Hej
Da jeg sad med privatkunder i bank for 5 år siden, indregnede vi arb.giv. betalt bil i budget format korrigere for løn. Din formue er også “bedre” med arb.giv. bil, da der ikke er noget lån til at “belaste” gældsfaktoren. Samlet husstandsindkomst x 3,5-4 (landsdel afhængigt)= maks. samlet gældsbyrde (lån til hus/bil mv.).
Mikkel
Ps. i mente at det var sådan for 5 år siden.
--
Har du overvejet at lease en bil? Det er lidt dyre, men tilgengæld kan du bruge din opsparing til huslånet, dermed sidde billigere. Og alt efter størrelse/pris på hus, er opsparingen måske helt nok til gå helt uden om banken og kun realkreditlån ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Inden du vælger at få firmabil skal du nok lige regne en ekstra gang på det. Det kan nemlig meget ofte betale sig at have sin egen private bil. Jeg antager at du får KM penge efter statens satser og kører du 20.000 km om året så får du 71.000 kr skattefrit udbetalt om året. Disse penge mister du jo når du får firmabil og samtidig skal du til at betale skat af firmabilen. Hvis du får en Passat som firmabil vil den typisk have en beskatningsværdi på 350.00 kr om året hvilket betyder at du får lagt 7300 kr til din månedlige indtægt som du så skal betale skat af og lad os for nemheds skyld sige at det er 3500 kr om måneden. Så med andre ord går din udbetalte indtægt ned med 9400 kr hver eneste måned til gengæld skal du ikke betale værditab, renter, brændstof og vedligeholdelse.
Uden at kunne sige noget 100% så er tommelfingerreglen at hvis man kører de fleste af sine km privat, så kan firmabil betale sig, ellers er det en fordel at eje sin bil. Dog ville jeg sige at undtagelser hvis man kører virkeligt mange km hvert år. For over 20.000 km så falder km godtgørelsen og samtidig stiger afskrivningen på bilen en hel del, lige som en del udgifter kommer meget hurtigere.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Det afhænger af bil man køber og evt. dit kørselsforbrug, samt om brændstof også er arbejdsgiver betalt eller ej.
Mit svigerfar betaler ca. 90.000 kr. om året i skat til bil - men det er så den eneste udgift han har på bilen + fri kørsel. Ved ikke om man kan køre en ny Volvo XC 60 D5 med max udstyr, brændstof, service mm. for 7500 kr. pr mdr.
--
4770K @ 4.5 ghz | 16 gb DDR3 1866 mhz | Asus Strix 1070 TI | Gigabyte Z87 | Noctua U12-S | Corsair 400Q | 3 x Samsung 500 GB SSD | 650W Antec |
--
Sidst redigeret 18-08-2019 15:28
#3 så meget har jeg slet ikke. Jeg har måske 2000-2500 kr om måneden i kørsel som det ser ud lige pt. men det kan svinge meget alt efter om jeg sidder ude hos kunder eller på kontoret og arbejder. Jeg regnede ud at en bil på omkring 360.000 kr ville koste mig ca. 3500 kr om måneden, og i det regnestykke er medregnet at jeg også mister mit kørselsfradrag. Hvis jeg skulle smide min opsparing + nuværende bils værdi til en bil i samme prisleje ville jeg sidde for omkring 3300 kr i afdrag og dertil kommer forsikring, service, dæk, benzin m.m.
#1 Tak for svaret. Det var præcis det jeg havde brug for at vide. Det vil sige at det til enhver tid er en fordel at have firmabil som "bare" koster x antal kroner per måned frem for et billån når man skal ud og købe hus?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Som #1 skriver kan firmabil i rigtig mange tilfælde ikke betale sig, da privat kørte km sjældent opvejer beskatningen + den manglende kørselsgodtgørelse.
I forhold til banken, så tror jeg ikke du får lov til at medtage kørselsgodtgørelse i dine indtægter. Hvis det er korrekt, vil den frie bil formegentlig have en fordel i forhold til et fremtidigt huslån.
--
#6
Hvis det er godtgørelse som fast del af arbejdsomfang - så jo. Arbejder som vurderingsmand for kreditforening og jeg kører sjovt nok ca 20 tusinud kilometer om året erhvervsmæssigt.
Når de kørte kilometre er gennemgående på lønsedler bliver de medtaget i indregning af indkomstgrundlag af banken.
Leasingydelse omregnes (og sidestilles) som et billån ud fra ydelse, dog uden vedligeholdelseudgift ved siden af.
Jeg har ikke nok kendskab til firmabilordningen, og kan derfor ikke lige guide dig med hvad der er smartest.
--
Sidst redigeret 18-08-2019 20:01
#5>>Når du kun kører ca 600 km om måneden så ser regnskabet lidt anderledes ud og kan hurtigere komme til din fordel at få den som firmabil. Antog bare at du rent faktisk kørte meget når du prioriterede en stor bil. Nu skriver du godt nok ikke hvor meget du kører privat eller hvor længe du planlægger at beholde bilen. Men med 7000 firma km om året kan du også nå en god del private km inden for det de fleste leasing aftaler tilbyder. Feks kan du lease en Opel Insignia fra omkring 4000 kr om måneden incl 15.000 km om året og de fleste i samme størrelse ligger i samme niveau.
Personligt kører jeg 600+ km om ugen i firma regi og 300 frem og tilbage til arbejdet og måske 100-200 km rent privat, så for mig kunne det aldrig kunne betale sig at få firma bil. Især ikke lige nu hvor mine afskrivninger er ikke eksisterende (9 år gammel bil jeg ville få 35.000 for ved et salg). Samtidig har jeg ikke mange vedligeholdelses udgifter på den. Så selvom jeg gerne ville have en ny bil har jeg svært ved at få den økonomiske case til at hænge sammen, så det må blive om et på år hvor jeg formentligt kører mindre.
En ting jeg er kommet i tanke om er at mange firmaer også ville bede dig gå ned i løn for at dække omkostningen for bilen så det skal du nok også have med i betragtning. Men der er da ingen tvivl om at det er en rar ting at kende sine omkostninger på forhånd.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#5 Har du snakket med banken om det? De kan helt sikkert hjælpe.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
Du spørger om en fast månedlig udgift som uden konsekvens kan skæres væk på få sekunder, er bedre end at have 400k bundet i egen bil med fuld økonomisk konsekvens? Hmm svært.
--
Det er nok to primære faktorer. Dels er gældsfaktoren typisk begrænset til ~ x4 (for bil + hus). Dermed kan et billån betyde, at i må låne lidt mindre. Dels skal du bruge 5% til udbetaling på huset. Der kunne opsparede penge indgå, hvis du ikke brænder dem af på bil. Første punkt er meget afhængig af bank, og min anbefaling vil desuden være ikke at låne maks (der skal også være råd til at leve). Andet punkt er typisk ikke til diskussion, så det er ret vigtigt at du har de nødvendige frie midler, når det rigtige hus melder sig :)
--
Nu er det jo ikke sandsynligt at firmaet bare giver ham en firmabil som lønforhøjelse.
De vil måske give ham en firmabil mod at han går tilsvarende ned i udbetalt løn. Det skal jo lige med i regningen. Fedt med firmabil - men det er sat'me dyrt både med beskatning og tilsvarende løntab (igen, med mindre man kan få det som ren lønforhøjelse)
Jeg har selv haft firmabil for en del år siden, og det var en meget dyr fornøjelse. Hvis man ikke også samtidig bruger den til at køre hele familien rundt på ferie i Europa ved enhver given lejlighed, er det næppe sandsynligt at man ikke "kan gøre det billigere selv".
--
"ORK SATME!"
Er det ikke 20.000-25.000 km man plejer at sige man skal køre privat før firmabil kan betale sig.
Spørgsmålet er jo også hvordan din samlede lønpakke ser ud.
Bliver det bare tager fra din løn? Er det en lønforhøjelse? Ville du kunne få samme beløb i bruttoløn som lønstigning?
--