Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
"boks" ved vejen skiftet - Glemt/sløjfet forbindel...Af Supporter Raskolnikov | 29-04-2020 12:46 | 3265 visninger | 18 svar, hop til seneste
Her er et lille problem, som jeg gerne vil vende med folk herinde:
Jeg indleder med forhistorien:
Jeg købte mit hus for ca 4 år siden.
Den tidligere ejer havde en YouSee-forbindelse til både kabel-TV og internet. Den blev naturligvis "slukket" da jeg købte huset, og valgte internet via et gammelt telefon-stik.
Jeg beslutter nu, at tiden er kommet til internet via en COAX-forbindelse, og regner med at det er ren formalia at får det "tændt".
TDC-teknikeren fortæller mig så, at der ikke er en forbindelse fra "skabet" uden på vejen ind til mit hus, og at "et nyt skal graves ned" (egenbetaling).
Sagen er så den, at selve skabet ude ved vejen blev skiftet for ca 6-12 måneder siden, og jeg ANTAGER at de simpelthen har glemt/overset at forbinde mit hus igen, måske fordi der jo ikke var et aktivt abonnement på tidspunktet.
Jeg HAR naturligvis kontaktet TDC, som efter megen snak frem og tilbage godt kunne se at der tidligere havde været en forbindelse fra vejen og ind i huset, men den stakkels kundeservice-fyr kunne jo ikke beslutte hvad der videre skulle ske og gav mig en mailadresse, som jeg har skrevet til, men desværre ikke modtaget noget svar fra (ØV)
Jeg synes naturligvis, at TDC skal genetablere en forbindelse fra vejen ind til huset uden beregning, men hvordan kommer man rent praktisk videre?
Skal man indgive en formel klage? Hvortil?
Er jeg hysterisk og skal bare betale for en ny forbindelse? --
Lyder rimeligt at den udgift ligger hos TDC, såfremt det er som du påstår. Har de glemt at tilslutte dit kabel, selvom det egentlig er inaktivt, så påhviler genetableringen uden tvivl dem. Der kan være lidt bokseri om hvem der reelt ejer kablet. -- Så længe du ikke har været i haven og grave kablet op, så ligger det der jo stadig. Hvis fordeler boksen står samme sted som før (hvilken den burde gøre) så vil der jo være en løs ende i jorden tæt ved den.
Medmindre TDC selv har klippet den væk, så skulle de jo egentlig bare kunne tilslutte den igen.
Jeg ville ikke mene at det nogensinde burde være dig der skal betale for etablering af nyt kabel når der jo er en eksisterende installation.
Har du fået et autosvar eller noget på den mail du har sendt ? Jeg ville give dem et par dage og ellers så ring til kundeservice og bed om at tale med en der kan tage en beslutning her og nu. -- #1
Jeg hverken over- eller underdriver. Det er de faktiske forhold.
#2
Jeg HAR allerede haft en tekniker ude, som ikke kunne finde forbindelen i skabet. Han sagde ordret "måske har de stillet den nye kasse ovenpå ledningen". Den er under alle omstændigheder væk uden omkring den nye kasse (men sidder jo fint på min ydervæg og går ind i mit hus)
Helt konkret, hvordan beder man så ret hurtigt i samtalen om at "tale med én, der kan tage beslutninger"?
Det gjorde jeg jo sådan lidt pænt sidst, og han stillede mig ikke om til nogen.
Jeg gider ikke være hverken fræk eller vred, men heller ikke være til grin. -- Øv. Oplevede noget tilsvarende.
Skulle have internet og teknikkeren kom ud for at installere, men kunne konstatere at der ikke var et kabel. Det trak han på stedet.
Efterfølgende kom der så en regning for arbejdet, men da jeg fortalte hvordan det hang sammen rev de den over.
Jeg ville prøve at købe Coax ved en af TDC Group udbydererne (fx yousee) og se om du ikke kan få forbindelsen af dem, og så evt. skifte efterfølgende. --
Jeg har været i samme situation!
Da jeg købte hus stod der jeg kunne få COAX så det bestilte jeg. Her er min historie:
Nå men jeg skulle have COAX. YouSee's hjemmeside sagde jeg var klar til COAX. Men jeg kunne ikke finde ud af hvor stikket kom ind i huset. Jeg ledte og ledte. Fandt intet. De havde sendt router og det hele, jeg betalte allerede månedligt, det hele kørte så de fik deres penge.
Yousee sagde at de ville sende en tekniker ud, og hvis han fandt stikket, skulle jeg betale for et tekniker besøg. Jeg var så sikker i min sag at jeg accepterede på stedet. De sendte en tekniker ud som kiggede efter stikket. I stue, på loft, i kælder og alle rum. Der var ingen spor af der nogensinde har været et kabel ind. Så teknikeren kontaktede den medarbejder-kundeservice-instans der må være, for ansatte. Det er forhåbentlig ikke det samme som almindelig kundeservice.
Anyway... Teknikeren ringede ind og sagde der ikke var et stik ind til huset. Men i den anden ende sagde de at det stod der i systemet der var. Men det var der ikke! Teknikeren gik ud til boksen ved vejen, og jeg gik med. Her lå der et sammenrullet COAX kabel som nok var det, der skulle have været trukket ind til mit hus.
Så begyndte skænderiet for alvor. I telefonen sagde de at de kan se der er lavet forbindelse ind i huset og teknikeren straight up råbte ind i røret at "For fanden jeg står her med kablet der er rullet op og ligger ved siden af boksen, så det er ikke trukket ind til huset, der skal trækkes et nyt kabel!!!". De afviste det i telefonen og teknikeren smed røret på i raseri.
Så sagde han at han ville trække et nyt kabel og tvinge Yousee til at betale for tilslutningen og tekniker besøget, så det skulle jeg ikke bekymre mig om.
Så han begynder lystigt at trække kabel ud af bilen, forbinde i boksen og så trække kabel gennem hæk, hen over græsset i haven, op til hjørnet af huset, hvor han borer hul i væggen, trækker kabel ind, laver en boks på den anden side, tilslutter osv. Han tester forbindelsen og verificerer der er hul igennem.
Så pakker han sammen og gør klar til at køre. Og idet han starter bilen når jeg lige at spørge: "Hvad så nu? Hvad skal jeg gøre med kablet der ligger på græsset, gennem haven, ind i huset?"
Og så sagde han bare "Har du en skovl? Så graver du bare 50-100cm ned og lægger kablet i jorden" og så kørte han.
Så jeg måtte jo gribe en skovl, og smadre min have, midt i november måned. Det var vel godt 30-35 meter der skulle graves i min. 50cm dybde. Det var fucking hårdt.
Jeg fik ikke en krone erstatning fra YouSee. Intet. Ikke for de dage jeg betalte for internet hvor jeg på ingen teknisk måde kunne få det. Ikke for gravearbejdet, for besværet, for al den tid jeg ledte efter et stik der ikke var der... I got nothing.
Og jeg er ikke YouSee kunde i dag. Jeg hoppede på Fastspeed så snart jeg kunne og har ikke fortrudt.
Efter jeg havde snakket med folk i området der havde boet der længere tid, fandt jeg ud af hvad der var gået galt. YouSee havde opkøbt en antenne forening der var gået konkurs. Så den antenneforening havde nedlagt alt arbejdet. Så alt det kabel der skulle være trukket ind til alle husene, lå bare ved siden af boksene. Og det gør det stadig den dag i dag. Det har lagt der i snart 10 år. Mange huse har det stadig liggende ude ved boksene! YouSee har bare valgt at sige fuck it, og vinget af at ALLE husstande er tilsluttet. Selvom de ikke er... -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 29-04-2020 15:11 Udsagnet fra teknikeren om at der ikke er kabel er jo let at afprøve ved blot at grave 0.5 m ned i jorden nær boksen.
Men gad vide om kablet ikke blot skal rutes ind i boksen, så jeg ville aftale en tid med en tekniker og så grave forsigtigt omkring boksen og finde kablet så det er klart til tilslutning.
-- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Telenor (måske også andre, check evt. hvis du foretrækker en anden) kører med gratis oprettelse og teknikerbesøg på Coax ( https://www.telenor.dk[...] - Teknikerbesøg: 0 kr.), så hvis søgning viser at der kan leveres på din adresse, så er det da bare at få bestilt, og så lade det være op til teknikeren om han vil trække nyt kabel, eller lede efter det gamle.
Teknikerbesøg: 0 kr.
Teknikerbesøg: 0 kr. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #4-6
Tak for input. Det lyder som om, jeg kommer til at prøve mig lidt frem ;9
#7
Det VAR en tekniker fra TDC, men på Telenors vegne. Han ikke engang overvejede at tilbyde at trække et nyt kabel, men skred bare (måske pga corona, så det var begrænset hvad han kunne/måtte) -- Ok - men har Telenor bedt dig selv kontakte TDC for at udrede miseren? Det lyder meget meget underligt i mine ører...
Hvis problemet er at teknikeren pga. Corona ikke vil ind i dit hus for at lave afslutningen på et "nyt" kabel så er der selvfølgelig ikke meget at gøre, men så havde han vel sagt dét... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis du allerede er nået til "væggen" hos TDC/Yousee så glem det. Spar dig selv for en masse tid, dårlige nerver og søvnløse nætter.
Løb hurtigt, løb langt...
TDC/Yousee har uden tvivl den tungeste kundeservice du nogensinde kommer til at møde hvis du er nået udover hvad de stakkels 1.line supporter kan slå op i deres knowledgebase.
Glem det, find noget andet... -- TDC er så tungnemme som nogen kan være. Vi skulle have Hiper, som bruger TDC til at levere fiber. Der kom en gut ud for at kigge hvor de kunne skyde fiberen ind henne, og han vil have at jeg skulle fjerne en masse buske og træer, ellers gad de ikke prøve at skyde fiberen ind.
Han tilbød så at de kunne skyde den ind i den anden ende af huset - ganske ubrugeligt. Da jeg spurgte om han ikke kunne skyde på skrå under vores indkørsel, hvor der absolut ingen forhindringer er.. nope. Puha, på skrå kan ikke lade sig gøre....
Medarbejderen hos Hiper var til mindre hjælp end vådt bølgepap. Uhh nej, han kunne bestemt ikke give mig nummeret til dem der skulle skyde fiberen ind. Han kunne be' dem om at ringe, men uha nej det var ingen garanti for at de rent faktisk gad gøre det..
Suk en flok fjolser. Nu kører vi på Fastspeed. -- #11 jeg er ret sikker på at de ikke må skyde den skråt ind (som man siger). --
#11 du skal have et plastik rør gravet ned hele vejen ind fra skabet hen til den væg som er indgangspunket som fiberen bliver blæst ind i. Det er ikke godt at røret ligger skråt da det kan give problemer hvis der er på knæk/rundninger på vejen fra skabet.
#1 TDC kan være tunge at danse med. Hvis det er helt umuligt at få dem til at dække det er ikke sværere ind at grave kablet ned ca 50-70 cm. -- Sidst redigeret 29-04-2020 21:37 #8 Ja prøv at grav lidt og find kablet.
Jeg lavede selv en øvelse hvor jeg skiftede mit coax kabel fordi jeg skulle lægge nye sten i indkørslen. Så jeg gravede blot langs kablet fra væggen til boksen og aftalte en tid med Stofa i mit tilfælde hvor jeg sagde jeg ville have skiftet kabel og havde gravet rende til formålet (Jeg tror endda jeg ringede til dem først så jeg fik en pris og retningslinjer for hvor kablet skulle ligge).
I mit tilfælde ville jeg gerne have nyt kabel fordi jeg gerne vil have høje hastigheder og kablet var gammelt.
Fokuser på at få problemet løst mere end om det nu er den ene eller andens skyld og kom videre. Du har garanteret en masse andre ting at bruge energi på i et hus der skal vedligeholdes. -- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe #9
Teknikeren var hjemme hos mig, men jeg var på arbejde. Min kone var hjemme men erklæerede sig ret hurtigt ude af stand til at bidrage. Teknikeren sagde noget i retning af "så må du få gravet et nyt kabel ned" og lagde absolut ikke op til, at det var noget han kunne/gad/måtte tilbyde eller tage stilling til. Jeg pressede ham så helle ikke, kendte ikke mine rettigheder eller muligheder.
#10
Det er indtil videre lidt op ad bakke i hvertfald..
#11
Det er vel TDC's kasse ude ved vejen og jeg kan vist ikke få fiber hvor jeg bor, så jeg kommer nok ikke udenom dem.
#13
Jeg er bare spejlblank ifht at vælge kabel, trække kabel osv...
#14
Ja, jeg tror jeg vil prøve at finde "kabel-enden" ovre ved boksen og så ellers tage den derfra. Jeg ligger ikke søvnløs over og er heller ikke på vej på krigsstien. Faktisk er jeg lidt træt af punktet, hvor den oprindlige kabel er trukket ind i huset (kælderen!), så måske man bare skulle starte forfra ;)
-- Hermed en update på sagen:
Jeg havde fået en emailadresse fra den første support-fyr, jeg snakkede med. Jeg bekræftede at den faktisk eksisterede og skrev til dem. Det gik lidt trægt med responsen, men jeg tog den med ro da jeg inde ved teleankenævnet havde læst, at før man overhovedet kunne indgive en klage skulle man have kontaktet firmaet og givet dem nogle måneder til at svare.
Nå, der kom faktisk respons efter nogen tid og jeg skrev lidt frem og tilbage med en fyr fra TDCs "kabelafdeling" (lange svartider, men fornuftige svar) og det endte med at et par teknikere mødte op forleden dag og nu er jeg forbundet ud til vejen igen, hurra!
Såeh, lidt tålmodighed, lidt research og en ordentlig tone gav pote ;) -- Fedt med en update - og dejligt at se at ganske almindelig god opførsel stadig er vejen frem. -- "ORK SATME!" #16 håber det er de sidste problemer du skal have med dem. -- !AMD HAS RYZEN
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|