Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
4 uger bil, bytte-bytte for mere power ?Af Gæst Bilejer | 24-06-2019 19:06 | 2481 visninger | 29 svar, hop til seneste
Hej Hol
Lang historie kort
Jeg er lærling og på su indtil 1 juli. Mit arbejde kræver bil og jeg købte en Hyundai i20 1,25 84hk fra 2016 - 33.000 km kørt for lige knap 4 uger siden. Prisen var 124.990,-
Den er super komfort, god km/l.. men det eneste minus er motoren. Altså den kæmper sgu lidt når det skal gå lidt stærkt (ikke ulovligt), men bare generelt skal man virkelig tænke over sine overhalinger i sådan en bil.
Har set denne blive sat til salg ved siden af mig - Polo 1.0 tsi 95hk
https://www.bilbasen.dk[...]
Den koster så 135.000 og den kan trække lidt bedre kan jeg se fra reviews på youtube.
Men.... bilen er min. Lånet kommer fra banken. Så ville det være helt hen ihegnet at spørge forhandler om en bytte-bytte aftale (måske penge oveni) ? ? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
for 10 hk, glem det -- i5-8600k 5Ghz @ 1.18V :D Dit tab vil være alt for stort 15-20k. -- okay, så beholde bilen bliver det til kan jeg forstå og så bruge den som udbetaling om nogle år ?
Altså det genere mig ikke, kan 100% godt leve med det. Det andet ville bare være lidt sjovere :D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #3 Som sagt får du kun 10 heste mere, ikke det værd. Havde du kigget på en med 150 heste, så kunne det måske give mere mening. -- Ncase M1, 16gb DDR4 3200Mhz, 1060 6 gb strix, delided i7-6700k @ 4,5Ghz, SF600. Jeg synes helt ærligt at det lyder som en god ide. Polo'en er meget pænere i min optik. Den er 1 år nyere og ikke kørt meget længere. Den har, som du selv påpeger, flere hestekræfter og burde trække bedre i overhalingerne.
Jeg har selv haft samme Polo fra 2016 og den kørte virkeligt godt. Men den var ikke økonomisk. Hvis jeg prøvede at køre fornuftigt kunne jeg komme op på16-17km/l.
Men jeg synes det er værd at overveje og det kan ikke skade at spørge forhandleren om en skarp pris i en byttehandel.
God fornøjelse og hold os opdateret :)
-- - Hej Gæst.
Vi har tidligere haft en i10 med 1.2 motoren, og en arbejdskollega har præcist den samme bil som du kører i, med 1.25 motoren.
Hyundai har af uransagelige årsager valgt ikke at bruge turbo på den model, og dens moment ligger højt oppe i omdrejningsområdet.
Klippet fra https://www.hyundai.dk[...]
Maks. drejningsmoment, Nm @ omdr. 122 @ 4.000 rpm
Maks. ydelser HK/KW @ omdr. 84/61,8 @ 6.000 rpm
Skal du ud i en frisk overhaling skal du ned i 4. - eller måske endda 3. gear for at få omdrejningerne op hvor der er max effekt.
Både jeg, og min kollega, skulle lige vænne os til at den ikke kunne trække skindet af en våd budding i 5. gear - men til gengæld gik langt på literen. Et hak eller 2 ned, omdrejningerne op omkring 5-6 kilo - og så sker der noget.... Så det kan tænkes det bare er et skifte i kørestil der skal til. :)
En grov regel er at HK bruges til Acceleration og Moment bruges til at holde farten.
En Hyundai 1.25 skal have noget at leve af, før den lever... på bekostning af suppen i tanken.. men sådan er det jo :) -- /Evil Mushroom. I7-7700K @ 4,5 (1,05V), ROG Strix Z270i, 16Gb HyperX DDR4-2666. Corsair ML240L RGB AIO. --
Sidst redigeret 24-06-2019 19:30 0-100 i20 13,1 sek
Polo: 10,5 sek
Fra meget sløv til sløv. Tænker ikke det er noget du burde overveje når tabet nok bliver mærkbart. Men kender godt følelsen. Kører selv i en c1 som bil nr 2 til og fra arbejde. Har opgivet at overhale, men på den anden side får man ikke bøder så :D -- i7-7700k, RTX 2080, Asus PG278QR 27” 165Hz #3 Det lidt svært at få råd til en 150 heste bil, når man er lærling og ikke tjener så meget igen. :D
Men de 10 heste gør måske aligevel forskellen.
#5
Enig i det du skriver. De kører godt og på papir er der også bedre.
Jeg kan vel altid snakke med forhandleren og måske få prisen lidt ned ?
#6
Har forhørt mig omkring dette, men de siger alle (3 steder) at der maks kan komme 8-10 hestekræfter mere, men intet moment som sådan. Måske 5 mere. Så ikke noget jeg kan mærke fortæller de.
#7 Ja har godt lagt mærke til at den skal ned i 4 for at trække i overhalingerne. Det kan jeg også sagtens leve med, intet problem. Det er mest accerlationen, fra gear til gear som generer mig lidt.
Ville bare lige forhøre omkring polo'en nemlig, nu jeg så den står hvor jeg bor. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis du har fået lån med sikkerhed i bilen og skal have det flyttet det til en ny bil, er der også stempelmærker m.v. oveni det forhandler skal haveforening ulejligheden :( -- 6800K/Z370F/2080/ Find nogen der kan smide en lille turbo på lille 1,25 -- Jeg beholder bilen så
altså i20 har både min og så en turbo model. Men hvem fanden vil gøre det og hvem skulle man spørge :D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Det lader til at du har slået det ud af hovedet igen og det er nok meget godt, for det ville koste dig kassen at gøre det. Du ville nok få omkring 105.000 kr for den gamle da en forhandler mindst vil tjene 20.000 kr på en brugt bil. Derudover så skal du til at indfri det gamle lån og optage et nyt for din Bank har med garanti taget pant i bilen.
Hvad angår tuning, så ville jeg nok afholde mig fra det. Du ville dels gøre din garanti ugyldig og det er jo netop fordelen ved Hyundai at de har 5 års garanti. Derudover så er du netop ude i at skulle eftermonters en turbo da en almindelig suge motor ikke er sådan lige til at tune (tjekkede selv op på det da jeg havde min første bil med 75 æsler for mange år siden). Men en eftermontering af turbo er både dyr og så tvivler jeg faktisk på at du kan finde nogen herhjemme der har erfaring med at gøre det på de små motorer der ikke er lavet til det fra starten af. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #0 kan du ikke bare lægge elastikken dobbelt i den du har nu? -- $('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide()
You're welcome! #8 man skal lige overveje hvilke hastigheder vi snakker om
for måske er 0-60 hurtigere i poloen, men så kan de sidste 60-100 være hurtigere i i20eren
det' ved jeg ikk lige med de biler, men det kan altså godt være forskelligt.
hvis du "allerede" kører 80 km i timen og vil op på 100....
jeg tror det nemmere er at lave en prøvekørsel?
Der findes nok en app der kan beregne den slags ting - i dont know -- #7 "Både jeg, og min kollega, skulle lige vænne os til at den ikke kunne trække skindet af en våd budding i 5. gear"
Hahaha, den sætning var jeg ikke lige klar på at møde.
Tak for det xd -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Begge biler er jo røv. Skal du endelig smide 130 kilo for en bil så kig efter Fiesta ST eller Polo GT. Det andet er fra den ene elendighed til den anden. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 1,0 tsi motoren er en LANGT bedre motor.. +Det er en turbo motor, så den er MEGET nem at tune yderligere.. 125-145 hk er intet problem i den, heller ikke på en lærlingeløn..
-- Engineered To Be Feared!!!
#0 Nej, giver ikke det mindste mening(Du har os overbetalt for den bil).
Eneste du kan gøre er at fjerne unødvendig vægt, og blive en bedre billist.
#17 Får han sku aldrig forsikret til overkommelig pris.
Og slet ikke i SU alderen. -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. En 1.2 uden turbo, som din nuværende i20 er, er en vederstyggelighed. At man i dette årti ikke udstyrer maskinerne med turbo er mig en gåde - det er vanvittigt så dårlig en køreoplevelse den har.
En 1.0 TSI ville i det daglige føles dobbelt så hurtig, mindst. Fordi kræfterne ligger i det område man normalt kører i (1500-3000 rpm) modsat fortidslevnet der leverer kræfterne i toppen af omdrejnings skalaen, hvor man aldrig befinder sig.
Når det er sagt bliver det dyrt.
Du får 100-110 for den gamle, lad os sige 105.
Dertil 3500-4000 til kreditomkostninger for omlægning.
Så kan du selv regne dig frem til hvad du taber- -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Har fået tilbud på at bytte lige over
Min Hyundai i20 for en Mazda 2 Sky-G 1.5 90hk vision
Hvad synes i ?
Samme pris for begge og med samme udstyr -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tag et MC kort, så kan du få noget der virkelig rykker for billige penge. ;) Ingen normale biler kan følge med min mc (0-100 på 3,6 sek) til 55.000 kr. Og den er endda næste ny til den pris. -- Her er et par af mine små hyggeprojekter.
Billede upload: https://picee.dk[...]
Madblog / Madbudget: https://klogpaa.dk[...]
#21
Tror nu ikke de 6hk vil gøre dig tilfreds.
Du ville få mere ud af en tuning.
http://www.dcb-tuning.dk[...] -- Intel i7 8700k 5ghz @ Msi Carbon Pro
RTX 2080TI @ Acer XB271HU
16GB 3000mhz C15 @ Samsung 950pro
SeaSonic Platinum 1000W #22 Så hurtigt behøver det ikke være :D :D Men fandme god motorcykel aligevel til de penge.
#23 Min i20 er lavet til at "bruge sine kræfter" efter de 3000rpm.
Den er lidt langsom i accerlation og derfor jeg så den mazda 2 som har bedre 0-100 på papiret.
Alt udstyr er samme, men motoren er lidt bedre som jeg kan forstå det. Enige ? :D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #22: Hvilken MC er det?
#24: Hvordan er den "nye" bil i forhold til at blive chippet? -- MSI G250 I | I5 7600K | 16GB @ 2400mhz | Nvidia 1070-TI |Samsung 840 EVO SSD 240GB | EVGA GQ 650 | Fractal Design Nano S Havde en 208 leaset. Og nu har jeg købt en Fiesta st150 - grim men en lille raket og elsker hvert minut jeg sidder inden bil! Jeg er mega lykkelig over at have mere mere køreglæde! -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Måske du kunne overveje en lidt ældre model, så kunne en Fiesta med 140 heste købes til ca 130k uden den er hverken gammel eller slidt -- Worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum. Hvorfor siger nogen af jer det ikke er det værd for kun 10 hk ekstra, det da forskellen på nm og ikke de 10hk ekstra det er vigtigere.
Poloen har over 20 kmt højere topfart mere end 2 sekunder hurtigere fra 0-100 og ca 40nm mere samt bedre brænstoføkonomi -- #7 Din Grove regel er omvendt ?? Den er vridstyrken der hjælper med tidlig acceleration og herefter ydelse og gearing der opretholder fart og acceleration i højere fart. --
Large deployment System Engineer, High Performance Computing specialty.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|