Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bedste første bil? Af Gæst NyBIL | 07-02-2017 02:59 | 7526 visninger | 67 svar, hop til seneste
Ved godt dette nok ikke er det mest optimale sted at spørge, men i alle herinde virker som nogle klogehoveder, så gætter på i har forstand på andre ting en hardware ;)
Jeg står i den situation at jeg skal købe min første bil (har haft bil før, den stod i mine forældres navn) Jeg har kigget lidt omkring og har bl.a. set på Golf 5/6 og Audi A3, har også kigget på at hente en hjem fra Tyskland, kan dette betale sig og hvad er billigst i forsikring når det er første bil?
Budget på omkring 40-80k. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Køb en spritny. Du får bedre brændstoføkonomi, bedre sikkerhed, og færre udgifter til mekaniker. Køb en 4, eller 5-dørs det er mest praktisk i længden.
-- Det er nok ikke helt det du leder efter, men jeg har været enormt glad for min Mitsubishi carisma fra 96. Jeg har haft den i 6 år, og ifølge alle mekanikere der har kigget på den kan den nemt køre i 5 mere, hvilket passer mig ret godt da jeg er på SU nu (var jeg ikke da jeg købte). Motoren er en af de japanere der ikke er til at slide op, og der har heller ikke været noget med den, andet end en køler der skulle skiftes og ellers normal service indimellem. Det er selvfølgelig ikke en racer, men den kan godt flytte sig, og det går også hurtigere end corsaerne for eksempel. Alt efter hvilken slags Golf det er, kan den også trække fra den. Motorerne kan gå 700.000 før de dør, så ingen panik over højt kilometertal -- Det kommer lidt an på hvad man skal bruge bilen til.
Skal man bruge den til at pendle pålideligt til og fra skole/arbejde, vil jeg faktisk gøre som #1 siger og købe en sprit ny Seat Mii eller lignende til 80k.
Skal man bruge bilen til at føre sig lidt frem som 18 årig nede på havnen eller på skolens parkeringsplads, må man selv finde ud af hvad du er mest til. Vær dog opmærksom på, at købsprisen er langt fra den eneste udgiftspost man skal tage højde for. Køber man en gammel BMW 3-serie til 50.000 kr., skal man regne med:
- årlige reparationer (ukendt omkostning, men kan nemt komme op omkring 10.000)
- øgede forsikeringspræmie (kommer også nemt over 10.000, modsat omkring 5.000 i en ny mikrobil)
- øget vægtafgift
- øget brændstofsforbrug (12 km/l kontra 20+)
vh -- 6800k | GA-X99-UD3 | 16gb | GTX 1080 G1 | Evo 850 1 TB | EVGA G2 750 --
Sidst redigeret 07-02-2017 07:18 Jeg har købt en Lupo 3L 2004 til 19.000, den går 33,3 KM/L og koster 1260 helårligt, fragter fint fra a til b, men intet udstyr udover en radio :D
-- Har en ganske sjov bil tilsalg for 41.000kr :)
160 hk
cabriole
fornuftig billig i forsikring :) -- #5: Fedt du lige skriver, hvilken bil det drejer sig om... men det er måske mere ment som en teaser for #0... :-/ -- MSI G250 I | Pentium G4560 | 8GB @ 2400mhz | Asus GeForce GTX 780-TI |Samsung 840 EVO SSD 240GB | EVGA GQ 650 | Fractal Design Nano S Det skal være TYSK! Golf er en surveræn bil til pengene, og jeg har kørt i alt fra 1 til 7. Og jeg har været forelsket hvergang, dog har jeg aldrig kørt i nogle af dem med en motor under 1.8 :/ Det eneste dårlige jeg har at sige om dem er at de enten dør ved 350xxx, ellers rammer de langt over en million. Dette er dog hvis du holder service og almen vedligehold. -- Jeg er den skarpeste ske i skuffen Måske en 1 år gammel microbil til en god sjat penge under nypris med god udstyrspakke. Så er næsten stadig nyt-nyt, billig i drift og udgifter og du har sparet en ny computer eller to i indkøbspris. -- Har selv kørt Renault Megane som min første bil i 2 år. Fantastisk bil, jeg er ligeglad med hvad folk siger om franske biler, men komforten var helt fantastisk og når man kører mange kilometer så er en lidt større bil altså virkelig en fordel.
Har lige erhvervet mig en VW Polo BlueGT DSG, den er fornuftig økonomisk, sjov at køre og ret sporty og så er der en masse lækkert udstyr. VW kan klart anbefales, det er virkelig kræs for pengene. Hvis du ikke er sart vedr. mærker, så er Skoda virkelig også en fabelagtig bil til prisen - hvis ikke det var fordi jeg faldt pladask for den nye Polo, så havde en Fabia også været en mulighed. Man kan sagtens finde en brugt manuel Fabia af nyere model til omkring 80k. Pas på med at købe for "frisk" som ung fyr, det bider dig i røven i sidste ende.
NEXT (Nem Forsikring) har meget billige forsikringer til unge og også attraktive priser for biler med lidt større motorer (jeg giver fx 750 kr./md. for kasko selvom jeg er under 25 på en bil m. 150HK.) -- # 7
Sikke noget vrøvl. Golf betaler du afsindig meget for mærket. Den er ikke mere holdbar end en japansk bil, eller de andre billigere tyske mærker som skoda -- Det kommer jo også an på hvad du skal bruge bilen til og hvor langt du kører.
Hvis det bare er kørsel fra A til B får du rigtig meget bil for pengene i en Hyundai i10. Bedste mikrobil på markedet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har selv en Citroen C3 fra 2013 benziner, og den købte jeg sidste år for 90k.
Du kan godt finde dem privat handel til 80k.
Du får god komfort, driftsikker bil og den er billig i drift. Min kører gennemsnitligt 18km/l med bykørsel.
Lav vægtafgift på 310 kr halvårlig
Den er klart et kig værd, hvis du ikke går efter den hurtigste bil :-) -- Mvh. McVroom
Bruger siden 27/03/09 Altså de biler i den klasse du nævner (kendt som "golfklassen" nogen steder) koster mere i:
forsikring, reservedele, dæk osv. fordi de er større biler
en lille bil som fx. en suzuki alto er meget billigere på de punkter
men... det endelige valg vil nok afhænge mere af dine krav ifht plads, hvor meget du kører samt hvor mange penge du vil smide om måneden...
skulle jeg selv frit vælge, ville valget nok altid ende på en Honda Civic. De er pænt godt skruet sammen og køre glimragende. -- Køb ny bedste råd! -- MB: ASUS B250M-K PSU: Corsair CX550M Ram: G.Skill DDR4-2133 8 GB CPU: i5-7500 Kaby SSD: UV400 240 GB GPU: GTX 1060 T OC 3GB Kabinet: Thermaltake V21 Min første bil var en Skoda Felicia, købt for 6500 Kr. Den holdte i næsten 2 år uden en reperation/service. Kunne dog ikke betale sig at få den igennem syn, men den kørte stadig fint da jeg kørte den til autoophug. -- 4770K @ 4.5 ghz | 16 gb 1866 mhz | Asus DC2 970 | Gigabyte Z87 | Noctua U12-S | Corsair 400Q | 3 x 250 GB SSD | 650W Antec | Aldrig køb brugt!!
Det er så usikkert mht. reparation, og de har for dårlig brændstoføkonomi.
Køb en mikrobil fra ny. De kan typisk forsikres billigt gennem forhandleren. Det er sjældent billigt at forsikre større biler, når du er førstegangskøber.
Da jeg overvejede en billig toyota 1,6 liters som 18-årig, ville det koste mig lidt over 20k om året i ansvarsforsikring. Jeg ved ikke om det er blevet meget billigere siden, men jeg tvivler.
Nu har jeg en skoda fabia combi fra ny, som koster mig ca. 4k pr. år for kasko. Og service kommer til at koste ca. 3-5k hvert andet år hos autoriseret værksted. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs og hvad er billigst i forsikring når det er første bil?
Det er absolut billigst at købe en ny bil, hvor det er muligt at få forsikring via forhandleren. -- Bazinga!
Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede.
FFHAU! Jeg vil som andre anbefale en ny mikrobil, måske mellemklassen hvis du skal meget på motorvej. Gik fra en Punto 2000 model, til Peugout 108. Det har alt i alt været billigere mht. reperationer, benzin, forsikring og grøn-afgift. Det er på ingen måde en blær bil, men har det den skal have og kommer fra A til B. Ligeledes vigtigt for mig, at jeg er driftsikker og kan møde op på arbejde :)
Ellers kunne du overveje at lease, hvis du kender dit årligt km tal. Du har jo næsten pengene til det lyder det til. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #17, man skal være opmærksom på forhandlerforsikringen ikke nødvendigvis tager accinitet med fra tidligere forsikringsselvskab. Derved kan man stå efterfølgende og have mistet mange års accinitet hvis man vil over i et andet selvskab. Har jeg selv oplevet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvorfor ikke bare lease en lille dyt hos Gomore til 3000kr / mdr INCL forsikring.
Det kan ikke betale sig at købe nu til dags -- 20# Sjovt bilsalget er stigende så?....
Køb Ny eller Brugt efter budget... ta ud og kig hvad der er af muligheder, du kan sagtens komme langt med en brugt bil, og det behøver ikke koste kassen at køre på værksted.
Jeg købte selv en Opel Corsa D OPC 1.6 Turbo med 192 hk som min første bil :) -- Vi leaser en VW Polo 1.0 95 HK til 2.449,-/måned med 20.000 km./år inkl. service.
396,-/måned i forsikring, hvilket er uhørt billigt, når man er under 25 og uden anciennitet. Det eneste, der kommer tæt på, er Technoforsikring, som har det med at "overse" kravet om 3 års anciennitet - hvor prisen så hedder 482,-/måned.
Fantastisk bil og rigtig god aftale, synes jeg selv. -- Lommelygte: +8/-0 (#321, #327, #762, #1617, #2362, #2474, #2641, #2707) #21
Hvorfor er det sjovt? Det kan ikke betale sig, medmindre man kører ekstremt meget. Det sådan set bare fakta. -- #20 Nu skriver han intet om årligt kilometer osv. Men vil mene det modsatte af dig, det kan nemlig godt betale sig at købe en bil og SLET ikke at lease ved Gomore. Men det kan vi kun regne på, hvor #0 opgiver sit kilometer forbrug. -- Lenovo Ideapad Y910 Gaming Laptop
I7 6820HK - 64GB DDR4 - 2x512GB NVMe - GTX 1070 - 17" 1080P G-Sync. --
Sidst redigeret 07-02-2017 11:22 Køb ny på papegøjeplader.... Så får du nyt - selvfølgelig - og meget mere end du ellers har budgetteret til... -- #25 Både ja og nej, de desværre intet værd som en f.eks A3 eller G5/6 på papplader, så ville jeg ikke gøre.! -- Lenovo Ideapad Y910 Gaming Laptop
I7 6820HK - 64GB DDR4 - 2x512GB NVMe - GTX 1070 - 17" 1080P G-Sync. Papegøjeplader til privatbrug...det koster vist 6-7000,- i strafgebyr om året? Bilen er billigere at købe fra ny, men efter en årrække bliver papegøjebilen dyrere end hvidpladebilen ;-). -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ja hvis det er en lille bil er det nok rigtigt.
Har selv lige købt en Octavia men automatgear og alt andet i højeste udstyrsvariation.
Så sparer man ca. 120.000 på papegøjeplader, og betaler 4500,- i merafgift om året. Så det varer nogle år før der udligner sig :-) -- #28 Ja, strafgebyret er det samme for billige og dyre biler, så køber man en Porsche Cayenne på papplader, så har du sparet en del. Men familien må blive hjemme, når far kører en tur ;-). -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 2 fluer med et smæk :-) -- Er der nogen der ikke lige vil belyse for mig, hvorfor det ikke bedre kan svare sig at købe en brugt Skoda/toyota i god stand?
Afskrivninger på nye biler, og især mikrobiler, er enorme. -- I3-4360 3,7 ghz, R9 280x, 6#
det er en Peugeot 206 CC 2,0 S16
med stål tag
sænket
sorte forlygter
Sorte led baglygter
undervognsbehandlet
chippet til ca 160 HK
179.000km
-- #19 - Præmissen er første bil og ingen anciennitet. -- Bazinga!
Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede.
FFHAU! #31
Folk herinde ikke ved noget om basal økonomi ved et bilkøb -- #31 Afskrivninger på Mikrobiler er ikke særligt store. Måske procentmæssigt, men kr./øre. er det ikke meget at regne.
Sætter vi afskrivningen højt, mister en bil 50% af værdien over 3. år. og 50.000 km. Har man med en mikrobil til 80.000 kr. mistet 40.000 kr. i afskrivninger. Det er 1111 kr. om måneden. Typisk har en bil en garantiperiode på de her 3 år, så der er ikke andre udgifter end service til højst 1.500 kr. om året (15.000 km. service). Vi sætter kørselsbehovet til 50.000 km over de 3 år og 20 km/l, samt 10 kr. pr. liter benzin:
Regnestykket ser sådan her ud:
- 1111 kr. i afskrivning
- 125 kr. om måneden i service/reparation
- 400 kr. om måneden i billig forsikring
- 52 kr. om måneden i vægtafgift (620/12)
- 694 kr. om måneden i benzin
Totaludgiften er derfor 2382 kr. om måneden.
Skal der optages lån på 80% af bilens værdi, og kan man lægge ca. 200 kr. oveni om måneden i renteudgifter, der ikke hentes hjem igen ved salget efter 3 år. (rente på 4% af 64.000 kr. = 2560 kr. årligt eller 213 kr. om måneden.
Alt i alt havner vi på ca. 2600 kr. om måneden, med renter, afskrivning, forsikring, vægtafgift, benzin, service og reparationer - med vel og mærke 1388 km om måneden.
Uanset hvordan man vender og drejer dette regnestykke, er det en skarp pris - de høje danske bilafgifter taget i betragtning.
Jeg kan sikkert blive sablet ned med anekdote-baseret modpåstande, om at "min toyota corolla har gået 300.000 km kun med olie skift og lidt luft i dækkene", men når man er 18 år og muligvis har en stram økonomi, kan udgiftsforudsigelighed være en stor fordel.
Vi har alle forskellige behov, men ovenstående regnestykke er alligevel fint at bruge som "baseline" , når man går ud i byen og kigger på bil. Så kan man overveje om man vil bruge lidt mere, for at få noget andet, eller lidt mindre og løbe en risiko for nogle uforudsete udgifter. Det er op til den enkelte. -- 6800k | GA-X99-UD3 | 16gb | GTX 1080 G1 | Evo 850 1 TB | EVGA G2 750 --
Sidst redigeret 07-02-2017 14:20 Det kan ikke betale sig at lease mikrobiler som f.eks. en Kia Picanto
http://privatleasing.kiamotors.dk[...]
Kontantprisen er 100.418 kr. + levering på 3880 kr. -- Bazinga!
Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede.
FFHAU! Flot regnestykke #35..respekt for det :-).
Jeg har dog undret mig over, at det er meget svært(umuligt?) at finde en 3 år gl. microbil til 50% af nyprisen. Tværtimod kan det ikke betale sig at købe en brugt microbil til de høje priser som sælgerne vil have, når en spritny microbil ikke koster meget mere, og kommer med fuld garanti og ingen slitage overhovedet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er 18 eller deromkring, ville jeg købe en gammel spand, som ellers er nysynet.
Som ny billist er der relativt store chancer for at du kommer til at køre imod et eller andet, et hegn eller lignende. Eller på anden måde kommer til at skade bilen. Så gør det altså knap så ondt hvis bilen har kostet 5000 fremfor 50000 -- #35 Tak for et meget udførligt svar.
Jeg kan kun eklære mig enig i, at den hovedsagelige grund til købe en ny mikrobil skulle være udgiftsforudsigeligheden.
Det område, hvor jeg er skeptisk er afskrivningen.
Der er ingen tvivl om, at afskrivning på nye biler er større end ved ældre biler.
Det store spørgsmål er vel så, om udgifterne til vedligeholdelse opvejer den øgede afskrivning af en nye bil?
Der vil jeg vurdere, at det på baggrund af øget komfort og køreglæde, godt kan forsvares at købe en Skoda octavia '11 til 80.000 med fuldt servicebog osv. fremfor en ny mikrobil.
Sidenote
Jeg vil som #37 også udtrykke min skepsis for, hvordan brugtmarkedet egentlig er for brugte mikrobiller. Det kan være vanskeligt at spå om fremtiden, men der er i hvert fald ingen tvivl om at vi om 4-5-6 år kommer til at se tonsvis af brugte VW up, aygoer osv. Spørgsmålet er så bare, om der er nogen der har lyst til at købe dem? -- I3-4360 3,7 ghz, R9 280x, --
Sidst redigeret 07-02-2017 14:53 Lol... Der er godt nok mange der insisterer på at købe nyt.
Vanvid. -- Køb evt en lettere brugt Hyundai i10 eller Kia Picanto (2-3 år gammel) der har du henholdsvis stadig 2-3 el. 4-5 års garanti tilbage på bilen. Og de små biler falder nemlig meget i værdi fordi markedet er så mættet af små biler pt.
46# latterlig kommentar.... for hvad byder du lige ind med, udover din had til nye biler? Og at folk der ikke deler din mening må være vanvittige? Du jo åbenbart ekspert -- #35
Du har glemt finansierings omkostningerne. Banken vil ikke låne dig 100k gratis. Det er vel ca 2000kr per måned skal man tro nykredit:
http://www.nykredit.dk[...]
Så med mindre du kan droppe 100k fra dankortet ser dit regnestykke altså således ud:
2382 kr.
+ 2000 kr
Reelle totalomkostninger 4,3k
Lease en større og mere behagelig bil.
3k / mdr plus benzin
Det er altså billigere at lease. -- #37 Du har ret i, at jeg satte afskrivningen lidt højt. Der er taget højde for hvad en forhandler vil give kontant eller evt. "byttepris" for bilen - og ikke hvad du evt. kunne sælge den for ved selv at smide den på dba. Privathandler er behæftet men en vis usikkerhed i forhold til salgspris, efterfølgende krav fra køber mv.
Jeg er sådan set enig i din egen vurdering, at det ikke kan betale sig at købe en 3 år gammel Seat Mii med 50.000 km, til 60.000 kr., når man kan købe en ny med 4 års garanti (dog med km begrænsning) til 80.000 kr.
#40 Vi er nogen som er endnu mere tåbelige og leaser nye biler: 35.000 kr. i udbetaling og 4245 kr. om måneden for en Mercedes C200 D. Sikke en vanvittig jubelidiot jeg er!
-- 6800k | GA-X99-UD3 | 16gb | GTX 1080 G1 | Evo 850 1 TB | EVGA G2 750 #43
1. Jeg har taget højde for renteudgifterne. Med en lidt primitiv renteberegning - indrømmet!
2. Man skal selv præstere 20% af udbetalingen, så der skal alene lånes 64.000 kr. i regneeksemplet på en mikrobil til 80.000 kr.
3. Jeg gætter på, at du er kommet til at medregne afdragene, som om disse er en tabt omkostning. Vi har i regnestykket forsøgt at beregne "totaludgiften", det vil sige med eventuelle "genvundende afskrivninger" ved salget af bilen efter 3 år. Ellers kan jeg ikke helt forstå hvordan du mener at der er 2.000 kr. i renteudgifter om måneden(!) på et lån på små 64.000 kr.
-- 6800k | GA-X99-UD3 | 16gb | GTX 1080 G1 | Evo 850 1 TB | EVGA G2 750 Fransfrakker..
For 3000,- om måneden i leasing på en kone bil, så kunne du da betale forsikring og afgift på en mellemstørrelsebil med en rigtig motor.
Og samtidig betale den af og komme til at eje den på omkring 4-5år..
- Og det er de færreste biler der bliver værdiløse på 4 år..
Men det er godt der er folk som dig..
- Ellers kunne GoMore jo ikke betale løn til deres 45 ansatte, og samtidig udvide deres forretning så enormt hurtigt.. :D -- Tak for alle svarene!
Lidt mere info, jeg låner ikke penge til bilen - jeg har pengene. Jeg er 22 år gammel og er derfor ikke ny billist, har kørt bil stortset hver dag i fire år. Det er kørsel til og fra arbejde ca 40km frem og tilbage, samt lidt kørsel udover. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Eller som jeg der først sparede de 60.000.- op jeg skulle bruge på en bil. Købte den kontant så jeg ingen afdrag har, skal kun tænke på forsikring, benzin og rep (Hvis jeg kan lave det selv, så gør jeg det).
-- #4
Får du virkelig 33,3 km/L? Altså 100 km på en fuld tank?
Hvor meget kan der være i tanken? -- #48>>Det gør at du har lidt mere frihed i dit valg af bil, men jeg vil stadig være enig med flere af de andre i at en mikrobil vil være en god ting. du får nemlig en driftsikker bil som vil kunne tjene dig i mange år fremover. Min vi købte sidste år en ny Picanto til min kone (nu ex), behovet var at hun skulle køre 5000 km om året i den. Men den kan fint bruges til længere ture, for støjniveauet er ikke super højt, blot skal man være klar over at de fleste mikrobiler er sløve ved motorvejshastigheder og ikke særligt økonomiske ved 140 km/t.
Min største anke ved de fleste er faktisk deres sæder som for at være ærlige er lavet til små asiatere / kvinder. Jeg er ikke pumpet eller fed (når jeg selv skal sige det, vejer 83 kg til 175 cm) men jeg sider ikke godt i mange af de små biler.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Tror ikke at en mikrobil er noget for mig, kan godt se det praktiske i det. Vil gerne have en bil som ikke er helt sløj og samtidig en bil som jeg kan føle mig 'stolt' over. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Beklager jeg ikke har gidet læse alle indlæggene igennem.. så i fare for at sige det samme som andre går du også mine 50cents
Jeg ville starte med at finde ud af hvad har jeg råd til, start på dba/gulgratis whatever, indsæt pris og evt nysynet hvis du ikke lige har en dygtig "mekaniker" i baghånden
uvælg nu måske 10/15 mærker og modeller du synes kunne være noget, find prisen på vægtafgift/ejerafgift via nummerpladen på nummerplade.net
derefter udvælg måske 5 stks som du så ringer til nogle forsikringsselskaber og spørger til priser.
Det vil være smart:
* Lille motor
* Kunne sige at du har kørt bil hos andre fx forældre
Tænker det er nævnt før - men god jagt ;) -- Du har selv bestilt musikken til din egen fest ! :D #52>>Jeg kan sagtens se det fra din side, jeg er også mest til større biler og ville være irriteret hvis jeg skulle køre i en lille bil uden kræfter. Dog skal du også være realistisk over hvad dit budget køber dig. Hvis du skal have den A3 du snakker om så vil de 80.000 kr række til en ca 10-12 år gammel 1,6'er med mange km på tælleren. Den vil du med garanti skulle ofre mange penge på at holde kørende.
Men du skal naturligvis gøre hvad du føler mest for, det er trods alt pokkers dyrt at skifte bil i utide. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #50 De lupo 3L jeg har kørt i har ikke kørt alle 33.3 km/l. nærmere 28-30 stykker. Så det sædvanlige forbrugsfusk -- I5 4690K @ 4.5ghz - CM AIO Loop
Asus Maximus VII Ranger - 16GB Kingston Fury's
MSI 780GTX Lightning - 180GB Intel SSD - BenQ XL2420G G-Sync
Tag et kig på REleasing.
Du leaser en brugt bil. Det virker ret smart. -- Hej, Jeg siger det lige ud... Jeg gider ikke læse alle indlæg og derfor får du den bare her:
Med et budget på 40-80k får du ikke meget lækkert Golf 5/6 eller Audi A3 med mindre du kan nøjes med en som er skamknæppet og har godt med km på klokken.
Så kan du jo også hente en og så håbe på at synsmanden ikke vurdere den latterligt til toldsyn ;)
Jeg har haft mange biler, både nye og gamle og rigtig gamle. Bmw, Toyota, Opel, Peugeot etcetc. og i et spænd fra 5000kr - 400.000.
Hvis jeg skal give mit allerbedste råd til dig,
1. lad vær med at få bilen "forsikret gennem mor og far" det gavner bestemt ikke din anciennitet :)
2. Køber du en bil til 40 - 80k så betal den kontant, så kan du jo begynde at spare op til den første "uventede" regning. Med mindre du er på et værksted, men så spurgte du næppe på er forum for computer nøder ;)
3. Hvis du vil købe en bil til 40 - 80k så tjek også dem til under 40k, for så kan du lige så godt gemme de sidste 40k til reperationer ;)
4. Du får ikke meget lækker import bil til 40 - 80k når den danske stat først har flået dig for afgifter. Husk at alt ekstra udstyr koster.
5. Køb dig en NY bil. Måske en lille bil - Tror vi gav 85000,- for en helt ny Pug 108 med skærm og alt det shait og Suzuki har kørt noget kampagne uden udbetaling for alle biler. På nye biler kan mange mærker også tilbyde en RIGTIG billig forsikring i forhold til forsikringsselskaberne.
6. Lease dig en lækker bil, mange køre tilbud fra 5000kr i ud. bet. og så fra 900kr pr. md.
Det kan eks. være en WV Polo, Aygo, Mitsubishi, Mercedes etc. Vær dog opmærksom på at de her leasinger er 15000km. Er dit behov større er det ikke sikkert det kan svare sig :)
7. Dette er det vigtigste råd. Ny Ny Ny, Lease, Lease, Lease, hold dig fra gamle biler. Har du først købt en brugt vogn til 80k, kan det så svare sig ikke at lave den, når den står på værksted for 15k? ... Du får aldrig 80k for den igen. -- Sidst redigeret 08-02-2017 09:25 Jeg fatter ikke det råd med at købe nyt "for så holder det" for det er der ingen garanti for overhovedet ikke.
Jeg har selv haft mange penge lige fra Nyt til Brugt.
De nye billig micro biler er der intet udstyr i, ikke hvis du kun har 80.000.- og du vil holde dig under 100K.
Jeg vil hellere som begynder bil købe en brugt micro bil. Dem kan du få til under 50K nu hvor der er lidt udstyr i.
http://www.bilbasen.dk[...]
Under 3 år og kørt 37K KM, udgifter.: 310.- halv år.
20km pr.
Så er der ca. 30K til andet. -- #58>>Ja man skal lidt over 80.000 for at få en model der er interessant. Vi gav 115.000 for Picantoen til Ex'en. Så har den til gengæld også alt det udstyr man har behov for.
Jeg ville dog holde mig fra Chevolet Spark. Dels har markedet trukket sig ud af europa og dels er det muligvis en ringeste af alle mikrobilerne. Den kører simpelthen som en lille møgkasse. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #59 Mitsubishi skal man også holde sig fra, hold da op den er ringe at køre i!
Vi endte med en Renault Twingo, synes den havde de bedste køreegenskaber af de mikrobiler vi har prøvekørt. Det var godt nok i slutningen af 2015. Men kan man leve med at det ikke er en racerbil, så er man godt kørende med sådan en. Og så har den RWD. :D Klart den billigste bil i drift jeg har haft, den koster nærmest ingenting at køre i! Kæft hvor har jeg kastet mange penge efter de Audi og BMW jeg har haft... Det er helt åndssvagt at tænke på. -- Tjek mit nye system til at få styr på madbudgettet:
http://klogpaa.dk[...] - det er gratis! Min mening er ikke at man skal købe nyt, bare for at købe nyt. Jeg ved bare at havde jeg købt en ny bil som min første, så havde den ikk kostet i div. udgifter fordi der var lavet fusk og hjemme løsninger og det er røvsygt når man er ung og gerne vil have en bil og det hele er dyrt nok i forvejen.
Jeg har også haft brugte biler som ikke fejlet noget, jeg har også haft biler købt for 5000kr som har kørt i år uden at der var mere end almindelig service.
Men en garanti på en ny bil dækker trods alt lidt af de "uheldige/uventede" inden for rimligheden af slitage. Så kan vi tale rust, alm. vedligehold(tandrem, hjullejere, div. andet)
i eks. sådan en pug 108 som in kone har og nej jeg er ikke fan af pug eller mini biler. men den har 7" skærm, som kan spille musik, ringe tlf, skrive sms og mail, den kan hvis man gider betale også have Navigation. Den har A/c, den har en fin økonomi og billig at købe og holde.
Det eneste man sådan kan savne er en regncensor og bakkamera(men det får du ikke i en bil til 40-80k) og så er bilen jo desværre lidt "tynd i det".
Så hvor lever den ikke op til en moderne bil med udstyr?
Nej det er ikke en Bmw eller Audi, men for 40-80k for man også kun gamle udknaldet E46'er uden noget udstyr, som dårligt kan trække en brænder fordi den falder fra hinanden.
Ja man kan også satse og købe en bruge mini bil og så gemme resten af pengene til de reparationer som kommer :) -- Hvad med den her?
http://www.bilgalleri.dk[...] -- Mit setup; i7 3770 - 16Gb Kingston Blu HyperX - Asus Gtx 1070 Strix OC 8gb - EVGA SuperNOVA 750 G2 v2 - 120Gb SSD Intel 520 - 500gb Samsung Evo SSD
Jeg er har nada forstand paa bil mekanik men jeg har varet rigtig glad for mine huyandai sonata 2014 som var min foerste egen bil ca lidt under 140.000 nar laanet er betalt af.
men jeg regner med at omlaegge til et billiger lan her i dette maaned -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury Man kunne også være snedig og bare lease, hvis man alligevel har 80 af de lange man vil bruge.
http://www.volkswagen.dk[...]
15.000 i udbetaling og så 1899,- pr md, så har du penge nok til 34/36 måneder af leasingen.
Så skal du bare have forsikring ved siden af og ejerafgift gider jeg ikke medregne for det er peanuts. -- Jeg har selv lige købt bil, og jeg har nogenlunde samme behov som #0. Er 21, det er min første bil - og derfor har jeg ingen anciennitet. Mine krav var:
- God brændstoføkonomi
- Lav ejerafgift
- Billig forsikring
- IKKE en mikrobil
Alle disse ting fandt jeg i en Skoda Fabia Combi 2010 købt fra en forhandler til 59.900 inkl. levering. Det er en 1,2 L benzin, 70 HK. Den er lidt til den store side, men den er praktisk og lækker at køre i. Som svar på mine krav:
- Den kører ca. 20/L
- Koster lige godt 1200/år i ejerafgift
- Tryg forsikring (Skoda Klar) gennem forhandler til 6400/år (kasko+ansvar+vejhjælp)
Specielt blev jeg overrasket over forsikringen, givet at det er min første bil. Desuden er der 6 måneders garanti på den, så det udgør en god start. Efter køb er den blevet sporet og har fået lavet bremser for+bag, intet problem. Jeg kan kun anbefale den type bil, den ligger i et rigtig godt prisleje lige nu, er meget økonomisk, og så kører den skide godt. Det er klart, at det ikke er en lille racer, men den får mig fra A til B, og den gør det godt. -- Moral er godt.. Dobbeltmoral er dobbelt så godt!
-
Se min profil for setup! --
Sidst redigeret 09-02-2017 10:30 Med stor respekt for alle de lange og beskrivende beskeder andre har postet her, tilføjer jeg et kort og hurtigt et.
-Til dagligt arbejder jeg med flex-leasing/leasing og langtidsleje med forkøbsret.
Med min viden og erfaring inde for dette fag gør at jeg KLART og til hver en tid ALDRIG og ALDRIG ville kunne finde på at købe en ny bil i Danmark på afbetaling gennem bank- og billån da dette på ingen måde kan svare sig i det lange løb. (Alt for dyre omkostninger til bank, renter m.m)
Når det så er sagt, skal man også passe godt på med de "Gode" leasing tilbud hvori der fremgår en billig udbetaling samt månedlig ydelse. Netop for MANGE og alt for mange glemmer at se hvad indfrielsen/restgæld/restværdig (Kald det hvad i vil) der er ved endt leasing. Plus bilen stadig er UDEN dansk afgift.
Hvis man gider og har lyst til at sætte sig lidt ind i det såkaldte Flex-leasing vil man få et bredere perspektiv på køb af bil i fremtiden. (Min mening)
Ved flex-leasing er bilen DIN fra dag 1! Ja, det koster at komme igang, men du betaler hverken af til bank/bil lån m.m over flere år. Jeg har det med bil som med meget andet, det skal skiftes ud!
Så ja, personligt skifter jeg tit på, så kunne ikke falde mig ind at binde mig på en bil i 3-8 år for derefter at stå med en bil i mine øjne intet er værd. Plus være begrænset på km. stand og hverken kunne sælge uden at jeg skal indfrie mit lån først.
Som kunde hos et leasing selskab, der tilbyder flex-leasing får DU nedskrivning på DIN bil & mulighed for at "afdrage" den danske afgift som idag lyder på 105% op til 80.000 og resterende 180%
DET ER RIGTIG MANGE PENGE SOM KAN TAGES I SMÅ BIDER!
Hvert år nedskrives en bil rigtig meget pga. markeds værdien falder osv.
Når en bil taber værdi vil det være det samme med eller u.afgift men DU mister LANGT mindre på en bil u.afgift end på en med dansk afgift.
Hvad jeg ser af gulerødder ved flex og u.afgift er: Salgs markedet er større da det er både i ind- og udlandet du kan sælge din bil. Mindre værdi tab af bilen. Fuld afgift er altid en mulighed. Lån/pant i bil er også muligt. Ingen udgifter til bank/billån. Og ikke mindst er bilen ALTID DIN, DU BESTEMMER!
Blev lidt langt alligevel, men håber det hjælper =)
Men håber det gav et forståeligt indblik på Flex-leasing.
Er selv i alderen af 25 og de mange tilbud trækker hårdt i en da udbetaling er så lav samt den månedlig ydelse... MEN HUSK NU DEN RESTGÆLD!
Lad være med at begå efter min mening den fejl at sætte dig i et billån eller leasing der kan ende med at koste dig dyrt og blive stemplet som dårlig betaler i en ung alder! Ser dette alt for tit og har idag alt for mange bekendte og venner, der kommer kravlende og tigger og beder om at få hjælp til at indfrie og komme ud af den gæld de stiftede på et billån i en alder af 18 fordi det hele skulle ske så hurtigt og se så godt ud...
Jeg har det bedst med hvad der er mit forbliver mit og bestemmer selv over mine ting!
(Har valgt ikke at tilføje et eksempel/tilbud og firma da det blot er et råd og lidt info) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #66>>Ja det kan godt være hvis man skal have relativt dyre biler i relativt kort tid. Men hvis man vælger mere almindelige biler og så påtænker at beholde den i noget tid så holder regnestykket ikke. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|