Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Telenor nægter at reparere Iphone Xs maxAf Ny på siden fredtheman | 23-11-2020 18:01 | 1706 visninger | 13 svar, hop til seneste
Min kæreste har sådan en Iphone Xs max, hvor mikrofonen i telefonen er gået i stykker. Den er omkring et halvt år gammel, og hun ville derfor gøre brug af den 1 års garanti der følger med, så hun kan få den repareret.
Det starter fint ud, med at hun får at vide af en af telenors medarbejdere at den skal hun nok sende ind, og så er den repareret om et par dage.
Hun venter og venter, og får igår et opkald fra telenor, som fortæller at de ikke vil reparere den. De mener, at da bagside coveret/glasset er flækket, og derfor ikke kan komme ind i telefonen, at de dermed ikke kan lave telefonen.
Kan det virkelig passe at de kan snige sig udenom hvad jeg vil kalde for købeloven? Nogen der har oplevet noget lignende?
--
Hvis den er flækket er det jo klart, det glas smuldrer helt i stykker når de fjerner det. Måske flækken også hænger sammen med at mikrofonen ikke virker? Det kan de jo ikke vide.. -- Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz
GTX1060 6GB
32GB RAM @ 2400MHz
1500GB SSD Ja det er jo klart at det gør det. Men som vi har sagt til dem, så må de fjerne glasset, lave mikrofonen og så lade være at sætte glas på, -hvis de mener det er for meget for langt, taget i betragtning at jeg aldrig har haft andet telefon selskab -- Hvis telefonens glas er flækket udvendigt kan det være svært at komme ind til den, da den ved åbning kan sprække op endnu mere.
En udvendig skade kan desværre også gøre at din reparation bliver afvist.
Hilsen
En tidligere telefon reperatør -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Iflg købeloven SKAL forhandler forholde sig til én af fire løsninger, med mindre at de kan bevise at telefonen ikke er født med fejlen. I dette tilfælde mikrofonen.
Du kan få manglen afhjulpet, fx få varen repareret
Du kan få varen byttet til en ny vare
Du kan få et afslag i prisen
Du kan få pengene tilbage – hæve købet
-Så hvordan de snørrer sig uden om det, er mig en gåde ?? -- Sidst redigeret 23-11-2020 18:15 Det er helt normal procedure. Telefonen er udsat for fysisk overlast, som ikke er dækket af garantien.
Du refererer til købeloven, men nævner du ønsker den repareret på garanti. Det hænger ikke sammen.
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret og der er andre regler der gælder ved reklamationsret, end der er ved garanti.
Jeg antager du mener du gør brug af reklamationsretten. Men det ændrer ikke på at telefonen har været udsat for fysisk overlast. Du kan heller ikke jerne din bil frontalt ind i et træ, og så kræve baglygterne skiftet fordi de er sprunget, med argumentet at det jo kun er fronten af bilen der er krøllet.
Det du skriver har du ikke trukket ud af købeloven. Jeg forestiller mig det er noget du har funder på forbrugerstyrelsens hjemmeside. Det er ikke direkte forkert, men der er en MASSE undtagelser, som du skal være opmærksom på.
Når man snakker forbrugerlov og forbrugerstyrelse, skriver de sig altid udenom detaljerne. Det er fyldt med hvis'er og men'er og en masse anden uvished.
Men for mig at se er sagen klar. Din kæreste har fumlet med produktet og tabt det på gulvet. Det er dermed brugt udenfor det, som det er designet til. Hvis det er en håndværker telefon, som er bygget til at kunne klare den slags mishandling, er sagen en anden. Men en iPhone er bare et meget skrøbeligt produkt, hvor front og bag er pakket ind i glas. Det kan dermed ikke forventes at alle interne komponenter kommer helt skadesfri fra at blive smidt på gulvet.
Ud over det er meget svært at reparere fordi glasset skal af, så kan der også være følgeskader efter fysisk overlast, som først viser sig senere hen.
Er telefonen over 6 måneder gammel, skal DU bevise at fejlen var på telefonen da du købte den. Det bliver svært, når telefonen har en knust bagside. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 23-11-2020 18:20 Er folk kun ude på at brokke sig for tiden?
Forleden da jeg var i Netto. der var de løbet tør for agurk ! Det er Sindsygt. Er de ikke klar over jeg lider af manglen på agurk! Hvordan kan de tillade sig løbe tør for det ?!?!
Og så tilbyder medarbejder man fanme en Squash, fordi de næsten ser ens ud. Vidste personen ikke at jeg slet ikke kan lide Squash?!?!
Hvor kom det med Købelovet at med mindre at varen er født med en fejl?
Som Toffo siger. Du smider heller ikke bilen ind i et træ, for at brokke dig over at da bilen var til service for 3 år siden, at de glemte at fylde luft i bagdækket.
Elektronik fødes ikke.. De produceres..
Er du yderligere utilfreds over at have smadret din telefon (ven, kæreste, kammerats eller hvem der skal have skylden) og stedet du har købt den hos, håndtering. Kan du vælge at gå lave en sag hos forbrugerstyrelsen. De er helt uvildige, og det koster kun 500kr at få oprettet en sag hos dem (for at man ikke bare opretter sager som er komplet hjernedøde). Men dem får du selvfølgelig igen, hvis de giver dig medhold/vinder sagen
btw.. hvis glaset på bagsiden er smadret, er chancen for der er kommet fugt ind til resten ad indmaden ret stor.. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0
Du siger da bare at du gerne betaler for et nyt bagsideglas til den, så du kan slå 2 fluer med et smæk. -- Asrock Z370 Extreme4 - I5-8600K - NZXT Kraken X62
Ripjaws 2x8gb 3200Mhz CL14
Asus 1080 Strix A8G - Acer XB271HU
Adata XPG SX8200 Pro 1TB Var der ikke en næsten identisk sag for et stykke tid siden men ham der kun kan brokke sig og ikke fatter en skid? :-D (kan ikke lige huske hans brugernavn)
#0 nu har "eksperterne" talt, kom videre og fortæl din kæreste at hun skal passe bedre på sine ting i fremtiden ;) Kunden har heldigvis ikke altid ret.
#7 Det handler ikke om prisen på bagsideglasset, men om hvorvidt skaden hænger sammen med mikrofonen og dermed er selvforskyldt. -- Sidst redigeret 23-11-2020 18:47 Tak for svar allesammen.. Kan sagtens sætte mig ind i det i siger. Men hvis det havde været min forretning, havde jeg nok set gennem fingre med at skulle sætte nyt bagcover på, efterssom vi har købt flere telefoner igennen telenor. - Det er der ihvertfald kommet en ændring på nu :)
Qax#
Ja nemlig, har jeg også sagt til dem at vi bare selv kunne betale for at få sat glas på. Det var heller ikke en mulighed.
Den må ryge på elektronikforsikringen :) -- #9 Ikke Telenors skyld at det ikke er passet ordentligt på telefonen. Og som andre skriver, så er kan det ikke udelukkes at mikrofonen er gået i stykker pga. den har været tabt (bagglasset er i smadder).
Du/I må lære at passe ordentligt på jeres ting. :-) -- Corsair Carbide 275R | Ryzen 3400G
XFX 5500XT 8GB | Dark Rock Pro 4 | MSI B450M
16 GB Corsair LPX 3200 MHz
Corsair CV550 | 2 x 480 GB Kingston A400 --
Sidst redigeret 23-11-2020 19:05 #9 - Hvis du vidste hvilket besvær der lå bag, ville du nok hurtigt ændre dén business model :P
"Hvis jeg lavede raketter for SpaceX ville jeg også sælge dem til det halve!"
Du kan se en video af det blive gjort på en iPhone X her: https://www.youtube.com[...]
Du kan også se JerryRigEverything hygge sig med det her, ved at prøve at fryse limen i stedet for at varme den:
https://www.youtube.com[...]
Håber det giver lidt indblik i hvorfor teknikerne helst undgår at lave den slags reparationer hvis det kan undgås :P
Hvis du har tænkt dig at gøre det der, ud af dit hjertes godhed... Well, så skal der lyde et god arbejdslyst herfra, for det er satme lortearbejde uden lige :D -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 23-11-2020 19:24 I praksis har jeg endnu til gode at se en smadret bagside decideret påvirker mikrofonen. Mikrofonen sidder på dock-stikket som også har ladestikket og connectors til Taptic engine og bundhøjtaler. Dog kan jeg ikke udelukke det kan ske, hvis bagglasset er flækket lige henover kablet. Fugtskade er en mulighed men ikke umiddelbart noget der kun ville manifestere sig i at mikrofonen står af, der ville du højst sandsynligt også se at laderstikket fungerer, bundhøjtaler der skratter osv.
Hvis bagsiden dog er smadret er det helt almindelig praksis at de afviser reparationen. De har ingen forudsætning for at vide om telefonen er væskeskadet eller lign, samt rammen kan være skæv så man risikerer at skærmen flækker når man påmonterer den igen efter rep.
At skifte selve dockstikket er relativt nemt - en 30 minutters rep.
At skifte bagglasset er noget du sjældent ser blive gjort.
Ofte skifter man hele housingen - ramme + bagglas, dette er ganske enkelt pga:
1. Der ikke eksisterer originale Apple dele med mindre de er pullet, eller du går til en autoriseret. Pulled = Reservedelsleverandør har købt en ny XS Max og skildt ad og solgt stumperne. Garanti reps må ikke laves med uoriginale stumper. Indkøbsprisen på pulled housings til XS Max ligger ofte på 1000,- ex moms eller højere. Derfor ser de ikke blot igennem fingre med det. Dertil skal lægges 1 times tekniker tid til flytning af hardware. Er det gennem en autoriseret koster en housing hurtigt 2-2500,-
2. Det tager den halve tid at skifte housing ifht. at skifte bagglas, medmindre du har en laser cutter.
Var jeg i dine sko, ville jeg forhøre mig ad om mulighederne for at betale dig fra at få skiftet housing eller swappet enheden til en ny. Alternativt skal du finde en mobiltekniker der er villig til skifte dockstik trods smadret bagside. De fleste shops er villige til dette - jeg har før gjort det. Dog mister du så din almene garanti på telefonen. -- Sidst redigeret 23-11-2020 23:43 #9 Smid den ind via din forsikring, er ret sikker på at du får en ny telefon ud af det. Apple reparerer ikke på den slags, de tilbyder typisk en ombytningspris. Det er sjældent til aldrig, at Apple reparerer på telefoner.
Tager du den derimod til et uautoriseret værksted, så kan du helt sikkert få en pris på den enkelte del der skal udskiftes, hvis det kan lade sig gøre (bare fordi Apple siger at det ikke kan lade sig gøre, så er det ikke nødvendigvis sandt)
macmenu.dk - kontakt dem, og hør hvad der kan lade sig gøre.
Kilde: 6 års erfaring i serviceafdeling --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|