jeg vil tro det ser ens ud fordi på en 120hz i forhold til en 60hz vil det samme billed bare blive vist flere gange. så det er kun hvis din fps ligger på 120+ at der vil være forskel.
DET ER KUN ET GÆT!! ret mig hvis det er forkert.
--
#1, ikk bumb efter så kort tid ;)
- Og tror ikk det er så forskelligt.. Hz er jo hvor mange gange skærmen blinker :) Min ven sagde selv, at han kunne se forskel på sit CS:S da han spillede på en 100 Hz crt-skærm, men han er også en tumpe :)
--
Asus Maximus III Formula - HD 5970 - 2x F3 500GB - Corsair 4 GB DDR3 - Corsair 850W - Intel Core™ i7 860@3,3GHz - Corsair Obsidian 800D - H50
For at gøre en lang historie kort, så definere antal Hz hvor mange gange en skærm viser billeder per sekund. På den måde opdaterer en skærm med 85 Hz 25 gange i sekundet hurtigere end en skærm på 60 Hz, og ligeledes med en skærm på 120, der viser den 120 billeder per sekund (typisk forskudt en anelse så man kan bruge 3D briller!).
For at vende tilbage til dit spørgsmål (da jeg udgår fra at du ved hvad FPS står for), skal du altså have en høj nok FPS, så din skærm viser et nyt billede hver gang den opdaterer, i stedet for at vise det samme billede to gange, og hoppe videre til billede 3. F.eks., hvis du har 60 FPS på en skærm med 60 Hz, vil billedevisningen se sådan ud:
A, B, C, D, E..... hvor bogstaverne er navnet på hvert billede.
En skærm med 60 Hz der dog kun modtager 50 billeder per sekund (i dit tilfælde når du spiller crysis), bliver derfor nød til at vise samme billede to gange inden det kan gå videre til næste, og muligvis springe et over for ikke at komme bagud i visningen. Det kan derfor muligvis se sådan ud:
...M, M, N, O, Q, S, T, U, U.... osv.. Bemærk at M og U er vist to gange hver, og billede-P og -R er sprunget over.
Det er ikke noget du vil lægge mærke til når du spiller, dog kan der forekomme nogle grafikfejl hvis du har for HØJ FPS i forhold til din skærms frekvens (kan ikke huske hvad det hedder) hvor billedet bliver delt op i to, når du bevæger dig. Den nederste halvdel kan derfor være en halv cm foran det øverste billede. Dette kan afhjælpes ved at aktivere Vsync (Vertical synchronization), så dit grafikkort laver samme antal billeder per sekund, som din skærm kan vise. Ergo er FPS og Hz ens når Vsync er på.
Håber det svarede på dit spørgsmål. :) Edit: ville ønske at der var en "Brugbart svar!" knap :)
--
#4 foruden den viser billederne flere gange på en 60hz med 50 fps vil man også kunne mærke at den ikke kører flydent fordi timingen af fps'ne ikke passer fx kan den regne de 10 første ud på 0,1 sek men næste 5 billeder tager 0,3 sek
--
hmm okay. så hvis man kører 50 fps i et spil, ser det lige så godt ud på 60 hz som 120hz monitor, men siden den monitor der har flere hz, opdaterer flere gange i sekundet end den der har mindre, må da der være en forskel. En af dem må da se anderledes ud og ikke være 100% identisk?
Edit: eller lidt omformuleret: der bliver vist flere billeder på den der har flest hz i sekundet, uanset om det er det samme billede eller ej, hvordan opleves det og hvad er bedst?
--
#3 - Det har han også ret i, han er ikke nogen tumpe.
Det vil ALTID se mest flydende ud hvis du har den FPS som din skærm kører i hz, eller derover.
Så i CSS vil jeg æde min hat på at han kører 100+ fps på den :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.