Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Anbefalinger til køb af første bil.Af Semibruger solpreme | 10-08-2020 11:42 | 2735 visninger | 42 svar, hop til seneste
Hej.
Jeg står og skal have fat i en bil. Jeg har et budget på cirka 40000. Nogen der kan komme med anbefalinger til billige biler som gerne burde kunne holde i en del år?
Jeg har kigget lidt på en Ford Fiesta 1.6 Titanium, eller Ford ST150 2.0. Begge ligger i prisklassen.
Kom gerne med jeres erfaringer eller andre gode råd! :-) --
hvor meget skal du køre om året? korte - lange ture?
har du haft bil før-forsikring spørgsmål? din alder? plads behov? er du alene eller har du børn? -- ASUS P6X58D-E Xeon X5675 @ 4600 12 gb Corsair CMX6GX3M3A1600C9
MSI 1080 Ti Armor OC
Samsung 860 Evo Crucial mx Jeg regner med at køre cirka 15000 km/t. Det er til mindre lange ture (28 km, et par gange om uge)
Jeg er 21 men kan få noget billig forsikring igennem min mor. Umiddelbart ser jeg gerne der er plads til 5 mennesker, dog er en 5 dørs ikke essentielt. -- #2
Hvis forsikringsselskabet "lugter"at bilen, som er indregistreret i din mors navn *faktisk* køres af dig til hverdag, får du ikke en krone ved skade.
Det er et gammelt trick, og alle selskaberne kender det.
Hvis din mor arbejder med forsikring og du derved kan opnå fordelagtige vilkår er det en anden sag ;) -- Det kommer til at være en bil der bliver delt mellem mig og min mor. Derfor bruger jeg den kun et par gange om ugen. ;-) Den kommer hovedesageligt til at blive kørt af hende. -- #4 hvis dit budget er 40000 ville jeg nok se efter noget fransk, de er generelt noget billigere og imo ganske fine biler.
En Citroën C3 eller peugeot 208 kan findes til den pris :) -- #2 der er nok ikke nogen af de biler der kan køre så hurtigt ;) --
2#
Husk at hvis du regelmæssigt benytter bilen så skal du stå registeret som bruger og lur mig om det desværre ikke gør lidt ift. prisen i negativ retning.
Hav lige dette in mente når du vælger med mindre forsikringspris er lige meget. -- IDGAF! Kan sige god for Ford Fiesta -- Du kan finde dig en rigtig fin golf til de penge. En super god og fornuftig bil. Sidst jeg kiggede, fandt jeg en rigtig flot en, ingen rust, kørt cirka 150xxx, fra starten af 2000 til 19.000, så du kan sagtens være heldig!
Ellers anbefaler jeg en Peugoet 208. Begge biler er masseproduceret og reservedele er overkommelige (billigst ved den franske).
Mht. forsikring, så for guds skyld, hvis du skal registrere den i din mors navn, så få sat dig selv i som sekundær fører af bilen, så forsikringen dækker.
På den måde kan du faktisk også skaffe dig selv anciennitet - dog vil nogle forsikringsselskaber ikke godtage det, men det kommer an på hvem du får i røret :) -- WHAT'S GOOD, NYAGGA? En Ford Fiesta 1,6 er en diesel-bil. Med 15.000km/år i en gammel diesel-bil der har har kørt 150.000km+ ville jeg være bekymret for, om motoren soder til (eller måske allerede er det).
Jeg ville nok hellere gå efter en benziner.
Et alternativ kunne være en Suzuki Swift:
https://www.bilbasen.dk[...]
https://www.bilbasen.dk[...]
Under alle omstændigheder skal du nok ikke forvente, at en bil til 40.000kr holder for evigt. Du kan være skide heldig, at finde en der bare kører uden problemer, men du kan også være uheldig og finde en der skal repareres på hele tiden.. -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! #10 vil lige støtte op omkring dit input med benzin-motoren.
Med de ture I skal køre, ville det nok være at foretrække en benziner. ISÆR hvis der hyppigt er korte ture.
En diesel motor skal opvarmes godt og grundigt ved brug, ellers soder den til og kradser stille og roligt af. Vær opmærksom på dette, hvis I køber brugt diesel-bil.
Et andet godt råd er, at når I prøvekører en bil, så aftal med en nærliggende mekaniker, at I lige kører forbi og får ham til at kigge på den :-)
-- WHAT'S GOOD, NYAGGA? Der er mange om buddet. Jeg ville overveje Suzuki swift, Kia Rio, Hyandai i20, Seat Ibiza, Skoda Fabia, og så benzin som flere skriver.
Så kommer alle mikro bilerne oven i fra samme mærker. -- R5 3600X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Asus Geforce 2070 Super | Corsair 750W | 1 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz | --
Sidst redigeret 10-08-2020 13:45 Har du overvejet at bruge de 40k som udbetaling og måske kigge efter en bil til lidt mere?
Jeg ved ikke om der er plads i budgettet til det :)
Prøv eventuelt ind på bilbasen og sæt prisgrænsen til 50k og check det udstyr af du vil have :)
Du har ikke skrevet så meget ifht max alder og max km på bilen osv. -- Jeg har kigget på en Ford ST150 2.0 fra 2005. Den har kørt 205xxx.
Der skal skiftes bøsninger og justeres skiver, priser ligger derfor på 28k.
Jeg har umiddelbart tænkt mig at aftale med køber at vi kører til FDM og får den gennemset. De burde vist kunne give en fin vurdering på hvad der kan komme af udgifter i fremtiden. Jeg kan godt være lidt bekymret for at det ender med at blive meget dyrere nemlig.
#5 - Jeg har desværre erfaret fra mine kammerater at de franske biler du henviser til, ender med at være en al for stor udgift, så holder mig generelt fra Citroën og Peugeot :-) -- #13 Når jeg kigger på biler i mit budget synes jeg generelt de ligger et sted mellem 2005-2012 og har kørt max 230xxx. Tænker det er mit udgangspunkt -- Seat Mii. Eller Citigo eller Up. Det er den samme bil (samme indmad), men Seat'en plejer at være markant billigere.
Jeg har en. Den er super "solid" - også på motorvej.
Du kan nok godt få en, der er ca. 5 år gammel til den pris.
Ps. jeg har kørt ca. 30.000 km/året i de tre år, jeg har haft den. Minus i år, hvor jeg har kørt markant mindre pga. corona. Den er fra 2013. Og den spiller bare. -- Sidst redigeret 10-08-2020 14:29 Nu du skriver 40.000kr så tænker jeg på din situation hvis den skulle gå i stykker!? Har du mulighed for og kan du selv reparere den hvis der kommer småting?
En bil er et dyrt bekendtskab, og de 40.000 kan hurtigt bliver til meget mere, så mit råd ville være at hvis du IKKE har mulighed og selv kan reparere, at købe en ny mini / mikrobil med en lang garanti. -- #17 KIA har vidst stadig 7 års garanti. Dette kunne være en mulighed.
-- WHAT'S GOOD, NYAGGA? #18 7 år eller 150.000 km. Man skal derudover også tjekke hvad garantien dækker over. Batteri, lyd, dæk, slid mm. dækkes ikke, alt skal laves hos en Kia forhandler, ellers dækkes det ikke. Der er en del eksempler.
Men det er klart en fordel at have garanti på bilen end ikke at have det, man skal bare lige være opmærksom på hvad det rent faktisk dækker.
Hvis man kører 15.000 km/t (#2), så kører man altså hurtigt 150.000 km :D
Omvendt tager 15.000 km om året 10 år, og så går det jo :D -- #19 there's always a catch :-P -- WHAT'S GOOD, NYAGGA? #19 - Alt skal ikke laves ved en Kia forhandler, du kan få det lavet ved 3. part men skal kunne dokumentere at reservedelene der er blevet brugt er samme eller bedre kvalitet. Ligesom ved alle andre bilmærker i Danmark.
#0 - En 1.6'er eller 2.0'er lyder som et dyrt bekendtskab når du skal stå som bruger på forsikringen. Måske jeg tager fejl. Jeg synes også det ville være smartere eksempelvis at tage en 2 år gammel Kia Picanto eller Rio med 5 års garanti tilbage. Du har meget i udbetaling og skal derfor låne meget lidt.
SEAT har også forlænget garantiperiode på Mii:
https://www.seat.dk[...]
Indkøbsprisen på en bil er én ting. En helt anden ting er omkostningerne ved ejerskab. Hvad har du/I af indkomst? Det skal jo passe til økonomien. -- Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps! --
Sidst redigeret 10-08-2020 16:07 min kæreste og jeg købte en suzuki ignis, tidligere på året.
De er grimme kedelige biler, ofte eget af ældre kvinder eller ældre ægtepar. det er altså svært at finde en suzuki ignis, som ikke er kørt ganske pænt i, samt har fået de korrekt værkstedsbesøg osv.
min egen er fra 2005 og har kørt under 135000 km - det er voldsomt lidt!
kun 1 ejer, en ældre kvinde
overholdt SAMTLIGE værkstedsbesøg og været til rustbehandling adskillige gange. den har 0 rust!
dertil kører den et acceptabelt ~14-15 km per liter og har en 1.3 liters motor, så den er relativt billig at forsikre samt købe benzin til. især ifht de større biler du nævner selv. (og grøntafgiften er kun 210 om måneden)
der er også stort bagagerum og plads på bagsædet, selv til større mennesker. jeg kan sidde på bagsædet, selvom forsædet er kørt (næsten) helt tilbage(jeg er 190 cm). en fuldstændig umulighed, i stort set alle andre biler vi kiggede på, i det prisleje (bl.a. suzuki swift og peugeot 206)
vi gav ~25000 kr. nysynet
som en "første bil" ville jeg da mene den er et glimrende valg. -- Sidst redigeret 10-08-2020 16:12 #0 Er forsikring ikke enormt dyrt på den ST150?
Kiggede på en for 5 år siden, og den ville have kostet mig tæt på bilens værdi i forsikring.
-- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. Jeg ville finde en nysynet Fabia eller lignende til 10.000 kr.
Der kan man nøjes med ansvar, og så skiftes bilen bare ud når den ikke kan køre mere, eller dumper syn om 2 år. Skrotpræmien er ca. 2500, så er alle penge ikke tabt.
En bil til 40.000 kr. er man mere tilbøjelig til at reparere på... -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP Jeg ville selv gå efter en Toyota Aygo der var gået under 100.000, med fuld service og undervognsbehandling.
En i familien har lige købt søsteren Peugeot 107 med 90.000, fuld service, 1 ejer, nysynet, ½ års garanti og undervognsbehandling til lige over 30k hos en forhandler. Billig i forsikring, omkring 2300,-/år med fuld kasko som ny billist.
Det ser dog ikke ud til med bilerne i #0, at du prioritere driftsikkerhed og driftomkostningerne højere, end motorydelse. Er det rigtig antaget?
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 0# Jeg ville hvis jeg var i dine sko, holde mig væk fra en så gammel bil med så stor en motor.
Du kan næsten være sikker på at en ST150 fra 05, med 230km på klokken, er kørt som lort.
Du skal ikke vælge en gammel diesel med dit kørsels behov, vær også obs på at disse er enormt dyrer i grøn afgift.
Min anbefaling til dig, vil være at vælge en billig økonomisk bil som du kan kører i de næste par år. f.eks. Aygo, Up, Mii osv. Det andet vil blive en massiv omkostning lyn hurtigt, husk at når ting går i stykker på så stor en motor, har det en tendens til at koste mere end på de mindre. -- #6 & 19 - Yes yes, very good......
#17 - 40000 er mit absolut maksimal til køb af selve bilen. Jeg har sat yderligere 25000 af til uforudsigelige omkostninger herunder reparationer. Jeg har mindre kendskab til bilmekanik, men min interesse har over de seneste 2 år været stigende, så vil da mene jeg har skifte lidt hist og her.
Umiddelbart sigter jeg efter at skulle bruge denne bil i cirka 3 år, eftersom jeg har et planlagt forløb i udlandet derefter. Så den skal ikke være super fremtidssikret i den forstand at det om 6-7 år bliver næsten umuligt at fortsat køre i den medmindre man smider det tredobbelte af hvad man i første omgang gav.
#21, 25 & 26 - De to ovenstående modeller er blot nogen ikke-så-relevante bud på hvad jeg set lidt på.
Det skal ikke forstås som, at jeg drøner ud og køber en af de to sekundet jeg har fået en smule information om de yderligere omkostninger. :) Blot resultatet af den indre dreng der tænker "yes very cool car vroom vroom".
#21 Uden at afsløre for meget, kan jeg sige at vi begge har rum i vores økonomi til at sætte 3-4 løg af til bilforbrug om måneden. -- Fra en gut (som har brugt 14 år af sit liv på at afbetale på random dum gæld - det er heldigvis ovre) til en anden, så ved jeg godt at de her minibiler er røvkedelige, og noget med 150 heste lyder spændende.
Men det bliver lynhurtigt mere spændende at købe noget nyere, mere driftsikkert, og starter-hver-gang end en skambollet gammel boyracer-slæde.
Pludselig kan man tage bilen en tur til Frankrig uden at bekymre sig om, om lortet nu bryder sammen.
Men det er altid det samme. Man vil gerne have noget lækkert. Og man burde købe noget fornuftigt. Jeg havde gået efter en nyere mikrobil (behøver ikke være VW) - der er masser af værdi for pengene, og det kan altså noget.
Ellers er rygterne om "dårlige franske biler" stærkt overdrevne. Jeg har haft en del, og også nogle der er kørt hårdt. Det er lidt sådan en "bro-science-ting" - der er også masser af tyske biler som giver problemer - de tre sjoveste biler jeg har haft har været 2x Renault og 1x Peugeot. Peugeot'en var hærget da jeg fik den - men de to Renaulter kørte fan-fucking-tastisk, og gav overhovdet ingen problemer selvom de blev brugt til både daglig pendling, ture til Brugsen, og ferie i udlandet. -- "ORK SATME!" Er leasing total ude ad billedet? Leasingperioder er ofte over 3 år med min. 15.000 KM årligt.
VW har nogle fornuftige aftaler med deres mindre biler.
-- WHAT'S GOOD, NYAGGA? 27# jeg forstår også godt det kan være tiltalende.
Hvis du vil have en bil som kan lidt og samtidig ikke ruinere dig når den skal på værksted, så kig evt. på en ældre Mazda 3, de er temmelig drift sikre og fåes i modellerne fra 2005-2007 omkring dit budget.
Når det er sagt, så vil jeg virkelig anbefale dig at købe en mini/mikro bil som første bil.
Det er bare en god ide at lære at kører før der investeres i en stor bil.
Jeg startede selv i en mini bil, en Lupo 3L(brugt, men kun 3 år gammel ved køb(meget dyr på daværende tidspunkt)) derfra en Citroen C4(ny) og nu en Mazda 6 (ny).
Min første bil havde 60hk(WOW) min anden bil havde 86 hestekræver(WOWOWOW) min nuværende Mazda har over 200hk, hvilket da er rart, men ubrugeligt 90% af tiden.
PT overvejer jeg at købe en væsentligt mindre bil i Golf størrelsen med mindre motor da der bare ikke er behov for alle de hk.
-- #21 Det jeg skrev var taget direkte fra Kia's garanti manual. -- #27, det er også klart det sjoveste med flere hk, men knap så sjovt hvis den står i indkørslen, grundet reperation. For 7 år siden købte jeg en billig bil til 15k, den var på værksted ca. hver anden måned og kostede +1000,- mdr. at holde kørende i de knap 2 år jeg havde den. Derefter købte jeg en ny mikrobil der nu har kørt fejlfrit i 5 år. Betaler stadig af i 3 år, tilgengæld ved jeg den er behandlet ordentlig, den starter hver gang og regner ikke med der kommer nævneværdigt ud over vedligeholdelse de næste 3 år.
Med de 40k du har tilrådighed, kunne du evt. købe en ny mikrobil hvis du som i #0 skriver den skal holde lang tid. Det er nok til de 20%. Bevars, det er en 'fra A til B bil', tilgengæld uden bekymringer :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #31 kan anbefale en GOLF 1.5 EVO med 130 HK :-) 21 pr. liter ved fornuftig kørsel. -- Har du brug for et kram? Kom og få et kram. 34# kigger også lidt i den retning. Jeg har 60km til/fra job og køre 10-11 km/l i min nuværende bil. Det er bare en snert for dyrt ?? -- Da det er din første bil så synes jeg at du bør købe en billig øse. En Hyundai i10, Toyota Aygo, Kia Picanto eller lign. Disse kan fås for en fornuftig penge. Min far feks, har lige købt en i10 fra 2012, der har gået 120.000 og den gav han 21.000,- for. Han pendler endda en del og kører lange ture og motorvej osv og det går så fint.
Det kan være fristende at smide flere penge i en større bil både fysisk og motor men det bliver hurtigt en dyr eller dyrere affære.. Men i sidste ende er det jo op til dig selv. -- Back in my days the video games were more about the game than the video Overvej leasing hvis I kun skal have bilen i 3 år. Det passer perfekt til en leasingperiode.
5000-15000 i udbetaling, ~1500-3000 i leasingydelse alt efter bilstørrelse. Forsikring, vægtafgift og dækskift skal så regnes ved siden af.
Så ved du præcist hvad din bil koster hver evigt eneste måned og skal ikke bekymre dig det mindste om defekter eller anden "ejerskabshovedpine".
Men for at være helt 100% ærlig vil jeg anbefale en Citroen C1 til 85-90.000 pt. med udemærket udstyr, aircondition mm. Du har næsten 50% i udbetaling så hvis du tager et lån på resten ligger din ydelse vel på ~800kr/md (lån over 5 år). Langt på literen, billig i forsikring, næsten gratis i grøn ejerafgift, garanti!, sikkert let at afskaffe senereosv. osv. -- Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps! --
Sidst redigeret 11-08-2020 14:07 Noget mikrobil tbh og få kørt din forsikringsanciennitet op. :-)
Jeg har selv haft lidt af hvert, men er ret glad for min C1 fra 2009 jeg gav 25k for 2,5 år tilbage.
Den har pt. kostet mig kr. 3.293,- i service og rep, i de snart 2,5 år jeg har haft den.
Den er piv langsom og har ikke A/C, men den koster intet at have, og fordi den er så billig bekymrer man sig ikke om buler osv. Billig med forsikring eller grønafgift. Den kører 19-20 km/l (tracked efter hver tankning).
Mig og kæresten går og sparer op til hus, vi vil gerne kunne lægge 20% i udbetaling. Det er dødssygt, når man er bilglad og kunne købe en lækker tysk slæde cash, men i det lange løb er det helt klart bedst, økonomisk, at starte ud med en billig sluf og så få noget sjovt senere. :)
Du kan også få noget sjovt til billige penge. Kan bl.a. anbefale en MX-5er, den gav jeg 69k for og solgte den for 68k året senere og havde ikke brugt penge på andet end service, forsikring og grønafgift.
Det er selvfølgelig altid et spørgsmål om prioritet. -- Macbook Pro 16" - CPU: i9-9880H - RAM: 32 GB DDR4 @ 2666 Mhz - GPU: AMD RX 5500M 8GB DDR6 VRAM - STORAGE: 1 TB NVME SSD - Skærm: 16" 1800p IPS. --
Sidst redigeret 11-08-2020 14:38 38# Ja de der mini biler koster nada at holde.
Jeg har haft min Mazda siden 2016, og har haft 4x service af 3500 kr i snit, fuldt bremse skift 8000 kr.
Forsikring osv er dog billigt selvom det er en stor bil. giver 4700 om året. -- 39# Jeg har kun 2 'Problemer' med min og det er at jeg er bange for køre galt i den, pga det er jo en pap-bil hvis vi er ærlige. Plus den mangler lige A/C... især i disse dage! -- Macbook Pro 16" - CPU: i9-9880H - RAM: 32 GB DDR4 @ 2666 Mhz - GPU: AMD RX 5500M 8GB DDR6 VRAM - STORAGE: 1 TB NVME SSD - Skærm: 16" 1800p IPS. #40 - *peger på sin motorcykel*
Sikkerheden øges jo konstant, så selv små biler er på niveau med store biler for nogle år tilbage. Men igen, eftersom al den sikkerhed gør alle bilerne tungere, så er det også mange ekstra kilo man får i nakken hvis et eller andet skrummel af en SUV banker op i en på motorvejen :)
Men ja - når man har karosseriet 2 cm fra kroppen, føles det mere creepy. Måske kører man så også pænere. Jeg er i hvert fald blevet en bedre bilist af at få en MC, fordi jeg er laaaangt mere opmærksom på ting der prøver at slå mig ihjel.
Måske er man mindre tilbøjelig til at ligge i røven på folk i overhalingsbanen med 150 i en lille mikrobil end man er i en G-Wagen. Og kommer der en 40 tons lastbil, så kan det nærmest være ligemeget. Hellere få det overstået end at blive invalid :) -- "ORK SATME!" Du skal helt sikkert kigge efter en benzin bil. Med dit kilometer behov og med nuværende udvikling, så skal man ikke købe en ældre brugt diesel bil i hvertfald. Euro norm krav i by-zoner mv. Det er noget rod.
Desuden er en benzin bil langt billigere i reparation samt billigere afgift.
Pegeout er generelt gode mht. rust, hvilket er ældre bilers værste fjende.
Køb ikke VW ældre end 2008-2010, pga. kæmpe rust problemer.
Generelt er man bedst stillet ved at købe en bil som der allerede er mange på vejen af, det kan være dyrt med nogle specielle modeller, grundet høje reservedeles priser. -- http://www.youtube.com[...]
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|