Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Acceptabel ventetid af reklamation?

Af Elite Supporter RaGe_22 | 24-05-2015 12:41 | 2330 visninger | 19 svar, hop til seneste
Sagen er den at jeg har haft en rma sag kørende i 2 måneder hos cinemagic.dk (defekt Boxee Box) og de nægter åbenbart at svare via deres chat eller mails efter jeg har gjort dem opmærksom på at 2 måneder er mere end rigeligt at vente, selvom de oplyser at der kan gå op til 6 uger ved rma, og jeg nu gerne vil have en hurtig løsning på sagen. Kan jeg kræve mine penge retur eller evt. hive forbrugerklagenævnet med ind over. Må sige jeg altid har haft rigtig gode erfaringer med cinemagic RMA og de har været relativ hurtige til at skaffe mig et nyt/repareret produkt. Derfor synes jeg egentlig at man gerne må skrue bissen på efter 2 måneder. Hvad mener i?
--
Make it idiot proof and someone will make a better idiot
#1
Kasperkk
Giga Nørd
24-05-2015 12:42

Rapporter til Admin
Jeg synes personligt at 2 mdr er ALT for lang tid. Man kan ikke byde sine kunder at vente så lang tid
--
HO, HO, FUCKING HO!
#2
SteffE
Nørd Aspirant
24-05-2015 12:46

Rapporter til Admin
Boxee er jo udgået af markedet.. Hvordan forventer de at reparere den??? 3 arbejdsuger er inden for rimelig tid, medmindre at de oplyser de oplyser, at de venter på dele etc.
--
#3
RaGe_22
Elite Supporter
24-05-2015 12:52

Rapporter til Admin
Fik denne besked for 20 dage siden: Distributøren melder at de endnu venter enheden tilbage fra producentens support, men regner med at den er tilbage i løbet af de næste 10 arbejdsdage
--
Make it idiot proof and someone will make a better idiot
#4
SteffE
Nørd Aspirant
24-05-2015 12:55

Rapporter til Admin
I så fald vil jeg presse på. Der er gået for lang tid.
--
#5
RaGe_22
Elite Supporter
26-05-2015 12:07

Rapporter til Admin
Mystisk forretning. Så ringer jeg derind og får fat i en medarbejde der stiller mig videre til reklamations-afdelingen og mister derefter kontakten. Får nu beskeden at jeg har ringet udenfor deres åbningstider.. om firmaet mon er ved at gå konkurs..
--
Make it idiot proof and someone will make a better idiot
#6
EQuiNoX
Semi Nørd
26-05-2015 12:16

Rapporter til Admin
Send dem en mail og giv dem et påkrav om at fremskaffe boxen inden for 7 dage (det vil forbrugerstyrelsen bede dig om ) Skriv at hvis den ikke er i dine hænder inden 7 dage, så ønsker du handlen ophævet og din penge retur. Sker dette ikke vil du indgive sagen til forbrugerstyrelsen. Jeg vandt her i Feb en sag over Bilka med samme fremgangs måde, hvor jeg havde ventet 1,5 måned på min tlf skulle blive lavet ordentligt
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#7
kikophil
Elitebruger
26-05-2015 14:32

Rapporter til Admin
Hvis et firma annoncerer med op til 6 ugers ventetid ved Rma - er det denne ventetid, der må anses som rimelig og ikke kortere tider. Kunderne går jo ind på dette, når de køber varerne. Hvis tiden ser ud til, at blive længere, må det mindste en kunde må forvente være, at man får besked herom, samt årsag og forventet ekstra tid - samt ikke mindst evt. løsningsforslag hvis ikke kunden vil vente længere - såsom: Pengene tilbage. En anden tilsvarende eller bedre lignende vare tilbudt. Evt. tilbud om et tilgodebevis til senere brug. I det hele taget at åbne sagen for forhandling/muligheder der kan stille kunden tilfreds og få sagen ud af verden, da disse sager jo også tidsmæssigt må udgøre en grim omkostningsudgift for firmaet.. Men mon ikke disse omkostninger i det store hele er indregnet i de samlede udgifter velvidende, at der i sidste ende alligevel er penge at spare for firmaerne ved at trække tiden i langdrag, og håbe, at et vis antal kunder opgiver hen ad vejen! Konkurs? Hmm nok mere beregnet durkdrevenhed i en hård branche - men svært at sige :)
--
#8
RaGe_22
Elite Supporter
28-05-2015 12:48

Rapporter til Admin
Skrev det som # 6 foreslog og dagen efter fik jeg beskeden at de havde modtaget en nyhed enhed til mig - effektivt ;) Vil nu stadig handle hos Cinemagic.dk da deres rma-service har været god ved tidligere sager.
--
Make it idiot proof and someone will make a better idiot
#9
EQuiNoX
Semi Nørd
28-05-2015 14:15

Rapporter til Admin
8# Der er ingen tvivl om at cinemagic har siddet fast i sagen med en langsom producent / værksted som skulle fixe din vare. Mange af producenterne nægter at kreditere, så hvis cinemagic blot ombytter for dig, står de med en brugt og reppet vare de taber kassen på når den engang kommer tilbage fra service. Derfor prøver de at trække tiden, for at undgå dette tab. ( det gør alle forhandlere ) Så er det godt at kende sine rettigheder og vide hvorddan man skal rykke for tingene. Jeg kan anbefale at læse Toffo's side.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#10
Jeha
Ny på siden
28-05-2015 15:52

Rapporter til Admin
Dejligt med sådanne tråde, så man ved hvilke firmaer man skal holde sig fra. Det er sgu dårlig service!
--
#11
Lommelygte
Junior Supporter
28-05-2015 16:07

Rapporter til Admin
#10 De fik nu heldigvis rettet op på det.. Så det er vel ikke så skidt et sted at handle igen?
--
Lommelygte: +4/-0 (#321, #327, #762, #2362)
#12
Kenz_aps
Semi Nørd
28-05-2015 16:10

Rapporter til Admin
Det er ALT for lang tid. Det hedder sig, at en reklamation skal være gennemført "indenfor rimelig tid". Kan den ikke det, har du ret på at få beløbet krediteret.
--
The richest man is not he who has the most, but he who needs the least.
#13
kikophil
Elitebruger
28-05-2015 17:03

Rapporter til Admin
Hmmm.. ja denne tråd viser jo nogle ting, man bør huske på. Dèt at man har ret til noget, gør ingen forskel på, om man så også får sine ting ordnet i henhold til dette!. Hverken indenfor reklameret RMA tid eller div. erstatningsmuligheder, vil man via sine "krav" kunne blive tilfredsstillet ved en sælgers evt. problemstillinger, da sælger jo ser sig selv (først som sidst) som første prioritet - nødvendigt for at overleve!. Først når tingene kommer på spidsen, vil tingene blive vendt til kundens bedste - selv om det så er for sent. Mon ikke de fleste forretninger holder øje med div. tråde som denne, og vurderer hvornår, tingene eskalerer til et niveau, hvor det er på tide at gi` efter/godtgøre kunden inden trådens niveau trækker endnu flere kunder over til kunkurrenterne!. Hvad ville i ellers selv gøre, hvis i var en stor konkurrencemæssigt presset sælger? :) Ja - livet er sku hårdt hehe
--
#14
EQuiNoX
Semi Nørd
28-05-2015 20:42

Rapporter til Admin
#12 Problemet i definitionen rimelig tid, er at den kan variere alt efter hvor teknisk kompliceret produktet er, eller hvilken slags fejl det og hvor nemt tingen er at undvære. Så er der ting som manglende dele, der også kan forlæge tiden osv osv, så det er ikke en fast sat periode. dog er der en tommelfinger regel der ca. ca. 30 dage som max. mindre for en mobil. Dkan rien fgeshvis du har fået et låne produkt imens
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#15
bopenstoft
Semi Supporter
28-05-2015 21:48

Rapporter til Admin
Du har vel de 21 dage eller pengene tilbage? Tag en snak med dem, for det er i alles interesse at det løses:
--
4770K|Maximus VI HERO|16GB Ripjaws 2133 CL9| ASUS GTX980 STRIX OC 4GB|BenQXL2411T/DELL U2713HM Samsung EVO 250GB
#16
kikophil
Elitebruger
04-06-2015 18:55

Rapporter til Admin
# 14 Nej - rimelig tid kan ikke defineres alt efter hvilke problemer der måtte opstå i forbindelse med en RMA. Så er det rimelige jo HELT sat over på sælgers vilkår/betingelser. Rimelig tid er den tid køber godtager ved køb efter man har læst sælgers betingelser for samme - og ikke noget som helst andet :) Hvis denne tid overskrides, er det så, at den ekstra tid/problemstillingen/løsningsmodellerne skal på bordet helt, uden køber skal stilles til ansvar/udgift for dette! P/S - kan godt høre du er sælger - og nej igen - tommelfingerregler indenfor den gènre er kun noget sælgere bruger til egen fordel - aldrig kundernes - så hold dig venligst til love og skriftlige regler som både sælger og kunde kan forholde sig til i en handel :) Mvh. - Kim
--
#17
EQuiNoX
Semi Nørd
04-06-2015 18:59

Rapporter til Admin
#16 Læs og lær http://www.forbrug.dk[...] http://www.forbrug.dk[...] http://www.forbrug.dk[...]
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#18
kikophil
Elitebruger
04-06-2015 19:23

Rapporter til Admin
#17 - Den havde du selvf. liggende parat - men! Rimelig tid er såvidt jeg kan se kun et skøn. Såvidt jeg med det samme kan se, er det det rene galimatias i dit første link uanset hvorledes det er skrevet!. Der står heller intet om, at et firmas udtrykkelige retningslinjer på en hjemmeside kan tilsidesættes - medmindre den er direkte ulovlig (såvidt jeg lige kan se). Ved køb går man jo ind på betingelserne -og hvis disse ikke er ulovlige, hænger man jo normalt på dem!. Hvordan en evt. tvivl vil stå i en retssal gad jeg nok høre! Indtil en retssag med presedens tydeligt beskriver hvorvidt et firmas retrningslinjer indenfor lovgivningen kan tilsidesættes med det, der står i dine links er ulovlige, er der ingen der kan vurdere hvorvidt en evt. sag falder ud til sælger eller købers fordel. Når jeg skriver dette: Nej - rimelig tid kan ikke defineres alt efter hvilke problemer der måtte opstå i forbindelse med en RMA. Så er det rimelige jo HELT sat over på sælgers vilkår/betingelser. Så er det fordi, at sælger efter min mening stadigvæk står alt for stærk i div. spørgsmål overfor køber..
--
#19
Byriel87
Ny på siden
04-06-2015 20:44

Rapporter til Admin
"Rimelig tid" er kun et skøn som sådan. For hvordan definerer man Rimelig tid. Der er flere ting der spiller ind, der kan give sælgeren længere tid med reklamationen blandt andet: Tilbyde låneprodukt Men hvad er rimelig tid, hvis man bruger produktet måske dagligt. Mange firmaer er begyndt og tilbyde låne tlf. Tv samt Pc til kunderne. I min optik er op til 3 uger grænsen. 2 mdr. er ALT for lang tid.
--

Opret svar til indlægget: Acceptabel ventetid af reklamation?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning