Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Netværk
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Problemer med fibernet/hastighed

Af Juniorbruger Pannitra | 12-07-2022 12:39 | 1399 visninger | 12 svar, hop til seneste
Hejsa. Jeg har i dag været i længere kontakt med Waoo, som udbyder mit internet. Jeg betaler for 300/300 fiberforbindelse, men forbindelsen trækker kun cirka 100 mbit og når en enhed downloader, så bliver internetforbindelsen forfærdelig på alle andre enheder (hvilket ikke burde ske med fibernet). Vi har i samarbejde med Waoo prøvet og ændre internetkonfigurationen på computeren til 1.0 Gbit duplex fra automatisk registrering, fordi internettet på computeren og netværkskortet er registreret som 100mbit. Vi har kæmpet med det direkte fra modemmet, fordi Waoo siger at modemmet umiddelbart virker op till 1000 mbit og ihvertfald de 300 vi skulle have. Vi har prøvet 4 forskellige computere med netværkskort der kan trække op til 1000mbit, og 3 forskellige ledninger inklusive CAT 5e som skulle kunne trække op til 1000mbit, men Waoo foreslog at de ville sende os et CAT6 kabel så vi kunne se om det virker, men det giver ikke mening når vores CAT 5e skulle trække op til 1000mbit. Er der nogle kloge hovedet herinde der har et forslag til hvordan det her kan løses? Waoo kundeservice sagde at hvis det heller ikke virkede, så ville en tekniker være eneste løsning, men at hvis der ikke var problemer med modemmet så er det 799,- pr. påbegyndt time for egen regning så vi håbede at kunne løse det uden men de var ikke til nogen hjælp.
--
#1
Pannitra
Juniorbruger
12-07-2022 12:40

Rapporter til Admin
- Det skal dertil også siges at vi har haft Waoo fiber siden 2017(cirka) og har ikke haft de her problemer indtil de for et par måneder siden satte vores forbindelse op til 300/300.
--
#2
ToFFo
Guru
12-07-2022 12:48

Rapporter til Admin
Eftersom det eneste du ikke har prøvet at skifte er modem, så vil jeg tro der skal et nyt modem til. Du har selvfølgelig prøvet at genstarte modem går jeg ud fra. Man skal jo foreslå det :P Er der WiFi i routeren? hvordan er hastigheden der? Jeg tror ikke det er forbindelsen ind i huset der er noget galt med. Jeg tror det er modem der er mæt af dage :P
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#3
Defterdar
Supporter
12-07-2022 12:50

Rapporter til Admin
"fordi internettet på computeren og netværkskortet er registreret som 100mbit" Lugter af defekt kabel eller en most rj45 port
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
#4
Pannitra
Juniorbruger
12-07-2022 12:54

Rapporter til Admin
@ToFFo Vi har ikke prøvet at skifte modem, fordi det er Waoo der skal gøre det med denne her hvis det viser sig den er defekt. Har prøvet både at genstarte og nulstille modem og router separat (selvom det ikke kører igennem routeren lige nu da vi prøver at løse det med modemmet), der er Wifi i routeren men det kører heller ikke godt hvis vi laver for meget på nettet, hvilket giver mening for alt andet end fibernet. @Defterdar Vi hælder også mest til det er modemmet, da vi har prøvet flere forskellige både nye og gamle kabler uden success. Umiddelbart er der ikke nogle beskadigede porte på modemmet da de alle fungererer. Vi kan bare ikke forstå at Waoo foreslår at sende os et CAT 6 vi kan prøve med, når CAT 5e ikke forøger hastigheden over de 100 mbit hellere.
--
#5
waskustobaskus
Maxi Nørd
12-07-2022 13:05

Rapporter til Admin
Kan du ikke låne naboens router og teste med den? Jeg har været igennem et par routere i de 14 år jeg har haft fiber. De dør simpelthen med tiden.
--
#6
Dragonheart
Guru
12-07-2022 13:10

Rapporter til Admin
#4 Cat5e kabler overholder ikke nødvendigvis cat5e standarden. Kabler kan også være defekte så ikke alle 8 ledere har forbindelse. Så kan man ikke forbinde til mere end 100 mbit. Grunden til Waoo vil sende et cat6 kabel er at cat5e patchkabler ikke er ret udbredte i dag - og sle tikke hos ISPerne. De er erstattet af cat6 eller cat6a. Når man har fiber har man ikek et modem. Man har en mediekonverter. Så prøv da med et nyt kabel de sender og så om det ikke blot er kablerne du har der er defekte :-) Du kan evt prøve med en billig kabeltester for at se om alle 8 ledere har forbindelse
--
#7
Pannitra
Juniorbruger
12-07-2022 13:12

Rapporter til Admin
@Waskustobaskus Nej det kan vi ikke. Problemer er at vi ikke går igennem vores router lige nu mens vi arbejder med Waoo, vi trækker det direkte fra modemmet som internettet kommer ind i gennem fordi Waoo registrerer at deres box kører på 300/300, men det virker ikke lige meget hvad kabel eller computer vi tester forbindelsen med. Vi kan bare ikke forstå at modemmet fra Waoo kan registere 300/300 når vi kun reelt modtager 100/100 fra modemmet.
--
#8
Pannitra
Juniorbruger
12-07-2022 13:15

Rapporter til Admin
@Dragonheart okay det var dog betryggende at høre, fordi vores Cat 5e kabel vi prøvede var helt nyt og blev pakket ud nu her, men hvis de ikke nødvendigvis kan trække 1000/1000 så giver det god mening. Jeg vidste ikke det hed en mediekonverter og ikke modem til fibernet, det skal jeg huske :) prvet CAT 6 kabel og ser om det løser sig
--
#9
Martin.v.r
Guru
12-07-2022 13:17

Rapporter til Admin
har du sat det op i din pc på dit netværk kort ?
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#10
Pannitra
Juniorbruger
12-07-2022 13:18

Rapporter til Admin
@martin v.r Ja det prøvede jeg sammen med Waoo inde i netværksegenskaber og så sætte det op til 1000mbit fuld duplex i stedet for auto, hvis det er det du mener?
--
#11
Martin.v.r
Guru
12-07-2022 13:48

Rapporter til Admin
ja det var det jeg havde i tankerne har selv waoo ,igen problemer her,men som en start har jeg valgt selv at køre med cat 6,det det hjælper med det trådløse/tv
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 12-07-2022 13:50
#12
tolagarf
Ultra Supporter
12-07-2022 15:20

Rapporter til Admin
#2: Modem? Bruger din PC også et håndsving når du starter den? :D #0: Du skal have aktiveret QoS (Quality of Service) i routeren for at undgå det med at nettet går helt dødt, når mere end 1 bruger er på nettet. Hvis du bruger din ISPs router, burde de kunne ordre det for dig eller guide dig. Det er ret nødvendigt medmindre man har 1 Gigabit eller højere internet hastighed. Feks. downloader Steam et spil kan det nærmest fryse hele internettet fast for alle andre i Jeres hus uden QoS. Det andet med 100 mbit lyder dog, som et kabel problem, så prøv med et CAT6 kabel og se hvad der sker. https://www.dnsstuff.com[...]
--

Opret svar til indlægget: Problemer med fibernet/hastighed

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning