Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Netværk
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Router / netværk issue

Af Bruger Aspirant Esbenta | 12-05-2020 20:45 | 917 visninger | 9 svar, hop til seneste
Kære Hol, Jeg bor i en lejlighed i København, med fiber i kælderen, som er ledt ud i alle lejligheder via alm netværk. Jeg har koblet en router på for lave WiFi men her opstår problemerne. Vores udmærkede hastighed (200mb) falder ofte ned til 10/10 og jeg forstår ikke hvorfor. Når jeg tager netværkskabel ud af routeren og sætter det direkte i min cmputer, genfinder jeg min 200/200 hastighed. Jeg havde først Google WiFi, hvor jeg brugte utallige time med deres søde support, men de kunne ikke finde en forklaring og mente at fejlen ligger hos min udbyder. Min udbyder spørger altid, hvad min forbindelsen er, når jeg kobler en computer direkte på netværket. Jeg forsøgte at skifte Google wi-fi ud med en tp Archer 2300 men problemet opstår også her. 1. Er der nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig med mit problem? 2. Jeg har nu ændret min Archer 2300 til et acces point i håb om det kan hjælpe. Men da det fjerne en stor del af funktionerne, bliver jeg i tvivl om det dermed går ud over min sikkerhed? Har jeg mistet firewall osv. ved at ændre min router til et Access point? Jeg værdsætter alt input da ovenståeende kamp har stået på i et par år efterhånden...
--
#1
CyberOpz
Giga Supporter
12-05-2020 21:49

Rapporter til Admin
Er det via Wifi eller kabel til din router, du oplever problemet?
--
#2
Esbenta
Bruger Aspirant
12-05-2020 22:37

Rapporter til Admin
Mit netværkskabel går i routeren. Jeg har derfra et netværkskabel til fjernsynet (som viser tydelige tegn på den begrænsede forbindelse uden streaming) resten er på routeren WiFi. Når jeg tester hastighed via routeren, sig den også lige under 10/10.
--
#3
CyberOpz
Giga Supporter
12-05-2020 22:45

Rapporter til Admin
#2 - Har du mulighed for at logge ind på din router og se hvilken hastighed den er forbundet med? Alternativt sætte den til at forbinde med 1000baseT full duplex?
--
#4
Random Holler
Ny på siden
12-05-2020 22:52

Rapporter til Admin
Prøv at skifte kanal. Hvis du bor i København, er der med sikkerhed en masse andre trådløse netværk i lejlighederne rundt omkring, som kører på samme frekvenser som dit netværk.
--
#5
Esbenta
Bruger Aspirant
12-05-2020 23:18

Rapporter til Admin
#3 hastighed målt via router https://imgur.com[...] Forskellen er blot, at jeg har før 2. måling har flyttet netværkskabelet over i computeren og tilbage i routeren igen.
--
#6
Dragonheart
Guru
13-05-2020 01:51

Rapporter til Admin
Du siger du har 200 Mbit forbindelse men måler 800 Mbit? Hvis problemer er der med flere typer routere er det vel enten konfigurationen af dem elelr den forbindelse din udbyder levere der ikek kan hamle op med at alle bruger fiberforbindesen samtidig. Hvis alle der er tilsluttet downloader samtidig kan din hastighed jo faldet til udner de 200 Mbit Alternativet kan være som nogle har været inde på at der er noget i vejen med stikkene/forbindelsen så link rate ryger. men i så fald burde den lander på omkring 100 Mbit medmindre kabel elelr stik er virkeligt dårlige forbindelse. Prøv: 1. Spørg din udbyder hvordan man skal sætte egen router op med DHCP, firewall etc 2. Prøve med nye cat5e, cat6 elelr cat6a kabler (certificerede) Det er ikke klart synes jeg om du måler de lave hastigheder over wifi, kabel eller begge ? Noget kunne tyde på at netstiket i lejligheden ahr dårlig forbindelse eller måske er meget beskidt. Dit svari #5 giver ikke helt mening. kan du uddybe hvad forskellen er i tilslutnigner i det to målinger?
--
#7
inckie
Guru
13-05-2020 06:08

Rapporter til Admin
#0 Jeg har koblet en router på for lave WiFi men her opstår problemerne. Vores udmærkede hastighed (200mb) falder ofte ned til 10/10 og jeg forstår ikke hvorfor. Hvor ofte er ofte i denne sammenhæng - er det efter 10 minutter, en time, hver aften eller hver gang du tænder for mikroovnen.... Periodiske fejl er altid svære at afhjælpe, men nogle gange kan selve tidspunktet være med til at give et praj. Hvis hastigheden er fin om dagen, men falder om aften, så kan eksempelvis #4 godt have ret, i at det kan have noget med "congested airwaves" at gøre.
--
https://twitter.com[...] https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...]
--
Sidst redigeret 13-05-2020 06:11
#8
Esbenta
Bruger Aspirant
13-05-2020 08:46

Rapporter til Admin
#6: Tak for input - vil endnu engang prøve at tage fat i min udbyder. Jeg betaler for 200/200 men har en noget hurtigere forbindelse. Sorry for de forvirrende tal. Mine målingerne foretages igennem routeren for at undgå, at wifi forbindelsen spiller ind. Men det kommer sig som regel af, at streaming er langsom eller andet der indikere en lavere hastighed. Forskellen mellem de to målinger er: 1. Jeg har bemærket en lav hastighed hvorfor jeg foretage en hastighedstest via routeren. 2. For at løse problemet, tager jeg netværkskablet ud af routeren og sætter det ind i computeren og går på nettet. Herefter flytter jeg netværkskablet tilbage i routeren og laver en ny hastighedsmåling. Wupti full speed igen. Dvs. det løser altid problemet, at flytte netværkskablet fra routeren over min computer kortvarigt. Herefter kan jeg sætte netværkskablet tilbage i routeren og har fuld hastighed. #7: Det er meget forskelligt hvornår det sker. Det kan både forekomme om aftenen og om dagen. Og jf. at ovenstående løsning altid virker, tvivler jeg på at det skyldtes "congested airwaves". Men igen, jeg har ingen særlig viden om netværk. Så jeg er åben for alle løsningsforslag! :)
--
#9
Random Holler
Ny på siden
13-05-2020 17:35

Rapporter til Admin
Et andet bud kunne være, at netkortene har problemer med autonegotiation og derfor defaulter til 10 mbit. Der kan man gå ind og sætte begge til 1000 Mbit, som jeg antager, at begge understøtter.
--
Sidst redigeret 13-05-2020 17:35

Opret svar til indlægget: Router / netværk issue

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning