Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Overhale medløbere?

Af Semi Nørd Wut | 16-07-2021 11:25 | 3534 visninger | 91 svar, hop til seneste
Hey drenge. Jeg så lige den her: https://www.bt.dk[...] Jeg skal lige skynde mig at sige, at det klart er GLS-bilens fejl og skyld! MEN, en ting, jeg bemærker er, at i starten af videoen er der god afstand til den forankørende lastbil. Men da GLS-bilen forsøger at mase sig ind (der hvor lastbilen, der filmer bliver mast ud i rabatten), så er der næsten ingen afstand mellem de to lastbiler. Det ser ud til, den bagerste lastbil har gasset op for at lukke hullet, eller i det mindste undladt at bremse overhovedet for at give GLS-bilen plads. Det er som om, han forsøger at gøre situationen mere farlig, end den kunne have været. Ham chaufføren siger så: »Det er decideret livsfarligt på den strækning om morgenen, og nogle af de værste er de her GLS-biler,« siger Thomas Winding til B.T. Altså... Det lyder til, at han i forvejen er pissetræt af GLS-biler, og han måske lidt har "ventet på" at kunne fange en af dem på film. Måske er det lidt (bevidst eller ubevidst?) med vilje at han forsøger at lukke hullet, for at gøre situationen værre? Så siger han: »Jeg når bare at tænke, at 'nu går det rigtig galt'. Og det er kun, fordi vi er tre andre trafikanter, der tænker hurtigt, at der ikke sker en alvorlig ulykke,« siger Thomas Winding. Ja flot! Klap, klap! Du reddede lige situationen. Eller hvad? Hvis han ville have reddet situationen, så skulle han have bremset mellemhårdt, og have givet GLS-bilen plads til at komme ind. GLS-bilen kom jo ikke super hurtigt, så han har været synlig i sidespejlet et stykke tid. Lastbilchaufføren burde kunne nå et indse, at det muligvis ville gå galt længe inden han blev mast ud i rabatten. Er min vurdering helt i hegnet? Igen: Det er GLS-bilens skyld stadig. Jeg skal ikke forsvare idioter, der laver farlige overhalinger. MEN jeg har selv oplevet folk på landevejen, som kører 75 km/t, og når man overhaler dem (på en fuldt forsvarlig måde), så gasser de op og matcher ens hastighed, så man ikke kan komme ind foran dem. Det er fanme farligt og ulovligt i øvrigt.
--
Sidst redigeret 16-07-2021 11:31
#1
Kruse
Super Supporter
16-07-2021 11:30

Rapporter til Admin
Tror ikke du har læst den artikel godt nok. Thomas er ikke lastbilen, han er person bilen der er modkørende.
--
#2
Wut
Semi Nørd
16-07-2021 11:32

Rapporter til Admin
#1 Tak for rettelsen! Det har jeg læst helt forkert ;-) Men.. det ændrer ikke på, at ham i lastbilen har et forklaringsproblem imo.
--
#3
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 11:37

Rapporter til Admin
Vi ved ikke, om ham der filmer, hvor stærkt han kørte. Umiddelbart ser det ikke ud til han gasser mere op, men holder farten. Desuden kunne det ske, at gls bilen bremsede pga. en reaktion af den modkørende bil.
--
#4
rmk
Supporter Aspirant
16-07-2021 11:40

Rapporter til Admin
#0 lastbil chaufføren kan sku da ikke gøre mere end han gør. Hvordan skal han gætte at gls bilen tvinger ham af vejen. heldigvis ikke normalt på de danske veje. En lastbil kan altså ikke bare stoppe som en alm bil
--
#5
ToFFo
Guru
16-07-2021 11:43

Rapporter til Admin
Pakkerne kommer for sent - Folk går amok. GLS kører råddent for ikke at komme for sent - Folk går amok. Det er satme ikke nemt at være GLS xD Men seriøst det er jo fuldstændig sindssygt det chaufføren har gang i. Man skulle tro det er GLS chaufførens første tur i bilen, hvor bilens evner så ikke er blevet testet af. Men shit jeg ville få en klump i halsen hvis jeg var modkørende der.
--
- Indsæt signatur -
#6
Wut
Semi Nørd
16-07-2021 11:46

Rapporter til Admin
#3 Jo men prøv at se hele klippet. Den forankørende lastbil har ingen foran sig. Så det er nærliggende at tro, at den holder farten konstant. Fra starten af klippet til GLS-bilen maser sig ind, så er den forankørende kommet en del tættere på. Uanset om den bagerste lastbil har gasset op eller holdt farten, så har den i hvert fald intet gjort for at undgå at lukke hullet og mase GLS-bilen ude.
--
#7
Wut
Semi Nørd
16-07-2021 11:52

Rapporter til Admin
Her er en sammenligning af afstanden lige inden GLS-bilen bliver synlig, og lige før den begynder at mase sig ind: https://imgur.com[...] #4 lastbil chaufføren kan sku da ikke gøre mere end han gør. Hvordan skal han gætte at gls bilen tvinger ham af vejen. heldigvis ikke normalt på de danske veje. En lastbil kan altså ikke bare stoppe som en alm bil Lastbiler (kan være) er tunge, men de kan også bremse. Hvis han havde bremset, så ville man kunne se det på filmen. Ved at hans fremkørsel mod den forankørende standser, eller at lastbilen tilter en smule forover, når den bremser. Du har ret i, at lastbiler med tungt læs ikke sådan lige bremser... men se lige klippet nogle gange. Det ser på ingen måde ud til, at han bremser... men fortsætter med at trille frem og lukke hullet.
--
#8
Sodapaps
Gæst
16-07-2021 11:53

Rapporter til Admin
Jeg må indrømme, at jeg også synes at det ser ud til at mellemrummet mellem lastbilerne bliver tydeligt formidsket i det GLS-bilen overhaler. At han så foretager en decideret farlig overhaling kan ingen være uenige om. Jeg synes ofte at jeg oplever en karavane af lastbiler med ALT for kort afstand imellem på motorvejen. Det er specielt et problem når man skal flette ind på en travl motorvej og ind mellem sådan et par kæmper der kun kører med 10 meters afstand. Det med at folk pludeligt finder 10-20 km/t ekstra når de bliver overhalet synes jeg også ofte jeg oplever. Eller dem der pludseligt accelererer hårdt hvis man bliver over i deres vognbane. Jeg kører ca 70.000 km om året, hvoraf 50.000 er på motorvej.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
zorcerer
Semibruger
16-07-2021 11:56

Rapporter til Admin
#6 Tænker det er mindst lige så sandsynligt at han sætter farten ned for at forsøge at give plads til gls bilen kan komme foran, det har jeg selv været nød til at gøre flere gange pga. bilister der ikke kan tåle at ligge bagved en lastbil. Højest sandsynligt kører lastbilerne det de kan, hvilken vil sige 90-92 km i timen, så ham bagved kan ikke indhente som du påstår. Igen, højst sandsynligt. Ved at de fleste lastbiler jeg møder på landevejene kører omkring de 90 i hvert fald. #7 Nu siger du en lastbil "kan være" tung - en tom lastbil vejer ca 20 tons, det er tungt!
--
Sidst redigeret 16-07-2021 11:58
#10
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 12:00

Rapporter til Admin
#6 Det kan man jo ikke vide.. Den lastbil kunne nemt sænke farten med et par kilometer i timen. Gls bilen overhaler. Ser en modkørende og kan nemt bremse pga. reaktionen og tvinge den der filmer ud i rabatten. Vi ved intet. Om den lastbil foran snak farten. Om den der filmer speedede up.. Om gls bilen bremsede eller andet. Du skriver i #0 at det virker til, at ham der filmer skal stå til ansvar for noget du kun kan gætte dig til
--
#11
Sodapaps
Gæst
16-07-2021 12:01

Rapporter til Admin
#9 Han sætter i hvert fald ikke farten ned, det kan vi jo se. Afstanden mellem lastbilerne da GLS-bilen master sig ind foran er alt for kort. Så kort at man under en overhaling skal passere begge lastbiler, hvilket heller ikke er optimalt og farligt. Lastbiler skal jo altså også holde afstand i trafikken, og at ham bagved ikke kan indhente er noget vås, lastbiler varierer også i hastighed. Jeg oplever mange gange om ugen at lastbiler skal overhale hinanden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Mion
Super Nørd
16-07-2021 12:04

Rapporter til Admin
det er da altid 100% GLS manden / kvinden der er sindssyg. For det første starter video da lastbilen allerede er på vej til at lukke gabet, du ved ikke om han kører lovligt eller den anden lastbil reelt har sænket hastigheden, eller kører 60. GLS manden overhaler UDEN syn for om der er modkørende især mod et blødt sving. SELV hvis han havde overhalet og kunne se alt, så er hans overhaling alt for tæt pga. den modkørende bil kommer så hurtig. du ved ikke om han har lagt så tæt på lastbilen, at lastbilen reelt har sat hastigheden lidt op for at se ham, det kan du også se på den NÆSTEN sindssyge overhaling han ligger an til. Lastbilen redder ham i den situation, og seriøst der er 1 billængde op til den forandkørende, eller en halv, havde han været en bedre billist så kunne han endag have trukket ind UDEN at presse lastbilen af vejen, og han er SUPER heldig at det er fast grus derude, har set lastbiler ramme BLØDT grus, de slår lige et sving ind på vejen igen, når dækket griber fast, og så hænger den der GLS vogn ovre i Astraen. Konklusion, den GLS billist burde ikke have et kørekort, da han skaber en farlig situation ved det der. og det har intet at gøre på han er GLS mand, det har at gøre med at han ikke har respekt for andre, og ikke fatter hvordan man kører en bil sikkert. hvis man ligger og tumler med 80 på en 80 strækning selv i bil, så oplever man tit de overhanlinger, og man slipper speederen hver gang for at give plads til idioterne, men det kan jo ikke meningen vi andre skal holde så meget øje med de tosser der ikke kan finde ud af at køre bil. Jeg oplevede for 6 år siden sådan en idiot komme i en octavia over an bakke i mit spor imod mig, med en lastbil på siden, hvor hans reaktion af at jeg kom som modkørende var at give mig fingeren, og holde hornet i bund.. jeg var SÅ heldig der var en rasteplads, så jeg måtte derud med bremserne i bund, for ikke at blive smadret ned af en af de der tosser. også de fjolser der nu gør vi fra om et par år ikke kan køre biler, der kan køre over normale hastigheder, fordi de ikke har styr på det, som så gør almene overhalinger af 50-70 trafik bliver besværlige fordi man ikke kan komme hurtigt forbi.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 16-07-2021 12:08
#13
Sodapaps
Gæst
16-07-2021 12:09

Rapporter til Admin
#12 Det er der jo ingen der er uenige i, føreren af GLS-bilen er en kæmpe spade. Der bliver diskuteret om afstanden mellem lastbilerne er tilstrækkelig, hvilket den må siges ikke at være.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
zorcerer
Semibruger
16-07-2021 12:13

Rapporter til Admin
#13 Og du kan sige med sikkerhed at det ikke er fordi den lastbil foran sætter farten ned for at lade tumpen komme foran? Det hele sker så hurtigt, så det er nemt at afstanden bliver formindsket mellem de to lastbiler.
--
#15
Sodapaps
Gæst
16-07-2021 12:18

Rapporter til Admin
#14 Nej, det kan jeg ikke, men jeg kan sige med sikkerhed at den lastbil vi ser videoen fra ikke bremser og at han burde have gjort det, han havde tid nok - også selvom det er pga en kæmpe idiot i en GLS-bil. Afstanden mellem lastbilerne er i øvrigt også for kort i starten af videoen. Selvom det kan være super irriterende for lastbil-chaufføren at han skal bremse og holde afstand, så er det desværre sådan det er i trafikken.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 12:20

Rapporter til Admin
#15 Du holder måske selv altid øje med, hvor stor en afstand er i mellem dig og dem bagved/foran? Du ved også med sikkerhed, at du kan nå at reagere på få sekunder nok til at bremse, fordi du ser en overhale? Du ved også med sikkerhed, at ham der filmer, lagde mærke til, at der kom en modkørende? Du ved med sikkerhed, at det ikke var ham foran, der i nogle sekunder forinden videoen, sank farten, fordi de evt. kører opad en bakke?
--
#17
Sodapaps
Gæst
16-07-2021 12:41

Rapporter til Admin
#16 Om jeg altid holder øje med afstanden mellem mig og forankørende?!? JA?!..... !??!?!?! Om jeg ved med sikkerhed at jeg kan nå at bremse på få sekunder!? FÅ SEKUNDER!? SEKUNDER!? Holy shit JA! Få sekunder at ALT for lang reaktionstid. Jeg taler ikke om, at man skal holde øje med at nogle overhaler. Det behøver man slet ikke, hvis bare man holder afstand til forankørende.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
Klatretoesen
Super Supporter
16-07-2021 12:48

Rapporter til Admin
Der var i første omgang slet ikke plads til at GLS-bilen kunne foretage en sikker overhaling. Hvis der ikke kan trækkes ind, med den fornødne afstand til den man overhaler - så skal man ikke overhale. GLS'en ender med for kort afstand til forankørende og alt for kort afstand til den der lige er overhalet. Det kunne aldrig være en sikker overhaling uanset hvordan de to lastbiler befinder sig. Alt for ofte trækkes der ind når de blot har passeret - hvilket medfører at deres overhaling efterlader dem med en afstand der er ALT for kort til bagvedkørende.
--
#19
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 12:56

Rapporter til Admin
#17 Hvor mange ture har du kørt? Kan du redegøre for ALLE biler du har mødt og om den nødvendige afstand er overholdt? Også de biler bagved dig? Nej. Ingen kan nogensinde sige med sikkerhed, at dette er sket, medmindre du har samtlige ture optaget og kigget dem igennem. Du svarer blot ja, for at pointere dine argumenter. Du ved godt der kan ske en masse, ikke? Og igen = med garanti du aldrig vil kunne reagere på få sekunder i visse situationer. Medmindre du er en robot vel af mærke?
--
#20
kikophil
Elite Supporter
16-07-2021 14:52

Rapporter til Admin
Ja det er helt bestemt varmt igen i dag!
--
Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
#21
Netsat_99
Monsterbruger
16-07-2021 15:38

Rapporter til Admin
#19 gå ud og dyp hovedet i isvand - du er åbenlyst så overophedet at dine kognitive funktioner har taget skade..
--
#22
Mr. WoLF
Guru
16-07-2021 15:41

Rapporter til Admin
Chaufføren skal nu møde Jobcenter
--
#23
anox
Gæst
16-07-2021 15:58

Rapporter til Admin
#0 det er uden tvivl lastbilchauførens fejl. Der skal være 2 sekenders mellemrummen til forankørende. Ser ud til at det er en landevej - 80km/t = 44,5m afstand. GLS bilen er ikke 44,5m lang, så der burde have været rigeligt plads til at komme ind efter overhalingen ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#24
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 17:40

Rapporter til Admin
#21 Ærlig talt, så har jeg lagt mærke til dig i nogle tråde efterhånden, og stort set alle gangene, så skal du sidde og være nedladende. Der er absolut ingen der kan redegøre for, at på samtlige ture de har kørt i bil, at de har overholdt afstanden for eller bagtil. Ovenikøbet, så kan det ikke være, at folk reagere på få sekunder i alle tilfælde. Har du noget til den debat, eller kommer efterfølgende svar til at være "same procedure as last time"
--
#25
Cayuse
Ny på siden
16-07-2021 18:16

Rapporter til Admin
Færdselsloven § 15 Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran. #17 Man skal altid orientere sig bagud, især hvis man påtænker at overhale forankørende eller dreje til venstre. Uanset hvad så overhaler bilen fra gls ikke sikkert pga. den modkørende
--
#26
anox
Gæst
16-07-2021 18:25

Rapporter til Admin
#25, hvis du ligger mærke til det, gasser lastbilchaufføren op/tilpasser ikke afstand til forankørende og dermed kan gls bilen ikke komme ind efter overhalingen. Det skaber en farlig situation for de modkørende. Lastbilchaufføren skal minimum holde 40m afstand til den forankørende, og det gør han ikke, han mindsker endda afstanden da han erfare overhalingen. Et klassisk eksempel på den egoisme kørsel vi har i dag og søgen efter opmærksomhed på de sociale medier via video. Situationen kunne være undgået hvis lastbilchaufføren havde løftet foden fra speederen ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#27
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 18:31

Rapporter til Admin
#26 Hvem siger det er ham der filmer, der ikke holder afstand? Hvad hvis det er lastbilen foran pga. en mindre bakke eller andet? Du dømmer en del uden at vide hvem der lige har gjort hvad. Desuden kunne det ske, ham der filmede, havde mere i gang med at holde øje med den mere tvivlsomme kørsel GLS føreren udfører..
--
#28
Cayuse
Ny på siden
16-07-2021 18:34

Rapporter til Admin
#26 Jeg er ikke uening i at lastbilen kører for tæt på foran kørende og det beskriver færdselsloven også. Nu er det ret begrænset hvor meget en lastbil kan accelerere, så afstanden mindskes ikke meget. Ikke desto mindre er det forbudt at accelerere hvis man er ved at blive overhalet. Uanset hvor langt der er imellem de to lastbiler foretager bilen fra gls ikke en sikker overhaling og burde have ventet til modkørende var væk
--
#29
anox
Gæst
16-07-2021 18:59

Rapporter til Admin
#27, det er den bagvedkørrende der skal tilpasse sin hastighed til forankørende. Det burde give sig selv. Derfor skulle lastbilchaufføren have sluppe gassen/bremset :) #28, du skal ikke være i tvivl om at jeg synes begge i klippet er nogle klaphatte. Men kun at kalde den ene for vandvidsbillist, er nu er strække den. Det er de klart begge, da situationen kunne være undgået. Til sidst i klippet ser man yderlig gls bilen starte en overhaling, hvor det er på vej til at blive dobbeltuptrukket. Jeg tviler på han når overhalingen lovligt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 19:06

Rapporter til Admin
#29 Men du kan ikke vide, i de få sekunder vi ser.. Om chaufføren der filmede, koncentrerede sig om varevognen for at passe på. Om ham foran havde bremset ned i de få sekunder forinden videoen. Man kan ikke se sådan en video og sige "han skal bare holde afstand!". Ja, ifølge loven skal han. Og han burde have gjort det. Men folk der kører bil selv ved, at du ikke altid lige holder det til punkt og prikke. Ingen kan udtale sig om, at de perfekt holder afstanden hver gang de har været ude at køre. Der er noget med afstanden, den er jeg enig i. Men jeg vil heller ikke sidde og dømme hvem der skal hvad og hvorfor, når vi ikke kender omstændighederne og når det teknisk set, kan ske for alle.
--
#31
anox
Gæst
16-07-2021 19:14

Rapporter til Admin
#30, jeg synes nu det er ret tydeligt på video'en at han accelerere da gls vognen forsøger at trække ind. Den normale og fornuftige reaktion er at sænke hastigheden. Det er tydeligt at se lastbilchaufføren holder på sit, selvom det potentielt koster liv i den anden vejbane. Det er direkte tåbelig kørsel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#32
anno
Gæst
16-07-2021 19:24

Rapporter til Admin
hvad pokker er problemt der er 5+ meter fra Gls-bilen til den foreste lastbil. han skulle bare have vented lidt længe med at trække ind.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#33
Cayuse
Ny på siden
16-07-2021 19:29

Rapporter til Admin
#29 jeg har ikke kaldt nogen vanvidsbilister men vi kan da godt blive enige om at de begge er :) Dog vil jeg sige at hvis bilen fra gls ikke havde startet den meget farlige manøvre var situationen aldrig opstået. Denne situation bliver så farligere fordi lastbilen ikke har den korrekte afstand til den foran kørende og mindsker afstanden en anelse da denne bliver overhalet
--
#34
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 19:31

Rapporter til Admin
#31 Hvordan er det tydeligt? For det kunne være ham foran sank farten. Og som skrevet før, så kan folk godt lide at spille hellige og tro det aldrig sker for dem. Hvorfor være så fordømmende imod en situation vi intet ved om udover en afstand levede ikke op til kravet ifølge loven. Det sker hver evig eneste dag og med garanti mange gange over den periode folk herinde har kørt i en bil.
--
#35
Cayuse
Ny på siden
16-07-2021 19:32

Rapporter til Admin
#32 Problemet er at der kommer modkørende.
--
#36
anox
Gæst
16-07-2021 19:43

Rapporter til Admin
#34, det vurdere jeg nu på baggrund af fysikkens love. Jeg tror simpelthen ikke på gls bilen sagtner farten. For mig er det tydeligt at se lastchaufføren føler sig provokeret og holder på sin ret til at køre hvor han er, selvom han bryder loven. Du skal tænke på han giver gls føren en ordentlig overhaling bagefter og får ham fyret. Kort sagt, havde afstand været tilstedet, havde problemet ikke opstået. Langt de fleste uheld kunne undgåes hvis der blev holdt afstand. Og med tanke på at en lastbil skal have nogle flere meter at standse på, er det tumpe kørt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#37
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 19:48

Rapporter til Admin
#36 Du vurdere men tror. Lastbilen foran kunne have sunket farten. Så det så ud til, at ham der filmer, øgede hans. For dig er det tydeligt, men du kender jo ingenting til det. Havde afstanden været der, så var det stadig alt for tæt på, at ham gls bilen befandt sig på den modkørende. Så var det stadigvæk uforsvarlig kørsel. Så hvori er fysikkens lov, at 2 lastbiler kører, så er det automatisk ham bagved, der øger farten? Kunne det tænkes ham foran sank hans? Ja.
--
#38
anox
Gæst
16-07-2021 20:38

Rapporter til Admin
#37, vi bliver ikke enig, så ingen grund til at fortsætte ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 20:51

Rapporter til Admin
#38 Også helt fint. Bedre at gøre dette end at begynde med alt muligt andet. Jeg forstår skam godt hvad du mener, men jeg holder bare et lidt mere objektivt syn på det, eller prøver på :)
--
#40
MFPedersen
Ultrabruger
16-07-2021 22:49

Rapporter til Admin
#39 Bare link til google og sig at det konkrete bevis findes masser af steder på nettet - case closed, end of discussion! :D
--
3700X - Gigabyte X570 I - Dark Rock Pro 4 - Intel 660P M.2 1TB - Vengeance LPX 3600 C18 - 5700 XT Red Devil - SF750 Platinum - Define Nano S - XG32VQR
#41
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 22:50

Rapporter til Admin
#40 Pff haha, den var god.. Tja, i forhold til den anden vedkommende, så sluttede det her nu mere normalt så at sige
--
#42
Cykle35
Semi Supporter
16-07-2021 22:51

Rapporter til Admin
Kan vi ik alle blive enige om at ham GLS fidusen laver en snotdum overhaling der burde koste et klip eller 2 og lastbilen der filmer burde have et der er større for ikke at bremset/løftet foden fra speederen for at give plads. Når de blødninger på vejen gør netop dette ved mig for at spare ca.20sekunder og sætte andre folks liv i fare giver jeg da plads da jeg mener der er mere øl der skal drikkes og flere ture i Sommerland med mine børn før jeg skal herfra og gud nåde trøste mig hvis jeg fik et handicap eller mine børn kom til skade/døde af dette for så overlevede vedkommende nok ikke lang tid efter han fik en dom på 1000kr og 6mdr betinget fængsel. Vi har sku alle et ansvar for at beskytte hinanden mod disse idioter og håber da lastbil chaufføren også får en reprimade!
--
5800x + 6800XT Custom H2O MEG B550 UNIFY-X + AX860i 2x16Gb DualRank 3600mhz 14-14-14-34 Mi 34" Curved
--
Sidst redigeret 16-07-2021 22:53
#43
Chucara
Mega Nørd
16-07-2021 22:55

Rapporter til Admin
https://koerekort-guiden.dk[...] Som hovedregel må du overhale, hvis: - Overhalingen sker uden fare - Vejen er fri for modkørende på en tilstrækkelig lang strækning - Forankørende ikke giver tegn til at ville overhale - Bagfrakommende ikke er begyndt at overhale - Du kan komme ind i trafikstrømmen uden at forulempe den øvrige trafikanter, efter du har overhalet - Du ikke overtræder forbud mod overhaling (skiltning) Jeg kan i hvert fald spotte 3 af disse der ikke er opfyldt. 110% GLS chaufførens skyld.
--
#44
Mango
Semi Nørd
16-07-2021 22:58

Rapporter til Admin
Det er ulovligt at skærme, dvs. at sætte farten op, så en forbikørende bilist ikke kan overhale. Straffen er desuden ret hård, da det er forbundet med bevidst at forsøge at gøre skade/dræbe andre.
--
#45
Cykle35
Semi Supporter
16-07-2021 22:59

Rapporter til Admin
Fuldstændig ligegyldigt hvem der laver fejlen. Hvis en fodgænger kravler over vejen, bremser man da for ik at køre personen ned Her burde lastbilen bremse for ikke at GLS brager ind i en modkørende. I denne situation er færdselsloven/reglerne pisse ligegyldige.
--
5800x + 6800XT Custom H2O MEG B550 UNIFY-X + AX860i 2x16Gb DualRank 3600mhz 14-14-14-34 Mi 34" Curved
#46
Netsat_99
Monsterbruger
16-07-2021 23:14

Rapporter til Admin
Held og lykke med at få JTP overbevist om at han IKKE har ret… manden er faktaresistent.
--
#47
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 23:20

Rapporter til Admin
#46 Så du har intet nyt fra #21 og kører videre med dit personlige fnidder. Vis mig hvor fakta ikke spiller en rolle for mig. Og ja, lidt ironisk du skal anklage mig for ting du skal bevise, ikke sandt?
--
#48
WakeyWakey
Supporter Aspirant
16-07-2021 23:37

Rapporter til Admin
Hvis afstanden mellem foran kørende lastbil og lastbilen der filmer mindskes. Så har lastbilen der filmer lavet en fejl. Uanset om foran kørende lastbil så har sænket farten, så må lastbilen der filmer sænke den sammen med ham. At lukke hullet i den situation der er fuldkommen sindssygt i min mening. Han prøver jo bevidst at slå GLS chaufføren ihjel fordi han laver en dum og farlig overhaling. Nogle af de lastbil chauffører vi har herhjemme er fuldkommen knækket oveni brættet. Jeg kører omkring 100-150 tusinde kilometer om året da jeg arbejder som kurér, og jeg ser jævnligt lastbiler der lige er ude og vende i rabatten, trækker direkte ud foran bagved kørende for at overhale og skabe ekstremt hårde opbremsninger, overhaler i overhalingsforbud, eller kører rundt med trailer uden lys på i tæt tåge osv. Og generelt ikke holder afstand til foran kørende. At man har så lidt respekt for menneskeliv er fuldkommen sygt oveni hovedet i min mening. 20-40 tons dræber altså! Og btw. Tak til ham chefen der fyrrede GLS manden, det ligner heller ikke noget det der....
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
#49
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 23:39

Rapporter til Admin
#48 Men vi ved jo netop ikke, hvad ham der filmede oplevede. Sad Gls manden i bagdelen på ham, dyttede han inden klippet. Man tænker ikke altid over at bremse ned, hvis man holder øje med en der drøner opad siden på en. Især ikke hvis den foran bremser eller sænker farten pga. en bakke.
--
#50
WakeyWakey
Supporter Aspirant
16-07-2021 23:53

Rapporter til Admin
#49 Jeg er fuldkommen ligeglad med hvad man "ikke tænker over" hvis du kommer kørende med 80 i en 50 zone tror du så også bare du lige kan tørre den af på politiet med at du ikke lige tænkte over det? En lastbil chauffør kører så meget på landevejene at hvis de ikke kan tænke sig til sådan en lille ting som at holde afstand og give plads. Så skal man have det licens frataget...
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
--
Sidst redigeret 16-07-2021 23:53
#51
Slettetbruger4055
Semi Supporter
16-07-2021 23:57

Rapporter til Admin
#50 Det er en helt anden situation du beskriver og forsvarer dig selv med. Kender du til noget i den her situation, udover det lille klip du kan se? Ved du om ham der filmer, havde set gls føreren svinge rundt bagved? Ved du om selvsamme person, havde set en aggrassiv gls bil, der fræsede op på siden af ham for at komme ind foran? Ved du om få sekunder før dette klip, der måske var rigeligt med afstand, men ham der filmede ikke nåede at reagere i det split sekund nok til at bremse, hvis ham foran bremsede eller sank farten pga. en bakke? Jeg er enig i, at afstanden ikke er i orden, men du har ligesom nogle faktorer du kun kan spekulere dig frem til, medmindre du har udsagn eller en anden video, der viser disse ting. Kan godt ske du er ligeglad, men så det jo godt du ikke er ham, der skal sidde og dømme noget her. Du, sammen med alle andre her, har med garanti haft minimum en episode, hvor I heller ikke holdte afstanden, hvor der sikkert tilmed kunne have sket noget eller I ikke nåede at reagere på det splitsekund det nogle gange faktisk kræver.
--
Sidst redigeret 16-07-2021 23:58
#52
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 00:06

Rapporter til Admin
#51 Jeg forholder mig til det som der er vist i klippet Han lukker hullet og holder ikke afstand. Alt det der hvis og hvis er fuldkommen tåge snak. Om GLS chaufføren så havde peget på lastbilen der filmer med en bazooka. Så skulle han stadig have jokket på bremsen og ikke lukket hullet..
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
#53
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 00:11

Rapporter til Admin
#52 Det er da tågesnak, at give en skylden for noget der ikke nødvendigvis er den chaufførs skyld. Kunne det tænkes, at den foran var den der sank farten ned og ham der filmer, havde mere travlt med at fokusere på gls føreren? Kan du med garanti sige, at du altid har overholdt loven til punkt og prikke, til enhver lille meter? At hver gang du har kørt, at du ALDRIG har gjort noget forkert? At noget skete, hvor du ikke var skylden i det, men andre? Det er ligesom at forsvare en cyklist drøne med 30km i timen ud i et kryds og give bilisten skylden for ikke at kunne nå at reagere fordi føreren allerede var over halvvejs i svinget. Det er så underligt at læse alle disse regelryttere herinde.. "Du skal bare gøre sådan og sådan!!!!!". Ja, men I har sgu med garanti selv haft en del episoder man kunne sige selvsamme om jer, hvor I måske ønskede, at personerne der dømte jer, kendte til HELE situationen.. Og at "hvis og hvis" faktisk var brugbar.
--
#54
Netsat_99
Monsterbruger
17-07-2021 00:31

Rapporter til Admin
#53 selverkendelse er åbenlyst ikke din stærke side..
--
#55
Cayuse
Ny på siden
17-07-2021 02:30

Rapporter til Admin
#53 Det har intet med regelrytteri at gøre eller hvordan vi andre kører i trafikken. Der er kun en person der har ansvaret for hvordan lastbilen der filmer føres og det er chaufføren. Ingen andre. Det gør sig selvfølgelig også gældende for chaufføren i bilen fra gls. Chaufføren i bilen fra gls foretager en farlig overhaling og chaufføren i den filmende lastbil gør ikke nok for at forhindre at afstanden til den foran kørende mindskes. Begge chauffører er med til at skabe en farlig situation.
--
#56
MortenBC
Supporter Aspirant
17-07-2021 07:43

Rapporter til Admin
Jeg er holdt med at sende pakker med GLS, vil ikke støtte deres chauffører. Jeg ser mange GLS biler til dagligt og det føles nærmest som om at de alle kører råddent og uhensynsløst. Man skulle tro at GLS chauffører havde trukket deres kørekort i en automat. Det virker tåbeligt at køre sådan i en firmabil. Igår overhalede jeg en på motorvejen, som slingrende og kørte oven i striberne på vejen selvom der var meget trafik ( Odense ). Han sad med fødderne på instrumentbrættet og styrede med benene. Havde en bekendt som kørte lidt længere fremme, han sagde at de også sad og slossede i bilen og der for slingrende mega meget. Hvad foregår der? ( Flot repræsentation af GLS )
--
#57
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 14:55

Rapporter til Admin
#53 "Kunne det tænkes, at den foran var den der sank farten ned og ham der filmer, havde mere travlt med at fokusere på gls føreren?" svar: Så er det stadig hans skyld for at være uopmærksom... Han skal stadig holde afstand om han sænker farten eller ej, så skal chaufføren adjustere med ham. Igen tågesnak. "(Kan du med garanti sige, at du altid har overholdt loven til punkt og prikke, til enhver lille meter? At hver gang du har kørt, at du ALDRIG har gjort noget forkert? At noget skete, hvor du ikke var skylden i det, men andre? Det er ligesom at forsvare en cyklist drøne med 30km i timen ud i et kryds og give bilisten skylden for ikke at kunne nå at reagere fordi føreren allerede var over halvvejs i svinget. Det er så underligt at læse alle disse regelryttere herinde.. "Du skal bare gøre sådan og sådan!!!!!". Ja, men I har sgu med garanti selv haft en del episoder man kunne sige selvsamme om jer, hvor I måske ønskede, at personerne der dømte jer, kendte til HELE situationen.. Og at "hvis og hvis" faktisk var brugbar.)" svar: Det her gider jeg slet ikke svare på, nu gik emnet på chaufføren af lastbilen, ikke om jeg har gjort noget forkert. Tænker også selv politimænd har prøvet at parkere over tid, derfor bliver det ikke mindre ulovligt af den grund. Uopmærksomhed er ikke en lovlig grund til at overtræde færdselsloven i en sådan grad at et andet menneske dør. Og ja GLS manden overtræder den også, meget kraftigere, men nu gik snakken på lastbilchaufføren.
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
--
Sidst redigeret 17-07-2021 14:58
#58
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 15:11

Rapporter til Admin
#57 Så du mener simpelthen, det gør ligemeget, at en varevogn suser rundt bagved en, suser opad siden og tvinger føreren ud i rabatten? For han skal bare være opmærksom? Ah du gider simpelthen ikke svare på noget blot fordi det ikke har noget med emnet at gøre, ligesom dit eksempel i #50? Uhm, jeg tror nu nærmere, du kan lide at liste reglerne op og forsvare dig selv med "de skal overholdes til punkt og prikke, BASTA!". Men i realiteten ved vi jo, der er ingen der har flere køreture bag sig, der kører perfekt hver evig eneste gang. Du bliver filmet, hvor du slår til en. Som din logik siger, så skal du også dømmes på den. For du er som sagt, ligeglad med "hvis og hvis". Ergo skal folk ikke vide, at vedkommende du slog i videoen, slog først. Truede dig eller andet. Det skal vi ikke tænke på, men kun forholde sig til videoen. #54 Du ævler stadigvæk. Kom gladeligt ind i privatten eller skriv her om dine beviser for dine personlige fnidder til udsagn.
--
#59
Cayuse
Ny på siden
17-07-2021 18:37

Rapporter til Admin
#58 Uanset hvilken logik du forsøger at følge eller hvilken scenarie du forsøger at sætte op. Så er det chaufføren i den filmende lastbils ansvar at holde afstand til foran kørende. Som tidligere nævt: Færdselsloven § 15 Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran. Lastbiler og busser er køretøjer med særlig hastighedsbegrænsning. Jf. § 43. Det retfærdiggør selvfølgelig ikke chaufføren i gls bilens tåbelige og farlige overhaling. Jeg tænker dog at en hver fornuftig chauffør ville kunne forudse at en farlig situation er ved at opstå og tilpasse hastigheden derefter, så chancen for uheld minimeres. I det viste klip fortsætter chaufføren sin aggressive kørestil på den foran kørende bil fra gls, efter at den farlige overhaling er fuldført. Ikke imponerende efter min mening. God lørdag
--
#60
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 18:41

Rapporter til Admin
#59 Jeg har heller aldrig påstået andet. Men visse folk sidder her og jagter ham der filmer, som om han bare skal straffes for hårdt, når de ikke aner hvad der foregik før filmen, eller om ham foran havde bremset få sekunder forinden videoen og ham der filmer ikke nåede at reagere. Ligesom det sker for alle andre der kører, det er ikke altid man selv lige holder reglerne til punkt og prikke, og jeg synes ikke man burde dømme en situation som denne, når man ikke har alt info foran sig. Ligesom eksemplet med, man selv bliver filmet i en dårlig situation, men hvis man havde set en længere film, hvor noget andet skete og det var derfor man gjorde som man gjorde, så var bedømmelsen en helt anden.
--
#61
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 20:27

Rapporter til Admin
#60 "(Jeg har heller aldrig påstået andet) Meanwhile #53 (Det er da tågesnak, at give en skylden for noget der ikke nødvendigvis er den chaufførs skyld.) Har aldrig i mit liv skrevet med en person der modsiger sig selv så meget som du gør, selv i #60. Uopmærksomhed er ikke en undskyldning, forstå det dog. Hvis han havde kørt et barn ned i et lyskryds fordi han lige var uopmærksom ville du så også skrive alt det lort du skriver der? Er det dig der er chaufføren?
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
--
Sidst redigeret 17-07-2021 20:29
#62
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 20:28

Rapporter til Admin
#61 Du ved vel hvad ordet "nødvendigvis" betyder? Du ved vel, at jeg er enig i, at afstanden er forkert? Du ved vel hvad jeg har skrevet om? At man kan ikke dømme en situation udfra få sekunders klip. Du svarede heller ikke på, om andre skal dømme dig på samme måde.
--
#63
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 20:30

Rapporter til Admin
#62 Jeg svarer ikke på noget der slet ikke omhandler det klip der, hvorfor skulle jeg det? 'Igen efter edit: Uopmærksomhed er ikke en undskyldning, forstå det dog. Hvis han havde kørt et barn ned i et lyskryds fordi han lige var uopmærksom ville du så også skrive alt det lort du skriver der? (amen det er barnets skyld fordi det lige gjorde sig usynlig eller lagde og slingrede på cykel bagved)
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
--
Sidst redigeret 17-07-2021 20:35
#64
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 20:33

Rapporter til Admin
#63 For at debattere vedrørende det vi har haft gang i, og dit syn på tingene med : du er ligeglad med hvad der er sket, chaufføren der filmede SKAL bare holde afstand. Men du tager ikke i betragtningen noget som helst af det jeg har skrevet, dertil jeg gav dig et eksempel vedrørende dig selv, om du vil dømmes af andre udfra lignende klip. Hvortil du så afviser at svare, for du ved det vil gå i strid imod det du tidligere har udtalt dig om. Skal jeg svare på dit eksempel, når du ikke gør det omvendt? Hvis du synes det er lort, så det vel kun et spørgsmål om, hvorfor svarer du så?
--
#65
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 20:34

Rapporter til Admin
#64 Godt vi lukker den her, håber aldrig du kommer i retten med trafikforseelser, for så bliver du godt nok slagtet hvis du bruger undskyldningen at du var uopmærksom. Hyg dig :)
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
#66
Cayuse
Ny på siden
17-07-2021 20:35

Rapporter til Admin
#60 1. Jeg tror de fleste af os er enige i at chaufføren fra gls foretager en meget farlig overhaling. 2. Som færdselsloven er opbygget er der intet der retfærdiggør at chaufføren i lastbilen er med til at optrappe en i forvejen farlig situation. Chaufføren i lastbilen skal sørge for at holde afstand til foran kørende, også når man er blevet overhalet. Sådan er loven.
--
#67
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 20:36

Rapporter til Admin
#65 Tja, kan sige det samme om dig. Fin projektering du har gang i. Hvis du dømmer folk udfra få sekunders klip uden at kende baggrunden til hvad der skete før osv. Så dømmer du alt for hurtigt. Igen, du bliver filmet, hvor du slår en ned. Skal du så dømmes for vold? For ifølge dig : du er ligeglad med hvad der er sket udover hvad der vises i filmklippet. Ergo dømmer du folk på det du kan se. Ergo skal du så også dømmes for vold, selvom få sekunder inden, var du truet på livet og der var tale om selvforsvar. Yup, hyg dig. #66 For sidste gang : dem der end skal sidde og diktere reglerne op, har med garanti på et eller flere tidspunkter i deres liv, selv ikke holdt afstand eller andet. Igen, der kan være sket meget få sekunder før. Føreren foran bremsede, kom opad en bakke. Eller ham der filmede, lagde mærke til den vanvidskørsel der kom bagfra og var ikke opmærksom på, at han kom lidt for tæt på ham foran. Og ja, afstanden er ikke i orden, men jeg synes bare ikke man kan tillade sig at dømme noget når man ikke har hele kontekstet.
--
Sidst redigeret 17-07-2021 20:38
#68
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 20:49

Rapporter til Admin
#67 Så hjernedødt dårligt eksempel, selvforsvar er lovligt, dvs hvis han var blevet sparket i hovedet eller truet med en kniv inden var ham på filmen der slår i sin fulde lov... Uanset om CHAUFFØREN så er blevet PEGET PÅ MED EN BAZOOKA er det stadig hans ansvar at holde afstand, at køre længere op i røven på en forankørende lastbil så ham der overhaler farligt, IKKE kan trække ind, er ikke noget "selvforsvar" og UANSET hvad der er sket op til UANSET, ingen fucking eksempel eller "hvad nu hvis" retfærdiggøre det, og uopmærksomhed er den værste undskyldning nogensinde!
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
#69
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 20:58

Rapporter til Admin
#68 Her er du igen. Og igen skal du nedgøre eksempler. Du har jo ligesom selv udtalt dig om, at du er fløjtende ligeglad med hvad der kunne være sket udover det vi så i videoen. Så synes du jo også det er fair, du bliver dømt for vold i den video, for hvis du dømmer en udfra en video alene, så må andre jo også dømme dig udfra videoen alene og ikke lytte til "hvis og hvis". Og igen. Du har med garanti flere ture, hvor du heller ikke holdte afstanden eller andet. Hvis du så en svæve rundt bagved og køre vanvidskørsel henad din side, så vil du nok også være ligeglad med om afstanden til vedkommende foran var 40 meter eller 5. Jeg har aldrig skrevet, at hvad-nu-hvis retfærdiggøre noget her. Jeg har også skrevet, at jeg er enig i, at afstanden ikke var ok. MEN jeg gider bare ikke dømme andre, for en situation jeg ikke kender til, udover få sekunder i en video. OG at der kunne være sket op til flere ting forinden, der gjorde, at afstanden ikke kunne overholdes. Og dertil svarede du, op til flere gange, du er ligeglad med at tænke udover videoen tillader. Ergo må du jo også være ligeglad, hvis andre filmede dig i en uheldig situation, og dømte dig alene udfra dette. Tænk hvis det var dig, der havde filmet dette. Og havde en forklaring om, at du havde lagt mærke til, at gls føreren havde svunget løs bagved dig og kørt ekstremt opad din side, hvor du lagde mærke til det og ikke tænkte over, at du begyndte at speede lidt op. Eller at få sekunder inden videoen, der bremsede ham foran eller kørte opad en bakke, som du ikke havde taget forbehold for, fordi en gls fører, kørte ret besynderligt. Men nej. Du er jo ligeglad. Det fint at dømme fra en video alene. Ergo må det jo gå begge veje.
--
#70
master
Gæst
17-07-2021 20:59

Rapporter til Admin
#67 Og ja, afstanden er ikke i orden, men jeg synes bare ikke man kan tillade sig at dømme noget når man ikke har hele kontekstet. Nu er filmen frigivet af lastbilchaufføren og klippet som du siger. Men det er naivt at tro, at filmen ike er klippet således at det sætter lastbilchaufføren i det bedste lys. Derfor falder dit argument til jorden. Den aggrasive kørsel for begge parter kunne tyde på vejvrede og klippet er kulminationen heraf. Den efterfølgende vredesudbrud fra lastbilchaufføren er en understøttende handling. Var dig mig der var den modkørende, ville jeg melde dem begge, og prøve om sagen ikke kunne komme over i straffeloven for konkret fareforvoldelse. De fortjener begge som minimum betinget frakendelse, men gerne en strafferetslig dom.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#71
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 21:02

Rapporter til Admin
#70 Det er da naivt, at forsvare sig selv med "den må være klippet", uden at du ved den er. Så det godt du ikke er dommer. Ellers vil jeg sige stakkels borgere, der kom ind til dig.
--
#72
master
Gæst
17-07-2021 21:25

Rapporter til Admin
#71, godt forsøgt troll ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#73
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 21:26

Rapporter til Admin
#72 Jeg troller ikke. Men du har jo åbenbart info om, at videoen er klippet. Noget du vil dele, eller postulere du ?
--
#74
WakeyWakey
Supporter Aspirant
17-07-2021 21:49

Rapporter til Admin
#69 Nu synes du altså afstanden ikke er "ok" Jeg tror også du troller, det er jo det jeg hele tiden har sagt at afstanden ikke er i orden. Tosse
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
#75
Slettetbruger4055
Semi Supporter
17-07-2021 21:53

Rapporter til Admin
#74 Og der kommer den. Så skal du kalde mig tosse, fordi du ikke kan forsvare dig selv. Jeg har aldrig påstået, at afstanden var i orden. Jeg har ligesom forklaret den en del gange efterhånden. Siden du heller ikke svarede på resten, så antager jeg du er enig?
--
#76
Cayuse
Ny på siden
18-07-2021 01:23

Rapporter til Admin
#75 Du har ret, vi kender intet til hvad der er foregået inden den farlige overhaling udføres på videoklippet. De to chauffører har måske generet hinanden, de har måske haft en dårlig morgen. Vi ved det ikke men det er heldigvis også fuldstændig irrelevant i denne situation. Færdselsloven er ikke opbygget på en sådan måde, hvis en trafikant opfører sig hensynsløst (hvilket jeg mener chaufføren i bilen fra gls gør) i trafikken at det også giver andre trafikkanter ret til at opføre sig hensynsløst eller tilsidesætte færdselsloven og bringe andres liv i yderligere fare (hvilket jeg mener chaufføren i lastbilen gør ved ikke at sørge for at afstanden til foran kørende øges). Der er kun en person der har ansvar for hvordan et køretøj føres og det er chaufføren. Det er også fuldstændig irrelevant hvordan vi andres færdes i trafikken i denne situation, da vi ikke påvirker den omtalte situation.
--
#77
WakeyWakey
Supporter Aspirant
18-07-2021 14:17

Rapporter til Admin
#76 Tror han troller, han har allerede fået det skåret ud i pap. Bare drop det :D
--
Main: I7 10700K - RTX3060 Pegasus - Strix z490-i - 32gb cl 12 2400mhz - Velka 3 - Noctua NH-D9i - 1tb 970 m2. Miner: z270-e, 7600k. 4x 3070 2x 3060ti
#78
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 14:28

Rapporter til Admin
#76 Jeg har heller aldrig påstået, at afstanden var ok eller ham der filmer ikke har lavet en fejl. Men som jeg har skrevet en del gange, så ved vi netop ikke hvad der er sket. Og ingen herinde kan bevise, at de selv har kørt perfekt, eller ville gøre i samme situation. #77 Jeg har skam forstået den, men den burde gå begge veje. Og det gør du netop ikke. Og du svarer heller ikke på de spørgsmål jeg gav dig. Måske du burde udvide dit syn på denne debat.
--
#79
Jimminez
Mega Supporter
18-07-2021 15:26

Rapporter til Admin
lastbilerne køre minimum 80 km't på landeveje og ikke under så GLS bilen overhælder ulovligt
--
Sidst redigeret 18-07-2021 15:27
#80
Cayuse
Ny på siden
18-07-2021 16:18

Rapporter til Admin
#78 Der findes ingen formildende omstændigheder for at chaufføren i lastbilen er med til at optrappe en allerede farlig situation. Den kan ikke diskuteres. Loven er klokkeklar uanset hvad der er sket inden overhalingen. Hvad er det der gør at du bliver ved med at blande andre trafikkanters adfærd ind i situationen?
--
#81
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 16:26

Rapporter til Admin
#80 1, vil du dømmes udfra et videoklip, der sætter dig i en uheldig situation? Hvis du fik forklaret eller andet kunne bevise, at du havde ret til din handling, så kunne du undgå bøde eller dom. 2, folk herinde elsker at ride på reglerne og skal pointere om og om igen med "det her står i færdselsloven! Han SKAL bare overholde den!". Der er jo ingen der kan garantere, at de ikke på et eller andet tidspunkt selv ikke overholder reglerne til punkt og prikke. Hvis de stod i samme situation, vil de selv ønske, at dommeren f.eks. lyttede til, at fordi man ikke overholdte afstand var pga. den farlige gls fører eller fordi den foran kunne bevises at have bremset ned få sekunder forinden og man dermed ikke kunne nå at bremse op selv, da man lagde mærke til den fører komme op på ens side. Derfor jeg bringer det op. For ja, en afstand skal holdes, men nej, man skal da ikke bare dømme løs udfra en video, ligesom der heller ikke skal dømmes udfra et billede, hvis der var andre forklaringer til hvad der foregik. Så kan jeg tilspørge dig, vil du dømmes for vold for et videoklip, der viser dig slå en anden ned? Eller vil du hellere slippe, fordi få sekunder forinden, truede den anden dig på livet eller der foregik andre ting? Vi er netop ikke dommere eller andet her. Og ligemeget hvad, vil sager som disse alligevel skulle undersøges, hvis det kom dertil.
--
#82
Cayuse
Ny på siden
18-07-2021 17:01

Rapporter til Admin
#81 Hvis jeg har opført mig tåbeligt i trafikken og evt. bragt andres liv i fare samt det er optaget på video, er det da kun rimeligt at jeg dømmes. Ellers er der da noget helt galt i systemet. Færdselsloven er opbygget sådan at vi alle kan færdes så sikkert som muligt, hvis vi overholder den. Den er ikke til fortolkning. Men lad os antage at lastbilchaufføren har generet chaufføren fra gls rigtig meget, ved at trække ud og tage udsynet så der ikke kan overhales, sænke farten osv. Giver det det så chaufføren fra gls ret til at fortage den farlige overhaling? Nej det gør det ikke! Heller ikke i den omvendte situation. Loven skal overholdes. Nu findes retten til nødværge jo men den giver ikke mig ret til at udøve vold. Den giver mig retten til at forsvare mig. Ikke andet. Iøvrigt en underlig sammenligning. Vi debatterer et videoklip optaget af en lastchauffør, som viser en farlig overhaling og en optrapning af den farlige situation. Ikke hvis og hvis eller hvordan vi andre kører i trafikken. Uanset hvordan du og jeg kører i trafikken påvirker vi ikke den omtalte situation.
--
#83
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 18:41

Rapporter til Admin
#82 Men der er visse situationer, hvor du måske har lignet en, der har gjort noget dumt, men hvis man kendte hele historien, så var sagen noget helt andet. Ligesom det eksempel jeg har givet. Jeg synes ikke man skal sidde og dømme folk udfra en halv historie. Og fordi jeg bringer op om , hvordan I har kørt, så det jo langt fra alle der kører perfekt eller lige efter loven til punkt og prikke. Og synes det lidt trist, at man sidder herinde og råber op om "straf ham! Han holdte ikke afstand!", når nu I for eksempel heller ikke altid gør det. Og i visse situationer må man bryde loven for at gøre det man mener der er mest sikker for alle. Ligesom at blive truet, så slå vedkommende ned. Det vil, igen, være trist hvis man blev dømt for vold, fordi der kun blev optaget det tidspunkt, hvor man slog til personen, og ikke de få sekunder før, man f.eks. blev truet med kniv eller andet.
--
#84
Cayuse
Ny på siden
18-07-2021 19:22

Rapporter til Admin
#83 Jeg ved ikke om der er nogen der råber “straf ham” men jeg synes ikke lastbilchaufføren fremstår som et godt eksempel i den video. Som sagt kan jeg ikke komme på en god grund til at lastbilchaufføren optrapper en allerede farlig situation men hvis du kan vil jeg gerne høre den? Jeg forstår ikke hvordan dine sammenligninger til vold kommer ind i billedet. Hvis jeg skulle udøve “forebyggende” vold alle de gange jeg er blevet truet, ville jeg med rette blive dømt for vold.
--
#85
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 19:30

Rapporter til Admin
#84 Jeg synes også der er tale om et eller andet, da afstanden ikke er i orden. Jeg sammenligner ikke med vold. Jeg bruger et eksempel. Der er forskellen nemlig. For folk dømmer udfra et foto eller i den her sag, en video. Men da vi ikke ved hvad der eventuelt kan have sket, så synes jeg det er lidt synd at råbe op om, at chaufføren også har lavet en fejl, der ikke nødvendigvis er hans eller hendes. Ligesom med jer og ude i trafikken. Der kan ske mange ting, der gør, at man ikke altid kan overholde reglerne. Og så vil det vel også være rart for jer, at folk fik hele historien af vide, inden man evt. selv blev dømt. Det er mere derhen jeg tænker :)
--
#86
anox
Gæst
18-07-2021 19:45

Rapporter til Admin
#85, video'en viser tydeligt lastbilen bryder færdselsloven og måske straffeloven. Hvad der er forgået inden er sagen uvedkommende. Det er ikke få meter, men mange meters afstand der mangler.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#87
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 19:52

Rapporter til Admin
#86 Men folk vil jo gerne have en chance for at bevise, hvad der evt. var skyld i, at man ikke kunne overholde afstanden. Det samme vil i jo også, hvis i kunne forklare jer ud af, hvad der kunne have blevet en bøde eller dom. Og jeg ved godt hvordan reglerne er og hvordan systemet er. Men nu er vi jo ikke dommere, men almindelige mennesker, der debattere om det. Og derfor jeg selv har en mening om, at man ikke skal lege dommer, men prøve at se mere objektivt på tingene, for ligesom der, har man selv været i situationer, hvor man ikke kunne overholde reglerne, pga. et eller andet. Hvis man skal gå 100 efter reglerne, så skulle folk have været meldt for at scamme med de soundbare. Så skulle andre meldes for at sælge noget dyrere end hvad de havde købt ind til.
--
Sidst redigeret 18-07-2021 19:54
#88
Cayuse
Ny på siden
18-07-2021 19:55

Rapporter til Admin
#85 Du har ret i vi ikke kender hele historien men er den relevant? Tænker du der kan være en god og formildende forklaring på at lastbilchaufføren optrapper den i forvejen farlige situation?
--
#89
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 20:00

Rapporter til Admin
#88 Måske. Det skal jeg jo ikke kunne sige. Jeg kan heller ikke svare på, hvad man selv vil gøre i situationen. Har man en der kører vanvidskørsel opad ens side, så det jo ikke til at sige hvad man vil have gjort. Det jo ikke altid man kan reagere fuldt ud efter reglerne i givne situationer. Min mening er blot, jeg synes det er synd man skal dømme en anden fører, udfra ting man ikke lige ved. Og ja, afstanden er ikke overholdt og han har sikkert også skylden for det. Der er bare et par "hvad nu hvis" tanker, der gør, at jeg ikke kan dømme personen udfra klippet alene.
--
Sidst redigeret 18-07-2021 20:01
#90
Cayuse
Ny på siden
18-07-2021 20:44

Rapporter til Admin
#89 Vi kan vel godt blive enige om at det er uhensigtsmæssigt reaktion at mindske afstanden til foran kørende i en periode på mere end 5 sek. når man er ved at blive overhalet? Som jeg har forstået det er lastbilchaufføren selv der har været med til offentliggøre videoen. Netop for at dømme en anden chauffør. Så tænker jeg det er tilladt at ytre sin mening om begge chauffører.
--
#91
Slettetbruger4055
Semi Supporter
18-07-2021 20:46

Rapporter til Admin
#90 Jeg tillader skam altid, at folk ytre sig som de vil. Hvad enten det er negative eller med andre meninger. Man kan jo ikke have ens meninger om alt og det er også helt fint. Men det skal vel også være tilladt at have hver sin holdning. Jeg bekymre mig heller ikke for om jeg får ret eller folk er enige. Jeg kan også tage fejl. Man lærer forhåbentligt af tingene. :)
--

Opret svar til indlægget: Overhale medløbere?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE