gir ingen mening at bruge 150% da man så ikke udnytter de 3840x2160 100%
Så synes jeg det er bedre med en 34" skærm på 3440x1440 og brug 100% hele tiden ellerkøbe en 43" 4k skærm
--
Ja det er helt normalt at text og andet ser dårligere ud med 150% det er ikke dig der er noget galt med
--
OK så skulle jeg nok ikke have valgt en 32" med 4K hvis det er tilfældet, men det er så for sent nu xD
Tak for svar til jer - Det er i hvert fald ALT for lille at køre med 100% på den her skærm. Kan absolut intet se. Men 125 % kan jeg godt bruge, og her ser skriften stadig meget skarp ud, men ved 150 % kan man godt fornemme at det bliver meget lidt gnidret.
Men hvorfor sker der ikke rigtig noget ved de 125 % så, hvis det stadig er lidt zoomet ind?
Og hvis man ikke udnytter alle pixels ved de 150 % er det mystisk at Windows anbefaler den setting, men det er nok fordi de ved, at folk ikke kan se noget ellers? :D
--
#3 Windows scaling er skod og det har det altid været så jo mere zoom man bruger jo dårligere kommer det til og se ud
Løsning kunne måske være og rykke skærm tætter på så det bliver nemmer og læse text
--
#4
4K og 32" skærm har altid været et problem at læse på for de fleste, og det er svært at rykke den tæt nok på, da 32" trods alt er lige stort nok som kontaktlinse he he.
--
#4
Ikke brugbar løsning, 32" 2560x1440 er ok med skalleringen på 100%
Aner ikke hvad skalleringen skal være for at svare til 2560x1440 men alt andet er for småt i teksten og 1920x1080 vælger man kun i 32" hvis man har problemer med synet men stadig vil bruge en pc, men er ikke perfekt da selv 27" er lidt for stor en størrelse til full hd (selv om nogen synes det er ok)
--
Sidst redigeret 13-06-2023 14:52
Du kan prøve og se om cleartype tuner kan give noget:
https://www.thefastcode.com[...]
--
Linux, både privat og professionelt
Det er aldrig umuligt at trække et kabel, so stop whining Sådan er det. Hvis du sammenligner med en 24" skræm i 1080p, skal du faktisk op i en 48" skræm for at dine bogstaver har samme højde, når du kører 4k
Det er fordi du har "glemt" at doble-doble på både højde og bredde.
Folk som arbejder med 4k, har ofte 2 skærme. En til at arbejde på og en til at outputte på.
Nogen snyder så, og bruger Mac...!
--
Sidst redigeret 13-06-2023 16:48
#7 tak jeg kigger på det...
#8 ja det skulle jeg da vist have sat mig lidt bedre ind i kan jeg se. Men tror måske at jeg kan leve med, at jeg har den til fuld oplæsning altså 3840 x 2160 og så med 125% skalering. Men sur bagdel, at jeg ikke kan køre med 100% skalering, for det er godt nok for lille :D
Men hvad mener du med, at folk der arbejder med 4K de har to skærme? Altså så har de 2x 27" i 4K eller? Jeg købte mest min 4K skærm for at få en god PPI, så jeg det ikke var så pixeleret at se på, når jeg redigerer billeder og video, men kan da være at jeg fortryder dette.
Og det med at snyde og bruge Mac, det er lidt interessant, for jeg har også en 16" MacBook Pro som jeg agter at sætte til skærmen, men hvad betyder det, at det er snyd? :D
--
Jeg har altid brugt Cleartype når det er nødvendigt at slå DPI skalering til.
"Problemet" med skalering, består blot i at tekst mv jo blæses op i en størrelse hvor det ikke længere ser normalt/pænt ud da man kan se kanter og lign mindre runde elementer på bogstaverne.
Font typen har såvidt jeg husker også betydning, nogen fonts er bedre end andre til højere DPI.
#9
Tænker det #8 mener er at mange som outputter 4k, gør det på en sekundær 4K skærm :)
--
#10 aha på den måde - dvs. de har en 2560x1440 skærm ved siden af eller noget, og så har man en 4K skærm som sekundær, for at se sine ting på en 4K skærm også?
Men jeg synes, at det virker fint nok, at jeg bruger 3840 x 2160 og så har skalering til 125% og så må jeg leve med det. Skærmens farver osv. kan jeg ikke brokke mig over, så det er jo fedt :D
--
Jeg må medgive at det er imponerende hvor dårligt Windows er til at tilpasse sig forskellige skærmformatter. - Især taget i betragtning af at der stort set kun er 1080p, 1440p og 4K af formatter. Når man tænker på hvordan Android kan fungere på 17 forskellige skærmformater uden problemer, er det decideret flot at windows ikke kan finde ud af det.
--
#12 Virker da fint her.
Godt nok kun en UHD, men det er lige skarpt i Chrome om jeg bruger 100% eller 150%.
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS4090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
--
Sidst redigeret 14-06-2023 00:24
#9 - det med snyd, er at MAC er bedre til at vise bogstaver og så'en når de skal laves større.
Det med 2 skærme er, at du laver dit arbejde på en skærm, og ser resultatet på en anden.
--
Hvad i alverden er det folk har af problemer med skalering i Windows? Det virker da 100% som forventet her?
Tekst er jo antialiased i forvejen og skaleret fra vektor til rasterized med eller uden skalering, så der er ingen forskel.
Til gengæld vil ting som ikoner (der er bitmaps og ikke f.eks. SVG) skalere dårligt. Det er jo klart hvad dette skyldes. Hvis du har en pixel på 1x1 og vil have den til at fylde 125% mere, skal den nu fylde 1.25x1.25 skærmpixel. Dette kan ikke lade sig gøre uden at den enten snapper og bliver distortet eller antialiaser og bliver gnidret/blurry.
Problemet forsvinder ved alle skaleringer der er heltal (100%, 200%, 300%), da 1x1 pixel blot ville blive til 2x2 eller 3x3, selv ved bitmaps.
#0 kan du tage et screenshot ved 100, 125 og 150% så kan du jo zoome ind og se hvad dit problem er.
Jeg kører normalt med 150% på min laptop (15" 3456x2160) og har lige sat den til 200%. Jeg kan ikke se nogen nævneværdig forskel (selvfølgelig udover størrelsen).
--
Jeg har tænkt på om man bare skulle have en 24-25" 4k skærm og så køre 1080p i windows, da det vil være 4 pixels for at vise 1 pixel og det så burde være knivskarpt. De 4k vil jeg så kun bruge i spil.
Jeg har også tænkt på en 32" 4k skærm, men ved også at jeg ikke kan se det i windows i 4k, så jeg lige netop ville skulle skalere til 150% som vel svarer til 1440p, som er helt fint på en 32". Men det vil vel netop være gnidret, da nogle pixels skal deles op. Så jeg ender nok med en 32" 1440p skærm når jeg får bestemt mig. Men omvendt ved jeg ikke om den er for stor at sidde foran :-) Min 27" 1080p er egentlig fin størrelse, men skod opløsning på en 27" har jeg fundet ud af.
Så skulle man købe et 48" oled tv til alt som ham her og så bare bruge det plads på skærmen som man synes passer bedst. Men så er der vel risiko for burnin.
https://www.youtube.com[...]
--
i7 12700F | 32 GB | RTX 3070 #16 1440P på 32 tommer er ikke meget bedre end 1080P på 27 tommer det ser ikke super godt ud på nogle af dem
Samme med og køre 1080P på en 4K skærm køre du lavere opløsning end skærm er lavet til ser det heller ikke særlig godt ud
--
Jeg kører 125% skalering på en 27" 1440p skærm og kvaliteten er stadig perfekt. Teksten i 100% er simpelten blevet for lille til mine øjne. :D
--
#14 - ok det må jeg så lige se på - det må også gerne se lidt ordentligt ud :D jeg har en lille 24" skærm som kører 1080p og den vil jeg ikke lige stille ved siden af min 32" Dell, det vil simpelthen se for mærkeligt ud :D men jeg kan faktisk godt se, at min MacBook Pro er bedre til at skalere tingene på skærmen på en eller anden måde.
#18 og jer andre:
Jeg tror det ender med, at jeg bruger den den i 3840 x 2160 opløsning og så vælger 125% Windows skalering. Det ser ud til at det er den opløsning jeg kan vænne mig bedst til. Her ser både tekst og ikoner skarpe ud, og mine programmer som Lightroom, Photoshop, Premiere Pro, Davinci Resolve osv. kører så i "native resolution" så det går fint :D
--
Alt bliver opskaleret med 125%+ etc, og det gælder også grafikken, så regn ikke med det er native opløsning, når du er i desktoppen.... så vidt jeg kan se.
Dette kan jeg se, når jeg får raporteret en lavere opløsning i mine webspil end det actuellle, men hellere det end det ikke ser korrekt ud. Det er hellere ikke alle apps som er lige gode til at gøre det.
Men det kan være nødvendigt. Jeg bruger selv 150%, dog på den anden skærm.
På mobilen må jeg bruge stor tekst også, da det ellers bliver det for småt. Dog ikke alle apps undestøtter eller tager højde for det.
--
Sidst redigeret 15-06-2023 08:00
men der er også mulighed for at ændre på tekst størrelse alene, men det virker forskellige og hvor godt det ser ud fra apps til apps. Men det vil dog så kun være teksten som bliver skaleret i de apps som understøtter det.
--
Sidst redigeret 15-06-2023 08:08
#20 men jeg har fundet ud af nu, at jeg kan bruge den fulde opløsning på 3840 x 2160 og så have det i 125% skalering fra Windows, så ser det fint ud det hele. Og jeg har bare rykket skærmen en anelse tættere på.
Men når jeg sætter min MacBook Pro 16" M1 Max til så er billedet ganske fint og skarpt hele vejen rundt, også selvom skriften faktisk er lidt større på denne.
Men nu er det sådan her det bliver :D
--
#22 Gør ingen forskel her i Windows.
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS4090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
#22
Er der ikke kun skriften der er anderledes med din macbook ?
--
#17 Det passer ikke for det svarer til 1080p på en 24" som ser fint ud for mig.
#18 Det kan være jeg skal prøve det også med den Asus som elgiganten har på tilbud til 2200. Jeg ville have haft Gigabyte m32q, men den er steget over 1000 kr i pris fornylig. Så måske bare prøve 27" 1440p og se om det er ok. Ellers tager elgiganten vel retur.
Hvad svarer 1440p ved 125% til? Er det 1080p?
--
i7 12700F | 32 GB | RTX 3070
Jeg undrer mig godt nok over at ingen her i tråden nævner brugerdefineret skalering, hvor man selv kan vælge helt præcis skalering.
System>skærm>skala (win11)
Jeg hygger mig fint med 132% på de 2 skærme i mit setup: 25/1440p og 21/1080p
--
Sidst redigeret 16-06-2023 07:24
Enig med #26 test de forskellige brugerdefinerede skaleringer, nogle er way off mens andre er meget bedre end de typiske
--
Nu er jeg ikke hoppet over på Windows 11 endnu, og gør det nok først når Windows 10 ikke får opdateringer længere.
Men som sagt, så kører jeg bare med 3840 x 2160 opløsning og har sat skalering til 125% og det ser ganske fint ud. Ingen pixelering i mine billeder når jeg redigerer billeder og video heller, så det er fint, og så har jeg bare rykket skærmen lidt tættere på :)
--
#28 Så må du gemme det til en anden gang :)
Windows 10 har også den brugerdefinerede skalering. Det er let at finde ved skalering i menuen skærm. Avanceret eller sådan noget...
--