Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Ny eller brugt bil?Af Gæst stef | 21-01-2019 13:28 | 2339 visninger | 16 svar, hop til seneste
Jeg har fået nyt arbejde, hvor jeg skal køre 56,6 km hver vej 5 dage i ugen, vil det være bedst at købe en ny bil f.eks citroen c1 til 85000kr eller finde noget brugt? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Det bliver et af de længere svar, men personligt ville jeg aldrig køre i en microbil alene på grund af sikkerhed og komfort. Du bliver ganske enkelt nødt til at fortælle hvad der er begrænsninger og af betydning for dig, ellers anbefaler jeg bare noget som en luksusbil i mellemklassen.
Ny bil er fordelen at du ved hvad den koster nu og de første år du har den. Omvendt kan du (såvidt de 85.000 er maks) få mere køreglæde, komfort og sikkerhed, men også flere penge til udgifter og service, ved brugt bil. -- Sidst redigeret 21-01-2019 13:37 #0 Kommer an på om du villig til at ligge arbejdet i at finde en god brugt bil.(Som godt kan tag en rum tid). -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. Ville finde en bil i klassen større end microbilerne som er 2-3 år gammel og har kørt 10-20.000 km. Eventuelt en demo bil.
Har slipper du for at skulle æde det store værditab nye biler har. -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. Jeg ville klart købe en brugt bil, som ikke har kørt mange km.
Pros:
- Værditabet i at købe ny bil, er latterligt
- Man kan få meget bedre for samme penge
(feks at købe din omtalte Citroen c1 brugt, så kan du spare 20k for samme bil)
Cons:
- tidligere ejer kan have kørt den i smadder og derfor kan uforudsete høje regninger opstå
- duften af ny bil er der ikke
EDIT: Husk at mange bilproducenter har motorgaranti (også selvom du køber brugt), så hvis du finder en lækker bil der har kørt 40k, er der sikkert stadig garanti i x antal år, eller 60k km endnu.
EDIT 2: køber du brugt hos en forhandler, så har du stadig garanti. Det er forhandlers ansvar at bilen er 100% iorden, dog er garantien mig forstået nedsat til 6mdr eller 12mdr, og ikke de 2 år som ellers. -- Macbook pro 13" i5 touchbar
144hz xl2411t // Blue yeti black edition // Blue MoFi --
Sidst redigeret 21-01-2019 16:40 Vi købte en ny C1 i 2011 og den bliver snart skiftet ud med endnu en ny C1. Den har på 150.000 km fået skiftet en bagpotte og et forhjulsleje. Den er simpelthen billig på alle parametre, men den har desværre ikke fartpilot, som er det jeg savner mest. -- Kommer selv fra en bil på størrelse med en C1. Når du skal køre så mange kilometer dagligt, så gør dig den tjeneste at køb en bil i en større bilklasse. Der er altså stor forskel på komforten. --
56,6*2*252=28.526,4 km/år.
Dieselbil. Du skal købe en dieselbil. Er du ligeglad med hvad du kører i, så gå efter Renaults 1.5 dCi 90 eller 110 hk, i en Clio, eller endnu bedre en Laguna.
Køb en med et par år på bagen, afskrivningen bliver latterlig med +30k km om året ellers.
Fandt hurtigt en random på bilbasen: https://www.bilbasen.dk[...]
27,8 km/l (dvs. ca. 24 hvis du kører pænt), kun 1080 i halvårlig afgift, og proppet med ekstra udstyr (og væsentlig mere komfortabel end en af de foliebakker du selv foreslår).
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 56km hver dag er da intet i en microbil som en C1'er. Jeg har da flere gange kørt i en Aygo mellem kbh og Aalbrog og overlevet fint:-)
Du får en pisse billig bil at eje. Og de kører sku 20-22 km/l ligemeget hvor meget smæk de får. -- Ville også kigge efter en lidt større bil med hensyntagen til at der er mærker du kan få brugt med fortsat god garanti.
Kia ceed cirka 3 år gammel med fortsat 4 års garanti til omkring 120-130.000kr
Peugeot har motor og gearkasse garanti i 10 år hvis man holder servicen hos dem.
Bare et lille indspark til at du måske kan overveje en lidt større bil, tror du bliver mere glad for det.
Husk at handle med prisen da intet er fast.
-- Køb en ny minibil (poloklassen). De koster fra ca. 120k og kører langt på literen og er generelt billige i drift. Jeg har selv en skoda fabia combi (købt fra ny) og kører ca. 90km hver dag. Mikrobilerne er bare for små og usikre. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs dette er en personlig mening.
1. Diesel biler er jagtet vildt, det bliver et problem over de næste år
2. biler kan være dyre at eje, du vil rigtigt gerne have garanti
3. derudover er der ejerafgifter, og forsikringer at tænke på..
Personligt ville jeg gå efter en RIO sådan rimelig basis, med 7 års garanti hvis jeg var dig.. det er en bil som du er "SIKKER PÅ" du rammer ikke issues, og den er stor nok til den er behagelig.
Vil altid vælge en ny lille bil frem for en stor brugt, det kan hurtigt blive mange penge. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. #7
Det er forkert at regne med 252 arbejdsdage på et år. Du skal gå ud fra 216-220 dage.
Og hvis jeg var #0 så vil jeg helt klart lease indtil de store bilfabrikanter kommer med deres udspil til EL-biler, og på den måde sætter sig på markedet. Når først BMW, Mercedes og VW/Audi sætter sig på markedet for EL-biler, så kan lille Tesla godt pakke sammen, og her vil jeg så overveje at købe. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0 Lad være med at købe dieselbil.
Prøv at regne på, hvor meget du reelt sparer i året med diesel kontra benzin, når de fleste nye(re) benzinbiler kører over 20 km/l. Det er i procent ikke ret meget. Der skal rigtigt mange kilometer til, før det går lige op. 30.000 km er grænsen for, hvornår det overhovedet kan betale sig med diesel - andre siger at grænsen ligger højere. Dit behov er så omkinrg 25.000 km/året plus det løse.
Dertil skal lægges dyrere service for dieselbiler, dyrere reservedele, generelt dyrere reparationer (specielt hvis du køber brugt), dyrere afgifter. Hertil kommer også, at mange europæiske byer er begyndt at forbyde dieselbiler, og det kommer helt sikkert også til Danmark. Afgifterne kommer til at stige, og der kommer øgede krav om eftersyn af partikelfiltre mv. Efterhånden som elbiler bliver solgt (bliver presset ind på markedet af regeringen), så vil man også se på, om ikke dieselafgifterne skal øges for at skubbe til dem, der kører mange km i året, så de køber elbiler.
Oven i det skal du tænke på, at dit kørselsbehov sagtens kan ændre sig. Hvis du lige nu har brug for 30.000 km/året, så kan du måske finde på at flytte tættere på arbejdet, eller du finder andet arbejde som er tættere på din bopæl i løbet af et par år. Hvis du så har købt en dieselbil med nogle år på bagen, og kører en god del i den, så begynder den at falde meget i værdi. Dieselbiler med mange km på tælleren har ret lav værdi - ikke fordi bilen er dårlig, men fordi dieselbiler har så dårligt ry efterhånden, at folk ikke vil give noget for dem. Det er mere økonomisk så at købe en brugt benzinbil, og "køre den helt ud" frem for at forsøge at slippe af med en dieselbil hvis du f.eks. skifter arbejde. Dieselbiler har (generelt) ikke så godt af at blive startet fra kold og så køre 5-10 km og blive slukket 2 gange i døgnet, så hvis du finder arbejde tættere på, så er du næsten tvunget til at skifte bilen.... eller måske ramme ind i ret dyre reparationsudgifter når den soder til.
Jeg har selv både diesel og benzinbil. Købte diesel da jeg kørte 150 km per dag, men da jeg så flyttede tættere på arbejdet, så kunne jeg ikke få en skid for bilen... så den har hakket sig igennem et par år med meget korte ture. Nu har jeg fundet andet arbejde længere fra min bopæl og den får lov til at rende 130 km per dag nu. Så nu giver det mening igen økonomisk, men ikke til 30.000 km i året. -- Jeg svarer kun til nøds på indlæg fra gæster... --
Sidst redigeret 22-01-2019 09:46 Hvis det var mig, havde jeg nok købt en 208'er, de kan fås til 130k med en diesel motor. Her tænker jeg at du har rigeligt med km til at det kan betale sig, og at jeg syntes det er en meget fornuftig pris for en ny (ingen problemer) minibil med diesel (bedre økonomi, specielt hvis det er motorvej).
De kan selvfølgelig også findes lettere brugt for besparelsens skyld, ellers er clio forslaget også rimeligt, men jeg syntes det er en lidt skraldet bil indvendigt, så.. -- Jeg har lige handlet en ny diesel stationcar til familiebil.
Jeg er ikke så bange for værditabet på den, da der er ingen som kender tidshorisonten på hvornår de bliver "værdiløse" hvis de bliver det.
Desuden passer diesel bedst til mit behov (45.000 km om året) og det er ikke alt man kan forudsige.
Til #0 hvis du kan finde et godt tilbud på en diesel bil, kan du roligt købe sådan en med din forventede kørsel. Hvis du vel og mærket er meget nervøs for fremtiden, så kan du jo gøre som de andre anbefaler og vælge en benzin.
Jeg vil i øvrigt slutte mig til #14 en Peugeot 208 er en godt køb! -- Sidst redigeret 22-01-2019 15:32 #13 En lille rettelse: Jeg går ud fra at du tænker på Tyskland mht. forbud mod dieselbiler i byerne, og dér er det kun de der ikke lever op til Euro 5 hhv. Euro 6-normerne, der ikke må køre i byerne. Alle dieselbiler fra efter deres indførselsår (2009/2011 hhv. 2014) overholder dem, og må derfor stadig gerne køre i byerne :) -- Lyd-nørd
--
Sidst redigeret 22-01-2019 16:16
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|