 årige Simon, som er professionel racerkører, og triller rundt med 14" ventilerede Brembo i sin kun få år gamle Golf GTI / RS5 / Cupra R etc.
Der vil unægteligt være en verden til forskel på reaktionstid + bremselængde mellem disse to slags bilister, men færdselsloven skelner ikke. -- Mumble server - sapien.dk:64738 Altså kører du 80 på landevejen mellem randers og århus, bliver du nok overhalet af mere eller mindre alle. eksempelvis.
kører du 90-100 så følger du med trafikken.
efter MIN mening er det betydeligt sikrere at følge trafikkens hastighed, end at køre i en anden hastighed end alle de andre. det er dog ikke noget jeg ved, men der er vel også en grund til vi alle skal køre fx. 70 på ringevejen rundt om århus, og ikke "mellem 40 og 80"
personligt er jeg mere bekymret for alle de idioter der bruger deres telefon under kørsel, end jeg er for folk der kigger hvor de kører, men kører 120 på en landevej. en "dedikeret" vandvidsbilist er nok alligevel en bedre bilist, end en idiot der hader at køre bil, så han/hun bruger sin telefon under kørsel. jeg ser tit folk sms'e, SE FILM eller ha video chat kørende imens de kører bil. det er simpelthen idiotisk (og ja, det er også ulovligt, hvis du holder for rødt.) -- Sidst redigeret 21-10-2019 10:59 Det skræmmer mig på ingen måde...Jeg kører for stærkt ind imellem. Men det kommer helt an på omstændighederne.
Jeg er ikke bange for at indrømme, at speedometeret godt kan snige sig op på 120km/t i en 110km/t zone på en tom motorvej, under optimale forhold.
Men de folk der kører 90+km/t i en 50 zone, eller 60+ i en 30 zone er fucking sindssyge. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 21-10-2019 11:03 34
Groft sagt tvivler jeg på at 85-årige Sigrid bliver taget med 160 km/t på landevejen.
Og 25-årige Simon der har brugt sine konfirmationspenge på at gejle sin spand til ræs, kan vel bruge en racerbane, medmindre titlen er et ringe forsøg på at forbedre oddsene hos damerne og han vitterligt ikke har råd til en licens.
Men ellers er eksemplet meget rammende. -- Random dude on a random forum #32 100% enig. Jeg har pendlet på den vestfynske motorvej nu i et par år, og det er det samme hver eneste fredag eftermiddag: Totalt kø, fordi der kommer folk ud på motorvejen, som normalt ikke kører motorvej, og så skal der bare zigzagges, mases, blinkes og dyttes og skabes helt åndssvagt indtil to smadrer sammen. Eller idioten pander ind i autoværnet.
Og så holder vi så dér, tusindvis af mennesker. Man burde bare bulldoze idiotens køretøj ned i grøften, så vi andre kan komme videre. Eller indføre gigantiske bøder for at forvolde så meget skade på samfundet rent økonomisk.
Det har til gengæld været ret afslappende at køre i vejarbejdet med 80 km/t i begge spor. Det triller bare derudaf, så selv den mest spadeagtige idiot har efterhånden indset, at det ikke nytter at forsøge at presse sig frem... så alle kører næsten samme hastighed. (altså lige med undtagelse af fredag eftermiddag i tossetimen) -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) Fun fact:
Det, der morer mig allermest i trafikken, er at se et skarpt sving og et skilt med "Max 50 km/t". Skiltet står der.... fordi.... man ikke kan gennemføre svinget med de 90 km/t man ellers må køre. Og så er der to sorte streger på vejen og et sving-skilt, der mangler, og så ligger der en krøllet bil nede af skrænten.
Hvis man ikke kan tænke selv - og hvis politiet ikke kan overbevise én om at tænke - så kommer Newton lige og giver en hånd med!
Det er fremragende! Mere af det! -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) Nu er jeg opvokset i det vestjyske, hvor der er oceaner af lige hovedveje, hvor farten nemt kan kravle sig op. Som regel er der ganske fint udsyn ved tilkørsler, og der er sjældent problemer med at køre 100+
På sådanne strækninger kunne man fint hæve hastigheden og lave 2-1 veje, så folk kan overhale sikkert.
Men holder ved at fartgrænser som udgangspunkt skal overholdes, men man kunne nok revurdere mange af de knapt så farlige strækninger. Da utålmodige billister snart er værre, og forårsager mange af de slemme ulykker. -- The problem with troubleshooting is that trouble shoots back.
~Author Unknown Hvis grænse f.eks 80 er sat ved en landevej ,så må det være laveste fællesnævner? så ja i snestorm er det sikkert fint, men en varm solrig dag uden anden trafik forstår jeg nogen kører efter forholdene, da jeg som 18 årig tog kørekort for nu 52 år siden, var alfa og omega : kør efter forholdene ,hvis alle gjorde det ,var der ingen ulykker. OBS i de 52 år har jeg ikke været skyld i en ulykke. Kører /har kørt 15/35000 årligt. -- Sidst redigeret 21-10-2019 15:56 Lige siden de første love blev til for (laaang tid siden) har mennesket gradbøjet disse til, at passe ind i deres egne behov/ønsker/situationer, og dette vil aldrig ændres, da d'et at være bundet af love ikke er noget vores medfødte adfærdsgener kan tolerere. Det blokerer vores medfødte behov for udvikling, så vi må derfor tage de stygge oprør og krige med indtil vi alle bliver tilfredse med, at rende rundt i kort snor og gøre hvad "?" gi'r besked på.. -- #41 #34
Det er ikke helt rigtig. En hastighedsbegræsning er sat ved optimale vejrforhold, 2 sekunders reaktionstid hos føreren osv. Således at hvis det regner kraftigt, sner, er tåget eller er isslag skal man sænke hastigheden og øge afstanden til forankørende således at man kører efter forholdene.
At køre efter forholdene er en god ide, så længe man selvfølgelig holder sig under hastighedsbegrænsninger og overholder alle færdelslove.
Kør efter loven - så ville der ingen ulykker være. ;-). Medmindre folk selvfølgelig er uopmærksomme eller anden lign.
Vi har sænket hastigheden generelt over flere år i DK og samtidig har vi haft en væsentlig reduktion i trafikdræbte.
#42
På få 100 år har vi indført så massive ændringer i den måde vi lever på, der påvirker vores evolutionære biologi så meget at vores medfødte adfærd er snotforvirret. Det er de rnok ikek så meget at gøre ved :-(
#32
Præcis!
Skulle man ønske at lære mere om dette kan man passende læse til civilingeniør inden for trafik på DTU. Det er ren matematik der kan forklare hvorfor lavere med mere smooth trafik er mere hensigtmæssig. Mythbusters har endda lavet et fint forsøg for lægmænd :-D -- Sidst redigeret 21-10-2019 17:37 #30
"Har du brudt færdselsloven" spørger de. Samtlig danskere der har bevæget sig til fods, på cykel/knallert/motorcykel/bil har på et eller andet tidspunkt brudt færdselsloven.
Det ville jeg umiddelbart ikke mene, du er i stand til at udtale dig om? Der findes flere mennesker der aldrig har brudt færdselsloven. Den er jo ret simpel, færdselsloven :-)
#25
Det ville være en farlig glidebane at begå sig ud i. At bare fordi mange gør noget at så er det ok og love bør ændres. Love er lavet af eksperter. Og eksperter bør man rette sig efter. -- Sidst redigeret 21-10-2019 17:48 # 44, tror ikke du har ret, bare den anden dag så jeg en voksen mand gå over for rødt ved en fodgængerovergang ,med 2 mindre børn ,vi stod nogle voksne og ventede, de børn brød loven uden at ville ,så ja alle har brudt færdselsloven i deres liv.
Og eksperter, hvad gør dem til eksperter, ville nødigt ligge mit liv i visse eksperters hånd.
Og jeg tror ikke på du aldrig har kørt 51 i en 50 km sone, hvis du er rutineret bilist. -- Sidst redigeret 21-10-2019 17:58 Well - vi kan vel alle være enige om, at lovgivningen indenfor trafiksikkerheden er konstant foranderlig i og med, forholdene konstant ændres. Her tænker jeg på bilernes egenudvikling til det bedre, bedre former for lysregulering, der får trafikken til at køre mere jævnt, flere vejbaner så trafikken bliver lidt mindre sammenpresset osv.
Tilretning af forholdene har vi jo set flere gange i den nyere tid, hvor motorvejsstrækninger efter en gevaldig diskussion om plus/minus resultat, er blevet hævet i visse områder, og langt flere kilometer motorveje vil udvide skiltningen om at lastbiler ikke må overhale. Så ja - det er rigtigt, at der sidder såkaldt kloge hoveder, og beregner, hvad der er godt og hvad er "not" for os alle på vejene uanset køretøj - de største - eller bare på gåben.
Når man så smider alt dette i en overordnet blender, kommer der et resultat ud, der siger, at det drejer sig om at redde menneskeliv, og da lovgivningen som jeg før har skrevet, ikke kan gøre dette alene pga. folks sørgelige egenvildighed, er det op til disse selv, at gøre noget for at redde nogle af de mennesker der ellers ville dø i trafikken.
Når alt dette er sagt, tror jeg ikke folks mentalitet vil ændre sig, da de bruger overtrædelser af love/regler som udtryk for foragt, vrede, irritation samt de sædvanlige ting som uvidenhed, uopmærksomhed, ligegyldighed, manglende kundskaber/evner etc. -- #44, alle har brudt fordsælsloven på et tid eller flere tidspunkter i deres liv. Det står slet ikke til diskussion. Andet synes jeg er naivt.
Love er vedtaget af politiker, og meget kan man sige om dem, men eksperter - det er de IKKE ;) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Alle bliver påvirkede af andre, også når de kører rundt på vejene - uanset hvilke og med forskellige fartbegrænsninger.
Derfor bliver mange af dem "medlem/deltager" af en situationsmæssig fællesgruppe, der kører efter lederen, ikke altid men ofte som en magnet, der tiltrækker andre løse ting i området :) -- Sidst redigeret 21-10-2019 19:33 Hastighederne er mange steder sat alt for lavt. I mange lande er man langt bedre til at have strækninger på landeveje med 100 eller måske endda 110. Vi er dog begyndt lidt i Danmark, men det er alt for lidt. Det er meget firkantet at man må køre 80 på en landevej, nærmest uanset forhold. Der er desværre også flere steder hvor de er begyndt at sætte hastigheden ned.
Flere undersøgelser viser at når hastigheden sættes ned, øges den generelle fart. Det skyldes at hvis fartgrænsen sættes urealistisk så virker det utroligt dumt og folk er tilbøjelige til at være mere ligeglade. Ligeledes er der også undersøgelser der viser at efter hastigheden blev sat op til 130 på flere motorveje faldt antallet af ulykker. Desværre er der fortsat en del der kører alt for langsomt, og som ofte er skyld i uheld.
Jeg kører meget ofte på den tyske autobahn med høje hastigheder og den kommer ofte noget over 200km/t hvis man ligger og følger nogle tyskere. 2 ud af 3 idioter der trækker ud foran en og dermed kan være skyld i en ulykke er næsmest danskere. Danskere har en mentalitet med at når de bare kører 110 eller 130 så er der ikke nogen der kører hurtigere og så trækker man bare ud.
Jeg synes ofte det største problem er folk der kører for langsomt. Groft sagt kan man sige at hvis bare alle kørte 150 så ville der ikke være noget problem. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, men tanken er da fristende. -- #44 Der tar du fejl, love er vedtaget af politikere.
Politikere med diverse agendaer, som mere magt eller lignende.
Det tidligere nævnte Cannabis forbud, er fx et klokkeklart eksempel på at de ikke er eksperter. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. --
Sidst redigeret 21-10-2019 20:15
#45
Et eksempel på noget en ekspert aldrig ville mene, var at fordi han har set nogle gøre noget at så betyder det alle har gjort det. At jeg engang har set in kvinde begå butikstyveri betyder jo ikke at alle begår butikstyveri - vel :-)
Virkeligheden er heldigvis uafhængig af hvad folk tror. Men nogle har en tendens til at være meget overbeviste om at deres tanker er virkelige - eller kan ændre virkeligheden.
Jeg betragter en ekspert som en med en længere akademisk uddannelse inden for et specifikt fagområde. Hertil evt. en forskerudannelse og flere års erfaring evt med videnskabeligt evidensbaserede artikler. Men kan jo være andre mener en soccer-mom der har læst lidt om at plantebaseret kost er redningen på alt og som har en blog er en ekspert.
#47
Love er vedtaget af de politikere vi som samfund har stemt på. Og flertallet af danskere er jo ikke ligefrem eksperter. Jeg kan se du også har stærke metakognitioner. Det er selvfølgelig smadder ærgerligt.
#48
Det er en ret naturlig ting faktisk. Historisk har det bare været lederen man har fulgt, hvor det i dag er den, der råber højest og gør sig mest bemærket. Og det er ikke altid dem der har ret desværre.
#49
Hastigheden er sat ned ja. Og konsensus er at det har bidraget med en mere homogen hastighed på vejene og færre dødsfald. Vi er foregangsland og det synes jeg da vi skal blive ved med. Hver gang folk skal bremse og accelerere for at ændre hastighed så stiger sandsynligheden for problemer i trafikken.
Vi skal bare have flere rundkørsler i DK og så skal vi trænes i at bruges dem. Så kører det ! :-D
Vil svært gerne ser evidens på de påstande omkring hastighed hvis du er villig til at dele dem? :-)
#50
Nej det gør du desværre. Love er udfærdiget af embedsmænd. Folketinget vedtager dem og regeringen sørger for de bliver eksekveret. Politikere er ikke eksperter. Det har du fuldstændig ret i. Det er embedsmændene til gengæld. De sikrer at lovene udfærdiges, så de kan realiseres.
Politikerne er folkevalgte, der skal varetage flertallets interesser. Flertallet ønsker ikke at lovliggøre narkotika(heldigvis).
-- havde folk bare lært at holde til højre var hastigheden kun et problem i en promille af tilfældene.
derudover burde der også laves synelige sager med folk der bruger over 2 km på at overhale på motorvejen.
jeg kører altid efter forholdene, og farten er variende da mine medbilligster ikke fatter at bruge alle 3 motorvejsspor, eller at holde til højre.
ps. jeg mener at lastbiler som overholder automastisk sku have et klip i kortet. -- Det eneste tidspunkt en borgerlig tænker på andre end dem selv, er når de onanere.. Har svært ved at se hvor problemet er i at køre efter forholdene. I byen mener jeg altid at forholdene ikke tillader mere end de tilladte 50, og det tilstræber jeg altid at overholde.
Men på landeveje/hovedvej/motorvej er der ifølge min mening ofte ikke sammenhæng i mellem vejforhold og hastighedsgrænser. Grænserne er baseret på en gennemsnitlig dansk regnvejrsdag i efteråret med blade på vejbanen og ikke forhold med tørre veje om sommeren. Og baseret på forhold kørt i gamle biler fra den gang de gældende fartgrænser blev vedtaget. -- We know the speed of light, but whats the speed of dark?
Ryzen 9 3900X - Asus X570 - 16GB G.Skill 3600MHz - Asus RTX 2080Ti #53 Det problematiske er vel, at hvad der er passende til forholdende er rent subjektivt.
Derfor når Brian ligger og kører med 90 km/t i indre KBH en sen nat hvor der ikke er trafik, så er det i hans hoved efter forholdende.
Det samme gør sig gældende når familie-far i Audi gerne vil køre med 150 i overhalingssporet i relativt tæt trafik på motorvejen, og derfor ligger med 2 meter afstand til forankørende og blinker med lygterne for at komme forbi.
Alle kører vel "efter forholdende" i deres eget hoved, men alle kan vel også blive enige om, at mange (af de andre) bilister er idioter? -- Hastighed slår ihjel, for min skyld kan de mennesker der vrøvler om at køre efter forholdene have lov til det, så længe de slår sig selv ihjel i soloulykker på de øde landeveje.
Det er jo også vigtigt at komme fra A til B syv minutter hurtigere end alle andre.
Ultravigtigt. -- Random dude on a random forum Jeg synes at mange strækninger er 80 kmt for langsom, når du kan se flere km i lige strækning, og vi skulle gøre lidt ligesom svenskerne med sådan nogle 3 sporet veje så man kan overhale langsomme blister, og så sænke hastigheden når der er et kryds eller lign.
Eller bare være ligeglad og gør som tyskerne og sæt mange strækninger til 100 og håbe af folk laver et solo ulykke når det går galt.
Lige meget hvad folk gør vil folk køre for hurtigt, der vil altid være de folk, og dem er jeg nok en af, det er kun I byerne jeg har respekt for hastighedsgrænserne.
Jeg har ingen problem med fart hastighederne inde i byen, for selv 50 kmt kan være for stærkt til nogle kan nå at reagere når der er et barn laver et selvmordsforsøg ved at løbe over vejen... -- CPU: R+ 2700x MB: Asus x470 ITX RAM: Corsair LPX 2x8GB GPU: Nvidia 1080Ti HDD/SSD: 2x4 TB & Samsung 830 256 GB Dell XPS 13 9360 & 9370 Der forskel på at køre for stærkt med måde og "fornuft", dvs. når forholdende er til det.
Eller ham/hende som køre råddent og til fare for andre trafikanter/medmennesker.
At de køre sig selv ihjel røre mig ikke, dog føler jeg for deres familie og venner.
Egoister er kommet for at blive :( -- Sidst redigeret 26-10-2019 09:05 #54
Jo det kan i hvert fald være rimeligt problematisk når folk baserer deres adfærd i trafikken (eller for den sags skyld andre steder) på hvad de "selv synes".
#53
Hvorfra har du at hastighedsbegrænsningerne er baseret på de kriterier du nævner? -- #51
Embeds mænd er ikke nødvendigvis eksperter. De er blot det, embeds mænd.
Og nej, regeringen er ikke dem som eksekverer dem. Det er domstolene..
"Politikerne er folkevalgte, der skal varetage flertallets interesser. Flertallet ønsker ikke at lovliggøre narkotika(heldigvis)".
Narkotika er lovligt pr dansk lov.
Alkohol er et narkotika, det samme med med eksempelvis Morfin, osv.
Du skulle være mere specifik i dit indlæg.
Og angående flertallet, så ved vi det ganske enkelt ikke.
Da det nuværende Cannabis lov stadigvæk stammer fra 1961, og som blev vedtaget på baggrund af FN's opfordring. Siden da har vi ikke haft en eneste afstemning, så det en ret dum påstand. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. @# 52: seriøst ? wtf dude. Håber ikke du har kørekort.
#55 stort set eneste fornuftige indlæg. -- Hold fartgrænsen, fokus i trafikken, ingen hash-junkier eller alkoholpåvirkede og så skulle folk lære at "tænke" trafik-situationerne længere frem og derved undgå farlige situationer. Desværre er der alt for mange der er fuldstændig ligeglade med andres liv. Hvilket vi også kan de er gældende herinde. -- #59
Nej, Domstolene eksekverer ikke love i DK. Vi er ikke en politistat. Samfundsfag fra 9. klasse:
Folketinget er den lovgivende magt
Domstolene er den dømmende magt
Regeringen er den udøvende magt.
Det er altså Regeringen der sørger for at de love som Folketinget vedtager eksekveres. Dette foretages praktisk ved igangsætte en lang række retninglinjer for implementering af lovgivningen herunder; vejledning af polititjenestemænd, udarbejdelse af cirkulærer og retningslinjer omkring
eventuelle begrænsninger og kommunikation til borgerne.
Såfremt en borger overtræder en lov og bliver sigtet af politiet(der er underlagt Regeringen, nærmere Justitsministeren) vil Domstolene tage stilling til sanktion.
Nej, alkohol er ikke et narkotikum. Alkohol er et makronæringsstof i videnskabelig forstand.
Da du specifikt udbeder det vil jeg henvise til "Lov om euforiserende stoffer". :-) Vend gerne tilbage hvis du stadig er i tvivl. Narkotika er ikke lovlig pr. dansk lov. Det er et udsant udsagn.
Og forresten - jo. Embedsmænd er eksperter. Nogle er eksperter i offentlig forvaltning. Nogle i round-up's effekt på vandmiljøer. Og nogle måske i formelering af lovtekster mv. Hvis der skulle være tvivl så var det den sidstnævnte udspecificering der skulle forstås i sammenhængen i #51.
Jeg kommer ikke med påstande. Og slet ikke dumme påstande. Jeg konstaterer faktuelle omstændigheder ang. nuværende videnskabelig konsensus.
Herlig diskussion ;-)
#61
Ja.. ser virkelig mange med mobil fremme i trafikken. En holder til en 50er og så op med mobilen i den. Hvis kommunikationen da er så vigtig mens man kører. Det er skræmmende :-(
-- Disclaimer: Jeg kører ofte for stærkt på landeveje og moterveje, men aldrig (bevidst) i byzoner.
Jeg accepterer, at det er en form for asocial adfærd og at det ikke lever op til samfundets normer.
Når det så er sagt, vil jeg sige at jeg jævnligt møder folk (både hurtige og "langsomme"), der ikke simpelhen ikke er opmærksomme nok, lever i deres egen lille verden eller bare er rethaveriske.
#62- smukt indlæg
(#59 burde nok holde sig til at disputere på Nationen, dér accepteres ideer og "fornemmelser" som fakta) -- 62
Sådan skal dét gøres. -- Random dude on a random forum Kommer vil an på vilke bil man har,og hvad den er skabt til,og om den er i orden,samt man tænker sig lidt om.
I tyskland er fart grænsen også max 130 på motor vej,men er bilen skabt til noget mere,så kigger Politiet den anden vej.kommer der en lille Fiat med 170,så får han en bøde :D
Jeg selv køre ikke i en helt ny bil,men den er blevet opdate efter alle kunsten regler.
Mange store biler er først økologisk,på den anden side af 120
Men jeg holder mig til de 50 i byen,og er der børn så sænker jeg farten mere,men på landevej hvor der er frit udesyn og langt mellen bilerne så får den lidt eks
Har aldrig haft en skade/fået en bøde,kørt i 30år
Det stor problem er nok mere at folk laver alt andet en at køre bil,mens de køre ? tlf med vider -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
--
Sidst redigeret 28-10-2019 08:51 #62 Hvor man dog savner en Like-knap på hol.dk!!! -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) --
Sidst redigeret 28-10-2019 08:49 66
Jeg gætter på at de fleste tænker at de aldrig ender i et trafikuheld.
Statistikkerne taler et tydeligt sprog, 3000 tilskadekomne årligt de seneste par år og 175 dræbte i 2018.
https://www.dst.dk[...]
(i øvrigt ser det ud til at jeg statistisk set tog den rigtige beslutning da jeg købte et buskort) -- Random dude on a random forum --
Sidst redigeret 28-10-2019 09:02 #66
Der er ikke hastigheds begrænsning på de tyske motorveje. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #66
Hvis man ønsker at nørde lidt findes der faglitteratur der berør emnet omkring hvordan man skaber "sikker trafik" :-). Biler kan ofte forbedres og her er der meget kontrol.
Forudsigelighed og homogenitet er nogle af de største faktorer. De kan desvære også være svære at definere og indeholder mange delelementer, som er svære at kontrollere, da de er afhængige af individets adfærd. Specielt sådan noget som at sidde med mobil fremme er virkelig noget, der påvirker forudsigeligheden i billistens handlinger.
Det er ikke ude årsag at Rådet For Sikker Trafik kører deres "kør bil når du kører bil" kampagne.
Eller den der "er du også lægger". Hvilket ligefrem er lidt sjovt med ordspillet ;-)
#68
Nej mange tænker nok ikke over at de måske kan ende i et uheld. Jeg har en bekendt der aldrig har brugt sele og aldrig har fået en bøde. Og da hun aldrig er kommet til skade mener hun at det er bevis på at man ikke behøver bruge sele. Det er smadder ærgerligt at folk tager beslutninger på baggrund af så stærke meta-antagelser. Og netop derfor er brug af sele vedtaget ved lov. Ligesom så mange andre love som mange individer synes virkelige underlige.
Så mangler vi bare at den offentlige transport i storbyerne bliver betalt over skatten, så vi kan få de osende biler med én person i ud af centrum :-)
-- #69
På en del af de tyske motorveje er der hastighedsbegrænsning. -- Det er faktisk meget lidt af den tyske motorvej der har hastighedsbegræsning, og den ligger på 120km/t, og forekommer faktisk
kun når der er afkørsler og tilkørsler.
Nå, med det sagt så er jeg næsten aldrig her inde, men jeg så tråden og tænkte at jeg liiiiige
ville bruge denne tråd til at komme ud med noget vrede jeg har holdt
inde. Jeg er normalt en meget stille person, og meget venlig. Mange
kender mig måske fra HWT og ved derfor hvordan jeg er, så dette er måske
lidt ude af karakter men skal altså siges.
Jeg har 5 generelle irritationer når jeg kører bil. Jeg er begyndt at køre 52km per dag og
har gjort det i over et år nu, hvor jeg før kørte 4km hver dag. Det har
overrasket mig MEGET hvad folk kan finde på at gøre i trafikken...
Nr 1: Hastighed (for at blive ved topic)
Jeg kan blive SINDSYG af folk der kører 60 - 70km/t i en 80'er zone. Det
sjove ved disse mennesker er selvfølgelig at de bliver helt røde i
ansigtet hvis man overhaler, men det endnu mere sjove er at de
FORTSÆTTER med 70km/t når de når til en 60km/t zone - hvad var ideen så
lige i at køre FOR LANGSOMT?!
Der findes også de mennesker der vælger at kører ud foran en, f.eks. i en 80 km/t zone, ikke får trykket nok
med højre fod og man bliver nødt til at bremse ned og ender på 60km/t
eller mindre. Jeg glemmer aldrig en mand der blev så gal på mig fordi at
jeg efterfølgende overhalede med 80km/t at han ganske enkelt fulgte
efter mig. Disse mennesker er altså udenfor pædagogisk rækkevidde!
Nr 2: Lygter (Off topic I know)
Jeg ved ikke hvad folk laver når de skifter en forpære, men det er
ihvertfald alt muligt andet, samtidig med at de måske får nørklet en ny
forpære ind i lygten. Der er SÅ mange der kører med en eller begge
lygter der peger direkte op i luften, bare i aften har jeg haft 2 der
kørte efter mig (og overhalte fordi jeg KUN kørte 80km/t i en 80km/t
zone) der har fået lyst hele loftet i min bil totalt lyst op, og man kan
INTET se i bakspejlet.
Så er der dem der kører med tågelys, de forstår da slet ingenting, specielt dem der har tågelys der, ligesom
deres forpære, peger DIREKTE op i luften. Det er altså ULOVLIGT at kører
med tågelys OG kørelys. Du må substituere dit kørelys med tågelys OM
DAGEN, og du må aldrig bruge begge, medmindre der er tåget, og nej, det
betyder IKKE en lille dis man lige kører igennem, det betyder at du IKKE
KAN SE uden dine tågelygter.
Nå, så er der dem der ikke forstår at slå lyset ned når de parkere. Folk der holder i restepladser eller inde i
siden af vejen med kørelys på - hvad fanden sker der lige her?! Som
halv uddannet mekaniker (jeg gik hardware vejen istedet for) kan jeg
forsikre dig om at din generator lever MEGET længere hvis du gider at
slå lyset til parkering når du PARKERER. Jo jo så findes der noget der
hedder en "standsning", men her skal parkeringslyset altså også sættes
til. Ikke alene skåner du din generator, og dermed din pengepung, du
OVERHOLDER OGSÅ LOVEN! Der er ikke noget værre end at blive blændet af
en der liiiiige skal holde ind og have en telefonsamtale eller pisse,
men som ikke gider slå lyset ned. Det er fandme manglende respekt for
andre mennesker! Ja pis værre med om ALLE modkørende bliver blændet, DU
SKAL FANDME SNAKKE I TELEFON!
Og det sidste der kan pisse mig af er folk der ikke fatter at slå fjernlys FRA i tide. Hvis man kommer op ad
en bakke kan man NEMT se at der kommer en modkørende, hvis altså at man
kigger hvor man kører. Det samme gælder et skarpere sving. Her er det
blevet fast kotyme at man liiiiige skal blænde den modkørende INDEN kan
slår fjernlyset fra. Hvad med at man slog det fra liiiiige INDEN man
blænder den modkørende? Det er satme også manglende respekt. Modkørende
ved at man kommer, for man kigger vel ud ad forruden, men nej nej man
skal lige have et helt til to sekunders fuld smadder fjernlys lige ind i
skærmen INDEN der kan blændes ned. Hvad fanden sker der?!
Nr 3: folk der ikke kan accelerer (igen off topic I know)
Når der er grønt SÅ KØR. Der er kun grønt så længe, og der er også 10 - 20
biler bag dig der gerne vil med over, du er ikke palle alene i verden.
Jo jo i dag skal vi sparre på benzinen, men det koster dig måske 100m du
kunne have kørt mere på en tank ved at være sløvere end en skildpadde,
få nu den økokasse i gang så vi andre også kan komme med, vi vil fandme
også gerne hjem!
Nr 4: Folk der BARE ikke kan flytte sig (Ja ja vi fortsætter)
OK, fair nok, du er en skildpadde, du skal absolut kører 70km/t i en 80km/t
zone, du mener selv at du sparre på benzinen og det er godt for miljøet
og din tegnedreng. Helt og aldeles fair at du går med en
sindsforvirring og ikke har lyst til at teste det, eller forsøge andre
metoder, DU FØLER at det er sådan det er, så må det jo også være fakta.
Helt OK, jeg skal nok lade dig være, SÅ LÆNGE DU FLYTTER DIG. Når du har
godt 10 biler lige i røven, der alle ikke kan forstå hvad der foregår,
så kommer der ofte små restepladser eller sideveje man lige kan dreje
ind og lade andre komme forbi. Hvis man så absolut SKAL køre lavede end
det tilladte, så hav da i det mindste respekt nok for os andre til at
køre væk når du er i vejen, men det forstår folk selvfølgelig heller
ikke at gøre, for de har jo retten til at køre hvor de gør, de har jo
betalt afgiften, som er 200kr. om året, så ejer de vejene lige så meget
som os andre.
Nr 5: Generel forvirring (ja ja det her er den sidste)
Jeg glemmer aldrig at jeg skulle lige igennem et lyskryds. Jeg holdte som
den første med en 10 biler efter mig, jeg holder i venstre spor, der er
to spor i alt. En kvinde i en familiekasse fra højre skal til venstre,
og det er hendes tur. istedet for at følge striberne på vejen vælger hun
at dreje ALT hvad svinet kan til venstre, og ender med at holde lige
foran mig. Jeg fik en ordenligt omgang skæld ud kunne jeg se, men
hverken døre eller vinduer var åbne så jeg hørte intet. Da der blev
grønt for os der skulle ligeud holdte hun der stadig og var helt rød i
skærmen, og det var tydeligt hun sad og skreg. Der nåede at blive rød
igen hvorefter familiekassen blev smækket i bakgear og fik alt hvad den
kunne baglæns ud mod en åben trafik, og børn der fløj fra den ene side
af kabinen til den anden. Herefter blev den smækket i første og hun fik
ENDELIG øje på hvor hun faktisk skulle være kørt hen, hvorefter den
lille 4 cylinderet sugemotor fik ALT hvad den kunne, pyt da med at der
var medtrafikkanter!
Og det skræmmende er at det IKKE er et isoleret tilfælde! Det sker ofte at folk IKKE følger striberne på vejen. De er
der af en grund!
I selvsamme lyskryds har der været vejarbejde, hvor man har taget det ene ligeud gående spor og lavet til en højresvingsbås
med TYDELIGE afmærkninger på vejen, endda i GUL så det er til at se! Det
forhindre ikke folk i at være totalt blanke og placere sig i denne for
at køre ligeud, så når der er grønt for dem der må dreje til højre kan
personen da lige holde dem ALLE tilbage indtil der er grønt ligeud.
Altså helt ærligt kigger man ikke hvor man kører? Dette skete faktisk
HVER eneste gang jeg kørte hjem fra arbejde, og jeg kommer der kun i de
få sekunder jeg kører forbi eller holder for rødt, hvis det sker faktisk
hver gang, hvor tit sker det så ikke når jeg ikke er der?
Altså kig nu lige ud ad forruden og følg striberne, det er ikke for sjov at vi
bruger så mange penge på at lave grafitti på vejen!
Altså helt ærligt, kunne vi ikke alle sammen lige have bare en my respekt for
hinanden når vi kører bil? Kan vi ikke godt indse at der også er andre
på vejene der også gerne vil frem? Vi er ikke de eneste i verden der
skal noget. Jeg har en nevø der har kræft, og der har været et par gange
hvor jeg skulle på hospitalet HER OG NU, da vi troede det kunne blive
et sidste farvel. Folk har en mani med at tænke "nå ja jamen jeg kører
jo lovligt, du skulle nok have kørt 5min før". Den mulighed er der altså
ikke hver gang, og hvis en kører for stærkt kan det selvfølgelig
sagtens være at manden bare er idiot, men det kan også være at det er en
DESPERAT mand der skal nå noget MEGET vigtigt. Dette sker især på
motorvejen. Jeg bor i Aalborg og når min nevø er på hospital i længere
tid er han i Århus hvor alle Neuroblastom tilfælde hører til i Danmark.
Jeg har før blæst der ned da det kunne have været sidste mulighed, men
så skal en bæssefar liiiiige ud og overhale en lastbil der kører 90km/t
og han kører 92km/t.
Hav nu lidt respekt for hinanden, og lad nu folk der kører for stærkt kører for stærkt, det er helt deres egen sag,
og ved at holde dem tilbage kan du blot gøre dem endnu mere desperat og
endnu mere farligere, eller blot endnu mere irriteret hvis det er en
brian der tror han kan alt, og så overhaler han jo nok hasarderet og
bremser op foran dig.
Puha, nu kan jeg vidst lige klare 6 måneder mere med 52km om dagen. Der er sikkert ikke mange der har læst det her,
men jeg kom da ud med en MASSE vrede jeg har holdt inde, og kan holde
inde lidt igen, beklager off topic og den lange tekst, og TAK hvis du
læste det hele! -- #72 Du virker sørme ikke som en der burde have kørekort. At blive så hidsig når man kører bil kan skabe farlige situationer. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Siger du i 4, at bilen bliver mere effektiv jo hurtigere du kører eller snakker du specifikt om forskellen mellem 70 og 80? -- Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|. #73 Det er hønen og ægget - hvem er det der reelt "skaber" den farlige situation?
Jeg har det i nogle tilfælde lidt som #72. Jeg er normalt også gemytlig, og stille og rolig, men når jeg på landevejen (med 80km/t zone) ligger bagefter hr. og fru Pedersen med 60 km/t, så kan der altså opstå ret farlige situationer - især hvis de samtidig er ret dårlige til at give tegn med blink, og placerer sig tåbeligt.
Og ja, det er de samme personer der fortsætter med 60 km/t igennem de små byer vi kommer til, hvor jeg til gengælde sætter min hastighed ned - jeg fatter det ikke.
Det samme sker i byer - personer der ligger med måske 40 km/t (jeg tænker at de sidder og stirre på deres speedometer), og når vi kommer til lyskryds, så fortsætter de over for gult, eller endda rødt!?
Så at de farlige situationer "altid" skulle opstå fordi nogle mennesker kører 90km/t på landevejen, den æder jeg ikke! :) -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK 72
Jeg kan sagtens se et par pointer i din novelle, men at du mener at folk der kører for stærkt skal have lov til det, og understreger at det er deres egen sag, er simpelthen for dumt.
Du skriver flere gange at trafikanter skal udvise respekt for hinanden.
Jeg har svært ved at se det respektfulde i at lade en farttosse sætte dagsordenen.
Når jeg læser om farttosser der torpederer en familie eller pløjer en vejarbejder ned, fordi de lige føler for at stemple pedalen i kælderen når de lyster, får mig altid til at tænke; hold da kæft hvor må det efterfølgende være kedeligt for sådan en stodder at skulle se sig selv i spejlet hver morgen. -- Random dude on a random forum #73
Jo jo, nu startede jeg jo også med at skrive at det er lidt ude af karakter for mig.
#74
Stedet hvor bilen er mest effektiv er jo op til de enkelte biler. De fleste er mest effektiv ved 80 - 90, men det er nu ikke det jeg mener. Det er blot personer der mener at det er OK at kører 70 i en 80'er zone, det er især mærkeligt at man kan få sig til det når man slæber en kø på 10+ biler.
#75
Ja det forstår jeg heller ikke. Jeg kan sælge min bil hver eneste morgen på folk der liiiige skal med over i sidste øjeblik, ofte når der at blive grønt for vi andre inden de er halvt ude i krydset.
Hvis alle ville stoppe for gult (gult betyder IKKE SKYND DIG FOR FANDEN, det betyder RYD KRYDSET), og kører efter skiltene ville vi have mange mindre farlige situationer IMO.
#76
Det jeg mener er at du som borger ikke skal lege politi, og hvis du spærre for nogen der bare gerne vil afsted kan det skabe en endnu større farlige situation. Du redder ikke mennesker ved at holde sådanne personer tilbage. Du er ikke en helt der bør hyldes, du er ganske enkelt egoistisk fordi din holdning er på en måde, og du tvinger den på andre mennesker. Det gælder ikke kun ved for høj fart, men ved alt i livet, man bør ikke presse sine holdninger på andre. Hav din holdning, diskuter det hvis det kommer op, ellers hold det for dig selv.
Forstå mig ret, det er IKKE iorden, min holdning er ikke at vi bare skal køre som det passer os, men nu er det utrolig sjællendt at der kommer en med så høj fart at jeg tænker "rooolig nu kammerat", da mange holder sig under 100. Det er ikke iorden i en 80'er zone nej, men det er ikke min pligt at stoppe personen, men hvis man kører efter skiltene kan jeg heller ikke se at man som hurtigkørende billist kan blive irriteret. Jeg ville aldrig kunne blive sur hvis nogen kører 80 i en 80 zone, hvis jeg vil hurtigere frem er det jo mit problem, ligesom det ikke er et problem for den forankørende at jeg vil hurtigt frem.
Da jeg tog kørekort for knap 12 år siden fik jeg at vide både af min kørelærer OG den køre sagkyndige at man må være til ulempe, men aldrig unødig ulempe, hvor jeg fik eksemplet om at køre for langsomt som at være til unødig ulempe, da du sagtens kan bruge højre fod en smule mere. Det samme går når man kommer fra en sidevej og skal ud på en 80 km/t vej, her skal dem du kører ud foran IKKE røre ved bremsen, så har du fejlet og kørt ud foran en anden og skabt en farlig situation, men sjovt nok sker netop dette 90% af de gange jeg sidder mig ud i bilen og skal længere end et par km. -- Så du trækker altså i land nu? Forstået. Kløgtigt. -- Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|. Gider du forklare mig hvor jeg trækker i land? Jeg forstår ikke helt hvad du mener? -- Kunne være sjovt at se samme spørgsmål stillet på et forum hvor størstedelen af bruger gruppen er voksen kontra en flok teens i starten 20erne. Mon ikke holdningerne ville være mere sunde at lytte på.
Lige så sjovt er det at se den typiske debat mentalitet herinde, "jaja det er muligt jeg har gjort noget forkert, meeen prøv at se hvor meget mere forkert ham den anden her har gjort!" Det er muligt folk går over for rødt, eller køre uden lys på cyklen, men hvad de gør er farligt for dem selv, en overmodig bilist i halvanden tons stål i overfart igennem byen - Han er ikke blot farlig for sig selv, han nedlægger hvad der måtte befinde sig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
"Men er det kun mig der finder det skræmmende"
På ingen måder, trafikken er fyldt med idioter og det er stærkt tiltagende. Jeg glæder mig til en fremtid hvor vi fjerner kontrollen over bilerne fra mennesket og overlader den til et stats reguleret regelsæt og en bunke computere. Først den dag ser vi for alvor en nedgang en statistikkerne over fatale ulykker i trafikken.
-- Sidst redigeret 29-10-2019 09:05 77
Hvis du har let ved at blive stresset og vil hurtigt frem, kan det sagtens blive et problem for en forankørende, der er en tendens til at stressede eller hidsige typer bag rattet, kører tæt på forankørende.
Du spærrer ikke for en farttosse ved at køre efter skiltningen, du pisser ham muligvis af, men det er groft sagt ikke dit problem at vedkommende regner med at kunne tilbagelægge de 78 km hen til moster Ida på 2 minutter og 40 sekunder.
Jeg forstår ikke rigtig logikken.
Man kan eksempelvis køre hjemmefra i god tid, så behøver man ikke hidse sig op over de bilister der overholder fartgrænserne. -- Random dude on a random forum --
Sidst redigeret 29-10-2019 09:44 Godt skrevet 72
kan i huske dem her
kurt kører stærkt/Kurt ka li Kubik
https://www.youtube.com[...]
https://www.youtube.com[...]
folk kan godt få en bøde for at køre 70 hvor det tilladte er 80km -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
--
Sidst redigeret 29-10-2019 10:15 #77 Det er ikke sådan ulempe-begrebet bruges i færdselsloven. Det er situationer, hvor du gerne må være til nødvendig ulempe, og der er situationer, hvor du ikke må. Fx skal du inden vognbaneskift sikre dig, at det kan gøres uden unødig ulempe for øvrige kørende. Det betyder, at det kan være nødvendigt at være til ulempe for at foretage manøvren, og det må du gerne i færdselsloven. Du må aldrig være til fare dog, så jeg tænker det er det, din kørelærer og sagkyndige har forklaret dig. -- Jeg blev taget forleden dag på motorvejen, civil svin i røven og blev standset med 140 i en 110 zone øv øv.. Jeg indregner heldigvis fartbøder i mit budget Så det går nok :)
Min største anke ifht. at køre for stærkt, som jeg ikke har noget problem med folk gør.. det er nok i virkeligheden folk der køre for stærkt uden at tage hensyn til andre bilister på vejene..
Se fks. på den tyske Autobahn som et godt eksempel, der holder man fandeme til højre hvis man ikke vil torpederes af en porche med 250 i timen. Siger ikke vi skal have det på samme måde her hjemme, men hvis nu dem som altid køre 110km/t holder til højre, så vil os der køre lidt hurtigere også kunne komme forbi...
Jeg syntes vi burde indføre fast track i Danmark som man har mange steder i USA.. -- #81
Du har misset min pointe en smule, og jeg tror som sådan at vi egentlig er enige.
Jeg forstår heller ikke folk der skaber sig tosset og ikke kan holde afstand hvis man kører efter skiltene. Det giver ingen mening.
Med det sagt så er det ikke ALTID fordi at man skal hen til moster Ida, nu har jeg selv givet et eksempel hvor jeg f.eks. kørte fra Aalborg til Århus på cirka 30 minutter netop fordi jeg har en 5 årig nevø der nemt kan lukke øjnene for sidste gang. Det betyder ikke at jeg kører 2cm bag ved ham foran, men hvor kan jeg blive tosset over en der skal trække ud med 100 for at overhale en lastbil der kører 90, disse trækker ofte ud fordi "nåå ja så må ham bagved jo bare vente, han skulle være kørt 5 minutter før!"
Uanset hvad man tænker, så kører man i vejen, ligger man i venstre spor med 100 er man idiot, om man vil holde en tilbage eller ej.
Det jeg mener er blot at hvis jeg kan se en komme blæsende i venstre spor, og jeg ikke har travlt, så kan jeg godt vente de 2 sekunder med at trække ud for at lade ham komme forbi, istedet for smilende at tænke "HAHA fuck dig nu må du bremse og følge reglerne!". Jeg er ikke politimand, og det er ikke mit arbejde at stoppe sådanne billister. Det er ikke iorden at folk kører så stærkt, men jeg ved fra mig selv at man kan blive MEGET desperat, og en der kører ud foran kan nemt, især med den yngre generation, ende med overhalinger indenom, endda i nødsporet. Ikke at jeg selv har gjort det, men jeg er nok ikke den eneste der har set sådanne manøvre fordi en lige skal trække ud foran en anden.
Uanset om man vil frem eller ej, så hav respekt, hold afstand og sørg for ikke selv at komme i klemme, så kommer man dælme langt, og man kommer ikke ud i skænderier hvor man skal bremse ind foran hinanden osv. Jeg har før set nogle ligge og være sure på hinanden, og så kommer man som billist og bliver sat i en farlig situation fordi to mennesker absolut skal provokerer hinanden.
#82
Jeg har aldrig set disse med Kurt, fik alligevel et smil frem.
Hvis vi havde et politi der havde tid til at rykke ud til et indbrud når det sker, kunne vi måske kigge på hvorfor de ikke stopper tosser der kører 70 i en 80'er zone, men før da sker det nok ikke.
Det samme med tåbelygter, disse mennesker får også bare lov til at køre, og mange ved ikke at det er ulovligt, for man bliver aldrig stoppet, medmindre der er raccia på striben selvfølgelig, her har jeg haft en kammerat der fik en bøde for ikke at have sprinklervæske på, noget som jeg selv aldrig har skænkt en tanke, og først da han fik bøden fandt jeg ud af at det er noget man skal have på hele tiden. -- 84
Alene det at du betragter færdelsbetjenten som et svin og medregner fartbøder i dit budget, sender et klart og tydeligt signal om at du føler dig hævet over loven.
Jo flere bilister som dig politiet får rykket af kørebanen, jo bedre. -- Random dude on a random forum 85
Jeg kan ikke rigtig få øje på enigheden, ærligt talt.
Hvis du kører fra Aalborg til Aarhus på 30 minutter, betyder det at du bevæger dig med en gennemsnitshastighed på ca. 240 km/t.
Hvis du rammer en anden bil med den hastighed, er sandsynligheden for at nogen overlever, så godt som 0 procent.
Det tror jeg ikke rigtigt din nevø får så meget ud af. -- Random dude on a random forum #85
Jeg går ud fra at vi er enige om at fordi man vil køre for stærkt skal man ikke generer andre ved at kører 2cm bag ved den forankørendes kofanger, og at vi skal respekterer hinanden.
De få gange jeg er blæst til Århus har jeg heller ikke overhalet andre med den hastighed, nogle strækninger kan man køre næsten 300 da der ingen biler er på vejen, men hvis der kommer biler ville ingen jo have en chance hvis man blæser afsted med så høj en fart.
Jeg skal heller ikke sige at det er iorden, det er bestemt ikke det jeg siger. Jeg siger blot at alle, hvis desperat nok, kan finde på at gøre det, og man ved reelt ikke hvad der sker når der kommer en der kører for stærkt, og det er bestemt IKKE op til den enkelt borger at finde ud af, det er en sag for politiet.
Vi ved ikke om manden skal nå at sige farvel til en, redde en kammerat, eller selv er i livsfare. Uanset hvad kan man INTET vide, og i værste tilfælde kan du holde en mand tilbage der er ved at bløde ud og er på vej til hospitalet. Lidt ekstremt og sikkert ikke noget der ville ske, men overdrivelse fremmer forståelse.
Jeg fik desuden besked fra 112 om at jeg bare skulle trykke den af igennem Aalborg, og blot passe på når jeg kørte over for rødt. Givet vis havde jeg en udlændinge bande efter mig med knive og pistoler, og kørte i en stjålet bil. Havde der været nogen der holdte mig tilbage ude foran sygehus syd den gang, kunne jeg nemt have været et offer for et drab istedet. Der var grøn kort for at jeg kunne køre fra dem med lige under 200, da de ikke kunne følge med længere.
Jeg mødte politiet senere men her var banden stukket af, da jeg kørte fra dem på en motortrafikvej, bilen blev fundet brændt morgenen efter.
Uanset HVAD kan du ikke antage hvad der sker i bilen bag dig, og vil en mand forbi, så lad ham squ da komme forbi. -- 88
Okay, du lever et... actionpræget liv, fornemmer jeg.
Men jeg tvivler på at jeg ville tilgive dig hvis du høvler en eller anden person ihjel med de hastigheder du fortæller at 112 har..
Eller.
Glem at jeg blandede mig, det her er stukket helt af. -- Random dude on a random forum 88# Rolig nu Jesper.. vi snakker virkeligheden her, ikke GTA på pc -- i7 9700k, Asus RTX 2080 Dual, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 1TB NMVe SSD #89
Det er glemt.
#90
Det givet eksempel var nu også ganske virkeligt, Kops og Anders sad også i bilen, og da Anders sagde til manden ved vagtcentralen at de ikke kunne følge med ved 160 fik vi at vide at vi bare skulle køre.
Men hvad der er sket er også totalt irrelevant alligevel, man bør ikke antage hvad der sker for en anden person, slet ikke noget man ikke en gang kan se, og man bør give plads, uanset ens holdning. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|