Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Pakke mistet af fragtfirma = politianmeldelse?

Af Maxi Nørd kabsdk | 25-10-2016 09:34 | 7715 visninger | 87 svar, hop til seneste
Jeg står i en pænt træls situation. Jeg har lavet en handel med en køber på DBA, som har købt en vare jeg har haft til salg. Han overførte pengene med bankoverførsel og jeg havde dem kort efter. Varens værdi er 2000 kr. Jeg købte jo så en pakkelabel på Coolrunner.dk og sendte kort efter pakken. Den blev næste morgen hentet af vognmand og har stået i samme status lige siden (3 dage). Coolrunner startede en eftersøgning af pakken, men har ikke kunne finde den. Nu står jeg så i den situation at køber vil have sine penge tilbage. Og det skal bare gå stærkt. Ergo kan jeg ikke nå at få erstatning hos Coolrunner. Dertil har jeg selvfølgelig sagt at varen ikke er i min varetægt og at handlen er gennemført. Jeg har fortalt han kan få pengene tilbage ved Coolrunner (1500 ud af de 2000) hvilket resulterer i, at han truer med politianmeldelse hvis ikke jeg fører pengene tilbage af egen lomme. Min spørgsmål er så reelt set: Kan han det? Er det mit eller hans ansvar at kræve erstatning hos fragtfirmaet? Og hvem betaler tabet? Link gerne til andre sager eller paragraffer der kan oplyse mit problem! På forhånd tak
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#1
hashishh
Juniorbruger
25-10-2016 09:40

Rapporter til Admin
Hvis du har en kvittering for aflevering af en pakke hos coolrunner, burde det ikke være noget problem set fra din side af. En tur i retten, og du har bedre beviser end han har. Og så er den prut slået. Om du så havde sendt en pakke afsted med en pose vingummier i, er du stadig bedre stillet. Og hvis du ikke har andre sager af samme slags hos politiet, tror jeg slet ikke de vil gøre noget ved det.
--
#2
SBargisen
Giga Supporter
25-10-2016 09:40

Rapporter til Admin
Du har ansvaret for pakken indtil den kommer frem. Hvis den forsvinder på vejen, og du har kvittering for indlevering så er det det fragtselskab du har benyttet, som skal sørge for en evt. refundering. Hvis du ikke har en kvittering for indlevering så er det bare sur røv for dig, og så er du desværre nok nødsaget at levere pengene tilbage. Hvad gør politiet i en sådan situation? Intet. Sker det gentagende gange "for dig" at pakkerne "Forsvinder" og du gentagende gange meldes til politiet, så ender du nok med at blive sigtet for bedrageri eller sådan noget. (Det du nøjagtigt bliver sigtet for aner jeg ikke lige. Men tænker bedrageri.) Sig til køber at du desværre ikke kan gøre noget, tal roligt med ham og fortæl ham at du afventer svar fra fragt firmaet. Giv ham ikke mistanke om fusk, og så evt. videresend korrespondancen mellem dem og dig til ham, for at underbygge din beklagelige situation.
--
#3
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 09:43

Rapporter til Admin
1#+2# Det skal siges, at pakken er sendt med Coolrunner og at både køber og jeg derfor modtager SMS ved indlevering af pakken. Pakken kan følges via Tracking nummer, hvor den så har siddet fast ved "Hentet af vognmand". Problemet ligger jo så i, at Coolrunner kun dækker 1500 kr. ud af de 2000 kr. pakken er værd. Jeg HAR ingen penge til rådighed og kan ikke tilbagebetale ham af egen lomme. Uanset hvor meget jeg gerne ville Pakkerne "Forsvinder" ikke gentagne gange for mig og jeg har aldrig i mit liv snydt en person. Jeg har +23/0- på Whitelisten ;) Jeg har forresten mailkorrespondance med Coolrunner som beviser at pakken er mistet
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
--
Sidst redigeret 25-10-2016 09:46 af KristianSlot
#4
Ranger84
Ultra Supporter
25-10-2016 09:44

Rapporter til Admin
Hvis alt mel er rent i posen, må køber vente til sagen er afsluttet hos vognfirmaet. Hvordan det gøres økonomisk på bedst vis ved jeg ikke. Jeg havde dokumenteret sagen til køber - og hvis du kun kan få de 1500 tilbage, havde jeg delt den sidste udgift (500,-) i to, så han fik 1750kr tilbage. hvis du ikke kan dokumentere sagen for ham, vil jeg give det fulde beløb tilbage. hvordan sagen er juridisk ved jeg ikke. Men vil som udgangspunkt tro, at når den er ude af dine hænder og dette kan dokumenteres - så der intet han kan gøre.
--
ASUS Deluxe II(X99) - i7 6850K - H115i - 64Gb TridentZ 3200Mhz (CL14) - AX860i - 512GB M.2 950 Pro - 1TB S-EVO 850 MSI 1080 Gaming X
#5
Suppehue
Elitebruger
25-10-2016 09:49

Rapporter til Admin
Jeg har også lige brugt coolrunner til at sende en pakke. Og der stod også bare at den var hentet af vognmand. Den var 8 dage under vejs fra Sjælland til Jylland. Jeg ved ikke hvor lang tid der er gået nu, men de er altså ikke alt for hurtige. Ydermere vil jeg da mene at hvis det er køber der har bestemt at der skulle bruges coolrunnerer, så er det hans tab at han ikke får de sidste 500 kr tilbage. Jeg brugte dem kun fordi køber ville have det. Og pakkens værdi var under 2000 kr.
--
#6
Sunbao
Giga Supporter
25-10-2016 09:50

Rapporter til Admin
Hvis det er dig der har valgt at sende varen og derfor har valgt at sende den uden fuld dækning, for værdien så er regningen naturligvis din du må bare punge ud.
--
Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...]
#7
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 09:52

Rapporter til Admin
5# Coolrunner plejer at være forholdsvis hurtige her hvor jeg bor. Derudover plejer de som regel at finde pakken når de starter en eftersøgning, hvilket denne gang ikke har givet megen held. De startede eftersøgningen i går morges. 6# Har du noget belæg for denne påstand? Jeg ved, at det hos virksomheder er sælgers ansvar indtil pakken er fremme, men gælder det samme hos privatpersoner? Hvis ikke de samme regler gælder skal jeg jo reelt set bare aflevere pakken og have bevis for indlevering.
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
--
Sidst redigeret 25-10-2016 09:55 af KristianSlot
#8
Peder
Supporter
25-10-2016 09:58

Rapporter til Admin
Det er dig som afsender der skal lave erstatningssagen hos fragtfirmaet, og det er også dig der får udbetalt erstatningen. Det er sur røv for jer begge, og køber må vente lidt - mens de enten finder pakken eller afslutter erstatningssagen. Med hensyn til differencen er den svær - du har jo ikke leveret det solgte, men har ikke handlet i ond tro, og har tilmed brugt et fragtfirma med sporing og erstatning. Jeg ville prøve at dele udgiften, som andre også er inde på - således at i tager halvdelen af tabet hver. Er han ikke med på det, må du vurdere om en politianmeldelse mv. og de personlige omkostninger sådan en sag kan have, med tilhørende skrivelser er mere eller mindre end 250 kr værd for dig. Sagen ender formodentlig ud i at i skal dele, eller du skal ersatte ham fuldt ud. Altså hvis han vælger at sætte en advokat på og tage den videre. Jeg havde ikke givet bøvlet, og hvis ikke pakken var dukket op inden for de næste par uger, havde jeg betalt ham fuldt ud tilbage. Sure penge? Ja. Men stadig billigere end en p-bøde.
--
Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific!
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:01
#9
Ranger84
Ultra Supporter
25-10-2016 10:00

Rapporter til Admin
6# Hvis køber ikke kan hente den, er velvidende om at den skal sendes. Hvis han ikke selv har nævnt fragtmåde så er det under ingen omstændigheder sælgers ansvar. Sælger har mistet sin værdi (pakken), lyder til du går ud fra at sælger snyder? Hvis det kan dokumenteres, så er det reelt set ude af sælgers hænder. Køber kunne havde valgt at hente pakken fysisk selv, eller selv nævnt fragtmåde.
--
ASUS Deluxe II(X99) - i7 6850K - H115i - 64Gb TridentZ 3200Mhz (CL14) - AX860i - 512GB M.2 950 Pro - 1TB S-EVO 850 MSI 1080 Gaming X
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:01
#10
Sunbao
Giga Supporter
25-10-2016 10:01

Rapporter til Admin
Så coolrunner var dit valg ? så har du mindst et moralsk ansvar, det er da muligt du ikke finder en lov der siger du skal, men en ting er da sikkert du skal på listen over folk der ikke er til og stole på og ikke skal handles med når du forsøger at løbe fra ansvaret straks der er problemer.
--
Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...]
#11
Ranger84
Ultra Supporter
25-10-2016 10:04

Rapporter til Admin
10# Det er ikke hans ansvar hvilke fragtmetode der er brugt hvis køber ikke selv har forlangt en. og som andre er inde på, træk lige vejret og giv det ugen ud. Er man ikke til at stole på hvis det hele kan dokumenteres? Det er i fragtfirmaets hænder, ikke hans. Hvis fragtfirmaet har snydt, er det stadig ikke sælger der har snydt. igen, hvis det kan veldokumenteres havde jeg delt udgiften lige op, så i stod med samme tab. Det kan være risikabelt at sende, det ved både køber og sælger forhåbenligt.
--
ASUS Deluxe II(X99) - i7 6850K - H115i - 64Gb TridentZ 3200Mhz (CL14) - AX860i - 512GB M.2 950 Pro - 1TB S-EVO 850 MSI 1080 Gaming X
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:07
#12
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 10:05

Rapporter til Admin
8# Suk. Ja, så må jeg vel betale de 500 ekstra tilbage d. 1, når lønnen tikker ind. Dog går der jo nok lidt længere tid inden erstatningen dukker op. Jeg snakker med DAO i dag. Håber køber er forstående og tålmodig 9# Tak for opbakningen. 10# Jeg forsøger da på ingen måde at løbe fra ansvaret? Coolrunner var mit "Valg", ikke fordi det var den billigste, men fordi jeg har købt 24 andre pakkelabels der og anså firmaet som troværdigt. Man kan skrive pakkenummeret på pakken og slipper for at printe labels ud. Køber får da uden tvivl de 1500 som DAO betaler i erstatning, men jeg HAR, helt simpelt, bare ikke de sidste penge. Jeg "Valgte" derudover at sende med BÅDE trackingnummer og forsikring, selvom jeg bare kunne have valgt et maxi-brev hos PestDanmark
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:09 af KristianSlot
#13
Peder
Supporter
25-10-2016 10:09

Rapporter til Admin
Der er heller ikke så længe til den første. Og en pakke kan dukke op, så jeg havde afventet at yde det fulde beløb tilbage, før de afslutter sagen og har udbetalt erstatning.
--
Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific!
#14
JRM
Mega Supporter
25-10-2016 10:14

Rapporter til Admin
Han kommer ingen vegne med en politi anmeldelse på dig, hvis du bare har nogen bevisførelse for at pakken er sendt eller hænger i posten. Han må bare vente. Mht. til erstatningen 500kr der ikke bliver dækket. Den vil jeg dog mene hænger på dig, da du ikke har sørget for pakken har været tilstrækkeligt forsikret. Det er din bod. Om i kan indgå et forlig der. er så op til jer. Men husk før en fornuftig samtale med ham. Og lad dig ikke trække ned på hans niveau. Prøv hellere at få ham op på dit, med beviser og forståelse og en sober tone. Jeg tænker det er mere etik, end lovgivning der kommer i spil her.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:14
#15
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 10:20

Rapporter til Admin
#0 Er et bedre spørgsmål ikke hvorfor du kun efter få dage ikke har økonomien og erfaringen til at vide man ikke bruger penge, som ikke er ens egne penge, før varen er leveret. Selvom post selskabet bærer et ansvar, så kan/burde du ikke bruge pengene før ræven er skudt, og du har vist været lidt hurtigt, når du nu vil have køber skal vente til d. 1. og yderligere at du har spenderet pengene før pakken egentlig er afleveret. Det er fair for køber at vente, det er dog unfair at proklamere han skal miste 500kr fordi du - Bruger pengene før den er leveret - Ikke vil dække tabet fordi selskabet kun dækker 3/4. (formodet sælger valgte coolrunner) - Nu mener det købers problem, fordi din pakke du sendte er væk? Der er kun en ansvarlig i dette forløb, det er sælger, sorry! Hvis du ikke kan sende pakken med fuld forsikring, så skal du ikke vælge dem, lige meget hvor meget du tror de gør det godt i dit område. Hvorfor skal fragtfirma politianmeldes? Tror du ikke selv du stiller lidt for høje krav, når du sender pakken? Du stillede ingen krav til dækning? Den skal du vist tænke lidt over, med sådan en beskyldning.
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:22
#16
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 10:27

Rapporter til Admin
Det er dit ansvar, at pakken når frem. Men der er ingen grund til ikke at afvente coolrunners undersøgelse. Hvis de så ender med at give op og ikke kan finde pakken, må du betale pengene tilbage til køber. Du skal ikke frygte en politianmeldelse, det kommer der intet ud af. Slet ikke, hvis du kan bevise, at du rent faktisk har sendt en pakke. Der er ikke rigtigt nogle paragraffer, der kan linkes til, men du kan kigge på bedrageri, som ville være det, du blev straffet for, hvis du ikke havde sendt pakken. #15 Er det ikke køber, der truer med at anmelde sælger?
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
--
Sidst redigeret 25-10-2016 10:29
#17
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 10:30

Rapporter til Admin
15# Jeg har haft en uventet regning, som jeg ikke kunne undgå at betale. Derfor har jeg set mig nødsaget til at sælge flere af mine ting. Det er på ingen måde fordi jeg lige har brugt 5 klik på et nyt GTX 1080. Tværtimod. Jeg har jo så bare haft 24 andre positive oplevelser hos Coolrunner og betalte derfor regningen med det samme.
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#18
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 11:02

Rapporter til Admin
#16 Jo , du har ret. Jeg tænkte kun overskrift og skimmede pænt over den del af indlægget. #17 Hvis det er køber som vil politianmelde? På hvilket grundlag vil han gøre det? Kan du ikke hurtigt afvise den trussel, og mon ikke som andre vist skriver, politiet afviser sagen hurtigt, når de hørt bort kommen pakke hos fragt selskab :) (Dagens griner hos dem)
--
Sidst redigeret 25-10-2016 11:04
#19
JRM
Mega Supporter
25-10-2016 11:04

Rapporter til Admin
#16, jeg tænker man må afvente en endelig konkluision ved coolrunner, så han ikke overfører de 2 klik tilbage til køber, og coolrunner om et par dage finder pakken også, og køber ender op med både pakke og godtgørelse. Så står #0 jo elendigt stillet. Med fare for at blive svinet til for dårlig moral osv. Så havde jeg ventet med en afgørelse fra fragtfirmaet før jeg havde betalt køber erstatningen. En lille historie der ikke har ret meget reference til sagen i #0. Jeg havde engang oplevet en handel på DBA, hvor sælger havde udfyldt pakkelabelen forkert i pakkeboksen, og den derfor var endt på forkert posthus over 50km væk. Han erkendte hans fejl da jeg viste ham dokuentationen fra PostDK, og han indvilligede i at betale gebyret for genforsendelse. Pakken blev under denne forsendelse væk, og jeg fik erstatning af post.dk, da jeg var modtager, og kunne bevise handlen var betalt. Og jeg stod med sviget økonomisk og uden vare. 6 dage senere dukkede pakken op. på min adresse. Jeg havde nu både fået penge og vare. Det kan rent faktisk ske. Det er dog den konklusion jeg vil mene #0 har ret til at få, inden han betaler tilbage.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
#20
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 11:12

Rapporter til Admin
#19 Den erfaring kan jeg tilslutte mig, dog fra amazon, hvor de glædeligt refunderer med et smil, næsten for hurtigt men god service der.
--
#21
Wut
Junior Supporter
25-10-2016 11:14

Rapporter til Admin
Køber skal ikke vente på, at sælger får skrabet penge sammen til at refundere. Det er ikke købers problem, at sælger ikke kan betale. MEN det er helt rimeligt, at sælger lige vil afvente svar fra Coolrunner på, om han enten får penge eller de finder pakken, eller hvordan. Såsnart sælger har fået penge af Coolrunner, så kan han refundere køber. Jeg mener ikke, at køber kan kræve at få pengene, så længe der er en undersøgelse i gang hos Coolrunner (indenfor rimelig tid selvfølgelig). Køber vil i øvrigt ikke få en hat ud af at politianmelde en sælger, der kan bevise at have en sag kørende ved et postselskab. Der er ikke tale om noget kriminelt forhold (bedrageri f.eks.). Hvis køber absolut vil have sine penge nu, så må de være gennem andre instanser end politiet.
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
#22
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 11:28

Rapporter til Admin
#19 Præcis, det er det, jeg skriver :)
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
#23
Galahat
Super Nørd
25-10-2016 11:39

Rapporter til Admin
#21 køber kan da aldrig få sine penge, lige gyldigt hvilken "instans" han går til, Med mindre det måske er rockere eller lign. :) EDIT: hold da op, det aldrig blev formateret mere end jeg lige regnede med :P
--
Happy wife, Happy life!
--
Sidst redigeret 25-10-2016 11:40
#24
Boog1e
Ny på siden
25-10-2016 11:49

Rapporter til Admin
"§ 7 - Ansvar 7.1. Coolrunner er med nedennævnte begrænsninger ansvarlig for bortkomst eller beskadigelse af gods som følge af en begivenhed, der er indtruffet i den tid, hvor Coolrunner har haft godset i sin varetægt." - Fra CoolRunners egen hjemmeside. Hvis du har gjort alle dine forholdsregler i forhold til pakkens indlevering, udfyldning, stand osv. så er det CoolRunners fejl at de ikke har kunne levere pakken til destinationen. Du har derfor ingen forpligtigelser overfor køber, da den er uden for din varetægt efter indlevering til CoolRunner :) Så hvis han endelig skulle ende med at politianmelde dig, så tag det i stiv arm - du har beviserne til din fordel :)
--
#25
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 11:54

Rapporter til Admin
#24 Medmindre andet er aftalt, så er det sælgers ansvar at pakken når frem. Hvis ikke den gør det, er handlen ikke gennemført og pengene skal føres tilbage. Den instans, der vil stå for dette, er fogedretten.
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
#26
Galahat
Super Nørd
25-10-2016 11:57

Rapporter til Admin
#25 det er lidt svært for sælger at sikre pakken når frem, når han har afleveret til den et leveringsfirma? Kan slet ikke følge din logik, De er vel i fællesskab blevet enige om pakken skal sendes, i form af køber har betalt porto. Er pakken afleveret hos fragt selsskabet, så kan jeg ikke se hvad sælger skal kunne gøre. Helt firkantet set, så havde jeg ikke foretaget mig andet end at fører sagen ved fragtselskabet, og betalt køber det beløb tilbage som, fragtselskabet havde dækket.
--
Happy wife, Happy life!
#27
Boog1e
Ny på siden
25-10-2016 11:58

Rapporter til Admin
#25 man må antage at de har aftalt at bruge et fragt firma (dette tilfælde CoolRunner). CoolRunner er derfor dem som er ansvarshavende i dette tilfælde. Fogedretten vil aldrig nogensinde spilde tid, på så lille en sag. Det kunne være forståeligt hvis #0, havde snydt mange andre og det derved vil gå ind under bedrageri - så havde sagen set en del anderledes ud :)
--
#28
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 12:11

Rapporter til Admin
#26 Hvis de i fællesskab er blevet enige om, hvordan varen skal sendes, så er det noget andet. #27 Næh, det må man ikke antage. Det er ikke en gætteleg. Og jeg tror i øvrigt ikke du har styr på, hvad fogedretten er. Hvis sælger havde snydt, er det netop ikke en sag for fogedretten, men politiet. Og fogedretten tager alle sager - du betaler nemlig selv for dem. I det her tilfælde en "småsag", som koster 500 kr. at anlægge og sagsomkostninger løber typisk op i 1000-2000 kr.
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
#29
Wut
Junior Supporter
25-10-2016 12:13

Rapporter til Admin
#26 #27 Sælger har lavet en aftale med postselskabet. Hvis pakken bliver væk, så er det sælger, der får erstatningen udbetalt. Køber er slet ikke indblandet i sagen. Det er en sag mellem sælger og postselskabet. Prøv at se: http://www.forbrug.dk[...] Modtager har først ansvaret for pakken, når han har fået den fysisk udleveret. Indtil da er det afsenderens ansvar. Dvs hvis den bortkommer under transport, så er det afsenderen af pakken, der står med risikoen. Afsender kan så gøre krav mod postselskabet om erstatning. Men det hele har intet med modtageren at gøre. Dét, der står i #24, betyder bare, at Coolrunner påtager sig ansvaret hvis pakken bliver væk. Det giver afsender ret til at gøre krav mod selskabet. Men det betyder ikke, at modtager/køber kan komme daskende og kræve penge udleveret. Coolrunner har jo ingen aftale eller handel gjort med køber/modtager. Så når man køber noget i en privathandel, og det skal sendes, og man aldrig modtager noget (som køber), eller det er defekt, dét der når frem, så er det til enhver tid afsenderens (sælgers) ansvar at gøre erstatning eller tage varen retur. Så må afsender slås med kravet mod postselskabet. Angående Fogedretten, så har den intet minimumsbeløb, så vidt jeg er informeret. Men det er klart, at meget små sager gider man ikke tage i Fogedretten og betale deres gebyrer osv.
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
--
Sidst redigeret 25-10-2016 12:18
#30
JRM
Mega Supporter
25-10-2016 12:24

Rapporter til Admin
Det hele jeg vil frem til er at køber må afvente til coolrunner har taget en afgørelse, om enten erstatning eller finde pakken igen. Så længe det står på må køber pænt afvente. Herfra må sælger agere enten den ene eller anden retning. Det kan dog ikke være køber derfra skal vente unødvendigt længe på udbetalingen når sagen er afgjort. Dog må sælger bide de 500kr til køber, for at refundere op til købesummen, når nu han ikke har undersøgt betingelserne for erstatning ved coolrunner, eller har valgt at ignorere samme, og løbe chancen. Men i takt at køber har valgt varen skulle sendes, må køber og være indforstået med en risiko. Og vælge at give goodwill/tid så længe der er en undersøgelse igang. Jeg tror dog slet ikke politiet vælger at tage sagen før begge parter overhovedet er afhørt. Hvis #0 har så meget dokumentation for forløbet. Så er det en afvist sag med garanti.
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
--
Sidst redigeret 25-10-2016 12:25
#31
Galahat
Super Nørd
25-10-2016 12:25

Rapporter til Admin
#29 lige præcis. Men så længe han er i dialog med fragtfirma, så er der vel ingen "instanser" som kan tvinge sælge til at tilbagebetale køber. - det var noget andet hvis han bare have afvist blankt og sagt "det er ikk mit problem" Min pointe er bare at #0 har sit på det rene.
--
Happy wife, Happy life!
#32
Boog1e
Ny på siden
25-10-2016 12:28

Rapporter til Admin
#28 #29 altså jeg er ikke advokat eller noget i den stil, men ud fra hvad jeg kan læse i købeloven ( https://www.retsinformation.dk[...] ) § 10. Så har sælger ingen pligt til at betale pengene tilbage til køber, da den er uden for hans/hendes varetægt ved indlevering til et fragtfirma :)
--
#33
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 12:33

Rapporter til Admin
#32 Nej, det er du ikke. Derfor forstår du heller ikke, hvad det er, du læser. Hint: Betydningen ligger i denne del af sætningen fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted "vedkommende sted" betyder, at det er en fragtmand, som køber har bestilt til at hente sin vare. Ikke den fragtmand, som sælger tilfældigvis vælger at benytte til forsendelsen.
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
#34
JRM
Mega Supporter
25-10-2016 12:34

Rapporter til Admin
#20. har selv oplevet det ved Amazon. Kanon service. Jeg tænker dog de har bedre luft i budgettet til at gøre dette. Og i takt af det er et firma har de vist mere at leve op til. Men ingen klager herfra. Der var mange firmaer der kunne lære af det. :)
--
I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
#35
Theisbp
Gigabruger
25-10-2016 12:44

Rapporter til Admin
#33 Der mistolker du den, som du gerne vil have det til at se ud. Poster lige §10: "Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden." Genstanden er blevet overgivet til fragtfører, og det er den stadig.
--
Sidst redigeret 25-10-2016 12:48
#36
Boog1e
Ny på siden
25-10-2016 12:44

Rapporter til Admin
#33 Tror du skal smide det modsatte ben ud af sengen i morgen tidlig :) Jeg vil stadig mene at køber ingen grundlag har for at skulle have krav fra sælger, på sine penge. Det er to privatpersoner der handler, i det personen har oplyst sit telefonnummer, adresse, postnummer osv - vil min fornuft sige mig, at de også har snakket om hvilket fragtfirma de skal bruge. Men som jeg skrev tidligere, er jeg ikke advokat og jeg arbejder ikke hos nogen dømmende instans. Men jeg fik trods alt det rigtige ben ud af sengen her til morgen - god' dag :)
--
#37
Wut
Junior Supporter
25-10-2016 12:56

Rapporter til Admin
#32 #33 #35 #36 Kunne vi ikke bare FOR EN GANGS SKYLD, lade være med at sidde med vores mavefornemmelser for, hvordan loven skal fortolkes, og rent faktisk lytte til nogle af dem, der arbejder med de her sager hver eneste dag, og som er bakket op af både lovgivningen, retspraksis og bunkevis af sager? (Charly kan dog mistænkes for at være jurist, og i det tilfælde gælder min rant ikke ham/hende) Læs nu det link, jeg postede tidligere: http://www.forbrug.dk[...] Jeg citerer lige: Du overtager ansvaret for varen, når du får den leveret. Hvis du fortryder dit køb, har du ansvaret for varens stand, indtil den når retur til sælgeren. Det betyder, at du må forvente at skulle betale, hvis varen bliver skadet eller forsvinder, inden den når frem til sælgeren, selvom det ikke er din skyld. Du har fået varen leveret, når du får varen i fysisk besiddelse. Hvis du vælger og selv bestiller en transportform, som ikke er blandt de leveringsmuligheder, som sælgeren tilbyder, er varen leveret, når den er overgivet til den transportør, du har valgt. Du har altså selv ansvaret for transport af varen, hvis du vælger og bestiller en anden transportform. Sker der noget med varen under transporten, kan du ikke klage til sælgeren. Altså: Sælgeren står med ansvaret for forsendelsen, med mindre køber specifikt har bedt om en speciel leverandør. Sælger har i denne tråd stået for forsendelsen uden speciel aftale med køber. Ergo SÆLGER står med ansvaret.
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
--
Sidst redigeret 25-10-2016 12:58
#38
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 13:07

Rapporter til Admin
#35 Beklager, men det er altså dig, der tager fejl. Fragtmanden skal have "påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted". Læs #37's udmærkede link. #36 Du må mene lige hvad du vil, det gør det bare ikke rigtigt. Jeg skriver netop at køber ikke har noget validt krav mod køber, ikke før coolrunner afslutter sin eftersøgning. Jeg er helt med på at jura ikke er nemt at læse eller forstå, når man ikke er jurist eller arbejder med jura på anden vis, men du tager altså fejl i din fortolkning af §10. Læs linket til forbrug.dk som er blevet smidt et par gange, bl.a. i #37.
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
#39
Theisbp
Gigabruger
25-10-2016 13:13

Rapporter til Admin
#37 Hvorfor gøre det offentlig tilgængeligt, hvis den almene person ikke må tolke loven? #38 Ingen udover trådstarter ved, hvad der er aftalt omkring forsendelse. Men hvis vi læser lidt længere står der: "eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden." Så det vil sige, at hvis den skulle sendes, så ville det være Coolrunners/Købers ansvar, så snart den var ombord på et skib? Så vi afventer vel bare alle Coolrunners afgørelse :)
--
#40
Charly
Elite Supporter
25-10-2016 13:23

Rapporter til Admin
#39 Den almindelige borgers fortolkning af en given lov er for sin vidt ligegyldig. Det er domstolenes fortolkning, der gælder. Det ville i øvrigt ikke være coolrunners ansvar, selvom pakken sendes med skib. Kun i det tilfælde, at fragtfirmaet har påtaget sig fra vedkommende sted. Forskellen på skib og fragtman er, at fragtmanden har ansvaret, når han har taget imod varen, og skibet har "modtaget" varen, når varen er bragt ombord. Og ja, der er ingen grund til at foretage sig noget som helst før coolrunner har gjort sin undersøgelse færdig :)
--
I7 6850K GTX1080 MSI Gaming X Asus PG279Q
#41
Wut
Junior Supporter
25-10-2016 13:33

Rapporter til Admin
#39 Problemet er ikke, at nogen fortolker loven, som de vil. Problemet består i, at nogle sidder og laver deres egne fortolkninger og fortæller dem til andre som om, at det er "sådan loven skal fortolkes". Specielt her på hol.dk sker det igen og igen at der opstår lange, fuldkommen fjollede diskussioner, hvor nogle synes det ene, og andre synes det andet. Hvem, der har ansvaret for pakker ifm handel, og hvilke rettigheder man har som køber til eksempelvis erstatning kommer op igen og igen her på sitet, og det lader ikke til, at man kan imponere folk med links til domsafsigelser eller skrivelser fra styrelser eller råd. Det er jo komplet irrelevant, hvad folk synes. Det interessante er, hvordan loven i praksis bliver håndhævet/fortolket ved domstole, styrelser, klageinstanser osv, og hvilke rettigheder køber+sælger i praksis har, og hvordan man bedst muligt agerer som køber/sælger. Der er i øvrigt ofte en del distance mellem, hvordan lovens bogstav er skrevet, og hvordan retspraksis er på området. Det er op til domstolene at fortolke loven og danne retspraksis, så "essensen af loven" kan realiseres... og ikke hvad nogle kværulanter på random internetfora kan fluekneppe sig til, ved at fortolke på det ene eller andet ord ;-)
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
#42
stallemanden
HOL Moderator
25-10-2016 13:40

Rapporter til Admin
#39 Vi ved, at #0 valgte hvem varen skulle fragtes med, og at det er ham der har stået for at booke transporten. (Se #12)
--
http://hamdentykke.dk[...]
#43
Theisbp
Gigabruger
25-10-2016 13:44

Rapporter til Admin
#42 Men mon ikke at det er køber, der har sagt han gerne vil have det tilsendt, da han ikke kunne afhente? Tror du han ville betale ekstra, for at få varen sendt med et dyrere selskab? Jeg har solgt flere ting, og hver gang vil køber have at sælger betaler fragt, og presse prisen på varen. Jamen hvis man presser prisen, så vælger man den billigste fragt metode, for at få mest profit. Jeg har dog kun haft gode oplevelser med Coolrunner / DAO
--
#44
7430
Ultra Supporter
25-10-2016 14:00

Rapporter til Admin
syns bare du skal bede manden slappe af eller gå til politiet, tvivler ret meget på de gør en dyt ved det indtil der er gået den tid der skal for en evt forsikringssag.
--
jep jep
#45
Chaosbird
Mega Supporter
25-10-2016 14:20

Rapporter til Admin
Der skal da i hvert fald ikke sendes penge tilbage til køber, så længe sagen køre hos Coolrunner. Tænk sig, at pakken kommer dagen efter, Coolrunner lukker sagen, og sælger står nu uden genstand OG har overført pengene til køber? Som så HVIS han er flink, overføre pengene tilbage... Kan på ingen måde forestille mig andet, end fair ville være, at man afventer undersøgelsen. Ellers kan tilfældet da være at både genstand og penge ender hos køber, og han derfor smilende har posen fuld mens sælger har mistet alt...
--
MSI GE62 15,6" - GTX960M 2GB - i7-5700HQ - 8GB RAM - 128GB SSD + 1TB HDD
#46
Mazies
Supporter Aspirant
25-10-2016 15:15

Rapporter til Admin
#43 At en køber anmoder om en vare kan sendes, og sågar går med til at betale fragten, gør ikke at ansvaret påfalder køber. Det øjeblik køber får en transportør til at afhente varen på din adresse, det vil sige han booker og betaler transporten, så påfalder ansvaret køber ved læsning. I denne sag er der ingen tvivl, sælger har afsendt en vare som ikke er nået frem til køber. Derfor er sælger ansvarlig. Sælger har, mig bekendt, ikke påberåbt sig nogen form for ansvarsbegrænsning og er derfor erstatningspligtig for det fulde beløb. I og med CoolRunner stadig ikke har lukket sagen, vil jeg dog mene han er i sin gode ret til at fastholde at en erstatning først udbetales når denne er lukket.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#47
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 15:23

Rapporter til Admin
37# Jeg skrev det godt nok ikke i 0#, men sælger havde IKKE mulighed for afhentning og kunne ikke komme til en ny jeg kunne levere i, hvorfor jeg var nødsaget til at bruge Coolrunner. Jeg ved ikke om der er en reel forskel 42#+43# Køberen valgte selv at varen skulle sendes, på trods af at jeg tilbød at levere tilfamilie han havde i nærheden
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
--
Sidst redigeret 25-10-2016 15:25 af KristianSlot
#48
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 15:31

Rapporter til Admin
#47 Som #46 forklarer, så ligger bolden hos dig, da du har afsendt pakken og har købt forsendelse. Så ansvarlig er sælger indtil coolrunner afklarer pakke status. Surt er dog, hvis du får erstatning og pakken ankommer 2 uger senere til køber. Det er jo set før, bare fordi de er langsomme og finder den i et hjørne under et bur som ikke var rykket på i længere tid. Det kan du dog ikke planlægge noget ud fra, udover at den burde sendes retur hvis coolrunner markerer pakken som tabt, og erstatning gives til afsender. Aner dog ikke hvordan det økonomisk løses hvis coolrunner finder den efter sagsafklaring og erstatning er udbetalt.
--
#49
SvenBent
Gæst
25-10-2016 16:04

Rapporter til Admin
#0 Det er dit ansvar indtil den de hos modtager og hvorofr saa det ? Pga det er DIG der har koebt forsendelsen og derved er kunde hos fragtfirmaet. fragtfirmaet star til ansvar for deres service over for dig og du star til ansvar for din vare over for din kunde. Din kunde har intet forhold til fragt firmaet og har intet at kunne goere der.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#50
wazer^
Elite Supporter
25-10-2016 16:10

Rapporter til Admin
#49 nej, du aner tydeligvis ikke en skid om fragt klaphat.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#51
7430
Ultra Supporter
25-10-2016 16:22

Rapporter til Admin
50# eller gør du ikke....
--
jep jep
#52
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 16:41

Rapporter til Admin
#49 Din pointe er præcis den som givet tidligere, at når køber har bestilt og leveret fragtpapir eller fragtmand så dækker køber selv. Ellers er det sælgers ansvar. Begge venter dog stadig på afgørelse den vil være ens.
--
#53
daugaard
Elitebruger
25-10-2016 18:02

Rapporter til Admin
#50 Jeg arbejder hos post danmark og sidder med reklamationer, det er da kundens ansvar så længe modtager ikke har modtaget pakken? Det er ham som har reklamations retten jo. Hvis et firma reklamere til os, så får de en erstatning hvis kunden ikke har modtaget pakken, også er det firmaets job at betale kunden de penge som de har givet for den pakke som er blevet væk.
--
#54
Den Skrækkelige Vandpyt
Giga Supporter
25-10-2016 18:27

Rapporter til Admin
Wut du er en klaphat. Hvad du citerer i #37 gælder for forbrugerkøb, altså virksomhed -> privatperson, hvor ja ansvaret for varen er overgivet så snart køber er i besiddelse af pakken. Dette er et privatkøb, altså mellem to privatpersoner. Her er købeloven anderledes. Ansvaret for pakken blev overgivet til køber i det øjeblik pakken blev givet til fragtmanden Basta, så er denne tråd slut. Køber kommer med tomme trusler og står med sorteper.
--
87,65% af HOL'ere er stærkt påvirket af Buyer's Stockholm Syndrome. Er ikke en headset peasant #HeadPhonesMasterRace. *Her er min e-penis*
--
Sidst redigeret 25-10-2016 18:31
#55
Ranger84
Ultra Supporter
25-10-2016 18:34

Rapporter til Admin
53# Først er dette ikke et firma, men privat. For det andet så har dit argument to veje. jo vidst har sælger reklamationsretten, men hvis sagen ikke er afsluttet og sælger vælger at overføre pengene tilbage til køber - og hvis køber så alligevel for pakken. Hvad så? vent til sagen er afsluttet. Det der bliver skrevet mest om her er personlig holdning til tingene, men ikke hvad der juridisk er sandt. Nu jeg ikke inde i loven på nogle måde, men er alligevel ret sikker på at en politianmeldelse slet ikke vil blive til en sag, og slet ikke hvis sælger har dokumentation for detcer ude af hans hænder. derudover er køber fuldt ud bevidst på den risiko der er ved at sende, og må være toldmodig hvis der sker det som er sket her. Ellers må han hente varen fysisk næste gang hvis han er uviden om dette. Man løber den risiko ved privat køb, længere er den ikke. Her er det sælger som har "magten" hvor trist det end måtte være. Hvad der er det korrekte af gøre, er vi alle både enige og uenige om. Men at vente til sagen er afsluttet hos fragtfirmaet synes jeg først er på sin plads.
--
ASUS Deluxe II(X99) - i7 6850K - H115i - 64Gb TridentZ 3200Mhz (CL14) - AX860i - 512GB M.2 950 Pro - 1TB S-EVO 850 MSI 1080 Gaming X
#56
TheZookeeper
Ultrabruger
25-10-2016 18:52

Rapporter til Admin
Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd. source: http://www.familieadvokaten.dk[...]
--
- Muh
#57
TheZookeeper
Ultrabruger
25-10-2016 18:58

Rapporter til Admin
Og købeloven §10: § 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.
--
- Muh
#58
TheZookeeper
Ultrabruger
25-10-2016 18:59

Rapporter til Admin
Som jeg læser det har du derfor i princippet leveret varen og han kan ikke kræve erstatning. Så skulle i have aftalt noget andet på forhånd i hvertfald.
--
- Muh
#59
Bjorno
Nørd Aspirant
25-10-2016 19:02

Rapporter til Admin
Hold da op hvor bliver tingene blandet sammen. 1. Der er tale om en aftale mellem to private (civilkøb). 2. Købeloven finder anvendelse (i det omfang der ikke er aftalt andet), KBL §§ 1-1a. Forbrugerafsnittet finder naturligvis ikke anvendelse. 3. Sælger bærer ansvaret for pakkens hændelige undergang indtil levering har fundet sted, KBL § 17. 4. Levering har fundet sted ved overdragelse til første selvstændige fragtfører, KBL § 10. 5. Har sælger en forpligtelse til at sikre, at pakken er forsikret efter levering har fundet sted? Nej, ikke med mindre det er aftalt. Personligt sender jeg kun ting med tilstrækkelig forsikring - det samme når jeg køber noget. 6. Købers trussel om politianmeldelse. Hvad i alverden skulle politiet dog gøre?
--
Det er noget værre noget!
#60
Birk1986
Ultrabruger
25-10-2016 19:24

Rapporter til Admin
Jeg synes det er god kundeservice fra din side af, og sørge for at din kunde for sin vare. Du har en utilfreds kunde, så det må da også være i din interesse at kunden bliver tilfreds. Derfor arbejd lidt for de penge, som kunden har betalt for sin varer.
--
#61
Clegg
Mega Supporter
25-10-2016 19:25

Rapporter til Admin
#0 Der er tale om et forsendelseskøb jf. Købelovens § 10 og derfor er risikoen overgået på køber ved overleveringen af varen til fragtmand jf. Købelovens § 17. Køber kan derfor ikke kræve hel ellers delvis betaling af dig med henvisning til købeloven. Derimod kan der måske blive et obligationsretligt problem mht. de 500 kr. som Coolrunner ikke dækker - enten som følge af forudsætningslæreren eller nærmest til at bære risikoen. Det er dog lidt svært at vurdere når man ikke kender den præcise aftale.
--
#62
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 19:41

Rapporter til Admin
#59 & #61 Hvis jura absolut skal afgøre det, så er der sikkert en af jer, som kan se at problemet er kommunikation. Sælgers forsømmelse, ved ikke at oplyse køber om at fragtmand ikke dækker pakke , ved bortkomst at dette er for egen regning, at vælge den foretrukne fragtløsning? Så taber sælger vel nok sagen, når man ikke har læst på lektien, for det kan vel ikke være køber som skal læse på det, hvis køber dårligt ved hvilken transportør er foretrukken her? Så igen, sælger må vel bøde, når oplysningspligten savnes, for hvem ved sit fulde fem, sender en underforsikret pakke, bare fordi man mener det normalt går godt????
--
Sidst redigeret 25-10-2016 19:42
#63
Tunax
Junior Supporter
25-10-2016 20:07

Rapporter til Admin
hold nu mund med jeres børne diskussion omkring jura.. som om nogen af jer nogensinde bliver advokater eller lignende.... #0 har du loven på din side? Nej, har du ikke.. fragt firmaet betaler ikke erstatningen til modtageren, men afsenderen, fordi det er din pakke og dit ansvar, indtil køberen har modtaget pakken og skrevet under på modtagelsen.. Hvad bør du gøre? Tja, hvis du vil gøre det moralske korrekte, skal du betale din køber de 2000 kr. og så må du jo finde dem på en måde og så må du tage sagen med fragt firmaet, du skal ikke tænke sådan på dig selv, men mere hvordan du ville have det i hans situation? Så få dem tilbagebetalt og så orden det med fragt firmaet og så det glemt.. ja du har tabt 500 kr. og ja du kunne lade være med at betale tilbage, uden køberen kan gøre en skid, udover at melde dig. rent jura mæssigt hedder det sådan her (har haft denne type jura et helt semester): fragt firmaet er erstatningspligtet overfor dig, da det er privat, du er erstatningspligtet overfor køberen.
--
#64
M.Mikkel
Semi Nørd
25-10-2016 20:10

Rapporter til Admin
#63 Nemlig #62 spiller kloge åge i alle tråde men er helt væk
--
Imac 27 5K-Iphone 6x og ipad air. ejer ikke en win eller Android(kommer aldrig til det)
#65
michaelp
Semi Nørd
25-10-2016 20:15

Rapporter til Admin
#64 Total relevant for #0, så hvem er nar her? #63 Præcis det jeg også mente, moralsk korrekt er nok vigtigere men det mener #0 vist ikke oprindelig og spørger lidt dertil jo. Og så er det jo præcis som jeg siger, ikke juridisk vigtigt.
--
Sidst redigeret 25-10-2016 20:15
#66
Clegg
Mega Supporter
25-10-2016 20:19

Rapporter til Admin
#63 Coolrunner betaler erstatning til den der har lidt et tab. I dette tilfælde modtageren. Prøv at se deres handelsbetingelser.
--
#67
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 20:31

Rapporter til Admin
Jeg har nu fået de svar jeg søger. Jeg er med på at jeg bærer ansvaret, hvorfor det også er fair at køber får hele beløbet tilbage. De 500 kr. Må jeg jo så bare se som tabte lærepenge. Dog må køber vente til d.1 med de sidste 500 kr., såfremt Coolrunner da afslutter sagen inden. Jeg nægter at betale køber tilbage før sagen er helt afsluttet
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#68
Clegg
Mega Supporter
25-10-2016 20:38

Rapporter til Admin
#67 Du skulle lytte til juraen, i stedet for alle de synsninger. Men fint du har fundet den løsning der passer dig og køber bedst.
--
#69
kabsdk
Maxi Nørd
25-10-2016 20:41

Rapporter til Admin
68# Ja det skulle jeg måske. Men så kommer moralen. Jeg ville nok også være bitter hvis det var mig. Men køber må dette tilfælde bide i det sure æble og vente
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#70
Bjorno
Nørd Aspirant
25-10-2016 21:03

Rapporter til Admin
#63 Du har så tilsyneladende ikke rigtig lyttet efter i det semester, men fred være med det, når nu #0 har besluttet sig for at tage den på sin kappe.
--
Det er noget værre noget!
#71
Chaosbird
Mega Supporter
26-10-2016 08:23

Rapporter til Admin
Uanset er der ingen, næsten, der tager i betragtning at han stadig skal/burde vente til sagen er afsluttet. For så længe den ikke er afsluttet og pakken stadig kan nå frem, så skal han sku da ikke overføre penge?! Som mig og en anden skrev, hvad så hvis pakken kommer til køber lige efter sælger har overført pengene, og sælger så ikke får erstatning? Så står sælger uden vare eller penge. Nej, hold du lige og slap af.. Lad sagen køre. NÅR Coolrunner har afleveret pakken eller valgt at overføre penge til sælger, SÅ kan man snakke overførsel. Ellers ender man ud i, at køber er så heldig (i hans øjne) både at få det han købte samt alle pengene retur. Det er sku da for alle normale mennesker en dårlig løsning og mega unfair for sælger. Så kan alle købere brokke sig dagen efter handlen og kræve penge retur, inden sagen er kørt færdig med pågældende fragtfirma? Nej. Derfor må det da være logisk, at afvente hvad Coolrunner finder ud af. Så får sælger erstatning og sender penge retur til køber (i det her tilfælde desværre med tab for sælger, det være det.. Eller køber kan nå at få en pakke der er langsom undervejs så sælger ikke bliver snydt for både vare og penge). VENT nu og se hvad Coolrunner siger. Hvad er der med folk i dag..
--
MSI GE62 15,6" - GTX960M 2GB - i7-5700HQ - 8GB RAM - 128GB SSD + 1TB HDD
--
Sidst redigeret 26-10-2016 08:28
#72
Tyller
Guru
26-10-2016 08:27

Rapporter til Admin
#71, Det er noget nær det eneste kloge svar indtil videre, som i 99/100 tråde er denne også drejet ud af proportioner
--
#73
Wut
Junior Supporter
26-10-2016 08:41

Rapporter til Admin
#71 Uanset er der ingen, næsten, der tager i betragtning at han stadig skal/burde vente til sagen er afsluttet. For så længe den ikke er afsluttet og pakken stadig kan nå frem, så skal han sku da ikke overføre penge?! ... VENT nu og se hvad Coolrunner siger. Hvad er der med folk i dag.. Her er listen over indlæg, hvor det omtales, at man bør/vil VENTE til endelig afgørelse: #2 #4 #8 #13 #14 #15 #16 #19 #21 #30 #39 #45 #52 #55 #67 og #69 Jeg har søgt på ordet "vente" og læst efter, hvad der står. Der kan sagtens være flere indlæg, som jeg altså har misset. #72 #71, Det er noget nær det eneste kloge svar indtil videre, som i 99/100 tråde er denne også drejet ud af proportioner Er det så ikke fordi ingen af jer har læst tråden igennem? Det har været omtalt/foreslået/konkluderet rigtigt mange gange allerede, at man ikke får nogen afgørelse, før Coolrunner er kommet med deres svar. Så der er intet nyt under solen, for dem, som har fulgt tråden altså.
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
#74
Tyller
Guru
26-10-2016 08:43

Rapporter til Admin
#73, Jo, har såmænd kun skimmet den over, og som oftest er den fyldt med mund....
--
#75
Chaosbird
Mega Supporter
26-10-2016 10:36

Rapporter til Admin
#73 Ja, du er dygtig til ctrl+f :p Enig, jeg havde også læst de andre nu jeg tjekker dem igen, men synes bare, at langt de fleste (du fandt kun 16/70 indlæg) nævner alt muligt om love og regler og nogle lover endda bål og brand og kalder ham en dårlig sælger! I stedet for bare at konkludere, at han bare må/burde vente på Coolrunners afgørelse. Det var min pointe :) Og jeg har læst alt. Læste i går det meste, og du må da meget undskylde, at jeg ikke lige huskede det rette antal af brugere der forslog at vente ;p Så hop du bare ned fra den høje hest du sidder på. Vi HAR læst det hele, og langt de fleste snakker IKKE om at vente. Din søgning gav kun 16/70 tilfælde. Så langt størstedelen omhandler alle mulige andre ting :D. Fatter ikke denne tråd er nået så langt. Den burde stoppe ved "vent til afgørelsen med at gøre mere i sagen." :) Men uanset.. Held og lykke til #0.. Gider ikke bruge mere aktivitet på så triviel en sag, der for mig er så ligetil, men som for andre gør, at de nu ikke gider handle med ham. Jeg vil hellere tænke på alle de Pokemons jeg skal fange senere! Der er halloween boost til mandag for dem der ikke ved det!! :D
--
MSI GE62 15,6" - GTX960M 2GB - i7-5700HQ - 8GB RAM - 128GB SSD + 1TB HDD
--
Sidst redigeret 26-10-2016 10:42
#76
Meaning
Maxi Supporter
26-10-2016 11:29

Rapporter til Admin
Sikke en værre lortesag, det er ærgelgit for begge parter. Her er det som jeg ser det: - Sælger har solgt en ting for 2000 til køber - Sælger har kun forsikret pakken op til 1500 - Sælger kan ikke politianmeldes da der er skriftligt bevis på at fragtfirmaet har modtaget (og tabt) varen samt at undersøgelse er iværksat. - Sælger og køber må vente på fragtfirmas afgørelse. I mellemtiden bør sælger IKKE tilbageføre beløbet til køber. - Ender undersøgelsen med tab af pakke, så betaler sælger det forsikrede beløb til køber. Det tilbageværende beløb må der findes en tidsfrist/kompromis om. Under ingen omstændigheder bør køber betale noget af det tilbageværendebeløb da sælger valgte fragtfirmaet. Til næste gang: - Forsikre altid pakken til den værdi du sender for - Opstår der problemer som fx. her så hav køber med i loopet (fx. sæt købers email som cc i email-korrespondance).
--
#79
7430
Ultra Supporter
26-10-2016 12:38

Rapporter til Admin
Held lykke med betale sælger retur. Så må du jo håbe han er ærlig når pakken ankommer om få dage pga den er en anelse forsinket... En anden ting... Hold da op hvor taler folk nedladende til hinanden herinde
--
jep jep
#80
Wut
Junior Supporter
26-10-2016 12:53

Rapporter til Admin
#54 Wut du er en klaphat. Hvad du citerer i #37 gælder for forbrugerkøb, altså virksomhed -> privatperson, hvor ja ansvaret for varen er overgivet så snart køber er i besiddelse af pakken.Dette er et privatkøb, altså mellem to privatpersoner. Her er købeloven anderledes. Ansvaret for pakken blev overgivet til køber i det øjeblik pakken blev givet til fragtmandenBasta, så er denne tråd slut. Køber kommer med tomme trusler og står med sorteper. Købeloven gælder også handel mellem private. Forskellen mellem privathandel og Forbrugerkøb ligger i, at et antal regler ikke kan fraviges i Forbrugerkøb. Prøv lige at læse Købeloven igen ( https://www.retsinformation.dk[...] ) § 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane. Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, § 73, stk. 1 og 2, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen. Altså: Lovens bestemmelser gælder, så længe intet andet er aftalt. I privathandel kan du aftale hvad som helst med køber/sælger. Ingen af lovene er obligatoriske. DOG hvis du handler i en butik (Forbrugerkøb), så kan en del regler ikke fraviges, og heriblandt §73. Altså: I handel mellem private gælder §73 OGSÅ... med mindre andet er aftalt. Da køber og sælger i den her sag (så vidt vi ved) ikke har aftalt, at risikoen for forsendelsen overgår til køber, såsnart pakken er leveret til fragtmanden, så gælder § 73 stadig, og risikoen for forsendelsen påhviler sælger. Her er § 73: § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse. Stk. 2. Hvis salgsgenstanden er overdraget til en fragtfører, som køberen har indgået aftale med, og som ikke var blandt dem, der blev tilbudt af sælgeren, anses leveringen for sket, når genstanden er kommet i fragtførerens besiddelse. Hvis du mener, at jeg tager fejl, så vil jeg gerne udbede mig 1: En velargumenteret og dokumenteret forklaring her på og 2: Frabede mig at blive kaldt klaphat, når du ikke engang gider dokumentere noget som helst af, hvad du påstår. Tak!
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
--
Sidst redigeret 26-10-2016 12:58
#81
Wut
Junior Supporter
26-10-2016 13:04

Rapporter til Admin
#80 Hov, jeg har misset: § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb. Ok, så gælder §73 ikke. Så har Den Skrækkelige Vandpyt ret. Dog kan man sagtens fortælle folk, hvorfor de tager fejl uden at kalde nogen "klaphat" eller andet. Takker. #alle: Er der nogen, med juridisk baggrund, der kan svare på følgende: Hvis det er køber, der som udgangspunkt bærer risikoen for pakken under transport, hvordan kan køber så få erstatning fra transportøren? Køber har jo ingen kvittering fra transportøren eller noget som helst, der kan give "krav" på erstatning af varen. Er det så i virkeligheden sådan i denne sag, at sælger egentlig bare skulle være blæsende ligeglad såsnart han har sendt pakken, og nu står køber med et tab på 500 kr?
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
--
Sidst redigeret 26-10-2016 13:06
#82
Kjeld
Gæst
26-10-2016 13:38

Rapporter til Admin
#76 Du kan ikke forsikre pakker for mere med coolrunner. Derfor man skal undgå det ved dyre pakker.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#83
Bjorno
Nørd Aspirant
26-10-2016 14:01

Rapporter til Admin
#81 Det er altid en god ide at læse videre i loven, og jeg nænvte allerede i #59, at forbrugerafsnittet ikke finder anvendelse, men nu fangede du den jo selv :-) Med hensyn til dit andet spørgsmål - hvem er kunde hos coolrunner... Det er #0 i det her tilfælde, og der vil formodentlig stå i coolrunners betingelser, at de kan betale med frigørende virkning til den som har købt ydelsen hos dem (#0 er jo forbruger i den forbindelse). Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at #0 ikke skal overføre de 1.500 til køber. Edit. Ja, i princippet kunne #0 være ligeglad med de 500 kr. Langt de fleste vil dog formodentlig nå til enighed om, at man deler tabet.
--
Det er noget værre noget!
--
Sidst redigeret 26-10-2016 14:05
#84
Wut
Junior Supporter
26-10-2016 14:15

Rapporter til Admin
#83 Tak for forklaringen :) Men, så skal man da passe på som køber, at man får aftalt (på skrift) at der skal tegnes forsikring og track'n'trace mv. på pakken, inden den sendes. Ellers står man dér som køber og har ikke krav på en disse erstatning? For lige at være sikker: Hvis man som sælger videofilmer, at en dims fungerer 100% lige før man stopper den i en forsvarligt indpakket kasse, og så sender den til køber (uden yderligere aftaler om risiko, ansvar osv), så kan man i princippet være bragende ligeglad med, om køber nogensinde får en pakke med en fungerende dims i?
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
#85
Karanka
Superbruger
26-10-2016 14:26

Rapporter til Admin
0# Jf. Incoterm vilkårende som pakker sendes under i EU, er du ansvarlig for pakken indtil den ankommer hos modtageren. dvs. bliver pakken ikke leveret, skal du senest 14 dage fra købstidspunktet refundere køberen det fulde beløb. Det er IKKE hans problem at du kun får 1500 kr tilbage. Hvis du vælger ikke at refundere, og der ikke er skrevet en købsaftale hvor du fraskriver dig ansvaret, så er du passiv ansvarlig. Og det er 100% dit ansvar. Jeg vil anbefale dig at fortælle køberen det som det er, at du ingen penge har lige nu, men refundere så snart du får penge retur fra Coolrunner, og evt. aftal at de sidste 500 kr. kommer til den næste 1. eller andet. //Kasper
--
#86
Theisbp
Gigabruger
26-10-2016 14:43

Rapporter til Admin
#85 Har du noget dokumentation på det? For et hurtigt kig på deres side, afslører at de kun beskæftiger sig med B2B. Derudover skriver de "Incoterms er ikke lovregler, men nogle standard handelsbetingelser."
--
#87
Mazies
Supporter Aspirant
26-10-2016 15:22

Rapporter til Admin
#85 Som speditør jeg bekræfte at du er helt forkert på den. Incoterms er nogle standard regler man kan benytte når det gælder køb og salgsaftaler. De er på ingen måde lovpligtige og det er aftaler man skal indgå. Derudover findes der flere udgaver af incoterms som er navngivet efter det år de er udgivet. Og sidst men ikke mindst, der findes flere forskellige incoterms, som kan gøre at ansvaret for godset overdrages på næsten alle skridt lige fra varerne bliver stillet til rådighed på sælgers lager til de er leveret på købers lager. Så denne konklusion: "Jf. Incoterm vilkårende som pakker sendes under i EU, er du ansvarlig for pakken indtil den ankommer hos modtageren." Kan du ikke drage uden først at vide om der er indgået en aftale om incoterms samt hvilken incoterm.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#88
Mazies
Supporter Aspirant
26-10-2016 15:27

Rapporter til Admin
Et godt råd når man sælger privat er, altid at gøre køber opmærksom på man godt kan sende varen, men det er for købers ansvar. Så skal man bare sørge for at oplyse hvilken transportør man benytter samt få kvittering for at have indleveret pakken.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
--
Sidst redigeret 26-10-2016 15:28
#89
Clegg
Mega Supporter
26-10-2016 16:44

Rapporter til Admin
#81 Sælger bære risikoen for varens hændelige undergang indtil salgsgenstanden er overgivet til transportøren. Derfor skal sælgeren altid kunne dokumentere / bevise at der er ske overdragelse. Derfor vil køber altid kunne få fat på den fornødne dokumentation fra sælger, modsætningsvis vil sælger være ansvarlig. Det der er interessant ved Coolrunners betingelser er, at de ikke har fraskrevet sig ansvar for over 1500 kr. De har alene bare stillet garanti for 1500 kr.
--
Sidst redigeret 26-10-2016 16:50

Opret svar til indlægget: Pakke mistet af fragtfirma = politianmeldelse?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning