Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Lyd/slag/krads følelse fra gaspedalAf Mega Nørd Uno | 02-02-2017 18:32 | 4604 visninger | 46 svar, hop til seneste
Ohøj alle :)
Inden noget, så har jeg forhørt mig hos værkstedet og de kunne ikke finde nogen fejl.
Sprit ny bil
Problem: Lyd/slag/krads følelse på gaspedal, mellem 1-2-3 gear og ved afsæt fra f.eks. lyskryds.
Det er ikke høje lyde, eller voldsomme slag/krads - men de er der nu engang.
Frekvens: Af og til, men op til flere gange ved normal kørsel på en dag.
Nogen der kunne guide mig til, hvad det evt. kunne skyldes, så jeg kan bede værkstedet om at kigge grundigt efter? --
Jeg kan kun komme på løst motorophæng som kan det du beskiver, men det er virekligt lange ud på en ny bil. Måske er der bare normalt for netop DEN bil? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hmm, det var da et bud :)
Kom endelig med flere, for jeg er selv helt på bar bund.
Jeg tænker bare, at hvis det var normalt, så burde forhandleren vide det?
Ps. det er en kortvarigt mislyd/slag. -- Sidst redigeret 02-02-2017 18:42 Jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke forstår beskrivelsen.
Lyd/slag/krads følelse på gaspedal
Det lyder som om, at din PEDAL giver en mislyd?
Det giver ikke så meget mening i forhold til, at det skulle være i bestemte gear!
Det er ikke fordi de "sej-trækker", og det nærmest er en banke-lyd du oplever? -- http://hamdentykke.dk[...] Sorry, det er bare svært at beskrive.
Jeg føler et lille slag i gaspedalen.
Jeg kan høre en "slide/krads/slag" lyd ved slaget.
Det sker ved acceleration og oftest mellem 1-2 og fra 2 - 3 gear. Det sker sjældent fra 4-5.
Håber det giver mening :)
-- Desværre, jeg bliver ikke klogere.
Jeg tror dit bedste bud er, at tage mekanikeren med ud og køre en tur.
Det lyder ikke som om, du har så meget styr på, hvad der op og ned på en bil? -- http://hamdentykke.dk[...] Han har været med ude og køre, han kunne ikke mærke/føle noget :/
Altså, jeg er ikke mekaniker, men det er vel derfor andre er uddannet til det :) -- Det kan være mange ting.. hvis det er periodisk, er det et HELVEDE at finde frem til.
Men ja, motorophæng eller måske kobling der laver noget fis! -- Engineered To Be Feared!!!
Det er jo det, for umiddelbart opstod det ikke da mekanikeren kørte bilen, de har dog også tykke sikkerhedssko på, så måske kunne han ikke mærke det :D
Det sker periodisk henover en dag, så det er svært at fange præcis når det sker og vise dem det.
Har selv tænkt på om det måske kan være tandremmen, eller svinghjulet? Igen, så burde en ny bil dog ikke fejler disse ting :/
Tak for jeres forslag, jeg noter det hele og tager det med videre til værkstedet :) -- Sidst redigeret 02-02-2017 19:44 Det du nævner kan jeg på ingen måde se hvordan du skulle kunne mærke i speederpedalen.
Der er ikke fysisk kontakt, som i gamle dage med en wire, mellem pedal og motor. -- http://hamdentykke.dk[...] Prøv at få en bekendt med ud og køre, så kan du eventuelt få bekræftet om det er noget som kun sker i dit hoved. -- Næste gang fænomenet opstår, så læg mærke til, om din anden fod hviler på koblingspedalen!
Bare en tanke :) -- Giver ingen mening, at der skulle være den slags i gaspedalen. Kommer lydene inde fra kabinen eller ude fra motorrummet / undervognen? Er motorgangen ujævn ifm fænomenet? -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO find ud af om det kun er når du kører, eller om det også sker når bilen holder stille.
Hvis der er mislyd uden at bilen bevæger sig, burde du kunne isolere det til motorblokken alene.
som de andre er inde på; er det speederen som du kan mærke noget på eller kobling?
går ud fra at du har sluppet håndbremsen :) -- Consider it as a free bump Det er ikke kun noget der sker i mit hoved :D Man kan virkelig godt mærke(og høre) det i gaspedalen, når der kommer et rigtig godt slag i gaspedalen.
#11 Det vil jeg lægge mærke til, men er ret sikker på, at de gange det sker, så har jeg min ene fod på måtten, så jeg er sikker på at jeg ikke nærmer mig de andre pedaler - på værkstedets opfordring, så er jeg begyndt at finde mønstre i problemet. Det eneste jeg pt. kan finde er:
-Det sker i de lave gear/omdrejninger
-Oftest ved acceleration fra lav hastighed f.eks. fra 50-60 km/t, det sker f.eks. ikke fra rigtig fra 90-110 osv..
-Det sker oftest , når gaspedalen er trykket ned over en lidt længere periode - f.eks. når man skal op i fart ved motorvej tilkørsel.
-Det er gaspedalen
-Det sker ikke når bilen holder stille - mekanikeren gav den ellers fuld spade i frigear
-Kan umiddelbart ikke mærke noget unormalt i selve kørslen når det sker (udover det beskrevet)
-Yes, ingen håndbremse :D
-Lyden kommer umiddelbart lige omkring gaspedalen eller dernede omkring - måske bag firewallen/dunno.
Lyden og følelsen minder måske en lillesmule om, når en kæde på en racercykel hopper lidt eller ikke rigtig får fat når man lige har skiftet gear?
Det skal siges, at jeg har kørt i mange andre biler - og der har det ikke været noget problem :) -- Sidst redigeret 02-02-2017 20:09 Alt du beskriver siger til mig: Du "sej-trækker"
At du kan mærke det i speeder pedalen giver ikke mening, men det er sådan jeg læser det du prøver at forklare
Vi har på ingen måde mulighed for bedre bud end, en mekaniker der får lov at tage en tur eller 5 i din bil. -- http://hamdentykke.dk[...] #15 Jeg er faktisk enig. Det lyder lidt som en motor der bliver kørt lidt forkert. Mange nye biler har skifteindikatorer og det er med til at forstærke problemet da folk nærmest bliver guidet op i højeste gear inden 50km/t. Din teori understøttes desuden af af værkstedet ikke kan genskabe problemet da mekanikeren næppe "fejlbetjener" bilen
#0 Prøv at køre en tur og prøv at køre et gear lavere end du plejer. Nu skriver du ikke hvilken bil det er, men nyere småbiler har ofte 3 cylindrede motorer og de går altså lidt underligt ved tung gasfod i for høj gear. Tandrem, svinghjul osv er det næppe. En fejl på tandremmen er ikke periodisk og du er desuden heller ikke i tvivl. Hvis motoren ikke dør/går ud med det samme vil den køre forfærdentligt permanent til problemer er afhjulpet -- HO, HO, FUCKING HO! --
Sidst redigeret 02-02-2017 20:35 Hvordan kan man høre noget i en pedal?
Det kan være overordentligt svært at høre hvorfra en lyd kommer - specielt en brummende lyd. Lavfrekvente lyde er svære at retningsbestemme.
Either way - hvis det er som flere mistænker - at du kører i for lave omdrejninger... ja, lad os høre hvor det sker. Er det samme sted på "omdrejningerne" (i lave omdrejninger, f.eks) uanset gearet?
Har din bil turbo? Er det en diesel? Benzin?
-- "ORK SATME!" Tak for jeres råd og vejledning. Nu skal det også sige, at det kun var en hurtig tur på ca. 10 min værkstedet kørte bilen. Det er måske ikke nok til at fremskabe forskellige scenarier og opdage periodiske fejl :)
#16: Jeg prøver i lavere gear :)
#17: prøver at holde bedre øje med omdr. - jeg mener det plejer at ske mellem 2-3000 rpm.
Igen, jeg har kørt i andre små biler uden problemer - dette er en clio med 3 cyl. og turbo - benzin.
- hvis jeg har skrevet høre noget i pedalen, så har jeg skrevet det forkert. Mente lyden kommer deromkring, når problemet opstår. -- Sidst redigeret 02-02-2017 20:42 Kan vi få en opdatering på situationen? -- HO, HO, FUCKING HO! Når det er en lille 3 cyl med turbo, kan det på ingen måde anbefales at lade den sejtrække, da de ofte lider af LSPI som får stemplerne til at smelte.
Skift ned, og lad motoren få nogle omdrejninger. -- Sidst redigeret 04-02-2017 17:05 Lyder ikke som om bilen kører med E-Gas (Elektronisk Gaspedal) men med wire og det du mærker kan være gasspjældet som kapre. Kør ned til mekanikkeren og bed ham om at grundjustere dit gasspjæld :)
Min bil gjorde det også hvis jeg hvilede foden på gaspedalen en smule eller ved for forsigtig igangsættelse. -- Den gør det desværre fortsat, og de fortæller mig at de ikke kan mærke/høre problemet - så er lidt låst :/
Det har ikke noget med at skifte ned, får den gør det ved 2 gear ca. 2500-3000 rpm og kan jo ikke køre 50km på 2nd :D -- Det sjove er, at det er som om, det kun sker én gang ved hver "første" gangs kørsel. Når den har haft det første slag, så sker det ikke rigtig igen, før den har stået stille i nogle timer og jeg køre igen - meget mystisk :) -- Hmmm, du kan evt. prøve en anden mekaniker så? Er jo en mulighed hvis ikke duer forpligtet til det værksted du er ved nu.
-- Er det noget du kan optage med et kamera og vise til os/mekaniker/et bilforum? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Optog engang en video, men lyden er meget svag, det er mere fornemmelsen i pedalen end lyden der kan høres. De sagde dog ikke noget til videoen, så længe de ikke selv kunne fremprovokere fejlen ville de ikke gå igang med fejlsøgningen.
-- Hmm tråden og bilen er begge blevet over ½ år ældre, så problemet er åbanbart et af de problemer, der bare ikke vil løses uden den helt store undersøgelse - eller et heldigt gæt :)
Havde engang en Nissan Sports Wagon, der også havde den slags dunk/knurren/gnaven - mærkelig følelse i "højre fod" - og da jeg senere solgte den, viste det sig, at et motorophæng var knækket, hvilket jo gav nogle ryk/vibrationer - alt under forskellige forhold..
Bare nok et velmenende indput til din bett` irriterende bils problematik. Du kan jo selv tjekke dine motorophæng, da de i fald de er kaput, burde ha` en revne/fure i evt. maling på tværs - eller måske endda ved lidt voldelig adfærd kan give lidt "slup" mellem karosse/ophæng. Førstnævnte var hvad jeg selv kunne se :) -- Tillæg til #27 :)
Så lige, at #9 mener, at den udelukkede kontakt mellem gaspedal og motor burde udelukke motorophængsproblemer, hvilket jeg så ikke kan tilslutte mig :)
Pedalen er nu engang dèt man har foden og kontakten til hele karosseriet med, da pedalen jo er monteret på dette, og evt. motorryk via dårlig/dårlige motorophæng derfor kan plante sig ned i vores kæreste bilværktøj - vores højre fod Vrum Vrum.. :) -- Sidst redigeret 28-10-2017 16:49 Hvad er det for en bil ? -- Det lyder mærkeligt. Det tætteste jeg kan komme på det du beskriver, var min gamle Ford Escort fra 1997 som 'klikkede' i gaspedalen hvis man trykkede den mere end halvvejs ned. Nogen har bildt mig ind at det er en slags feedback på at hvis man giver så meget gas så den klikker, så kører man ikke længere ret økonomisk, men jeg ved nu ikke helt! -- MSI Gaming 5 Z97 | Xeon E3-1230 v3 | 12GB DDR3 1600MHz | GTX 1060 3GB Ift. motorophæng, så tænker jeg umiddelbart, at det er "skægt" at det kun sker ved bestemt RPM og ikke umiddelbart blevet værre over tiden ( af hvad jeg kan mærke) og heller ikke en fejl jeg mærker igen og igen ved forskellige hastigheder/accelerationer - kun én gang par førstegangskørsel og ved ca. 2500 RPM og 2-3 gear.
Fejl scenarie:
1.Motor start
2.Ved ca. 2500 RPM et lille "hop/slag" i gaspedal - typisk 2-3 gear
3.Herefter umiddelbart ingen gentagelse af fejl
4.Bil slukket - stået stille i flere timer fx ifbm arbejde
5.Motor start
6.ved ca. 2500 RPM et lille "hop/slag" i gaspedal - typisk 2-3 gear
osv osv... :-)
#31: Udkanten af lyngby. -- Sidst redigeret 29-10-2017 13:41 #30: Tænker også, at hvis det var det, så ville en autoriseret Renault mekaniker forhåbentlig også vide det, og fortæller mig at det blot var det + det er ikke noget jeg oplevede på en lånebil, jeg fik lov at køre i for at se om det var det samme :) -- Sidst redigeret 29-10-2017 13:44 Den lyd/følelse du beskriver lyder meget som noget de nye Audi'er med automatgear gør.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke med din bil, men hvad der sker på en Audi, har noget at gøre med opbygningen af fortryk i bremsekraftforstærkeren der sidder til bremsepedalen.
Dette kan man så mærke i speederen, lidt ala en kæde der klikker et par gange, men det sker kun ved 1-2-3 gear, og kun første gang motoren sætter igang.
Det føles helt forkert, men det er designet til at fungere sådan :)
Håber det giver lidt mening, men skal selvfølgelig ikke sige om det er sådan det fungerer i dit tilfælde :P -- i5 3570 - ASUS P67 - 16GB RAM - Silverstone SUGO SG07 - 600W - EVGA GTX 970 SC - 256GB SSD Jeg har ingen forstand på biler, så kan desværre ikke pege dig i retning af hvor fejlen ligger MEN jeg vil råde dig til at nævne det HVER GANG og meget UDTRYKKELIGT når den er til service eller bare på værksted. Hvis de evt kan få det skrevet på en service rapport eller noget, så der står noget i retningen af at "kunden har flere gange nævnt et dunk og en lyd fra gaspedalen men vi kan ikke finde fejlen", så står du bedre hvis der skulle ske noget med den der kræver en større reparation. Også efter garantien udløber.
Ellers meld dig ind i FDM. Mener de lige nu kører et tilbud med 1 års medlemsskab inkl noget vejhjælp til 695,-. Så kan deres jurister muligvis hjælpe dig. Hvis ikke, ja så har du fået et billigt medlemsskab og vejhjælp hvis ikke du har det i forvejen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #34, det lyder da lidt ala det, selvom min ikke er med automatgear. Det er dog sjovt, at det ikke var tilfældet med testbilen jeg fik lov at køre i :-)
#35, Siger det også hver gang jeg er forbi, fx i forbindelse med skift til sommer eller vinterhjul - det hjælper dog ikke rigtig noget, når de ikke vil fejlsøge i detaljerne, men kun en hurtig prøvetur.
Det er noget med, at der ikke længere er en "papir" service bog, men de fortalte mig, at hver gang jeg nævner noget, så skriver de det ind i den digitale (ellers har jeg det også på mail) at den klikker etc.. :-)
Har også tit overvejet FDM, mest for at have nogen "profesionelle" at spare med i tide og utide hehe
Takker for al jeres input og vejledning - altid rart man ikke står med det helt alene :D -- #32 :)
Ja hvis du har en så konstant "funktionsfejl" der nærmest er konstant, som du jo så fint beskriver det, kan man jo nok godt udelukke motorophængene som værende årsag.
Når du så også har brugt en tilsvarende bil uden problemer, må man via udelukkelsesmetoden jo også kunne udelukke, at det er noget, der rent teknisk er implementeret fra fabrikkens side :)
Og hvad er der så tilbage?
Transmissionslinjen og selve motoren - samt jeg tænkte lidt på, om et brændstofstyringssystem kunne være årsag til problemet, men kender så ikke noget som helst til det sidste, da brændstof indsprøjtning som i dag - ikke rigtig var på markedet, da jeg for lidt over 40 år siden blev udlært ved Volvo hehe..
Når du beskriver, at problemet altid rammer ved 2500 RPM lugter det vel mest af et gearkasseproblem - eller er der vist kun teorien om katten tilbage, der hygger sig i motorrummet og bliver arrig og sparker ud, når den bliver centrifugeret med over 2500 RPM haha..
Håber du finder ud af det :) -- Og igen lidt tillæg :)
Fik lige nærlæst lidt højere oppe, at der er en bett` turbo på, og tænkte så, om muligheden for fejlindstilling af denne, kunne give noget, man nok nærmere burde kalde for et udfald, der igen kan give en form for "kick" i gaspedalen. Den slår vel først til lidt højere oppe i omdrejningerne, da et vist tryk jo nødvendigvis skal være til stede, før den finder ud af, at der er bud efter den :)
Forøvrigt er lyd jo en sjov fætter, da de fleste tror, at vi hører med ørerne. Det gør vi ikke ligesom vi heller ikke ser med øjnene. Disse "hoved vedhæng" er kun til at trække signalerne ind til hjernen hvilken så først skal sætte signalerne op til noget vi kan forstå :) Derfor kan elefanter "lytte" til andre elefanters dybe brummen, der jo går gennem jorden - og op gennem andre elefanternes fødder. Ørerne er derfor mest/også til at svale blodet med. Tigre skulle så have den mest ekstremt dybeste lydforplantning af alle dyrearter. Har man først været udsat for (som jeg) en tiger, der afgiver sit "kropslammende brøl) forstår man hvad en jæger i en given situation står overfor :)
At man så i en bil opfatter dunk/knirk/skraben som lyd gennem vores fødder (i dette tilfælde vores autoacceleratorlem) er der intet unormalt i hehe..
Nå men undskylder det hygge OT der hoppede med overfor dem, der har svært ved at tolerere dette :) -- Sidst redigeret 04-11-2017 17:15 Jeg fik læst lidt mere omkring og kom frem til, at det måske kan være noget med "brændstofsjusteringen", måske STFA B1?
Tænker måske, at det kan være luft/benzin blandingen der ikke helt stemmer og derfor giver små utilsigtet udsving ved bestemte RPM´s ? :D
Jeg må indrømme, at jeg ikke aner hvad det kan være. Hvis en autoriseret mekaniker ikke kan "gætte" hvad det kan være med alle de beskrivelser, så er jeg sku helt på bar bund :/ -- Det lyder som om, at du har isoleret en måde at fremprovokere fejlen...
Kan en passager høre/fornemme "lyden/eller hvad vi nu skal kalde det"?
Hvis nu holder dig under, lad os sige 2300 rpm, udebliver fejlen så?
I så fald, burde det jo være muligt for en mek'ere at opleve fejlen - Det gør det bare super svært at arbejde med, når fejlen kun kommer en gang (pr motoropvarmning?)... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Nej ikke rigtigt, det er meget lavt. Det er mere det man kan mærke det i gas-pedalen. Det giver et lille "ka-dong" fornemmelse og så er det væk igen :-/
Hvis det kunne høres bedre, så havde jeg måske håb om at mekanikeren kunne høre det og begynde at fejlsøge selv. -- Smid bilen på en rullefelt, brug hånden til at påvirke speederen, mens mekanikeren også har sin hånd på speederen :) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Hvis bilen har klimaanlæg så få det tjekket jeg har haft nøjagtig samme fejl på både en Renault migræne (megane) og en Laguna de værste lortebiler jeg nogensinde har haft og jeg fik af vide på Volvo Renault i Frederiksund at de fleste modeller havde den fejl men ikke alle opdagede det og så gjorde man ikke noget ved det. fejlen mærkes på præcis den måde som trådstarter beskriver og det skyldes at når klimaanlægget starter/stopper så er elforbruget så meget større at generatoren bliver belastet så hårdt at det høres og føles i ja netop speederen.
På min Megane blev det løst ved at skifte generatoren, men det lykkedes aldrig at fjerne det fra Lagunaen. -- ?#43: Kan du huske hvem du talte med ? For så vil det nemmeste jo være, at have fat I dem :-)
?#42: Det var en ide, hvis de gider at gå med til det. Det kræver dog, at bilen står stille hos dem i noget tid, før vi har større chance for at genskabe fejlen igen :D -- #44 Ham jeg talte med hos VR biler i Frederikssund hedder Keld han var direktør for det og han kørte i min Megane i 14 dage imens jeg havde en lånebil.
Det skal lige tilføjes at det er ca 15 år siden så jeg kan jo ikke sige om det præcis er samme fejl på din bil som der var på de 2 jeg havde, da din jo er af nyere årgang og så er det en Clio, men det du beskriver lyder unægteligt som det jeg oplevede.
I dag hedder det Keld Hansen bil , men de bor stadig det samme sted Korshøj 4 i Frederikssund http://www.khbil.dk[...] -- #45: Jeg tror heller ikke, at mit er noget med aircon, den er manuel og jeg mener, at det ikke gør en forskel om den er tændt eller slukket. Det er dog altid noget, at prøver at høre nogen ad, som hvertfald nogenlunde kender til en klik lyd med gas-pedalen :D
Har også søgt lidt mere på nettet igen og ser det ske for alt fra Audi til nyere Mini´ere. De fleste oplever dog også, at de har svært ved at få værkstederne til at finde fejlen.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|