Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Ny bilAf Ny på siden Steho | 21-02-2021 13:50 | 1992 visninger | 26 svar, hop til seneste
Overvejer ny bil.....
Havde egentligt besluttet mig for en Skoda Karoq, men så prøvede vii en Ford Kuga og af den vej blev vi faktisk lidt hooked på det elektriske.
Kugaen blev sparket til hjørne grundet de udfordringer den nu har, og vi har nok besluttet at gå all in på elektrisk istedet for plug-in.
Har fået kig på den nye Skoda Enyaq IV80 som virker til at kunne dække vores behov.
Bliver dog nu i tvivl om det er for tidligt at købe el-bil, og derfor skal finde tilbage til den Karoq vi oprindelig havde tænkt os.
hvad tænker i???
Kører ca 20-25 tusinde om året. Bilferie sydpå kan forekomme. --
Jeg skal ikke kunne sige noget om enyaq, men det er bestemt ikke for tidligt med ren elbil. Jeg har kørt elbil siden 2015, og har ikke fortrudt.
sørg for at den bil du køber dækker det daglige behov på en daglig ladning hjemme. Sørg for at den har mulighed for lynladning på ccs stik til når I skal på langtur. -- 0#
Kan kun give 1# - nej det er ikke for tidligt at købe en elbil men man skal naturligvis være opmærksom på at der er nogle ting som er anderledes og affinde sig med det.
En Plugin-Hybrid eller bare en Hybrid i det hele taget er da noget af det værste du kan gøre.
Det er lige som helårsdæk - der er ikke rigtigt noget den er god til og forvent dyre reparationer! Det er bare det dårligste fra begge verdener og dobbelt så mange ting der kan gå i stykker.
Jeg fatter simpelthen ikke at nogle mennesker kan synes at en hybrid er en god idé
Se evt. også på Tesla Model Y som skulle komme inden alt for længe. Den har altså super potentiale. -- IDGAF! --
Sidst redigeret 21-02-2021 14:12 #2 Du ved tydeligvis intet om helårsdæk. -- 3# / 4#
Uddyb gerne hvor I mener jeg tager fejl :-)
Selvom helårsdæk er blevet bedre, kan de stadig ikke måle sig i direkte konkurrence med sommer- og vinterdæk.
Der er endda lande hvor det ikke er tilladt at køre med helårsdæk om vinteren.
Tænker det siger lidt. -- IDGAF! --
Sidst redigeret 21-02-2021 14:37 Det fordi de lande stadig ikke har tilpasset sig de nye helårsdæk, de love er lavet den gang helårsdæk bare var dårlig.. -- #0 ja det er fortideligt at købe elbil, jeg venter til 2028, så der lige 2 år til at beslutte sig til en elbil, før det ikke længere er muligt at købe en ny hybrid bil 2030... -- 6#
Kom gerne med nogle facts til dine postulater.
Her er lidt for mine:
https://fdm.dk[...] -- IDGAF! Som den gode Ulrik fra GranTurismo for nylig udtalte; Det er aldrig hverken for tidligt eller for sent at købe el-bil. Dét man bare skal være opmærksom på er, at der grundet en stigende udvikling, vil være væsentligt større afskrivning på en el-bil kontra Diesel/Benzinere, i den nærmeste fremtid.
Og det er jo ganske logisk, bezinere og diesel er nået til et punkt i deres levetid, hvor der stort set ikke kan presses mere juice på citronen, alt er opfundet og udviklet til et punkt hvor enhver "Nyopfindelse" i bund og grund bare drejer sig om markedsførings-værdi.
Denne flaskehals er el-biler langt fra ramt af, og der er stadig laaaaang vej før de er udviklet til samme punkt, og derfor VIL der, de næste ihvertfald 10-15 år være stor afskrivning på disse biler.
Så det er egentlig mest op til dig selv; Vil du unde dig selv en ny køreoplevelse/køreglæde her og nu, og tage værdiforringelsen på kappen, eller vil du vente 5 år, og stå i præcis samme situation igen?
Personligt kører jeg selv en Passat fra 2008 som jeg er super glad for, den har gået 235.000, med ca. 20.000kr i samlede reperations-omkostninger. Jeg kører den til den allersidste km den kan holde til, og derefter vil jeg osse kigge på el-markedet. -- Carpe Diem. #8 Jeg har læst alt om helårsdæk fra FDM, og min beslutning af læse deres test, det er FDM må få betaling for at sige helårsdæk er dårlig, for de andre store test anbefale nogen bestemte helårsdæk...
https://www.youtube.com[...] -- Sidst redigeret 21-02-2021 14:51 #8 man kan også sige folk med vinterdæk, at lige nu på 14 grader og regnvejr er farlig fordi deres dæk ikke er gode i disse varme temps og våd vejr, men folk skifter ikke dæk bare fordi det lidt varmere.. de går bare efter nogen bestemte måneder -- #9 Den er svær. De nuværende elbiler holder prisen bedre end både benzin og diesel biler.
Vil de nuværende elbiler falde i værdi, når nyere og bedre kommer? Ja.
Er det tænkeligt, at vi til den tid, vil blive pålagt endnu højere afgifter, end allerede planlagt på benzin og diesel biler? Det vil jeg mene.
Så jeg tror det går meget op i et.
Du kan sige, at der er ekstreme tilfælde, med elbiler der har så lav en rækkevidde, at ingen vil eje dem. Det kan man på nuværende tidspunkt sige om f.eks. de tidlige modeller af VW e-Golf.
Men de elbiler der sælges i dag, kan langt størstedelen kører over 300km, og det vil også være rigeligt til den almindelige pendler om 5-10 år. -- Elbil aldrig med de få ladere der er det et dårlig køb pt
hybrid og den ford villejeg købe -- Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar --
Sidst redigeret 21-02-2021 16:02 #14 du anbefaler simpelthen at han køber en phev, som ikke må køre på el-delen pga. defekter? -- Man skal også lige huske ens elskab skal opgraderes, det koster hurtigt 15.000kr, og nej det ikke lade boksen jeg mener, det er tilslutning til laderen som er selvbetalt... -- #16 de priser er da kun hvis man skal have gravearbejde og alt muligt. Vi gav 4000 inkl moms for opsætning af ladestander inkl trækning af kabel og eget relæ til laderen. -- For mig er ren el en deal breaker pga. Den lange ladetid. Jeg ser på bilferie 2 standere som er er optaget, og når jeg kører er det de samme som står der, og måske en eller 2 i kø. Hybrid er en fin bil, men er ikke økonomisk ved længere ture kontra min diesel Opel. Og på korte ture er min Hyundai i10 også lige så god.
Jeg kommer ikke til at ændre noget på næste bilkøb ihvertfald som. Nok ligger 4-5 år ude. -- 16#
Nu bor jeg godt nok også i det mørke Jylland hvor elektriker priserne måske ikke er de højeste i landet.
Jeg gav 2800 inkl. moms og materialer for at få monteret en ekstra gruppe og få ført kraftstik ud i indkørslen, og trukket strøm ud til skuret.
15k lyder af meget. -- IDGAF! #19 hvad med din el tavle skulle den ikke opgraderes ? -- Jeg er også selv begyndt at kigge lidt på bil. Jeg er nok ikke helt klar til ren el (bor i lejlighed i byen og kan ikke få ladestander hvor jeg bor..)
Så bliver nok på benzin et par endnu til jeg enten ikke bor i byen eller ladestandere er blevet mere allestedsværende. Angående hybrid ville jeg ikke være tryg ved det hele; Toyota turde jeg godt røre med en ildtang da de med tiden, såvidt jeg kan læse mig frem til, har fået godt styr på hybrid, men ville nok være lidt mere betænkelig ved PHEVer fra VW, Ford peugeot osv da det er ret nye teknologier for dem og visse af dem har skidt i nællerne f.x. Ford.
Hybrid er helt sikkert ikke den allermest fremtidssikre teknologi, det er klart noget, som udgør en teknologi i overgangsfasen.
Tror ærlig talt ikke det var klogt af VW, ford mm at gå ind i hybrid: Det er relevant de næste 5-10 år så når de en dag har styr på det, er det ikke vigtigt mere.
El vil vinde til sidst. -- Sidst redigeret 21-02-2021 23:59 Elbil FTW
Har man mulighed for ladning derhjemme/evt. på jobbet er en elbil en rigtig fin ide, billig drift og komfortabel, god ydelse, en del grej etc.
Hurtig opladning (CCS, DC) er VIGTIGT, så for Enyaq skal det være en "80 plus" så man har 125kW hurtigladning og varmepumpe, så man kan lade hurtigt på farten.
Derudover skal man checke sit kørselsbehov, en elbil bør kunne opfylde ens daglige behov med max ca. 60% af batterikapaciteten, da det ellers kan blive lidt for stramt, og ma når brug for at oplade for meget (batteriet skal helst holdes inden for 20-80% (10-90%) til hverdag. Kan gå udover ved langture, men til hverdag er det andet bedre....
Mht. helårsdæk er de bedste (CrossClimate, 4 Seasons) et udmærket alternativ til "sæson"dæk. Helårsdæk er et kompromis, men de er blevet temmelig gode efterhånden og passer faktisk godt til dansk vejr. Vejret i DK er også et kompromis, især om vinteren. hvor det kan være både -5 og 10-12 grader, tørt/vådt inden for kort tid. I en typisk dansk vinter evt. med masser af regn og halvhøje temperaturer, kan et godt helårsdæk sagtens være et bedre valg end et godt vinterdæk -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. har selv bestilt en Tesla model 3 LR (havde købt en performance hvis jeg ikke skulle have haft anhængertræk. prisforskellen er ikke eksisterende på de 2).. jeg havde et par biler at vælge imellem, og valgte rent el... med de nye priser, så var det..
A6 TFSI 50 som var hybrid
Ford E-Mach Mustang
ID4 VW
BMW 330E Sportline Touring.
og har været ude at prøve næsten alt der imellem, VW´en var en kæmpe skuffelse, A6´eren var lækker, men jeg er ikke så meget for kompleksiteten i 2 drivlinier.
endte på Tesla, mest pga. muligheden for stadig at tage til udlandet, deres chargernetværk, igennem europa, fungere bare.. hvor der altid er problemer med alle andre, plus det er reserveret til en bil type, så du har tit frie ladere.
plus Teslaen kører OVERRASKENDE godt, plus deres software integration er FANTASTISK.
Firmaet har givet mig en Clever Boks. så det er egentligt ok.. og Tesla har en fantastisk hurtig leveringstid i forhold til alle de andre -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. --
Sidst redigeret 22-02-2021 08:31 #0>>Jeg har bare et spørgsmål som efter min mening afgør dit valg 100% Kan du lade hjemme i egen indkørsel. Hvis ja så ville jeg 100% vælge elbil. Jeg har nu i et år kørt i Tesla og antallet af gange jeg lader ude er meget lille. Jeg kan simpelthen køre det der er behov for hjemme.
Men du skal naturligvis gør op med dig selv om den passer til dit behov og at du kan komme ud for at skulle bruge lidt ekstra tid på lange ture.
#9>> Der er ingen der siger at elbiler automatisk vil tabe mere end Benzin biler. Det afhænger nemlig også af mange eksterne ting. Feks er Diesel biler blevet mindre værd som brugt da der er højere afgifter på dem samtidig er den offentlige mening ændret og derfor fik jeg mindre for min brugte end jeg forventede da jeg købte den.
Mit bud er at Biler som Skoda Enyaq IV80 kommer til at holde prisen rimeligt da de er udstyret med et stort batteri og er en populær biltype. Min Model 3 kommer nok til at falde lidt mere da sedan biler ikke er så populære men batteriet gør at den ikke falder helt igennem.
#13>>Jeg er enig elbiler med for små batterier vil falde mere for de vil kun kunne fungere som bil nr 2.
#14>>Det kommer da helt an på dit behov. Jeg kan nå ethvert punkt på sjælland og retur igen uden at lade op. Det dækker 99% af mine kørsler.
#16>>Det er ikke sandt. Der skal rigtigt nok nogle nye sikringer på som kan klare den strømspænding men i værste tilfælde mener jeg at du skal have et Type B relæ som ligger i omkring 2500 plus installation. Sikringen var med i installations prisen hos e.on og i samme omgang fik jeg skiftet hele min eltavle det kostede mig så vidt jeg husker omkring 3000 ekstra.
#21>>I lejlighed så ville jeg også vente lidt med elbil. Man skal nemlig være meget dedikeret hvis man skal gide at køre ud og lade hele tiden. Toyota har klart erfaring med hybrider, men de er super triste at køre.
#23>>Jeg var ikke helt oppe i Audi A6 klassen da jeg købte min bil. Men jeg kunne simpelthen ikke finde en klassisk Benzin / diesel bil der appellerede til mig. Jeg ville have en bil der havde lidt flere kræfter og grundet miljø hensyn og stigende vægt så følte jeg faktisk ikke at man fik nok ud af det.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk 20#
Jo - jeg fik monteret en ekstra gruppe, det var inkl. i prisen.
Der skal jo ikke monteres større sikringer ude ved vejen.
Ganske alm kraftstik med 3x16A 400v - Mere end rigeligt til min Model S P85.
I øvrigt også yderst sjældent at jeg ladede på Superchargers selvom strømmen her var gratis.
Bilen var jo altid opladet til 80-90% når man skulle ud og køre.
Når man kom hjem satte man den jo bare til og så var der aldrig et problem med rækkevidde. -- IDGAF! #0 Har selv købt en ID3 som kører ganske fremragende intet mindre (på trods af diverse SW problemer). Til langture er vores BMW 530D dog langt at foretrække
Om en elbil passer til dig er op til dit daglige forbrug. Skal du køre mere end omkring 200-250 km dagligt ved vintertid så skal du lade undervejs (afhængigt af bil).
Bemærk at forbruget om vinteren er langt højere end om sommeren. Og lade hastigheden for kolde batterier er meget langsommere end for varme batterier.
En plugin hybrid er et godt kompromis, men personligt er jeg bange for hvor komplicerede de er og hvilke regninger der kommer med tiden. -- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
Opret svar til indlægget: Ny bil
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|