Hvis han lover dig noget, så skal han overholde det, selvom der står andet i kontrakten.
Problemet er mere, om han er enig i at han har lovet dig noget andet.
--
loveandmusic
#1 Jeg har det gennem en livechat (og dermed transcript tilsendt), hvor han skriver de 150 kr. Men nu hvor den skal sendes tilbage, henviser han til handelsbetingelserne som siger "op til 1000 kr".
Det er satme frusterende.
--
henvis ham til udskriften og se om han ikke stikker piben ind?
--
jep jep
#3 Ja, men hvordan står jeg juridisk?
--
Det handler vel om at selve prisen for returnering er ca. 150kr i fragt, men de har lov til atnedsætte det beløb du får retur hvis produktet har været taget i brug?
Det ville hjælpe hvis vi får lidt mere af historien, for der er mange ubekendte.
I følge de gældende regler i købeloven, så har sælger nu lov til at fratrække beløb/penge fra det beløb du får tilbage som svarer til det beløb produktet er blevet mindre værd ved at du har haft det i brug.
--
FFHAU!
This is 2018, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
--
Sidst redigeret 10-04-2018 18:47
#5 Produktet er stadig pakket ind i plastik, så der er ikke tale om værdinedsættelse -- derudover, står der at det vedrører selve fragten.
--
Er det et produkt som er bestillingsvare, eller lagervare?
--
FFHAU!
This is 2018, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
Få fat i en leder, tvivler på at nogen chef hellere vil have at man får dårlig omtale, end at ens medarbejdere holder deres ord for så små beløber.
--
loveandmusic
#11 Det er ejeren af butikken jeg har en mail korrespondance med nu. Jeg er faktisk lidt i tvivl om det også er ham der skrev det andet i livechatten, men faktum er at butikken siger to forskellige ting -- og faktisk også en tredje ting; for jeg havde telefonisk korrespondance med en anden medarbejder tidligere i dag, hvor jeg blot fik at vide at jeg skulle skrive per mail, så ville jeg modtage en returlabel.
--
Hvis det er fjernsalg og varen fremstår som ny, har du krav på at få det fulde beløb returneret. Det er kun fragten fra dig til butikken, som du skal betale.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
#13 Det er slet ikke problemet -- problemet er at jeg fik at vide at en eventuel returnering koster "ca. 150 kr" i forbindelse med købet i sin tid, men nu koster det "op til 1000" -> har fået en præcis pris nu der lyder på 500 kr.
Jeg leder efter en paragraf på området -- når sælger siger to forskellige handelsbetingelser.
Men ja, det er fjernsalg.
--
Hvis han har sagt "det koster ca 150" indikerer det for mig, at han reelt ikke har vidst det, men har sjusset sig frem til noget.
Jeg er ikke jurist, og jeg tror ganske få af os er det.
Spørgsmålet er: Hvad er forventeligt det koster at fragte en vare.
Jeg gætter på, at det ikke lige er en harddisk du har købt, men en større ting. Møbel eller sådan noget. Det koster noget at fragte.
Jeg
tror at du står "skidt" i forhold til at få medhold i, at du SKAL have fragten til 150, nu hvor han har skrevet "..det koster ca 150 kr...."
Formulering...
--
http://hamdentykke.dk[...]
http://onsdagssnegl.dk[...] Vil du have et korrekt svar så kontakt forbrugerstyrelsen. De har også en chat.
Du får et rigtigt svar, i stedet for at du skal tilbage på butikkens chat og sige "Jamen en gut på et hardwareforum sagde"...
Få det rigtige svar med det samme :)
--
- Indsæt signatur -
Det handler om, om vedkommende du har skrevet med, har hjemmel til at tage den beslutning (altså, at aftale en anden pris end den der står i betingelserne) - Hvis vedkommende er chefen i butikken, vil den skriftlige aftale være gældende. - Værfald hvis jeg husker købeloven korrekt.
--
#15 Hans "ca." bekymre mig også lidt, men det kan da aldrig blive 500 kr.
#16 Også derfor jeg skrev paragraffer - lidt nemmere at referere til end hol.dk ;)
#17 Også sådan jeg husker det fra da jeg havde erhvervsjura -- men nu er handlen indgået og hvis jeg har indgået en handel på forkerte vilkår, har jeg ligeledes ret til at annullere handlen; men hvem skal så betale fragten, når den nu er afleveret?
--
#18 Du hænger udelukkende på regningen for returnering.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
#18 Du skal betale den billigeste form for retur. (men pakken skal selfølgelig sendes forsvareligt, og formentligt også med T&T)
--
Altså hvad er det du har købt og vil returnere ? hvis de faktiske fragt omkostninger er på 500 skal du naturligvis betale dem
--
Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...] 0# Hvilkeen type vare drejer det sig om og var det den præcise vares retur i snakkede om i chatten eller var det en generel snak?
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
Hvorfor skal alt holdes så hemmeligt, det gør det jo umuligt når man skal gætte sig til alt. Hvad har du købt? Hvad kostede det? Hvem har du købt det hos? Hvor lang tid siden er det?
--
Sidst redigeret 11-04-2018 09:26
Jeg forstår ikke helt dilemmaet. Er der tale om 500 kr i fragt eller er det en omkostning firmaet tager for at tage varen retur?
Hvad er det du skal retunere?
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#24 ingen ved det, alle taler om det.
Fordi #0 ikke vil ud med mere end vi allerede har læst i tråden, kan vi ikke konkludere andet end at det vil koste ham penge at returnere.
--
FFHAU!
This is 2018, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#0
Hvilket produkt snakker vi om ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #26 En dildo. Det er da åbenlyst
--
Kan ikke få plads til mine specs... so fuck my life
#27
Til 500 kr i fragt, så må det være den store model med påhængsmotor.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#19 Som udgangspunkt er jeg helt med på den
#21 + #23 + #26 Jeg har købt en madras. Kan ikke se hvorfor pris, butik og varighed er relevant - det er inden for returretten som de tilbyder. Vil ikke udstille unødvendigt.
#21 + #24 + #25 Det drejer sig om fragt, som nævnt i #6
Tænker konklusionen må være jf. AFTL §1 at aftalen må være bindende, hvis han har haft hjemmel - hvilket jeg i god tro kan forvente at han har jf. AFTL §11 stk. 1
--
#29 du skal naturligvis betale de faktiske omkostninger hverken mere eller mindre
--
Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...] #30
Men ikke når handlen er indgået, i god tro, om andre betingelser.
--
#29>>Grunden til vi spørger er fordi tallet 500 lød meget dyrt i fragt, for virksomheder må ikke tage ekstra omkostninger for retur.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#32 Den er jeg med på, men det er nu engang den reelle fragtpris. Men diskussionen er ikke hvorvidt prisen er for dyr i fragt, men om sælger kan afvige sine ord, når sælger er tvetydig. Handlen blev jo begået på forkerte betingelser.
--
Hej # 0.
Det følger af forbrugeraftalelovens § 24, stk. 2, at du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen, medmindre den erhvervsdrivende enten har indvilliget i at afholde disse eller har undladt at oplyse dig om, at du skal betale udgifterne (hvis det har stået i forretningens standardvilkår og du har trykket "ja" til dem, har sælger opfyldt oplysningspligten behørigt).
Jeg kan forstå, at sælger i chatten har skrevet "ca. 150 kr.". Cirkabetegnelsen stiller dig i en dårlig position. Udgangspunktet er jo, at du skal afholde omkostningerne. Selv hvis han havde skrevet "det koster 150kr", ville det faktisk næsten have været ligemeget, for det er jo nu engang ikke ham, der bestemmer, hvad fragtfirmaet tager for at befragte madrassen, og da du skal afholde udgifterne til fragt, er sælgers ord i den henseende irrelevante.
Den eneste situation, hvor jeg kan se, at du kan stå bedre, er, hvis du kunne argumentere for, at sælger ved at skrive "150 kr." har indvilget i at friholde dig for leveringsomkostninger ud over 150 kr. selv hvis sælger i chatvinduet ikke havde brugt betegnelsen "ca.", ville det have været svært at komme igennem med, og idet han har skrevet "ca. 150 kr", kan du formentlig glemme alt om det. At der står i sælgerens almindelige leveringsbetingelser, at du hæfter for leveringsomkostningerne "op til 1000kr", er faktisk netop sådan et løfte om, at sælger betaler de udgifter, der overstiger 1000 kr.
Du kan overveje forbrugeraftalelovens § 24, stk. 3, men det kan du formentlig også glemme alt om; den bestemmelse regulerer kun de tilfælde, hvor almindelige fragtsselskaber slet ikke har kapacitet til at befragte den pågældende genstand (eks. i det sindssyge tilfælde, hvor en forbruger køber en traktor over internettet).
Min vurdering er, at du hænger på de 500 kr i fragt, hvis du vil returnere varen. De øvrige grunde du anfører som mulige argumenter er efter min bedste overbevisning irrelevante.
Om mig: Jeg er stud.cand.jur, og har netop afsluttet et større projekt om netop forbrugeraftaleret, som jeg af fortrolighedsårsager desværre ikke kan oplyse nærmere om.
Skriv endelig, hvis jeg skal uddybe mine pointer igen/med en anden formulering.
--
jeg er ikke en nørd! jeg er bare bange for solen