En lille DC el-bil lader, må gerne kunne lade med minimum 50 kW. Til firma eller hjemmebrug.
--
#0
Der sidder jo netop en DC lader i din bil som gør at du kan lade på AC.
Lidt ligesom strømforsyningen i din PC.
Hvad tænker du at kunne opnå med en ekstern DC source, som din bil ikke kan.
Skal den være lille og billig kan det ikke være lade hastighed.
--
AC ladning går kun til 22 kW, hvilket tager lang tid at lade. Jeg tænker på hjemme DC-ladestander.
--
#4 de fleste elbiler har kun AC opladning op til 22kw. så hvis op vil kunne lade med 50kW der hjemme skal han over på DC.
Men det kan næppe betale sig at opsætte en 50kW DC oplader hjemme. vedminder din EL installation/stikledning til vejen allerede kan klare 55-60kW/80-85A for ellers er de første mindst 100k brugt der. Også kan du godt nok lade meget ved en Lyndale for det er tjent hjem.
--
Sidst redigeret 08-11-2024 00:27
Vær opmærksom på at de 50kw, er et pænt stykke over hvad de fleste huse har ind.
Industri bygninger har vidst typisk noget mere, men selv der er 50kw en pæn slant.
--
Det virker ikke til at være særlig gennemtænkt den tanke - hvordan kan det nogensinde blive et problem at lade med 11-22 kW?
--
Kan din husinstallation overhovedet klare 50kw DC ??
De fleste huse kan jo maks klare 11kw. Selvom min bil kan klare 22kw AC, så er min installation jo begrænset til kun at kunne levere 11kw på AC.
Hvis min bil oplader, tørretumbleren kører, ovnen kører, kogepladen kører og min gulvvarme samt varmepumpe kører, ja så går HFI relæet. Der bliver satme også trukket nogle kw når alle de ting står tændt.
Hvordan hujen havde du forestillet dig, at du bare kunne sætte en 50kw lynlader op??? Du skal bruge 125ampere max, dit hus har sikkert "kun" 20 ampere ind? Det er vist standard.
Du kan derefter vist opgradere til 32ampere installation, men det koster hvert fald 30k, hvis ikke tættere på 50k. Så at skulle op og kunne håndtere 145ampere (du skal jo stadig have 20 ampere til normal drift af huset), hvis 100k overhovedet kan gøre det. Og så en ladeboks bagefter.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite
--
Sidst redigeret 08-11-2024 07:31
Du bliver et offer for konvertingstab på den konto .. og din pengepung vil blive noget hullet.
Du har AC ind, typisk i villa huse der er der max 25A ind fra forsyningsselskabet, det kan du såadan set lave om til DC, men du er stadig begrænset af de 25A du har som indgang.
opgrade til næste step er 35A, det koster ca 1500kr pr A og så kommer momsen oven i, så regn med omkring 20-22k for den opgradering. nogle steder kan du godt få 50A ind, men det koster omkring 60-70k bare for den opgradering.
langt de fleste EL biler har batterier der svinger fra ca 60kw til 80kw, hvilket gør at de kan laves op fra "tom" på 6-8 timer, altså den periode hvor at man ligger og sover - og man kan forvente at man ikke normaltvis kører batteriet tomt hverdag, da det vil give et dagligt kørselsbehov på 350-450km..
hvis kørselsbehovet er så stort om dagen, så kan en 30 min session på en lydlader klare opgaven med at få toppet noget juice på batteriet.
--
Som andre nævner - så skal du bo på en ejendom hvor forsyningen er dimensioneret til sådan -dvs ca industri og landbrugsejendomme
peak på en 50kwh lader er 125A så for at drive resten skal du nok mindst have 145A ind
Du må virkelig køre meget hvis du ser 22kwh som "lang tid" - jeg lader mine 87kWh fra ~20 til 100 på 3-4 timer (22 kW - Renault Scenic) ca. en gang om ugen -og det holder os kørende med daglig 60km kørsel
--
#0>>Som andre siger så virker det som en ret uigennemtængt ide af de årsager der er listet. Men derudover så kan man godt få nogle mindre DC ladere der i teorien kunne placeres hjemme. Men problemet med dem er et de stadig lader ret langsomt og så er de ret (meget) dyre
Her et eksempel på en 30 KW lader der koster omkring 50.000 kr
https://evonestop.co.uk[...]
Her en 40 KW til omkring 100.000 kr
https://www.essentialsupplies.co.uk[...]
Der en 50 Kw lader til omkring 200.000 kr
https://tobinternational.co.uk[...]
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Som de andre så fint har skrevet, så har man ikke en DC lader hjemme, da den koster nogenlunde det samme som en hel bil mere før du har alt med.
Derudover så slider det mere på batteriet med DC ladning end langsommere AC. Det er ikke noget du skal være bange for normalt på langtur, men det ville være dumt altid at DC lade sin elbil.
--
Det med ampere er intet problem, det er der allerede. Men det er mere laderen. Findes der slet ikke billige 50 kW DC-ladere? Synes at priserne stikker helt af, er det pga. dårlig konkurrence, at priserne er så høje?
--
#14
Nu er der ret meget dyr power-elektronik i en DC-lader, modsat en AC-lader, som blot sender strømmen direkte igennem boksen og viderer til bilen, så blot af den grund, og så nok også fordi ingen private har brug for en 50kW DC-lader der hjemme, er en DC-lader meget dyrere end en AC-lader boks.
--
Sidst redigeret 09-11-2024 13:41
#14
Det giver absolut ingen mening at sætte op der hjemme.
Du må da være hjemme et par timer af gangen, og der kan du sagtens nå at lade.
De fleste biler lader kun med 11kWh på AC, og ikke 22kWh. Selvom laderen er på 22 kWh
Og med de priser der er på en DC lader, vil det være billigere bare at lade ude i byen på en 250+ kWh lader. Hvis du går så meget op i at skal lade på ingen tid.
I en elbil koster det også en del at få skiftet den del der lavet strømmen om, som der jo her skal være i den oplader.
Angående ampere, hvor mange har du der hjemme ?
Kan se at en 50 kWh lader kræver 125 A på 400 V.
Plus du skal have til huset ved siden af.
Det har ingen normale huse
Så slå den tanke helt ud af hovedet med en DC lader der hjemme.
--
50kW er VOLDSOMT. Hvis vi skal regne AC->DC tab med i, så skal der lægges ydeligere oven i. Hvis vi tager udgangspunkt i den #3 linker til, så skriver de 97% effektivitet.
Det er sikkert under ideelle laboratorie forhold, så lad os antage et tab på 5%.
50kW + 5% = 52,5kW
52500W / (400*kvadratrod3) = 75,78A pr fase ved trefaset tilslutning.
52500W / 400 = 131,25A pr fase ved to faset tilslutning.
De fleste husstande har 25A eller 32A. Det er utopi at lade så voldsomt på en hjemmeinstallation
--
Sidst redigeret 09-11-2024 19:25
Udover elektronikken, så skal der nok køling på kablet til ved 50kw. Jeg ved at tesla superchargers har haft køling i mange år, og alle de store har det.
Om det er nødvendigt på 50kw er jeg usikker på, men det kan være en af årsagerne.
Og så er det simpel udbud og efterspørgsel. Vil tro der går 100 11kw ladere for hver gang de sælger en 50kw, måske helt op til 1000. Det gør en forskel, stordrift betyder noget.
--
#17
Vidste ikke at energitabet var så stort, hvordan er energitabet på 22 kW ladere?
--
#19 Det kan man ikke svare præcist på, ladetabet sidder i bilen og ikke i ladestanderen.
Men du skal nok forvente omkring 5% tab i bilen.
Lad være med at kalde det 22/11 kW ladere, det er ikke ladere men ladestandere.
--
#14 Hvor pokker bor du siden du har over 125A til rådighed?
--
Puls er en bonus!
#21
Det er ikke til privatbolig, det er til erhverv, som er i et hus, som befinder sig i et erhvervsområde, hvor de omkringliggende bygninger har fået installeret og udvidet el-nettet i området. Men vi ønsker gerne en lille hjemmelader-agtig oplader, grundet for lidt plads. Der er ikke plads til en stor lader. Den skal helst kunne hænge på en væg.
--
#20
Der kaldes vel ladestander, hvis laderen sidder på en stander... Hvis laderen sidder på en væg kan man vel med rette kalde det en væglader... :) Jeg ser intet forkert i at kalde det en 11kw lader.
--
#22 Ahhh, men en DC-lader vil nemt overstige 100k i installation, hvis ikke meget mere. Så hellere købe en 22 kW lader hvis din bil kan klare det
--
Puls er en bonus!
#23 Men det er jo ikke en lader? Laderen er monteret i bilen.
AC er ladestandere.
--
#25
Ifølge artiklen er ladetabet er meget større ved AC-ladning end ved DC-ladning, og ved AC betaler forbrugeren for ladetabet hvorimod ved DC er det leverandøren og de skriver jo hurtigere man lader jo mindre tab ved AC ladning. Hvorimod ved DC ladning er det næsten altid hurtigt.
--
"Ifølge artiklen er ladetabet er meget større ved AC-ladning end ved DC-ladning," Ja, dette er teknisk set korrekt, set fra et perspektiv om at de ejer laderen og du ejer bilen.
Forskellen er at størstedelen af tabet er flyttet ud i DC laderen.
"ved AC betaler forbrugeren for ladetabet hvorimod ved DC er det leverandøren" Ja, men når du selv installere en DC lader er DU leverandøren, så det betaler du jo selv.
"og de skriver jo hurtigere man lader jo mindre tab ved AC ladning. Hvorimod ved DC ladning er det næsten altid hurtigt." ??? ved ikke hvad du mener med det her.
Batterier er DC. Når din bil får AC konverterer den det til DC. Ved DC ladning har du en højere DC spænding i laderen end din bil har i batterierne. Derfor skal DC høj spænding nu konverteres til en DC "lav" spænding på batteriniveau. Derfor tilføjer du en ekstra konvertering. Selvom denne DC-til-DC konvertering er meget effektiv, er der dog stadig et tab.
TLDR. Det koster dig mere at lade hvis du selv installerer en DC-lader.
Det koster intallation.
Ekstra slid på batterierne. Pga. høj ønsket ladestrøm.
Ekstra energitab. Pga. ekstra DC konvertering.
Med mindre du ikke kan nå at lade inden næste gang du skal køre, så skal du bestemt ikke installere en DC lader
--
#28
Det du skriver at der sker en eksta konvertering ved DC ladning i bilen, passer simpelthen ikke.
DC laderen lader direkte på batteriet med typisk >400 volt.
--
#29
Læs op på CC/CV kurver.
--
#30
Hvad skulle det ændre?
Jeg har set masser af strøm og spændingkurver igennem mine +30år som elektronikudvikler, men det ændre ikke på at en DC lader lader direkte på batteriet uden nogen form for ekstra konvertering i bilen.
--
#30 Det har da intet med DC-DC at gøre?
Eneste "magi" der sker i f.eks. 800V batterier, er at de kan dele sig op til f.eks. 400+400V så der kan lades på 400V DC-ladere.
--
Sidst redigeret 12-11-2024 20:00