Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Netværk
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Opsætning - fibernet

Af Elitebruger ReneWagner | 24-02-2021 18:37 | 2441 visninger | 43 svar, hop til seneste
Jeg har fået sat fibernet op i dag, da han testede det sagde han at han havde målt det til 5xx download og 5xx upload så vi fik mere end vi betalte for.... ( vi har en 600/600 - så nej - men pyt ) nu har jeg så koblet vores orbi på som anvist og det hele virker fint - dog får jeg en ret lav score når jeg måler efterfølgende. 300/30 skal jeg gøre noget i forhold til mit MESH netværk for at få højere hastighed igennnem? Alle kabler er min 1000 kabler og resten er trådløst via orbi som sagtens burde kunne klare høje hastigheder...
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#1
Coff
Mega Supporter
24-02-2021 18:45

Rapporter til Admin
På wifi kan du ikke regne med noget. Alt for meget spiller ind, naboer, babyalarmer, microbølgeovne osv. Hvad tester du op imod? Hvem har du som udbyder?
--
#2
ReneWagner
Elitebruger
24-02-2021 18:51

Rapporter til Admin
Den PC jeg tester fra er på direkte kabel Fibia
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#3
Lars
Ultra Nørd
24-02-2021 19:32

Rapporter til Admin
Prøv at deaktivere 2.4 GHz båndet så kun 5 GHz båndet er ledigt, fordi der er som regel rigtig meget trafik og støj på 2.4 GHz båndet som ødelægger oplevelsen. Har du også det nye 6 GHz bånd, så kunne du også prøve det, hvis både PC og WiFi router kan klare det.
--
Status på B/W-listen: 4+/0-
--
Sidst redigeret 24-02-2021 19:32
#4
ReneWagner
Elitebruger
24-02-2021 19:34

Rapporter til Admin
Men har det indflydelse på kabel netværket??
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#5
Coff
Mega Supporter
24-02-2021 20:02

Rapporter til Admin
#4 har du testet med et kabel direkte i routeren?
--
#6
LaZyMann
Elite Supporter
24-02-2021 20:04

Rapporter til Admin
Hvis du har fibia har du ihvert fald ikke 600/600 men nok snare 500/500 derfor deres teknikker formentlig har målt omkring 520mbit begge veje.... Sæt din PC direkte med kabel til din fiberboks og test port 1 hvis du er pon, port 4 hvis du er ptp.. Måles der 500+ begge veje ligger fejlen i udstyret
--
Sidst redigeret 24-02-2021 20:04
#7
ReneWagner
Elitebruger
24-02-2021 20:10

Rapporter til Admin
Når jeg på telefonen tester orbis speed får jeg 500/500
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#8
Dragonheart
Guru
24-02-2021 20:15

Rapporter til Admin
Hvis du via wifi får 500/500 på Orbi via wifi, men via kabel får 300/30 så er der noget galt. 1. Hvad tester du med på kabel (computer model, mærke or model/mærke på netkort) 2. Hvordan ahr du sat Orbi til Fibias udstyr? Er fibias udstyr i Bridge mode? 3. Hvad for kabel bruger du? (mærke model) og længde. 4. Hvad tester du op imod ? speedtest.net app i windows 10? har du testet flere gange med samme resultat ? Og En server tættest på dig?
--
Sidst redigeret 24-02-2021 20:16
#9
ReneWagner
Elitebruger
24-02-2021 20:16

Rapporter til Admin
Jeg har testet med kabel i orbi som er sat til fibia udstyret 300/30 Og testet via wifi til 500/500 Så enten er det kabel eller orbi setup
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#10
Dragonheart
Guru
24-02-2021 20:18

Rapporter til Admin
#9 Se #8 Vi skal bruge lidt mere info for at kunne hjælpe. specielt mht hvordan du tester :-)
--
#11
ReneWagner
Elitebruger
24-02-2021 20:20

Rapporter til Admin
Har kun testet en gang, prøver i morgen, brugte waos tester , kablet er et cat 6, 15meter Netkortet aner jeg ikke, det der sidder i et B450
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#12
ReneWagner
Elitebruger
24-02-2021 20:22

Rapporter til Admin
Aner intet om at sætte noget i bridge, jeg prøvede at få teknikeren til at sætte det op men han nægtede at gøre mere end at sætte kassen op og teste direkte....
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#13
Dragonheart
Guru
24-02-2021 20:27

Rapporter til Admin
ok. Så vil jeg anbefale dig at gøre flg: 1. Få sat Fibias udstyr/boks etc op i "bridge-mode". Det kan fibia support hjælpe dig med. Er de tikek sat op i bridge mode har du to routere i netværket. Det er ikek godt. Dit Netgear Orbi skal så være sat som i router-mode. 2. Test på din pc med speedtest.net appen til windows 10 (kan downloades gratis) 3. Lav minimum 3 tests efter hinanden med hvor valgt server står til "auto". Gør så dette på flere tidspunkter af dagen. Fx morgen, middag og aften. Mht dit kabel så spurgte jeg indtil mærke og model da ikke alle fabrikanters kabler e rlige god kvalitet - eller overholder cat kravede. Et ordentligt cat6 kan sagtens klare 1000 mbit og langt over. SÅ det er nok ikke her problemet ligger.
--
#14
Jacob [5260 Od.S]
Junior Nørd
24-02-2021 20:40

Rapporter til Admin
Når det med kablet er sagt, så ville jeg klart prøve et andet kabel og gerne direkte i fiberboksen som #6 foreslår. Bare for at udelukke kabel
--
Google først, spørg bagefter. Man skal ikke græde over spist bacon.
#15
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 10:37

Rapporter til Admin
Nogle med Orbi der så kan sige hvordan jeg sætter den i Router mode? :D har testet morgen middag aften med auto og stort set samme resultat Har sat udstyret op som manden sagde. Boksen er tilsluttet Orbi og kabel videre fra orbi til den lille sorte internetgivende boks :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#16
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 10:41

Rapporter til Admin
et andet kabel er udelukket, maskinen står på 1 sal og kablet er trukket under gulve og trappe da vi byggede om :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#17
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 11:02

Rapporter til Admin
Har lige testet hustandens andre pcere PC1 - tilsluttet via kabel til en orbi sattelit 110 dl 173 ul PC2 - tilsluttet via kabel til orbi router 94dl 95ul PC3 - tilsluttet via kabel til orbi router 450 dl 50 ul Jeg har kontaktet Fibia og spurgt hvordan jeg fixer bridge/router issuet :) så må vi se om det giver lidt. Er 100 på at det er i Orbien der skal pilles. Han testede jo deres udstyr og målte 500/500.
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#18
Kock
Maxi Supporter
25-02-2021 11:58

Rapporter til Admin
I #15 lyder det som om du har sat det forkert op, du skriver at Orbi sidder mellem fiberboksen og Fibia routeren!? Den skal sidde efter Fibia routeren. Du kan så enten få sat Fibia routeren i bridge mode og så Orbi i router mode, eller hvis du ikke kan få sat Fibia routeren i bridge mode, med deres hjælp evt, så kan du også prøve at sætte Orbi i AP mode, så er det din Fibia som laver routing (SLuk Wifi på den) og din Orbi står for Wifi. Det bedste er dog at køre brigde mode og så router på Orbi, men ikke altid muligt. Der skulle gerne være en manual med til din Orbi, ellers find den online, følg den for at sætte i router eller AP mode, jeg mener du skal logge ind med Orbiens admin på orbilogin.net og gøre det der.
--
"Anbring 3 sandskorn i en katedral, og denne katedral vil være mere tætpakket med sand, end rummet er med stjerner!"
#19
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 12:49

Rapporter til Admin
Den er sat op som manden sagde den skulle sidde, det passer også på tegningen, orbien skal imellem de to. Men jeg kan se at både orbi og boksen begge er sat som router så jeg ændre den ene til bridge og tester igen senere :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#20
Kock
Maxi Supporter
25-02-2021 13:33

Rapporter til Admin
#19 Hvilken tegning er det? Der er stadig noget der lyder forkert i mine ører. Du har en fiberbox hvor fiberen er termineret i right, en lille firkantet en? Og så har du sat Orbien hertil og derefter Fibia's router? Opsætningen burde være Fiberbox > ISP Router/Modem sat bridge mode og slukket Wifi > Orbi i Router mode. Eller: Fiberbox > ISP router/Modem som router og slukket Wifi > Orbi i Access Point mode for Wifi.
--
"Anbring 3 sandskorn i en katedral, og denne katedral vil være mere tætpakket med sand, end rummet er med stjerner!"
#21
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 15:18

Rapporter til Admin
Nu har jeg lige talt med support og har fjernet deres små sorte extender boxes og sat min orbi direkte i deres router - deres router er sat som bridge og orbien som router. Det gav lidt højere data men stadig meget under 500 og kun hvis jeg valgte enkelte servere... 400dl / 100 ul
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#22
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 15:23

Rapporter til Admin
https://ibb.co[...]
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#23
Renetarderet
Semi Nørd
25-02-2021 15:34

Rapporter til Admin
Smid din computer direkte i fibia boksen, uden om din orbi. Brug fast.com eller speedtest.net til at teste med. Får du stadig ikke den korrekte hastighed = ring til udbyder Får du den korrekte hastighed = fejl i eget udstyr.
--
#24
Dragonheart
Guru
25-02-2021 16:16

Rapporter til Admin
#22 Jeg er ikke sikker på du har svaret på det. Men har du prøvet at skiftet kablet mellem Orbi og Fibias gateway(den boks fra fibia der hænge rpå væggen) Hvis hastigheden er forskellig på forskellige servere så er det sandsynligvis ikke dit udstyr. Ellers gør som #23 siger og skriv resultatet.
--
#25
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 19:18

Rapporter til Admin
Det er sgu lidt sjovt, der er 4 porte i boxen på væggen Orbien sad til port 1, satte jeg en pc i port to får jeg 500/500 Sætter jeg to computere til boxen får jeg ip konflikt og nu vil orbi ikke finde internet mere Har prøvet at nulstille orbi men stadig ingen net nu.
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#26
Dragonheart
Guru
25-02-2021 19:35

Rapporter til Admin
#25 Det er som forventet. Når din Fibia boks er i bridge-mode er routerdelen slået fra. Når routerdelen er slået fra får du kun én IP adresse. Din WAN IP. Det er derfor alt skal være tilsluttet Orbi når din Fibia boks er i bridge mode. For så er routerdelen i Orbi snsavrlig for at uddele IP adresser til alle enheder. Prøv at: 1. Sluk orbi og sluk boksen på vægen 2. Tag kabel mellem fibia boksen og Orbi fra. og tag alle andre netværkskabler ud af FIbia boksen 3. tænd fibia boksen og lad den være tændt i nogle minutter 4. Forbind Orbi's WAN port til Fibia boksens port 2 (obs Orbi skal være det eneste der er forbundet til fibia boksen) 5. Tænd Orbi og ulstil dem. Så er Orbi forbundet til den port du kan få 500/500 igennem Test og skriv resultatet :-)
--
Sidst redigeret 25-02-2021 19:37
#27
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 20:17

Rapporter til Admin
Jeg prøver :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#28
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 20:30

Rapporter til Admin
Okay, det hjalp mig tilbage til udgangspunktet - TAK!! Nu er der ihvertfald internet allover igen , men stadig ikke på fuld speed. 400/170 - det er stadig upload den halter på.
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#29
Dragonheart
Guru
25-02-2021 20:43

Rapporter til Admin
#28 Det er meget mystisk. Hvis du har prøvet at skifte kablet mellem Orbi og Fibia boksen Så virker det til at det kun kan være et eller andet i Orbi det driller. Hvordan har du sat Orbi op? Sådan mere præcist? Altså når man starter dem op efte ren nulstilling går man igennem nogle trin. hvad har du valgt her? QoS og lignende er slået fra i Orbi ikke ?
--
Sidst redigeret 25-02-2021 20:44
#30
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 20:52

Rapporter til Admin
der er ikke rigtigt noget at vælge i orbi installationen, det gøres over appen... jeg er inde i netgear router indstillingerne nu og kigge, men ved ikke hvad der kan drille der?
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#31
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 20:56

Rapporter til Admin
besynderligt....når jeg går ind i netgear setup på pcen kan jeg vælge en speed-test derinde der er resaultatet DOWNLOAD UPLOAD 490.85 Mbps 528.74 Mbps men åbner jeg en ny fane og tager en alm test er den meget lavere....
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#32
Luffe
Giga Nørd
25-02-2021 20:59

Rapporter til Admin
#2 Fibia sælger da ikke 600/600? Så du har nok500/500 når det kommer til stykket.
--
Do not anger the BOFH, for he has root access.
#33
Luffe
Giga Nørd
25-02-2021 21:00

Rapporter til Admin
#31 så er din PC problemet. Gå ind på Speedtest.net, download deres App ved at trykke på Apps i toppen af siden. Og prøv igen
--
Do not anger the BOFH, for he has root access.
#34
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 21:00

Rapporter til Admin
Ja min fejl en 500/500 :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#35
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 21:00

Rapporter til Admin
prøver speedtest.net :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#36
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 21:03

Rapporter til Admin
den siger 480 download og 350 upload
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#37
ReneWagner
Elitebruger
25-02-2021 21:04

Rapporter til Admin
må lige checke de andre computere i morgen om der er bedring der også - nu er vi jo næsten i mål :-)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#38
Kock
Maxi Supporter
25-02-2021 21:55

Rapporter til Admin
Godt du er lige ved at være der :o) Når vi er oppe i de hastigheder, så er det faktisk nogle gange på serveren du tester imod at flaskehalsen er, så når du bruger Speedtest på web, samt på telefon, så prøv at skifte server. Jeg måler selv tit op mod Telenor Søborg, den kan vælges i mobilappen, men ser ikke ud til den er på listen i web dog, der kommer jeg tæt på den Gigabit som jeg har, mens andre kan ligge flere hundrede Mbit under.
--
"Anbring 3 sandskorn i en katedral, og denne katedral vil være mere tætpakket med sand, end rummet er med stjerner!"
#39
Dragonheart
Guru
25-02-2021 22:02

Rapporter til Admin
#37 Allerede i #8 skrev jeg du skulle prøve speedtes.net appen ;-). Så ja brug den og teste med forskellige servere i forskellig afstand til dig.
--
#40
Ramaz
Megabruger
25-02-2021 23:45

Rapporter til Admin
Som de andre helt rigtigt er inde på - du skal køre en kablet test direkte fra fiberboksen til din computer. Testen skal du køre gennem Speedtest.net's app som enten kan hentes gennem Microsoft Store eller Speedtest's hjemmeside. Serveren du skal teste mod skal være "Fibia P/S Taastrup". Får du så ikke et resultat på omkring 500/500 mbit, så fejlmeld linjen :)
--
#41
ReneWagner
Elitebruger
26-02-2021 07:53

Rapporter til Admin
Jeg har faktisk allerede i oplægget skrevet at der ER blevet testet direkte på boksen Og at fejlen må ligge i orbi, men tak, nu ser det ud til at virke :) Nu vil jeg gå og hygge mig med at læse lidt op på netværkets forunderlige verden og komme lidt klogere ud på den anden side :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#42
Ramaz
Gigabruger
26-02-2021 09:33

Rapporter til Admin
Beklager, den fangede jeg ikke lige i farten :) Håber du får det til at virke!
--
#43
ReneWagner
Elitebruger
26-02-2021 14:32

Rapporter til Admin
Helt i orden, jeg overså også selv svar 8 i farten og frustrationen :) Nu virker det, der er stadig lav score på to af computerne men stadig 200/200 men det løses nok hen ad vejen :)
--
Ryzen 5 1600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?

Opret svar til indlægget: Opsætning - fibernet

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning