Det er vel en smagssag. Jeg bruger 125% på mine 27".
Mindre detalje: Han kan jo vælge 150% skalering og så fx vælge Små Ikoner på skrivebordet (højreklik på skrivebord -> Vis -> Små ikoner), så får du den større tekst uden at ikonerne bliver kæmpestore.
--
Skaleringen forstørre kun dit UI. Opløsningen uanset om det er skalering 350% vil stadig være i 4K og fremvise alt i knivskapt kvalitet, om du så ser et billede eller et filmklip. Filmen eller billedet bliver heller ikke zoomet 150% eller 350% ind :)
UI bliver automatisk skaleret med tiden, så den tilpasser sig til givende UI/OS for en bedre oplevelse at navigere rundt med.
--
Hvis du sætter skaleringen til at matche hvad du havde på den gamle skærm (fx en 27") dvs så ting er lige så store målt i centimeter - så har du da stadig mere skærmareal, kan have 3 sider vist samtidig m.m. så jeg forstår slet ikke spørgsmålet?
Samtidig er der jo også den bedre opløsning, så alt ser bedre ud, uanset størrelse. Altså, når det gælder ting som KAN skaleres, a al vektorgrafik eller et billede i meget høj opløsning.
Men ikoner og tekst må man naturligvis have i en passede størrelse, uanset opløsning på skærmen. I gamle dage var det meget 1:1 fordi skærme bare ikke var bedre, og i lang tid var skærme meget ens. Derfor passede alle ikoner til 15-17" skærme fx. ved 100% skalering
--
[email protected] Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|Asus TUF 3080ti|32GB DDR4|Samsung Pro 512GB NVME|CORSAIR AX 850W|Fractal Design R5|Asus PG279Q #3 Tænker mange flytter skærmen længere væk, når de køber en større tommer, hvilket vil gøre at 1:1 skalering vil se mindre ud.
--
16gb DDR4 3600Mhz, RTX 3070, 5600x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
Altså det jo kun dit ui du ændre og intet andet, det påvirker intet anden end din navigation i Windows osv. Køre selv 4k med 150%
--
OK tak for svar alle :)
Vi var bare i tvivl om noget tekst osv. bliver gnidret ved at man skalerer op til 150% - Jeg synes jeg har læst om nogle der har skrevet, at deres tekst osv. bliver gnidret/sløret ved en anden skalering, men det er nok bare mig.
--
#6 Ville det ikke være lettere at sætte skalering til 150%, og så åbne noget tekst på skærmen for at se om det er gnidret, end at oprette en tråd herinde for at spørge? :-)
Hvilken indstilling der er bedst, er vel bestemt af de øjne der skal kigge på skærmen, men jeg vil medgive dig at et sted mellem 125% og 175% nok vil være at foretrække for de fleste der ikke døjer med synsbesvær.
--
Jeg bruger ikke skalering på min 28" 4k, jeg sidder bare tættere på. :)
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#7: Jo bestemt, men noget tekst er gnidret (fx i Adobe Cloud) og i andre programmer og teksterne på mapperne i Windows er teksten fin. Og det undrer os lidt. Derfor jeg spørger om 150% skalering er generelt OK eller noget man skal holde sig fra. Ved en skalering på 100% og 125% er teksten ikke gnidret i Adobe Cloud, men det er den ved 150%.
#8: Ja, men det er sgu lige voldsomt nok at sidde så tæt på en 32" :)
--
#9 Det var skam også skrevet med et glimt i øjet, og ikke for at skabe dårlig stemning :-)
--
Det er ikke en 34" skærm, de findes ikke med den opløsning
--
Hvis dine apps korrekt understøtter skalering vil dette ske uden tab af "resolution".
Men du har ret hvis du kører oldgammel software eller finder en gammel kontrolpanel-DLL så vil det se gnidret ud.. Men det er nu et spg om tid før det er udfaset..
--
Jeg har en 36-37 tommers, men den er delt i 3 til arb, så der nogle småskærme til gaming, vil dog sige nogle spil ser fede ud på den store skærm. CS og den slags, er som at spille tennis, så det vil jeg fraråde :-)
--
#12 vil det sige, at Adobe Creative Cloud er oldgammel software når det er gnidret tekst? Creative Cloud er selve programmet, hvor man installere alle Adobes programmer fra som Lightroom, Photoshop, Premiere Pro, After Effects osv. Ingen af disse programmer er gnidret ved en skalering til 150, de står knivskarpt som ved 100 og 125% men selve Adobe Creative Cloud kontrolpanelet er gnidret, hvilket er underligt så.
Men ikke verdens undergang.
#13 haha tak... mener du med din sidste sætning, at jeg er dårlig til at spille tennis? :D
--
#14 slet ikke men at se efter alle hjørner rundt på skærmen er som at "se' tennis. ;-)
--
Sidst redigeret 15-03-2024 15:15
#15 Ja det kan jeg godt forestille mig :D Bare ved 125% skalering er den her 32" kæmpe at sidde foran. Der er langt fra side til side, men 150% skalering hjælper på det!
--
#14 hvis et program har "gnidret tekst" så prøv at højreklikke på programmets genvej, og gå ind under Kompatibilitet, og så DPI indstillinger.
Derunder er der nogle forskellige indstillinger du kan afprøve som måske kan afhjælpe problemet.
--
Du er altid velkommen til at sende en besked hvis jeg ikke ser din kommentar
Samt har alle skærmproducenter et grid/opdelingsprogram, mit hedder AOC screen+ og det virker også uden bøvl på både asus og samsung skærme samtidig, det er fedt med faste grids at smide dokumenter/sider, afspillere, streaming osv i uden man skal rette alt til hele tiden :-) Just hvis han ikke har rodet med det endnu.
https://youtu.be[...]
--
Dette er ikke hvad jeg får reporteret når man bruger scalering. men det kan dog være nødvendigt dog. Mine spil fik kun reportereret opløsning i den originale opløsning, hvor den så er blevet opskaleret af browseren. Ihvert fald når det drejer om hjemmesider, og hvad jeg oplevet af de spil jeg har lavet.
Men dette er dog ikke altid nødvendigvis sådan i spil dog.
--
@op forvent kvalitets issues isar ofri du brugerr en none heltals multiplier
#1 ikke en smags tags helt objective pavirker skalring kvaliteten i at tingene ikke gengives korrekt. om du kan leve med det er en samgs sag
#2
det er helt ikke korrekt. det er ikke alle ting som er vector basre or dermed bare kan skalres. pixel map baseret ting som f.eks iconer kan ikke bar skalres og du kommer med et helt fundamental problem at 2 kugler kan ikke lige fordels over 3 skaales saa noget skal laves "Forkert"
#3
Intet med skaerme at goere. Skalering her er lavet foer skaermne har nogen effekt
#5 heller ikke korrekt. alt after hvorrdan dit software re skrevet kan det have an paavirkening paa det software du afviklet
#6 Det kan ske. ogsaa mht til spil
#7 text er typisk vector baseret idag og derfor skalere fint saa de vil ikke vise problemmer med ting some er pixelmap baseret
#9 min optik er at hvis duhar brug for skalering og isaer hvis du har brug for ikke heltild skalering saa har du koebt forkert oploesning i din skaerm
Der VIL komme "problemer" da det er en matematisk umulig opgaver. Det er blot et spoegsmall om du kan accepteret det
#12 nej det er ikke.
moderne desing mht til skalering kan hjaelpe men der er fundamentale ting som bare ikke kan skalere let til en ikke heltals skalering
Det er helt fundamantal hvis du har en pixel raekke af gul,sort,hvid,sort, saa er det umuligt at fordele det ligeligt ud over 6 pixels.
Du kan prove med sub pixels or AA/blurring trick til at faa det til at saa nogenlunde ud. men det vil aldrig set ens ud nar der er tale om pixel map grafik.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury Mine webspil blev upskaleret af systemet, da jeg kun fik den oprindeligt opløsning reportereret. Det tog en krig at få det fixet husker jeg. Så det kan godt se grimt ud, ommend ingen af mine spil led dog af pixelable dog.
Men det kommer også anpå resten, da der kan være forskel til app til app, hvordan de lige håndtere det. Der er dog muligt at kun at skalér teksten op (brug windows-u).
btw mit 4k skærm vil have 300% som default. ved 100% er det da også alt alt for småt.
--
Sidst redigeret 16-03-2024 10:56