Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Cykel med kardan?

Af Mega Supporter Dirty Poul | 12-07-2018 16:34 | 6286 visninger | 16 svar, hop til seneste
Jeg er ved at finde mig en ny cykel og jeg ser så en med kardan. Det har jeg aldrig hørt om til cykler. Er der en herinde som har haft sådan en klæppert? Fordele, ulemper? Kan læse mig frem til, at det er dyrere at fremstille, men man slipper for problemer med kæden og der er mindre vedligeholdelse mht. at smøre kæde og tandhjul. Men hvad ellers? Er det tungt at køre med? Mister man effekt ift. kæde og tandhjul? Er disse ulemper overhovedet mærkbare, eller blot mere teori end praksis?
--
Se setup i profil

--
Sidst redigeret 12-07-2018 16:35
#1
Lexio
Maxi Supporter
12-07-2018 16:46

Rapporter til Admin
Har heller ikke hørt om det på cykler. Men ved at på motorcykler er der noget mere mistet kraftoverførelse, end ved kædetræk. Mon ikke det er det samme for cykler så. Men der er i hvert fald meget mindre vedligehold i forbindelse med kæde/gear.
--
We know the speed of light, but whats the speed of dark? i7-5930K @ 4,7 Ghz - EVGA GTX 1080Ti Hybrid - MSI X99A - 32GB Corsair 2666MHz
#2
Eldrup
Monster Supporter
12-07-2018 16:51

Rapporter til Admin
Jeg har meget svært ved at se hvordan noget som helst kan være nemmere end kæde. Jo måske en snor.... Og de findes faktisk! www.stringbike.com[...] Cykler med kardan må være i samme kategori. En spøjs idé, og ikke meget andet.
--
Mvh
#3
Ð Xargo
Mega Supporter
12-07-2018 17:25

Rapporter til Admin
Kardan er mere effektivt, og mindsker risikoen for at noget går i stykker. Med Kardan får man op til 50% mindre friktion, og op til 99% kraftoverførsel fra pedal til asfalt. Læs mere her: https://mandesager.dk[...] Og så er prisen faktisk ikke så slem igen, taget i betragtning.
--
I7-7700k @ 4,7 GHz // 16gb DDR4 // 256Gb SSD 980ti // 144hz xl2411t // Blue yeti black edition // Blue MoFi
#4
Eldrup
Monster Supporter
12-07-2018 17:30

Rapporter til Admin
#3, Så det du siger er, at en af verden største sportsgrene, fyldt med udøvere der gør de mest vanvittige ting for at spare (bogstavelig talt) GRAM, vælger at gå glip af de sensationelle tal du fremfører? Det lyder for godt til at være sandt ;-) Edit: Jeg kiggede lige på linket, og det var en del anderledes end de traditionelle kardan-cykler man har set i mange år. Det kan sgu godt være at det rent faktisk ikke var for godt til at være sandt.
--
Mvh
--
Sidst redigeret 12-07-2018 17:35
#5
Ð Xargo
Mega Supporter
12-07-2018 17:35

Rapporter til Admin
#4 Du ved godt de cykelryttere sagtens kan være hurtigere?? Der er regler indenfor cykling der gør det svært for dem at forbedre cyklerne, det betyder ikke de kører på det bedste grej i verden. I motorsport er der underligt nok også regler for hvor gode bilerne må være osv osv, så de kan kun forbedre dem indenfor det reglement der nu engang er lavet. Ydermere, jeg genfortalte bare hvad opfinderen har skrevet, jeg opfandt ikke tallene, men de giver umiddelbart god mening, da en kulfiberstang ikke giver sig lige så meget som en kæde med 88 led.
--
I7-7700k @ 4,7 GHz // 16gb DDR4 // 256Gb SSD 980ti // 144hz xl2411t // Blue yeti black edition // Blue MoFi
#6
Jacob [5260 Od.S]
Nørd Aspirant
12-07-2018 17:54

Rapporter til Admin
Jeg har ikke haft en, men jeg har kørt på udlejningscykler i Milano, som havde kardantræk. De havde 3 gear og kørte uden problemer. Umiddelbart virker det tiltalende, men cykler med kardantræk hænger ikke på træerne i DK. Personligt kan jeg sagtens se fordelen, men du limiterer dig selv i valg af cykel meget kraftigt ved at gå efter kardan. Jeg er umiddelbart også med #2, så besværligt er kæde heller ikke. Jeg skifter kæden en gang om året og jeg smører med 10/30W motorolie - det fungerer bedre end alle de kædesmøreprodukter jeg har prøvet.
--
Google først, spørg bagefter. Man skal ikke græde over spist bacon.
#7
Dirty Poul
Mega Supporter
12-07-2018 18:38

Rapporter til Admin
#2 "Cykler med kardan må være i samme kategori. En spøjs idé, og ikke meget andet." Det var også min umiddelbare tanke og grunden til jeg spørger :/ #3 Spændende. Troede kæde var mere effektivt, men kardan kan åbenbart være ligeså godt. Den specielle cykel der er nok ikke lige over budget, men fedt med noget proof of concept. #6 Det var nu mere fordi jeg fandt en brugt med kardantræk. Det er ikke noget specifikt, jeg går efter. Tror jeg tager ud og prøvekører cyklen med kardan her i weekenden.
--
Se setup i profil
#8
Fc Junkies
Nørd
12-07-2018 19:07

Rapporter til Admin
Danske Biomega har lavet dem i flere år, men lige nu har de kun cykler med rem. Den kræver ikke vedligehold. https://biomega.com[...] Du kan se en med kardan her: https://www.dba.dk[...]
--
Mvh Fc Junkies
#9
nuxx
Guru
12-07-2018 19:08

Rapporter til Admin
#3 / #4 Det der er en prototype uden en løsning på gearskifte... 99% effektivitet er bare marketing, kraften overføres i 90 grader vinkler flere gange... det lugter lidt... hele belastningen skal desuden bæres af ca. 1-2 tænder mod 6-14 // 16-26 front/bag... not buying it :P
--
Play: i7-6700, Z270i, GTX1070 X, 16GB@2666, DanCase A4, 500GB SSD, SF600, 34" U3415W Work: 15.4" MacBook Pro Retina 2017
#10
mentjali
Monsterbruger
12-07-2018 19:17

Rapporter til Admin
Ingen indtil nu har rigtigt knækket nødden endnu med ordenlig kardan til cykler. Et dansk firma som er specialister i kuglelejer til cykelsporten har dog lige udviklet en, sammen med University of Colorado, hvor de har vundet en pris for det banebrydende koncept. Meget interessant læsning og kan helt sikkert se muligheder i det. Man kan læse lidt om det i holstebro dagblad https://dagbladet-holstebro-struer.dk[...] edit så lige den allerede var nævnt i et andet link.
--
Sidst redigeret 12-07-2018 19:18
#11
Kaasje
Guru
12-07-2018 19:44

Rapporter til Admin
Jeg har cyklet et godt stykke på sådan en kardan cykel. Utrolig sjov fornemmelse til start, når man er vant til kædetrækkens "clunky" fornemmelse. Jeg er dog ikke så meget inde i cykler at jeg kan fortælle om det er bedre, men jeg kan nemt sige at jeg foretrækker det. Det er en fed følelse, alting er så smooth, og bedst af alt. Ingen kæde at tænke på.
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
#12
Eldrup
Monster Supporter
12-07-2018 21:47

Rapporter til Admin
Var oprigtigt interesseret i det CeramicSpeed har vist frem, men efter at have set et par videoer og læst artikler især fra skeptiske "eksperter", må jeg sige at jeg også er en anelse skeptisk. Der er flere forskellige tal ude. Nogle siger 25% mindre friktion, andre et helt andet tal. Men uanset hvad, så er det et proof-of-concept, og laaaaangt fra et almindeligt produkt. Jeg er tilbage til at det er for godt til at være sandt ;-)
--
Mvh
#13
Lygtemanden
Nørd Aspirant
13-07-2018 07:08

Rapporter til Admin
Ja det findes da, men den #3 linker til er vidst ikke lavet til almindelige mennesker. Den har åbne kuglelejre i begge ender til at overføre kraften med, de holder ikke længe på en vej med lidt sand og jord.
--
#14
lhi1964
Bruger Aspirant
18-10-2018 21:55

Rapporter til Admin
Jeg har en biomega citybike med kardan og 7 gear. Brugt den i mange år til arbejde, dagligt 2x 11 km.. Kræver lidt fedt på tandhjulene bagtil af og til. Cyklen ertung, men da det er en brugscykel gør det ikke noget. Har ikke kunnet mærke forskel på kardan eller kæde, andet end manglende vedligeholelse. Da man mig bekendt kun kan få den med indvendige gear, er den nok ikke egnet til konkurrence, men til hverdagsbrug Erdem uovertruffen
--
#15
Holger Jørgensen
Gæst
27-05-2020 18:51

Rapporter til Admin
En super trimmet kæde kommer i nærheden af 98 % overførsel, professionelle. En super mekaniker der har hjulpet Biomega med de mange gear, samt tour France ryttere. sagde at min var den bedste han havde prøvet, men der er 'corn flakes' tilføjede han, friktion. (Tour de France udstillingen 100 år, - Øksnehallen) Jeg tænker at min er 93-94 % overførsel, mindst ligeså god de mange kædecykler Jeg har haft gennem et langt liv. Mange af de cykler i cykelstativerne, overalt har måske 60-70-80 % overførsel. Min er en 3-gear, fra 92, skal til cykelsmeden imorgen, indstilling af gear samt frisk fedt. Også kardan cykel gear fryser fast i hård frost, men så kan man lade den stå i 2'en. Aha, så biomega er gået fra kardan til rem. Så en video med en hollænder på en længere tur i bl.a Indien, for at netop teste remtræk, det var absolut overbevisende. Det er Taiwan der producerer forskellige udgaver af kardan, også med knæk, de fortæller at den er et kilo tungere end alm. cykel. særligt trikes og velomobiler vil være enkle, ukomplicerede og vedligeholdelsesfri, og med kardan falder kæden aldrig af. Al den ekstra, med dobbelt-kæde, midter-tandhjul, styre-anordning m.m. gør ikke en kardan-trike tungere, det er enkelt og rent, ikke noget der hopper og danser.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Apexx512
Guru
27-05-2020 21:26

Rapporter til Admin
#15 Men traditionelle kæde mekanik har også hoppet og danset i lang tid nu, og de er billigere og bedre end nogensinde
--
|vision midi, sf450 gold, I5-4590, shadow rock lp, 2x4 gb 1600 mhz hyperx, rtx 2070 super, 512 gb plextor ssd, x34, razer chroma/sphex|
--
Sidst redigeret 27-05-2020 21:27

Opret svar til indlægget: Cykel med kardan?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning