Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Betænkligheder ved køb af fossil bilAf Supporter Aspirant Jimstar | 11-10-2021 10:02 | 2450 visninger | 67 svar, hop til seneste
Hej,
Hvad mener alle de kyndige herinde omkring køb af alm. "gammeldags" fossil brændstofs bil her i 2021? Bør man gøre sig nogen overvejelser for hvad man mener der kommer til at ske de næste 5-10 år?
Hvis vi tager en nyere-brugt fra 17-18 BMW 3/5 serie i alm. diesel som eksempel. En bil som denne holder jo fortsat en alm./fornuftig afskrivning, men bør man være urolig for, om disse falder kraftigt i værdi over de næste 5 år, fordi hybrid og el bliver så udbredt og alm. diesel biler derfor bliver meget lidt efterspurgt.
Samtidig så er afgiften jo fortsat på et fornuftigt niveau for en bil som eksemplet, men skal man være urolig for at denne stiger 100-200-300%, over de kommende år? --
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
Hvor langt kører du dagligt/årligt og hvor længe forventer du at beholde bilen?
Jo dyrere bil du køber, jo større værditab er der på den i kroner/ører. Det er værd at tage i mente, hvis du forventer at skifte bilen ud efter 3-4 år alligevel.
Så alt efter dit kørselsbehov er Leasing måske mere for dig? -- - Indsæt signatur - Jeg skifter snart en 8-år-gammel-og-210000-på-tælleren diesel ud.
Jeg køber en fossil'er igen - men en let brugt med en forventet levetid på 4-5 år.
Jeg ku sagtens tage en el-bil, med mit kørselsbehov, men jeg vil hellere vente til der er *lidt* mere styr på markedet og infrastrukturen. Jeg ville ønske at en el-bil bare gav mig fornemmelsen af at tage det rigtige valg mht. klima, men .. så skulle vi have gået med brint-bilerne, som desværre forsvandt. Med de voldsomme behov for mere el-energi de kommende år, bliver det nærmest umuligt at leve op til vores klimaforpligtelser. Fint vi bliver dygtigere, men hvis behovet samtidig stiger med et par hundrede procent... *meh*
Jeg er ikke utryg ved at købe en benzin/diesel igen - men jeg køber heller ikke bil til 700.000, så værditab er for mig ligegyldigt. Jeg køber den til at løse en opgave - ikke til at være en "investering".
-- "ORK SATME!" Hvis det er en bil til 1-200k så ville jeg ikke have betænkeligheder ved at købe en fossil. Tror der går mere end 5 år før de falder væsentligt. Men havde jeg f.eks. 5-600k så ville jeg nok kraftigt overveje en Tesla. -- #1 Vi er to om at dele bilen, men har også en mindre en ved siden af. Vi kører nok noget der ligner 25.000 om året i bilen og vil formentlig holde den i 5-6 år.
Det var mest omkring valget af fossil bil, om man skulle være betænklig omkring hvordan samfundet ændre sig de næste 5 år, om de skulle falde meget i værdi og være svære at komme af med jeg var lidt urolig. Der bliver jo snakket om det her med fossilfri zoner, f.eks. i Kbh, allerede i 2023 eller 2025?
-- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Jeg har lige købt elbil, der er 6 mdrs leveringstid på MG Marvel R, men jeg køber elbil nu, fordi rabatten forsvinder mere og mere efter 2022, og jeg gider ikke betale fuld afgift på en elbil.. -- Mac mini M1
Xbox Series X okay det var tidligt i KBH 2023 :-o Odense vil have fossile biler ud 2030.. -- Mac mini M1
Xbox Series X #6 Tror ikke der er besluttet eller bekræftet noget, læste bare noget artikel hvor de mente det kunne blive aktuelt allerede fra 2023. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p ja det var en lille zone i KBH, men den store zone er nok stadig 2030 -- Mac mini M1
Xbox Series X nå for at vende tilbage til bilkøb, så tror jeg mere folk med benzin og diesel biler skal passe på deres værditab, når man allerede ved at miljø zoner kommer, så vil det gør mange skal til at købe elbiler, men det gør så de mister mere værdi ved fossile biler, end en elbil fra nu og 4-5 år i fremtiden. -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 11-10-2021 11:12 Men stadig er der ingen oversigt over hvornår os der bor i almindelige ejendomme i byerne får ladestandere i nærheden af bopælen, der tror jeg der går 10 år+ ,og derfor går der lige så længe inden jeg skal have el. -- jeg tror om 5 år, de ved de skal gøre noget nu... og du skal heller ikke lade hverdag ellers ødelægger du batteriet..
der en forklaring her
https://youtu.be[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 11-10-2021 11:23 #11 du må gerne lade det hver dag, MEN det skal helst ligge mellem 20-80% fyldt. Det kan programmeres til at stoppe opladningen på 80%, og så lader du kun op til 100%, hvis der er behov for den extra rækkevidde. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg er heldigvis så godt stillet, at vi har fuldmuret garage med 2 elektriske porte i, så at have bilen holdende og lade op i garagen vil ikke være et problem her.
Jeg går lidt og overvejer mellem f.eks.
BMW 520D (300-340k)
BMW 530E (380-420k)
Tesla Model 3 LR (350-400k) -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #13 I det prisleje ville jeg seriøst overveje Tesla'en... Den er formentlig billigere i drift, plus værditabet nok vil være det samme eller mindre. -- #13 Pas på med TESLA deres værksteder er lange vente tider og låne bil hele tiden og delene er møg dyre .. -- Mac mini M1
Xbox Series X Jeg har også en Tesla Model 3 LR i tankerne. Men det er fandme ikke meget bil man får for pengene synes jeg.
Jeg sammenligner Tesla 3 LR med Skoda Enyaq og jeg føler bare man får meget mere bil for pengene ved Skodaen. Teslaen er lidt mere legetøj hvor Skodaen er mere praktisk...
Jeg ved sgu ikke, det er svært. Men jeg har besluttet at min næste bil skal være en elbil. Jeg kører måske 10-15k om året. Hell, jeg kan ikke engang lade derhjemme, men jeg kan lade gratis på arbejde. Free fuel for me!
Rækkevidde bekymrer mig ikke. Det gør lademuligheder til gengæld lidt endnu.
Hvis budgettet tillader en Tesla så go for it! Jeg tror simpelthen ikke Teslaer med det nye Tesla batteri ruller ud til brugerne før om 3-5 år anyway. -- - Indsæt signatur - Jeg vil holde mig fra Tesla (som Tesla LR ejer) nok mest pga. de stadig ikke har helt styr på samle kvalitet af deres biler, og selvom de faktisk har mobil service, så ender du tit med at skulle på en af de store værksteder.
føler Hybrid er "bullshit" for at være helt ærlig, og der vil ske mere på batteri markedet, nu hvor det bliver mere alment..
klart mere til en Ionic 5 eller en EV6 hvis det var mig.
Men jeg ville ikke være nervøs for fossilt brændstof især benzinere, jeg ville måske være lidt nervøs for Plug in´s fordi de hele tiden ændre de "grønne" afgifter, og bagudvendt, og mange Plugins der hedder 50+km/l kører reelt kun 10Km/l på rent benzin, fordi de foruden motoren skal slæbe rundt på batteripakken....
og hvis man vil beskatte folk for det.. så kan det blive dyrt. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Tesla lader bliver snart tilgænglig til alle mod betaling.. -- Mac mini M1
Xbox Series X #17 Men hvis man køber en lettere brugt Tesla, altså f.eks. en 2020 model der har kørt 20k, så kan man jo inspicere og prøve den ved forhandleren, så har man da i det mindste mulighed for at gennemgå den, fremfor hvis man bestiller en helt ny?
Ioniq5 ved jeg ikke helt, kan ikke beslutte hvad jeg synes om udseendet, også er det stadigvæk en Hyundai, som jeg nok aldrig har opfattet som et top bil mærke - kan godt være jeg bare skal ligge det på hylden.. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Med den udvikling, der sker pt. indenfor el-biler,
vil jeg personlig være mere bekymret over at klatte 3-400.000 væk på sådan en!
Gennembrud i batteri-udviklingen kan gøre selv en Tesla væsentlig mindre værd lige med det samme
-- #20 - præcis. Hvis man tænker økonomi, og køber en dyr Tesla, og der så om 1-2-3 år er sket en forventeligt accellererende udvikling i rækkevidde kontra pris, så har man måske givet pænt meget for noget ingen rigtigt gider eje. Der skal nok være marked for fossil-biler i mange år endnu - halvdelen af befolkningen (et tal jeg lige hev ud af røven :) bor ikke et sted hvor de kan lade sådan en fætter. -- "ORK SATME!" #21 - Den bekymring havde jeg også indtil jeg fik det tænkt igennem på en lidt mere realistisk og praktisk måde.
Behovet for elbiler er der stadig, så en Tesla med "det gamle" batteri vil stadig være eftertragtet.
Når de kommer med den nye teknologi, som sikkert har en masse babyfejl i starten alligevel, vil være meget lang fordi efterspørgslen er ekstrem. Måske bliver de endda dyrere i starten, ligesom Model S fremfor Model 3. Så der er et kæmpe hul fra når de lanceres, til de leveres, til de virker optimalt.
Så...
Først venter man på det nye batteri.
Så skal man forudbestille og sikkert vente et år eller noget.
Når bilen så endelig kommer er den måske samlet på hovedet.
Når det så er fikset og man endelig er klar til at køre og nyde bilen tænker man "fuck jeg skulle have ventet på nyt batteri 2.0 som er lige om hjørnet"...
Alt imens man betaler for bilen man i forvejen har mens man venter.
Jeg har så konkluderet jeg synes det er skruen uden ende. Ligesom PC hardware. Der er absurde leveringstider, og det nye når at komme før det nuværende kan leveres.
-- - Indsæt signatur - I forlængelse af #21
For slet ikke at tale om andre Europæiske lande, der slet ikke er så langt.
De vil stadig være interesseret i din gamle benzin eller diesel bil om 10 år. -- tja jeg køber nu fordi jeg får meget værdi tilbage i at gøre det, lavere omkostninger og lavere renter på billånet, men kig på nissan leaf den første model, nu kan man skifte batteriet ud til et større og bedre batteri, så jeg ikke bekymret også selvom det er efter 8 år hvilket det ikke er, så bilen betalt af og i sted for at købe en ny bil, så kan jeg købe ny batteri pakke, men prisen bliver ikke voldsomt i forhold til en ny bil eller halvdelen af en ny bil om 10 år.. men så har jeg en ny bil igen :-D -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 11-10-2021 12:35 #22 - god pointe. Så er spørgsmålet så bare om det er el eller brændstof der stiger mest de næste 3-4 år :)
Det er ikke fordi elpriserne ligefrem rasler ned heller.
Jeg har ikke sat mig ind i de her fastpris-aftaler med forskellige selskaber, men jeg har hørt folk tale om at de kan køre "alt det de vil for 750 kroner om måneden". Det lyder jo godt. Det er bare ret ofte at jeg ikke bruger 750 kr på diesel på en måned. Og så vidt jeg ved gælder det kun når man lader op hjemme - så det er ikke fordi det bliver en god forretning når man er på ferie med gummibåd og spidstelt heller.
Meh. Whatevs. Godt jeg har en motorcykel til alt det sjove. Bilen skal primært være praktisk - jeg har opgivet af holde bilen pæn ude og inde, nu hvor der er småfolk og ligeglad kæreste i den med jævne mellemrum. TAG DOG FOR HELVEDE DIT AFFALD MED UD AF BILEN, KVINDEMENNESKE!?!? :D -- "ORK SATME!" #25 jeg skal ikke tænke på det jeg giver 749kr for strøm på bilen, hver måned lige meget hvad op til 2030, der skal rabatten genforhandles -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 11-10-2021 12:49 Det folk siger med at man skal vente med elbil fordi der sker så meget pt., det har man jo sagt siden 2015 efterhånden, hvis ikke længere..
Samtidig har jeg det sådan, at batterier er jo ikke en helt ny opfindelse, så det er jo ikke (formentlig) sådan at vi kommer til at se dem gennemgå samme udvikling som man så på fladskærms tv for 15 år siden...
Det skulle undre mig, hvis man om 5 år f.eks. har en elbil af samme type som en Tesla Model 3, men at den kan køre dobbelt så langt på en opladning til den tid..
Måske 20-30% mere eller whatever, men tvivler sgu på 100% forøgelse. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #27 - well, jeg kan nu få en VW ID3 til omkring 3000/md. Jeg ku ikke få meget brugbar elbil i 2015 til de penge. Lidt er der trodsalt sket :)
Men det er jo nok ligesom med grafikkortene - og de globale problemer in mente, er der jo reelt ingen der ved hvor lang leveringstid der er på skidtet om 2 år. Jeg opdagede for nylig at der var måneders ventetid på højttalere?!
-- "ORK SATME!" JimStar har du set den nye MG Marvel R ? jeg var solgt da jeg var ude i går at se den at jeg bestilte en :-D jeg har kigget på Aiways og Hyundai og VW.. det først nu du kan få en rigtig MG kineser med EU stand inden for kvalitet hvor mange elbiler giver denne garanti inde for det hele ? https://ibb.co[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X #29 Den har jeg ikke set før nu hvor du nævner den nej.
Hvad udgave har du bestilt den? Umiddelbart ser den jo ganske fin ud og med fornuftige specs, jeg har dog selv to betænkligheder ved den:
1. Hvad kan MG indenfor elektriske biler, har de nok erfaring med det til man ved det produkt man køber er i orden?
2. Rækkeviden er opgivet til 402 km, så i praksis er den sikkert kun ~300, hvilket imo. begynder at blive lige en smule i underkanten. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p MG Marvel R er deres nr 3 elbil, og MG ZS var deres første og MG5 er nr 2 men er ikke i DK endnu, den er helt ny og jeg valgte Luxury fordi den har en "frunk" på 150 liter til ladekabler og ekstra ting.. de 400 km er som altid efter vejr og temps, men sådan er alle elbiler endnu, men jeg kan leve med det, men jeg forventer om 10 år at man måske kunne købe andet batteri med længere rækkevide :-) men husk at de billig omkosteringer kun går op til 2030, så skal rabatten forhandles igen, her tænker jeg på billigere renter og fast pris på el og afgiften stiger til 2022 31/12 fordi rabatten falder lidt efter der.. -- Mac mini M1
Xbox Series X Der sker noget helt vildt lige om lidt med elbiler!
Det argument har jeg hørt mange gange, men man kan ikke få at vide, hvad der sådan konkret sker. Men folk er sikre(tm) på, at det sker lige om lidt.
Hvad er det, der sker?
Effektiviteten af elmotorer ligger meget højt (over 90% typisk). Teslaer (og andre biler) har lav vindmodstand og kører 6+ km per kWh. Så... hvad kan forbedre sig performancemæssigt? Har man brug for mere performance end 0-100 på 2 eller 3 eller 4 sekunder? En bil skal flytte så og så meget luft foran sig, og det har man optimeret på i årtier allerede, så man kan nok ikke finde på noget magisk, der gør at elbilerne pludselig kører meget længere per kWh.
Måske kan batterier have længere levetid. Men Teslas batterier har typisk over 90% kapacitet efter 300.000+ km. Så er det værd at vente på say 95%, hvis det nogensinde sker? Hyundai IONIQ 5 har 8 års garanti på batteriet med mindst 70% kapacitet, som nok er sat meget konservativt.
Batterikapaciteten så? Jo, måske bliver batterierne større i kWh per kg. Og det er jo fint, men har man brug for mere end de 400 eller 500 eller 600 km ladekapacitet? IONIQ 5 lader fra 10-80% på 18 minutter. Og så kan man køre 300+ km igen. Har man ikke brug for at strække benene 18 minutter (og pisse og æde en hotter) efter man har siddet 2,5-3 timer i bilen? Jeg bliver ikke et lykkligere menneske af at kunne køre 600 km mellem hver stop på Autobahn ;)
Hvad sker der så? Der er kommet en stribe modeller fra forskellige producenter pt: Enyaq, Mach-E, IONIQ 5, ID.4, Taycan, Model Y osv. Forventer vi, at om 2 år kommer der nye modeller, som bare fejer alt af banen? På hvilke parametre mon? En ny slags læderindtræk med duft af lavendel eller røvmassage i sæderne?
Jeg gad virkelig godt have et svar på, at hvis jeg går ud og køber en Model 3 eller IONIQ 5 eller Enyaq 80 i morgen, hvorfor jeg så om 2-3 år skulle stå og sige "Ej BARE jeg dog havde kørt 3 år mere i min gamle diesel-hakker for at vente på det her vidunder!"
;-)
Edit: Se bare Tesla f.eks. De er lige kommet med Model Y, som dybest set bare er en forvokset udgave af Model 3 med mere plads. Det er jo ikke fordi Model Y bare gør Model 3 totalt værdiløs. Så selveste Tesla kan ikke finde på et eller andet vidunder, der lige gør Model 3 ubrugelig/altmodisch, så hvorfor skulle der komme en Model Z om 3 år, som gør alle tidligere modeller outdated?
Jeg tror, det er et godt tidspunkt at købe elbil på: Mange nye modeller, og afgifterne er helt i bund. Det varer ikke ved. Man kan få masser af ekstraudstyr til små penge med en elbil, og man sparer i service, (muligvis forsikring?), brændstof/el, reparationer (gætter jeg på), og jeg tror personligt at levetiden for en elmotor er længere end for en fossilmotor. -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 11-10-2021 13:44 og ting mere omkosteringerne på service er mega billig på den, jeg spurgte også hvad det koster efter 5 år med kølevæsken den kostede noget med 1500kr, men den var sammen med et andet service så det var omkring 4000kr.. -- Mac mini M1
Xbox Series X #25 - Jeg har slet ikke sat mig ind i de der strøm-aftaler. Jeg tænker jeg skal have et abonnement der er forbrugsafregnet, ligesom et taletidskort. Fordi jeg primært kommer til at tanke på arbejde. Taget er helt dækket til med solceller som leverer strøm til de ladestandere der står på parkeringspladser. Det er genialt! Free fuel! Eller free for me...
Jeg har 3 kolleger der kører elbil. Der er en Aiways, en Taycan og en Model 3. Men eftersom de ikke skal lades hele tiden, som de af mine kolleger der kører hybrid, som står og roder med ladekabel hver eneste fucking dag. Pakker ud om morgenen inden arbejde, og skal pakke ind efter arbejde. HVER dag. For man skal jo lige have sine 30km på ren el tanket op!
Ja de bander en del over det, når de skal stå og fumle med det i pis-øse regnvejr :D
Jeg ved ikke hvorfor jeg brokker mig over det. Jeg sætter mig i min benzin bil og triller afsted mens de står og roder med et plaskvådt ladekabel i regnvejr, som lige skal om bag i bilen. Hvor man så lige har glemt at man har smidt noget bag i bilen mens den lader, som skal ud, for at det nederste rum kan åbnes for der skal kablet ligge, og så skal det man tog ud, lige ind igen... Oh joy jeg slipper xD -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 11-10-2021 13:52 #16 Jeg sammenligner Tesla 3 LR med Skoda Enyaq og jeg føler bare man får meget mere bil for pengene ved Skodaen. Teslaen er lidt mere legetøj hvor Skodaen er mere praktisk...
Enig. Det er to forskellige biler til to forskellig brugsmønstre. Teslaen er mere sjov og sportsvogn. Enyaqen er jo en crossover SUV-type bil med nem adgang, masser af lækkert interiør osv. Jeg var vild med den, da jeg prøvekørte en Enyaq. Damn en lækker kabine. Men, hvis man skal have den lækkerhed, så skal man vælge så mange af deres tilvalgspakker, og så ender den i samme pris om en Model 3 LR.
Lige pt hælder jeg mest til en Ioniq 5 frem for en Model3 eller Enyaq 80. Men jeg går også mest efter en komfortabel bil frem for en sporty. Og så synes jeg lidt, at Teslas hyper-simple minimalistiske interiør er en smule kedeligt/dated tbh. Jaja - Ioniq og Enyaq har lidt for mange knapper, men jeg magter ikke klikke 4 gange på en skærm for at skulle justere på sædevarmen el.lign.
#0 Elbiler kommer helt klart til at stige i afgifter. Staten kan ikke leve af 0 afgift på biler. Regeringen vil jo have "kun elbiler fra 2030" (så vidt jeg husker). Det kan ikke lade sig gøre uden enten at give masse tilskud til elbiler (der er i forvejen masser af tilskud i form af afgiftsfriholdelse), eller at belægge benzin/diesel med en masse flere afgifter. Så benzin/diesel bliver dyrere, og elbiler bliver også med tiden dyrere, da staten jo skal rage til sig i afgifter til syvende og sidst.
FDM har opgjort, at hvis man køber for 250k benzinbil i dag, så svarer det til at købe for 350k elbil pga de lavere omkostninger ved at køre i den og eje den.
#34
Hybrid-biler findes kun fordi folk får masser af besparelser i afgifter fordi vores politikere er lort, og har givet alt for meget afgiftsfriholdelse til de hybridbiler, der ikke er en skid bedre for miljøet. Det går op for folk, hvor lidt de sparer ved at proppe et kabel i... og så dropper de det... og lever så med en tungere bil, som er dyrere i service, og med flere fejlmuligheder. og sparer stort set intet (udover skat). -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 11-10-2021 14:02 #32 - Rigtig fint indlæg, som også beskriver rigtig godt hvad jeg selv tænker omkring elbils situationen, du får sat gode ord på! :)
Hvordan ser du på fossil bils situationen de kommende 3-5 år, har du også gjort tanker her? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Mht. hybrid biler forstår jeg SLET ikke hvad fuck regeringen tænker på.
MANGE af mine kollegaer har lige bestilt nye firma biler, fordi afgiften på hybriderne er blevet sænket, så nu er der rigtig mange fine modeller på vores liste over mulige firma biler, som har en total overall cost (tco, eller hvad det står for) lavere end vores maximum.
Det giver vitterligt ingen mening, at folk med et kørselsbehov som en kørende sælger typisk har, skal køre i hybrid. Ja, du kan have 30-50 km ren el, men hvis du banker fra Odense til Randers og hjem igen, så skal du altså køre en stor del af turen primært på brændstof, som så er i en tungere bil pga. det skal slæbe et batteri.
Hvis du køber en hybrid bil privat kan jeg være tilbøjelig til at tro på, at folk vil lade den, men hvis du får den som firma bil hvor du samtidig får et benzin/diesel kort hvor du bare kan tanke, så tør jeg vædde med at største delen af dem, ikke gider lade strøm på deres hybrid mere efter 6 mdr... -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Jeg tror brugtmarkedet bliver oversvømmet af fossilbiler efterhånden som folk skifter til el. Og dem der potentielt kunne have købt dem overvejer nok også kraftigt el. Så mon ikke priserne på brugte fossilbiler kommer til at tage et dyk?
Det ville være min frygt hvis jeg overvejede at købe fabriks-ny eller ny brugt fossilbil og skulle tænke langt frem i tiden.
#2: Huh? Du bliver da ikke mere grøn af at vælge en fossilbil hvis vores energiforbrug stiger? Dansk elmix er vel efterhånden oppe i 75% grøn el og kun stigende. Det er jo ikke raketvidenskab at sætte flere vindmøller eller solceller op - bliver der behov for det er jeg ikke i tvivl om at det nok skal blive gjort.
Hvis du bor i lejlighed uden nem adgang til en lader så vil jeg give dig ret i at i din situation er en elbil ikke løsningen endnu. Men det med at det er mindre grønt at købe elbil nu - den køber jeg ikke :) -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 11-10-2021 14:15 De fossile biler vil i forhold til manglende brændstof v/s strøm være langt nemmere at holde kørende indenfor given tid, da noget af det mest ømtfintlige for ethvert samfund i øjeblikket vil være elforsyningerne, der jo ikke kan opbevares til praktisk brug i mere end ca. 0 timer, og der skal jo mere saft end lige nogle "lommebatterier" til for at holde en elbil kørende.
Så hver gang der er strømnedbrug, skal der enten helt genetableres leverance eller prioriteres mellem boliger/lignende..
Derfor vil det være et must, om danmark helt overdimentionerede samt rent kabelmæssigt gjorde disse seperate og delvist uafhængige, så vores elkapacitet på både vindmølle/solcelle/bølge fronten, ikke alle "står stille" ifald krig/terror/anden form for nedbrud sku hænde.
Synes ikke jeg før har set dette problem taget op, så måske relevant i disse uvisse tider? :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Jeg venter til at teknologien er bedre og mere udviklet før jeg skal have en El bil.
Jeg arbejder selv med biler (er i lære som mekaniker) og på skolen snakker vi tit om elbiler. Det jeg selv oplever og hører så har jeg tænkt mig at vente. :) -- +44/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #36 Super :)
Flere producenter har meldt ud, at de fra år X helt stopper med at producere fossilbiler. Hyundai har meldt ud f.eks. at de ikke udvikler nye modeller, så når de sidste er produceret indenfor måske 3 år, så kan man ikke får diesel-biler fra Hyundai længere. VW har lovet at stoppe produktionen fra 2026.
Det siger noget om, hvor hårdt producenterne satser på elbiler. UK har forbudt salg af fossilbiler fra 2030. Så producenterne investerer ikke en krone i ny produktionskapacitet til fossilbiler.
Muligvis kan man gøre en fin handel på en benzinbil pt, men hvordan står man om 5-10 år, når der ikke længere produceres reservedele til dem? Jeg tror, at allerede om 5 år vil folk være ret forsigtige med overhovedet at købe en brugt benzinbil, med mindre de køber den for at køre den flad.
Hvis man skal gøre noget smart nu og her, så er det enten at købe en elbil, der dækker behovet de næste 10 år (så kan man jo være ligeglad med evt nye modeller), eller købe en benzin/diesel med måske 3-5 år på bagen, og så køre den helt ud og skrotte den.
Jeg ville ikke købe ny benzinbil i dag. Det er bare mit syn på det.... Jo måske en bil til 200k som man regner med at køre helt ud selv er måske en god ide, men en bil til 500k, som man regner med at bytte om 5 år... det synes jeg lyder skævt. -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 #40 Hvad venter du på specifikt? Hvilken del af f.eks. en Model 3 eller en Enyaq skal være bedre, og hvordan bedre, før du vil overveje en elbil? -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 11-10-2021 14:19 #42 - Jeg venter på at de har fixet de "børneproblemer" de nu har. De komponeter bilen er bygget op på. Tænker på dem der kommer retur med fejl. Har oplevet selv at skifte dele på nyere biler og flere af den samme ting og det samme gælder fra mine med studernde :)
Lige med Telsa har jeg hørt at deres kvalitets kontrol er lort.
Derudover ville jeg gerne have: (som alle andre)
Længere range
Hurtigere opladning
-- +44/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #43 "Tænker på dem der kommer retur med fejl. Har oplevet selv at skifte dele på nyere biler og flere af den samme ting og det samme gælder fra mine med studernde :)"
For det sker nemlig ikke på fossilbiler? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #44 Jo det sker også :) men det ikke helt samme regning der kommer når det er en el bil :)
især når bil mærkerne ikke selv vil betale :)
-- +44/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Hvis man for tiden har en fossilbil der har det ok, og som man kan køre 4-5 år endnu i, ville jeg vente og se hvorledes udviklingen på alle måder har ændret sig. De fossile biler vil selvf. op til afviklingen blive væsentligt billigere hovedsageligt grundet det større udbud, men samtig vil staten indføre større afgifter på både bilerne og brændstoffet, hvilket jo tæller voldsomt med, i den samlede økonomiske vurdering for den enkelte, der igen er helt individuel efter kørselsbehov/brug af bilen.
På den anden side, er jeg ikke i tvivl om, at udover den kommende afgiftsforhøjelse på elbilerne, vil strømmen også stige indtil - sjovt nok - det på den ene eller den anden måde udlignes i forhold til de forrige samlige indtægter for staten - plus sikkert en del ekstra, da denne nye elforbrugerskare jo også skal være med til, at betale til den øvrige grønne omstilling/klima/miljø - uanset de selv triller nok så lydsvagt rundt og mener, at de har gjort deres for samme hehe.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Personligt kunne jeg godt overveje en elbil.
Men jeg har ikke brug for pladsen, ej heller prisen, på de 350k+ crossover modeller, der findes.
Den eneste(i min optik) relevante elbil i det mindre segment, er en ID3, men med de besparelsesmanøvre VW har lavet indvendigt, er det ikke noget jeg vil eje.
Stellantis bilerne har bare for ringe rækkevidde og for høj en pris.
Jeg mangler en Golf-klasse bil, til 200-250k med en rækkevidde på ~450km som ikke er fra VW :P
Og selvfølgelig ladestander til min lejlighed, før det er relevant.. -- #41 Jeg er helt med på linie med dig. Vi valgte vores A3 E-tron med udsigt til at den var dyr i indkøb, men med lademulighederne og at de udbygges, vil gøre at den blev billig i drift.
Vi ligger i øjeblikket med 89/11 i procentfordeling på El og Benzin for de sidste 1000 kørte km.
Vi tankede i 10.08.2021 for 635kr og har pt ca 210km tilbage på tanken..
Vi kommer til at køre denne som primær, indtil vi køber en el-bil, så bliver den sekundær bil og nok noget jeg kommer til at køre til og fra job i..
Vi fravalgte netop de Tesla'er som er på markedet nu, vi ville gerne ligge ca 400.000 og tilsvarende i el-bil gav bare ikke mulighed for samme mobilitet og fleksibilitet for os..
450km på en opladning med 3 timers parkering i ladestik er bare ikke viable..
Vi ser dog frem til både at flytte, men også det at kunne flytte til et sted hvor vi kan få ladestander - Dertil håber vi så at kunne få en el-bil med en ordentlig rækkevidde.. :) -- Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom. Jimstar jeg er lige skiftet fra diesel til en Tesla 3 sr. Jeg havde mine betænkeligheder i starten men har ikke fortrudt et sekund. Den har meget sikkerhedsudstyr og kører godt. Endvidere sparer du en masse penge på forbrug og afgifter i forhold til fossil biler.
Fordele:
Kan køre alt hvad du vil for 749 kr. måned eller få refusion med op til 1,12 kr. kwh.
Meget billig i afgift
Næsten ingen vedligeholdelse
Hurtig acceleration både høj og lav hastighed.
Ulemper:
Skal oplades jævnligt
Dyr i startomkostninger med egen stander
Hvis du skal have en model 3 så vælg model 2021 modellen med varmepumpe og køb en lettere brugt. Der er mange på bilbasen p.t. med startpris på ca. 335.000 kr. kørt mellem 6-20.000 km. og halvt år gammel. Grunden til at der er så mange og de er så "billige" er at forhandlerne importerer fra Tyskland med 0% i afgift. Man kan også selv importere med 0% i afgift og spare endnu mere. -- #35 - jeg ved ikke om det er mere "grønt" at købe en ny el-bil, kontra en 2-3 år gammel fossil-bil som *er* produceret (det er lidt kompliceret, fordi det vel kommer an på om den er solgt af en som har købt en anden ny bil, som er død, som er gået over til at cykle, eller... :)
Jeg har heller ikke nok indsigt i hvad de her forskellige batterier reelt har af impact på miljøet. Er en forbrændingsmotor der er slidt ned "bedre" for miljøet, end et batteri? Eller omvendt? Jeg aner det ikke - vi har slet ikke set den store pukkel af "skrot-klare" el-biler som skal genanvendes i deres enkelte smådele.
Jeg har sådan en fornemmelse at eftersom jeg kan smide jern i "gammelt jern" og jeg skal smide batterier i "DEN HER MEGET SPECIFIKKE CONTAINER FORDI OMG OMG FARE!" - så er der givetvis et eller andet der ikke er helt det samme. Men jeg *aner* det ikke. Og det er egentlig lidt trist at det ikke er indlysende.
Jeg har så heller ikke brugt lang tid på at sætte mig ind i det - men.. hvis man vil have hele bilparken over på el, må man da håbe at nogen har tænkt over langtidseffekterne, og kan gøre det forståeligt for folk der er markant mindre "teknisk mindede" end jeg selv er.
Jeg kender heller ikke "behovet for råvarer" til batterierne. Kan vi bare producere løs af dem de næste 50 år uden at samtlige børnearbejdere og enhjørninge lider en krank skæbne, eller løber vi pludselig ind i forsyningsmangel på et eller andet bizart mineral, eller.. fuck. Der er bare meget der pludselig ikke "giver sig selv" mere :)
Jeg har sq ikke ligefrem nogen stor fidus til benzinselskaberne - men .. har nogen ikke lige en overskuelig powerpoint med nogle flotte grafer, eller noget :D -- "ORK SATME!" #44/45 - Her snakker vi vel om mandagsudgaver, som findes under det meste der kommer på markedet af større ting. Det er selvf. surt, at ha` en fossilbil man har postet mange kroner i for, at få selv nyere ting til at fungere. Endnu mere surt vil det være, hvis man herefter skal igennem det samme med en elbil, der sikkert indenfor de forskellige fabrikater også har plus/minus mangler allerede fra køb/nært efter. Det er så en af de chancer man må tage, da historien jo viser igen og igen, at hastværk er lastværk, og da det for div. elfabrikanter nu drejer sig om overlevelse via omstillingen/økonomien - vil det være ret sandsynligt, at der kommer en del smuttere ud på kørebanen.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #50
Det kan vist ikke betale sig miljømæssigt at skrotte biler for at skifte til el. Hvis man har en fungerende bil nu, så skal den klart køres ud.
Angående genanvendelse af biler, så er den eneste reelle forskel på benzin/el-biler batteriet og el-motoren. El-motoren kan ret nemt genanvendes, da den ikke bliver slidt på samme måde som en benzinfætter. Batteriet derimod kræver, at det bliver nedbrudt og smeltet om. Flere firmaer slår sig op på, at de er i stand til at genanvende over 95% af materialerne i batterierne, og efterhånden som der produceres flere elbiler, så bliver materialerne til batterier sværere at få fat i = højere priser på materialer = mere ræson i at genanvende. Så jeg tror ikke, vi får et stort problem med batterier. Det er kun et midlertidigt problem indtil volumen bliver så stort, at det kan betale sig at genanvende dem.
I øvrigt kan man repurpose batterierne frem for at genanvende dem. F.eks. kan man bygge batteri-banker af dem til lager af energi fra vindmøller/solceller. Selvom kapaciteten på batterierne falder med tiden, så kan de stadig anvendes i mange år som lager for grøn energi uden væsentligt tab.
Jeg synes lidt, at folk har for travlt med at se problemer i alting, når der kommer noget nyt. Dengang de første biler kom til landet, kunne de køre 7 km/t, og man mente, at de var så tosset farlige, at der skulle gå to mand med røde faner foran bilen for at advare folk og fæ om det farlige monster, der kom flyvende ned ad vejen ;-)
Elon Musk blev spurgt om han var bekymret for, at el-biler bryder i brand (som jo et er vanvittigt stort problem(tm)), hvortil han svarer, at BMW har omkring 6 gange så stor risiko for brande i deres biler, som Tesla har. Ja - brande i elbiler er sværere at slukke, men hyppigheden er langt lavere. Sandsynligheden for brand ifm el-biler er meget lavere end sandsynligheden for, at alle folks latterlige Kina-kopi ladere til deres iPhönes osv bryder ud i lys lue. Men det lever vi jo bare med... elbilerne til gengæld er sande dræbermaskiner ;-D -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 12-10-2021 08:52 #43
Jeg venter på at de har fixet de "børneproblemer" de nu har. De komponeter bilen er bygget op på. Tænker på dem der kommer retur med fejl. Har oplevet selv at skifte dele på nyere biler og flere af den samme ting og det samme gælder fra mine med studernde :)Lige med Telsa har jeg hørt at deres kvalitets kontrol er lort.
Teslas byggekvalitet har været meget problematisk, men jeg tror nu nok, de har fået styr på det. Hyundai og KIA er gået sammen om at lave deres E-GMP platform, som de bil bygge biler på de næste mange år. Jeg er sikker på, at hvis der er problemer med den platform, så bliver det fikset ret hurtigt. Jeg er ikke bekymret. De fleste ting, som kan "fikses" er software, som ikke er på plads endnu. Men det får man som regel kylet gratis i nakken, når man får bilen serviceret.
Derudover ville jeg gerne have: (som alle andre)
Længere range
Hurtigere opladning
Tjah, man kan lade 10-80% på 18 minutter i en Ioniq 5. Og med en range på omkring 400+ km, så dækker den allerede der over 99% af mine ture i bilen. Så jeg synes, den dækker mit behov fint. Hvis vi skal køre til Italien, så skal vi alligevel holde pause hver 3. time og strække benene (fyre en hotter i kæften, pisse og lave et par englehop) og så er man på farten igen 18 minutter senere. Jeg gider ikke vente på en bil med længere range eller hurtigere ladning. Det får jeg ikke rigtigt noget ud af ;-) -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 12-10-2021 08:59 #52 "Det kan vist ikke betale sig miljømæssigt at skrotte biler for at skifte til el. Hvis man har en fungerende bil nu, så skal den klart køres ud."
Det afhænger af hvor mange km der skal køres pr år, om det er bedre for miljøet at skifte den ud end at beholde den. Hvis du kører 7000km årligt, så behold din fossilbil. Hvis du kører 20.000km årligt, så skift til elbil (med så lille et batteri som muligt, da fremstillingen af batteri forurener, så jo mindre jo bedre).
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #54 - så hvis du har en bil, som *er* produceret, hvor resourcerne *er* brugt, så er det stadig bedre at sætte ild til den og købe en nyproduceret el-bil, som skal bygges fra bunden ?! -- "ORK SATME!" #55 Det bedste vil være at sælge den til en som kører meget lidt pr år.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #56 - det er så præcis sådan en bil jeg køber indenfor det næste år. En brugt fossil'er. :) -- "ORK SATME!" #57 Det styrer du selv :-D
Hvis Danmark ønsker flere elbil og mindre fossilbiler, så er det jo bare hæve afgiften på fossilbrændstof, så løser det sig selv, når det bliver for dyrt at køre fossil.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #58 - selvfølgelig - det er en af de knapper man kan skrue på, ligesom man har glemt registreringsafgiften på el-biler for at fremme den dagsorden. Men som sædvanlig er det mest fægten med armene, fordi selvfølgelig kan de ikke bare sætte afgiften op med 200% overnight, så længe arbejdsmarkedet i så høj grad kræver mobilitet (alle dem med de nødvendige lortejobs bor udenfor byerne, og har ikke råd til nye biler) - og elpriserne ryger kun en vej i takt med at behovet stiger.
Det skal nok blive spændende :) Jeg har heldigvis min cykel. (...og min MC får bare det den skal have, også hvis benzinen stiger til det tredobbelte - det er stadig alt for meget sjov for pengene :) -- "ORK SATME!" Har selv en ID3 som jeg er rigtig glad for og skal have skiftet min Diesel Bimmer. ID3 klarer alle dagligdags kørsel til og fra arbejde etc., mens Bimmeren er vores langtursvogn.
Efter min mening er ALT for få ladestandere til at BMW'en bliver skiftet til en Elbil. De sidste 3 gange jeg skulle lade på tur i ID3'en var der kø og det er bare DRÆBENDE for motivationen til at have en Elbil til langture.
Så når Diesel BMW'en skal skiftes bliver det til en plugin hybrid der giver os den billige lokale Elbil's drift i nærområdet og langturs muligheden uden at konen's ladestanderangst går helt amok. -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe når det kommer til elbiler, så det ikke rækkeviden der er problemet normalt, det er lade-angst, det er det korrekte problem med elbiler :-) men jeg glæder mig nu til elbilen, der bliver sat hårdt ind med nye lader over det hele i EU - minus polen de skal bare smutte ud af EU :-p -- Mac mini M1
Xbox Series X Jeg er selv en af dem der lige er skiftet til EL-bil (Ioniq 5) - efter mange refleksioner og bekymringer. Jeg har det nærmeste som om jeg lige er sprunget ud af skabet.
Hvorom er, så er jeg ind til videre (14 dage / 2.000km) enormt glad for mit køb.
Har en Ioniq 5 advance, long range. Jeg købte den primært pga. komforten (kiggede også på Q4, Enyaq, Tesla m.v.), men synes klart jeg fik mest for pengene med en I5. Udover at den bare er behagelig, føler jeg faktisk at jeg får meget for pengene. Jeg troede selv jeg var lidt mærkesnob, og gjorde også mine tanker omkring at det jo er en "Hyundai", men som nævnt er der virkeligt meget bil for pengene, inklusiv en kanon garanti-ordning (5 år uden KM-begrængsning, hvilket til mit forbrug er bedre end eks. 7 år / 150.000 km).
Jeg har Clever og giver 750kr om måneden. Lader jeg ude bliver det maks 750. Jeg lader dog også hjemme, med ladeboks. Så her får jeg nok ikke refunderet det fulde fra Clever, i og med El-prisen/afgiften er så høj pt. Jeg vil skyde på at det vil koste mig omkring 1000kr om måneden til "el-forbrug" (hvilket er markant mindre end de 2500-3000 jeg brugte i min gamle diesel bil).
Jeg pendler dagligt 70km hver vej, dvs. i alt 140km hvoraf de ca. 40km er landevej, og resten motorvej (130km/t). Jeg bruger ca. 30-40% om dagen, og til trods for jeg kører tidligt om morgenen hvor det har været koldt og vådt. Og jeg har fortsat mit normale kørselsmønster.
Det giver mig en samlet forventet range på 350km - 450km med normal motorvejskørsel. Det er helt sikkert acceptabelt :D
Jeg er ind til videre glad og tilfreds.
Den har kostet mig ca. 420k, inklusiv 19" fælge+vinterdæk og aftageligt træk, samt startparkke med måtter,lader m.v. Med den billige service, vægtafgift samt forbrug til el m.v. så står den mig ret billigt trods alt :) -- 10700KF & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3070; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C --
Sidst redigeret 12-10-2021 12:02 og jeg ikke bekymret i fremtiden om batteri skift på elbiler, der allerede firmaer der går i gang nu, men nissan leaf er 11 år gamle nu, de kan få større og bedre batterier i nu.. https://www.youtube.com[...]
men det var måske en mulighed til kickstarter i dk, at begynde at starte nyt firma i dk til batteri skift til gammel elbiler.. -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 12-10-2021 12:03 #50: Du kan se her på side 12-13 hvor langt en elbil skal køre før den er grønnere end en fossilbil (inkl. produktion af benzin/diesel og batterier).
https://www.klimaraadet.dk[...]
I hvert fald i danmark. I tyskland er de jo glade for at brænde kul af..
Tænker at grunden til vi "smider batterier ud" særskilt er for dels at genanvende råmaterialer og for at de ikke havner i jorden...? -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Jeg har lige bestilt en BMW i4 M50, glæder mig som en lille dreng :D men der er laaaaaaang ventetid, skal regne med April/Maj har jeg fået oplyst. --
Kæresten og jeg købte benzinbil her i slutningen af sommeren
vi kunne ikke få ladestander derhjemme (lejebolig) og vi gider ikke bruge vores fritid på at lade op andre steder, så valget var ret nemt, i sidste ende.
vi har dog ikke umiddelbart planer om at skaffe os af med den før den bliver for dyr at eje. Vi agter at bruge den mindst til 2030, så fremt det giver mening, økonomisk (afgifterne stiger jo løbende... fx)
og så håber vi at vi indtil da kan få ladestandere sat op ved vores bolig, så det bliver muligt at lade bilen op.
til gengæld valgte vi så en meget praktisk, større bil, med acceptabelt forbrug -- Sidst redigeret 12-10-2021 14:48 Vi købte en Plug-in April (kører daglig på el 40 km dagen.) da vi flere gange kommer fordi hvor folk holder i kø bare for at komme ind og lade, bagefter venter man så selv skal lade, og ja ved der kommer flere lader stander men der bliver også solgt flere elbiler så der er nok kø stadig 1-2 års tid endnu. -- Sidst redigeret 12-10-2021 18:56
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|