Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Dansk RMA lovgivningAf Bruger Aspirant todd24 | 29-07-2014 05:12 | 3739 visninger | 29 svar, hop til seneste
hejsa
hvis man modtager et stykke hardware som er brugt/beskadiget, og man gør firmaet opmærksom på dette, hvem skal så betale fragten til returnering af produktet ifølge rma lovgivningen? --
Der er ikke noget der hedder "RMA-lovgivning".
Men vi har købeloven.
Det er sig der betaler fragten tilbage til firmaet medmindre de reklamerer med andet.
Præcis som hvis du havde købt det i en fysisk butik. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Dig ;) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #2 Forkert. Er varen købt over internettet, er det firmaet der skal betale fragten tilbage. -- #3 Forkert. Fragten betales af køberen.
Det eneste du skal betale, når du benytter din fortrydelsesret, er transporten af varen tilbage til sælgeren, medmindre du har aftalt andet. Hvis du nægter at tage i mod varen, når den kommer, kan sælger opkræve et beløb, hvis han eller hun har udgifter, når varen sendes retur.
Kilde: http://www.forbrug.dk[...] -- ITX:
i7 4770k
Gigabyte 780
Bitfenix Prodigy #4 men nu handler det jo ikke om fortrydelsesret.
men derimod om reklamationsret og der gælder andre regler -- don't fix it if it aint broken #5 Yeps, hvis der er tale om reparation eller ombytning, så skal forhandleren stå for det hele. Men det er ikke anderledes hvad enten der er tale om onlinehandel eller køb i en fysisk butik. -- ITX:
i7 4770k
Gigabyte 780
Bitfenix Prodigy Hvordan er det nu man gør...
Nåjo. Argumentation. Gerne solidt opbakket af *dokumentation*.
Kom med nogle kilder som vores trådstarter kan bruge til noget - som han kan vise til sin modpart. Jeg tror ikke at en forhandler accepterer en udgift, baseret på "Jamen 4 ud af 5 tilfældige nørder på et dansk hardwareforum siger..."
Denne tråd er meget "pænere" end mange lignende tråde herinde - men hvis man nu er så sikker i sin sag, så er det bare *så* meget mere troværdigt, hvis man bakker sine udtalelser og påstande op med troværdige kilder.
Vi kan godt li' kildehenvisninger og saglighed, fremfor bare påstande og "fordi sådan er det". Det er jo ikke bibelcamping det her ;) -- "Nu med 20% mere Satan!" #7 jamen så gør vi da det :)
Køberens ret, hvis varen har en fejl, som sælgeren er ansvarlig for
Hvis varen har en fejl, som sælgeren er ansvarlig for, kan du få varen repareret, eller du kan få en ny vare. I visse situationer kan du få et afslag i prisen, eller du kan få dine penge tilbage. Afhjælpning af en fejl skal ske inden for rimelig tid, og det skal være uden udgift og unødig ulempe for dig. Sælgeren skal fx betale eventuelle transportudgifter. Hvis sælgeren er for længe om at afhjælpe, kan du have krav på at få dine penge igen.
http://www.forbrug.dk[...] -- don't fix it if it aint broken #8 Og det er baseret på den nye købelov vi fik her i 2014?
EDIT: Må det næsten med den dato artiklen har.
#0 Se i #8, nok det nærmeste vi kommer. -- 2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram
Gainward780GTX@GLH|BenQXL2410T&U2412M
OCZ Vertex2 120GB|CorsairGT 120GB
2xSamsung840 EVO 128GB|4x2TB&4x4TB Såfremt hardwaren skal til rep., skal sælger betale omkostningerne: http://www.forbrug.dk[...]
Såfremt du vil returnere varen skal du selv. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis du har købt en demo-model af et produkt, må det forventes at produktet bærer præg af at være taget i brug.
Hvis du har købt et produkt, som nyt, så skal produktet naturligvis være nyt og i ubrudt emballage, med mindre andet er aftalt med forhandleren.
Kontakt forhandleren og forklar situationen, så burde de betale for fragten. Men idet varen ikke lever op til dine forventninger, må der være tale om fortrydelsesret, hvor du selv står for at betale returfragten.
Der er jo ingen der ved om varen faktisk VAR brugt da du fik den andet end dig.
Undgå at bruge produktet. Tag billeder af indpakning, emballage og produktet og kontakt forhandleren hurtigst muligt for at få en afklaring. Hvilket du selvfølgelig skulle have gjort inden du oprettede en tråd. Det er da det mest logiske at gøre.
Men som sagt, hvis de er et legit firma, så burde de betale fragten. Eller i hvert fald kompensere for det.
#10 - Sælger skal kun betale fragt, hvis reklamationen er berettiget. Så sælger kan sagtens kræve, at køber sender varen ind på egen regning. Fragt vil så blive krediteret efterfølgende, hvis der findes fejl på produktet, som er dækket af reklamationsretten. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] Woo! You guys rock.
Så kom der pludselig et helt andet niveau i tråden.
Thank you gentlemayns. Hvem ved, måske får vi gjort HOL til et helt seriøst og anstændigt forum, hvis det fortsætter sådan her...
*gyser ved tanken* -- "Nu med 20% mere Satan!" jaa den er god nok, det er forhandleren som skal betale fragten, meget godt at have i baghovedet næste gang man skal sende et produkt til reperation, bare så man ikke betaler unødvendige penge..
http://www.forbrug.dk[...] -- Bare husk, at selvom firmaet du har købt en hardware del ved skal betale portoen, så skal du stadig pakke delen forsvarligt ind, og hvis ud ikke har originale kasser mere, er det ligefør dette kan blive dyrere end hvad fragten ville have kostet ;) -- - Dont hate the player, hate the game!
"Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience." #14 Tror ikke du skal op i 50kr+ for en papkasse og nogle aviser :) -- #15 Nej, men nu mener jeg mere generelt, hvis det havde været en bærbar eller noget i den dur, så skulle det pakkes mere forsvarligt ind ;) -- - Dont hate the player, hate the game!
"Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience." Altså Komplett plejer og gøre sådan at du betaler for fragten, men hvis det så passer at varen er i stykker så skal de nok betale dig tilbage. :) -- I5 2500K 3.3 GH--P8P67 PRO--GTX 670--Samsung 830 128 GB--Western Digital Black 500GB--Cool master 700 Watt--8gb 1600 Kingston Hyperx #17 - Komplett plejer faktisk at være rigtig gode til at sende fragtlabels ud til folk, hvis de tror reklamationen er berettiget. Så et afhænger også af ens fejlbeskrivelse. Hvis du bare siger "shit's broken" så er det ikke sikkert der kommer en fragtlabel.
Hvis man gider gøre noget ud af at forklare problemet direkte via telefon eller chat, så øger man chancerne for forudbetalt fragt. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #17: Jeg har for kort tid siden sendt 2 harddiske til RMA hos komplett, i begge mails jeg fik stod:
"Fremgangsmåde for returnering:
1) Besvar venligst denne mail får at få tilsendt et forudbetalt fragtbrev til indsendelse af varen"
Det står umiddelbart før retur-adressen så der er ingen undskyldning for ikke at se det. -- http://chipsguiden.dk[...]
Konsoller købes! Undtaget Xbox/Xbox 360/NES/SNES/N64/Gamecube/Sega Master System II/Sega Mega Drive/Dreamcast/PS1/PS2 #13 de fleste sender ved oprettelse af RMA en postseddel, så tvivler på at det er noget man ligefrem skal gøre opmærksom på. -- Tips og Tricks til din Mac - http://screenshot-mac.com[...] beklager bump af tråden, men jeg går ud fra at loven med at sælgeren skal betale fragt også gælder hvis man har købt et stykke hardware og det stopper med at virke imens man stadigvæk er dækket af reklamationsretten? -- #21 - Selvfølgelig. Hvis din RMA bliver godkendt, skal sælger betale fragten begge veje. Både fra dig til dem, og fra dem til dig. Du må som kunde ikke have andre ulemper ved din RMA, end reparationstiden. Ja og det fysiske besvær som fragten måtte forvolde ;)
De må have dit produkt i 5 uger, hvorefter du kan klage over for lang behandlingstid. At de siger "den er til reparation, og vi kan intet gøre, når den er på producentens værksted" holder ikke. Det er dem der har ansvaret uanset hvad. Så kommer den over 5 uger så klag, og kræv et nyt produkt.
Med andre ord. Uanset hvad du køber i Danmark, så har du 2 års reklamationsret på det produkt. Sælger skal betale alt fragt der måtte være forbundet med produktet, hvis altså reklamationen er godkendt og du ikke selv er skyld i fejlen. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] Det kan være forskelligt fra internet butik. Jeg har handlet meget ved Proshop og Komplett og de har alle betalt for retur af varer. :) Måske fordi de kan se jeg har smidt 20 k igennem tiden så sølle 60 kr for at holde på en kunde, mon ikke det går hehe. -- i7 3770k / SLI GTX770 / 840Pro SSD 256 / 16GB DDR3
System: www.kortlink.dk[...] Hvis noget er i stykker og inden for ramme perioden så er det firmaet hvor du har handlet der skal betale hvis det er i EU og det rent faktisk er i stykker..
http://europa.eu[...]
kig midt på siden.
http://prntscr.com[...] -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt } Ellers overlever man vel nok de små kr det koster. :D Ikke noget jeg gad gå videre med hvis firma´et sagde nej. Så har de måske bare ikke en kunde mere. :) -- Nvidia Geforce GTX 770 SLI Setup.
System: www.kortlink.dk[...] Ja okay, jeg spørger da jeg tidligere har haft købt noget hardware hos websites som dustin.dk og der sendte de bare sådan et fragtmærkat som man skulle klistre på pakken, og så blev produktet ombyttet uden bøvl..
Men jeg står idag med nogle andre produkter I hånden som er stoppet med at virke og som er dækket af reklamationsretten og de er købt hos en anden butik som nægter at sende fragtmærkat og som samtidig forlanger at jeg skal betale for fragten I første omgang og så vil de bagefter vurdere om de har lyst til at refundere fragtbeløbet, og jeg er ikke helt sikker på om den forretningsmetode stemmer I overens med lovgivningen. -- #25 Her handler det måske mere om, at nogen har kæmpet for at vi står med de rettigheder i dag, og dem skal vi holde fast på. Det er måske ikke mere end et et par sølle kroner, men er det ikke en ting der er værd at holde fast i? For mig er det mere en princip sag - de skal betale, fordi sådan siger loven.
Hvis vi hver gang, bare fortæller os selv, at det bare er et par sølle kroner, eller lignende, så udvasker vi langsomt rettigheder som *nogen* har kæmpet for. -- Det er vel heller ikke et par sølle kroner når det koster 100 kr,- at sende en pakke med track and trace, medmindre Activity har et pengetræ stående I sin baghave. -- Tror at du selv har linket til svaret i #13!
•Hvis det er en dyr forsendelse, kan du bede butikken om at betale portoen forud.
Så du har ikke krav på at få en fragtmærkat tilsendt.
Hvis der er tale om berettiget reklamation så skal de dække fragten, igen har du selv linket til svaret i #13!
Når det er en reparation inden for reklamationsfristen på to år, som skal betales af sælgeren, skal sælgeren betale alle de udgifter, der er forbundet reparationen, herunder også transport af varen. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|