* Uofficiel Black/White liste V3
|
Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Apple - nægter at give sigAf Bruger Slettetbruger4379 | 04-07-2020 18:37 | 4535 visninger | 63 svar, hop til seneste
Hejsa
Jeg står i det problem, at jeg har en endeløs diskussion med Apple.
Det drejer sig om en iPhone 11 Pro Max som jeg købte hos dem i september, pludselig stoppede med at virke signal, mikrofon og højtaler mæssigt. Jeg henvender mig hos Mentech i Odense, da jeg ved lejlighed var der, og bliver oplyst at jeg skal have en sag igennem Apple først.
Dette får jeg så gjort 4. juni. Her bliver jeg oplyst at UPS ville komme efter en hverdag med en pakke, og der skal jeg lægge telefonen i. Alt er fint. Dog dukker UPS ikke op, og efter over en uge, kontakter jeg Apple igen. Her er vi ved den 15. juni. De annullerer den tidligere reparation og opsætter en ny. Endnu engang sker der intet. Den 18. juni forsøger jeg igen. Heller ingen ting. 24 juni prøver jeg igen, og her dukker en UPS mand pludselig op dagen efter, og skal afhente min telefon. Jeg tror nærmest det hele er en joke, og fortæller ham at den skal i en kasse først. Han forlader derefter stedet og jeg kontakter Apple en gang til. De fortæller at det er internt der er sket en fejl.
I mandags forsøgte jeg så for 5. gang og der sker stadigvæk ingenting. I går fik jeg simpelthen nok, og kontaktede Apple og gav dem en skideballe. Jeg henviste til dette link, hvor der står følgende: https://www.apple.com[...]
Hvis et produkt er fejlbehæftet, kan forbrugeren særligt gøre brug af rettighederne i den danske købelov. Det fremgår blandt andet af den danske købelov, at forbrugeren, forudsat at denne har foretaget en reklamation inden for en rimelig tid, i en periode på to år gældende fra leveringsdatoen har ret til at gøre et krav gældende direkte over for sælger for så vidt angår mangler ved det købte produkt, og som udgangspunkt har du efter eget valg ret til 1) at få produktet repareret, 2) at anmode om levering af et erstatningsprodukt, 3) at anmode om et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller 4) at ophæve aftalen, hvis manglen må anses som væsentlig.
Jeg valgte her at bede om at få punkt nummer 4. opfyldt, og derved få pengene tilbage. Det nægtede Apple, da de skulle vurdere produktet først. Dette er til dels forståeligt, men da jeg ikke har penge og overskud til at tage toget til København eller Odense, så anmodede jeg i det mindste om at få refunderet de omkostninger det ville koste mig at rejse dertil med offentlig transport. Det nægtede Apple. Herefter faldt jeg over denne tekst fra forbrugerrådet:
?
Reklamerer du over en vare, skal problemet som udgangspunkt løses uden udgifter og uden væsentlig ulempe for dig som forbruger.Klager du over vaskemaskiner, køleskabe, fladskærme og andre store varer, kan du ikke bare tage under armen og fragte tilbage til forhandleren.Forhandleren må derfor sørge for, at store varer bliver hentet hos dig og fragtet.
-
?Forhandleren skal betale returfragten, hvis du reklamerer over en vare, du har købt på nettet.Vil du ikke lægge penge for transporten ud, kan du spørge forhandleren, om du kan få tilsendt en returkuvert eller returlabel.Handler du online skal du huske, at der er forskel på, om du reklamerer over en vare, eller om du bruger din fortrydelsesret. Bruger du fortrydelsesretten til at sende en vare tilbage, skal du betale fragten tilbage til forhandleren, hvis det er oplyst til dig forud for købet.
Så som jeg forstår det, så skal de altså dække bro-udgiften hvis de nægter det. Dog kunne jeg efter videre læsning se, at Apple tilbyder en 1-års garanti udover, som lyder følgende:
Apple - Et års begrænset garanti, som fortolkes i henhold til dansk lovgivning, giver dig et supplement til dine forbrugerrettigheder i en periode på et år på følgende områder: 2) du har mulighed for at gøre brug af rettighederne i henhold til Apple - Et års begrænset garanti for dit Apple-produkt gennem Apples lokale salgssteder i næsten hele verden,
?Det nægter Apple så at kan lade sig gøre, da jeg anmoder om at tage til Bilka, og indlevere den der.
Det skal siges at mange af samtalerne har jeg optaget, hver gang de så blev gjort opmærksom på det, så blev jeg bedt om at afbryde optagelsen, da det var imod de retningslinjer jeg accepterede ved at ringe dem op. Jeg spurgte så ind til hvorhenne det stod og sagde at det stod et sted på deres hjemmeside. Efter lang tids spørgen, fik jeg så tilsendt et link og blev henvist til dette punkt:
Kundens ansvar. For at modtage supportservice skal kunden registrere serviceplanen og følge de adgangsanvisninger, som Apple giver kunden. Kunden skal betale alle gebyrer til oprettelse og vedligeholdelse af e-mail- og telefonkommunikation med Apple. Kunden samarbejder med Apple, når kunden søger supportservice ved at levere de oplysninger, der er nødvendige for, at Apple kan diagnosticere et problem. Kunden er ansvarlig for enhver og al gendannelse eller rekonstruktion af mistede eller ændrede filer, data eller programmer. Kunden skal vedligeholde og gennemføre en komplet plan for databackup og nødgenoprettelse. Kunden har selv ansvaret for sikkerheden for sine fortrolige, ophavsretligt beskyttede eller klassificerede oplysninger. Kunden vil ikke over for Apple afsløre egne fortrolige oplysninger eller andre oplysninger, som er beskyttet af immaterielle rettigheder, hvorved Apple risikerer at skulle betale erstatning. Kunden skal have en rimelig forståelse for de supporterede produkter, kunden søger supportservice for, og det computersystem, de arbejder på. Kunden må ikke overdrage supportservice til tredjepart. Supportservice leveres kun til kundens interne brug, og enhver ikke-godkendt fordeling af supportservice er årsag til omgående opsigelse af disse vilkår og betingelser. Kunden skal træffe rimelige foranstaltninger for at forhindre ikke-godkendt fordeling og brug af supportservicen. Kunden må ikke misbruge sin modtagelse eller brug af supportservice, herunder også, men ikke begrænset til, adgang til supportservice i forbindelse med problemer, der allerede er løst.
Nu står jeg så her, og ikke aner hvad jeg skal stille op. Skal jeg lave en sag på dem igennem forbrugeranklagenævnet eller hvad mener I? Tror I at jeg ville kunne få noget medhold på nogen måde? Jeg har virkelig brug for noget hjælp. Det skal siges at jeg har mange psykiske problemer i form af depression osv, og jeg vil føle det som et kæmpe nederlag hvis jeg bare bukkede under, og gjorde det Apple forlanger, hvis det de forlanger rent faktisk ikke er helt lovligt. Skal jeg tage den igennem forbrugerrådet?
Tak på forhånd --
Et par spørgsmål:
1. har du købt produktet direkte hos Apple?
2. har du gjort det klar at det er en reklamation du har oprettet hos dem og ikke en garantisag? (i så fad bortfalder enhver form for accept af diverse retningslinjer du skal overholde om som ikke er lovbestemt. DU har til enhver tid ret til og uden at informere apple at optage samtalerne - altid)
3. har du skrvet til dem at du gerne vil sende mobilen til den så de kan vurdere pkt 4 ifm med reklamation. De skal såfremt bare sende en returlabel eller lign. så du kan sende mobilen til dem.
Alternativt kan du betale de 80 kr det koster at sende som pakke til dem. Og så bede om at få beløbet af dem. Vil de ikke kan du klage til nævnet.
Hvis de forventer varen skal indleveres fysisk af dig skal de self betale den udgift du har ved det. -- 1. Det er købt direkte hos Apple.dk
2. Det er en reklamationssag
3. Ja det har jeg, men de sender ikke bare returlabels. De har deres helt egne procedure til hvordan en iPhone må sendes med posten, og det skal være igennem UPS, som åbenbart ikke fungerer
Har fortalt dem at man gerne må optage samtaler og det komiske er at de selv informerer om at de gær det til intern træning. Dog smider de røret på hvis jeg fortæller at samtalen bliver optaget.
-- Velkommen til det interne shitshow der er Apple RMA. Husker godt deres perfide procedurer som de selv havde svært ved at overholde da jeg stod i en RMA afdeling i en Bilka.
Umiddelbart ville jeg tage den med forbrugerklagenævnet/forbrugerrådet når de efterhånden har været gjort opmærksom på, og stadig ikke afhjulpet, et problem der har været 1 måned undervejs. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Det her må da være en sag for Forbrugerombudsmanden. Hvor meget kan virksomheder kræve at man som forbruger skal gøre for at få sit produkt repareret? Hvor meget må virksomheden stille krav til hvordan et produkt skal transporteres? Og hvor længe kan de trække den her sag ud inden man har krav på pengene retur?
Totalt uanstændigt at sælge markedets dyreste produkter, og så stikke af fra ansvaret, når produktet fejler. Arrogant holdning overfor kunderne. Men det er jo ikke noget nyt. -- Ignorér tågehorn: https://www.hardwareonline.dk[...]
Sneak peek indlæg: https://hamdenkloge.dk[...] --
Sidst redigeret 04-07-2020 19:36 #2
Har selv oplevet at skulel sende noget med UPS og der dukkede UPS manden op. men det er klart at hvis han ikek dukker op på de aftalte tidspunkter så går det bare ikke :-(
Til en anden gang - så lad være med at fortælle du optager samtalen. Det er du ikke forpligtet til. Det må selvfølgelig helelr ikke afbryde opkaldet og nægte at fortsætte agen hvis du informerer dem om at du optager. Gør det evt skriftligt så er bevisbyrden lidt lettere at løfte.
-- Hvis der er en humac i nærheden, så mener jeg at du kan indlevere dit produkt der, de er nok tætteste på en officel apple butik i danmark. Du får nok ikke dine penge retur den vej, men hvis du bare vil have nogen til at kigge på din telefon inden for reklamation/garanti perioden. Så er det nok vejen frem.
https://www.humac.dk[...]
Men synes da du skal skrive en mail til appels kundeservice og forklare hvordan det hele hænger sammen og hvis de ikke vil sende dig en forudbetalt pakke label, så vil du oprette en sag ved forbrugerklagenævnet. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. At de vil have at du kommer med den er vel rimeligt nok, med mindre de kan klare opgaven trådløst...
#2 det er overkill at skrive dette opslag og optage samtaler mellem dig og Apple i stedet for at tage ned i en butik og aflevere din telefon til ombytning/reparation, kan ikke se problemet :S Hvis du køber telefonen online skal den jo enten afleveres af dig eller sendes til / på et værksted.
Jeg har prøvet med Samsung, hvor de ikke ville reparere min telefon på garantien fordi den havde "været åben", min garanti blev afbrudt. -- Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz
GTX1060 6GB
32GB RAM @ 2400MHz
1500GB SSD 4TB HDD --
Sidst redigeret 04-07-2020 20:39 #4
Forbrugerombudsmanden tager ikke sager op. han haandtere trends
Det maa var forbrugerraadet eller fobrugernaevnet du taenker paa -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury #8
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
"Forbrugerombudsmanden behandler sager om virksomheders markedsføring i forhold til markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning."
Måske en ide, at undersøge sagerne, før man giver sig til at gætte og kalde det for fakta.. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. --
Sidst redigeret 04-07-2020 22:32 #6 Det med Humac var jeg slet ikke klar over, men det ændre da meget. Det kunne Apple dog godt have oplyst mig om for længst, fremfor at de vil have mig henover broen og tage til Odense. Det er økonomien jeg ikke ville ofre på det punkt
#7
Ja det kan virke som overkill, men når Apple nægter at føre samtalen over mail, så føler jeg mig nødsaget til at optage samtalerne, i forhold til at jeg ellers aldrig ville kunne bevise hvad der er blevet sagt og ikke blevet sagt. Derfor ser jeg det som en nødvendighed med optagelse af samtalerne
-- I forhold til Forbrugerklagenævnet, vil I så mene at jeg har en chance for at få medhold, eller hvad er jeres bud her? -- #11 Selvfølgelig, skal du det.
Og ja, du får medhold 100%.
Du har gjort alt i din magt for at få det løst.
-- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. #10 Det er heller ikke alle Humacs du kan aflevere den i. Det skal være en AASP.
Mht. at optage samtalen, så er det bare en intern retningslinje de skal følge. Det er der ikke så meget at gøre ved.
Hvis du opretter en sag hos forbrugerklagenævnet, og de går videre med den til Apple, så kommer en anden afdeling til at overtage sagen. De har nogle flere, og bedre, muligheder for at hjælpe dig i forhold til den support du får fat i når du ringer derind.
Er din sag eskaleret til senior teknisk afdeling?
-- #12 tak, det håber jeg også
#13 vil det sige at jeg skal stoppe med at optage samtalerne eller kan jeg stadig bruge dem imod dem hvis de siger noget dumt?
Ja, den er røget til senior teknisk. Det er faktisk primært dem jeg har kontakt med. Har også fået en mindre smart kommentar i forhold til at jeg i starten ikke ville tage til kbh eller Odense grundet corona. Her sagde medarbejderen “nu er coronaen jo ikke så slem mere”. Synes bare ikke den holdning skulle komme ud i telefonen -- #14 Du skal være obs på at en sag ved forbrugerklagenævnet snildt tager 12 måneder fra du opretter sagen til den bliver afgjort. Så du skal ikke se det som om at fordi vi alle mener du for medhold, at det så automatisk betyder nu mobil. Du skal nok alligevel ud og investere i en ny mobil imens sagen køre.
Så forsøg at starte dialogen og giv dem en deadline. Kan f.eks være at hvis du ikke har fået et pakkelabel inden fredag, jamen så opretter du en sag med henblik på at ophøve købet.
Folk glemmer tit at sagerne først skal igennem center for klageløsning og at det hele tager omkring de 12 måneder. Jeg kan forstille mig der er endnu længere tider nu med corona.
https://naevneneshus.dk[...]
https://minsag.forbrug.dk[...] -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. #15
Hvad skal jeg helt præcist klage over? Altså at jeg 6 gange har forsøgt afhentning uden held, men er det noget jeg kan gå videre med? Altså reglerne siger at de skal yde hjælp inden for rimelig tid, hvis der er tale om et vigtigt produkt. Her hentyder de til maks 1-2 uger. Den er jo overskredet meget
Samtidig vil de ikke dække de transportudgifter jeg har haft med at køre til Odense allerede en gang
Hele problem stillingen er, at jeg gerne vil have min telefon konstateret at den er berettiget til reklamationsret. Dette har jeg forgæves forsøgt i en måned. Jeg gav dem sidste uge en deadline på fredag. Den overholdte de ikke
De har bedt mig kontakte UPS. Ifølge forbrugernævnet så er det deres ansvar, så den kan de jo ikke komme med
Jeg lider af depression og er ved at gå mig selv i spåner af alt det her, og jeg ønsker bare at telefonen bliver reklameret og så vil jeg gøre brug af Apples garanti som hedder at jeg ophæver købet og får min 11.299 tilbage igen
Det er både mikrofon og den ene højtaler som ikke virker, så den er faktisk ubrugbar. Jeg kan ikke snakke telefon med folk eller noget, så det er ikke engang fordi jeg “bare kan leve med det”
Er der ikke en venlig sjæl som vil hjælpe mig med hvad jeg helt præcis skal gøre nu, når hverken deadline eller noget virker -- Tja hvis du har gjort alt hvad du kan og har fulgt deres vejledning. Så er der vel ikke andet for end at indse at i ikke bliver enige om hvad der skal ske og så må du oprette en sag ved center for klageløsning.
https://naevneneshus.dk[...]
Men hvis du forsat er en smule i tvivl, ring eller skriv til nævnet: https://naevneneshus.dk[...]
https://www.forbrug.dk[...]
De ved nok bedre end mange andre, hvordan du skal forholde dig. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. #16 De gør det bevidst, så du lige netop opgiver sagen.
Du bliver nød til at holde på dine rettigheder, hvilket så betyder en sag for dem.
Alternativt, kan du os gå til ekstra bladet og tale din sag. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. #15 Nu har jeg siddet på modsatte side, og det tog langt fra 12 måneder for en sag. Oftest var det nok at de smed en mail, og så blev sagen overdraget til en anden afdeling og blev løst. -- #19 jeg har arbejdet med det og siddet på begge sider. Det du nok har oplevet er at virksomheden har givet sig da det kom til center for klageløsning. Det er der nogle virksomheder der gør da de får at vide hvor meget det koster at tabe, så er det om at opveje om man nu har ret eller ej. Men hvis ikke virksomheden gør med til en løsning ved første skridt, så er det at det tager lang tid. Det er derfor center for klageløsning er første skridt og ikke bare forbrugerklagenævnet, netop fordi langt de fleste kan klares med noget maling imellem de 2 parter. Men det er altså altid vigtigt at have i baghånden at det kan tage lang tid.
Sidste sag jeg havde inden jeg skifte job, det er nogle år siden nu, der vandt vi sagen (arbejde for firmaet) fordi kundens var helt væk. Det tog ca 11 måneder plus det løs.
Men jeg har også selv som forbruger oprettet en som blev løst hurtigt. Tror center skrev en mail til firmaet og forklarede dem at de ikke havde en god sag. Jeg fik i hvertfald hurtigt en mail fra firmaet om at de ville overføre pengene til min konto. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. --
Sidst redigeret 05-07-2020 12:54 #20 Aha. Okay. Jeg er nok bare stødt på de hurtige sager så - kan selvfølgelig godt se det kommer til at tage en smule længere, hvis firmaet ikke “overgiver” sig med det samme. -- #17
Så helt præcist skal jeg gøre krav på følgende:
1. Kompensation for tog-tur henover broen tur-retur
2. Understrege at rimelig tid er overskredet, og deadline fra i fredags er overskredet. Herfra gøre brug af reklamationsloven og kræve mine penge retur, også selvom telefonen endnu ikke er undersøgt, da de simpelthen har været for længe om det
3. Fortælle at dialogen med UPS og mig ikke er berettiget, og det er Apples job at gøre dette
Hvis de ikke kan opfylde dette, så vil jeg lægge sag an imod dem, igennem forbrugerklagenævnet. Er det det jeg skal oplyse dem?
Derudover har jeg læst videre ang. det her med optagelse af samtaler og hvis de nægter at gå med til de her punkter, så har jeg plan om at blive rigtig irriterende og pisse dem af, ved af gøre brug af Datatilsynets regler som lyder:
IndsigtsretDeltagere i en samtale, der er blevet optaget, har ret til indsigt i lydoptagelsen.Som udgangspunkt kan den registrerede kræve en skriftlig kopi af optagelsen, altså en afskrift af samtalen. Indsigtsretten kan dog også opfyldes ved, at virksomheden udleverer optagelsen som en lydfil. Lydfilen skal sendes til den registrerede i et almindeligt anvendt standardformat.
- Hvad mener i om dette? Regner med at kontakte Apple om en times tid, skal bare samle de sidste ting sammen og være forberedt, så alt hjælp mod dem i den her sag vil være rart, for de har virkelig pisset godt og grundigt på mig, og de presser mig nærmest til at jeg må opgive. Det skal siges at telefonen stadig ikke er dianostiseret da jeg ikke har haft muligheden endnu og UPS som sagt aldrig er dukket op med pakken -- #Dine transport udgifter tror jeg godt du kan skyde en hvid pil efter. Tvivler på de nogensinde vil bukke sig der og jeg er usikker på hvordan den vil gå ved forbrugerklagenævnet.
Men du kan sagtens gøre krav på at du vil have sagen overstået da der nu er gået længe fra din første henvendelse. Det skal sige at du har krav på at du ikke skal have nogen udgifter i forbindelse med en reklamation, men der er ikke noget i loven om at man selv bestemmer hvordan man sender en vare ind. Det skal være rimelige udgifter. Samtidig er der ikke noget krav om at firmaet skal betale for fragt før reklamationen er overstået. De kan sagtens sige at du skal betale f.eks porto, men så skal de bare tilbagebetale de udgifter du har haft i forbindelse med at sende den ind. Igen det skal være rimelige udgifter. Hvis du selv vælger at betale for en taxa der køre din iPhone til Holland, så er det dit valg. Men udgiften til en porto med posten må siges at være rimelig at de dækker den.
Jeg ville nok selv kræve at der findes en løsning nu og her da der er gået for lang tid.
Kræve at enten så sender de dig en ups label eller du får en address hvor du kan sende telefonen til.
Grunden til at de bruger UPS er formentlig at den skal til Holland, det er der Apple har deres europæiske afdeling. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. #22 Du får ALDRIG kompensation for din tog tur, så den del ville jeg slet ikke spilde tid på. Det med optagelsen af samtalen ville jeg heller ikke begynde på, for du får alligevel ikke noget ud af det.
Uden at hidse sig op, eller blive sur, så ville jeg høre dem hvad de selv mener næste skridt skal være. Er der noget andet i kan gøre end at vente på UPS igen? Kan du få lov at aflevere den hos en AASP i stedet?
Du burde have mulighed for at aflevere den hos Mentech eller Care1 i Odense. -- Sidst redigeret 05-07-2020 14:35 Problemet er at jeg HAR anmodet om en UPS label. Det har jeg gjort den 4/6, 15/6, 18/6, 24/6/, 1/7 og så i går
INGEN af gangene er den dukket op. Så derfor nægter jeg at gå ned til deres forslag om at forsøge for 5-6 gang. Det er simpelthen for mange forsøg. Jeg har fået en mulighed i Odense, men økonomisk set var jeg meget presset sidste måned, jeg har mulighed for at tage til Odense i morgen, men mener bare stadig at jeg burde have noget at klage over, i forhold til at jeg er nødsaget til selv at betale for transport og i forhold til at de har overskredet grænsen for rimelig tid -- #25+26 Du får ingen kompensation for togtur. Du kan lige så godt droppe det. Jeg siger det blot så du ikke spilder tiden med at forsøge. I bedste tilfælde så kan du få et gratis cover eller lignende, men det kan tidligst lade sig gøre når sagen er overstået. -- Sidst redigeret 05-07-2020 14:57 Så hvad skal jeg indsende af klage til forbrugerrådet? Jeg nægter at gå med til at de vil sende en UPS medarbejder en gang til, da det simpelthen er for mange forsøg de har haft. De må finde en anden måde. Jeg kan godt tage over broen, men så skal de også betale for det. Alternativt må jeg vel tage den igennem forbrugerrådet, men har jeg overhoved en chance der? -- Betale din tog tur kommer aldrig til at ske
aflevere din mobil i humac og det er det
-- Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar #28 Jeg er stadig ikke helt med på, hvorfor du ikke bare kan indlevere den hos en AASP som Mentech, eller Care1?
Hvis du ender med at klage, så ville jeg fortælle dem om din oplevelse. Din telefon virker ikke, du har taget kontakt til stedet du har købt den, de har været over en måned om at forsøge at afhjælpe problemet, og der er desværre stadig ingen løsning i sigte.
I bedste scenarie smider center for klageløsning en mail til Apple med dit sagsnummer, og sagen bliver derefter overdraget til en anden afdeling, som har bedre mulighed for at hjælpe dig. -- Sidst redigeret 05-07-2020 15:10 #30 Fordi det ikke er mit ansvar at returnere varen når den er købt online, det er den ene årsag. Den anden er at økonomien ikke har været til at tage over broen for at tage tilbage igen, for så at hente den igen. Samtidig så har jeg ikke haft tiden til det, og tænkte UPS løsningen havde været nemmere, hvilket det viser sig den ikke er
Der står dette her på forbrugersiden:
Dette tolker jeg som at de også skal dække togudgiftur
Hvis kunden bor langt vækDu skal betale transportomkostninger, selvom kunden bor meget langt væk eller fx er flyttet til en anden landsdel efter købet. Det gælder også, selvom kunden er flyttet til udlandet. -- #31 Jeg forstod det som om du boede i Odense. Min fejl. Er der ikke en butik tættere på dig? Hvor bor du?
Du får ikke dækket dine udgifter i forbindelse med turen, så det ville være spild af tid for både dig og medarbejderen, at begynde på at diskutere det. -- Sidst redigeret 05-07-2020 15:22 Jeg bor i Korsør og skal gå et stykke hen til busstoppestedet, for at tage bussen til stationen, for så at tage toget. Derfor har jeg udeladt det, da jeg som tidligere skrevet, lider af depression og simpelthen ikke har overskuddet til at skulle møde så mange mennesker. Jeg lider også af angst og har tidligere fortalt at jeg ikke duer til at tage til København eller Odense -- At du har diverse problemer i livet og lider af depression er virkelig nederen, men skal vi være rigtig grove, så er det altså ikke Appels problem, det er dit eget. Det skal ikke lydes som at jeg hakker ned på dig eller noget, men det er noget som du selv må overkomme og ikke noget andre skal tage hensyn til ifølge lov osv.
I stedet for at tage toget til Odense, hvorfor så ikke tage til Humac i Slagelse? det må da være lettere:
https://www.humac.dk[...]
https://www.humac.dk[...]
"Du kan indlevere dit produkt i alle vores butikker - find din nærmeste butik her. (Husk at medbringe din gyldige købskvittering)"
Inden du indlevere den til Humac så spørg du Apple om det er noget de kan gå med til, få dem evt til at sende dig en mail på at de synes det er fint. Tvivler på at Humac udbetaler nogen penge til dig, men så kommer den i hvertfald ind til en AASP (Stayonline) som så kan diagnosticere din mobil. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. #33 Aha. Ja, så er nærmeste nok også i Odense. Måske kan du være heldig at aflevere i den nærmeste Humac, men da den teknisk set ikke er en AASP, så er det ikke sikkert det kan lade sig gøre.
Det er ikke fordi jeg ikke forstår din situation. Jeg havde også selv været utilfreds hvis jeg var dig. Faktum er bare, at ham der sidder på den anden side ikke har mulighed for at kompensere din togtur. Muligheden eksisterer simpelthen ikke.
Når du arbejder som kundeservice i en virksomhed som Apple, så eksisterer der retningslinjer for ALT. Han har mulighed for to ting, når din produkt ikke virker: Enten opretter han en reparation i deres interne system, eller også sender han dig videre til en AASP. Der er ikke mere han kan gøre.
Når sagen så er overstået, så har han måske mulighed for at give dig et gratis produkt fra deres hjemmeside under et vist beløb, det kunne fx være et cover, en oplader eller lignende. Jeg kan ikke huske det præcise beløb, eller under hvilke omstændigheder det kan lade sig gøre. -- Sidst redigeret 05-07-2020 15:44 #0 efter den her indtil videre negative oplevelse med apple, vil du så også have en iphone fremover? -- !AMD HAS RYZEN
#35 Humac sender bare produkterne videre til StayOnline, som er AASP: https://stayonline.dk[...]
Så det burde være lige meget om han aflevere den i Care1, Mentec, Humac eller Servicepartner. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. #37 Det var ikke min oplevelse at alle Humac's enten kunne eller ville hjælpe, når produktet ikke var købt i deres kæde.
I princippet har de intet med det at gøre - det er ikke købt hos dem, og de er ikke AASP. -- Sidst redigeret 05-07-2020 15:57 Jeg blev afvist i Humac Slagelse i dag, så det er forsøgt. Apple har lige kontaktet mig og fortalte at de ikke kan hjælpe mig; men at de vil kontakte ups. Dette er så 6 eller 7 gang og kan da simpelthen ikke være rigtigt at de bare må blive ved?
Edit: De har seriøst prøvet at gøre det siden 4. juni og de er endnu ikke dukket op med en kasse. Apple fortæller i første omgang at de har interne computerproblemer, og senere at jeg må kontakte ups. Dette er ikke sådan det foregår i forbrugerlovgivningen. Nu sidder jeg så her og kan nada gøre. Det er den samme gentagelse igen og igen, og det der med rimelig tid må sgu da være overskredet for længst. Kæft jeg er træt af det pis -- Sidst redigeret 05-07-2020 16:05 De fortæller at jeg skal rette henvendelse til en eller anden distubrution afdeling, og skulle formulere et engelsk skrevet brev. For det første er mit engelsk ikke særlig godt, og for det andet kan jeg ikke forstå at man kan tvinge folk til at bruge engelsk når man skal klage over en dansk virksomhed -- Så er Humac Slagelse da helt væk, dette står på deres hjemmeside:
"Du kan indlevere dit produkt i alle vores butikker - find din nærmeste butik her. (Husk at medbringe din gyldige købskvittering)"
"I Humac hjælper og servicerer vi dig og dit Apple-produkt, uanset hvor du har købt det. Ja, du kan altid indlevere dit Apple produkt hos os uanset, hvor du har købt produktet henne. Du skal blot huske at medbringe din købskvittering."
"Hvad er en gyldig købskvittering?
En gyldig købskvittering er den kvittering, du har modtaget fra den forhandler, du har købt dit produkt af. På kvitteringen skal fremgå købsdato, beløb, navn og CVR nummer på forhandleren samt, hvis dit produkt også har et serienummer, serienummeret. En dankortkvittering eller lignende er ikke en gyldig kvittering."
Men så har du lidt svaret på dit eget spørgsmål. Opret en sag ved center for klageløsning og hold resten af søndagen fri. Hvis de ikke er til at hugge eller stikke i, så spilder du energi på det. Lav sagen og afvent hvad der sker. Det er ærgeligt at det er sådan det skal være, men ha det med i overvejelserne næste gang der skal shoppes telefon. Nogle gange er det sku meget lettere at købe noget i en fysisk butik. Så kan man altid bare smutte der hen og aflevere det, ikke noget med at skulle sende ting frem og tilbage. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. #41 ja det må de være. Vil du mene at jeg har en sag her?
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem1) afhjælpning af mangelen,2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),3) et passende afslag i købesummen eller4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
Er vi enige om at jeg har en sag her? Der er tale om en genstand som ikke bare kan undværes. Den lider af en mangel som gør at den ikke kan afspille lyd eller foretage opkald. De har ikke hjulpet mig indenfor rimelig tid, ergo så må der vel være en sag for forbrugerrådet her?
Og i forhold til optagelse af samtaler. Datatilsynet skriver følgene:
Skal jeg være en irriterende skiderrik og så bede dem udlevere alle 23 samtaler fra de 23 sagsnumre jeg har liggende?
?
IndsigtsretDeltagere i en samtale, der er blevet optaget, har ret til indsigt i lydoptagelsen.Som udgangspunkt kan den registrerede kræve en skriftlig kopi af optagelsen, altså en afskrift af samtalen. Indsigtsretten kan dog også opfyldes ved, at virksomheden udleverer optagelsen som en lydfil. Lydfilen skal sendes til den registrerede i et almindeligt anvendt standardformat. -- Nu har jeg ikke læst alle indlæg, der er simpelthen for meget. Jeg har set tråden vokse og vokse, og jeg har holdt mig fra at bidrage fordi der kom så mange indlæg hele tiden.
Men... Der har dog tegnet sig et mønster ret hurtigt synes jeg og efter min mening, er fremgangsmåden du burde følge således:
1: Du vil reklamere, som er din ret som forbruger.
2: Apple siger at det kan du satme glemme.
3: Du tager sagen videre med forbrugerstyrelsen.
Jeg forstår udmærket du gerne vil være på forkant, men det nytter intet at være en paragrafrytter. Du skal huske på dem du får lov at tale med hos Apple, er sikkert bare en flok teenagere i studiejobs. De kan/må ikke en skid. Så kan du ødelægge deres dag og humør alt det du vil, med at råbe op om hvad dine rettigheder er. De kan med al sandsynlighed intet gøre.
Kontakt forbrugerstyrelsen når de åbner og tag den derfra. Lad være med at læse paragraf op og ned, for at blive en eller anden form for autodidakt forbrugerjurist. Bevares, du lærer en masse, men det gavner ikke din situation. Det er ikke fordi de ikke 'vil' hjælpe, det er fordi de simpelthen ikke 'kan' hjælpe dig.
At du har kunne udføre alt det her med depression er virkelig, virkelig imponerende. Det må jeg sgu sige. Hatten af for det. Jeg har selv været nede med depression, og jeg kender udmærket til den ugidelighed der sidder i kroppen. Mange med depression, herunder mig selv, evner ikke engang gå ud med skraldet. Kunne ikke engang debattere her på forummet. Bare det at lægge en dej virkede som en uoverkommelig opgave. Kunne jo ligeså godt bare skide i sengen. Noone cares. It doesn't matter.
I forhold til hvor handicappet man er når man har depression, så skulle man tro hele den her Apple sag har gjort dig rask. Eller også får du noget uhyre stærk antidepressiv :P -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 05-07-2020 16:29 #43
Bare vær ærlig, skal dit indlæg omkring depression forstås som værende mistroisk eller sarkastisk i forhold til min diagnose?
-- #44 - Ingen af delene.
Jeg har som sagt selv lidt af depression, så jeg ved og har prøvet hvordan det er at leve med. Ud fra de erfaringer jeg har gjort mig, mens jeg havde diagnosen (før jeg fik antidepressiv medicin), synes jeg det er imponerende at du kan så meget. Da jeg løb tør for mad i hjemmet sultede jeg bare. Hellere det, end at skulle udenfor en dør, eller mødes med mennesker der leverede maden.
Med det, håber jeg du kan se fra mit perspektiv, hvordan jeg synes det er imponerende du kan håndtere så meget, på trods af din lidelse.
Also, jeg tænker det er på tide du får opdateret din signatur :)
(Ej heller ondt ment, synes bare den er sjov/ironisk i ift. situationen)
Men nu skal tråden ikke handle om den slags. Jeg synes du skal lade denne tråd ligge, og kontakte den myndighed der kan hjælpe dig. Der sidder mig bekendt ingen fra forbrugerstyrelsen herinde, der tager sagen op for dig. Du skal kontakte forbrugerstyrelsen og fremlægge din historie samt dokumentation for, at du har gjort alt hvad du kan, men Apple stadig nægter. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 05-07-2020 16:52 Takker, for var faktisk ved at finde den helt store dokumentation frem for diverse indlæggelser og hvor langt nede jeg har væres selv i den her måned. Mit humør svinger ekstremt, og jeg kan sagtens få en nedtur senere i dag. Jeg ved det aldrig
men ja, lad os lade den ligge. Jeg opdaterer tråden når der er nyt i sagen. P.t er jeg på hold med Apple i forhold til at jeg skal bruge nogle oplysninger til klagen, og så giver jeg nyt den dag der kommer fremskridt i denne sag, bare så andre en dag også kan bruge denne tråd til noget
Og ja, signaturen skal sgu nok også snart opdateres haha -- Mit råd er at holde fri resten af søndagen. At bruge så meget energi på det gavner dig ikke på lang sigt. Det lyder som om du allerede har brugt rigeligt tid og givet Apple rigeligt med chancer. Hold fri resten af i dag. Kontakt center for klageløsning/forbrugerrådet i morgen mandag og hør dem ad. Siger de lav en sag, så laver du en sag hvor du udfylder det hele. Når sagen er oprettet så får du en "kvittering" på at sagen er oprettet. Denne kan du så sende til Apple, i samme mail kan du også skrive at du er skuffet over at det er endt ud i sådan en kedelig adfære og håber at de finder en løsning hurtigt.
Når det er gjort er der ikke rigtig mere at gøre. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | NZXT H210. Nu er jeg ikke sikker på, at jeg forstår det helt rigtigt, men er det korrekt forstået, at du ikke vil ringe til UPS? Jeg skulle reklamere over et produkt fra SONOS, som også bruger UPS. Jeg blev også bedt om selv at kontakte UPS. Det gjorde jeg, satte en dato og tidspunkt op, og så var der ingen problemer. Men det er klart, at havde jeg ikke ønsket at ringe til UPS og sætte en afhentningstid op, så havde jeg gjort det mere besværligt for mig selv.
Mvh -- Future is a concept. Past is a concept. There is only ever now. Nuhar jeg gennemgået hele din post og fundet en række fejltag i den, og vil gerne
tillade mig at påpege at der er nogle ting som skal huskes;
>>Jeghenvender mig hos Mentech i Odense, da jeg ved lejlighed var der, og bliver
oplyst at jeg skal have en sag igennem Apple først.
Det er for alt jeg ved forkert, da Apple support ersoftwareteknikere når det kommer til deres telefonsupport, så Mentech bør bare
acceptere produktet da de er apple autoriserede og derved bør varetage
reparationer, også selvom du ikke har snakket med Apple først.
Hvad angår dine reparationer de har sat op hvor UPS ikke dukker op, kan jeg
ikke udtale mig om, da ingen pånær apple virkelig ved hvordan reparationen er
opsat, eller om fejlen ligger på UPS’s side. Så her er det lidt en gråzone.
Når du så ringer til apple og siger
>> Jeg henviste til dette link, hvor der stårfølgende: https://www.apple.com[...]
så er de inde for deres ret til at tilbyde en reparation I stedet for at tilbagebetale
købesummen jf. Købelovens §78 (læs også stk. 3 af samme paragraf), Så fint at du
kender dine rettigheder jf. Købeloven, men bare husk at det ikke er et
kvælertag man har på sælger/producent, men mere et dokument der binder jer til
at samarbejde om at udbedre fejl. Så når Apple tilbyder en reparation, kan du
altså ikke kræve afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk.4 af paragraffen siger at det skal kunne ske inden for rimelig tid og uden
afgift eller ulæmpe for køber, men så kommer det an på hvad advokater og
jurister anser som rimelig tid og væsentlig ulæmpe, da dette er grå termer så
der er ikke specificeret beløb eller tidsrammer her.
Nårdet så kommer til reklamationssager, så for at kunne håndtere den så skal
producenten typisk bogføre at der er tale om en reel fejl, ellers tillader det
misbrug af loven og igen, den er der jo ikke som et kvælertag på forhandler
eller producent, men for at sørge for at fejl minimeres.
Forbrugerrådetstekst svarer så på det ovenstående spørgsmål jeg rejste omkring §78 stk. 4, ved
at liste eksempler på væsentlig ulæmpe som vaskemaskiner, køleskabe, fladskærme
og andre store varer som man ikke bare kan tage under armen – deraf kan man jo
så sige at det er jo en telefon der er med at gøre her – ikke et køleskab. Det
er ikke fordi en telefon er svær at fragte – den passer jo ned i lommen. Så det
med at forhandler derfor må sørge for afhætning holder jo ikke, da det ikke er
samme ulempe for dig, som hvis du skulle hive en kummefryser over broen.
>>Forhandlerenskal betale returfragten, hvis du reklamerer over en vare, du har købt på
nettet.Vil du ikke lægge penge for transporten ud, kan du spørge forhandleren,
om du kan få tilsendt en returkuvert eller returlabel.
Ja, det er også rigtigt nok, men det betyder ikke at debetaler din togbillet for at aflevere den hos posthuset.
Forsendelse vha. Apple supports reparationer er forudbetalt hos UPS eller TNT,
eller hvad de nu end vælger at sende det med, så I det omfang er de Inde for
lovens rammer. Fordi hvis du skal sende et product tilbage til dem, er det ikke
et BEHOV at du tager tilbage til mentech for at aflevere den – da du I stedet
kan få opsat en reparation hos dem, hvor ups som den 25 Juni kom og hentede telefonen
– så du kan I retsligt øjeme ikke argumentere at de er nødsaget til at betale
din transport, da transporten er en omkostning du pålægger dig selv hvis du
vælger at tage til Mentech for at aflevere den I stedet for at få UPS til at
sende den.
>>?Det nægter Apple så at kan lade sig gøre, da jeganmoder om at tage til Bilka, og indlevere den der.
Hvis der star I deres garantipolitik at de kan efterlevehenvændelser om at gøre brug af din garanti I Apple’s lokale salgssteder, så
menes der altså en Apple butik – som på påklagelig vis ikke findes nogen af i
Danmark.
Apple har to typer steder der kan sælge deres produkter,en apple autoriseret forhandler, og en apple butik. Apple butikker er dem vi
kender fra USA med store træer inde i butikkerne, indrettet i en renoveret
bunker eller andre former for Apple-esque design-mani hvor en apple autoriseret
forhandler er ting som elgiganten eller bilka som du nævner, som er godkendt af
apple til udelukkende at sælge produkterne – det betyder dog ikke at de også er
pålagt ansvar eller har mulighed for at afhjælpe forespørgsler vedr. Garantien,
da det er Apple der står for garantien og ikke 3.parts sælgere.
Så hvis du vil have reparationer udført under den garantidér, så må det gøres gennem Apples eget reparationssystem hvor de sender en
pakke ud som du sender telefonen tilbage i, eller gennem en apple autoriseret
servicepartner (kan findes på locate.apple.com, så bare tast postnummer ind, og
så kan du finde den nærmeste. Nu siger du så at du skal over broen, så der er
selvfølgelig nogle steder, såsom storbyer, hvor der er flere end der er ude på
bøhlandet)
>> Det skal siges at mange af samtalerne har jeg optaget,hver gang de så blev gjort opmærksom på det, så blev jeg bedt om at afbryde
optagelsen, da det var imod de retningslinjer jeg accepterede ved at ringe dem
op
Nu er jeg så så heldig her at du har postet deres retningslinjer forteknisk support, og der står jo netop også ” Supportservice leveres kun til
kundens interne brug, og enhver ikke-godkendt fordeling af supportservice er
årsag til omgående opsigelse af disse vilkår og betingelser. Kunden skal træffe
rimelige foranstaltninger for at forhindre ikke-godkendt fordeling og brug af
supportservicen.” Det er den sektion de henviser til, da ja... der står ikke udtrykkeligt
at du ikke må optage, men den redegører at supporten er intern, og altså derfor
kun skal kunne være mellem DIG og dem. Derudover skal du også foretræffre
rimelige foranstaltninger for at forhindre at den support de yder, hvor
supporterende det så end er, det kan diskutteres, at den bliver fordelt. Så når
der står det her, betyder det altså at du har et ansvar der lyder på at du skal
træffe rimelige foranstaltninger for at den her support ikke kan fordeles med
andre og ikke kan bruges af andre end dig og Apple. Så at optage samtalerne ER
imod deres retninglinjer, da en optagelse jo netop er en formidling af, eller
en måde hvorpå supporten kan fordeles til andre.
Det er et problem med juridisk tekst – en sætning kan sige noget der sletikke står der, men når man tænker videre over det giver det god nok mening. Men
det betyder altså at hvis man optager samtalen, så formidler det en måde hvor
supporten kan fordeles, ergo er det årsag til at din ret til at få hjælp
øjeblikelligt bliver opsagt – og så lægger de på.
Før nogen kommer mig i forekøbet vil jeg sige at ja, der står rigtigt nok istraffeloven at du godt må optage samtaler med folk både offentligt og privat såfremt
du gør folk opmærksom på det, men bare fordi det ikke er imod straffeloven
betyder det jo ikke at det ikke er imod de betingelser og vilkår de selv har
sat på for deres egen service som når alt kommer til alt er komplimentær – der er
ingen der kræver at de har en support (facebook har eksempelvis ikke et nummer man
kan ringe op).
Så at du skriver her, offentligt, at du har optagelser af de samtaler duhar haft med Apple er derfor en erkendelse på et brud af deres retningslinjer.
Det vil i bedste fald for dig gå ubemærket hen, men hvis de skulle opdage det,
er det bedste du kan håbe på at de blacklister dit nummer, eller lægger på så
snart du ringer – i værste fald kan det nemt ende med en retssag mod dig.
Når jeg har gennnemgået hele din tekst her, så har du nok ikke gode chancer,som i overhovedet, for at få medhold hos forbrugerklagenævnet, da du selvom du
har fået sat mange reparationer op, kun har fået afhentet telefonen (skråstreg)
indleveret den til mentech hvor der så kun har været én reparation eller forsøg
derpå, og jf. Købeloven har sælger typisk et par forsøg (2-3 stykker som regel)
på at forsøge at fikse fejlen før det er at man kan gå ind og kræve ombytning
eller ja... komme videre i teksten så at sige.
Indtil videre, ud fra hvad du har skrevet her, så har Apple holdt sig 100%inden for lovens rammer, dog har de ikke været de mest kompetente, når der har
været så mange fejl i opsætning af reparationen.
Sånår vi til kommentarerne.
#5
>> Til en anden gang - så lad være med at fortælle du optager samtalen. Det erdu ikke forpligtet til. Det må selvfølgelig helelr ikke afbryde opkaldet og
nægte at fortsætte agen hvis du informerer dem om at du optager. Gør det evt
skriftligt så er bevisbyrden lidt lettere at løfte.
Iflg. Straffelovens §263 er det okay at aflytte eller optage en samtale sålænge du selv er en del af samtalen – det er self- strafbart hvis du ikke er en
del af samtalen, men du må gerne optage den (i straffelovens øjeme) hvis du er
en del af dem. Dog må du jf. Paragraf 264 c. Ikke afspille den da det ville betegnes
som at du uberettiget videregiver meddellelser vedr. En andens private forhold.
Så TL:DR; så siger straffeloven at det er okay, så længe du ikke afspillereller videregiver optagelserne til nogen som kan forlanges unddraget af den bredere
offentlighed – og apple vil jo ikke have at deres interne support-sessions
bliver offentlig eje, derfor har de jo deres terms. Så i straffelovens øjne, så
må du taget apples ToS i betragtning godt optage men ikke videregive eller
fordele samtalen.
Men i Apple’s øjeme, må du slet ikke optage den, da det er et brud på deresretningslinjer, så når der står i retningslinjerne at du ikke må det, og at det
er årsag til øjeblikkelig opsigelse af din ret til support, så må de under alle
omstendigheder gerne lægge på hvis du har gjort noget der fjerner din ret til
at de skal forsøge at hjælpe dig.
#16
>>De har bedt mig kontakte UPS. Ifølge forbrugernævnet så er detderes ansvar, så den kan de jo ikke komme med
Hvis Apple har bedt dig, som led i afhjælpning på produktets potentiellefejlbehæftelse om at kontakte UPS for at UPS ved hvornår de kan komme og hente
telefonen, så er det ikke Apple’s ansvar at gøre dette for dig. Det giver ikke
rigtigt så meget mening at de skal fortælle hvornår UPS må komme hos dig, fordi
det er jo kun dig der ved hvornår du er hjemme. Ellers ville Apple bare sidde
på telefonen og spørge hvornår du er hjemme for at så sige det til UPS – jeg ville
tage det at du skal ringe til UPS som en form for forsikring om at når du har
sagt det til UPS, så VED du at det er sagt til dem. I stedet for at tage andres
ord for at det er sagt til UPS, ikke?
#22
Du har ikke krav på kompensation for tog-tur, da apple har andre måder athente telefonen på, du kan eksempelvis indlevere hos humac, eller hvad end
nærmeste servicepartner er.
Rimelig tid er en juristisk bedømmelse og kan variere fra firma til firmaog er oftest ret sagsspecifik, så det vil ikke betyde så meget i daglig tale.
Og dialogen mellem dig og ups... jeg ved ikke hvad du mener med ”berettiget”– men det er dit eget ansvar at aftale med UPS om hvornår de kan komme.
Ang. Din indsigtsret så er det noget Apple allerede imødekommer, du kanbesøge privacy.apple.com og anmode om dine personlige informationer jf. GDPR
lovgivningen.
Så hvis du anmoder om dette, så vil de skulle vurdere om det er enretmessig indsigtsanmodning og i så fald sende dig den optagelse de har, hvis
der altså er en.
#25
Det er også ret træls at bo langt fra alting, jeg kender det selv, så jeger blevet så vant til at ringe til alle og enhver for at høre hvad og hvordan.
Jeg har selv prøvet at skulle sende noget til Mentech, og der ringede jeg til
Mentech om de ville have det okay med at jeg, grundet at jeg boede på lars
tyndskid’s mark, sendte telefonen ind til dem med posten i stedet for at betale
for at jeg kunne komme med toget – og det havde de det fint med.
Det behøver ikke være super firkantet.
#31
Det er også rigtigt nok – men som jeg har sagt før, så er der andremuligheder end at tage toget til odense, så det er ikke eneste mulighed – ergo er
der andre måder for afhjælpning, så du kommer ikke til at få dem til at betale
for det, fordi det kan lade sig gøre på andre måder.
#48
Det er næsten som om når man arbejder med firmaer, at ting så sker. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. never buy apple. you eat apple. ;) -- Meow #9
Hans sager er omkring trends ikke individuelle folks sager.
Det er ogsaa derfor hvis du nu havde klikket igennem siden at du vil se at ved en enkeltstaende klager blive du henvist til
- Center for Klageløsning
- Forbrugerklagenævnet
ligrsom jeg skrev i mit indlaeg "Det maa var forbrugerraadet eller fobrugernaevnet"
Hvis det viser sig at OP Situation er et gentagne problem for nok folk saa tager ombudsmandem fast i det.
Ligesom han gjorde med telefoner til 0kr ( som manglede information omkring den reelle omkostning) -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury Du har sikkert hørt det her før- men jeg håber du kan bruge det til noget.
Hvis du kræver pengene tilbage er det en retursag og du skal betale. Det er først efter Apple ikke kan fixe problemet, samme problem, 3 gange du kan få dine penge tilbage uden udgifter.
Efter du har oprettet reklamationen hos apple kan du aflevere den hvorom helst som tager sådan noget, fx Mentech eller Humac - sikkert også Elgiganten. Den kan også sendes til disse steder, hvis du aftaler det med dem. -- Jeg sælger mackabler. http://Mackabler.dk[...]
Jeg skriver om gadgets og andre tech nyheder. Det skal også siges at de fleste firmaer ikke vil tage sådan en reklamationssag for dig, med mindre de skal - og det skal de kun hvis de har solgt dig telefonen, jeg er sikker på hvem end du taler med fra et andet firma kan lugte langt væk at det her bliver en lang og besværlig sag dvs en dyr sag.
Er det Apple som opretter den, betaler de firmaet som tager imod reklamationen - og så er det ikke så vigtigt om sagen er dyr eller ej. -- Jeg sælger mackabler. http://Mackabler.dk[...]
Jeg skriver om gadgets og andre tech nyheder. #49 - Jeg prøvede at læse dit indlæg, og jeg sætter pris på det arbejde du har lagt i at skrive det, men det gav mig altså hovedpine efter få linjer. Det er jo HORRIBELT opsat. Ærgerligt man ikke kan rette indlæg som gæst. Mere grund til at lave en bruger :D
#52 - Mjaeh, det er ikke helt så firkantet. Man har som udgangspunkt 1 forsøg til at fikse problemet. Dog hvis der er tale om et kompliceret produkt kan man have flere forsøg. https://www.forbrug.dk[...] -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 07-07-2020 16:27 Hvis en iPhone ikke er et kompliceret produkt er der intet som er.
Jeg har haft med 100vis af disse sager at gøre og det er så firkantet, men som regel er det lige meget fordi den ene part mener produktet er i stykker og den anden ikke gør. -- Jeg sælger mackabler. http://Mackabler.dk[...]
Jeg skriver om gadgets og andre tech nyheder. #55 - En iPhone er netop et af den type produkter, hvor man kan få flere reparationsforsøg, hvis det er forskellige fejl der er på produktet.
Hvis det er præcis samme fejl der opstår igen, kan man kræve købet ophævet allerede efter første reparationsforsøg. Det er ikke ensbetydende med at man får købet ophævet, men man er i sin ret til det, med mindre sælger/reparatør har meget meget gode argumenter :P -- - Indsæt signatur - Hvorfor brugte du ikke den kasse iphonen blev leveret i, da UPS manden kom forbi? -- #57 den er af apple ikke godkendt til transport af deres produkter når først kassen har værer åbnet for.
Derfor skal Ups komme med en godkendt kasse. -- !AMD HAS RYZEN
Hej macintosh000.
Jeg har sendt dig en pb. -- Til opdatering:
Apple er gået med til at returnere telefonen og give mig en ny. Det drejer sig om en iPhone 11 Pro Max med 256 GB til 11.299. Jeg tænker den kan sælges for 8.500 på dba når den er sprit ny og uåbnet. Derudover vil jeg få et Apple TV til kompensation for den lange tid.
Fejlen i det hele lå i Apples interne systemer. Jeg kontaktede ups og fik at vide at de aldrig modtog informationer om at en kasse skulle tilsendes. Det har jeg så brug 7 uger på nu
Jeg står nu mellem tre valgmuligheder:
1# Bide i det sure æble og acceptere at jeg kun får en ny, som jeg lige så godt kan sælge hurtigst muligt inden 12’eren kommer
2# Tage den igennem Forbrugerklagenævnet og acceptere omkring 2 måneders behandlingstid umiddelbart, og hæfte mig ved stk 4 i paragraf , i form af at de har brudt rimelig tid i form af 7 uger nu, og det skal siges at min telefon ikke kunne indleveres hos Mentech eller lignende. Der var gået så meget kludder i min sag, at mentech ikke kunne tage i mod den, fordi Apple har oprettet i alt 7 forsøg, som skal slettes i deres interne system, før telefonen er “ren” for forsøg. Så uanset om jeg havde taget turen over broen så havde jeg ikke fået noget ud af det, denne sletning blev de først færdig med i sidste uge, og var ikke noget support kunne gøre, men de skulle give beskeden videre til en anden afdeling. Hvad mener I? Apple TV’et er jeg garanteret uanset hvilken vej jeg går, da de erkender deres support ikke har været i orden. Det er nærmere tabet på ca 3.000 jeg gerne vil have vurderet om er værd at gå videre med. Jeg fortalte omkring denne paragraf, og de kontakte juridisk afdeling som informerede om at det kun gjaldt hvis de havde haft den i hænderne i mindst 30 dage
”Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.”
#3 Oprette en småretssag imod dem og betale 500 kroner for det, med samme grundlag som det med stk. 4, dog er der kortere behandlingstid her
hvad tænker I? -- Sidst redigeret 28-07-2020 05:46 #61 Husker ikke alle detaljerne fra tidligere i tråden, men hvis du nu bare havde ringet til UPS fra starten i stedet for at være stædig og firkantet? -- Ja, så ved jeg ikke hvad Apples havde gjort, men sket er sket --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|
|
|