Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Brugt el-bil - nervøs?Af Gæst Mig | 15-12-2021 12:35 | 3158 visninger | 34 svar, hop til seneste
Ville i være nervøse over en brugt el-bil? Jeg ved ikke hvem der har den bedste garanti på batteriet?
Mercedes: https://www.bilbasen.dk[...]
Nissan: https://www.bilbasen.dk[...]
Kia: https://www.bilbasen.dk[...]
Renault: https://www.bilbasen.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
de har ringe ladetid, og dårlig rækkevidde husk om vinteren har du mindre rækkevidde.. garantien tja mellem dem du viser, så vinder nissan nok .. men jeg vil nok gå efter en Hyundai Ioniq EV... https://www.bilbasen.dk[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 15-12-2021 12:45 Det er som nr. 2 bil, vi har en benziner i forvejen.
Den er ellers også smart den fra Kia og der er 7 års garanti på bilen :-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. men KIA har ikke nogen gode elbiler før nu EV6 .. -- Mac mini M1
Xbox Series X Med de antal km dem du har fundet har kørt så ville jeg ikke være bekymret. Umiddelbart er Leaf den med det største batteri. desværre har den ikke CCS opladning så det bliver mere og mere begrænset hvor man kan hurtiglade den i fremtiden og derfor ville jeg fravælge den.
Personligt ville jeg nok kigge efter Hyundai Ionic ev det er den af de absolut mest effektive elbiler og ejerne lader til at være rigtigt glade for dem https://www.bilbasen.dk[...] den er lidt dyrere men har ikke kørt ret meget -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Renault zoe får 0 stjerner hos euro ncap mht til sikkerhed. -- #3>>Det passer ikke. Både Soul og e-niro er ganske udmærkede elbiler. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #6 jeg synes den føles billig artigt at sætte i, men de andre to jeg har nævnt de føles mere lækre.. -- Mac mini M1
Xbox Series X Vær opmærksom på ladetid(effekt) og rækkevidde.
Rigtigt mange af de gamle modeller kan ikke lade særligt hurtigt på en hjemmelader.
Jeg har selv kigget på Mercedeserne for et par år siden, men de er begrænset især på type2:
https://pod-point.com[...]
Siden er lidt roddet og smider om sig med tal, men man kan fornemme at det nok er 22kwh der er maks lade hastighed og at hjemmelader vidst makser ud omkring 7-10kwh (sådan set ok).
De 22kwh betyder at man ikke bare kan hoppe fra lade station til ladestation, og med en estimeret rækkevidde fra ny på 124 miles (200km), hvor du nok skal regne med at tallet er omkring 100-120 hvis vi snakker vinter og lidt motorvejskørsel.
Det mønster vil du finde på mange af de ældre elbiler.
Den Leaf du linker til, skulle vidst have ok teknologi i sig.
Den gamle Zoe ville jeg holde mig væk fra, den har et lille batteri og er usikker (se andre kommentarer).
Skulle jeg vælge imellem dem du har listet tror jeg det ville være Nissan Leaf, og dernæst Mercedes 250e i den rækkefølge. Men tag en tur i dem og se hvordan de opleves.
Husk at selv de længste garantier på batterier og motorer er 8 år, og mange af disse har mindre garanti end det. Så forvent at bilerne du lister vil begynde at vise svaghedstegn om små 5 år, primært faldende effekt fra batteriet.
-- Tak for svar alle.
Der er også BMW, men de er ældre endnu hvis prisen skal være under 150.000 kr.: https://www.bilbasen.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Sådan helt generelt er jeg ikke bekymret for at købe brugt elbil. Jeg forventer, at sliddet er mindre på elbiler end på benzin/diesel-biler *generelt*, men der er dog lige et par ting, som jeg tænker angående brugt elbil:
1: En del elbiler har ringere garanti end tilsvarende benzinbiler. F.eks. Tesla Model 3 har 80.000 km begrænsning på basisgarantien eller 4 år. Men køber man en bil med 50.000 km på tælleren, så kan man jo hurtigt nå de 80.000 km. Det skal man lige undersøge for de forskellige mærker.
2: Biler med små batterier og mange km på tælleren ville jeg være lidt bekymret for. Nogle har købt en elbil med 200 km på batteriet, som reelt nok er 150+ km i almindelig drift, fordi de måske har 60-70 km ver vej til arbejde, og så har de kørt bilen næsten helt flad hver dag. Det slider meget på batteriet at blive cyklet så meget op og ned i SoC.
3: Generelt biler med små batterier ville jeg ikke købe. De er oftere udsat for større slid pga flere % opladning per dag, og for hver procent ladekapacitet, de mister, kommer man tættere på grænsen for, om bilen kan række hele vejen frem og tilbage uden at komme helt ned på 1% batteri. Dvs sliddet på batteriet bliver værre og værre, jo mindre kapacitet, der er tilbage. Hvis man skal behandle et batteri pænt, og man kører 50 km per dag, så skal man jo have omkring 150 km reel brugbar batteri tilgængeligt, så man kan køre det mellem 20-80% og også tåle koldt vejr osv.
4: Zoe har lige fået 0 stjerner i NCAP test... den nye model. Den gamle fik vist 4 stjerner.
5: Brugte biler står ret højt i pris pt. Hvis man køber en brugt elbil som er 3-4 år gammel, og der kommer gang i produktionen af elbiler for alvor, så kunne man frygte, at prisen på de ældre biler - og specielt dem med utidssvarende udstyr eller små batterier vil falde temmeligt meget i pris. Men hvis man køber dem for at køre dem i mange år, så er det jo ligemeget. Det gælder i øvrigt også benzinbiler. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 15-12-2021 13:41 Btw, jeg tror, det er langt vigtigere at se på, hvordan bilen er blevet brugt mht holdbarheden af batteriet, end at se på garantien på batteriet. Risikoen for at købe en bil fra nogen, som har mishandlet det, er langt større end at få en bil med et kaput batteri... er min totalt naive slag-på-tasken vurdering. -- https://imgur.com[...] #10 korrekt -- Mac mini M1
Xbox Series X #0 Du skal have en med minimum 40 kwh batteri - ellers blier du ked af det :)
Har selv en Zoe er ganske godt tilfreds med den - udover den lige har smidt batteriet. -- #4, Modelår 2021 har CCS og de skiftede vidst for et par år tilbage.
Et familiemedlem har lige fået en Nissan Leaf og er frygtelig glad for den, selvom rækkeviden er en begrænsning (Læs, ture på tværs af Danmark tager 30 min. længere).
-- Vi har en B250e fra 2017 som bil nr. 2.
Min kone kører frem og tilbage på arbejde 3 gange om ugen, ca 18 km hver vej.
Den bliver ladet i en 11kwh lader, og vi lader den om fredagen. Det tager ca 3 timer at lade den op.
Det er Mercedes byggekvalitet og Tesla drivlinie og batteri. Den erstattede en B220d fra 2014, der kostede det dobbelte og det er præcis samme gode kvalitet. Ufatteligt meget bil for pengene.
Den længste tur jeg har kørt er vist på 155 km, hvoraf det meste var motorvej med 110 kmt. Den har varmepumpe, men man kan godt mærke at rækkevidden falder om vinteren. Den kan dog stadig køre de 3 ture frem og tilbage på arbejde på en opladning (6 x 18 km = 108 km plus det løse til indkøb og unger der skal bringes og hentes) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Har selv en Leaf 40 kWh fra 2020 som pendler 85 km i hverdagene.
Fin bil med meget udstyr til få penge.
Ulemper:
1-faset lader, så du lader med 3,6 kW med mindre du har en fasefordeler på, så klarer den 6,6 kW.
Ingen CCS, har CHAdeMO som man må forvente udfases snart hos lynladerne ‘snart’.
Så som sekundær bil er den rigtig fin. Jeg bruger den dog også til ture fra Odense til København, når jeg ved jeg skal overnatte derovre. Her lader jeg på en 22 kW lader, så med den kan bilen lade med 6,6 kW. (Kan stadig kun lade 3,6 kW på 11 kW ladere). -- #15 Nej, Leaf er endnu ikke med CCS. Får du en model fra Nissan i dag er den med CHAdeMO desværre. -- #18, Du har absolut ret! Det var mig der havde lidt forvirring omkring ladestandarden.
Bilen leveres med CHAdeMO og Type 2 stik, men tager kun hurtigladning igennem CHAdeMO stikket (Og er altså ikke CCS kompatibel).
Derudover opdaterede de stiktyperne i 2020.
Link: https://www.nissan.dk[...] -- Sidst redigeret 15-12-2021 18:50 #1
Også grim bil, ligner en toyota prius
Hvorfor skal de fleste elbiler som folk har råd til være så grimme ? -- #20 fordi market er først lige begyndt :-) jeg fald for MG Marvel R -- Mac mini M1
Xbox Series X Du skal være opmærksom på:
1. Mange el-biler, især asiatiske men også europæiske har en 1-faset AC lader.
Det betyder du i Danmark kan lade med maksimalt 3,7 kW, hvilket giver meget lange ladetider.
Det kan være op til 12-14-16 for fuld opladning.
Også i offentlige rum er det en begrænsing, da mange hurtigladere er AC. Det betyder de anvender bilens interne lader. Derfor er deres angivelse med 11, 22 eller 43 kW ligegyldig.
Har du en 1 faset lader i bilen vil du stadig kun lade med de maksimale 3,7 kW, da bilen ikke kan modtage mere.
Du skal derfor kigge efter en bil med 3-faset lader indbygget (11 eller 22 kw) så din hjemmeladning fungerer.
Så kan du lade med den maksimale effekt din bil kan modtage (11 eller 22 kW) på AC ladere.
2. DC laderen i elbilen er på mange asiatiske biler (Nissan) CHADEMO stikket. Alle andre biler bruger CCS stik.
Det vil sige, der er færre og færre hurtig og lynladere der har CHADEMO og du bliver begrænset i at finde disse.
Find en elbil med CCS ladestik, så du kan anvende alle offentlige hurtig- og lynladere, hvis du en dag skal på en lidt længere tur. -- Sidst redigeret 15-12-2021 21:34 #6>>Kia er også et bilmærke i den billige ende afskalaen, så man kan ikke forvente Premium feel. Men teknisk er bilerne gange fortræffelige.
#10>>Elbiler har ikke ringere garanti end Benzin biler. De fleste har meget længere garanti og selv Tesla som er lidt nærig med det antal km man kan køre burde være nok til 4 år af en gennemsnitsbilist. Men skulle man køre mere end 80.000 km på 2 år så er der stadig reklamationsret her i Danmark den kan de ikke snige sig uden om. Flere klassiske bilproducenter har kun 2 år garanti.
#19>>Nu er det jo lidt ligegyldigt hvilke stiktyper en ny Leaf har når spørgsmålet er om en ældre. Men mig bekendt harLeaf nøjagtigt samme stiktyper i dag som tidligere Chardemo og Type 2 der på en almindelig 11 KW lader kun kan lade 3,6 KW du kan få 6,6 KW med en speciel oplader.
#20>>Det er måske ikke verdens pæneste bil, men denkører godt og så er det i det mindste ikke en SUV/Crossover
#22>>Enig i det du siger og man skal også være opmærksom på at blot fordi 2021 udgaven af en give elbil har 11 KW lader, så er det ikke det samme som at 2017 udgaven af samme bil har det. Personligt ville jeg gå uden om biler med Chardemo, medmindre den kun skal bruge som bil nr 2 -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #0 Jeg ville ikke være nervøs for at købe en brugt elbil, men de 4 du nævner har nogen mangler du bør være opmærksom på.
Ingen af dem har CCS hurtigopladning, KIA'en og Nissan'en har dog Chademo, men det er vel begrænset hvor længe det er relevant.
Som biler, med eller uden el, er Mercedes'en nok det mest helstøbte valg, men rækkevidden og den nævnte mangel på CCS gør den stærkt begrænset i sin anvendelighed.
Nissan Leaf vil Jeg anbefale en god 'lang' køretur i først. Jeg var selv engang lun på den, men opgav hurtigt tanken efter 2min i det yderst ringe førersæde. Dens luftkølede batterier har også fået en del kritik for at miste kapaciteten lidt for hurtigt
Renault'en kan oplade semi-hurtigt på en 22KW type 2 AC lader, hvilket er et plus når den nu ikke kan hurtiglade på CCS, men det er meget lille plus.
KIA Soul er en smal bil i forhold til bilen længe og højde der ellers virker fornuftig, hvilket kan være akavet hvis to bredskuldrede mænd sidder ved siden af hinanden. Derudover støjisoleringen ikke alt for god. -- Send mig frække billeder Efter at have kigget her, tror jeg at jeg ville springe på en Mercedes b250e eller bruge lidt mere og købe en hyundai ioniq, af hvad man kan læse så er de sku teknisk rigtig gode! Og huyndai garanti er super god
Køre selv tesla model 3, men den koster jo stadig alt for meget til budgettet her.
Er super glad fra mit skifte fra diesel bil til el.
Hvis jeg skulle have en bil nr 2 endte jeg nok med sådan en ioniq :) utrolig meget bil for pengene vil jeg mene! Og god garanti også.
Kendte slet ikke til den Mercedes, og vidste heller ikke at det var tesla motor og batteri, må jeg lige undersøge mere om. Men så kan man da ikke gå helt galt i byen hehe. --
Jeg ville nok nærmere se på den nye model Soul, den der hedder e-Soul. Den er ganske fortræffelig som familiebil, med god plads i til passagerer og fører, dog er bagagerummet ikke så stort. Det er dog fint til vores familie på 3 -- Puls er en bonus! Du har ikke overvejet en VW med 36 kW batteri? Det er en fantastisk velkørende bil.
VW e-Golf VII: https://www.bilbasen.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #22 Der er altså mulighed for højere ladning end 3,6 kW med enkeltfasede ladere i Danmark.
De fleste offentlige 22 kW standere tillader at trække op til 32A på én fase. Så her kan en Leaf med 6,6 kW lader altså lade med fuld hastighed.
Derudover er det også muligt/lovligt at lade med mere end 16A på en fase i hjemmet hvis man monterer en fasefordeler. Så hjemme lader jeg min Leaf med 6,6 kW. -- Sidst redigeret 16-12-2021 00:01 #5+8+10
Renault Zoe fik 5 stjerner i 2013 og er reelt den samme bil, blot med et facelift og mulighed for at få indbygget CSS fra fabrikken.
At NCAP testen konstant bliver ændret, gør ikke et tidligere testet køretøj mindre sikker.
I øvrigt har den viste model i #0, 41kW/t til rådighed, hvilket rækker ganske langt ved blandet kørsel -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #29
At NCAP testen konstant bliver ændret, gør ikke et tidligere testet køretøj mindre sikker.
NCAP testen viser i hvor høj grad en bil lever op til sikkerhedsstandarden i det år den er testet. Renault har lavet en ny Zoe, som de har testet og fået 0 stjerner. Renault har været bevidst om sikkerhedsstandarden, der testes efter, længe inden de har sat den i produktion eller til test. Men de har valgt ikke at forfølge at opnå flere stjerner af uvisse årsager.
At den har fået 0 stjerner betyder, at den er mindre sikker at køre i, end andre biler, der er produceret i 2021 og har fået flere stjerner. Og det er vel det, man skal bruge stjernerne til at vurdere, når man skal vælge mellem bilmærker.
Et energimærke A køleskab i dag er jo også noget helt andet end for 20 år siden. Nej, det gør ikke gamle køleskabe værre, men det kan ikke bruges til at vælge køleskab ud fra i dag.
Jeg synes personligt, det er uambitiøst at lancere en ny bil i 2021, som ender med at få 0 stjerner.
#23
Jeg fandt en liste over bilmærker og garantier, og du har ret i, at nogle mærker har 2 års garanti. Men oftest er det uden kilometerbegrænsning. Jeg synes, det er en anelse til den lave side kun at give 80.000 km på garantien, når der er tale om et high-tech produkt, som netop udmærker sig ved at være den mest økonomiske bil (kWh/km) at køre i. Det er da klart en af de vigtigste årsager til, at jeg nok køber Tesla, at den netop er billig i drift. Så derfor er 80k km en lidt ærgerlig ting. 100-120k km ville have harmoneret bedre med, hvad andre mærker tilbyder.
Kia har typisk 150.000 km og 7 år, Hyundai har 7 år uden km-begrænsning. Det vægter jeg højt. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 16-12-2021 13:32 Elbiler er lidt en sjov størrelse, da teknologien ændre sig hurtigt, ikke sådan batteri teknologien, selvom man siger det gør, så er f.eks. Tesla´s nye tapless jo bare en "integrering" af kontakt delen af batteriet, så de bliver mere kompakte.
så det er mest på lade teknologi, og kender flere der f.eks. har købt en brugt Niro, og lige har ramt uheldigt og fået en med den gamle hjemmelader, som ikke ligefrem er hurtig...
Tesla har god fokus på batterier, men man skal være MEGET klar over hvad rest ydelsen er, jeg ville ikke turde IKKE at køre en elbil ned før jeg køber den, og se hvad den reelt har tilbage af strøm. om den har degradation på 20% eller mindre, eller hele døde celle blokke pga. dårlige batterier.
og også batteri garanti, for batterier kan dø, og selvom de "generelt" holder godt, så er det dyrt, tit så dyrt man lige så godt kan kassere bilen, at skifte. og nogle biler, har LANG garanti, andre har ikke, nogle er bundet til KM..
og det er tit sådan noget som 70% restydelse efter 3 år eller et eller andet.. og kan din bil køre 400km så er 120km tabt ydelse + normalt % tab altså en del. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. #31 I dag har de fleste elbiler et batteri hvor de ødelagte celler kan skiftes -- Puls er en bonus! #31 og det er tit sådan noget som 70% restydelse efter 3 år eller et eller andet..
Tesla har målt på deres Model 3´ere, og de finder, at langt de fleste biler har mere end 90% kapacitet tilbage efter 250.000 km. Tesla har en garanti på 8 år / 160.000 km.
Skoda garanterer, at en Enyaq har mindst 70% kapacitet tilbage efter 8 år og/eller 160.000 km.
Den samme garanti har Hyundai Ioniq 5, med mindst 70% SoH ved 8 år / 160k.
Kia EV6 har 7 år / 150.000 km.
Det der med 3 år, 70% må være for nogle low end biler (eller i hvert fald en bil, jeg ikke ville købe).
Husk i øvrigt at det er, hvad garantien dækker. Det betyder jo ikke, at alle biler når ned på 70% SoH efter 8 år, ligesom ikke alle harddiske dør i garantiperioden. Det er kun en lille brøkdel, der kommer derned, hvorfor det giver mening for producenterne at give den garanti.
Men ja - det taler igen for at købe en bil med en god garanti, og et stort batteri, så man alligevel kan tåle at miste måske 10-15% kapacitet uden at den ikke længere dækker ens transportbehov. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 17-12-2021 08:40 #30
En "standard" ændres ikke.Der kan tilføjes et "bilag", hvis nødvendig.
Hvad har Renault i ævrigt ændret, i forhold til den tidligere model ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|