Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Automatgear?

Af Gæst larschr5 | 04-09-2017 20:14 | 10832 visninger | 42 svar, hop til seneste
Hej,Vores næste bil skal være med automatgear synes konen. Men der er forskellige typer automatgearkasser alt efter hvilken mærke manvælger. Skoda Rapid har DSG og Opel Astra's er elektronisk styret. Hvad er vigtigt at vide om automatgearkasser og hvad vil i anbefale og hvorfor?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
waskustobaskus
Ultra Supporter
04-09-2017 20:23

Rapporter til Admin
Ny eller brugt bil? DSG er pisse dejligt men sørg for at det er serviceret.
--
#2
Stroyer
Monster Nørd
04-09-2017 20:25

Rapporter til Admin
0# Klog kone du har dig der. Siden jeg fik automatgear 1. gang har jeg aldrig kigget tilbage. Til at starte med var det en Merc med en 5 trins "gammel kasse", derefter en 6trin DSG med en 170HK diesel, udover det køre jeg en del i en TSM 85P - ved dog ikke helt om man kan kalde det et automatgear da den ikke rigtig skifter på noget tidspunkt. Har prøvet BMW's 530d med en 8trins - den er næste i 4. gear inden man er over lyskrydset. Super fed fornemmelse altid at være i det rigtige gear hvor en 6trin DSG godt kan "hænge lidt mellem gearne" - plejer at køre i Sport når jeg køre i byen. Det er mest behageligt. Den "nye" DSG 7 som nok er den der ligger i Rapiden skulle have haft en del børnesygdomme i forhold til holdbarhed(kunne vist ikke klare så meget moment) men det skulle være blevet bedre. Også en rigtig lækker kasse. /mvh
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 04-09-2017 20:25
#3
larschr5
Gæst
04-09-2017 20:36

Rapporter til Admin
Vi går efter en ny bil da jeg synes vi skal have det nyeste sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse. Opel har nogle gode tilbud på 2017 demobiler med automatgear, som vi skal prøve på søndag. Men Opels automatgear er vist en elektronisk styret fremfor en DSG gearkasse og jeg ved ikke hvad forskellen rent teknisk består af. Håber jeg bliver klogere på søndag, men det ville være fedt hvis jeg kunne lære lidt mere inden jeg står overfor en sælger ;-)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
CyberOpz
Mega Supporter
04-09-2017 20:37

Rapporter til Admin
For alt i verden undgå hoppe gear. Automatisk skiftende manuelle gear...
--
#5
Slettetbruger21
Guru
04-09-2017 20:42

Rapporter til Admin
Ingen tvivl om at sekventielle gearkasser er fede! Nu ved jeg ikke om det stadig står sådan til men sidst da jeg læste om emnet, så var disse gearkasser meget dyre at skrue på, i forhold til alm. gearkasser.
--
#6
larschr5
Gæst
04-09-2017 20:52

Rapporter til Admin
@4 Hvordan finder jeg ud af om Opel's automatgear er et sådant?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
Kwindu
Elite Supporter
04-09-2017 21:06

Rapporter til Admin
Hvis i kan nøjes med under 400nm, kan i finde en 1-2 år gammel Audi med Multitronic, stadig verdens bedste gear i min optik!
--
27" iMac - 13" Macbook Air - iPhone 7 128GB - Stationær: 3570K Gamer
#8
M@D-M@X
Junior Supporter
04-09-2017 21:11

Rapporter til Admin
Jeg ved der er gearkasser som skifter lige så dejligt som DSG og det er sikkert BMW og Mercedes. Kender ikke til asiatiske biler med automat gear og rører helst ikke ved biler syd for Tyskland. Men jeg går aldrig tilbage til manuelt gear. Det er bare så fucking dejligt med DSG.
--
Intel I7 6700K @ 4.5GHz 2x8GB RAM DDR4 3000 Corsair vengeance Inno3D Geforce GTX 1080 TI 3TB Seagate Barracuda, 4x Samsung evo 850 256GB
#9
bobson
Supporter Aspirant
04-09-2017 21:16

Rapporter til Admin
Har en Skoda Octavia med DSG 7- trins.. Min svoger har en Astra med automatgear, ved ikke hvad der hedder, men jeg kan med sikkerhed sige, at vores Octavia er væsentligt mere komfortabel at køre :)
--
#10
kips
Superbruger
04-09-2017 21:21

Rapporter til Admin
Ville selv vælge dsg gearkassen, da den kører med dobbeltkobbling hvilket fungere helt fantastisk, den skifter hurtigt da der altid er et gear klar.
--
#11
larschr5
Gæst
04-09-2017 21:47

Rapporter til Admin
Tak for input. Nu ser vi hvordan det går med prøveturen i Opel Astra med automatgear på søndag, men jeg forventer en mindre komfortabel tur end i Skoda'en med DSG gearkasse.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
bobson
Supporter Aspirant
04-09-2017 21:53

Rapporter til Admin
Må man spørge, hvorfor valget står mellem Astra og Rapid? Er Octavia ikke den som prismæssigt ligger tættest på Astra?
--
#13
Rasmus12345
Bruger Aspirant
04-09-2017 21:57

Rapporter til Admin
0# Nu ejer jeg selv en Toyota Yaris hybrid, og den cvt gearkasse der er der i kører fantastisk! Jeg er ikke klar over hvad du vil smide efter en bil, men Auris Hybrid kunne være et bud? I min optik er Toyota en driftsikker bil, og alle de statistikker jeg ser, er det dem der holder mindst på værksted. Og så syntes jeg personligt at El kørsel inde i byen fungerer super godt - Det giver en kører glæde for mit vedkommende.
--
#14
larschr5
Gæst
04-09-2017 22:17

Rapporter til Admin
@12 Valget står ikke knivskarpt endnu, men Skoda Rapid har fantastisk plads på bagsædet samt i bagagerum og kan fås til omkring 210.000 kr. med DSG automatgear. Andevalget er Opel Astra pga. det høje udstyrsniveau, bl.a. automatisk nødbremse og lane assist. Her kan vi få en demobil til omkring 215.000 med 7.000 km. på bagen med Easytronic. Octaviaen er for dyr med DSG automatgear, så den har vi ikke kigget på. Vi skal også ud og prøve eb Seat Toledo og Seat Leon, så intet er afgiort endnu :-) @13 Prøvede en Toyota Yaris hybrid sidste efterår og automatgearet skiftede gear meget sent synes jeg. Vi vil helst ikke over 220.000 for en ny bil. Vender tilbage til tråden i morgen eftermiddag, så smid endelig kommentarer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
Jaller
Supporter Aspirant
04-09-2017 22:20

Rapporter til Admin
nu ved jeg godt at jeg måske træder nogle over tærende... men ADVARSEL....... OPEL er blevet købt AF PSA.... de franske biler.... ADVARSEL....... :D men ja har kørt med et par automat gearkasser, og må sige DSG er en fantastisk gearkasse der er et par andre super også men så er man oppe i dyere Mercedes, Audi og BMW biler. men DSG er en super gearkasse men ja det er vigtigt at man overholder service på Automat gearkasser. manuel gear skal også have skiftet olie men det er ikke et must på samme måde.
--
#16
Disturbed-Freak
Guru
04-09-2017 22:20

Rapporter til Admin
Jeg er slet ikke vild med Astraens automatgear. Det er bare mega ringe :(. Havde lejet en splinterny en i 2 uger med aflevering for to uger siden. Og man vænner sig da til det, men det er godt nok langsomt. BMW er kongerne inden for automatgear, det er helt sikkert. Jeg har desværre aldrig prøvet DSG.
--
Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.
#17
HvidtfeldtD
Supporter Aspirant
04-09-2017 22:21

Rapporter til Admin
#14 Min søster har købt en Toledo for 3-4 måneder siden, med DSG på min opfordring. Den kører satme fint, lidt en klein bil i forhold til Octavia. Men har ingen problemer med 2 børn i bilen.
--
#18
Rasmus12345
Bruger Aspirant
04-09-2017 22:35

Rapporter til Admin
#14 "automatgearet skiftede gear meget sent synes jeg. " Det håber jeg da ikke - så gør du noget forkert :) Jeg vil påstå at det hedder en 1000 gears gearkasse - hvor der netop ikke skiftes gear. https://www.youtube.com[...]
--
#19
Jaller
Supporter Aspirant
04-09-2017 23:28

Rapporter til Admin
#18 det kommer and på hvordan den er konfigureret i AUDI der er Multitronic (CVT) kan den køre på 2 faste måder D så køre den trinløst og i S mode er det lavet som om den skifter gear (2008 A6)
--
#20
Skottehunden
Monsterbruger
04-09-2017 23:31

Rapporter til Admin
Kører en Seat Leon med 7-trins DSG jeg går aldrig tilbage til manuel, det kører som smør. 90 t.km. på 1½ år uden en bøvs!
--
#21
NiceRag
Mega Supporter
05-09-2017 07:05

Rapporter til Admin
DSG eller lign er glimrende jeg har dog kørt i en DS4 med automatgear og det fungerede af røv. den ville ikke skifte gear når den egentlig burde. så den kørte enden ikke langt nok ud i gearene, eller også kørte den alt for langt ud. :| DS5'erens gearkasse er en del bedre men ellers har jeg ikke super meget automatgears erfaring. prøv bilerne før du køber? det kan variere en del, afhængigt af motoren, tænker jeg?
--
#22
jhc9817
Supporter
05-09-2017 07:24

Rapporter til Admin
Et andet punkt er vel holdbarheden af automatgear. Har hørt rygter om dsg ikke skulle være det mest holdbare. Kører selv volvo s80 med automatgear og det fungerer rigtig godt.
--
#23
Slæden
Elitebruger
05-09-2017 07:31

Rapporter til Admin
De fleste automatgear er klogere end jer, så når I påstår at “de skifter alt for sent” så er det fordi I kører motoren for langt ud i gearene til dagligt! Så det kræver tilvænning at køre med automatgear #22 det er rigtig at de er dyre at få repareret, men kender nu ikke selv nogen, der har haft udgifter på dem - men rygtet er mer end 30 år gammelt og lever stadig
--
Sidst redigeret 05-09-2017 07:36
#24
mbm
Maxibruger
05-09-2017 08:53

Rapporter til Admin
jeg skal også have automatgear i min næste bil. Er dog blevet skuffet efter at have prøvet den nye mazda 3 2.0. Jeg synes den var ALT for sløv af en 2.0 -den er jo også uden turbo men alligevel. Så tjeckede jeg 0-100 km/t specs. og her stod automatgear udgaven til 10,3 sek i forhold til man gear stod til 8,8 sek. Er det normalt at en automatgear er sløvere end manuelt gear?
--
Sidst redigeret 05-09-2017 08:54
#25
kiomis
Monster Supporter
05-09-2017 09:08

Rapporter til Admin
#24 det afhænger rigtig meget af hvilket gear det er.. -Der er stor forskel på dobbeltkobling og Alm. automat gear.
--
S340 - X99X Fatal1ty - 5820k @ 4.4GHz - 16GB RAM - Intel 600p 256GB - GTX1080
#26
waskustobaskus
Ultra Supporter
05-09-2017 09:08

Rapporter til Admin
#24 som udgangspunkt så ja, medmindre det DSG. Der ligger næste gear altid klar når man skifter så den skiftet næsten instant.
--
#27
Kanser
Monsterbruger
05-09-2017 09:20

Rapporter til Admin
Jeg er også meget glad for DSG i min Polo GT. Det fungerer altså bare, og gearskifte mærkes nærmest ikke fordi det går så hurtigt. Jeg har også prøvet de der "farmor skifter gear"-automatkasser, og det er altså noget hø. Automatgear skal være dobbeltkobling eller CVT. Personligt ville jeg gå efter Skoda'en. I gamle dage var automatgearkasser langsomme, og dermed var bilen også langsommere fra 0-100 med automatgear, men sådan er det ikke længere. Med DSG, PDK og hvad der ellers er af dobbeltkoblingskasser så er automatgearet hurtigere fra 0-100 end de manuelle gear. The computers are taking over the world!!
--
I5-2500, MSI GTX 970 Gaming 4G
#28
kiomis
Monster Supporter
05-09-2017 09:46

Rapporter til Admin
#27 side spørgsmål. -hvor langt går sådan en blueGT reelt km / l? :)
--
S340 - X99X Fatal1ty - 5820k @ 4.4GHz - 16GB RAM - Intel 600p 256GB - GTX1080
#29
Mion
Super Nørd
05-09-2017 10:00

Rapporter til Admin
Jeg har lige fået firmabil, og har derfor prøvet en del biler her på det sidste. Personligt ville jeg gerne undgå automat gear, jeg er nok den type, der rent faktisk godt kan lide at skifte gear... Men næsten alle "firmapakker" i vores virksomhed havde automat gear. jeg var ude og køre en del i 6AT Grand Insignia, det var i min verden en gearkasse der totalt ødelagde den bil, den var langsom, føles som noget fra 80´erne. Jeg endte selv i en Passat Comfortline Premium med den "gamle" 7 trins DSG med tørkobling (den nye Golf med EVO 1.5 kører med vådkobling) den nye DSG er lidt mere rolig i skift. er egentligt ok, synes den er lidt "jerky" i igang sætninger, men tror lige nu det er den bedste automat gearkasse. og de er VED at have styr på garanti problemerne, og omkostninger for ejerne.. dog stadig er jeg lidt.. nervøs.. men som firmabils ejer så er jeg ligeglad.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#30
Mion
Super Nørd
05-09-2017 10:24

Rapporter til Admin
tillæg til min #29 DSG er selvfølgelig ikke den bedste gearkasse, Porsches PDK gearkasse, er nok markedes bedste gearkasse, når vi snakker Automat gear, og BMW har også en rigtig god 8 trins.. dog havde jeg en 320D i lang tid med 8 trins, og jeg synes seriøst man bliver skør i hovedet af de KONSTANT gearskift, jeg endte med at køre i Sports mode det meste af tiden, fordi den næsten ramte 8 gear inden du var ude af byen.. så du havde bare KONSTANTE ændringer i omdrejninger, men det ville måske fungere bedre på en Benzin end Diesel, da 320D er lidt grov i motoren, for min Passat BRUGER da også de 7 trin, men bemærker det ikke så meget som i BMW´en
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#31
Thomas
BOFH
05-09-2017 11:28

Rapporter til Admin
#30>>Jeg har lige været en tur i tyskland hvor jeg lejede en Audi S5 med 8 gear og den var ekstremt behagelig at køre i Dynamic mode i byen. Man bemærkede stortset ikke skiftene hverken op eller ned, eller det vil sige med left fod bemærkede man dem ikke. Når foden blev plantet i gulvtæppet så mærkede man det MEGET :-) Men jeg gætter på at 350 heste og 500 Nm har en del at sige på det område. Men jeg gennem tiden kørt en del forskellige biler med Automatgear og det er min oplevelse at jo kraftigere en bil, jo bedre synes jeg at en automat gearkasse virker. Jeg prøvede feks en gang en Golf med 122 heste og DSG som jeg synes virkede uharmonisk. Lige bagefter prøvede jeg en Octavia med 160 heste og DSG og der virkede det perfekt. Ville dog 100% gå uden om CVT gear det er til at blive idiot af at høre på en motor der ligger fast højt i omdrejningerne mens bilen snøvler sig op gennem gearene. Desværre er den slags gearkasser meget populære i asien på biler med relativt få kræfter. det er simpelthen dræbende at køre i.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#32
waskustobaskus
Ultra Supporter
05-09-2017 11:34

Rapporter til Admin
#28 Jeg har et vennepar som har en 2 år gammel Polo GT, købt fra ny. Han snakker om at den går mellem 16 og 20 km/l normalt. Den går ikke de 26 km/l VW snakker om.
--
#33
HunterKiller
Monster Nørd
05-09-2017 11:38

Rapporter til Admin
Rigtig mange europæiske bilmærker kører rundt med auto gearkasser af samme producent - Getrag -dette inkluderer GM (Altså bl.a Opel), BMW, Volvo, Ford, Renault, Ferrari og mange andre Så selvom producenterne navngiver især dobbelt-koblingskasserne forskelligt så er de rimelig ens indeni. Jeg kører selv i en Renault Megane med EDC, som er deres navn for dobbeltkobling, men kassen er praktisk talt den samme som sidder i Ford og Volvo
--
Linux, både privat og professionelt Det er aldrig umuligt at trække et kabel, so stop whining
#34
Weide
Elite Supporter
05-09-2017 11:51

Rapporter til Admin
Vores Skoda Octavia fra 2013 har lige kørt 7000 Km med vores nye gearkasse, den gamle kunne ikke mere efter 40.000 Km..... Tror ikke DGS gearkasser er gode hvis du har træk på.... Skal lige siges at Skoda tog skylden og gav os en ny gearkasse for 2500,- Kr. Vores venner smadrede også lige deres 4 Gear i deres Audi A6 med DGS.... 50.000,- Kr op af lommen...
--
I5 2500K 3.3 GH--P8P67 PRO--GTX 670--Samsung 830 128 GB--Western Digital Black 500GB--Cool master 700 Watt--8gb 1600 Kingston Hyperx
--
Sidst redigeret 05-09-2017 11:54
#35
Peder
Super Supporter
05-09-2017 12:05

Rapporter til Admin
#29 Golf 1,5 tsi er nu også tørkoblings dq200 dsg7 kassen. Så samme som du har i Passaten. Jeg har den i en sprit ny golf 7 også, den er ikke perfekt - men det er stadig langt bedre end at skulle røre i kartoflerne hele tiden.
--
Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific!
#36
mbm
Maxibruger
05-09-2017 12:06

Rapporter til Admin
#33 Jeg har også kig på Megane benzin, Bose edition og AUT Desværre har jeg ikke prøvet den endnu. Hvordan fungerer aut gearingen?
--
#37
pk
Junior Supporter
05-09-2017 12:09

Rapporter til Admin
#0 Fornuftigt at hun vil have automatgear. Fik for 1½ år siden min første bil med automatgear og jeg har ingen planer om at gå tilbage til manuelt gear nogensinde. Der er tale om en octavia med 7trins DSG og den kører som en drøm. Som der nævnes kan det være dyrere at reperere et automatgear, men tag og vælg den udvidede garanti (hvis det er skoda), så har du 5 år på den. #24 i vores octavia findes der normal D og så en S indstilling. Der er stor forskel på D og S når man ser på hvor hurtigt du bliver skudt afsted ved opstart. Men der er også en god del forskel på benzin forbrug. Ligesom der vil være når det kommer til de specs du har set på. Mit bud vil være at producenterne sætter dem med den lidt langsommere 0-100 for at de er mere økonomiske at køre og dermed også billigere i afgifter ol.
--
#38
Kanser
Monsterbruger
05-09-2017 12:27

Rapporter til Admin
#28 Jeg tjekkede tilfældigvis lige "Lang tid"-målingen (ca. 4000 km) i min Polo GT på vej på arbejde i dag, den ligger på 14,7 km/l. Men det skal også siges at jeg nærmest udelukkende kører rundt i Aarhus C med mange stop og starter og det er primært korte ture. Hvis jeg kører ud til sommerhuset på Helgenæs (landevej det meste af vejen) har jeg én gang fået den op på 21km/l, ved at tænke meget over hvordan jeg kørte. Normalt vil denne tur være ~19 km/l. Så det afhænger (selvfølgelig) meget af, hvilke ture du kører. En alm. tur til Hjørring gav ca. 15 km/l derop en almindelig hverdags eftermiddag, og lidt over 10km/l hjem kl. 2 om natten med fartpiloten på 160 næsten hele vejen. Alt i alt er jeg egentligt fint tilfreds med brændstoføkonomien i den. Det er jo svært ikke at sparke lidt til den når man har 150hk i en Polo. Min næste bil bliver nok også en Polo, men en GTI'er i stedet for en GT'er.
--
I5-2500, MSI GTX 970 Gaming 4G
#39
mbm
Maxibruger
05-09-2017 12:28

Rapporter til Admin
#37 jeg kørte netop i sportsmode for at få noget mere boost.
--
#40
HunterKiller
Monster Nørd
05-09-2017 12:48

Rapporter til Admin
#36 Nu har jeg ikke rigtig kørt med aut før så har ikke rigtig noget at sammenligne med -jeg syntes selv den kører fantatisk - er en 1.5 dCI diesel jeg har. Hvad jeg dog kan se er det en rimelig simpel gearing - jeg har ihvertfald ingen extra knapper udover tiptronic op/ned - der er ingen sport/vinter modus osv Har haft den i et år nu, så har lige fået første service efter 24000km -ingen issues udover det den havde lige i starten (Den var født med en fejl på ledningsnettet til klima -men det fik Renault fixet på garantien uden problemer udover den tid jeg måtte bruge på det ;)) Brændstof forbruget opgivet af Renault er måske lidt optimistisk sat - jeg kan ihvertfald ikke komme i nærheden :o) ;)
--
Linux, både privat og professionelt Det er aldrig umuligt at trække et kabel, so stop whining
--
Sidst redigeret 05-09-2017 12:52
#41
mbm
Maxibruger
05-09-2017 13:00

Rapporter til Admin
#40 Jeg ville også tro at en diesel AUT kører bedre end en benzin AUT. Jeg ville ihvertfald vælge diesel hvis jeg havde køremønstret til det. Så hvis jeg vælger leasing istedet tager jeg en diesel. Så behøver jeg ikke være bekymret for motoren evt. skulle sode til etc.
--
#42
Raskolnikov
Supporter
05-09-2017 16:19

Rapporter til Admin
Jeg har 7G-Tronic i min Mercedes, som er en benziner (184hp) Den er ret "morfar" i Eco-mode (men blød som silke og du mærker/hører ikke de sidste 3-4 skift), men ganske hurtig i "sport"-mode. Jeg er meget tilfreds og savner ikke det manuelle skift.
--

Opret svar til indlægget: Automatgear?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning