Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bilka og købelovAf Gæst Mr. Dudeson | 07-04-2020 00:32 | 2483 visninger | 29 svar, hop til seneste
Hej folkens
jeg var nede i Bilka i aftes for at købe et Samsung Q6 49”.
jeg kommer hjem med det, pakker det ud og kan se der er en bule i displayet.. Skærmen har fået et tryk og jeg slæber det ned i bilka igen. De vil ikke ombytte det (selvom det kun er 1-2 dage gammelt!) Jeg fik at vide at reklamationsretten ikke dækker fysiske skader og at det ville koste mig 1000kr i undersøgelsesgebyr, bare for at få et værksted til at kigge på det... Der var dog ingen synlige skader på emballagen, men har jeg ikke krav på at få et nyt med det samme??? Er der nogle som har forstand på købeloven, som evt. kan hjælpe :( føler mig virkelig røvrendt.... --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Den behandling er under al kritik.
Selvfølgelig skal de bare ombytte. Især nu hvor du har været så hurtig til at melde tilbage.
under min tid i Elgiganten (sagde op for nyligt) byttede vi skadede produkter i returretsperioden. Dvs typisk 30 dage (med enkelte undtagelser).
Desværre kan de fastholde at du ikke tjekkede produktets stand sammen med dem så de kan kun gå ud fra at den var i god stand, ligesom indpakningen.
Selvom det er langt ude, så er den bedste måde at sikre sig mod dette at pakke den op direkte ved udlevering foran personale. Jeg tror dog, at hvis du brokker dig(på en ordentlig måde) og får fat i andre end snothvalpen ved servicedesken, så burde de afvikle dit problem.
hvad en evt retssag vil ende i er meget svært at sige og kommer an på omstændighederne tænker jeg -- "Start where you are. Use what you have. Do what you can."
- Arthur Ashe du har 2års reklamationsret, og så vidt jeg ved ydes der som minimum 1/2 års garanti hos bilka. under garanti er det oftest producent som har bevisbyrden. altså, de må tage det og bevis at du har påført skaden. under reklamationsret(den de SKAL yde) har du(kunden) bevisbyrden og skal bevise at skaden er påført af virksomheden. (normal praksis er, også under reklamation, at inden for de første 6mdr har sælger bevisbyrden) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0. Det er lidt en uheldig situation du er havnet i. Årsagen her skyldes at det er dig, der senest har tranporetreret tv'et. De vil sikkert forsøge at forklare, at deres procedurer er at tjekke alle kasser for transportskader mm. med håbet om at du så acceptere, at skaden må være sket da du flytter skærmen.
Men husk at de første 6mdr. er det sælger der skal bevise at skaden IKKE var på købs-tidspunktet, så de har ikke den bedste sag.
Deres "1000kr." i undersøgelses gebyr, er som sådan mere et depositum, end et gebyr. Du skal selvfølgelig ikke bøde 1000kr. hvis du reelt er berettiget ombytningen, men er du ikke, så har Bilka selvfølgelig nogle udgifter til fejlsøgning mm. som du skal dække. Det er forholdsvis standard fremgangsmåde når tingene er over en hvis værdi, og risikoen for misvedligehold er høj.
Jeg arbejdede en længere årrække i byggemarked, og her fik vi altid utallige klager over motor plæneklippere, som oftest viste sig at folk ikke havde fyldt olie på. Kæft de blev sure når de fik afvide, at fejlen var deres og de også lige skulle betale 500kr. for det. Det var et så stort problem at vi begyndte at give GRATIS motor olie med til alle maskiner, blot for at reducere risikoen.
Sagen du har er ikke nem, du skal være så sikker at du med 100% sikkerhed kan sige det, hverken er sket hos dig eller under din transport. :) Men er du helt sikker så burde du også kunne få din ombytning/reparation.
Krav du har i følge købeloven ved reklamation, er blot at sælger skal afhjælpe fejlen, det kan gøres ved:
- Ombytning til ny.
- Reparation (inden for rimelig tid, ofte 1-3 måneder).
- Ombytning til tilsvarende produkt. (Som ny model af samme variant, hvis du har købt en varer der er udgået af produktion og ny ikke kan skaffes)
- Refundering af købs beløb og deraf ophæves handlen.
Hvilken de benytter sig af er SÆLGERS beslutning ikke din. Så længe de behandler din sag inden for rimelig tid, så kan du intet gøre.
Husk at "rimelig tid" sættes i relation til samfunds situationen, de kan derfor ret nemt forsvare længere behandlings-tid hos både reparatør og transport selskab grundet SARS-CoV-2. -- Det er svært at vurdere, hvis du siger emballagen ikke har tegn på slag og skader.
Du reklamerer over en fejl inden for god tid, og bevisbyrden ligger også på Bilkas side, hvilket burde tale for din sag.
Hvis du har henvendt dig med fejlen efter klokken 16, vil jeg nok prøve igen, denne her gang mellem 10-16 i stedet for, da du oftere har en risiko for at løbe ind i en deltidsmedarbejder efter klokken 16, da dagsholdet som kan træffe reele beslutninger er taget hjem der.
Hvis du har henvendt dig i det førgivne tidspunkt og fået afslag, så skriv en mail til Bilka i stedet for, nogle af de mere rigide regler i Bilka's regi kan deres online support nemmere bøje, end dem der bliver smidt i frontlinjerne for kundeservice.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Jah, der er indtil videre givet korrekte svar. Det er en kringlet situation, idet der er tale om en fysisk skade, som hverken du, eller Bilka, har kunne spotte uden at bryde forseglingen på original emballagen. Men hvis emballagen ingen skader har, heller ikke efter du har fået kassen med hjem, så kan du sandsynliggøre, at skaden var der allerede før/på købstidspunktet.
Det, plus at formodningsreglen gælder de første 6 måneder, giver dig en rigtig god sag, hvis det kommer så vidt.
Jeg tror, ligesom andre også har nævnt, at de 1000kr kun blev nævnt fordi du ramte en mindre-kyndig medarbejder. Ikke en dårlig medarbejder, bare en der ikke ved bedre.
Skriv en venlig mail til Bilka og forklar situationen. Formuler dig ordentligt og pænt, og skriv at der må være tale om en uheldig skade, opstået under fragt/produktion/whatever, som hverken du eller Bilka har haft en chance for at opdage. Det er altid en god idé at have tingene på skrift. -- - Indsæt signatur - de har bevis byrden den er ikke længere, ring til deres service -- jep jep Ikke noget at gøre, det er ikke fjernsalg så det er DIN opgave at kontrollere pakken inden du tager den med hjem. Bilka har 100% ret i denne sag.
Det er købers opgave at åbne emballagen og sikre varen ikke har transport skade inden han/hun tager den ud af butikken. Dette vil du se er skrevet i alle butikker handelsbetingelser. Sådan har det været i årtier ved nærsalg. -- 3950X|Crosshair VIII Formula|32GB RAM
Gainward2080ti-GS|PG279Q
Samsung970 EVO+ 1TB|Samsung 860 PRO 2TB
Samsung860 QVO 2TB|Corsair AX860i --
Sidst redigeret 07-04-2020 09:33 #0 nej du har ikke krav på en ny med det samme. -- 7 siger du man skal stå åbne pakken inde i butikken? har jeg godt nok aldrig i mit liv hørt om -- jep jep #9 Jeps, og sådan har det altid været.
Prøv og søg efter "kontrollere varens stand inden forlade butikken" på Google og du vil se hit efter hit. -- 3950X|Crosshair VIII Formula|32GB RAM
Gainward2080ti-GS|PG279Q
Samsung970 EVO+ 1TB|Samsung 860 PRO 2TB
Samsung860 QVO 2TB|Corsair AX860i #10 - Synes ikke jeg ser noget specifikt for denne situation. Jeg kan heller ikke umiddelbart finde noget på at man skal pakke varer ud i butikken for at checke standen på dem.
Men jeg har heller ikke brugt ret meget tid på det. Du nævner, at man finder hit efter hit. Kan du så ikke linke til et par af de mange hits? Altså, hvis du får så mange hits på det, tager det jo kort tid for dig lige at dele :)
Da jeg prøvede at søge efter "kontrollere varens stand inden forlade butikken" som du foreslog, får jeg KUN denne tråd som hit på google. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 07-04-2020 10:34 Det som #7 skriver er faktisk korrekt. Dette skyldes netop at butikken jo kun er ansvarlig for at varen er udleveret i god stand. Det er køber der er ansvarlig for transport hjem fra butikken. Vil du sikre dig at der ikke opstår tvivlsspørgsmål i forhold til ansvar, så er det derfor bedst at kontrollere varen inden du forlader butikken.
Den skade som #0 nævner kunne fx have været sket hjemme hos ham. (obs! blot et eksempel, ikke en anklage). Så derfor er butikken selvfølgelig i sin gode ret, til at forlange varen kontrolleret af ekstern, der skal vurdere årsagen til skaden. Hele denne problematik var faktisk undgået, hvis #0 havde kontrolleret varen inden han forlod butikken. :) -- #12
Den scorer Bilka dog næppe mange point for ved kundeservice. De plomberer deres TV for at man ikke kan returnerer varen hvis den har været åben. Hvis man køber et TV til en gave, åbner den for at tjekke alt er OK, men finder ud af at varen ikke kunne bruges, så er man SOL.
Det er dog absolut ikke et krav at varen skal tjekkes før man kommer hjem, det er det man har muligheden for at reklamere over. Gør dét det nemmere? Ja, men det er ikke et krav så længe du reklamerer inden for rimelig tid, hvilket 1-2 dage må siges at værre. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#10, 12 Så man skal pakke sit tv ud henne i butikken, og bede om en stikkontakt, for at kunne tænde det, og se om det virker? Så skal man også lige medbringe en afspiller af en art, så man kan tjekke alle indgange, og der skal jo noget lyd på, så man kan kontrollere højttalere. Der skal også lige et par eksterne højttalere til, så lydudgangen kan tjekkes, og der skal lånes et gæstewifi, så det kan kontrolleres, etc, etc, etc....
Det er der nok ikke nogen der er tjent med, Og er det noget i selv praktiserer? -- #14 Går ud fra det kun er fysisk skade han tænker på. -- #5 Kopieret fra Forbrugerraadet:
Reklamerer du over en vare, skal det være gratis og uden besvær for dig.Forhandleren må godt kræve et rimeligt gebyr for at undersøge varen, hvis han kan dokumentere, at du er blevet oplyst om og har accepteret gebyret, før varen blev sendt til undersøgelse.
https://taenk.dk[...]
Den kom også bag på mig.
https://www.forbrug.dk[...]
-- Sidst redigeret 07-04-2020 11:14 #13 & #14
Har jeg skrevet krav? Har jeg skrevet at det er noget du SKAL?
Nej drenge... Kom ind i kampen, måske læsebriller er nødvendigt... det er et "hvis du vil undgå tvivl spørgsmålet".
Selvfølgelig kan du reklamere inden for rimelig tid (hvilket 1-2 dage bestemt er), men så tillader du jo tvivlspørgsmålet, når du ikke gør det med det samme.
Selvfølgelig reagerer kundeservice pænt, hvis du spørger om de vil åbne kassen, så du kan se varen inden du betaler / får den udleveret. De er også interesseret i, at du ikke modtagere en defekt vare. Dertil kan du også få dem til, at notere på kvitteringen at emballagen var brudt ved køb, så er den vist heller ikke længere :)
#14 Du behøver heller ikke medbringe en hjort, der skal sparke til skærmen, for at sikre den kan holde til stød. Er der andre fantasi scenarier du ønsker udpenslet? Jeg har ret tydeligt beskrevet, at det er for at tjekke for transport skader (hint: transporten hjem) og mit eksempel var den bule #0 nævner... Hvor skriver jeg noget om funktionaliteten? -- Sakset fra Kromann Reumert:
"Forbrugeren kan ikke påberåbe sig en mangel, som han var eller burde være bekendt
med ved aftalens indgåelse, jf. KBL's § 77b, 1. led. Dette udgangspunkt gælder dog
ikke, hvis andet følger af parternes aftale, eller såfremt sælger handler i strid med
almindelig hæderlighed, jf. KBL's § 77b, 2. led.
Det er væsentligt at bemærke, at bestemmelsen ikke hjemler en pligt til at undersøge
salgsgenstanden forud for købets indgåelse. Men hvis en sådan forundersøgelse rent
faktisk foretages, kan forbrugeren ikke påberåbe sig sådanne mangler, som blev eller
burde være opdaget ved undersøgelsen."
https://www.kromannreumert.com[...]
Så der er ikke pligt til at undersøge en genstand forud for et køb, for at kunne påberåbe en mangel. -- Sidst redigeret 07-04-2020 11:18 #17
Hvis du spørger en medarbejder om du må åbne for at tjekke om varen er i orden, vil de givetvis notere at varen stadig ikke kan returneres hvilket mange jo stadig gerne vil have mulighed for. Dertil, der er intet foreskrevet i loven om at varen skal være tjekket før du forlader butikken, kun at varen skal reklameres over i rimelig tid, og så skal søgsmålet tages der fra.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
så ved jeg da jeg handler onlie når vi snakker bilka, åbner du plombering ryger din bytteret i butikken, magen til fjolleri -- jep jep #16 - Jojo bevares, de må gerne tage et gebyr. Men det gebyr skal tilbagebetales, når/hvis reklamationen er vurderet som værende berettiget. Og det tænker jeg den er i dette tilfælde. Det ville enhver kyndig medarbejder "forhåbentlig" også give kunden ret i, i dette tilfælde. Derfor tænkte jeg at han havde fået fat i en deltidsmedarbejder, der bare gav ham en sætning ud fra "manuskriptet" :D
At de tager gebyret up front, i stedet for at sige at det 'kan' forekomme hvis varen ikke er dækket, er bare fordi de er nogen dicks. Men de må godt :P -- - Indsæt signatur - #20
Det er vel ikke fjolleri hvis de står med et produkt der nu har ringere gensalgsværdi? -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#21 - tror desværre ikke OP vil få medhold ved en værkstedsundersøgelse.
det er jo typisk et ekstern værksted der bruges til at tjekke det. Og de kan jo bare konstatere en Slagskade. De kan ikke fortælle om det er sket inden eller efter udlevering.
så det vil være 1000kr spildt og 2-5 ugers forsinkelse på at fÅ en udmelding som modarbejder det man ønsker at bevise.
Som sagt er det under al kritik at de ikke bare løser problemet for OP og fikser bagom.
jeg kunne forestille mig de har et bagom claim system for eventuelle transportsskader som så hovedsædet eller leverandøren betaler for og ikke butikken.
-- "Start where you are. Use what you have. Do what you can."
- Arthur Ashe #0 kan du ikke mere bestemt sige hvor mange dage der er tale om. Først får du det til at lyde som om du købte og returnerende det samme dag. Men længere nede står der 1 - 2 hverdage? Tændte ekspedienten tvet for at se det?
Jeg har selv stået bag en retur desk og har hørt alverdens løgne for at snige sig uden om at man selv har smadret sit produkt. Husker en fyr der kom med et TV han startede med at ville have penge for, uden at nævne noget med at det skulle være i stykker. Jeg ser det har været åbnet, så spørg pænt om han har haft det oppe? Han siger nej, men alligevel tager jeg det op. Ser der er batterier i fjernbetjeningen, spørg så igen "har du haft det sat til eller noget?" Nej han havde måske lige haft det oppe og kigge. Så ser vi hurtigt at hele den ene side er total ødelagt. Så kom den ene bortforklaring efter den anden. Han havde haft det oppe på tv møblet og det var for stort, så lagde han mærke til at det var skadet, bla bla bla. Men han holdt fast i at han ikke havde gjort det. Vi tænder det og ser at kanaler er indstillet, der var logget ind på Netflix osv. Han fik lov til at gå igen, det med at lyve en lige i ansigtet bliver man træt af.
Jeg siger ikke at det er noget 0# har gjort eller kunne finde på. Men mere det sker desværre alt for ofte. Så det er nok derfor medarbejderen har fået strenge ordre på ikke bare at ombytte. Og hvis 0# ikke til os vil præcisere hvor lang tid han har haft tvet imellem hænderne lyder det lidt underligt. -- i7- 9700K | Asrock Z390itx | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | Corrsair SF600 | Ncase M1. #23 - Det er som sagt en kringlet sag, og som det ofte er i disse sager, har kunden 1 historie, mens butikken har en anden.
Det bedste kunden kan gøre i dette tilfælde er, at sandsynliggøre skaden var der allerede fra starten. Men ja, ellers er der ikke meget at gøre. Den historie vi får, er ikke nødvendigvis sandheden. Det kan sagtens være der pyntes lidt så han føler han får ret :D -- - Indsæt signatur - #0
Så du køber et tv..
kommer hjem med det, stiller det derefter til siden i dit hjem for at trække strøm i "1-2 dage" og derefter åbner det, og ser det har en skade, for så køre til bilka og klage over produktets tilstand?
Det kan self godt have en skade på forhånd, men det virker pisse underligt at gå ud og købe et tv fordi man skal bruge det, for så tage hjem og stille det ovre i hjørnet.. :)
Medmindre du er en feinsmecker som lige købte et tv til gemmeren hvis dit nuværende skulle gå i stykker så du har lidt i reserven :)
ps. ikke dømmende, det har jeg selv gjort :) da jeg fik et godt tilbud, så jeg hang et ud til Mit spabad som jeg så ku tage ind hvis det primære døde :)
Men det lyder lidt noller. -- Sidst redigeret 07-04-2020 13:38 #26 Hvor pokker ser du det med at han har haft sat strøm til det i 1-2 dage?? -- Puls er en bonus! #27
Der skulle have stået støv :P
-- #21 Vi kunne næppe være mere enige :) --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|