Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Problemer med forsikringsselskabAf Gæst Jesper | 10-06-2008 19:31 | 1621 visninger | 28 svar, hop til seneste
Hej alle,
Jeg er røget i nogle problemer med et forsikringsselskab omkring min macbook pro. Jeg håber der er nogle herinde som kan hjælpe mig lidt i hvad jeg kan eller bør gøre. Jeg er på bar bund.
Hele historien:
Jeg spildte væske i min macbook pro tilbage i december 2007, og flere ting inkl skærmen og usbindgangene gik i stykker. Min forsikring hos selskabet er en 4-årig totalforsikring med 10% selvrisiko.
Jeg anmeldte skaden, og blev henvist til et værksted(undlader at nævne navne indtil jeg ved hvad jeg skal gøre). Da der var gået 2 uger ringede jeg til værkstedet for at høre status. Svaret var at de var igang med at lave den og jeg ville få den i løbet af et par uger. Forsinkelsen skyldtes at de havde problemer med at få reservedele hjem. Fair nok.
Efter en måned havde jeg stadig ikke fået computeren og fik samme svar. I Marts måned var jeg godt utilfreds og ringede flere gange hvor de sagde at de endelig havde fundet delene og at deres tilbud var sendt til forsikringsselskabet, desværre gik der 1 uge og så var de tilbage hvor de startede hvorfor jeg krævede en forklaring. Det viste sig at de ikke var mac-certificeret og at de slet ikke må eller kan købe delene, men at de ventede på godkendelse fra apple. Jeg blev selvfølgelig pisse sur og krævede en løsning. De undskyldte og sendte computeren videre til et mac-certificeret værksted for hurtigst mulig reperation. Efter det så kontaktede jeg forsikringsselskabet, men de har ikke ville hjælpe andet end at skaffe datoer hvor computeren ville komme. Jeg blev lovet midten af maj og efter gentagende opkald og en skriftlig klage er det først her d. 9. juni jeg modtog et brev fra postdanmark. Computeren ligger på posthuset, og værkstedet som jeg indleverede computeren til kræver 1160kr for deres arbejde!?! Det har altså taget 6 måneder at udskifte en skærm m.m og kostet 11600kr.
Jeg har idag (10/6) snakket med kontakten i forsikringsselskabet og han mener ikke der er sket en fejl nogen steder. Han gad ikke diskutere det med mig og lagde røret på.
Jeg har sendt en mail til værkstedet og forlangt dokumentation på udgifterne og reperationerne, samt oplysninger til det værksted som lavede min computer, inden jeg vælger at betale noget som helst.
Mit spørgsmål er: Hvordan står jeg nu og er der noget jeg kan gøre som ville hjælpe min situation? Jeg kan jo hente min computer, men 1600kr synes jeg lyder ekstremt og forløbet/behandling finder jeg helt uacceptabelt. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Gå ind på www.recordere.dk[...] og skriv en besked til brugeren "sandal" - han er juriststuderende, og har virkelig styr på sine sager! -- To forget is to repeat
at glemme er at gentage hvilket beløb bliver du enig med dig selv om?? 1160, 11600 eller 1600?? -- De fleste af os vil hellere risikere en katastrofe end læse brugsanvisningen.
Fik en dejlig datter d.7/12-06! er det ikke meningen at du skal betale for reparationen og så godtgør dit forsikringsselskab dig 90% af omkostningerne -- E8400, 2GB HyperX PC6400, 8800GTS 512MB,
SAMSUNG F1 750GB, X-FI EXTREMEGAMER, P5K P35,
CORSAIR HX620W, LIFESTYLE SOLO,
SONY CMT-SE1, WIN-XP Jeg vil så lige sige at reservedelene til bærbare er ret meget dyrere end til stationære, så 11600kr lyder ikke helt forkert hvis der f.eks. skal skiftes skærm, bundkort samt andre smådele, samt der skal dækkes reparationsomkostninger hos værkstedet. -- P4 3.2GHz • 2GB PC3200 • 1x160GB • 1x750GB • GeForce 6600GT 128MB - Vista Ultimate 32bit SP1 1160 som er de 10% selvrisiko jeg skal betale. De 11600 er så bare hele beløbet, som jeg finder utroligt højt for udskiftning af skærm og rensning er usbindgange/tastatur. Jeg frygter at de har lagt forsendelse til det andet værksted og lign. ting på.
De 1600 aner jeg ik hvor kom fra. Det beklager jeg;-) Må oprette en bruger så jeg kan redigere i tingene. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 Jeg er ret sikker på de er blevet nødt til at skifte hele bundkortet og det koster nemt 4000kr alene (hvis ikke mere), samme gælder skærmen den koster nok omkring de 3500kr. Et keyboard koster hurtigt 700-800kr, og hvis de tager ca. 600kr i timen i arbejdsløn som de fleste værksteder gør skal der ikke lang tid til før vi rammer de 11600kr. -- P4 3.2GHz • 2GB PC3200 • 1x160GB • 1x750GB • GeForce 6600GT 128MB - Vista Ultimate 32bit SP1 Ved ikke om jeg finder det "utroligt højt"
Kender ikke priser på Apple-reservedele, de er sikkert høje, men jeg vil skyde på at det vil koste ca. 4-5000 kr at skifte skærm på en anden bærbar på et alm værksted. Hvis der skal skiftes noget på bundkortet eller hele bundkortet så regn med 1-3000 kr mere - specielt hvis hele lortet skal testes ordentligt igennem bagefter.
Så er vi oppe på 5-8000 kr. Hvis ikke Apple var så dyrt i forvejen havde det sikkert kunne betale sig at købe nyt ;)
Men det var dumt ikke at sende den til et autoriseret værksted i første omgang i hvert fald, eventuelle omkostninger hermed kan ikke være dit ansvar. -- http://chipsguiden.dk[...] Så fik jeg lige en bruger. Altså jeg har været meget frustreret over hele forløbet så muligvis er jeg lidt for subjektiv ang. prisen jeg selv skal betale. Også derfor jeg skriver herinde for at høre jeres mening. Men det lyder meget sandt så. Det chokerer mig bare at det ikke anses som totalskade. En computer med de specs min mac har bliver solgt til 8000 brugt. Den er ikke i nærheden af at have en værdi på 11600mere. Men det er de vel egentligt også ligeglade med.
6 måneders ventetid og forkert henvisning til værksted uden det bliver nævnt i 4 måneder er jeg stadig meget utilfreds med, men kan godt se jeg måske ikke står så godt så.
tak for svarene -- prøv #1 forslag. -- E8400, 2GB HyperX PC6400, 8800GTS 512MB,
SAMSUNG F1 750GB, X-FI EXTREMEGAMER, P5K P35,
CORSAIR HX620W, LIFESTYLE SOLO,
SONY CMT-SE1, WIN-XP OK lad os tage det fra en ende af:
1. 6 måneder ER for lang tid; det er uacceptabelt.
2. 11.600 er normalt. Pc'en burde erklæres totalskadet. USB indgangene er en del af motherboard og skærmen er dyr, så beløbet er ikke underligt. At den ikke blev erklæret totalskadet er til gengæld underligt.
3. Sagen er generelt under al kritik. Snak evt. med kontant eller forbrugerstyrelsen. Til at starte med kan du evt. gøre som #1 anbefaler, eller oprette et indlæg på et juraforum. -- P4C 2,6gHz; Abit IC7-G-Zalman NB47J; 1,5gB 3200(Dual); RadeOn 9800Pro; Wrapped In Cooler Master 210B Ax1; Dell 2007wfp; Logitech diNovo + Asus W3V. Men giv da lige updates i sagen. -- P4C 2,6gHz; Abit IC7-G-Zalman NB47J; 1,5gB 3200(Dual); RadeOn 9800Pro; Wrapped In Cooler Master 210B Ax1; Dell 2007wfp; Logitech diNovo + Asus W3V. @Notional - Det skal jeg nok gøre! Jeg har ihvertfald sendt en besked til ham nu:)
Det er iøvrigt nogle fantastisk hurtige svar man får herinde - tak:) -- Anima: Tak for den rosende omtale :)
Forsikringsret er desværre ikke min stærke side (har ikke haft det kursusfag endnu), men kan da give min umiddelbare vurdering.
Det er uden tvivl beklageligt, at du har måtte vente 6 måneder, men der er nok intet at gøre ved det. Forsikringsforhold er som udgangspunkt kun reguleret i den aftale der er indgået mellem parterne, og er der ikke aftalt nogen tidsfrister, er der næsten frit spil.
Hvorvidt et produkt er totalskadet eller ej, er noget forsikringsselskabet vurderer - det er trods alt dem, der betaler den største del af reparationen. Jeg ved intet om priser på hardware, så kan ikke vurdere om prisen er rimelig eller ej, men du kan selvfølgelig kræve dokumentation for reparationsomkostningerne, så du kan se, om det de kræver betalt, faktisk svarer til din selvrisiko.
Jeg tvivler på, at der er noget juridisk at komme efter i denne sag. Den kunne helt sikkert være behandlet bedre, men indeholder forsikringsaftalen ingen bestemmelser omkring afhjælpningsproceduren, så har forsikringsselskabet nok handlet inden for loven.
Håber overstående kan bruges.
Mvh.
Sandal
Jurastuderende (kandidatuddannelsen) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tusinde tak for svaret Sandal. Lader ikke til der er så meget andet at gøre. Jeg skal ikke ud i nogle lange tvivlsomme klagesager - det orker jeg simpelthen ikke efter det her. Jeg venter lige på at se at omkostningerne stemmer overens og så må jeg vel bare tage til takke med denne behandling og aldrig forsikre min computer der igen. -- som tidligere nævnt UNDERLIGT den ikke blev erklæret totalt skadet..
mit tandhjul gik på min cykel med 30km/t med resultat af at mit hjul blokerede og jeg røg over styret med en 2½ år gammel T30 i min rygsæk samt alt andet.
Ringede så til mit NORMALE forsikring selskab som jo dækker disse ting i min normale forsikring, og de startede med at sende en direkte overførsel på tøj og alt andet.. men det er jo ikke lige det det handler om..
Min bærbare var det eneste de ikke ville betale, de ville også sende den til et center (eneste der var galt var at den var revnet i kabinettet, og skærmen flækket) men det var nok til at erklære den død, de mente en ny T41SXGA+ ville være en pc af samme standart, og den kostede 14k så fik returneret 12.500kr da de tog 1500kr i tab for ALDER...
man fikser ikke en Bærbar til den pris, så erklærer man den død, især pga de følgeskader der kan opstå, men den skal nok have kostet 11-12 k at fikse, især når de bruger et apple godkendt værksted de er nemlig PÆNT dyre.
desværre. forsinkelsen og alt andet er noget fusk, og du kan da altid kæmpe lidt med dem, men tror du skal bide den regning i dig, og være glad for at du fik en bærbar tilbage, for kampen er ikke målet værd. man bliver sgu træt af at slogs alle de småkampe, har selv taget mange af dem. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. der må da være noget man overser ser.
Reperationer skal da foregå indenfor rimelig tid....
6 måneder er da helt urimeligt!!
Så jeg vil da mene at dette er en sag for forbrugerstyrelsen -- mangofrugt?...tja hvorfor ikke... Hold da op, en behandlingstid på ca. 6 måneder... Det var da direkte absurd. Nogle forsikringsselskaber er selvfølgelig sat langt tilbage af sagsbehandling pga. underbemanding og ALT for mange skader - men det skal ikke tage et halvt år. Hvis man er studerende og har BRUG for sin computer er det jo fuldstændig urimeligt. -- Graceland skrev: Reperationer skal da foregå indenfor rimelig tid....
Det er næsten korrekt, det du skriver, men så alligevel ikke. Afhjælpning ved reklamationer efter købeloven, skal ske inden rimelig tid, men problemer er bare, at dette ikke er en reklamation, men derimod en forsikringssag. Derfor finder købelovens regler ikke anvendelse. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19...hvilket vil sige, at skal jeg forstå gvad du siger, så har forsikringsselskaber frit spil hvad angår sagsbehandlingstid? -- mangofrugt?...tja hvorfor ikke... #1
Behandlingstiden er for lang - hvilket forsikringsselskab taler vi om?
Store forsikringsselskaber (sidder selv i et og behandler erhvervsskader) har et klageråd/ombudsmand som behandler klagesager.
Her tages der højde for sagsbehandling, behandlingstiden m.v.
Som udgangspunkt vil jeg mene, at din type skade vil man se på med positive øjne - det lange forløb vil ofte betyde, at din selvrisiko bliver tilbagebetalt - men en selvrisiko er uanset hvad en standard i forsikring for at give en lavere præmie.
Jeg håber på dine vegne, at du kan få dækket selvrisikoen af forsikringsselskabet. -- #20, ja, medmindre andet er skrevet ind i din police, hvilket nok sjældent vil være tilfældet. Det lyder måske mærkværdigt, men man skal jo lige huske på, at forsikringsvirksomheder som regel er store, komplekse forretninger, der ikke åbner og lukker hurtigere end en sidegadevekselerer. De er ikke tjent med dårlig reklame, når der er så stor konkurrence på priserne, som der, hvorfor det aldrig vil i deres interesse at trække sagsbehandlingen i langdrag. I dette tilfælde lyder også nærmere som om, det er deres værksted, der er flaskehalsen, og det er selvfølgelig uheldigt, men der er ikke andet at gøre end at brokke sig, når det sker, så de forhåbentlig med tiden bliver opmærksomme på, at der eksisterer et reelt problem. -- Blog :: http://www.goodlooking.dk[...]
(span-bugfix) Problemmet er bare at forsikringselskaberne godt ved at man næsten ikke orker en lang sag efter at have ventet 6 mdr.
men jeg vil opfordre #0 til at tage kampen op, for de skal f.... ikke slippe afsted med at være 6mdr om det :(
Ind i kampen og få fat i forbrugerstyrelsen, det er det eneste der får dem til ikke at behandle den næste lige sådan. -- Stationær: q6600, 4gb ddr2, 320gb hdd,8800gts 512mb, 750watt, antec P182 14262 3dmark06
Bærbar: c2d t7300, 2gb ddr2, 160gb hdd,gefoerce 8600gt 512mb #19 Ærgeligt man ikke kan anvende de paragraffer analogt fra købeloven til denne slags forsikringssager. -- P4C 2,6gHz; Abit IC7-G-Zalman NB47J; 1,5gB 3200(Dual); RadeOn 9800Pro; Wrapped In Cooler Master 210B Ax1; Dell 2007wfp; Logitech diNovo + Asus W3V. #18 - Ja det er ganske rigtigt at der nogle gange kan være tale om underbemanding. Desværre skyldes forsinkelsen her bl.a. at forsikringselskabet henviste mig til et værksted som ikke var apple-autoriseret. Fra dag 1 fortalte værkstedet at de havde problemer med at få skærmen hjem, og det gjorde de gentagende gange. Men det var først efter 3-4 måneder at de fortalte mig at det var fordi de ikke kunne blive godkendt af Apple. - Dette har de vidst fra dag 1, så det vil sige at der er gået 4 måneder hvor de bare har holdt computeren i håb om at få godkendelsen. Herefter blev den sendt til Infocare(som jeg IKKE har noget problem med) der har stået for reperationen og sendt den tilbage til værkstedet hvorefter de har sendt den til mig.
Forsikringsselskabet har ikke vist nogen interresse i at tage min side. Jeg har ikke fået svar på min skriftlige henvendelse, men telefonisk har de fralagt sig ansvaret og mener det er gået retfærdigt til + smækket røret på.
#21 - Indtil videre holder jeg navnene for mig selv for at fokusere på selve problemet og ik selskaberne.
Iøvrigt så er jeg blevet rådet til at lade computeren ligge på posthuset nogle dage endnu for ik bare at acceptere deres vilkår. Har det nogen reel betydning for min sag eller bør jeg få fat i den hurtigst muligt for at se hvad der er lavet? (har skrevet til værkstedet og bedt om dokumentation og garanti for den skal virke) -- UPDATE som jeg lovede:
Jeg har netop modtaget computeren. Skærmen er skiftet, men nu kan den ikke indstilles i lysstyrken og så snart computeren bliver vippet kan man se tydelige streger og fejl på skærmen.
Tastaturet som var klistret før er stadig klistret. Computeren kan ej heller oplade og batteri+fejl på ramme omkring den er ikke blevet godkendt som en fejl der er forsikret (vidste jeg godt dog).
Konklusion. Jeg har betalt 1200 for at få en computer tilbage som rent faktisk er dårligere at bruge end før. Hvad nu? kan jeg kræve en ny computer eller kan de slippe afsted med at reperere den igen? det kommer jo til at overskride de 14.900 som computerens nypris er alt i alt. -- #26 Vil sige at det er en sag for forbrugerstyrelsen, kan kontaktes via den her side:
http://www.forbrug.dk[...]
-- -- ASUS P5NT WS AiLifestyle Series -----Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz
Inno3D GeForce PCI-E 8800GTS 640MB ---------- 3DMark06 11725 Det eneste du kan gøre er at reklamere over at fejlene ikke er udbedret efter forsikringssagen, og bede om at få dem udbedret uden beregning da det var fejl der var før den blev sendt ind til reparation også. -- P4 3.2GHz • 2GB PC3200 • 1x160GB • 1x750GB • GeForce 6600GT 128MB - Vista Ultimate 32bit SP1
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|