Jeg vil generelt ikke anbefale leasing. Efter min bror leasede en microbil fik vi regnet lidt løst på det, og det viste sig at den månedlige ydelse lå på det samme, ved lån i banken, og så ejer du rent faktisk en bil som du kan sælge på et tidspunkt. Det kan man ikke med leasing.
Når leasingkontrakten udløber, kigger min bror på nyere brugt i stedet.
Jeg vil anbefale dig at regne det grundigt igennem inden du beslutter dig.
--
Da jeg undersøgte leasing vs at købe, nåede jeg frem til at, i de fleste tilfælde, man det bedst betale sig at lease hvis man forventer at skifte bil indenfor 3 år, hvor hvis man forventer at have bilen i mere end 3-4 år, kan det bedst betale sig at købe.
--
Google er din ven
#0 husk at du som leasing-tager står til ansvar for alle skader og ridser. I praksis betyder det at de fleste får en ret heftig efterregning (nok til at det ikke kan betale sig at lease).
--
Intel 3770K @ 4.5ghz 2x2GB Corsair Dominator 2133mhz Quad SLI EVGA GTX 680 4GB Classified Caselabs SMH10 Enermax 1500Watt Samsung 840 120GB
Det ville nok være en god idé at undersøge hvad du kan slippe med ved at låne i banken også!
--
MSI Gaming 5 Z97 | Xeon E3-1230 v3 | 12GB DDR3 1600MHz | GTX 1060 3GB
Jeg sprang på Kia's 2017 tilbud, med en Kia Rio til 1995,- pr måned & 1000 i udbetaling..
Har ikke været utilfreds med noget endnu :)
--
Waaaat
#0 Kig også på Renault som køre gode tilbud på leasing.
Volkswagen har også en Golf til samme pris som Corsaen, men med højere startpris.
Jeg har leaset flere biler, det er let, og tit billigst valg ved dyre biler.
vi har aldrig skulle betale for afleverings skader, men vi er også pæne ved vores ting.
#3 Desværre spreder nogle det rygte om aflevering, sandheden er dog meget anderledes. Er du pæn med dine ting er det typisk 0 kr. ved aflevering. Jeg mener gennemsnits prisen er ca. 2500,-
Selvfølgelig hæfter du selv for skader, derfor har man en forsikring.
--
Jeg har ingen anelse om noget i den pågældende prisklasse men har selv haft kigget på en bil i prisklasse 300-320k. Der ville man ifølge det nuværende brugtmarked miste ca. 50k på at lease bilen i 36 måneder simpelthen fordi din udbetaling er gone, samt en evt. gensalgsværdi er ikke din. Og da den pågældende model holdt brugtprisen ret fint så ville man altså miste ca. 50k henover en 3-årig periode.
Dette er medregnet almindelige service, forsikring, og ved sammenligneligt kørselsforbrug dvs. antal kilometer om året.
Men det er selvfølgelig langt fra alle modeller som holder brugtprisen så godt, så den bedste måde at finde ud af om det kan betale sig at lease er at finde ud af hvad det vil koste dig i lån samt hvad du burde (det kan jo ændre sig) kunne få ved gensalg, dvs. hvad står en tilsvarende model til med et par år og en sjat kilometer på bagen også sammenligne det med leasingprisen.
Efter at have kigget på det ville jeg aldrig gå efter leasing, men for nogen er det jo et godt valg.
Min svoger f.eks. kan bare ikke finde ud af at passe på sin bil. Kører den ikke til service og sørger generelt ikke for noget. Brugte 18k i reparationer på en gammel Toyota Starlet som var totalt udpint 1 måned for han solgte den for 13k.... Så de har valgt at lease fordi det hele så bliver ordnet for dem. Nok meget godt :P
--
Giv mig dit hardware, og jeg løber med det!
Kig hos FDM de har er regneark du kan bruge til at sammenligne udgifter til køb/leasing på netop den bil du overvejer.
Jeg er leaser pt er Opel Corsa og er ganske tilfreds, dog skal man ved leasing have en ret god ide om hvor mange kilometer man kører om året....det er dyrt at gætte forkert.
Jeg leaser pt hos BMC leasing og kan varmt anbefale dem
--
#2 er spot on.
#3 ved ikke hvad han taler om.
--
#1 Regnestykket på en microbil er desværre ikke gældende for alle biler/leasingtilbud.
Jeg leaser lige nu en Mercedes C220d aut. med Business pakken til 4.245 og 35.000 i udbetaling. Det giver i alt ca. 190.000 kr. over 3 år. Og det er meget billigere end den afskrivning jeg måtte indkassere hvis jeg købte den (ca. 250-300.000 kr.)
Jeg kan også nævne min svigerfars CL500, købt i 2007 for 2,8 mio. kr. I dag er den ca. værd 500.000 kr. Det giver ca. 20.000 kr. om måneden i afskrivning. Jeg vil tro at man kunne lease noget tilsvarende for det samme beløb og så skifte bil hver 3. år i stedet for at beholde den samme bil i 10 år. Dengang var der selvfølgelig ikke samme muligheder for at lease - men regnestykket gælder stadig.
#0 Min pointe med ovenstående er, hvis man endelig skal lave tommelfinger-regler kan vi sige jo dyre en bil er, jo bedre kan det betale sig at lease. Og nu vil du jo lease en billig minibil. Lad os prøve at se om det stadig kan betale sig:
- Din samlede ydelse med den leasingpakke er ca. 85.000 kr.
- En ny (skrabet) model uden ekstra udstyr koster ca. 120.000 kr.
Jeg vil tro at dit værditab på den samme periode (36 måneder og 45.000 km) vil være ca. 50.000 kr. Hertil kommer serviceudgifter (evt. reparationer vil typisk være dækket af fabriksgarantien) og hvis du skal låne til bilen - også rente og etableringsudgifter. Jeg tror i sidste ende de to muligheder er meget tæt på hinanden i omkostninger. Efter de 3 år, begynder du at hente lidt ved at have købt den.
Men tænk dig lige en ekstra gang om inden du køber en lille bil på et 8-årigt lån. Det kan være der kommer familieudvidelse eller du får en ny stilling og har brug for noget større og bedre mv.
Men meld endelig tibage hvad du ender med. Det er altid lærerigt at høre hvad folk i sidste ende beslutter og hvorfor.
Vh.
--
Der mangler en hel del information for at vurdere hvor vidt leasing er smart for dig.
Som #2 siger, så er det meget relevant hvor ofte du påtænker at skifte bil. Hvis du skifter inden for 3 år vil leasing typisk være værd at overvejer, mellem 3-5 er det so-so, og over 5 år så er det typisk en bedre forretning at købe.
Men når det så er sagt, er der som sagt mange ting der spiller ind.
Mest af alt, hvad er det for en bil du er ude efter, er det et billigt transportmiddel eller vil du have en Opel Corsa 1,4 sport fra ny, og nu skal du bare finde den billigste måde at få det?
Hvis det lige skal være den bil fra ny, så skal du egentlig mest overveje hvor længe du planlægger at have den...
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
9# husk nu lige på at man også er ansvarlig for skader hvis man ejer den.. (gir lidt sig selv)
efter 2010 hvor der kom nye leasing regler skal man ikke være så bange for det med tilbagelevering ved mindre man ligefrem hærger bilen. JA buller osv. vil de da kigge på, men det gør du vel også ved din egen bil..
Leaser selv en Opel Adam 1.0 115 hk.. Mest af alt fordi jeg ville prøve noget anderledes og at den helt sikkert ikke holder dens brugtvognpris særlig godt, skifter den snart ud med den nye Polo eller Nye Ford fiesta, kommer nok også til at være leasing. Da følelsen af ny bil bare er som en våd drøm!
Derudover kan det være pænt ricikabelt at købe bil lige nu, hvor så mange partier er enige om at afgiften skal ændres.. Mercedes Danmark afregistreret vidst alle deres biler tilbage i Januar, fordi man forventede at afgiften ville blive ændret endnu engang.
--
#10
Hvad koster en Mercedes C220d aut. med Business pakken fra ny, 600-650.000?
Synes 250-300.000 i afskrivning over 3 år lyder meget voldsomt...
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
Om en uge henter vi en Peugeot 108 til 1500/mdr og 1500 i udbetaling. I vores kontrakt står at vi uden omkostninger kan opsige aftalen efter 12 måneder, hvilket var vigtigt for os, in case vi skal have plads til en barnevogn - eller bare får lyst til noget andet
--
There is a difference between knowing the path and walking the path.
#13 Meget godt ramt. Det regnestykke vi sad med var ca. 620.000 kr.
Her har man en på bilbasen der er 3 år gammel, kørt ca. 30.000 km og koster 360.000: kr.
http://www.bilbasen.dk[...] - og det er forhandlerens pris - ikke hvad jeg ville få hvis jeg afleverede den :)
--
#15
Så er din udregning sku nok ret spot on... Troede sku ikke sådan en bil tabte så meget i værdi på 3 år.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
14# Du kan ALTID opsige en leasing aftale med 1 måneds opsigelse EFTER 12 måneder. Sådan er reglerne. Ihvertfald i like 95% af tilfældende for privatleasing
--
Som folk allerede er inde på, så tror jeg man skal kigge meget på værditabet af den pågældende model.
Jeg var i samme dilemma med en Audi A3 cabrio. Den har en nypris på 435.000kr, og vil koste cirka 190.000 at lease i tre år. Et hurtigt kig på brugtpriser var det ret indlysende, at det var bedre at købe - Men der er stor forskel på de forskellige modeller..
--
4790K l Asus Gene VII l Corsair 16gb ram l Samsung 950pro M.2 512gb l 2x4tb WD red l MSI GTX1070 Gaming X l Hegel HD12 l Dynaudio BM5 mkIII
Spam fjernet
--
Sidst redigeret 22-08-2017 10:17 af Nova Også mig :-) har altid undret mig over hvornår "breakeven" var på leasing. Man skal godt nok op i en hvis pris før det tilsyneladende kan "betale" sig at lease.
--
/Niels
#20 Udover prisen er der jo andre relevante faktorer som kan gøre det mere attraktivt at lease, som fx at man ikke er bundet af sit lån, hvis man nu ikke kan få bilen solgt. Du kan opsige din leasingperiode med 1 måneds varsel, derudover er der også muligheden for udskift af bil til nyere model, da du ikke behøver at hæfte for et billån i en længere periode. Her er du igen begrænset af værditabet samt om du kan få bilen solgt til den pris du ønsker. Leasing er attraktivt for mig, fordi jeg gerne vil skifte til en nyere model og prøve noget forskelligt i stedet. Men rent økonomisk kan det oftest på lang sigt bedre betale sig at købe, men leasing er nu ganske økonomisk overskueligt også.
Det kommer an på så meget.
--
Det er fuldstændig rigtigt :)
Der er sgu mange ting man skal have med i overvejelserne, inden man drøner ud og svinger kortet/banklånet.
--
/Niels
Takker for alle svar.
Er kommet et skridt nærmere leasing, da jeg vurderer, at det bedst kan betale sig for mig.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om hvilke efterregninger folk herinde har fået, når I har afleveret jeres biler efter end leasingperiode. Ved godt at man med overvejende sandsynlighed kommer af med nogle dadler - spørgsmålet er bare hvor mange man ca. kan forvente?
--
Slettet jfr GDPR
Eventuelle skader dækkes vel af din forsikring, så kan ikke se hvorfor der skulle komme en efterregning.
Personligt har jeg et godt øje til den nye Honda Civic til 2795,-/måned med 5.000,- i udbetaling.
--
#24 Neej, ikke sådan jeg har forstået det (ved det firma jeg har kigget biler på). De har nogle ret specifikke regler.
https://simplygo.dk[...]
--
Slettet jfr GDPR #25 Hm, ja okay, det er ret strikse regler.. :/
--
Jeg har haft 6 leasingbiler og har kun fået efterregning på 1 af dem - 1500kr for ikke at have gjort den ordenlig ren.
Som leasingtager vil jeg stærkt anbefale at blive FDM medlem og benytte sig af deres jurister. Der er nogen faldgrupper i de leasingkontrakter som de kender alt til.
Man har hørt de der slemme historier hvor en bil blev omlakeret pga. stenslag, og regningen sendt til leasingtager på 5-cifret beløb, men tror kun man skal være nervøs hvis man leaser ved en forhandler. De større leasingselskaber samt bilmærkernes egen leasingordninger ville jeg ikke være nervøs for.
Hvis kontrakten er ok ifølge FDM er der bl.a. ikke nogen chance for at få sindsyge efterregninger på almindelige brugsspor som stenslag osv..
Som nævnt før er leasing billigst hvis man prioriterer at køre i en ny bil hele tiden. Man skal eje en bil 4-5 år før det bliver billigere end leasing og dertil kommer mange variabler ved at eje:
1. Efter 4-5+ år er garantien udløbet på stort set alle biler. Der kan nemt ligge et 5-cifret beløb i reparation at lure (mon ikke Audi/Seat/Skoda/VW DSG gearkasse ejere kender den.......).
2. Politikerne kan ikke blive enige om vi skal være et miljøvenligt land eller ej, så de ændrer hele tiden afgifterne hvilket påvirker nypriserne og brugtmarkedet.
Et eksempel på ovenstående: En bekendt af min køber en Citroen C1 fuldt udstyrt for ~110.000kr. Ca. 1 år efter bliver der indført et fradrag fra staten som skal fremme salget af miljøvenlige biler i Danmark - regafgiften falder X kr for hver X km/l en bil kører over X. Det kombineret med konkurrence på markedet gør nyprisen falder til 80.000kr med alt ekstraudstyret. Den bekendte stod så med et lån i banken der var højere end nyprisen, og hvis personen skulle sælge var han nødsaget til at underbyde den nye nypris.
For lige at smide lidt benzin på bålet kørte måtte personen køre med 2 små børn i en C1 fordi banken ikke tillod at lade bilen sælge, da den ikke indfriede gælden. Ønsket var blot at sælge, få et lån på restgælden og 10.000kr i kontranter til at købe en 20 år gammel stationcar, men hvis man ikke har luft i økonomien kan sådan et køb og ændring fra staten låse ens økonomi fuldstændig. Der kan man i mange tilfælde opsige sin leasingaftale uden omkostninger efter X mdr.
Staten har pillet ved afgifterne flere gange de sidste par år, så jeg ville ikke turde købe ny bil af frygt for forditab forsaget af politikernes grønne visioner.
--
Sidst redigeret 25-08-2017 17:50
#23
Har leaset 2 biler ved BMW og 2 biler ved Privatleasing.dk
I alle tilfælde har vi ikke skulle betale noget ved aflevering.
Har et vennepar som leasede en bil ved Privatleasing, som de behandlede meget dårligt. Jeg troede de ville få en stor regning, men de skulle ikke betale noget.
Husk blot at passe på dine ting så er der ikke noget at være bekymret for.
Om så man skal betale op til 5.000 er det jo ikke alverden sammenlignet med værditab mm.
Vælg et seriøst leasingselskab, og ikke et eller andet lille "kreativt" pop up selskab.
--
#27 + 28 Kunne godt være at man skulle tegne et abnm. til FDM. Men beroligende læsning - havde frygtet, at man let kunne komme af med en mindre formue. Havde også overvejet at tegne en tillægsforsikring der dækker store regninger ved endt leasingperiode. Det dropper jeg, da de alligevel har en selvrisiko på 5000 kr.! :)
Planen er også at lease igennem et stort og anerkendt leasingselskab. :)
--
Slettet jfr GDPR
--
Sidst redigeret 25-08-2017 18:40
Vi var super godt tilfredse med leasing, hvor vi valgte at levere bilen tilbage før tid, så vi fik råd til hjemmegående og børnepassende husmor.
Nordania Leasin har en meget god returpolitik ift Bilka-buler og tilsvarende. Vi fik refunderet underkørte kilometer retur og ingen regning for en række skrab og små buler, som jeg frygtede ville koste.
Min beregning viste det samme som ovenfor, det kan bedre betale sig at lease på den korte bane. De løbende ændringer af registreringsafgiften betyder dog, at risikoen ved køb er steget væsentligt, så break-even på afskrivninger etc. er kommet over 4 år nu.
--
ATX is nice
Vækker lige tråden til live igen. :)
Har et spørgsmål til jer, der leaser/har leaset bil. Er det lykkedes for jer at forhandle om prisen eller måske fået noget ekstra udstyr med i uden beregning?
--
Slettet jfr GDPR
Jeg forsøgte (arbejder til daglig med indkøb og forhandling), men der var ingenting at komme efter hos Nordania. Det ville dog være fedt at høre, hvis det lykkes for en at høre argumenterne 8-)
Forhandleren, der formidlede det, var dog til at forhandle med om prisen på den gamle bil :-)
--
ATX is nice
Alle skader dækkes bestemt ikke af forsikring. Det er bestemt heller ikke alle skader der kan betale sig at få dækket med sin forsikring. Der kan dog nu oftes tilvælges (f.eks hos Codan) at hvis man leaser dækkes små skader ved aflevering for ca 70 kr mere om måneden.
Vi har lige afleveret en 308 vi leasede for 3 år siden. Vi har været meget tilfredse og var ret nervøse over hvor hårde FDM ville være.
Af hvad vi havde sat havde den.
2 DYBE stenslag i motorhjelmen der faktisk havde lavet en lille bule.
2 små buler i 2 forskellige døre jeg var sikker på vi ville komme til at betale for.
"Læderet" ved gear stangen var gået revnet et sted.
Og så en stenslag der vat blevet repareret som det skulle ved danskbilglas.
Den sidste ting var nogle trælse ridser i læderet på rattet, jeg er ikke sikker på hvordan der var sket, men tror måske det er mit ur der har forudsagte det.
det lyder måske voldsomt med 3 år er lang ud, med mange parkeringer hos Bilka osv. Ting sker. Så jeg var klar på den store regning. FDM var grundige, de opdagede der hele. Men alt undtagen ridser i lak, og stenslag gik ind under "slidtage". Så vores oplevelse er ikke det er så slemt som mange siger det er.
men mit bedste råd er: regn nu på hvor mange km du vil køre. Vi valgte ikke kilometer nok, og det blev den dyrer del. Træls at have en bil til at holde, og tænke over hver gang man køre en kilometer fra nu af, så læg 1.30 kr fra til en ekstra regning.
Vi har valgt at købe en bil nu, og har planer om først at skifte den efter 5+ år.
--
#32 Prøvede ved den forhandler jeg havde udset mig. Først troede jeg det godt kunne lade sig gøre, fordi den første medarbejder jeg snakkede med sagde at de ikke havde den model hjemme, som jeg havde udset mig.
Oplyste mit maks budget, men da de ikke havde den pågældende hjemme, tilbød han min en anden model med 200 kroners rabat pr. måned (lå dog stadig en kende over mit budget, men jeg accepterede).
Fik så hurtigt en ny mail, hvori han oplyste, at han havde talt over sig. Derefter blev jeg "sendt videre" til salgschefen. Og her forventede jeg at kunne forhandle, da føromtalte medarbejder havde lovet mig en model med 200 kroners rabat - men salgschefen var ikke til at hugge og stikke i - også selvom jeg skrev at jeg var blevet lovet en bil med rabat.
Har ikke tænkt mig at "gå videre" med sagen, men egentlig burde et ord være et ord. Har det på mail, hvori jeg accepterede den første medarbejders tilbud? Nogen med forstand på jura, der kan fortælle om aftalen er bindende?
--
Slettet jfr GDPR
Mht. at forhandle prisen, så tror jeg problemet ligger i, at forhandleren sjældent er dem, der ejer bilerne.
--
Kan da lige anbefale Alm. Brand leasing. Vi har en Renault Clio IV Sport Tourer til 2700 kr. om måneden inkl. afgift og forsikring hos dem :) og 5000 kr. i udbetaling.
Da vi scoutede markedet blev det dem fordi de simpelthen var billigst :)
Forsikringen vi lavede hos dem er i øvrigt med en selvrisiko på 3000 kr.
--
i7-3770K, 12 gb ddr3 - 1333 MHz Radeon HD 7970 (Gigabyte)
128 GB Samsung Evo 850 + 3 TB Seagate HDD,Corsair RM 1000