Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Privatlease bil.

Af Elite Supporter Jdr20 | 05-03-2019 11:02 | 4244 visninger | 72 svar, hop til seneste
Hej. Jeg/vi står og skal have ny bil "snart". Derfor smider jeg lige en føler ud hos jer. Har pt en Kia Rio som er færdigbetalt lige om lidt. Det optimale ville være at købe en ny Kia, men vil gerne prøve noget nyt. Plus jeg har været lidt utilfreds med flere ting. Var for nylig ude at køre med en kammerat i hans Golf som han havde leaset. Det tiltaler mig meget da mit forbrug passer meget godt til dette. Og var meget imponeret over komforten (og ikke mindst udstyret). Og at der intet "bøvl" er ved det. Men her er problemet så at hvis valget skulle falde på VW så skal jeg af med min Kia på en eller anden måde. Går ikke ud fra WV tager en Kia i "bytte". Ved godt det åbenlyse svar er kontakt forhandlerne. Og det kommer jeg selvfølgelig også til. Trådens formål er at høre om andre har gode eller dårlige erfaringer med at privatlease en bil.
--
#1
msch
Juniorbruger
05-03-2019 11:14

Rapporter til Admin
Jeg leaser en Peugeot 108 og vil sige det er super rart som nr. 2 bil.. især fordi man ikke skal tænke på værkstedregninger. Vil dog altid købe den primære bil, da jeg ikke gider tænke over om jeg nu kører for mange kilometer om året, det er lidt nemmere at regne ud med en pendler bil :)
--
#2
Jdr20
Elite Supporter
05-03-2019 11:19

Rapporter til Admin
Tak for inputtet. Vi kører ikke ret meget, så derfor synes jeg leasing tiltaler mig. Man kan køre op til 150000 km/år med den jeg har kigget på. Og det er rigeligt til vores behov. Netop også det med at man ikke skal tænke på værkstedsregninger er også et kæmpe plus i min bog.
--
#3
mmunkn
Giga Supporter
05-03-2019 11:24

Rapporter til Admin
VW vil gerne tage din bil i bytte, ingen problem i det. De giver bare ikke samme pris som hvis du sælger privat, men så er du også fri for det jo :)
--
#4
msch
Juniorbruger
05-03-2019 11:28

Rapporter til Admin
150000 eller 15000? :) Under alle omstændigheder lyder det jo fornuftigt.. Det eneste der kunne ødelægge det for mig på nuværende tidspunkt er hvis forhandleren kræver betaling for diverse ting når jeg afleverer bilen, men det er en standard FDM kontrakt, så der burde ikke være noget der... Det vil vise sig :) Du skal bare være opmærksom på at du først kan opsige aftalen efter 1 år (11 mdr + 1 mdr opsigelse) og at der kommer udgifter til forsikring/grøn afgift oveni.. I hvert fald med den aftale jeg har.
--
#5
ramos
Giga Supporter
05-03-2019 11:30

Rapporter til Admin
#0 Jeg plejer at sige, at privatleasing af en ny bil (ikke finansiel- og flexleasing mv.) kan svare sig (set ud fra TCO), hvis: 1. Man har et fint overblik over årlige kørsel og at denne typisk ligger under 20.000 km om året (ved kørsel mere end det, begynder den månedlige merudgift ved de ekstra km. at trække i retningen af at købe). 2. Bilen har en værdi på over 250.000 DKK (Ved billigere biler, sluger administrationsomkostningerne en større andel af leasingydelsen) 3. Man ikke har tænkt sig at beholde den bil man påtænker at anskaffe sig i mere end 4-5 år. Jeg har med vilje undladt at tale om andre fordele så som fleksibilitet, forudsigelighed mv. Det er i høj grad individuelt hvor vigtigt man synes det er.
--
#6
Jdr20
Elite Supporter
05-03-2019 11:36

Rapporter til Admin
Hov, 15000. Lige et nul for meget:-) Har læst meget om det og rådgivet mig med en meget kyndig person. Så der burde ikke være det store at overveje. Meeeen better safe than sorry. Der kan være noget med ridser og småskader der skal udbedres med det samme, eller før man tilbageleverer. Men det kan man jo tage til den tid. Og hvis VW vil tage min bil i bytte så er det jo win/win. Orker ikke at skulle ud og sælge den privat. 4# Det er gode ting du kommer med, som selvfølgelig skal tages med i overvejelsen.
--
#7
Khougaard
Juniorbruger
05-03-2019 13:02

Rapporter til Admin
Jeg vil anbefale at kigge på FDM, lidt mere bekymrings frit end andre tilbud jeg er faldet over, samt til fornuftig pris. Skal dog siges jeg ikke selv har benyttet det, er mere til at eje selv. Men blev lidt fristet af et par af disse tilbud. https://fdm.dk[...]
--
#8
mmunkn
Giga Supporter
05-03-2019 13:49

Rapporter til Admin
Jeg har pt en leaset bil, og overvejer at skifte den ud med FDMs tilbud hos Leaseplan som #7 linker til. Det virker skide smart. Og hvis du ikke har mange krav kan du også lease hos gomore.dk/leasing Jeg har selv leaset direkte hos forhandler da jeg skulle have noget specielt.
--
#9
fuerzzz1
Elite Supporter
05-03-2019 14:18

Rapporter til Admin
Jeg forstår ikke dem der vil Lease. Efter 3 år har man betalt det samme som man kunne have købt en helt ny bil for. Og de fleste biler holder trods alt en del længere end 3 år. Vil man aboslut ikke køre i en "gammel spand" er det optimale at købe en der er ca 2 år, lav km, og så sælge når den er 5-6 år, og så "ny igen". Så er værditabet langt lavere.
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
#10
bzRo
Mega Supporter
05-03-2019 14:24

Rapporter til Admin
#9 Nej, bare... nej... Efter 3 år har du betalt enten lidt mere, eller lidt mindre (hvis man er heldig) end hvad du har tabt på bilens pris (det afhænger en del af mærket, modellen, da afskrivningerne på forskellige biler, altså også er forskellige). Pt. er det neck'n'neck mellem at lease bilen, og låne penge til bilen, såfremt at begge parter skiller sig af med bilen efter 3 år. (Det var i hvert fald der det lå da jeg selv skulle lease). Værditabet vil selvfølgelig generelt være mindre, hvis købsprisen er mindre, det giver sig selv. Ligemeget om det er en ny, eller en gammel spand. #0 Om VW vil tage din bil i bytte, afhænger meget af forhandleren du kommer til. Da jeg ville lease en Polo fra VW, var der ingen tale om bytte med min daværende bil - de ville ikke røre den med en ildtang. (Det var en peugeot 207 RC). Så jeg kørte ud til Peugeot, som i modsætningen ville tage den med det samme, til engros-pris. (ca. 10k under privat-salgs prisen på daværende tidspunkt).
--
Sidst redigeret 05-03-2019 14:25
#11
Kanser
Supporter Aspirant
05-03-2019 17:57

Rapporter til Admin
Jeg leaser. Jeg kører ikke over 15000 km om året så for mig giver det mening. Ingen bekymringer om værkstedregninger og ny bil hver 2-3 år. Ret fleksibelt i tilfælde af at jeg får andre behov. Lige nu kan jeg tillade mig at have en lille sjov bil, men det jo ændre sig :) Sidst jeg regnede på leasing vs låne var den månedlige ydelse ca. den samme på lånet over 8 år som ved leasing. Da jeg afleverede den gamle var der en skade på den ene fælg, det kostede 1250,- ved aflevering, men jeg havde kilometer til gode, så det var dækket.
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#12
fuerzzz1
Elite Supporter
05-03-2019 18:23

Rapporter til Admin
Det passer bare ikke det regnesstykke. Hvis vi for sjov antager at en bil til lar os sige 150.000 kr, holder i 15 år alt efter model osv. Så er det månedlige værditab 833 kr. Og selvom man ikke har 150.000 kr i kontanter, så findes der billån helt ned omkring 3-4 % i renter. Og argumentet med at man så ikke skal bekymre sig om værkstedsregninger holder jo ikke, flere mærker har 5 eller endda 7 års garanti, altså lang udover de første 3 år (hvor man da forhåbenligt kan forvente at en ny bil fungerer nogenlunde fejlfrit). Så på den måde er man også bedre stillet. Forsikring, dæk benzin, er jo det samme uanset. Og 15.000 km pr år, svarer jo også til 10 år. Endelig er det DIN bil, så du kan sælge den og få penge i lommen til enhver tid, hvor en leasingbil skal du blot aflevere, og måske betale for småskader. Leasing er altså ikke opfundet for at danskerne kan få billige biler, men for at forhandlerne kan tjene på dem i flere omgange !
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
#13
anox
Gæst
05-03-2019 18:45

Rapporter til Admin
#12, det hele afhænger af om værdi tabet er højere eller mindre ved købt bil kontra leasing. Det kan ofte fint betale sig at lease den dyre klasse: +400.000, selvom du ofte taber lidt (mikrosegmentet taber du for meget). Du får ny bil hver 2/3 år med nyeste udstyr og forhandleren står med risikoen, skulle politikerne ændre på afgiften igen. Så en Golf er ganske fin at lease :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
darking
Megabruger
05-03-2019 18:51

Rapporter til Admin
#12 leasing giver generelt ikke mening til mikrobiler, da værditabet ikke er så stort. Men ligeså snart du i golfklassen eller større (biler til 250k+) så er værditabet over en treårige periode med 15.000km om året så tæt på hinanden, at Leasing giver fin mening. Specialt grundet ting som værksted og i mange tilfælde forsikring er med i prisen. pt kigger jeg på en Audi a3 sportsback 35 tfsi med dsg og den kan jeg få til 3800kr Per måned. Og den er faktisk noget billigere over 3 år end hvis jeg tager et billån. men de der sammenligninger med et billån over 8-9 og gemme bilen i 12 år, glem det. Det er ikke hvad folk der leaser er på udkig efter
--
#15
fuerzzz1
Elite Supporter
05-03-2019 19:17

Rapporter til Admin
13+14. Nu tog jeg også udgangspunkt i en "alm bil" til fx 150.000 kr. Men om man så tog en til 300.000 kr. Så er regnestykket da det samme bare med højere tal. Større tab som ejer, ja måske det dobbelte, men så skal man tilsvarende også betale det Dobbelte i leasing. Den eneste jeg ville lease skulle være en mikrobil fx VW UP, for så er det fordi jeg ikke kan låne i banken til en "normal" bil. Heldigvis har jeg slet ikke brug for bil, da alt jeg skal bruge er max 5 min gåtur fra min dør ;)
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
#16
~DoN~
Maxi Supporter
05-03-2019 20:10

Rapporter til Admin
#12 Du er jo helt væk. Alle ved da at værditabet på en bil absolut ikke er lineære. Som tidligere skrevet så kan det netop ikke betale sig ved de billige biler og ja 150.000 kr er en billig bil.
--
#17
fuerzzz1
Elite Supporter
05-03-2019 20:40

Rapporter til Admin
16 Nej ved sgu da godt den ikke er lineær. Nu er det jo også regnet ud over en levetid på 15 år. Og at en bil til 300.000 kr lever ikke nødvendigvis længere end en til 150.000 kr. Men eksempel hvis en bil 150.000 kr, koster 3000 pr måned at lease + udbetaling på fx 5000. Der er satme langt fra en værditab på 833 kr pr måned, og op til 3000 hver måned, og så kommer man ikke engang til at eje bilen. Men ved da godt den taber hurtigst værdi som ny - og så derfor jeg netop siger man bør købe en der er 2 år, og sælge efter 5 år, hvis man altså ikke vil køre den helt død.
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
--
Sidst redigeret 05-03-2019 20:44
#18
fuerzzz1
Elite Supporter
05-03-2019 20:52

Rapporter til Admin
Men en bil til 300.000 kan du bare fordoble tallene/tabet, og du ejer stadig ikke bilen efter 3 år. Det blir dælme nogle dyr km, især med begrænsningen på 15.000 km pr år, som du ikke har når du er ejer. Bare en ferie tur til Italien, så har du allerede brugt halvdelen af hvad du må på et helt år.
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
#19
Woll
Elite Supporter
05-03-2019 21:09

Rapporter til Admin
#18 Har du haft en bil? Det er godt nok op af bakke hvis du skal læres at beregne på dette med en korrekt indgangsvinkel ;-)
--
Sidst redigeret 05-03-2019 21:10
#20
Woll
Elite Supporter
05-03-2019 21:24

Rapporter til Admin
#0 Nogle gange er køb mest fordelagtigt, andre gange leasing, det kræver individuel beregning ved hvert tilbud. Har selv leaset bil mange gange og det er godt nok let og ukompliceret. Ved aflevering har jeg ikke prøvet at betale noget for skader på de 5+ biler jeg har haft, men forvent da lidt og husk at behandle din bil pænt ved både leasing og køb, det betaler sig når du skal skifte. Har også købt biler mange gange men hader det salgsbøvl der er ved bilskifte, og skifter hvert 2-3 år. Husk at privat leasing jo også inkluderer vedligehold. Volkswagen og Audi har ekstremt lav sats på overkørte km, og det betyder du ikke behøver købe ekstra mange km med fra start, nogle gange er det ligefrem billigst at vælge få km! DVS. 15000km + 5000 km overkørte er billigere end 20000 km. Citroen har for nylig kørt tilbud på C4 Audi kører tilbud på A3 med prisniveau som golf! BMW kører tilbud på 330i Privatleasing.dk har kørt tilbud på Mazda cx3 Nissan kører tilbud på quasqai Jeg har kun erfaring med privatleasing, og alle mulige andre skumle leasing former har jeg ikke forholdt mig til.
--
Sidst redigeret 05-03-2019 21:28
#21
Mummyhand
Gæst
05-03-2019 22:05

Rapporter til Admin
Min kæreste arbejder med leasing af biler, og selv med de fordele hun får gennem arbejdet på privat leasing kunne det ikke svare sig for at os at lease. Og slet ikke på biler under 300.000. En udgift mange glemmer at tage med i deres økonomiske overvejelser, er udgiften når leasingen ophører. Den er sjældent på under 20.000 kr.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
Agurk
Gæst
05-03-2019 22:20

Rapporter til Admin
Og så er der mig der først rigtigt finder mig tilrette og finder diverse knapper intuitivt efter 2-3 år. Kald mkg bare langso. Så jeg ønsker ikke at skifte efter 2 år.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
fishie
Giga Supporter
05-03-2019 23:00

Rapporter til Admin
#21 - Sjældent under 20.000?... I call scam! :p Vi privatleaser nu, og gjorde det også med vores 3 forrige biler, alle skiftet efter 2 år - For os, og med garanti mange andre så kan det ikke rigtig svare sig at købe medmindre man er interesseret i at beholde bilen i mange flere år (5-7) eller man kører mange km. De 3 biler jeg har afleveret tidligere på en privatlease aftale har kostet mig 0kr, og forventer heller ikke at den nuværende vil koste mig noget.
--
CPU:i7-6700k GFX: GTX1060 HDD MAIN: 2xSamsung 950Pro 512GB (Raid0) Storage: 24x4TB + 24x3TB + 40x8TB JBOD
#24
darking
Megabruger
05-03-2019 23:09

Rapporter til Admin
#23 det kan være kæresten arbejder med noget suspect flexleasing eller sådan. det er ikke min opfattelse efter FDM kontrakterne kom på banen at der er issues med tilbagelevering mere. for 10 år siden, sikkert. men ikke mere efter standardkontrakterne kom ind i billedet
--
#25
fishie
Giga Supporter
05-03-2019 23:10

Rapporter til Admin
#24 Indeed - Der findes uhyggeligt mange leasing selskaber som er der for at score kassen, jeg har da personligt en bekendt om man vil som har haft adskillige leasing firmaer. Men derfra og så til det man idag kender som privatleasing fx fra forhandlere og lign, der er godt nok langt.
--
CPU:i7-6700k GFX: GTX1060 HDD MAIN: 2xSamsung 950Pro 512GB (Raid0) Storage: 24x4TB + 24x3TB + 40x8TB JBOD
#26
Jdr20
Elite Supporter
06-03-2019 09:12

Rapporter til Admin
Jeg siger tak for alle indspark. Både for og imod. Købte min Kia fra ny og fravalgte serviceaftale da jeg tænkte at en helt ny bil ikke kom til at koste i service. Der blev jeg klogere. Har en kammerat der købte en magen til kort efter og han grinte højt hver gang min var til obligatorisk service og jeg fik en regning. Endnu en ting der tiltaler mig ved leasing hos f.eks VW. Fast udgift hver måned. Service og ?reparationsabbonement med i prisen. De skifter sliddele som bremseklodser og skiver "uden beregning". Man får lånebil ved service. De tilbyder billig forsikring. Dette er jo relativt da jeg i forvejen har en meget billig forsikring. Men det kan man jo forhandle. For mig lyder det som et drømmescenarie. Men godt at høre herinde hvad man skal være opmærksom på. Og som nogen påpeger så bliver det ikke en bil til 150000, nærmere det dobbelte. Hvis jeg får min vilje:-)
--
#27
Agurk
Gæst
06-03-2019 09:25

Rapporter til Admin
#26 Sliddele som bremser og skiver skal da forhåbentligt ikke skiftes efter 2-3 år med 15 km årligt. Ret dyr "forsikring" at tegne på noget der ikke bør ske og så i øvrigt ikke koster 100.000, hvis det skulle ske. Men sker det, bør du kigge på din kørsel, ellers har bremserne ikke været gode fra ny.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#28
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 09:29

Rapporter til Admin
#26 Man skal bare huske at med Leasingselskaber og serviceaftaler skal dem der kører disse aftaler også tjene penge, så selvfølgelig kommer det til at koste det samme eller mere, man kan være helt rolig for at de nok skal tjene deres penge ind, snyde dem kommer man ikke til.. Og med sådan aftaler er der pludselig en ekstra der skal tjene penge, så det bliver ofte dyrere. Jeg har kigget meget på at lease min næste bil, og kan overhovedet ikke få regnestykket til at gå op - jeg synes det i kroner og ører bliver MEGET dyrere hver gang jeg regner på det. Det FDM leasing folk linker, det er da MEGA dyrt? wtf :) Største fordel ved det, er at man har en selvrisiko til sidst på 5.000 kr og så har man også forsikring? Tror man plejer selv at skrive forsikring på bilerne, men det gør det stadig ikke op for den månedlige pris imho..
--
#29
kb-
Nørd
06-03-2019 09:38

Rapporter til Admin
Der er jo lavet et utal af analyser omkring emnet. Det er bare at slå det op. http://press.autorola.com[...]
--
.
#30
Agurk
Gæst
06-03-2019 09:46

Rapporter til Admin
HVIS man vil skifte bil hvert 2. Eller 3. År slår leasing som regel køb. Det ændrer dog ikke på at det er dyrt at have bil fra ny og udskifte så hurtigt, uanset om vi snakker køb, eller leasing. Men hvis det var min lyst og behov så valgte jeg også leasing.. Det er bare langtfra det jeg vil kaste så mange penge efter.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#31
Jdr20
Elite Supporter
06-03-2019 09:48

Rapporter til Admin
#27 Nej det er klart de ikke skal skiftes indenfor 2-3 år. Og det forventer jeg bestemt heller ikke bliver aktuelt. Er nok lidt forblændet af deres salgstale.... I abonnementet er inkluderet udgifter til reservedele og arbejdsløn ifm service. Nok mere det jeg skulle fokusere på. Men igen er det rart at høre jeres meninger og egne erfaringer.
--
Sidst redigeret 06-03-2019 09:48
#32
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 09:52

Rapporter til Admin
#29 Hvis værditab er taget udfra de sidste par års gennemsnit, hvor vi har haft tre afgiftnedsætninger, så er det klart billedet ser godt ud for leasingaftaler, men så snart vi er på den anden side af det, vil jeg mene regnskabet hurtigt ser anerledes ud. Og hvis man vil have et mulehår ekstra udstyr, så ser udregningen pludselig meget anerledes ud. Kan man derudover holde ud at have sin bil i længere tid end 3 år, det er jo først efter 3 år det begynder at blive alvorligt billigt at eje. Endnu bedre, køber man sin bil når den er 2-3 år. 6% i rente, hvor får man sådan elendig en rente?
--
#33
Agurk
Gæst
06-03-2019 10:07

Rapporter til Admin
#32 God pointe med afgiftsnedsættelserne. Det forplumrer jo beregningerne ret meget, hvis man vil bruge dem til at sammenligne fremadrettet. Og så er det bare rigtigt vigtigt at holde fast i, at præmissen drejer sig om spritny bil du absolut VIL skifte efter 3 år. De næste 3 år tipper billedet fuldstændigt voldsomt til ejerskabets fordel. Min erfaring er at bilens 4. til 6. År også er relativt problemfri og der er endda plads til pæne reparationer i budgettet i forhold til ny leasingperiode på 3 år.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#34
ramos
Giga Supporter
06-03-2019 10:29

Rapporter til Admin
#9 + alle dine øvrige indslag. Dit regnestykke holder ikke - i hvert fald ikke i alle sammenhænge og bilklasser. Eksempel: Et familiemedlem købte i 2007 en Mercedes CL500. Med rigeligt udstyr kostede den ca. 2,8 mio. DKK- Det har vist sig at være en god bil og har ikke voldt store problemer ud over en udskiftning af luftundervognen, så vedkommende har beholdt bilen. Da bilen rundede 10 år og leasing var blevet populært i Danmark, lavede vi for sjov TCO regnestykket i sommeren 2017, hvor bilen kun havde gået ca. 88.000 km. Værdien på bilen med den alder og km-stand var ca. 500.000 kr efter salgskommission. Altså et værditab på 2,3 mio kr. hen over 10 år, eller lidt over 19.000 DKK om måneden (velvidende at afskrivningen ikke er lineær). Der er siden hen kommet lidt afgiftssænkninger og en CL500 hedder nu S500 Coupe, så en 1:1 sammenligning er ikke helt mulig. Men en hurtig søgning vil vise at du kan lease utrolig meget mere bil for 19.000-20.000 DKK om måneden. Hertil kommer at vi undlod at regne på den mere mere hypotetiske tabte fortjeneste forbundet med, at bilen blev købt kontant. Dvs. at vedkommende bandt 2,8 mio kr. i likvide midler i et aktiv der falder i værdi. Havde man eksempelvis fordelt de midler jævnt ud over OMX C25 , ville man i runde tal have set en tredobling af investeringen i samme periode på 10 år. Man kunne selvfølgelig også have valgt af finansiere bilen dengang, men som nogen af jer måske husker var renter en hel anden størrelse i 2007. Nu er jeg ved at køre ud af at sidespor, men summa summarum er, at vi i familien alle sammen leaser vores køretøjer, og jeg vil vove den påstand at det ikke er fordi vi har mindre forstand på privatøkonomi end fuerzzz1. De eneste køretøjer vi ikke leaser er motorcyklerne, de biler vi har i udlandet og dem der blev købt før leasing slog an i Danmark, som er blevet beholdt.
--
Sidst redigeret 06-03-2019 10:30
#35
Kanser
Supporter Aspirant
06-03-2019 10:41

Rapporter til Admin
#34 Vel skrevet! Jeg tror det er svært at have mindre forstand på privatøkonomi end fuerzzz1... egentligt forstår jeg ikke at vi bliver ved med at svare på hans indlæg :) Som tidligere skrevet giver leasing mening for mig - mit "regnestykke" i #11 passer når vi snakker den månedlige ydelse på lån over 8 år vs. leasing. Så ved jeg da godt at man ejer bilen efter 8 år, men hvad godt gør det, når man gerne vil have ny bil hver 2-3 år? Næste gang kan det godt være det ender med køb af en brugt RS3, men det må tiden vise. :) Har dog nærmest lige fået den nye leasingbil, så der går 2-3 år før det bliver aktuelt.
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#36
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 10:53

Rapporter til Admin
#34 That escalated quickly.. Vi gik fra en VW Golf til en bil til 2.8 mio? Eller ville du bare vise din ep?
--
#37
ramos
Giga Supporter
06-03-2019 11:10

Rapporter til Admin
#36 Det er mere en kommentar ti indlæg som bl.a. #18, hvor der bliver skrevet at ved dyre biler, kan man bare "gange regnestykket op". For fortællingens skyld brugte jeg et eksempel fra den virkelige verden. Som du måske kan læse, er det hverken min bil eller mine penge indlægget handler om, så EP beskyldningen synes jeg ikke er så passende. Personligt synes jeg ikke at fortællinger fra "en rig onkel", "en velhavende bekendt" eller "min hundepassers anden kunde", siger noget om ens egen EP - men der tager jeg måske fejl?
--
Sidst redigeret 06-03-2019 11:12
#38
~DoN~
Maxi Supporter
06-03-2019 11:16

Rapporter til Admin
#36 https://blog.bilbasen.dk[...] Når man kigger på de værditab, og man har tænkt sig at have en bil i 3 år, så giver leasing god mening. Jo længere tid du beholder bilen, jo mere mening giver det mening at købe bilen.
--
#39
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 11:25

Rapporter til Admin
#37 Fuldstændig ligegyldigt at mundkløve med #18, det er der aldrig nogen der har fået noget godt ud af. Bedre at hjælpe #0 med at tage det rigtige valg rent økonomisk. Stor eller lille EP. #38 Det du linker til er regnet ud med afgiftsomlægningerne, regner du med det bliver ved? Og så er det regnet med 20.000 km, så skal man også huske at kigge på leasing med 20.000 km. Jeg synes bare ikke jeg får det regnstykke til at gå op - slet ikke hvis man begynder at kigge på ekstraudstyr og det er jo ikke altid det er nødvendigt at skifte bil efter 3 år, ens behov ændre sig ikke nødvendigvis så hurtigt, og SÅ er der flere penge at spare.
--
#40
~DoN~
Maxi Supporter
06-03-2019 12:42

Rapporter til Admin
Selvfølgelig er det ikke nødvendigt at skifte bil efter 3 år. Hvis det kun handlede om behov når man købte bil, så var der vel kun en håndfuld modeller på markedet og inden af dem var over 300.000 kr.
--
#41
SimonFRB
Superbruger
06-03-2019 12:53

Rapporter til Admin
Jeg havde præcis samme problem, da vi skulle have ny bil (fx en Golf!). Jeg hev det store excel-ark frem og regnede lidt, og det var rigtig svært at se ulemper ved både leasing og køb. Så foreslog en ven mig at kigge på en billigere lign. bil, hvilket blev en Skoda Fabia Combi (med ekstraudstyr). Bilen kostede 171.000 og forhandler tog imod en gammel bil i byttet, som vi fik 20.000 for. På den måned rammer jeg en månedlig ydelse på lån på ca. 2500,-/md over 5 år. Til sammenligning koster samme model (uden ekstraudstyr) 2400,-/md i leasing. Forskellen er bare, at jeg ejer 3/5 af bilen efter 3 år (modsat leasing) og hele bilen efter 5 år. Lad os antage at bilen har en bytteværdi på ca. 100.000 efter 5 år, hvis jeg fx ønsker en ny Skoda. På bliver den nye gæld måske 70-80.000,-, som giver en endnu lavere ydelse/md sammenlignet med leasing. I mit regnestykke gav leasing mest mening for biler over 240.000,-.
--
#42
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 13:08

Rapporter til Admin
#41 Du får bare ikke 100.000 for en 5 år gammel Skoda Fabia Combi, den har lidt højere værditab. Men du vil formegentlig stå med mere end de 20.000 du startede med. Så skal man krydse fingrer for at man ikke ryger ind i en afgiftsomlægning. Hvis altså bilen ikke har fejlet noget større. Omvendt stod du med en leasing bil, så vil du få en regning i stedet for en værdi, som man før har hørt om værende væsentlig +20.000. Men igen så skal du jo så stå med udbetalingen, som også har en mistet værdi i perioden.
--
Sidst redigeret 06-03-2019 13:09
#43
Andthonidaz
Bruger
06-03-2019 13:52

Rapporter til Admin
Det er godt nok spændende hvor forskellige holdninger folk har til biler. Jeg er selv af den type der vil kunne betale bilen kontant, men det er nok også derfor jeg kører i en ældre bil i dag ;-) Når man holder leasing op imod lån, bør man vel også kigge på fradrag? Der var en fornuftig person som tidligere skrev - du skal kigge på din individuelle situation. Der er jo som regel også en "restværdi" når man leaser, som jeg forstår betyder det hvad man kan købe resten af bilen for ? - Så men "optjener" vel også lidt i den forstand, ikke? Nogengange kan man jo også vælge at forlænge leasing til en lavere pris ? Jeg har faktisk været i en bilsalgs-afdeling engang, en af de første ting jeg kan huske at jeg gjorde sammen med kunden, var at finde frem til hvilken bil der var snak om. Så det synes jeg også at du skal. Som udgangspunkt kan du vel kigge på prisen ifht. til at købe, og så holde den op mod leasing og passe til bagefter når du ved hvilken bil det skal være (det skal være mere konkret). Husk at de også skal prøves, en bil der er perfekt på papiret kan nogengange være en helt anden oplevelse når man prøver den.
--
#44
~DoN~
Maxi Supporter
06-03-2019 16:10

Rapporter til Admin
#41 Nu er Skoda Fabia Combi også for billig en bil til det kan betale sig at lease efter min mening. Går faktisk selv og venter på en hel ny Fabia Combi, men der kunne leasing ikke betale sig, men vi kommer nok også til at beholde den lidt længere end 3 år.
--
#45
Thomas
BOFH
06-03-2019 16:35

Rapporter til Admin
Jeg ved godt at det har været diskuteret rigtigt mange gange men om Leasing kan betale sig, afhænger helt af de behov du har. Leasing kan generelt betale sig hvis du opfylder følgende betingelser. • Du vil under alle omstændigheder skifte bil efter 2-3 år • Du kender dit kørsels behov i den kommende periode • Du kører relativt få km • Bilen er relativt dyr Hvis du kan sige ja til ovenstående så kan det sikkert bedst betale sig at lease. Jeg kiggede lige for sjovt på en Skoda Octavia 1,5 TSI style med 150 HK og DSG Gear sådan en vil Skoda Lease dig for 3790 kr om måneden i 36 måneder med 20.000 km og en startydelse på 9995 kr. hvilket koster dig 146.435 kr over de 3 år. Jeg kan naturligvis ikke sige hvad den bil vil tabe over de næste 3 år men en tilsvarende bil fra 2016 har tabt (1,4 tsi med 150 heste) har tabt 43,4% ifølge bilpriser.dk. Det betyder at den tilsvarende bil som koster 309.200 vil tabe omkring 134.000 kr hvis du køber den, dertil skal du lægge service omkostninger renter og gebyrer på lånet (incl oprettelses omkostninger som typisk er omkring 15.000). Så i dette eksempel vil et være en fordel at lease. Hvis du gør som mig, har svært ved at sige hvor meget jeg kører, så kan billedet være anderledes. Nogle år har jeg kørt under 20.000 og andre har jeg kørt over 45.000, det seneste år har jeg kørt ca 34.000 km. Det gør det svært for mig at planlægge min leasing ydelse. Jeg har beholdt min bil i 9 år og kørt små 250.000 km. Og da den nu er ca 35.000 kr værd ved salg til forhandler vil den have kostet mig 280.000 i afskrivninger eller 31.000 kr om året (Men de sidste par år har den været langt under halvdelen). Så er der service, som har kostet mig ca 7000 kr om året og så har reparationer kostet mig omkring 3000 yderligere om året. Så sagt med andre ord Skodaen ville koste mig omkring 49.000 kr om året + ekstra omk til overkærte km. mens min egen bil har kostet mig omkring 45.000 kr. om året alt incl. Derudover er alle fremtidige år jo MEGET billigere end de 45.000 da den stortset ikke kan tabe mere værdi.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#46
henrik12345
Juniorbruger
06-03-2019 16:44

Rapporter til Admin
#42 Vi har haft leaset en Renault Clio i 2 år med 15.000 km inkl. om året til 1500 kr om måneden. Udbetalingen var ca. 8000 kr. Det var i 2010 og med service,uden forsikring og grøn afgift. I 2016 leasede vi så en Mercedes C200 std. car i 7 måneder. Den gav vi så noget mere for, mener det var ca. 30.000 kr i udbetaling og 7000 kr om måneden. Det var med 12.000 km inkl. og inkl. service, forsikring og grøn afgift. Ved aflevering gav vi 0 kr... Det kommer da helt an på, hvordan bilen er behandlet og om, der er kørt km over det aftale.
--
#47
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 16:52

Rapporter til Admin
#46 Jeg har bare hørt mange der har fået en chok regning når de har afleveret deres leaset bil, uden de har fejlet noget specielt. Omvendt har jeg også hørt mange der ikke oplever dette. Men tanken er da lidt skræmmende.
--
#48
Tiny_Thim
Elite Nørd
06-03-2019 17:10

Rapporter til Admin
Jeg har ejet min egen bil siden jeg fik kørekort for en del år siden efterhånden. For nyligt stod jeg i samme dilemma, skal jeg købe en ny bil eller privatlease. Valget faldt på privatleasing, simpelthen fordi jeg betaler en fast pris hver måned uden at skulle bekymre mig om værditab og værkstedsregninger. Og som bonus får jeg ny bil hvert 3 år. Mht. til at tage bil i bytte, så tager Skoda min gamle Peugeot i bytte og giver nogle tusind kroner for den, så udbetalingen til leasingbilen er dækket : )
--
#49
SimonFRB
Superbruger
06-03-2019 20:24

Rapporter til Admin
#42 Min svigerfar har byttet sin Skoda Fabia Combi hvert 4. år 3 gange, hvor Skoda-forhandleren gav mellem 90-100.000 i bytte. Og han kører væsentlig mere end jeg gør.
--
#50
NAsMaR
Junior Supporter
06-03-2019 20:26

Rapporter til Admin
#45 Hvis det er de sidste 3 år med 3 afgiftnedsætninger, kan man jo ikke rigtig regne sådan. Den bil du ser på fra 2016 har netop været igennem 3 afgiftsnedsættelser, den du kigger på at lease i 2019 har været igennem dem og er netop det billigere allerede fra leasing start. Dvs. det er en billigere bil du regner ud fra, end det den kostede i 2016. Jeg havde ihvertfald ikke regnet med de 3 nedsættelser da jeg købte sidst i 2014, det har jo nok kostet 50.000 af nyprisen, og det passer stortset til den prisforskel der er på at lease en ny i dag og kigge på en 3 år gammel bils afskrivning. Jeg tvivler dog lidt på at det kommer til at ske de næste 3 år. Men der kommer dog nok til at ske noget mht. regeringens planer om at få folk over på hybrid/el, højere priser på benzin/diesel på den ene eller anden måde, og det kan man jo så undgå at bekymre sig om hvis man leaser.
--
Sidst redigeret 06-03-2019 20:27
#51
Thomas
BOFH
06-03-2019 22:14

Rapporter til Admin
#50>>Der har ikke været 3 afgift nedsættelser de sidste 3 år. Så vidt jeg kan se har den bil jeg sammenligner med været påvirket af en reduktion i 2017 og ikke andre. Man sænkede top afgiften fra 180% til 150% 20 november 2015 og min sammenligningsbil fra 2016 er altså med den afgift og altså kun påvirket af reduktionen i 2017. Derudover så er 40% værditab på 3 år på ingen måde unormalt. Så mener grundlæggende at konklusionen holder, selvom man måske kunne argumentere for om der skulle være 5-10.000 mindre prisfald i min beregning. Men hvis jeg skulle nævne en ting som ville gøre mig lidt bange for at købe i dag så er det hvad regeringer kan finde på. På samme niveau kan der blandt forbrugerne ske en bevægelse mod elbiler som kan gøre Benzin og Diesel biler får en forholdsvis stor afskrivning. Jeg er da personligt der hvor jeg nok seriøst ville overveje en elbil hvis jeg skulle skifte inden for de næste par år. De er måske nok lidt dyrere i anskaffelse men et billigere at køre mange km i. Så det jeg ville bruge ekstra på afdrag kan jeg spare på kørslen.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#52
Kanser
Supporter Aspirant
07-03-2019 10:54

Rapporter til Admin
#43 restværdi er kun relevant for flexleasing, som jeg som udgangspunkt synes man skal holde sig fra da det virker helt uigennemskueligt - man skal i hvert fald virkeligt være sikker! De mixer bl.a. priser med og uden moms, for at få det til at se så billigt ud som muligt, og restværdien hænger du på og den kan være skruet alt for højt op for at få en lavere leasingydelse. De der 20.000,- regninger ved aflevering hører vist gamle dage til. En helt almindelig lille ridse kunne koste kassen, men det bliver (af langt de fleste) set som almindeligt slid nu om dage. VW (Nordania) har aftale med FDM om aflevering hos dem. Jeg var med ved gennemgangen af bilen - de tjekker rimeligt meget, men der skal være alvorlige ting før det bliver noteret. Jeg havde lidt ridser rundt omkring på bilen, men det eneste der blev noteret var den ene fælg der havde været på en kantsten, det kostede 1250,- https://nordania.dk[...] ^^ Nederst kan du se hvordan de klassificeringen af fejl er. Alt op til K3 er gratis.
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#53
NAsMaR
Junior Supporter
07-03-2019 11:12

Rapporter til Admin
#51 Okay jeg troede faktisk den i 2015 var i 16, jeg kan så se den tredje jeg henviser til skete i 2016, hvor der også skete en lille nedsætning: https://fdm.dk[...] Men de 3 har ihvertfald været hårde for os der har købt i 2014, MEN det sagt så har jeg stadig kun et værditab på 27.000 pr. år, så en bil fra 2016 tænker jeg alt andet lige, vil have et mindre tab, så din regning er altså ikke helt korrekt sådan som jeg lige ser det. Mht. regeringens push mod elbiler/hybrider, som helt sikkert kommer til at ske, handler det nok igen om at beholde sin bil længere end de 3 år, hvis man køber nu. Men hvorfor skulle de sætte den ned af tre omgange, for at sætte det op igen? Bilproducenterne er faktisk meget glade for deres nye dieselmotorer, som de mener er med til at "redde" verden. Så det er igen spændende hvad der sker her og om regeringen / evt. ny regering, vil se anerledes på dette. Jeg har også overvejet elbil, som den næste. Men elbil som familiebil, hvor der skal være plads til barnevogn eller klapvogn, det bliver for dyrt pt., er spændt på hvad der kommer fra de tyske producenter frem til 2025 dog, så beholder nok min nuværende lidt endnu, eller måske noget leasing indtil den rigtige bil kommer.
--
Sidst redigeret 07-03-2019 11:15
#54
ketfri8002
Junior Supporter
07-03-2019 12:12

Rapporter til Admin
Hvis man vil undgå alt det med "værditab" så køb en fin lille veteranbil og brug som pendler spand... En leasing bil er et godt trinbræt til noget andet. Giver ikke meget mening økonomisk at køre leasing biler længre tid end 3år med mindre det er sekundær bil eller lille pendler potte for at spare bekymring og slitage. Det er meget godt for lille Brian som lige fra skolebænken vil blære sig med en fin ny Golf mens han stadig nasser på "Hotel de dumme færældre" med det selv opfyldende køleskab. Men hvis man er mere økonoimisk bevidst er det nok ikke smart at lease en ny fed bil, blot fordi den har mere ekstra udstyr end ens gamle Kia. Personligt ville jeg hellere spar sammen og køb en måske ældre model som er kendt for at være pålidelig og har god komfort. Så er man heller ikke er afhænig af at skulle til services 24/7.
--
"Why so serious!" - A unserious clown
#55
Kanser
Supporter Aspirant
07-03-2019 12:16

Rapporter til Admin
#53 Har du en kilde til det med at producenterne er meget glade for deres nye dieselmotorer? Det synes jeg da lyder interessant oven på dieselgate. Jeg har bare intet hørt om det. Og jeg giver i øvrigt heller ikke meget for producenternes egne udmeldinger om, hvor gode deres motorer er, så jeg er spændt på hvad det er de mener. :) Jeg tror ikke afgiften på benzin og dieselbiler vil stige igen, jeg tror elbiler bliver fritaget for afgift. Med tyskernes indtog på elbilmarkedet skal der nok ske spændende ting i de næste år. Audi e-tron ser super spændende ud, Jaguar I-Pace får rigtig gode anmeldelser - det er bare stadig kun ret dyre biler der sælges - jeg mangler lidt en VW e-Polo til f.eks. 180.000,- til den almindelige dansker. Tesla var jo også forbeholdt folk med mange penge, men de er efterhånden ved at lave biler der er til at betale. Jeg tror bare Tesla bliver overhalet af tyskerne snart. Her hjemme er vi totalt bagud med elbilerne. I Norge er der virkeligt mange elbiler, og ja, de har også billig strøm i Norge, men realiteten er at den norske regering har villet elbiler, modsat den danske som bare lader som om de vil. Som Jonathan Spang har sagt - elbil er nævnt 0 gange i finansloven, til gengæld er ordet vikingeskib nævnt 7 gange (eller sådan noget). Nå, det blev vist lidt off topic :D
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#56
Stoffer
Maxi Supporter
07-03-2019 12:39

Rapporter til Admin
#55 https://www.fleeteurope.com[...] https://www.adac.de[...] Så der er vist styr på diesel, for nu :)
--
Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP
--
Sidst redigeret 07-03-2019 12:40
#57
NAsMaR
Junior Supporter
07-03-2019 12:56

Rapporter til Admin
#55 Det står sjovt nok både på VW og Skodas hjemmesider. Ja og nu linkede #56 også til noget. Har du glemt at kigge på hyundai? Ioniq lyder som den bil du leder efter (Godt nok 275.000)? Kona ser også ud til at være en fornuftig elbil, top 3 i årets bil. I Norge køber de modsat danskere gerne en bil i.e. Ioniq til 100.000 mere end tilsvarende f.eks. Polo koster, som du selv er inde på. Men det er danskerne for nærrig/fattige til, det og så deres betalingsafgift på vejene gør at Elbiler har en meget bedre chance deroppe. Men det skal nok komme i Danmark. Der skal også være nogle flere biler, som der kommer.
--
#58
Stoffer
Maxi Supporter
07-03-2019 13:02

Rapporter til Admin
Hvis jeg skal lease en Skoda Octavia med 25.000 km koster over en periode på 3 år 129.875 kr. Efter 3 år udskiftes den til en magen, igen 129.875 kr. Dvs. efter en 6-årig periode har det i alt kostet mig 259.750 kr at lease. Ved køb koster den 250.000 inden rabatter. Service vil jeg sætte til 2500 om året, dvs. op til 265.000 kr. Altså ca. det samme som at lease 2x3 år. Jeg er klart til køb, billigere og efter 6 år kan man kører sin egen bil til skrot, hvis motoren brænder af og man har ikke brugt en krone mere end på leasing. Hvis man er nødt til at låne penge til en ny bil, kan det ændre regnestykket. Jeg har i dag en bil jeg købte fra ny i 2008, har ikke haft nogle uforventede reparationer på den. På job har vi haft leaset bil nogle gange, hent bil - betal i 3 år - aflever bil. Nemt og bekvemt, tror det har kostet 3-5k ved aflevering pga. forrude eller lignende.
--
Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP
#59
NAsMaR
Junior Supporter
07-03-2019 13:12

Rapporter til Admin
#58 FYI Så koster et service hos Skoda på en Skoda Octavia mellem 4.000 og 8.000 (Hvert andet år) uden at der bliver lavet noget (Altså et almindeligt service). Så bruger du ca. 36.000 på service og ikke 15.000, forudsat du bruger Skoda selv, men alligevel en væsentlig forskel :)
--
Sidst redigeret 07-03-2019 13:13
#60
Stoffer
Maxi Supporter
07-03-2019 13:23

Rapporter til Admin
#59 Føj, det er dyrt. Ved BMW som jeg kom ved 3 gange, mens der var garanti på min bil, kostede det 2400, 2700, 3500 (30k, 60k og 90k km service.)
--
Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP
#61
NAsMaR
Junior Supporter
07-03-2019 13:26

Rapporter til Admin
#60 Det er også kun på deres TSI modeller. Ved ikke om prisen er den samme på diesel, de nye turbo motorer kræver vist lidt mere vedligeholdelse, siger de? Synes ikke de skifter ret meget..
--
#62
Stoffer
Maxi Supporter
07-03-2019 13:29

Rapporter til Admin
#61 Kan måske skyldes olieskifte hver 60k km på DSG gearkasserne.
--
Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP
#63
NAsMaR
Junior Supporter
07-03-2019 13:35

Rapporter til Admin
#62 Niks, det er med manual gear. Har også kun kørt 65.000 på snart 5 år ^^
--
#64
Thomas
BOFH
07-03-2019 13:53

Rapporter til Admin
#53>>Jeg kan naturligvis ikke spå om fremtiden, men Jeg tror at mit tal er meget rimeligt. For 40% er en god tommelfinger regel om hvilket værditab man kan forvente. Jeg fandt lige denne udregning http://press.autorola.com[...] hvor en Octavia er beregnet til at have ca 41% værditab på 3 år. Jeg antager at de folk der beskæftiger sig med området er kloge nok til at ikke lave deres analyse på baggrund af afgift nedsættelser. Men nu kan jeg ikke se hvilken bil du har. Så kan ikke vurdere om dit værditab er rimeligt eller ej. Men kan dog sige at det lyder til at være i underkanten hvis det er en bil en den prisklasse jeg tager udgangspunkt i. Hvad angår Elbilerne, så er der faktisk ved at ske noget disse år. Der kommer nu biler som er nogle man reelt kan bruge feks Kia e-niro som er en bil i familie klassen til under 350.000 kr. Ja det er stadig ikke billige biler, men jeg tror at vi om 2-3 år har et rigtigt bredt udvalgt at vælge mellem. #54>>Problemet med at pendle i gamle biler er at man risikerer at betale den sparede afskrivning i reparationer og højt brændstof forbrug. #55>>Der er mange årsager til at man vælger elbiler i Norge. Det er rigtigt at de har billige og miljøvenlig strøm, men de har også mange tiltag der gør det fordelagtigt. Jeg ved fra tidligere (har ikke tjekket om der er ændret regler) var det sådan at Elbiler må køre i busbaner, Elbiler skal ikke betale afgift for at køre ind i Oslo, elbiler parkerer gratis og flere andre tiltag der gjorde at selvom elbilerne er dyrere i indkøb, så er total økonomien meget bedre. Her i Danmark kan man også få næsten gratis strøm til Elbiler. Med den kørsel jeg har lige for tiden ville jeg spare 1200-1500 kr om måneden på selv ”energi” posten ved at skifte til elbil. Jeg fylder Diesel for omkring 2000 på bilen hver måned mens jeg hos clever mv kunne få et abonnement til omkring 6-700 kr. med frit forbrug. De penge kunne jo så gå til at afbetale ekstra omkostningen på bilen. #57>>Ionic er ikke særligt interessant mere. Batteriet er for lille (28 kwh) til det giver mening.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#65
NAsMaR
Junior Supporter
07-03-2019 14:33

Rapporter til Admin
#64 Det er samme bil, bare med manuel gear. Derfor jeg undrer mig over din væsentlig højere pris på 45.000 kontra mine 27.000. Ioniq kører faktisk ret langt på dens lille batteri, det er en meget effektiv elbil, den kører meget tæt på de opgivet 280 km rækkevidde. Kona eller Niro som du nævner, giver rigtig nok lidt bedre mening, men de ~250-280 km rækkevidde giver faktisk mening for rigtig mange danskere.
--
#66
fishie
Giga Supporter
07-03-2019 14:33

Rapporter til Admin
#58 - Der er også det at du kører i en ny bil hver 3 år = mindre risiko for værkstedsbesøg som du selv skal betale for på din egen bil mens de fleste leasingaftaler dækker hvis skidtet brænder sammen. Der er ingen tvivl om at over fx 6-8 år så er det klogere og købe selv, men leasing i min optik har bare en charme i at du ved hvad du får og skal betale, leaser du til 2500 så koster det 2500 i måneden uanset om der går noget skævt, eller du pludselig skal have skiftet noget til service som koster dig flere penge. Som fx på vores sidste model hvor der gik en EGR ventil, det kostede 14.100 og var ikke indenfor normal producent garanti, men da der var serviceaftale på leasingen så kostedet det mig 0kr. Personligt giver jeg gerne en smule mere per måned for at have den ro at jeg ved hvad det skal koste mig og have bil hver måned.
--
CPU:i7-6700k GFX: GTX1060 HDD MAIN: 2xSamsung 950Pro 512GB (Raid0) Storage: 24x4TB + 24x3TB + 40x8TB JBOD
#67
anox
Gæst
07-03-2019 15:04

Rapporter til Admin
#66, hvis du køber ny bil har du også mulighed for at købe service og rep aftale. Så har du lån + aftale og dermed en fast pris. Prisen vil ligge over hvad det koster at lease, men det hentes hjem ved at have aktivet, fremfor leje. Har en mikrobil. Betaler for 5 år til 18k og er dækket ind, inkl. 5 service. Herefter kan bilen skydes af og bruges til udbetaling af ny bil :) Du skal i øvrigt se service og rep aftale som en forsikring, skulle du være uheldig at få en mandags model. Over den 5 årig periode har det været billigere end at lease. Tilmed tjent lidt, da mikrobilerne er steget lidt i værdi efter afgiftsændringerne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#68
ketfri8002
Junior Supporter
07-03-2019 18:11

Rapporter til Admin
#64 Nu varierer det jo meget fra bil til bil. Man skal selvføllig have en pendler venlig bil. Pendler selv 200km om dagen til/fra job i en gammel 2CV. Kan holde de 120kmt på motorvejen og køre mellem 18 til 22 på literen. Koster 340 kr i afgift om året og kan repareres med en medisterpølse. Men der er mange andre alternativer som også kan bruges,.
--
"Why so serious!" - A unserious clown
--
Sidst redigeret 07-03-2019 18:13
#69
Thomas
BOFH
07-03-2019 22:58

Rapporter til Admin
Jeg er som tidligere nævnt tvivlsom overfor dit tal. Det lyder utroligt at du kun skulle have mistet 135.000 kr på din bil på 5 år hvilket ville give den en rest værdi på omkring 150.000 kr. Det lyder lige i overkanten. Men nu har din bil også kørt ret få KM og Octavia er en bil der er ret populær så det kan da godt være. Mit bud er at du evt sammenliger med salgspriserne ikke hvad du selv kan få for den ved bilpriser.dk Jeg fandt lige et eksempel på en bil som din fra 2014 https://www.bilbasen.dk[...] den står til 180.000 kr Hvis jeg taster oplysningerne om den bil ind i bilpriser.dk så får jeg en salgspris på mellem 120.000 og 131.000 kr. Hvilket giver et værditab på 32-34.000 kr om året. Hvis den havde kørt de 20.000 man normalt regner med når man beregner afslag ville du kunne hæve tallet med 2000 om året. Det er stadig en afskrivning på 58,4-62,2% over 5 år ved 100.000 km i perioden som jeg regnede med. Så jeg mener altså ikke at mit tal er helt ved siden af husk at den bil jeg regnede ud fra er en der er dyrere end den jeg fandt i linket her, derfor vil tallet også være højere, selvom det måske er lidt i den høje ende, men jeg tror ikke jeg er mere end maks 5000 kr om året over på den bil jeg har regnet på med det antal km jeg har regnet med. #66>>Hvis man kender sit behov de næste 3 år og ikke kører alt for mange km så er jeg helt enig. Man kander nøjagtigt sine udgifter og det er da fedt at kunne skifte bil hver 3 år. Det er da også kun økonomien der gør at jeg ikke har skiftet min. Men man kan jo altid tegne serviceaftale på sin bil når man køber den. #68>>Wow 200 km om dagen i en 2cv det kræver godtnok en speciel karakter at kunne holde det ud. Jeg ville ikke engang gide at gøre det i en moderne mikrobil. For ikke at nævne den total sikkerhed for at dø i en ulykke med over 60 km/t.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#70
NAsMaR
Junior Supporter
08-03-2019 08:45

Rapporter til Admin
#69 Ja altså jeg har lige blevet tilbudt 140 for den ved VW nypris var 275 / måske 280 med lev. omk. (Mere hvis jeg samtidig køber en ny, har haft kigget på en passat eller touran nemlig) 275 - 140 = 135, 135 / 5 = 27 pr. år? Er det mig der regner forkert da? Den du linker 291 / 180 = 111 / 5 = 22,2 pr år? (Meget lavt tab?) Nu er min kun en ambition, men de går raskvæk for en god pris, de fleste har kørt mere end dobbelt så meget i prisen mellem 130-160. Den du linker kostede ca. 15.000 mere i nypris end min. Hvis du så siger 40.000 tab på 3 år, det er altså for meget, har en arbejdskollega der havde en Octavia, som den du startede med at linke, han gik op i en Ford S-Max pga. familieforøgelse, men han tabte 100.000 på den, på lige under 3 år. Det giver et sted mellem 33 og 36.000 i tab over 3 år cirka, dvs. stadig et godt stykke fra de 40.000. Men altså Skoda og Octavia er bare en af de biler der holder prisen bedst. Tror også der var et link længere oppe der viste at den har et af de laveste værditab. Men altså køb en 2-3 år gammel bil, så har den tabt de første +100.000 kr, og du undgår det største værditab. Det kan pludselig meget bedre betale sig end leasing, hvis køb er lig med leasing på nykøb under +3 år.
--
#71
Thomas
BOFH
08-03-2019 10:10

Rapporter til Admin
#70>>Det er et seriøst godt bud du har fået der. Bilpriser.dk siger ca 17.000 kr mindre for en 5 år gammel Ambition med 65.000 kørte km. Det er min erfaring at bilpriser rammer spont on. Jeg fik feks et bud på 35.000 på min bil og bilpriser siger 34800 kr. Men når du har et bud, så har du naturligvis ret i hvilket tab du har på den. Men det kan skyldes at din bil har kørt usædvanligt få km og de er jo eftertragtet af os som kører mange km. Men mit regnestykke er stadig rigtigt, den bil jeg linker til har rigtigt nok en salgspris på 180.000 kr men det er jo ikke det 1. ejer har fået for bilen. Han har typisk fået 50-60.000 kr mindre for den end forhandlere sælger den for.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#72
NAsMaR
Junior Supporter
08-03-2019 10:48

Rapporter til Admin
#71 Men får jeg ~123 for min, så er det stadig kun 30.500 om året. Skulle jeg have solgt den, hmm ;) Går lidt og afventer elbil markedet, tror jeg er fint kørende de næste par år, alternativt bliver det en brugt Touran/Passat. Vil ikke tro de skal tjene så meget på den? Men den går nok heller ikke for 180, så har forhandler noget at forhandle med. Synes nu også den lyder dyr! Nå men nok om det, min vurdering er ihvertfald at der ikke er meget forskel på lease og køb over 3 år, er man over de 3 år så vinder køb hver gang mht. økonomien.
--

Opret svar til indlægget: Privatlease bil.

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning