Ja. Når den er færdigbetalt.
--
Lad udenlandske biler og lastbiler betale vidre.
--
Jeg har ikke fulgt med... Burde den bro ikke snart være fuldt færdigfinansieret en gang eller to af skatteyderne?
Jow, det skal være gratis.
--
Ja gratis for det arbejdende folk, der endnu, endnu endnu engang må trækker læset.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Nå, jeg fandt nogle tal.
Den kostede 38 milliarder kroner og har tjent 58 milliarder kroner ind, iflg Politiken.
Så skal man vel regne med noget inflation, noget vedligehold og hvad har vi.
--
Hvem skal så betale for vedligeholdese af de sjællandske veje når jyderne indvaderer dem med deres trailere fordi det er gratis at køre over ?
:D
--
Activate Windows
Go to Settings to activate Windows
#2 folk som har en elbil, skal kunne køre gratis over :D alle andre skal punge ud 250 kr per tur, plus 25% i Co2 afgift. (det kan måske finansiere det tab som er, når elbiler kører gratis over)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har altid set storebæltsbroen som en splittelse af Danmark i vest og øst. Jeg har, og kommer aldrig til at betale en plovmand for at komme over på Sjælland og hjem igen. Hvem har transport penge af den størrelse bare for at bevæge sig frit i landet på en enkelt dag? Sindsygt og ikke mindst begrænsende, fordi tidsmæssigt tager det ikke utrolig lang tid at komme rundt i Danmark da landet er lille. Det er jo også derfor vi jyder joker med at det rigtige Danmark er herovre vest på, og vi vælger at søge sydpå i stedet da den tyske grænsen ikke opkræver betaling.
--
Personligt ville jeg intet have i mod at flytte til Øst Fyn hvis det var broen var gratis. Men så længe man betaler for den, selvom den er betalt ud (iflg. politiken) så kommer det aldrig til at ske. Har boet i Malmö og det var høje omkostninger pga bro. ? ?
--
hmmm, hvis den blev gratis (og evt det samme med øresund) ville der stå et par problemer tilbage:
1. Fehmeren forbindelsens økonomi skrider fuldstændigt - Skal vi så lade statskassen betale ekstra til det ?
2. Statskassen kommer til at mangle indtægten - Skal vi sætte skatten på indkomst op eller hvilken anden skat ?
--
Den kostede 27 mia og folk har betalt 45 i bropenge allerede. Så ja - eller i det mindste sættes meget ned i takst. Det er som om den deler landet i to. Hvis man delte Fyn i et Vestfyn og Østfyn, og det koster 200 kr hver gang man kører mellem de to, så ville man nok heller ikke se den del af sin familie, som bor på den anden side så meget.
#11 Ingen har nogensinde bedt om den skide Femern forbindelse. Det er endnu en af politikernes hjerneblødninger.
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 21-02-2022 18:41
Ja, men kommer næppe til at ske
--
hvor mange har så stemt?
--
jep jep
#14 Stemt? Du kan ikke stemme noget sted. Der er et borgerforslag, som har rundet 50.000 stemmer. Det kommer ikke til at betyde noget som helst, for samtlige partier er med i det nye transportforlig, hvilket bl.a. baserer sig på indtægten fra Storebæltsbroen.
Det er IKKE en folkeafstemning.
--
Den bliver aldrig betalt når staten bliver ved med at trække lån ud af den....
Altså come on...
Lad nu bare lortet blive ellers stiger afgifterne på ALT andet bare. Det er altså 5 milliarder årligt der skal hjem andet sted..
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2.
--
Sidst redigeret 21-02-2022 19:16
#12 Jo det har en del mennesker på Sjælland, Lolland og Falster rent faktisk.
--
15 du kan jo ligge din stemme ind på det borgerforslag, så det vel også stemme? om det får en betydning er så noget andet
--
jep jep
#18 Det har intet med en stemme at gøre. Det svarer til en underskriftsindsamling.
--
er vi enige om ved en underskrift indsamling så tilkendegiver du også din stemme?
--
jep jep
#20 nej. du stemmer ved et valg eller eller folkeafstemning.
--
Sidst redigeret 21-02-2022 19:26
Hørt lige i goaften danmark den først er betal om 15 år fordi de penge der kommet ind ( ja den er betal ud ) men man har brugt nogle af penge på og bygge andre ting så der er gæld i den endnu :/
Så ja de har ikke goldt hvad de sagde den gang den blev bygge :/
Og ham minister der var der inde sagde at det kommer nok ikke til og ske at den bliver gratis
--
Går ud fra at alle færge selskaberne vil blive ruineret af den beslutning
--
9900K • Maximus Code • EKWB • RTX 3090 • 16GB 3600MHz • THOR850P • 2x2TB m2 WD Black raid 0 • TT Core P3 • Asus 32" XG32VQR
#23 Yes, også et argument. De ville i så fald også skulle være gratis.
--
Den er for længst betalt af!
Jeg har ikke noget imod at man betaler et mindre beløb for vedligeholdelse når man bruger den, om det så end er broen eller togforbindelsen, men at den bliver brugt som en pengemaskine som den gør nu, det er ikke i orden!
--
Sidst redigeret 21-02-2022 19:39
#11 Men er det rimeligt at den udgift hænger på dem der kører over storebæltsbroen? Det virker som en ekstra skat, kun for storebæltsbrugere.
--
Det er en underlig debat - for det er meget svært at komme op med en bedre løsning, end den nuværende samlet set.
#26
Den ekstra skat ligger da også på brugere af Øresundsbroen, og den kommende Femerhn forbindelse.
--
#9 Hvad så du så før der var en bro? Et endnu mere splittet land? Broen har da kun forbundet landet bedre. Men nice argument :D??????
--
hvis i over på øen tror at i står for den største regning ,så må i gerne behold den og kræv skat på den,bare vi så kan få hvors eget land ting,så bliver Vi Jyder rige :D
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Sæt den ned til en flad 50'er.
Det er virkelig dumt at bruge den til at finansere alt muligt andet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ja tak fjern afgift på Storebælt og sæt prisen ned på hhv. Femern og Malmø forbindelsen ned.
Pengene kunne passende komme fra at skære ned i det offentlige såsom fjern erhvervsstøtte, beskæftigelsesindsats, rentefradrag osv.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #28 Du missede pointen om prisen værende begrænsning, ikke strukturen.
--
#29 Nu er det jo sådan at vi sjællændere financierer jeres underskudsforretning i hæftig grad gennem udligningsordningen, så mon ikke du skulle klappe, makker. Jeg så gerne, at vi nedlagde ordningen, så os i de rige kommuner kunne nyde gavn af vores egen produktion i stedet for at skulle give til kommuner der ikke kan løbe rundt.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
#31 Så får vi en svenskerforbindelse imellem malmø og puttgarden, som slider på motorvejene helt hen til grænsebutikkerne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Synes de skulle indføre vejafgifter til biler på udenlandske plader istedet.
--
#34 Tænker det overlever vi nok ligesom svenskerene overlever de danske skiturister osv der årligt slider på deres veje. Det er vel næppe et argument at priserne er høje for at holde svenskerne ude eller?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #35 Og så gør de andre lande tilsvarende hvilket ville være super irriterende og modarbejde tanken med EU.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. ja, fejlen er vel at regeringen valgte at sætte broen ind i budgettet ligesom bøder til billister m.m
--
#27 Det gør det ikke mere rigtigt. Hvis samfundet vil have en femern forbindelse, så må samfundet betale. Og det gør samfundet for såvidt også. Men dem der bruger storebælt/øresundsbroen, de skal lige betale lidt ekstra. Det giver ikke mening. Broerne er blot blevet til en pengemaskine. Du kan sagtens finde andre tilsvarende modeller. Det gør det bare ikke mere rigtigt.
--
#40
nu har samfundet valgt denne model.
Det gør det stadig ikke rigtigt at du skriver det kun er Storebælt brugere der bliver ramt
--
Sidst redigeret 22-02-2022 07:19
Som jyde, synes jeg også den er med til at dele landet i to som andre har nævnt, som privat person kan jeg bare ikke få mig selv til at give 388 kr tur/retur for at køre over den, de eneste gange jeg kører over den er i forbindelse med mit arbejde, hvor arbejdet betaler.
Har ikke noget i mod at det koster lidt, så en 100-150 tur/retur ville være ok, men at prisen ikke bliver sat ned, når den er betalt af flere gange, det pisser mig virkeligt af, ikke at jeg ville ligge og køre til sjælland non stop, men der er flere foreninger/foretninger og andet der tit ligger på sjælland man er helt koblet fra.
Hvis økonomien ikke er der til fehmern forbindelsen, så må priserne på fehmern bare være højere indtil den er betalt af, ligesom vi andre har måtte betale dyrt for at køre over storebælt, istedet for at splitte landet af, det samme ville gælde en kattegat forbindelse, hvis det ikke hænger sammen økonomisk, så drop ideen, selvom det ville give hurtigere rejse tid. Selvom jeg er pro kattegat forbindelse, vil jeg hellere have en tæt på gratis storebælt forbindelse istedet, hvis det er mere forsvarligt økonomisk, end have to broer, med vildt dyre priser til at splitte landet i to.
--
Sidst redigeret 22-02-2022 09:37
#37 Og?
Så vidt jeg ved er dette allerede én ting i andre EU lande.
--
#44 Det tvivler jeg på, du må ikke diskriminere på den måde mod andre EU borgere er jeg ret sikker på.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #43
Du har vist misforstået sammenhængen:
Hvis man gør Storebælt gratis, skrider økonomien i FemernTil det er dit svar: Så må prisen bare op.
Det ville jo få økonomien til at blive endnu værre.
Et spørgsmål til dig: Skal vi sætte indkomstskat eller andet op for at fjerne Storebælt prisen som du gerne vil
--
¤46, hvis økonomien ikke kan holde til det, burde det projekt stoppes asap, har det på samme måde med en kattegat forbindelse, som jeg personligt gerne vil have, men ikke hvis det ikke hænger sammen økonomisk, hvis problemet er for mange bare smutter over fyn til tyskland, istedet for at bruge fehmern forbindelsen hvis storebælt bliver gratis, er behovet der jo ikke rigtigt i forhold til prisen?
--
#46 Man kunne også sætte tæring efter næring. Jeg kan nævne adskillige steder vi kan spare.
Luk DR: 3.400.000.000 kr. (udtales som tre tusind fire hundrede millioner!!!!)
Afskaf klima bistand: 3.800.000.000 kr.
Statens kunst fond: 492.000.000 kr.
Job centrenes administration koster 5.000.000.000 kr. - jeg er sikker på at ½ er overflødigt.
Jeg kunne blive ved...
--
Sidst redigeret 22-02-2022 11:16
Det mest skræmmende er at det er økonomisk skillende - for fattige og mellemklasse er det dyrt - for rige - en helt ligegyldig omkostning. Måske det er derfor debatten er så skinger.
#47
Din tankegang er den der stopper et samfund fra fremgang.
Økonomien skrider i Femern HVIS du gør Storebælt gratis, ikke fordi der ikke er økonomi i der.
#48
Det er en mulighed den havde vi også uden at gøre Storebælt gratis, så det er ikke finansiering af gratis Storebælt du finder frem
--
Sidst redigeret 22-02-2022 11:29
#49 Først kan det ikke lade sig gøre fordi pengene vil mangle et andet sted. Når jeg så anviser over ti tusind millioner kr. der kan bruges, så kan de ikke bruges alligevel?
--
#49, der er vi så uenige, jeg tror det i den grad vil freme samfundet at danmark ikke er delt økonomisk, mellem sjælland og fyn/jylland, fremfor om vi får endnu en forbindelse til udlandet som der ikke rigtigt virker til at være økonomi i, pga. for mange vil vælge at køre alternativ vej istedet hvis storebælt blev gratis.
Dermed ikke sagt at jeg har noget imod fehmern/kattegat forbindelserne, _hvis_ de hænger sammen økonomisk som selvstændige projekter.
--
#50
De penge du anviser kan jo ligeså godt gå direkte til skattelettelser.
Du blander bare to forhold sammen fordi du finder det passende.
Storebælt finansiering og DR har ikke meget med hinanden at gøre
--
#51
Ja vort land vil få fremdrift af ikke at have en økonomisk grænsebom ned gennem landet.
Men Fehmern vil ikke blive bygget, og jylland og fyn bliver transitland for svensk godstrafik.
Hvis du kalder det fremgang - så velkommen.
Jeg synes det er visionsløst, fattigt og uden velfærd
Men må glæde mig over at vi - indtil videre - har politikere der ikke har populismen i højsædet her.
Rent egoistisk: Som københavner ville det da også være dumt at være for afskaffelsen af Jyde skatten :-)
--
Sidst redigeret 22-02-2022 11:38
#52 En fjernelse af taksten over storebælt er en skattelettelse.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #45 Der er allerede flere lande der har det her. Heriblandt østrig. Jeg ved at både Italien, Frankrig også har afgifter for at køre på deres motorveje :)
Der er overraskende mange lande, der har vejafgifter.
https://fdm.dk[...]
Man kan så undre sig over hvorfor Tyskland ikke har fået lov.
"EU-domstolen har underkendt de tyske planer om at indføre vejskat for udenlandske bilister. Der er derfor ingen afgift for at køre på de tyske motorveje."
--
--
Sidst redigeret 22-02-2022 12:36
de kan jo bare reducere afgiften for danske numreplader, og holde den skyhøjt for udlændinge..
--
#54
Ja, og så mangler pengene i kassen. Skal vi have højere indkomstskat eller moms eller andet ?
--
#55 Ja generelle vejafgifter - de gælder for alle.
Men du må ikke målrette mig bekendt og sige at kun udenlandske skal betale.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #57 Jeg går ind for lavere skatter, ikke højere. Så finansieringen ved fjernelse ville jeg finde ved besparelser.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #59
De besparelser kan jo laves alligevel. Lad os sige vi indfører alle de besparelser du kan tænke dig.
Når det er gjort - hvordan vil du så finansiere sænkning/fjernelse af broafgift ?
--
#60 Med det provenu som de besparelser har bragt. Jeg vil lade alle besparelser gå tilbage i lommerne på borgerne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #61
Hvis provenuet både skal gå tilbage til borgerne og betale nedsættelse bruger du pengene to gange.
Nemt at konkludere, at du vil have staten skal dække sine omkostninger (og provenuetabet) gennem skat.
Så er det da meget bedre at brugerne betaler.
Hvorfor skal mennesker der aldrig bruger forbindelsen betale mere i skat ?
Skal Kalundborg borgere både betale mere skat og se deres færge forbindelse blive økonomisk smadret ?
Skal Århus ikke længere have færge til Sjælland ?
--
Sidst redigeret 22-02-2022 13:06
#56 Læs nu i tråden. Det kan vi ikke, da det vil være diskrimination af andre EU-borgere.
--
#62 En nedsættelse/fjernelse er at fjerne en skat og lade pengene gå tilbage til borgerne.
Jeg betaler til mange ting jeg ikke bruger gennem skatten så kan ikke lige se det skulle være et mål for samfundet at alt er brugerbetalt. Men selv i det tilfælde skulle afgiften jo reduceres kraftigt da den pt. bruges til at finansiere andre projekter som storebæltsbillisterne måske ikke har glæde af.
Jeg tror ikke Samsø færgen fra Kalundborg bliver voldsomt påvirket af priserne på storebælt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #64
Uanset hvordan du vender og drejer dine ord vil nedsættelse betyde skat andet sted.
--
#65 Ja på samme måde som alle andre veje og broer i DK er finansieret over skatten.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #66
Det betyder bare at det stopper al nybyg af Femern
Synes du så også Øresund skal være gratis ?
Det ville i manges øjne give betydeligt mere mening.
--
#67 Femern og Øresund synes jeg skulle reduceres i pris.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg tænker vi sætter afgift på Limfjordstunnellen for norske turister. Ho-lee-fuck der kører nogle turister... og det er en win-win. Norge stjal vores olie, og de har tonsvis af penge - og de er ikke med i EU.
De kan enten betale ved kasse 1 - eller tage Hals-Egense færgen :)
--
"ORK SATME!"
#68
Med endnu højere nødvendig skat som resultatFemern falder sammen økonomisk hvis du sænker Storebælt - hvem skal betale ?
--
#70 Jeg ved ikke hvilken pris man kan tage for Femern ved en fri storebæltsforbindelse, men du kan helt sikkert tage noget for du sparer mange km og tung trafik vest for Odense.
Det er næppe prisen på storebælt der holder gang i færgerne alene (og skulle hilse og sige at Færgerne er voldsomt dyre med en standard pris på 599kr for en personbil).
https://transporttidende.com[...]
https://fyens.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #71
Præcis, du sidder og laver forslag uden at kende til indholdet.
Fakta er, at de mennesker i dk der har sat sig mest ind i sammenhængen siger at økonomien i Femern skrider hvis Storebælt bliver væsentligt billigere.
--
#72 Jeg behøver ikke kende alle detaljer og beregninger på hvordan fri storebæltsforbindelse påvirker Femern for at komme med min holdning på et hardwareforum.
Hvis en fri storebæltsforbindelse er ønsket politisk og påvirker Femernprojektet, så må man jo tage det op til genovervejelse hvordan økonomien hænger sammen der.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #73
Uden at sætte sig ind i tingene er diskussion jo dumt.
Skal vi også debattere at månen er lavet af grøn ost ?
Debatter du videre med dig selv.
Fakta - alle beregninger fra instanser der har sat sig dybt ind i tingene viser at Femern falder sammen økonomisk hvis Storebælt sænkes.
--
#74 Så kom da med links til alle de opdaterede beregninger du mener at have sat dig ind i.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #76 Det er en google søgning. Jeg bad om beregninger du havde sat dig ind i.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #77
De er i den Google søgning.
Jeg er ikke din curling far.
--
Sidst redigeret 22-02-2022 14:22
#78 Fint så nøjes jeg med at konkludere at du heller ikke har sat dig ind i beregningerne og blev taget med bukserne nede :-)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #79
Nej du kan konkludere at tallene er til stede og du ikke formår at sætte dig ind i dem.
--
Syntes ikke at broen skal være gratis, men den skal være "gratis" ift. skat osv.
Så nedsætter man bro-afgiften til 50-100kr, så vil flere køre over, og derved generere flere penge, det vil dog sætte slid til at være højere, og vedligeholdelse koster (som de 50-100kr skal bruges på).
Derudover bør man bruge de penge som er i overskud, til at afbetale andet gæld / andre broer.
--
#81
Desværre siger eksperterne (og vel også logikken), at en del af femern trafikken i stedet vil køre via fyn og jylland, og dermed både få økonomien i femern forbindelsen skride, samt betydeligt mere trafik gennem landet. Højere betaling fra brugere / mere fra statskasserne bliver resultatet.
Flyforbindelser i danmark bliver også færre og dyrere, og mols linien krakker nok også.
Er det hensigtsmæssigt ?
--
#41 Du læste vist ikke hvad jeg skrev. Jeg skriver netop at samme princip bruges andre steder. Men jeg skrev også, at det ikke gør princippet mere rigtigt. Der er ingen logik i at dem der krydser f.eks. Storebælt, udnyttes til også at betale for Femern. Hvorfor syntes du at nogle personer skal betale mere end andre?
Politikerne bruger udelukkende denne finansiering, fordi det er nemmere at malke en eksisterende guldkalv, end det er at opstille en ny reel finansiering.
Men jeg erkender at du er uenig. Du syntes at det er fint, at nogle personer, helt uden logisk grund, betaler mere end andre gør.
--