Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Processor
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Nej, den bottlenecker ikke..

Af Elitebruger morpfVE | 29-06-2016 03:00 | 4696 visninger | 31 svar, hop til seneste
Hey HOL Jeg har lagt mærke til at der efterhånden mange der spørger om deres 5, 4, 3 eller endda 2 generations Intel Core CPU serie bottlenecker deres "kommende" grafikkort, og især her nu hvor Pascal er kommet og Polaris er lige på trapperne.. Det virker endvidere til at der er en del misinformation involveret også.. Jeg vil ikke gå hen og udpege andres tråde og dermed "hænge" dem ud, men tror godt at de fleste herinde har en idé om hvem denne tråd henvender sig til (generelt). Og bottlenecker din i5-2500k / i7-2600k så dit spritnye GTX 1070 / 1080? Det korte svar er nej, men... Jeg har selv lige fået mit GTX 1080, og den kører på i5-2500k, som iøvrigt er et fremragende eksempel da det er en af de mest populære mainstream CPU'er igennem tiden da den var billig, meget hurtig og overclockede som en drøm. Med Rivaturner OSD kan jeg observere at GPU'en har et konstant load på 99% hvilket indikerer at CPU'en "svarer" på alle de draw calls der måtte komme fra GPU'en. Hvis den bottleneckede ville CPU usage være tårnhøj, mens GPU usage svingede mellem 50-70%, og det er jo slet ikke tilfældet.. Jeg hopper ind i et spil og den går op til 99% og den forbliver der. Jeg er helt sikker på at der stadig sidder en masse derude med en gammel i5-2500k / i7-2600k og spørger sig selv om disse legendariske med aldrene CPU'er kan følge med de nyeste og hurtigste grafikkort så som GTX 1070 / GTX 1080, og ja det kan de - hvis du bare overclocker den til minimum 4.4 GHz. Det gælder om at holde clocken høj her ellers vil du opleve bottleneck!
--
Sidst redigeret 29-06-2016 03:04
#1
H1545
Junior Nørd
29-06-2016 03:09

Rapporter til Admin
Problemet er at dem der stiller de spørgsmål, ofte ikke ved hvordan man overclocker. Dem der spiller spørgsmålet, har ofte ingen forstand på hardware, og derfor hellere ikke overclocker. Dit svar er egentlig, at det ikke bottlenecker 1070/1080 SÅ LÆNGE man overclocker?
--
FX-8320 4.5 GHz | Noctua NH-U12S | Asus Sabertooth 990FX | GTX980 Strix 16 GB ram | EVGA 750 G2 | 850 EVO 250 GB og Fury 240 GB SSD | Define S
#2
DeeKay
Monster Supporter
29-06-2016 03:09

Rapporter til Admin
Dette viser jo så også samtidigt at der ikke er sket voldsomt meget på CPU-fronten siden 2500K/2600K, da de jo fortsat fint kan hamle op med de nye high-end GPU's. Syntes det er fint du lige har bikset denne tråd sammen, forhåbentlig får folk der overvejer at opgradere fra de nævnte CPU's den at se. Samtidigt ser jeg så du har en salgstråd med en 2500K og dertilhørende mobo, shame on thee sir! ;p
--
Wise men talk, because they have something to say. Fools talk, because they have to say something.
#3
morpfVE
Elitebruger
29-06-2016 03:13

Rapporter til Admin
#1 Ja, indlægget kunne godt gøres en anelse mindre "teknisk", men håber dog de fleste har en idé om hvad det er jeg taler om. Nej, den bottlenecker ikke så LÆNGE man overclocker, og har testet med standard 3.7 GHz mod 4.5 GHz (overclock) En i5-2500k der er overclocket til 4.5 GHZ svare til en moderne i5-6000k der kører på stock. En af mine kammerater har sådan en, og vi har testet side om side i forskellige benchmarks så som Cinebench osv.
--
#4
morpfVE
Elitebruger
29-06-2016 03:15

Rapporter til Admin
#2 Ja det er lidt dårlig stil... Kort fortalt fandt jeg faktisk en køber til den, og vi diskuterede frem og tilbage om priser, fragt, tider osv.. Og der gik så 2 uger, og så sprang han fra. Men ja, jeg skulle have meldt ud om det. My bad
--
#5
panda.dk
Maxi Supporter
29-06-2016 09:58

Rapporter til Admin
Hvad siger #0 og måske jer andre til denne video? https://www.youtube.com[...] Det er med 4.4 GHz overclock og den lidt hurtigere og Hyper Threaded 2600k CPU sammenlignet med de nyere generationer. Jeg tænker at det beyder endnu mere med hurtigere grafikkort såsom GTX 1080.
--
Asus P6T Deluxe V2 - i7 920 @ 4305MHz - Noctua NH-D14 - Corsair XMS 6*2GB DDR3 1640MHz - GTX 980 Ti - Corsair HX850 - Antec 1200
#6
Pizzabugeren
Gigabruger
29-06-2016 12:19

Rapporter til Admin
Du har helt sikkert ret champ! man kan sagtens køre på en sandy-b eller ivy osv osv. det er god preformence, og de kan overclocke som bare fanden :-) men der er nu forskeld fra en feks sandy-b op til en skylake. frametimings lady's & gentles, det er hvad det handler om, jo lavere MS frametimings, jo mere smooth er dit gameplay i feks 144fps/120fps whatever i spiller i :) og her har skylake bare en kæmpe fordel, det kan godt være du samme FPS som et andet system, men frametimes, you cant touch it :) og jeg kan også godt skrive under på at man er nødt til at oc et sandy system... min i7 3820 ved 4.6ghz var ikke nok føde til 1 980 TI som kørte 1630mhz..... smed gpu usage rundt som en hest med ild i røven, men det kort er også hidsig :P med lavere gpu clocks gik det noget bedre hehe ;)
--
computere!!! jaaaaaa!!!!!!!!!!!!
--
Sidst redigeret 29-06-2016 12:26
#7
9colai
Semibruger
02-07-2016 19:47

Rapporter til Admin
Jeg er delvist enig, min i5-3570K på 4,6 GHz dækker fint mine behov med min nye GTX 1070. Men Ashes of the singularity er ikke glad for den, og halvdelen af tiden i dens Benchmark er spillet begrænset af CPU'en, også i DX12.
--
Sidst redigeret 02-07-2016 19:47
#8
panda.dk
Maxi Supporter
02-07-2016 20:04

Rapporter til Admin
#7 Hvad er det du ikke er helt enig i? Det er muligt at ens CPU ikke er en flaskehals ved 60 Hz, men ved alt over er det meget sandsynligt. Der er mange flere draw calls som CPU'en skal behandle fra 60 til 120, 144 eller 165 billeder i sekundet. Hvis grafikindstillingerne nedsættes nedsættes hvor meget arbejde grafikkortet skal udføre til at beregne hvert billede. Altså kan man ved tilstrækkelige lave grafikindstillinger få hvilken som helst CPU til at være en flaskehals. Du kan selv teste med rimelig nøjagtig præcision ved at se hvor mange FPS du får ved at spille på de laveste grafikindstillinger der er (ændre evt. opløsningen).
--
Asus P6T Deluxe V2 - i7 920 @ 4305MHz - Noctua NH-D14 - Corsair XMS 6*2GB DDR3 1640MHz - GTX 980 Ti - Corsair HX850 - Antec 1200
#9
9colai
Semibruger
02-07-2016 20:25

Rapporter til Admin
#8 Benchmarken beskriver ret meget, den beskriver hvor stor en procentdel af testen der var CPU bound. Jeg sad og kiggede på CPU forbrug og GPU forbrug og kunne se at CPU'en var på 98-99% det meste af tiden, og der røg GPU forbruget så ned til omkring 80%. Det var ved en gennemsnitlig FPS på 56, og spillet var på næsthøjeste grafikinstillinger. Så jeg er ikke helt enig i at 2. og 3. generations CPU'er ikke kan være begrænsende, hvis bare de er overclocket. Det er til gengæld også det eneste spil, hvor jeg har oplevet det.
--
#10
Crotaphytus112
Junior Supporter
02-07-2016 21:06

Rapporter til Admin
"CPU'en "svarer" på alle de draw calls der måtte komme fra GPU'en" Er det ikke omvendt? Altså at GPU'en skal reagere på draw calls fra CPU'en?
--
#11
Qax
Junior Supporter
02-07-2016 21:06

Rapporter til Admin
Det kan godt være at der er sket en lille smule på CPU markedet, men det er med henblik på business maskiner, samt kodning. Spilprogrammørene har bare fundet ud af at de vanvitigt mange kerner i et grafikkort, nu engang er det bedste til spillene, så de læsser så meget kode derover, som overhoved muligt. Og eftersom at de nyere spil ikke tilføjer ret meget "nyt" eller "mere" til CPUen, så kan den sagtens følge med.
--
Asus B150 med i5-6500 2x2GB Kingston HyperX BLU PC10600 CL9 2x4GB Kingston HyperX FURY PC12800 CL10 Inno3D GTX 770 2GB
#12
panda.dk
Maxi Supporter
02-07-2016 23:58

Rapporter til Admin
#10 Jeg mener, at det er CPU'en (Central Processing Unit) som uddelegerer arbejdet til grafikkortet. Hvis grafikkortet ikke får nok arbejde til at arbejde på fuld drøn så får man lavt GPU brug.
--
Asus P6T Deluxe V2 - i7 920 @ 4305MHz - Noctua NH-D14 - Corsair XMS 6*2GB DDR3 1640MHz - GTX 980 Ti - Corsair HX850 - Antec 1200
#13
morpfVE
Elitebruger
05-07-2016 06:09

Rapporter til Admin
#5 Det skyldes generelle CPU forbedringerne så som nye teknologier (ddr4 ram) samt en del højere IPC ( instuctions per clock) og prøv at lægge mærke til at forskellen er meget mindre i spil der er mindre CPU bound så som Crysis 3, men i spil som GTA, der er meget CPU bound er forskellen ret dramatisk. Det har ikke noget med Bottleneck at gøre da GPU teknisk set ikke bliver holdt tilbage. Jeg får desuden 23.8k i firestrike, og det er der mange andre det også får med deres nye i7'ere. Så igen et bevis på at der ingen Bottleneck er, eller i hvert fald ikke i mit tilfælde.
--
Sidst redigeret 05-07-2016 06:10
#14
Ranger84
Mega Supporter
05-07-2016 06:26

Rapporter til Admin
Forstår ikkehvorfor tråden her oprettes? Det er jo præcis hvad mange andre har sagt, og du laver bare endnu en gentagelse. Vil derimod sige i stedet for "jo den bottllenecker, men..." Og ikke som du skriver det. For det kræver at gå væk fra standard clock med et OC for ikke at opleve det, og er ikke alle som ved hvordan man gør det. Der er også de mennesker som bare vil havde "plug and play" maskiner.....
--
#15
panda.dk
Maxi Supporter
05-07-2016 09:43

Rapporter til Admin
#13 Ja, graden hvor man bliver CPU bottlenecked varierer. Hvis man har en 120, 144 eller 165 Hz skærm er det virkelig vigtigt med en hurtig CPU. Derimod med en 60 Hz skærm betyder det ikke nær så meget. Men selv i gamle og ikke just så krævende spil såsom DOTA 2, League of Legends, Space Engineers, Heroes of the Storm, Cities Skylines, en del ældre spil såsom Warcraft 3 og andre ligende spil er der en CPU bottleneck.
--
Asus P6T Deluxe V2 - i7 920 @ 4305MHz - Noctua NH-D14 - Corsair XMS 6*2GB DDR3 1640MHz - GTX 980 Ti - Corsair HX850 - Antec 1200
#16
NiceRag
Supporter Aspirant
05-07-2016 09:50

Rapporter til Admin
altså de får jo flere FPS ved at skifte over til en 6700K med overclock.. så tror bare de er i tvivl om hvad "bottleneck" betyder...
--
Sidst redigeret 05-07-2016 09:50
#17
Pizzabugeren
Ultrabruger
05-07-2016 11:36

Rapporter til Admin
http://www.hardwareonline.dk[...] et ret godt eksempel på hvordan sådan en gammel 2600k bliver bottleneck med 2 980 TI i 4k opløsning. så OP, det er vidst tid til at vågne op :-) og jeg vil væde med, så snart du sad for an et system, som feks skylake eller broadwell-E så vil du klappe i hænderne :-)
--
computere!!! jaaaaaa!!!!!!!!!!!!
--
Sidst redigeret 05-07-2016 11:38
#18
xMichaelC
Supporter
05-07-2016 12:08

Rapporter til Admin
jeg er enig med #14 JA den bottlenecker MEN.. gør bla bla og så er du good to go i lildt tid endnu ;) dog er jeg sikker på der grunde til at opgradere, Bare alene det med de nye instruction sets er det hele værd' (dog ofte ikke i gaming).
--
Intel i7-4790K - Maximus VII Hero Z97 - EVGA GTX 780 SC - 16 GB HyperX 1866mhz - BenQ XL2720Z - CS:GO = Global Elite ESO = @Assesawitumeti
#19
Nicklas0912
Guru
05-07-2016 12:29

Rapporter til Admin
Der er ikke rigtigt nogle CPU der er bliver bottlenecked af EN GPU. Problemet opstår når du kører SLI/CF. så skal du se den 2500K græde snot :)
--
Asus X99-DELUXE II |i7 6900k|Custom vand|Corsair Dominator Platinum 16GB 3000Mhz|Intel 520 128GB|EVGA GeForce GTX 980 kingpin|Corsair AX1200|
#20
Thomas8
Monster Supporter
05-07-2016 14:15

Rapporter til Admin
Hvis folk mangler visuelt: http://forums.anandtech.com[...] CPU 4C betyder bare 4 kerner uden hyper threading CPU 4+4C betyder med hyper threading så hvis man har 4 kerner og kernernes styrker lægger nær i7 5820k cpuen de brugte. Så ved man hvor man lægger. Men umiddelbart så er 4 kerner uden hyperthreading ganske fint, hvis man har over 3.6 GHZ som udligner. men de fleste har jo turbo etc. Men stadig det kun benchmark ikke nogen kommentar omkring shuttering etc. Angående D12 benchmark kan man nogenlunde vurderer, at der er chancer for i fremtiden. Når spil bliver bedre optimeret til kun D12, at jo stærkere CPU man har, jo mere kan man mærke forskel. (samt bedre udnyttelse af flere kerner).
--
Hvorfor klør kvinder sig i øjnene, når de vågner om morgenen? Fordi de ingen nosser har :O
--
Sidst redigeret 05-07-2016 14:19
#21
ramos
Mega Supporter
04-11-2016 11:01

Rapporter til Admin
Spørgsmålet om CPU bottleneck, er IMO ikke helt så simpelt besvaret nu om dage. Vil man spille med mange FPS på en høj hz skærm, vil man hurtigt kunne opleve CPU bottlenecks selv med helt nye overclockede processorer. Eksempelvis, sidder jeg på en 6800k, overclocket til 4,0 ghz og et GTX 1080, med et mildt overclock til 2,0 ghz. Jeg oplever ofte at 1 af mine 6 kerner rammer 99% usage, i spil som Overwatch og Battlefield 1. Jeg spiller uden Vsync på 1080p 144hz, og vil derfor gerne have 120+ fps. Desuden, er der en række spil der i forvejen gør fint brug af flere kerner/tråde, hvor i5'ere er en bottleneck. Battlefield 1 er ét nyere eksempel: https://www.youtube.com[...] Vil folk have svar på spørgsmålet om "hvorvidt min CPU vil bottleneck X eller Y Grafikkort", skal de have lov til at spørge herinde, og vi vil forsøge at besvare det, hvis de forsyner os med oplysninger om: - Hvilken CPU / Grafikkort vedkommende har - Hvilket spil de ønsker at spille - Hvad de gerne vil opnå: eksempelvis 1080p 144+ fps, eller 4k 60fps?
--
i7 6800k - 16gb (4x4) HyperX 2400mhz DDR4 - GA-X99-UD3 - GTX 1080 G1 Gaming OC - Samsung Evo 850 1TB - EVGA Supernova G2 750W
#22
zzup
Junior Nørd
04-11-2016 11:08

Rapporter til Admin
#0 er du inspireret af: http://www.hardwareonline.dk[...] ?
--
- Dont hate the player, hate the game! "Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience."
#23
xMichaelC
Super Supporter
04-11-2016 11:24

Rapporter til Admin
#23 datoerne tyder på det er omvendt
--
Intel i7-4790K - Maximus VII Hero Z97 - EVGA GTX 780 SC - 16 GB HyperX 1866mhz - BenQ XL2720Z - CS:GO = Global Elite ESO = @Assesawitumeti
#24
the688
Guru
04-11-2016 11:27

Rapporter til Admin
#0 Er det ikke sådan at CPUen også laver andet end at servicere grafikkortet? Fordi der må da være forskel på spil. Nu ved jeg ikke hvad du har testet i, men jeg forestiller mig at nogle spil trækker markant mere på CPU end andre. "Skylder" du ikke lidt at uddybe hvad det er du har testet? Jeg siger ikke at din konklusion er forkert. Jeg siger at jeg ikke kan se dine mellemregninger. Jeg sidder selv med en i7-2600k og kunne ikke drømme om at opgradere - det har ikke noget med mig eller min egen situation at gøre (tænk at det er blevet nødvendigt at skrive det herinde..), det er bare dit udemærkede indlæg der bekymrer mig lidt.
--
"ORK SATME!"
#25
SIMONL-
Monsterbruger
04-11-2016 11:31

Rapporter til Admin
#22, det tror jeg ikke. Denne tråd er fra juni :)
--
-
#26
simonlvschal
Ultra Supporter
04-11-2016 11:37

Rapporter til Admin
#21 ramos det har intet med bottleneck at gøre... Du spiller bare spil som kun har brug for en Kerne eller er bedst optimeret til at kun single core.. der er mange programmer/spil i dag der stadig kun bruger en kerne og det er ikke fordi de ikke kan lave det optimeret til flere kernede cpuer men fordi det tager meget lang tid at sync/async flere kerner op og det giver flere problemer jo flere kerner du vil bruge. Da der er mulighed for mange flere deadlocks eller starvation problemer især hvis programmet/spillet ikke er ordenligt lavet
--
#27
Chucara
Super Nørd
04-11-2016 12:54

Rapporter til Admin
#26: 21 har da helt ret? Hvis man oplever at ens grafikkort ikke kan få nok at leve af pga. CPUen, er det da en flaskehals, uanset hvor mange kerner spillet kan bruge. Hvis en 3.4GHz CPU giver 80 FPS og en 4.0GHz giver 100fps, er det i mine øjne en flaskehals. Ovenstående er jo den primære grund til at en 6700K kan outperforme en 6800K i nogle spil, på trods af at den har to færre kerner. Men er en 6700K altid den bedste CPU? Nej. Er en 6800K? Nej. Det kommer an på hvad den skal bruges til. Hvilket er hvad #21 vil frem til.
--
MB: ASUS Z77 Sabertooth | CPU: i7 2600K | GPU: GTX 970 | RAM: 16GB 1866MHz | CASE: Silencio 550 | SSD: Samsung 840
#28
ramos
Mega Supporter
04-11-2016 15:01

Rapporter til Admin
# Alle. jeg beklager at jeg Necro'ede denne tråd. Det var selvfølgelig den nyere tråd, jeg ville have svaret på: http://www.hardwareonline.dk[...]
--
i7 6800k - 16gb (4x4) HyperX 2400mhz DDR4 - GA-X99-UD3 - GTX 1080 G1 Gaming OC - Samsung Evo 850 1TB - EVGA Supernova G2 750W
#29
John
Gæst
04-11-2016 15:24

Rapporter til Admin
#24 Siden du selv text-baiter lidt, hvad er "din situation" så? For gode titler og for få FPS?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
Sven Bent
Semi Nørd
08-02-2019 14:36

Rapporter til Admin
Dete indlaeg er bygget paa en total misforstaeelse paa hvad en bottleneck/flaskehals er Du kan ikke udelukkende udtaler dig om flakeehals paa hardware alene. da system loadeets forhidl til hardware er den afgorende faktore Derudover fremvsie der ogsaa en re stor misforselse om hvordan hele systemmer virker CPU'en "svarer" på alle de draw calls der måtte komme fra GPU'en CPU'en svare ikke paa drawcalls fra GPU' drawcalls er noget der er I kodet I software som eksekvers paa cpu'en og kaldes ud til GPU'en dvs den stik omvendte vej Hvis den bottleneckede ville CPU usage være tårnhøj endnu en kendt misforstaaelse naar man ikke forstaar multicore og multithreading Du behover ikke hoej cpu forbrug for at vaere cpu flaskehalset. Alt ved 100%/X Hvor X er antal af logiske cores kan vaere en cpu flaskehalse i corespeed Konklussion Dit indlaeg misser total pointen omkring hvad og hvordan en cpu flaskehals virker og fremviser en ret stor misforstaelse for emnet hvilket blot medfoere til mere misinformation til folket. Din mening har muligivs vaeret godartet. men eksekveringen er mere skadende end godt #24 Korrekt CPU laver mere end bloat at fortalle gpu hvad den skal. AI pathfindingg colission detection Physsica ( hvis det ikek er offloade til gpu) alle disse ting skal vrare lavet foer vi ved hvordan scene er og altsa foer vi kan rendere den Deruver skal den ogsaa lave Data Decomprimering ( dog ikke texture da der er indbygget support for det i alle nymodene GPU'er lydmixing (Det er dog et utroligt lavt load) men indlaeg i #0 er baseret paa en masse misforstaelser og hjemmbryget teorier og derfor fuld af tekniske fejl
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 08-02-2019 14:41
#31
Sven Bent
Semi Nørd
08-02-2019 14:48

Rapporter til Admin
bah total Necro bump fra min side af. Jeg beklager
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury

Opret svar til indlægget: Nej, den bottlenecker ikke..

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning