Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Købe vs lease bilAf Ultra Nørd Benjiii | 30-04-2018 13:24 | 2770 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hejsa hol.
Jeg står og skal anskaffe mig en bil når jeg engang får kørekort.
Jeg skal køre 70km ca 20 dage pr mdr. (tur/retur arbejde)
Jeg ved bare ikke om jeg skal lease eller købe!
Jeg har kigget på flere forskellige muligheder med både lease og købe og har regnet lidt på det.
Pr mdr i alt er der regnet vægtafgift/grøn ejerafgift, Forsikring, brændsel. (Vedligeholdes med købe biler)
Køb:
Peugeot 107 2006.
Købspris: 22.000 kr
Pr mdr 2450 kr
"billig lig"
Honda Civic 2001 1.6
Købspris: 10.000 kr ca.
Pr mdr 3739 kr
VW Lupo (diesel)
Købspris: 25.000 kr
Pr mdr 1885 kr
Lease:
Peugeot 208 HDI Diesel.
Første gangsgebyr 6999 kr
Pris pr mdr 3843 (med leasing oven i)
Fordele/ulemper: Køb
Fordele:
Du ejer den.
Du får penge igen når du sælger
Du kan lave ting om du vil
Billigere pr mdr og år
Ulemper:
Skal betale reparationer
Service
Fordele/ulemper: Lease
Fordele:
Reparationer og service skal ikke betales.
Nyere "bedre" bil
Kan skifte biler hvis behovet er der (koster også lidt)
Ulemper:
Du ejer ikke bilen.
En god slat dyrer
Hvad ville i vælge?
Tænker selv at købe men er bare bange for at den går i stykker og det koster sygt meget.
Og så ville det jo lækkert med en ny bil.
Er der noget i kan se jeg mangler ? evt råd?
--
+31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#1 https://www.bmcleasing.dk[...]
Det er den jeg har regnet udfra i mit leasing valg :D -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Personligt ville jeg købe en bil med mindre du er i en markant dyrere prisklasse og det er vigtigt for dig med en ny bil hvert 2. - 3. år.
Det er sindsygt hvor meget bil man kan få for pengene lige pt. efter de sidste 2 afgiftsnedsættelser. -- #3 Det er ret begrænset hvad man sparer af penge ved de nye afgiftsnedsættelser, når vi snakker mini-biler. F. eks er en bil til ca. 150.000 kr. kun nedsat ca. 5000 kr.
- Kigger vi på mikro-biler, så er de faktisk steget. Det er især dyre biler hvor der er store penge at spare. -- #3 har ca 25000 at gøre godt med så igen så meget bil kan jeg vel ikke få :/ -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #0, kommer helt an på behov. Forventer du at beholde bilen og kørselsbehov i mere end 3 år? I så fald er køb billigere. Er der risiko for at du står uden arbejde, kan Leasing være løsningen. Typisk ved Leasing af de små klasser, er for de der gerne vil betale mere for sikkerhed mod værditab og at kunne komme ud af aftalen uden risiko for større tab.
70km * 210 dage = 14700km årligt. Hvor meget forventer du at køre udover?
En Peugout 108 koster ikke alverden og kan gøres for under 2000 + benzin (arbejdet dækker en del) med rep og service aftale, forsikring, grøn afgift. Men skal du på motorvej, kan den ikke anbefales og giver ikke den større køreglæde. Det er fra A til B billigt :) Ellers kig på 208 til 130k, hvis du har til udbetaling 20%.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #6 Det ved jeg ikke helt for det kommer meget an på fremtiden. så det er lidt uklart om jeg vil beholde i længere tid.
Det er også mere det med sikkerheden at jeg tænker på med at jeg ikke står og lige pludselig ikke kan bruge min bil fordi der er for 10.000 der skal laves og jeg ikke har det lige der.
Har regnet udfra at jeg kører 25.000 om året og det er både i leasing aftalen og ved forsikringen.
Skal køre motorvej 60 ud af de 70 km :) -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #7 Du skal være OBS på at du tidligst kan komme ud af en 3 årig leasing kontrakt efter 11 måned + løbende måned. Det er også værd at have med i overvejelserne. -- Læste for nyligt i FDM at man ligeså godt kunne købe ny bil, i stedet for at købe brugt.
Pointen var noget med at nye biler kører længere på literen og koster mindre i vedligeholdelse.
Nu ved jeg ikke lige hvad du har af budget og krav.
Da jeg fik kørekort startede jeg selv ud med at købe en billig Nissan Micra til omkring 10.000 kroner, efter 2 år kunne den så ikke gå igennem syn igen. Fik omkring 1700 kroner for den i skrotpræmie.
Med 1.0 motor og 55hk så kørte den alligevel omkring 16-17 km/l på længere ture.
Efter det, lavede samme "trick" igen, og købe en Micra mere til omkring 10.000 som også var kørende i 2 år.
Så det var omkring 350 kroner/md for selve bilen og så vægtafgift/forsikring/brændstof ved siden af, det syntes jeg nu ikke var så galt. Men det er så heller ikke nogen fantastisk bil at køre i :D -- i7-8700k @ 5Ghz, H115i | ASUS 1080ti Strix | Corsair 32GB 3200MHz | Samsung 960 Pro + 2 x 850 Pro | Asus 27" G-Sync PG278Q #8 Det har jeg også tænkt over :) -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #9 har ikke lige penge til at købe en ny lige pt :) -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) De 25000 i udbetaling på en Hyundai i10, i laveste udstyrsvariant og så afdrager du fx 1800kr pr måned, så ejer du bilen inden garantien er udløbet. -- Jeg er fortaler for privatleasing.
Det der argument for at købe med "at man ejer bilen" er dårligt hvis man ikke er typen der ejer sin bil til den skal skrottes (overdrivelse fremmer forståelse).
Man sparer nemlig ikke penge op i noget. Med de 7-8 årige billån der tilbydes idag falder bilen hurtigere i værdi end der afdrages. Dvs. istedet for at have sparet penge op i bilen hvis man vil sælge efter 3-4 år, så står den typiske bilejer idag med en restgæld der skal indfries, og en ny udbetaling der skal ligges.
I det scenarie står de faktisk i samme situation som en der skal udskifte sin leasingbil - der skal ligges en udbetaling og man skal ligge x kr/mdr - der skal også bare samtidig indfries en restgæld. Og i begge situationer forsvinder der x kr/mdr som det koster at have bil - kald det leasing eller finansiering - potato potato. Vælger man leasing har man bare meget bedre vilkår.
Leasing risikerer man heller ikke værditab ved afgiftsændringer (som er sket 3 gange de sidste 10 år, og kommer til at ske snart igen), og hvis man bliver afbejdsløs/syg og ikke kan betale sin bil kan man opsige den istedet for at skulle sælge på et dumt tidspunkt (f.eks. efter 1,5 år) hvor man vil have en stor restgæld efter salg.
PS. Lade være med at forveksle flex-leasing med privatleasing - det er der mange selskaber derude som gerne vil skabe forviring om for at skjule risikoen ved flex-leasing.
Privatleasing = fungerer som et bilabonnement på samme måde som man lejer en lejlighed af en boligforening.
Flexleasing = man køber en bil uden afgift og betaler et flexleasing selskab for at have bilen på dansk afgift "som abonnement". Man hæfter selv for reperation og vedligeholdese som hvis man købte en bil. Efter endt leasingperiode har man x tid (under 1 måned) til at sælge bilen for "skrapværdien", og kan man ikke det SKAL man købe bilen af flexleasing selskabet for den aftalte skrapværdi. Man kan blive sendt i RKI hvis man ikke betaler.
Problemet er skrapværdien oftest er sat urealistisk højt for at få en lav mdr ydelse så folk tror de kan køre Audi/BMW/Mercedes billigt. Regningen kommer efter endt leasing når leasingselskabet har krav på 200.000kr i skrapværdi og bilen reelt kun kan sælges for 150.000kr (hvis man overhovedet kan sælge den) - det er penge mange folk ikke kan finde i kontanter på under 1 måned. Så man kan kun håbe bilen kan sælges til den aftalte skrapværdi.
Mange bliver tvunget til at forny flex-leasing aftalen, og bliver fanget på den måde i en ond cirkel. -- Sidst redigeret 30-04-2018 14:18 #12 Hvor meget dækker garantien? ville det noget af det samme som lease så? -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #14 Du skal selv betale for bremser og dæk osv, dvs sliddele er ikke dækket af garantien.
Og hvis du lægger de 25000 i udbetaling på førnævnte bil, og afdrager med 1800, så er den altså ret hurtigt betalt ud.
Jeg afdrager selv min Hyundai i10 på 5 år. Bilen har nu kørt 105.000km og er 3 år gammel.
Tag ud og prøv en :-) -- Sidst redigeret 30-04-2018 14:21 #13, ved køb og du tager lån ved forhandler, flyttes risikoen for restgæld overpå forhandleren i tilfælde af sygdom/arbejdsløshed. Du skal her kunne fremvise et budget der ikke kan dække afbetaling af lånet og herved skal forhandler tage den tilbage og slette restgæld.
Alt efter hvilken bil der købes, er differencen mellem salg og restgæld ikke særlig stor når vi snakker det lille segment. Ligeledes kan bilen blive mere vær, set i forhold til den sidste registreringsafgift ændring, hvor særligt mikrobiler blev dyre. Dermed også et højere gensalgsværdi.
Du betaler typisk en højere pris ved Leasing, fremfor købe. Har regnet en del på det og hver gang kommet frem til Leasing er dyre. Fordelen er dog at du for den merpris får en ny bil hvert 3 år, sikret en fast pris månedligt samt god service. Dog usikkert hvis du eks. for nyt arbejde og kørselsmønster forøges. KM er ofte dyre når der skal ekstra på. -- Sidst redigeret 30-04-2018 14:31 #16 Det er helt korrekt at det er en reel mulighed. Dog skal det lige siges at finansieringsselskabet som står bag forhandleren har mulighed for at registrere dig i RKI i 1 år såfremt de tager bilen retur og taber penge.
Registreringen laves for at sikre at man ikke laver samme nummer med en anden forhandler inden for perioden (1 år).
Jeg har set et konkret eksempel på dette, men om det er gældende i alle tilfælde kan jeg ikke sige noget om. Kun at det er en mulighed.
#0 Du skriver hvor meget du har at købe for lige nu (udbetaling), men kan du sige lidt om hvor meget du vil kunne afdrage/betale med efter købet? Det kan eventuelt belyse hvorvidt leasing eller køb er at foretrække.
Jeg holder på mit oprindelige indlæg om at et køb er at foretrække. Brugt bill eller ny bil det er op til dig og dit økonomiske råderum. -- Sidst redigeret 30-04-2018 14:45 Jeg har privatleaset siden 2007, og kører i dag i en Peugeot 308 (den var billig, lige inden den blev faceliftet! :P). Konen kører i en Skoda Rapid, som vi ejer. Efter de seneste afgiftsnedsættelser, og regelændringerne på leasingområdet kan jeg ikke længere se, at privatleasing er en god forretning på biler til under 400.000kr.
Forudsætningen for regnestykket er dog under alle omstændigheder, at du har 100% styr på dit kørselsbehov de næste 5-6 år. Som andre siger, hvis dit behov pludselig ændrer sig markant, så kan det være en dårlig forretning f.eks. at skulle sælge en ny-indkøbt bil efter 1½ år, eller at træde ud af en privatleasing-kontrakt, hvor der har været en høj 1. gangs ydelse. Dette er der dog kun typisk på de dyrere biler.
Hvis du har råd til at lease en Peugeot 208 HDI til 2300kr/md, så vil jeg våge og påstå, at du også har råd til at købe den ;) De bedste billån fåes dog hos Toyota, men her er bilerne jo også typisk en smule dyrere. I peugeot 208 får du rigtig meget bil for pengene, og til 60km motorvej om dagen, vil jeg ikke anbefale noget mindre. Personligt ville jeg foretrække noget større, ganske enkelt fordi, de større biler er bedre støj-dæmpede.
Vi købte en Renault Clio 1,5dci som tabte ca. 100.000kr i værdi på 3 år. Det vil nok ikke være helt så grelt for en Peugeot 208, men det er korrekt, at hvis du finansierer købet af en sådan bil, vil du typisk først efter 4-5 år kunne sælge den igen, uden at ende med en restgæld i den.
Hvis du er i tvivl, og mener at du kan sidde for det det koster at privatlease (brugt eller ej), så ville jeg ikke tøve med at vælge privatleasing ;) Hvis du tænker lidt længere (5-6 år), så ville jeg købe (finansieret naturligvis. Du har jo de 25.000kr til udbetaling...). Dit kørselsbehov gør dog, at det vil være svært at finde nogle RIGTIG gode leasing deals. Du har selv fundet et OK tilbud, i Peugeot'en. Husk at de også har dokument gebyr ved oprettelse hos BMCleasing (det sparer du dog, ved 2. leasing), så din førstegangsydelse er faktisk 10.000kr på en brugt peugeot 208. De ligger MEGET tæt op af priserne på en helt ny. Det er kun 1-200kr/måned der er forskellen - du får til gengæld typisk mere udstyr, i de nye biler. Har du evt. overvejet dribe.dk eller bilabonnement.dk? Her er ALT (undtagen brændstof) inkluderet i prisen... -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 30-04-2018 14:47 Tænker at købe en Hyundai eller kia med lang garenti kunne være godt! :D
Det virker jo næsten som en blanding af de 2 muligheder bare hvor man ejer :D! -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Kia har noget de kalder "360" eller "Komplet", som er med afdrag (8 års lån), forsikring, vejhjælp og 3 års service (inkl sliddele som pærer, viskerblade, bremser). For en Rio koster det under 2000 kr/måned afhængig af din alder.
Udbetaling er 26000 kr, men de giver minimum 15.000 for din gamle bil, så køb et vrag til 5000 kr inden du kører ud til dem ;)
Ved ikke lige om det gælder alle forhandlere, men det kunne måske være en god pris hvis man ikke gider bøvle med andre udgifter end brændstof. Ville dog aldrig selv binde mig i 8 år til så billig en bil, men ved ikke hvad der er af muligheder der.
Har haft en Rio og kører i dag Ceed jeg tør godt anbefale Kia. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Kunne aldrig finde på at lease, men det har muligvis noget med mine ønsker, samt behov at gøre.
Havde i længere tid kigget på en nyere Skoda Superb og tænkte så på leasing.
Det billigste jeg kan finde den til (den nye model, dvs 2016+) er 14.995- i førstegangsydelse og 4099-, i månedlig ydelse.
Dvs. over 3 år bliver det 162.559,-. Det er kun hvis afgiften bliver fjernet eller beskåret drastisk, f.eks. halveret eller mere at jeg er i nærheden af at have tabt så meget på at ej min over 3 år. Brugtpriser ligger så jeg MAKS mister halvdelen ved at eje i samme periode.
Hvis jeg så kigger på den jeg nu har endt med at købe, så ville den også koste 14.995,- i førstegangsydelse men 4.999,- i månedlig ydelse, dvs. 194.959,- over 3 år. Hvilket bare gør regnestykket endnu bedre for mig.
Og selv hvis afgiften bliver sat kraftigt ned/fjernet (og det håber jeg nu sker, på trods af at jeg lige har købt en bil til knap en halv mil) så mister jeg ikke noget, da min næste bil jeg skal ud og købe blot vil være det billigere. Det er KUN hvis jeg havde tænkt mig at sælge bilen indenfor relativt kort tid at jeg ville miste noget.
Så igen med MIT behov og ønsker er leasing til grin.
Men udover det med tiden er det meget noget med temperament. Og der kan jeg godt forstå nogle vælger leasing, også selvom det måske er status quo, eller endda dyrere per måned. Min svoger kan f.eks. ikke finde ud af at eje bil... Går aldrig til mekanikeren så den kører nærmest helt død også skal han bruge boksen på at redde den, hvilket så sker lige inden han vælger at købe ny så pengene er spildt.
Mit umiddelbare input er derfor at leasing er til kortere perioder på biler hvor der kan være et reelt tab. Og hvis økonomien er lidt hip som hap, altså hvis det i kroner og ører ligner det samme hver måned for de muligheder du nu kigger på, så er det hvad du har det bedst med. Vil du have nogen der kan "tørre dig i måsen" eller vil du selv "stå med røven i vandskorpen" hvis der sker noget :P
-- Giv mig dit hardware, og jeg løber med det! #21 - Jeg er helt enig i dine betragtninger.
Og superb er en sindsyg dejlig bil :) -- #21 Husker du at tage evt. finansieringsomkostninger med i dit regnestykke? - Det er ikke alle, der lige har ½ mil stående i kontanter, til at købe en ny bil ;)
At en SuperB skulle tabe 150K på 3 år synes jeg egentlig lyder som meget sandsynligt. Du skal lige huske på, at de brugtpriser du ser på bilbasen jo ikke er din salgspris. Den vil ligge 30-40.000kr under, minimum...Og så skal du også huske at lægge dine service-omkostninger du har haft i den 3-årige periode oveni. FDM har regnet på det igen og igen, og OP til den sidste afgiftsnedsættelse og ændringen af den forholdsmæssige betaling af registrerings-afgift for leasing-biler, der var leasing altså billigere end køb, på de gængse flådebiler. - Men som du selv noterer dig nu, så har fordelen tippet over mod køb nu. De fleste der køber en bil til 4-500.000kr påtænker nok også typisk, at beholde den i mere end 3 år ;)
Så jeg siger som regel til folk: Vil du have ny bil hver 3. år - så kig på leasing - hvis ikke, så køb den! -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 30-04-2018 15:44 Jeg er studerende og regnede mig frem til at det er billigere at have en bil når familien skulle besøges end at tage offentligt transport. Købte mig en Ford Ka fra 2007 til 15.000kr,- som havde kørt 62.000km. Der skulle gerne være 4 år i sådan en, med reservedele der er meget billige, såfremt noget skulle kræve vedligeholdelse. Dertil så koster bilen mig 300kr,- om måneden i forsikring og vægtafgift (Jeg er 23).
Hvordan kan din "billige bil" løbe op i 3800kr.- om måneden? Det lyder helt absurd. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #24 med vægtafgift og forsikringen som var lidt dyrere så og kun 14 km pr liter så :D -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #25
Er det så ikke bare at finde en billigere bil ? Alto, Getz eller Ka som har en vægtafgift på 880.- halvårligt og koster mellem 12-25.000 for en fint nok transportmiddel? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Har ca 6000 lige pt med lidt dyrere husleje end om 6 mdr hvor jeg så til have ca 7200 efter alt :)
Tror i det er nok til at have et lån på bil? -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Det vil muligvis ligge lige på grænsen og der er flere faktorer som spiller ind.
Mange banker opererer med et rådighedsbeløb som altid skal være over 5.000 kr. for enlige, men samtidig spiller formueforhold og samlet gæld en rolle i deres kreditvurdering.
Jeg har en teori om at det godt kan være lettere at optage lån gennem forhandleres finansieringsselskab. Jeg tror ikke at de er helt så "hårde" i deres kreditvurdering da de i modsætning af bankerne ikke skal se på andet end salg af bilen. -- #28 skylder ikke noget andet :)
bor sammen med min kæreste der studere lige pt -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Vi købte en ny peugeot 208 hdi i starten af året. Smed omkring 25000kr i udbetaling og sidder for 1700kr om måneden. Det er lånt igennem Peugeot til 1.99% eller noget i den stil. -- Sidst redigeret 30-04-2018 17:37 #28 jeg synes det er svært at vurdere uden at kende jeres personlige økonomi noget mere og det skal du ikke sidde og udbasunere her på HOL :-)
Det taler kraftigt til jeres fordel at I har udbetalingen på op til 20% såfremt vi sammenligner med køb af bil op til 135.000 kr.
Held og lykke med jeres bilkøb/leje -- #30 hvordan er de med garenti? - min far købte en hel ny 207sw i 07 og den har fandme fået lavet mange ting også da vi lige havde købt den -- +31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) #22 Enig, den er dejlig. Meget bil for pengene og plads til familien. Også selvom man har handlet lidt :P
#23 Jep. Meget forsimplet med udgangspunkt i mit eget køb:
Lease
Udbetaling 14.995,-
Månedlig pris 4.999,-
Køb
Udbetaling 166.000,-
Månedlig pris 3200,-
Leasing efter 3 år forløber sig til ca. 195.000 og ved køb (forudsat vi ligger en 20k til diverse, service osv. oveni) bliver det ca. 250.000.
Kigger jeg på brugtpriser er den absolut billigste Superb der er ca. 3 år gammel og har gået ca. 60k koster ca. 230k. Dvs. jeg burde kunne få i hvert fald ca. 180k.
Det vil give et favør (i mit tilfælde) på ca 120k over en 3 årig periode. FORUDSAT at brugtpriserne holder, at jeg ikke smadre min bil osv osv. Og det er meget runde tal, osv osv.
Det er så fordi jeg har planlagt at have bilen i lang tid og derfor har valgt maks løbetid på lånet hvilket gør at jeg ikke når at betale så meget af inden de 3 år.
Men jeg har også væsentlig mere udstyr end den leasing model, så det falder kun mere ud til min fordel.
Men det er på den her model, har ingen anelse om det er tilfældet ved både en Toyota Aygo og en VW Polo.
Men generelt tror jeg du har helt ret i din sidste sætning. Jo kortere periode, jo bedre kan leasing svare sig. -- Giv mig dit hardware, og jeg løber med det! hvis jeg skulle bruge en bil så ville jeg klart bare vælge et lig som fx en civic, såfremt den ikke er ejet af en 25 årig knægt...
ellers en nyere brugt bil
jeg ville kun lease hvis renten var ekstrem på et lån :p eller hvis jeg var vild med en bil som har en lav gensalgsværdi om de der 3ish år man nu som regel leaser i.
man skal også huske at der ofte er km-begrænsning på leasede biler, og ekstra km koster en del oven i :/ --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|