Jeg ar administrator for en lille virksomhed der har sin egen Exchange server, og jeg har mildt sagt, ringe erfaring med Exchange. Den har kørt upåklageligt i ca. 8 måneder, men nu er jeg løbet ind i 2 store problemer, efter vi har skiftet vores internet, og fået ny IP adresse. Det er anden gang vi skifter internet opkobling på Exchange serveren, men jeg mener ikke at have oplevet disse problemer før.
Problem 1.
Mine kollegaer (mere præcist min Chef) får et hav af mails tilbage med en besked om at de er blevet blokket af et spam filter. Se nedenstående. (80.63.98.70) er vores IP på vores ye VDSL opkobling fra TDC.
Meddelelsen kunne ikke leveres til følgende modtagere og distributionslister:
'[email protected]'
Meddelelsen blev ikke leveret pga. sikkerhedspolitikker. Microsoft Exchange forsøger ikke at levere meddelelsen igen. Oplys systemadministratoren om følgende fejlbeskrivelse.
Følgende organisation afviste meddelelsen: appleton29.uni2.net.
Sendt af Microsoft Exchange Server 2007
Diagnosticeringsoplysninger for administratorer:
Opretter server: HPML350-SBS01.firmanavn.local
[email protected]
appleton29.uni2.net #554 5.7.1 Service unavailable; Client host [80.63.98.70] blocked using dul.dnsbl.sorbs.net; Dynamic IP Addresses See: http://www.sorbs.net[...] ##
Oprindelige brevhoveder:
Received: from HPML350-SBS01.firmanavn.local ([fe80::b398:bca7:6ffd:cc35]) by
HPML350-SBS01.firmanavn.local ([fe80::b398:bca7:6ffd:cc35%11]) with mapi; Mon,
4 Jan 2010 13:34:53 +0100
From: xxx xxxxxx xxxxxxx
To: "[email protected]'"
Date: Mon, 4 Jan 2010 13:34:52 +0100
Subject: Test fra firmanavn
Thread-Topic: Test fra firmanavn
Thread-Index: AcqNOlCVn4Tn9JRkScqL1UxzEF3ZHQ==
Message-ID:
Accept-Language: da-DK
Content-Language: da-DK
X-MS-Has-Attach: yes
X-MS-TNEF-Correlator:
acceptlanguage: da-DK
Content-Type: multipart/related;
boundary="_004_419B8903FD168D4D8B0FE06B984919D128596ECE10HPML350SBS01w_";
type="multipart/alternative"
MIME-Version: 1.0
På flere af de mails, er der en hjemmeside hvor man kan gå ind og fjerne sin IP fra deres blackliste, og så efter et par dage kan man sende til den ønskere adresse. Men det er ikke den virksomhed jeg sender til. Prøver jeg f.eks. at sende til.
[email protected] bliver jeg afvist af
http://bbl.barracudacentral.com[...]
Hvordan undgår jeg dette, uden at skulle tilmelde min IP til samtlige anti spam services i verden. Vi har sikkerheds certifikat på serveren, og jeg forstiller mig at jeg skal tilføje min nye IP i det, et eller andet sted.
Problem 2.
Efter vi har skiftet til VDSL, bliver alle vores klienter KONSTANT spurgt om at indtaste brugernavn og adgangskode til Exchange. I boxen står "Opret forbindelse til remote.firmanavn.dk (som er vores mailserver dns). Brugernavnet er indtastet (HPML350-SBS01\kk) og i adgangskode feltet kan jeg så skrive min kode. Det gør ingen forskel om jeg skriver noget eller ej. Jeg kan bare trykke annuller, alt ting ser ud til at virke fejlfrit, med undtagelse af ovenstående dilemma.
Jeg har kæmpet med dette I over 1 uge, og en hver hjælp ville være stærkt værdsat.
Med venlig hilsen,
Kim Koldtoft
--