Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hjemmebiograf \ TV / Fladskærme
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Havde du RMA'et dette TV?

Af Guru Colaplus | 25-04-2022 10:10 | 1735 visninger | 12 svar, hop til seneste
Hej, TL:DR; Der er streger i enten panel eller bagbelysning på mit TV, havde du lavet RMA på den? (Billeder nederst) Jeg har et Samsung QLED 65" Q70T som jeg købte på udsalg i sommeren 2021. Det virker umiddelbart som det skal, og jeg har egentlig været fint tilfreds med TV'et og dets funktionaliteter. Jeg har dog bemærket at der er kommet en linje vertikalt ned gennem skærmbilledet, som om skærmbilledet er delt i 3 zoner. Jeg bemærker at der er en lille smule forskel på lysstyrken eller kontrasten mellem zonerne. TV'et har ikke zone-styret bagbelysning (local dimming). Jeg har vedhæftet et par billeder, hvor jeg forsøger at vise stregen (som er svær at fotografere, men ses mere tydeligt med det blotte øje). Havde i returneret dette TV? I mit tilfælde er TV'et købt hos Bilka, og jeg har ærligt talt afholdt mig fra at levere det tilbage, i frygt for at skulle bøvle med transport af TV'et frem og tilbage i tilfælde af de ikke kan se fejlen. Jeg har haft TV'et vægmonteret indtil for en uges tid siden (har kunne se stregen siden kort efter køb), der er ingen forskel at se selv når TV'et bare står på den almindelige stand. Vægmontering var med et 42"-65" kit hvor TV'et hænges på sådan en bracket, helt almindeligt setup, som jeg også har brugt uden problemer med andre TV. TV'et har været transporteret fra Bilka og hjem ved køb, i original emballage, og er håndteret forsvarligt ved ophængning. Der har ikke været stød, skader eller lignende på TV'et. Jeg har taget billeder ved lidt forskelligt content for at vise synligheden på både hvid/grå baggrund, og mere almindelig baggrund ved TV-kiggeri. Stregen er ca. 1/3 henne over billedet på hele skærmen. Billeder her: https://i.ibb.co[...] (mørk-grå baggrund zoom) https://i.ibb.co[...] (mørk-grå baggrund) https://i.ibb.co[...] (lys-grå baggrund) https://i.ibb.co[...] (lys-grå baggrund) https://i.ibb.co[...] (lys-grå baggrund zoom) https://i.ibb.co[...] (hvid baggrund zoom) https://i.ibb.co[...] (hvid baggrund) https://i.ibb.co[...] (hvid baggrund content) https://i.ibb.co[...] (farvet baggrund content)
--
MSI B460 MAG Tomahawk | Intel i9-10900 | 4x8 GB Corsair Vengeance AMD Radeon RX 6800 XT | NZXT Kraken X63 | Corsair SF750 | Lian Li O11D Mini

--
Sidst redigeret 25-04-2022 10:12
#1
MrBoogieMan
Ny på siden
25-04-2022 10:19

Rapporter til Admin
Mener at når TV'et er over en vis størrelse, så kommer Bilka og henter det hos dig, så du ikke selv skal aflevere / sende det ind. Så undersøg om det er en mulighed.
--
#2
NicksCorner
Bruger
25-04-2022 10:21

Rapporter til Admin
Dine billeder er rigtig fine, man kan nemt se fejlen på alle. Jeg synes dog din sag er lidt værre. Hvis jeg var Bilkamand ville jeg have det lidt stramt med at få det indleveret så lang tid efter at problemet er observeret.
--
#3
bill gates
Gæst
25-04-2022 10:23

Rapporter til Admin
#0 Ring til Samsung Support på 70 70 19 70 , så kommer der en tekniker ud til din adresse og kigger på det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Azakiel
Skribent
25-04-2022 10:29

Rapporter til Admin
Ligner en panelfejl, jeg ville tage fat i Bilka og høre om de tilbyder hjemmehentning på den. Hiv fat i SVC / Servicecenteret hos dem, de er dem der bedst kan give dig et svar, og sørg for at ringe mellem 10-16 for at få et konkret brugbart svar. Min umiddelbare vurdering vil dog være at det er en ting der skal RMA's, baseret på tidligere erfaring fra netop SVC.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#5
ToFFo
Guru
25-04-2022 11:21

Rapporter til Admin
Jeg havde lavet reklamation, det er helt sikkert. Ved de første billeder tænkte jeg "jaja det er jo et meget specifikt brugsscenarie det ses på, ligesom backlight bleed, som man nærmest kun kan fremprovokere under bestemte urealistiske forhold". Men det sidste billede viser jo det er ganske tydeligt under normal brug. Heldigt for dig, sendes der bare en tekniker ud med et ombytningspanel (såfremt reklamationen godkendes), grundet størrelsen på TV'et. Så opret du bare en reklamationssag. ServiceCenterGruppen.dk håndterer garantisager på Samsung TV i dit område. Kontakt forhandler og få oprettet reklamationen gennem dem, så du er dækket af reklamationsrettens rettigheder. Hvis du kontakter ServiceCenterGruppen direkte, (deres serviceportal kaldes servicebroker men det er samme firma), udenom forhandler, risikerer du at det bliver fikset på garanti hvorved du (muligvis, alt efter producentgarantiens betingelser) er dårligere stillet i forhold til ombytning/reparation/ventetid m.v.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#6
WaqasHW
Juniorbruger
25-04-2022 12:55

Rapporter til Admin
klokkeklar RMA, jeg havde måske lært at leve med det, hvis fejlen kun var på test billeder, men ikke under formel 1! #2 Det er underordnet hvornår fejlen er opstået, reklamationretten bortfalder ikke af den grund.
--
#7
ZulfoDK
Mega Supporter
25-04-2022 13:36

Rapporter til Admin
Jeg havde klart lavet en RMA, og jeg havde gjort det umiddelbart da jeg observerede fejlen første gang!
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK
#8
Colaplus
Guru
25-04-2022 19:50

Rapporter til Admin
Tak for jeres input! Jeg må have fat i reklamationsafdelingen..
--
MSI B460 MAG Tomahawk | Intel i9-10900 | 4x8 GB Corsair Vengeance AMD Radeon RX 6800 XT | NZXT Kraken X63 | Corsair SF750 | Lian Li O11D Mini
#9
ToFFo
Guru
25-04-2022 20:13

Rapporter til Admin
#8 - Gør det. Så bed dem om at oprette sagen hos et servicecenter som fikser det hos dig. Det kan være de gerne vil have tilsendt billeder, men dem har du jo allerede, så det er en smal sag. Hvis de siger det er hurtigere hvis du selv kontakter servicecenter blablabla, så kan du enten bede dem sende dig den opfordring pr. mail, eller du kan bede dem oprette sagen for dig. Ved at de udfylder dit navn og adresse m.v. på service-booking delen af service-instansen. Eller kontakter dem telefonisk, alt efter hvad de nu synes. Idéen er at 'de' gør det. Således det er deres ansvar det bliver gjort. Så du er sikker på at være dækket af reklamationsretten. Det er ikke sikkert det bliver et problem hvis du selv gør det på garantien, og det går galt. Det kan godt være de stadig vil hjælpe. Men når de gør det for dig, eller du har på skrift de bad dig om at gøre det, er du på den sikre side. Det er lidt mere besværligt. Men ikke meget. Hvorimod det er en kæmpe fordel hvis noget går skævt i processen. Det kan være behandlingstiden stikker af pga. mangel på reservedele. Det kan være de på garanti ombytter til et brugt produkt og så videre... Der kan ske så meget. Så better safe than sorry :)
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#10
Colaplus
Guru
05-05-2022 18:23

Rapporter til Admin
Hej, mange tak for jeres svar. Jeg er glad for at kunne trække på jeres dybdegående viden på området! Jeg endte med at oprette en sag, men åbenbart er der forskel på om en vare er købt på bilka.dk eller via click&collect, jeg har fået dette svar (udsnit): "Da det er noget, du har købt i et af vores varehuse, kan jeg desværre ikke finde dit køb i vores systemer. Derfor bedes du rette henvendelse i et af vores varehuse, hvor personalet kan hjælpe dig videre med din reklamation. Det eneste, du skal medbringe, er den defekte vare og din bon." Jeg har svaret tilbage, at jeg ikke umiddelbart agter at tage ud til varehuset med et 65" TV under armen (fysisk umuligt, bare lige for at understrege hvor tosset det ville være..) Har jeg ret til at de sender en tekniker eller fragtmand ud til mig, grundet TV'ets størrelse? Jeg formoder, at Bilka ikke har interesse i jeg begynder at transportere TV'et tilbage da muligheden for transportskader er betydelig. Hvad ville i gøre?
--
MSI B460 MAG Tomahawk | Intel i9-10900 | 4x8 GB Corsair Vengeance AMD Radeon RX 6800 XT | NZXT Kraken X63 | Corsair SF750 | Lian Li O11D Mini
#11
wazer^
Nørd
05-05-2022 18:53

Rapporter til Admin
#10 Ring nu til Samsung så snart det er over 48 eller 55" mener jeg, så vil de hente det ind, hvis DU har hentet produktet hos bilka, er det dit problem at få det derhen hvor du endnu engang hentede det hvis du bruger reklamationsretten via bilka.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#12
ToFFo
Guru
05-05-2022 18:58

Rapporter til Admin
#10 - Der er lige et par ting vi skal have opklaret og adskilt. Garanti og reklamation bliver blandet sammen. Det kan være svært at navigere, hvis man ikke har arbejdet med det. Bare rolig der kommer til at være en tl;dr i bunden. Men helt kort inden vi fortsætter: Reklamationsret = Lovpligtig ret som forhandler SKAL give dig i 2 år på en vare du køber, uanset om du køber brugt/demo/refurbished. Både i butik og på nettet. Garanti = Tilbydes af producenten. (Kan også tilbydes af forhandler. Men for at forhandler kan kalde det garanti skal denne komme med bedre forhold end den lovpligtige reklamationsret). Det er ikke din ret at de sender en tekniker ud. Det er en service som den service instans der reparerer varen på garantien tilbyder. Det vil sige det er producenten af varen, som indirekte tilbyder et tekniker besøg. Indirekte i den forstand at: Producenten tilbyder garanti på varen. Producentgaranti er ikke lovpligtig. Du køber ikke varen af producenten, du køber den af forhandleren. Producenten har så en aftale med et servicecenter som lever af at lave blandt andet garanti reparationer/ombytninger. Alt efter hvilken vare der er tale om, sender serviceinstansen en tekniker ud til dig. Det kan også være de kommer ud og henter varen på din bopæl, eller simpelthen beder dig sende varen ind til dem. Bilka spiller den helt efter bogen. Det er bare dårlig kundeservice. Der hvor du har købt det, er der hvor de kan kræve du indleverer det. Men det er fuldstændig tåbeligt de kræver det... Det skaber besvær for dig OG dem, at de skal have dit skrummel af et TV stående, indtil de kan få en tekniker ud til dem for at få det fikset. Det er jo elendig kundeservice på alle parametre! Men... Det strider ikke mod reklamationsretten. Så de må gøre det. Fatter bare ikke de gør det. Sikkert fordi de tror at du ikke "gider" køre en sag, og de så slipper. Selvom de ingen udgifter har til reparationen, idet de får det fikset på garantien alligevel! Forhandler kan kræve du fragter varen til dem, enten via fragtfirma eller transport for egen regning. Dog skal du have dækket dine omkostninger for transporten ind til forhandler, hvis din reklamation er berettiget. Men de dækker kun et beløb der svarer til det som er rimeligt for at kunne fragte varen ind til forhandler. Så du kan ikke smide den i en limousine eller en taxa og regne med de dækker det gilde. De dækker den billigste fragtmetode der kan anses som værende forsvarlig for at modtage varen. Nu tænker du måske: "Jamen hvis jeg får det fikset på reklamationsretten af bilka, og de får det fikset på garantien af en serviceinstans, hvorfor springer jeg ikke bare over Bilka så, og får det fikset på garantien udenom dem?" Ahaaa! Nu kommer det smarte... (for forhandleren). Hvis du går udenom forhandler og dirkekte til serviceinstans, får du det fikset på garantien. Ikke på reklamationsretten. Det vil sige du accepterer betingelserne for reparation på garanti. Disse kender du med al sandsynlighed slet ikke, da de skal graves frem på producentens hjemmeside, eller i de papirer der er i kassen, som du sikkert for længst har smidt ud. Der står en kæmpe svada som ikke er til at blive klog på. Garantien der tilbydes af producenten kan sagtens have ringere forhold end reklamationsretten. Som jeg nævnte ovenfor, har du ikke købt varen af producenten, men af en forhandler, som har købt varen af en distributør, som har købt varen af producenten. Der er muligvis flere led i denne proces men det er irrelevant. Du er privatkunde. Du er dækket af reklamationsretten. Bilka er erhvervskunde, og det betyder de slet ikke eksisterer reklamationsret mellem Bilka og der hvor de har købt varen. Med mindre det er aftalt i de handelsbetingelser som Bilka har handlet under, som vi aldrig får at se. Men normen er at ved handel mellem erhvervsdrivende (Business to Business eller B2B) er der aftalefrihed. Det betyder man ikke automatisk er beskyttet af en masse rettigheder som du som privatkunde har. Ved B2B handel er det handelsbetingelserne der bestemmer! Du ved, alt det der kedelige læsning man bare vinger af man har læst, selvom man overhovedet ikke har læst det. Og hvorfor skulle man... De kan ikke fraskrive sig reklamationsretten overfor privatkunder anyway, så who cares... Men som sagt er Bilka B2B kunde, og har handlet under B2B vilkår. Hvis producenten af de varer de sælger aldrig tilbød garanti, skulle Bilka selv betale for reparation HVER gang noget kommer ind til reklamation. Det kan hurtigt blive frygteligt dyrt. Så det er faktisk i Bilkas interesse der er garanti på de produkter de sælger. Men de kan stadig spare de penge OG yde en konge service overfor kunden, hvis de forklarer kunden der har en reklamation at, hvis det er muligt ved den specifikke vare, der kan komme en tekniker ud på kundens bopæl og fikse problemet. Eller teknikeren kan tage varen med og fikse den på værksted. Bilka betaler intet for det. Kunden betaler intet for det. Begge instanser sparer en masse tid. Men twistet i det er, at det er Bilka der skal gøre det. Enten skal de sige til dig (gerne på skrift) at de anbefaler du tager kontakt til serviceinstans X som håndterer din reklamationssag på vegne af Bilka. Bilka bliver dækket af garanti, du bliver dækket af reklamationsret. Fordelen ved at gøre det er at du er dækket af reklamationsretten mens Bilka hænger på garantien. Så Bilka skal HÅBE at varen bliver fikset indenfor rimelig tid. Ved garanti er der ikke (meget meget sjældent) noget der hedder indenfor rimelig tid. Så hvis reparationen trækker ud, er det Bilkas ansvar du får en ny/tilsvarende vare, en acceptabel lånevare, eller pengene tilbage. Fordi du er underlagt reklamationsret under hele processen. Hvor de hænger på garantien, og dermed ikke har den luksus. Håber det forklarer processen lidt. Mht. de specifikke regler om hvor lang tid tingene må tage, hvor mange gange det må gå galt, forældelsesfrister, ombytning til refurbished og alt det jazz, kan vi tage hvis det bliver nødvendigt. Jeg tror du har fået fat i en medarbejder der ikke er sat ind i de muligheder der er for håndtering af reklamation af det produkt du har. Prøv at kontakte dem igen, eller bed om at tale med en lidt højere oppe som måske ved lidt mere. Medarbejderen du har talt med, har sikkert ikke sagt det i ond mening, men i uvidenhed. tl;dr som lovet: De må gerne kræve du indleverer varen hos dem på reklamationsret. De er ansvarlige for at udbedre fejlen. Men det er et kæmpe selvmål de ikke tilbyder enten at kontakte serviceinstansen for dig, og booke en reparation med udkørende tekniker til dig. Det koster dem intet! Det bliver fikset på garantien for dem og på reklamation for dig. Win-win! Alternativt må de gerne anbefale dig at du kontakter serviceinstansen selv og opretter en sag hos dem. Men du SKAL have det fra dem at de anbefaler du gør det. Gerne på skrift. Ellers kan de bare sige "du har valgt at køre det som garantisag udenom os. Det er dit problem nu". Den holder ikke hvis de har anbefalet du gør det selv. #11 - Yes, lige præcis. Sidst jeg arbejdede med RMA var det alt over 42" der var on-site på ved Samsung, så de fik bare sendt tekniker ud fra Infocare, Servicecentergruppen eller hvem der nu dækkede det område hvor varen befandt sig. De havde 46" og 48" i en overgang. De blev alle fikset on-site mens alt under var send-in.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 05-05-2022 19:03

Opret svar til indlægget: Havde du RMA'et dette TV?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning