Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Model 3 LR til mig?Af Supporter Aspirant Jimstar | 30-08-2021 11:34 | 2041 visninger | 38 svar, hop til seneste
Hej,
Jeg står og vil snart have mig en ny bil, i den forbindelse har jeg overvejet om det var tiden enten at prøve El eller Hybrid.
Mit kørsels behov:
Privat 3-4.000 km/år.
Arbejde 8-10.000 km/år (kørselspenge udbetalt ~3,5 kr/km).
Vi består af en familie på 2 voksne og en baby på pt. 4 mdr., min kæreste har sin egen bil ved siden af, en lille Peogeut.
Det der tiltaler mig ved en Tesla Model 3 LR er økonomien, samtidig med man får en (i min optik) ret lækker bil og vaks bil. Efter hvad jeg kan google mig frem til, kører den ca. 6 km/wh, så den er jo ret billig at køre i, afgift er ~600 kr. årligt og iflg. div. medier osv. skulle de kræve meget lidt service/rep, i hvert fald de første år.
Vi bor i hus, så jeg har mulighed for at parkere den i lukket garage og installere lader her, også et stort plus.
Jeg kører sjældent ture der er over 500 km, så rækkeviden burde ikke være et stort issue.
En LR står vel i noget der ligner ~370k, så jeg kan ikke helt beslutte, om jeg synes det er for højt et budget at ligge, for at køre ~11-15k årligt?
Er der nogen der har erfaringen med Teslaérne eller har nogen gode kommentarer/argumenter for hvad jeg burde overveje? --
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
Jeg står selv og kigger på elbil. Vi er to voksne og to mindre børn.
Model 3 er fed. Hurtig og sporty, og jeg lånte en kollegas... den var jo fed.
Men to ting trækker noget ned i min bog: Bagagerumspladsen egner sig på ingen måde til barnevogn. Vores unger er nu så gamle, at de ikke bruger barnevogn, men hvis vi skal pakke bilen til sommerhuset, så er der alt for lidt plads til bare vores ting og sager. Jeg kører pt i en i30 CW, og den er pakket til randen. Det er no-go for os at køre med trailer til Belgien/Tyskland/Vesterhavet, så Model3eren er alt for lille imo. Den anden ting er, at den er meget sporty, dvs stiv i affjedringen, og ret lav i det. Det er fint til at køre stærkt med, men til daglig brug er den lidt upraktisk imo. Den er ikke ret børnevenlig at komme ind og ud af, eller til at køre langt i.
Jeg har overvejet Model Y i stedet, men så ender man jo i en ret høj prisklasse... hvor man nok bør overveje hele markedet så.
Pt kigger jeg på VW ID.4 eller Ioniq 5. ID.4´eren har plads til meget mere baggage eller til en IKEA-tur (hatchback og sæderne kan lægges ned). Ioniq 5 har jeg ikke studeret så meget angående baggagerum, men den har et prisskilt, der er så lavt relativt til Teslaen, at vi kunne købe sådan en fætter, og så når vi skal på ferie (evt langt væk), så leje en anden bil de få uger for nogle af de mange penge, man sparer.
Umiddelbart er jeg gået væk fra Model-3eren. Enten vil jeg vente til der kommer flere konkurrenter på markedet, eller også vil jeg prioritere plads til baggage og en mere blød kørsel. Jo - det er da fedt at accelerere vildt i 3eren, men hvor ofte kommer man reelt til at gøre det. Og slet ikke med familien om bord.
inb4: Nu kommer der en stribe Tesla-fans og siger, at jeg tager totalt fejl. Men... sådan er det jo med det meste: Man prioriterer forskelligt. -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 30-08-2021 11:42 Jeg ville vente en 6-9 måneder til der kommer nogle brugte model Y til salg.
Model 3 står over for et gevaldigt prisdyk nu man kan få "samme" bil i en rigtig dansker version (SUV agtig).
Model 3 er desuden ikke særligt heldigt designet fra nogen vinkler hvorimod Model Y som har samme designsnit kun er rigtig grim direkte forfra. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Lige for god ordens skyld, så koster en M3 LR 449.000 kr fra ny.
Hvis den skal koste 370.000 kr så er den brugt :)
#1 - Meget enig. Med barn/børn ville jeg overveje en Y, hvis det skal være Tesla.
Ioniq 5 har jeg været så heldig at prøvekøre flere gange, og bagagesituationen er meget lig ID.4, og jeg synes også at man får mere bil hos Hyundai. -- Sidst redigeret 30-08-2021 11:43 Hvor har du set en LR til 370k? Listeprisen er 450k + vinterdæk og farve (medmindre du bare må ha’ en hvid).
Husk at forsikring på en Tesla ikke nødvendigvis er en billig fornøjelse, jeg tjekkede en 325hk SR 3’er, den kostede 9000 i ansvarsforsikring om året for mig. Ikke noget der nødvendigvis vælter et budget, men henover en 6-7 år ikke småpenge
Overvej brandfare ved opladning, risikoen er sikkert minimal, men en batteri-brand i lukket garage sammenbygget med huset giver mig nervøse trækninger.
Har du en fritstående garage er det væsentligt bedre. -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. Forstår ikke hypen omkring Tesla, det er en lorte bil, med lorte samle kvalitet, de holder også generelt mere på værksted end konkurrenterne.
tjek hellere en af de mange nye modeller ud som er kommet fra de forskellige mærker.
der sker også en kæmpe udvikling pt, bilerne kan køre længere og længere på en opladning, så du vil opleve kææææmpe prisfald på din bil når den skal sælges! Kan absolut ikke anbefales. -- i7 9700k, Asus Rog Strix 3080 OC, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 2x1TB NMVe SSD Ville klart vælge en Skoda Enyaq iV 80 over en ID.4. Bedre på alle parametre.
Men ville næppe kunne retfærdiggøre med så lidt, som jeg kører. -- Vi har lige købt en 2019 Kia e-Soul Advance, og til 2 voksne og en barn på 6 er den helt fin. Hvis vi havde haft råd, var det nok blevet til en Kia EV6 i stedet -- Puls er en bonus! #0 Jeg kigger lige med. Jeg synes, det er svært at finde en bil, der kører el, er rimelig premium i følelsen (subjektivt, i know), har oppakningsplads til en ferie (stationcar f.eks.) og har lang range.
#5 Fedt input du kommer med der. Det er ikke bedrevidende, det er oplysende om området generelt og du kommer med en masse brugbare, konkrete og konstruktive forslag, jeg kan bruge, når kigger efter en elbil. Tak for dit værdifulde input.
-- [Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed
[Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar Jeg har en blå Model 3 LR fra marts 2019 med 52k km der nok snart kommer til salg billigt :-) -- Jeg har en Model 3 LR og er super glad for den, den er lækker og super sjov at køre i. Bilerne holder værdien rimelig godt i forhold til brugt salg, det ville jeg ikke bekymre mig om. Folk har sagt "de udvikler sig meget" lige siden Tesla lancerede første bil for en del år siden efterhånden, det ville jeg ikke bekymre mig om.
Værksteds kommentaren synes jeg er helt hen i vejret i forhold til hvad jeg/bekendte har oplevet og hvad jeg ser i diverse tesla grupper på f.eks. Facebook.
Skulle man købe en Model Y i stedet? Det er en smagssag. Det er to vidt forskellige biler. 3'eren er langt sjovere at køre efter min mening.
Ud og prøv den, og se om du synes den er noget. Hvorvidt det er for højt et budget er kun noget du kan svare på. Jeg har købt min fra ny og jeg kører mindre end dig :) -- #3 Det er også primært brugt jeg kigger, men for det budget man nævner får man jo en, som har gået måske ~20k - det kan jeg nemt leve med :)
#1 Mht. pladsen er jeg enig, det er selvfølgelig ikke den største bil, men jeg synes nu heller ikke det er fordi vi særlig ofte skal afsted med en masse bagage - det kan selvfølgelig være det ændre sig, når vores barn bliver en smule større :) -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Jeg har samme spørgsmål som #4. Er det en brugt der er tale om? -- - Indsæt signatur - #13
Mht. pladsen er jeg enig, det er selvfølgelig ikke den største bil, men jeg synes nu heller ikke det er fordi vi særlig ofte skal afsted med en masse bagage - det kan selvfølgelig være det ændre sig, når vores barn bliver en smule større :)
Du vil - som stort set alle andre mænd - blive svært overrasket over, hvor meget skrammel man skal slæbe med til 1-2 små unger :-D
Jeg ville klart prioritere godt med baggageplads, og at det er til at komme ind og ud af bilen. Da jeg skulle ud af 3eren (bagdøren) virkede det lidt som døren, døren var lidt "lang" i det, så det var svært at klemme sig ud. Muligvis holdt vi tæt på den anden bil... men... jeg synes i hvert fald, at du skal undersøge, hvor nemt det er at komme til bagsæden. Du får nok brug for at sætte ungen/ungerne ind og ud af autostole rigtigt, rigtigt mange gange på bagsædet, så vælg en bil, hvor det er nemt at komme til bagsædet selv på parkeringspladser, der er lidt snævre. ;) -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 #8 Så ca samme fejlrate som Audi, men dem sidder alle regulære danskere alligevel og drømmer om uden nogen egentlig grund, udover image. -- Tjek lige prisen på forsikringen hos dit selskab inden du køber en Tesla også. Nogle få selskaber kan lave fornuftige priser derpå, men kan kræve at man er medlem (Lærerstanden, FDM o. lign.), hvor de større selskaber som TopDanmark, Tryg, Alm. Brand osv. hurtigt er på den trælse side af 10.000 årligt. -- jeg har en LR nu på 1/2 år, jeg ville ikke anbefale andre at købe den bil.
min er en 2021 model, selvf. men lad os droppe diskussionen om samlekvalitet lige her, alle ved at Tesla ikke kan finde ud af at spænde karroseri dele sammen.
Y er klart den bil man skal gå efter skal det være TESLA, den er på en VÆSENTLIG bedre samlet platform end Model 3, da Y er blevet lavet væsentligt senere, Model 3 er reelt kun faceliftet.
Derudover så har Model 3 et stort baggagerum, så jeg kan have MEGET i den, men som sagt, skal du have store ting med, så glem det. grundet åbningen. (kan dog læsse lige så meget i den som jeg kunne få i vores Passat B8 Stationcar, hvis jeg ikke læssede over dækkenet)
du kommer også til at ramme "få værksteder" og "LANGE ventetider" så har du en uheldig bil, så bliver problemer først løst 1+ måned efter, kører lige nu f.eks. rundt med en bagklap der lukker forkert, så den trækker 2 karrosseri dele sammen, hvis jeg lader den lukke med motor + ladeport problemer, og har ventet over 1 måned på en tid.
jeg ville nok gå efter en IONIC 5, EV6 hvis jeg var dig, det er nok den mest friske elbil platform der er derude. bedre kvalitet, bedre elektronik
eller en E-tron Q4..
6km / Wh??? hvad mener du med det, mener du 6 km pr 1 Kwh? jeg ligger på 132-138 ved landevej altså 132 wh/km så = 7.5km pr 1Kwh. motorvej ved 130 er ca 186-196, når konen kommer hjem efter ren motorvej så er det tættere på 200-220+ så det er alt mellem 550km til 350km, og så kommer der vinter perioder, som koster range, og den står normalt kun til 80% ladet, så det er sådan vores kørsel ser ud.. så med de 80% så er det 280km MIN med min kone bag rattet.
har ingen range problemer.
det her er så fælles blandt et par af os, er nok vi har alle før haft 400k+ firmabiler, og alle haft Adaptiv fartpilot regnsensor og så videre, de ting i Teslaen er bare ikke "super"..
tror måske regnsensor er rent kamera baseret, for den kører tit i tørvejr, så meget du må slå den fra (og det er træls når det ikke bare er en knap)..
den adaptive, reagere på alt, så jeg har ALDRIG før haft en bil der har bare bremset, h vis f.eks. en cykelsti slår et knæk eller nødbremset på motorvejen.. men det har vi alle oplevet..
så det virker også som om mange af systemerne i Tesla, bare ikke er så gode som de er i de store mærkers biler som VW/AUDI/SKODA/MERCEDES/KIA/HYUNDAI... -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. #0>>Det er uden tvivl mange penge og binde i en bil, men om det er for meget er jo kun dig der kan svare på. Jeg har som du måske ved selv en Model 3 og jeg havde en del overvejelser om den inden jeg købte. Jeg har ikke fortrudt valget og skulle jeg skifte i dag ville jeg vælge en model 3 igen.
Er bilen perfekt? Nej på ingen måde, man oplever lidt for mange software fejl hvor den feks ikke kan finde ud af at styre vinduesviskerne ordentligt, eller at den tror at fartgrænsen er en anden end den lige har vist på skærmen som den har opfanget via kameras. Du kan også komme ud for at sen laver umotiverede nødbremsninger og den kan finde på at reagere med vildsomme alarmer hvis man laver dobbelt vognbaneskift. Men jeg synes ikke jeg oplever det så ofte og man vænner sig til at tolke hvor den vil reagere. Så for mig er det mindre problemer der ikke får mig til at elske min bil mindre.
du har ret i den er et billig at køre i, men med dit kørselsbehov ville selv en bil ker kørte 10 km/l ikke være det store problem og realistisk set bruger du under 1000 kr på Benzin nu.
Men du vil få en sjov bil og mange siger at de finder alle årsager til at køre en ekstra tur, så du kan nok forvente at komme til at køre lidt mere end du gør i dag. Hvad angår forbrug så er 6 km pr KWh klart muligt men det kommer an på kørestil og ladetab er heller ikke inkluderet i det tal. Jeg har det første år jeg ejede min kørt 4,1 km pr KWh incl ladetab. Men jeg kørte også meget motorvej og står ikke tilbage for en frisk start. Så jeg ville ikke regne med mere end 5 km pr KWh.
#1>>Det med barnevognen er lidt en sandhed med modifikationer og kommer nok an på hvilken barnevogn og hvor meget man vil skille den ad. Da jeg fik mit første barn kørte jeg i en Mitsubishi Colt fra 1996 (det er mange år siden) jeg kunne have barnevognen i bagagerummet under hattehylden. Jeg har også hørt adskillige Tesla ejere sige at det er muligt med selv større barnevogne.
Der er heller ikke lidt plads i bagagerummet man skal bare pakke på en anden måde end tidligere. Hvis man pakker i sportstasker kan man have utroligt meget.
Den er ganske rigtigt stiv i affjedringen og ikke så høj. Men det er vel op til en selv om man bryder sig om det. Personligt gider jeg ikke de der høje biler med deres bløde undervogn og dårlige køreegenskaber. Prisen er så at man mærker bump og huller lidt mere.
#2>>Det er svært at sige hvad der sker med brugtpriserne på model 3. Jeg tror du har ret i at Model Y er den mange gerne vil have, for folk elsker jo høje biler (ikke at jeg fatter hvorfor). Men der skal nok være en del af os der heller vil have rigtige biler der finder Model 3 interessant, så tror ikke prisen bliver meget påvirket. Der er desuden snak om at Tyskland vil ændre deres tilskudsordning, så Tyskerfinten kan forsvinde.
#3>>Man skal i hvert fald gøre sig klar at der er kompromiser med børn. Jeg har besluttet at hvis jeg kommer i den situation så køber jeg barnevogn efter bilen og ikke omvendt.
Skulle det være en SUV type, så ville jeg også vælge Ionic 5 eller Kia EV6 over ID4. eller endnu bedre en Mustang Mach-e
#4>>Den med brandfare må du altså længere du på landet med. Der er markant færre bilbrande i elbiler end i Benzin biler. Man skal bare sørge for at bruge en godkendt installation af lader så er det ikke noget problem.
#5>>så er det heller ikke værre. Det er en amerikaner og de er ikke helt gode til Finish, men tror der er en del ID3/4 ejere der er uenige med det med at Tesla holder mere på værksted end andre.
#6>>Det kommer vel an på hvilke parametre man måler på. Jeg synes personligt at ID4 kører dårligt. Den vipper for meget i undervognen så den falder aldrig helt til ro og så er den direkte sløv. Men bagsædet er bedre og det regulære bagagerum er lidt nemmere at pakke.
#11>>Skal der skiftes til en Y’er? -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Hvis M3 er for lille, så kig på en brugt model S.
Tur/Klapvognen kan ligge i fronten, sammen med 2 kasser lego - skiftebleer og tur madpakken.
- Så længe det er en rwd.
Når bagenden skal pakkes kan der være 5 sportstasker/kufferter et 3 kabine villa telt - klapstole - 2x klapborde luftmadrasser dyner. Er endnu ikke løbet tør for plads i min.
Kompressor Køleboksen står selvfølgelig på bagsædet mellem de to autostole.
Go tur til Harzen! :)
Edit:
Det med at der kommer noget ' nyt ' rundt om hjørnet, som der bliver nævnt i tråden, har jeg også hørt på de sidste 7år. Det er rent hokus pokus. En bils primære funktion vil ikke ændre sig de næste 10år om du så har 10milldkk. Du får 4 hjul og en motor.
Det eneste min 6år gamle Ser ikke har ift til en ID4 / enyaq / Ioniq ... mmm hvad er det nu lige det er? Hurtigladning? GPS? "Selvkørende" funktioner? 400km rækkevidde på en god dag?
Start diskutionen :) -- Sidst redigeret 30-08-2021 13:51 #19 temmelig sikker på Hyundai ikke tilbagekalder og skifter 77.000 batterier som følge af uautoriserede opladere. Hvis det kan ske for Hyundai at deres celler futter af kan det ske for Tesla. Og en elbils-brand i en lukket garage er en snert mere akavet at slukke end en benzin brand.
Det var i øvrigt ikke så meget mængden, men alvorligheden af brande nær ens hjem der generer mig.
Må være dig som bor for langt ude på landet til at få nyheder ;) -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. #21: Det er i forvejen ekstremt usandsynligt at der går brand i en bil uden det er påsat. Det er endnu mere ekstremt usandsynligt du dør eller kommer til skade af det. Og 10 gange så usandsynligt det sker for elbils-ejere (tal hevet ud af røven - næsten https://www.crsautomotive.com[...] ). Den chance tror jeg de fleste kan leve med ;) -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #1 Jeg har lige bestilt en Ioniq 5 - det bliver 5 lange måneder at vente :)
Angående bagagerum og ferie, se her som eksempel, 1:30:
https://youtu.be[...]
-- Sidst redigeret 30-08-2021 19:16 #23 Jeg har også lige siddet og luret på Ioniq 5. Jeg er helt oppe og ringe over den.
Hvilken model har du valgt? Jeg har fået snakket mig op i 306 hestes Advanced-modellen (Alternativet er 217 heste Essential, som er 60k billigere... meen...) :-)
Umiddelbart kan jeg ikke lige se nogle ulemper ved den til mit brugsmønster: Rummelig til familien og god til langtur, men stadig snappy (5,2 0-100 i 306 hestes modellen) og godt udstyret. Dashboardet ser også noget federe og mere responsivt ud frem for ID.4´eren, som jeg ellers har kigget på, og det virker noget gammeldags tbh. -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 #24 Ha ha, du går All-in, fedt nok. Advanced har vi valgt, men ikke med AW og de 306HK.
På mig virkede den langt mere lækker og velkørende end ID.4 -- Sidst redigeret 30-08-2021 22:49 Hvad er at foretrække ionic5 eller polestar 2. Prisforskellen er vel ikke så stor ?. -- #26 Der snakkes meget om bagagerum. Her er der 120L mere plads i Ioniq 5.
Generelt virker Ioniq 5 til at være større. -- Sidst redigeret 30-08-2021 23:12 #0
Hvis du overvejer elbil kunne du evt. hoppe ind i en af de adskillige danske el-bilsgrupper.
Det gjorde jeg selv da jeg selv skulle hitte ud af det med elbil. Landede ikke på på Ioniq.
Der diskuteres og rådgives til højre og venstre, og alle parametre inddrages. Ladebrikker, abonnement, solceller, totaløkonomi, ladefif osv. osv.
Mange har fået leveret deres Ioniq 5 i de her dage og den vækker vist enormt glæde. Det lader til at være en glimrende bil med fin teknologi, og ikke mindst praktisk som også er et emne du strejfer.
Håber det er et fif du kan bruge :-) -- #27 ja men den ene er en Volvo med 100hk mere- Volvo(polestar2) er vel en bedre bil rent kvalitetsmæssigt. -- #21>>jeg er med at på at der er en lille risiko for at bilen brænder mens den lader, men jeg tror ikke sandsynligheden er større end at en Benzin bil bryder i brand mens den er parkeret. Hvad angår Hyundai, så er det mig bekendt under 20 brande på verdensplan og selvom det er for meget, så er sandsynligheden for en brand stadig ekstremt lille. Der er nok større sandsynlighed for at der går brand i et at dine elektriske apparater i huset end i bilen.
Men du har da ret i at en elbils brand er sværere at slukke, men uanset om det er en elbil eller Benzin bil, så er garagen ødelagt og begge dele kan sagtens udvikle sig ”eksplosivt” når først der er andre brandbare materialer involveret.
#24>>Jeg ville også lige kigge på kia EV6, samme teknik og lidt større batteri. Men klart skulle jeg over i en Ionic, så skulle det mindst være 306 hk udgaven og helst den store der kommer senere :-)
#26>>Uden at have kørt nogen af dem, så ville jeg mene at Ionic 5 nok er den mest praktiske, men stod de der begge ville jeg nok vælge Polestar 2, 9 ud af 10 gange jeg skulle ud og køre.
#29>>Man kunne jo også vælge en rigtig volvo i XC40 Recharge, men så er Mustang vel også med i feltet.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg bor i byen, 5min til fods fra mit arbejde, hvorfor det slet ikke giver mening for mig at eje en bil, så dette er bare en random strøkommentar: Jeg går højt op i klimaet, og synes det er sindssygt fedt elbiler for alvor er begyndt at blive allemandseje nu. Det er ikke længere bare en eksotisk kuriositet "ham den mærkelige" køber, men seriøse bud på folks næste familiebil. Det hjælper lidt på min tro på menneskeheden i en kamp mod klimaforandringer, der ellers kan føles håbløs. Det er sgu meget rart på sådan en tirsdag morgen. :)
Jeg ved godt mange af jer tænker i elbil mere af økonomiske årsager end af idealistiske, og det er fair nok, det er det der skal til for at få det udbredt, men der skal lyde en tak alligevel, det er sgu jer der er med til at drive teknologien frem. -- #31 nu er det jo ikke sådan, at en el-bil ikke forbruger energi for at flytte sig :-) -- #32,
Nej, det er da rigtigt. :) Men den er mere alsidig i forhold til hvor energien kommer fra end en fossilbil. Who knows, måske en dag lader vi dem allesammen med vedvarende energi. -- Jeg er meget tilfreds med min Tesla LR. Jeg kører omkring 30.000 km om året nu.
Vi har et barn som har barnevogn - Og det er intet problem at få plads til. Findes der biler der har større bagagerum? Ja.
Men jeg køber en bil i forhold til det daglige. Gider ikke kigge på "Hvad nu hvis" ved ting som sker 1-2 gange om året, når jeg kan køre fedt de sidste 99% af tiden.
Den er billig i drift, men til gengæld dyr i indkøb :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #32>>Enig, det bedste for miljøet og klimaet er at gøre som #31 som slet ikke har bil. For al produktion har jo en påvirkning af vores miljø og klima, så du har helt ret i at man ikke skal tro at man reder planeten ved at købe en elbil.
Men man skader den markant mindre hvis man vælger en elbil fremfor en Benzin/Diesel bil. Så hvis man har besluttet sig for at købe en bil, er det bedste valg for miljø og klima en elbil. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #31 ? Jeg ved godt mange af jer tænker i elbil mere af økonomiske årsager end af idealistiske, og det er fair nok...
Dem, der kører ret mange km i året, vil få en gevinst ved at lade billig strøm frem for diesel/benzin - specielt med et abonnement. Men for de fleste med et mere almindelige kørselsbehov (f.eks. 20.000 km i året), så går det rundt regnet lige op mellem strøm/diesel i pris. Elbiler er til gengæld ret dyre i indkøb, så hvis man alene fokuserer på økonomien, så skal der rigtigt mange kilometer til i året, før det kan betale ekstraomkostningen ved en elbil af.
Så... jo, der kan være økonomisk incitament til at købe elbil, men jeg tror alligevel de fleste køber elbil enten fordi det er "fremtiden", eller fordi elbiler er fede, eller fordi man tænker på miljøet. :)
F.eks. kører jeg pt en diesel stationcar, som koster 200k fra ny og kører 20 km/l, med en kørsel omkring 20.000 km i året. Jeg har virkeligt svært ved at finde et setup med elbil, der skulle kunne slå det i pris - med mindre altså jeg køber en elbil, som kun kører 150-200 km på en opladning, hvor jeg så ender med en bil, der kun dækker mit pendler-behov, men ellers er håbløs til at tage på ferie i ;) -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 31-08-2021 10:55 #36>>Det er lige før at man godt kan finde elbiler der går lige op med din bil når alt gøres op. Jeg lavede på et tidspunk et regnestykke hvor jeg sammenlignede Min Tesla med det Diesel alternativ jeg nok var endt med, hvis jeg ikke havde købt Tesla. Sammenligningen er altså mellem Tesla Model 3 LR til 467.000 og Skoda Octavia Combi Style 2,0 TDCI til 315.000 (det var den pris jeg fik den tilbud til dengang). ved 20.000 km kom jeg frem til at Tesla ville koste 7100 og Skoda ville koste 5900 kr om måneden. Jeg kører selv et sted mellem 20.000 og 30.000 km om året og jeg valgte at det var 600-1200 kr ekstra værd at køre i Tesla :-)
Men hvis jeg nu laver samme metodik på en bil til 200K og en Hyundai Kona Eletric med basis udstyr og det store batteri som du kan få til 270.000 så ender jeg faktisk på at de begge vil koste omkring 4500 om måneden. Det kræver dog at du kan lade hjemme og får refusion -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg har en Tesla Model 3 Performance og fik den for lidt over 1 år siden, har gået 42k km, været en tur til Kroatien mv...
Den er helt igennem fantastisk, den står som ny, der har lige været nogle ting som jeg bad Tesla rette via App'en og der var ingen problemer, de fixer alt, men det er virkelig småting.
Mht. pladsen så er baggagerummet ret dybt og langt, så der kan sagtens være en barnevogn hvis den kan klappes sammen mv., samt du har en frunk.
Jeg har 3 unger og vi har ingen problemer med pladsmangel.
Og ja du får en bil som folk kommer over til... jeg er også tit ude og køre konfirmationskørsel her i år, det er ret sjovt at se hvordan folk flokkes om Teslaerne :)
Jeg har prøvet så mange af de øvrige elbiler og det er svært at blive glad over dem når man kender en Tesla... alt er bare så fedt i den.
Så mit råd er helt klart: KØB! --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|