Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bærbar skal til RMA - Backup af SSDAf Guru inckie | 07-10-2019 19:22 | 1400 visninger | 20 svar, hop til seneste
Hej alle.
Jeg har en Lenovo V330-15IKB bærbar, inden for garantiperioden der ikke vil tænde, og jeg derfor sende til RMA hos forhandleren.
Jeg forventer ikke, at SSD'en fejler noget og inden jeg sender den til RMA, vil jeg gerne sikre mig en kopi af data på computeren og efterfølgende "secure erase" SSD'en, da jeg er den paranoide type.
Bryder jeg garantien ved at afmontere den fra computeren, så jeg kan fortage en backup/data erasure ?
Her er en "disassembly" video af modellen, som viser "indgrebet": https://www.youtube.com[...] --
Er der nogen skruer som indikere du har åbnet den?
For ellers ville jeg bare gøre det uden det store!
Var der stickers på, så ville jeg nok forhører mig ved producenten om hvad du/i gør... -- Så længe du ikke ødelægger noget i processen, sker der intet ved det. Slet ikke når afmonteringen er så enkel som på videoen. Så er det intet problem.
Klistermærker der siger at du bryder garantien hvis du bryder klistermærkerne, gælder kun for producentgarantien og ikke reklamationsretten. -- - Indsæt signatur - #2 Helt korrekt - Dog ser vi mange producenter/forretninger som afviser RMA grundet disse klistermærker og kommer ud i en ekstrem lang papir-krig som slet ikke er pengene værd.
(Så fortryder man tit, at man ikke bare brugte de 1000kr ens elekrontik-forsikring kan klare opgaven til)
Derfor ville jeg gøre det hvis der ingen klistermærker er, ellers ville jeg lige skrive til lenovo. Hvis man allerede har oprettet en sag på den er død, så har man bevis på at den er "død" inden man laver indgrebet. Kunne hjælpe processen. -- Det kan være en M.2 NVMe. Så du kan også have noget udstyr der kan læse/slette disken. -- 3# Det er ikke korrekt. At du oprettede RMA før beviser jo ikke, at den var død inden. De eneste der kan påvise grunden (og at den var død før indgrebet) er de teknikere, der tager imod produktet. -- #7 - Du forstår ikke helt hvad jeg mener.
Man opretter jo ikke en RMA-Sag hvis den intet fejler vel, så ved man har oprettet en RMA allerede, så har man jo konstateret at produktet har en defekt/fejl.
Derved har de lettere ved at give accept til at åbne og backup ens harddisk f.eks - Det synes jeg nu også nemt forståes i #3 - "Kunne hjælpe processen. " -- 8# Fra værkstedets synspunkt har du desværre ikke konstateret noget.
Han kunne jo lige så godt have pillet harddisken ud før han oprettede en sag og så bare skrive "Jeg tog den først ud efter".
Min pointe er sådan set bare, at han under alle omstændigheder bør have godkendelse fra værksted/forhandler før han gør det. -- Jeg tror ikke du skal være bange for at de kigger på din data. Min erfaring er, at efter GDPR så er værkstederne super bange for at gemme eller dele data. De sletter derfor alt med det samme, lige meget hvad der er galt med den. Så hvis du er meget paranoid, go ahead. Men tvivler på du har noget at frygte.
Og jeg må give 7# en smule credit. Lad os sige du kommer til at skade noget i det du skiller den ad. Det kan være noget knækker eller du ridser noget pcb. Så tørre værkstedet formentlig hænder og nægter at røre ved den. Hvis du laver en fysisk skade, er det dit ansvar at bevise din skade ikke har ødelagt produktet. Det kan blive langt og snøvlet. IMO lad den hovedpine ligge og send den ind som den er. Men det er jo i sidste ende dit eget valg og din egen mavefornæmmelse der skal følges. -- i7- 5820K | X99A MPOWER | EVGA 980TI SC+ | 32gb HyperX ram | 500gb Samsung 960 EVO | 4tb Seagate SSHD | Corsair RM750 | Meshify C. #9 - Ja tyv tror jo enhver man stjæler. Jeg skriver jo NETOP at man skal skrive til Lenovo og høre dem ad? Hvor helvede skal du overhovedet så diskutere om hvor vidt hvad de svarer? Arbejder du for dem?Nej vel..? Dit bud er lige så godt som mit, og derfor skriver jeg jo netop "Skriv til dem og spørg" (Det er jo non-sense at have en debat om deres svar, uden nogen af os arbejder for dem)
Perfekt, så fik vi vidst lige styr på den del af mit opslag!
Alternativt, så hvis man ikke må, så må han jo bede om at få dem til at gemme hans data, jeg tænker der ligger noget vigtigt information/billeder som han ikke har backup af. (Derfor er det jo nødvendigt at aktivt enten gøre, spørge om lov, eller bede/betale dem om at backup) -- Sidst redigeret 08-10-2019 17:09 #9 Min pointe er sådan set bare, at han under alle omstændigheder bør have godkendelse fra værksted/forhandler før han gør det.
Ville Komplett have sådan en artikel online på deres hjemmeside, hvis det stillede forbrugeren dårligere bagefter ?
https://www.komplett.dk[...]
Med garanti mener jeg i øvrigt reklamationsret.
Min google-fu har ikke kunne finde et link til en officiel forbruger hjemmeside, EU dom eller lignende - men jeg er overbevist om emnet er taget op i domstolene - det kunne dog være fedt, hvis nogle kunne hjælpe med at finde nogle links. -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. Værkstedet vil ikke se dine data, overhovedet og de vil nulstille din maskine, således alt data på din SSD slettes. Så det er en god ide at tage backup inden du sender den ind. Det er standard procedure. De loader simpelthen et nyt image ind på din SSD, så den bliver som den var fra starten. Det gør de til dels for at undgå bruger-fejl, og for at være sikre på at det software der kører, er noget de kender.
De roder ikke i dine data. Tid er penge, og der er ikke tid til slack. Værkstedet er en tredjepart og ikke Lenovo selv. Mener faktisk det er Medion der servicerer Lenovo maskiner. Men anyway, jo flere maskiner de kan få igennem værkstedet på en dag, jo mere tjener værkstedet. Så de har ingen interesse i at lalle rundt.
Eftersom du gerne må opgradere maskinen så længe det er muligt, uden at ødelægge noget, må du også tage din SSD ud og lave backup, så længe du ikke ødelægger noget. Hvis værkstedet kan dokumentere at den fejl der er på din maskine skyldes det indgreb du har lavet, så er du hverken bedre eller dårligere stillet, hvis du siger at du har gjort det.
Værkstedet har ingen interesse i at afvise din sag. De vil hellere bare lave den, og returnere den og så sende regningen videre til producenten. Det er mere omstændigt for dem, hvis de skal afvise din sag, lave et prisoverslag til dig, sandsynligvis bokse med dig efterfølgende fordi du er uenig og så videre. Det koster tid i administration. Igen, tid er penge. Så den skal være slem før de afviser sagen.
Tag din SSD ud, tag backup, sæt den i igen, evt. nulstil computeren inden indsendelse. De booter sandsynligvis ikke engang ind i Windows når de starter den første gang, den bliver bare sat til noget installation-over-LAN halløj og får sit originale image lagt på. Igen, for at spare tid, da de skal gøre det alligevel, for at sikre, at software der er på den, er noget de kender.
Håber det opklarer det lidt.
Hvad er min kilde til ovenstående?
Erfaring fra mine år som ansvarlig for Komplett's RMA afdeling i Danmark, hvor vi ALTID håndterede maskinerne for kunderne. Vi bad aldrig kunderne sende direkte til værksted. Vi sendte fragtlabel til kunderne, fik maskinerne ind til os, hvor vi fejlmeldte dem hos de respektive værksteder, som vi, logisk nok, have et meget tæt samarbejde med, samt daglig dialog med. Så vi kendte deres rutiner meget godt. Det var også pisse besværligt for os, at skulle sende regningen videre til kunden og bokse med dem om betaling, så tit og ofte, hvis regningen var fx. 500kr, betalte vi bare regningen for kunden og kom videre. -- - Indsæt signatur - #13 De roder ikke i dine data. Tid er penge, og der er ikke tid til slack. Værkstedet er en tredjepart og ikke Lenovo selv.
Jeg stoler ikke på nogle og det er mit personlige valg - men det er slet ikke det tråden skal handle om, så vil gerne opfordre jer til at respektere dette.
Det jeg grundlæggende søger, er nogle der har nogle eksempler - der er massere af tråde på nettet der siger det ene og det andet, men ingen konkrete eksempler.
- jeg kan tilføje at forhandleren skriver på deres hjemmeside at de opfordre kunden til at fortage backup, så jeg har d.d. sendt en mail til forhandleren og skrevet at jeg ikke regner med at evt. indikationer på at jeg har "åbnet" produktet, for at gøre dette, stiller mig dårligere jvnf. købeloven i forbindelse med min RMA sag. -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. --
Sidst redigeret 08-10-2019 18:21 #14 - Det var heller ikke så meget til dig direkte, men mere til andre som kunne være i tvivl. Så tænkte jeg det var på tide med en klargøring ud fra erfaring, snarere end spekulation.
Du vil nok ikke finde eksempler på noget så specifikt, da alle jo behandler sagerne forskelligt. Nogle værksteder tager det mere alvorligt end andre, omend deres regler omhandler garanti og ikke reklamationsret. At forhandleren sender varen videre til værksted og får det fikset på garantien, er bare et plus for forhandleren, så de ikke skal betale.
I min tid hos komplett sendte jeg også maskiner som tydeligt havde været åbnet. Hørte aldrig noget fra værkstederne omkring det. Det er også fint du har givet forhandleren besked, men det er bestemt ikke nødvendigt. Omvendt kan det jo i værste fald give dem en begrundet mistanke om at der er sket noget fishy, i en situation hvor de nok ellers bare har sendt den direkte videre til reparation uden at tænke over det, fremfor at du nu siger at du har haft den åbnet. Men igen, det er worst case.
Det skal nok gå :) -- - Indsæt signatur - Du kan roligt tage disken ud og tage backup. Det har ikke nogen inflydelse på din reklamationsret. Værkstedet skal bevise det netop er dét der er skyld i maskinen er død. Eftersom den er død inden, vil det aldrig kunne være denne der har skylden, med mindre du ødelægger noget under processen.
Det er ganske simpelt, så burde ikke være tilfældet :)
Jeg vil ligeledes slette en disk før den bliver sendt ind. Det tager 5-10 min at kopiere en fuld 500GB M2. Det kan gøres imens reparationen af computeren finder sted. Data er det nye olie ;) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15 Ja det skal nok.
Jeg poster svaret fra forhandleren, da hvis man prøver at google emnet så er der et hav af tråde og news indlæg på nettet, men ingen links eller noget.?'
Emnet fortjener en eller anden form for konklusion - der er jo andre legitime grunde til at åbne en bærbar computer, så som opgraderinger. -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. --
Sidst redigeret 08-10-2019 19:15 #17 - Der har været en artikel på Forbrug.dk om det men det ser ud til de har fjernet den. Du kan jo kontakte forbrugerstyrelsen og høre dem ad. Hvis de har fjernet artiklen, nytter det ikke at sætte den store eftersøgning i gang, men jeg VED den har været der om netop opgradering af bærbar computer.
Så helt firkantet. Hvis du vil have svar på noget så specifikt, så spørg kilden. Forbrugerstyrelsen. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 08-10-2019 19:39 Her er det svar jeg fik fra forhandleren:
Du må gerne åbne for maskinen og afmontere SSD for at tage backup. Det vil ikke have udfyldelse på din reklamationsret, så længe du ikke ødelægger noget i den process. -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. #19 - Smukt! Så backup og secure erase! :D
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|