Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Netværk
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Langsomt internet. Udbyder mener ikke modem er pro...

Af Ultrabruger Romby | 30-07-2019 19:49 | 2337 visninger | 17 svar, hop til seneste
Hej. Lige nu har jeg følgende setup. 500 mbit forbindelse gennem Kabel stik -> Modem fra internet udbyder -> Gigabit kabel -> Linksys WiFI router -> Gigabit kabel -> min computer der måler 22 mbit. Ifølge min udbyder måler mit modem en forbindelse på 480 mbit så problemet må være mit udstyr. Ved ikke om jeg tror på dem, men vil være sikker fejlen ikke er min inden jeg ringer igen. er der noget jeg skal være opmærksom på i indstillingerne for modem og router for at opnå optimal forbindelse? Kan desværre ikke teste med et kabel direkte til pc (for lang afstand). Så er nød til at teste med en kabel forlænger: https://images.app.goo.gl[...] Min router er en Linksys EA7500 Modem er compal CH7466CE Internetudbyder Vodafone i Tyskland
--
#1
jediknightdk
Junior Supporter
30-07-2019 19:52

Rapporter til Admin
prøv at udskifte gigabitkabet. et af gangen. Min kammerat havde samme problem, så måske du også er heldig at det bare er det...
--
#2
Kantoz
Nørd Aspirant
30-07-2019 19:54

Rapporter til Admin
1. flyt pc midlertidigt for at teste eller lån en bærbar til at teste ved modem. 2. dit udstyr / kabler kan sagtens være årsagen, især hvis du får din lovede hastighed fra Modem -> PC 3. sørg for at dine routere er opdateret, og netkort i PC'en ligeså
--
Alle computere er bærbare - hvis man blot anstrenger sig lidt!
#3
HvidtfeldtD
Maxi Supporter
30-07-2019 20:01

Rapporter til Admin
Som de andre siger er du nød til at teste selv, inden du går videre. Du er nød til at få en enhed i gigabit kabel lige efter udbyder enhed og teste der. Hvis den stadig viser 22, så er det dem, hvis den viser det den skal er det dit udstyr.
--
#4
ice_hiboy
Elitebruger
30-07-2019 20:03

Rapporter til Admin
Hvilken kabel type køre du med? CAT5, CAT5E, Cat6 osv? Den boks du har for din udbyder, er det et rent modem, eller en modem og router. Hvis den er en combo enhed, så skal du sætte den til bridge mode. Som de andre er inde på, så er der mange faktor du skal sikre dig er i orden inden du anklager dem for at lyve om at der ingen fejl er på deres linje.
--
i7- 5820K | X99A MPOWER | EVGA 980TI SC+ | 32gb HyperX ram | 500gb Samsung 960 EVO | 4tb Seagate SSHD | Corsair RM750 | Meshify C.
#5
Romby
Ultrabruger
30-07-2019 21:26

Rapporter til Admin
#4 det er 2 af de her kabler https://www.amazon.de[...] 15m Boksen er modem og router. Forsøger Bridge mode.
--
#6
ice_hiboy
Elitebruger
30-07-2019 22:36

Rapporter til Admin
Kan du linke den præcise model af Linksys router? Mest for at udelukke den ikke har en 10/100mbit wan port.
--
i7- 5820K | X99A MPOWER | EVGA 980TI SC+ | 32gb HyperX ram | 500gb Samsung 960 EVO | 4tb Seagate SSHD | Corsair RM750 | Meshify C.
#7
Romby
Ultrabruger
31-07-2019 05:54

Rapporter til Admin
Det er den her. 4 gigabit kan porte https://www.linksys.com[...]
--
#8
Pico
Super Nørd
31-07-2019 07:10

Rapporter til Admin
Det kan ligeså godt være det bindeled du bruge mellem de 2 kabler der er skrald. Enten ryk din computer så du kan få kablet direkte ind i din maskine eller lån en bærbar af en ven hvis du ikke selv har en og tilslut denne direkte med kabel.
--
i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS Z97-WS|16GB Kingston 1866mhz|1080 ASUS STRIX|160GB Intel SSD|240GB Corsair SSD|500GB EVO SSD|3TB Seagate|750W CM
#9
Lars
Giga Nørd
31-07-2019 07:34

Rapporter til Admin
Jeg er 100% sikker på at det er det lille bindeled som laver problemer for dig. Du må ud og bruge 300 kr på et 50 meter CAT 5E eller Cat 6 LAN kabel. Og når det er så langt, så ville jeg overveje at købe et skærmet CAT 5E eller CAT 6 kabel. https://www.google.dk[...]
--
Sidst redigeret 31-07-2019 07:36
#10
inckie
Guru
31-07-2019 10:50

Rapporter til Admin
#9 Når du skriver skærmet kabler, men du så STP ?
--
https://twitter.com[...] https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
#11
Dragonheart
Elite Nørd
31-07-2019 14:38

Rapporter til Admin
Jeg vil tilslutte mig rådene i #2 og #4. At du har en router efter en router burde ikke give problemer med hastighed. Men det er bestemt ikke en smart løsning. Så sæt din compal i bridgemode hvis muligt. Hvis nogle af kablerne havde mistet forbindelsen i nogle af lederne ville du rammer 100 mbit. Så jeg tænker enten det med bridgemode eller det bindeled du bruger er problemet. Køb et langt nok kabel cat6 eller cat6a til omkring 200 kr. Hvis du vælger skærmede kabler (shield eller foil eller begge) så skal alle tilslutninger/ender være skærmede (og selv her er det kun galvligt i meget støjende omgivelser som når mange kabler ligger op ad hinanden). Ellers hold dig langt væk fra skærmede kabler til ethernet. Med de to skærmede kabler du har + det uskærmede samleled imellem skaber du problemer.
--
#12
Romby
Ultrabruger
31-07-2019 15:36

Rapporter til Admin
Lige et update til min plan for at teste mit setup. 1 - Jeg flytter min computer og tester hastighed med computer plugget direkte i internetudbyder router/modem combo med kablet der blev leveret med routeren (og andre kabler hvis hastigheden er lav). 2 - Finder en makker med en laptop og tester hastigheden filer bliver overfört igennem mit system beskrevet i #0. Lan kabler der lige nu er koblet til router/modem combo saetter jeg i laptop. Laptop -> Gigabit kabel 1 -> Linksys WiFI router -> Gigabit kabel 2 -> min computer Jeg haaber at testen viser at hastigheden i mit system ikke fejler noget og jeg kan udelukke min router og begge kabler som fejlen. Men vigtigst af alt haaber jeg paa god hastighed, da det udelukker mit onboard netkort som fejlen (lav hastighed i test 1 kan stadig vaere paa grund netkort). Hvis jeg har lav hastighed maa jeg teste enkelt dele af system og evt finde en laptop mere for udelukke netkort. Nogen der kan anbefale et tool til test af filoverförselshastighed? Bridge mode vil jeg lege med efter alt er testet.
--
Sidst redigeret 31-07-2019 15:37
#13
Dragonheart
Elite Nørd
31-07-2019 16:44

Rapporter til Admin
#12 Jeg kan anbefale: https://totusoft.com[...]
--
#14
SniperKingDK
Semibruger
31-07-2019 18:39

Rapporter til Admin
#9 hvorfor skal han købe et 50m kabel, det er da tåbeligt. og han skal da slet ikke købe skærmet kabel i det setup, det vil skade mere end det gavner.
--
#15
Romby
Ultrabruger
04-08-2019 21:49

Rapporter til Admin
Så fik jeg testet mit internet/netværk. Test med 2 forskellige laptops koblet direkte i router/modem gav præcis samme hastighed som min computer efter et kabel + router + et kabel mere. Testede også fil overførsel hastighed med software fra #12. Setup laptop - kabel - router - kabel - computer. Første test var at overføre en 5 GB fil fra computer til hdd på laptop og derefter læse filen. Overførsel skete med 176 Mbps og læsningen skete med 477 Mbps. 5 GB fra laptop til ssd på computer blev overført med 347 Mbps og læst med 800 Mbps. Jeg har en 500 Mbits forbindelse. Når jeg tester internettet får jeg hastighed på 5-80 Mbits (for det meste omkring 20-30). Min test med filoverførsel viser at mit system kan klare langt flere Mbits. Altså skal jeg have ringet til internet udbyder og have spurgt hvordan deres målinger virker for jeg kommer ikke i nærheden af 500 Mbits lige meget hvad jeg gør.
--
#16
Dragonheart
Elite Nørd
05-08-2019 00:04

Rapporter til Admin
#15 Ja det ser ud til det er hos dem fejlen ligger. Måske du kan få dem til at sende en ny modem router. Og så køre en test direkte i modemmen/routeren mens du har dem i telefonen? Så kan de se fra deres ende at du får langt mindre end du betaler for.
--
#17
Romby
Ultrabruger
10-08-2019 09:08

Rapporter til Admin
Havde besøg af en tekniker fra et firma der arbejder for Vodafone. Det viste sig at den signal forstærker som Vodafone har sat op stod på en forkert indstilling. Teknikeren sagde det var nok pga. en kendt en fejl på Vodafones forstærkere. Fejlen er at hvis forstærkeren bliver for varm så kan en knap bevæge sig og derved ændre indstillingerne for forstærkeren (facepalm). Det rettede han og min speedtest viser nu 446,62 Mbps. Han mente også at der formentlig var et beskadiget kabel et sted før mit hus. Så det er der også nogen der kommer og kigger på. Men jeg er nu godt tilfreds med de 446,62 Mbps.
--
Sidst redigeret 10-08-2019 09:09

Opret svar til indlægget: Langsomt internet. Udbyder mener ikke modem er pro...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning