Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Køb af brugt bil: Faldgrupper?Af Nørd Aspirant Renetarderet | 24-05-2015 10:59 | 3653 visninger | 48 svar, hop til seneste
I forlængelse af min Diesel VS Benzin tråd har jeg nu valgt bilen jeg skal have købt.
Bilen er ca 2 år gammel og har kørt ca 50k km.
Da det er mit første "store" køb er jeg selvfølgelig interesseret i at alt forløber som det skal.
Jeg vil derfor gerne vide noget om hvad jeg skal være opmærksom på når jeg køber sådan en bil?
Hvilke spørgsmål kan redde mit skind senere hen?
Forhandleren er en del af en kæde som har 8-10 forhandlere i hele DK og virker ret "legit" --
Hvilken bil er det ?? :) Og hvilke faldgrupper mener du ? Køber du kontant, låner af bank eller ved forhandleren ? :)
Lidt mere info om hvad du egentligt søger :) --
Hvad bil snakker vi om? 50.000 km og 2 år gammel og udfyldt servicebog burde ikke give udgifter udover normalt slid, bremsere, dæk etc. -- Husk at tjekke bilen for pant, også selvom der er ved en forhandler. Tjek også km stand historik.. Men OK, det nok ikke er meget historik på så ny en bil. :) -- Lenovo Yoga 13
Hjemmeside: http://klogpaa.dk[...] Ville helt sikkert forlange at jeg måtte tage bilen med og få tjekket den igennem af en fagmand inden jeg købte den. FMD har vidst nok værksteder der kan laver sådan et tjek.
Ellers prøv kig denne hurtige guide. http://www.fdm.dk[...] -- - Pant som er nævnt.
- Overvej at få skrevet i salgskontrakten, at de skal respektere og udbedre fejl forhold til en fdm-test..
- Lige meget hvad, så kør bilen til fdm test.
- Bliv medlem af fdm inden du køber bilen (billigere fdm-test, og andre services, hvis der går noget galt i handlen.
- Få skrevet eventuelle tidligere skader på slutsedlen. -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Tak folkens.
Det er en Skoda Octavia og det bliver eventuelt 50% i udbt og 50% som billån.
Nogen ide om hvor/hvordan jeg kan tjekke bilen for pant?
Jeg undersøger lige det her FDM halløj :) -- #7
Det kan du selv google, det var faktisk gået hurtigere, hvis du havde googlet direkte i stedet for at spørge her :) Ps. Hint: Søg på "pant i bil" ;) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Kan det virkelig betale sig at tage en FDM test til 3k, når bilen kun er 2 år gammel?
-- #9
Jeg ville gøre det, de kan se ting du ikke kan se, f eks tidligere skader osv, og så står man væsentligt bedre rent juridisk, hvis der er noget... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Har alligevel tænkt mig at blive medlem af FDM - Men kan se der skal bookes tid hos FDM før at man kan få den testet, det bliver måske lidt problematisk at få det hele til at passe sammen :/
Mht pant i bil, står den på bil basen uden nummerplade, så det er lidt svært at tjekke :/ -- Der er ingen grund til at betale for en FDM test, hvis servicebogen er ajourført. Sådan en Octavia er en virkelig pålidelig bil. Jeg har haft 3 skodaer. Senest en Fabia fra 12. Der har ikke været nogle problemer med nogle af dem, de kører bare. Og vigtigst af alt, så ruster de ikke.
Jeg har tænkt mig at købe en Citi Go nu inden længe :) -- #11
Jeg mener også, at man kan søge på stel nr :)
#12
Ret mekanisk burde der ikke være noget - Men der kan være tidligere skader, sælger ikke har oplyst om. Det påvirker værdien af bilen... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Så kom dog med et link, det er sgudda spændene menneske. -- 3570k, gtx 970 strix, 512GB Plextor M5 Pro Xtreme, xl2720t, blackwidow chroma, deathadder chroma, razer sphex Vi købte en brugt Toyota hvor der var pant i. Det var heldigvis ikke noget problem, det drejede sig kun om 87,50 kr. Alle flaskerne kunne afleveres i Brugsen.
Der kan oplyses stelnummer:
http://www.fdm.dk[...]
såfremt forhandleren er villig til at opgive den information. -- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. 2 år gammel bil, er der generelt ikke så meget man skal tænke over, almindelig vedligeholdelse, altså service bog.
Hvis den evt har været skadet, ville skaden være udbedret så godt, at det ikke ville være til at se eller mærke, da den er så ny, vil man have brugt resurserne på, at få den lavet ordentligt, komme i rettebæng og til rigtig maler.
Hvis det er en bil, du gerne vil beholde i mange år, så undervogns behandling, da skodas rust garanti er en joke. -- Andre der har nogle gode input? -- jeg ville aldrig købe en tidligere skadet vogn, de ruster altid der, hvor de er blevet svejset. Bilen skulle også helst være rustbeskyttet fra dag 1...........Prøv at spørge FDM, der er intet, der slår den første rustbeskyttelse ( fra helt ny). Bilerne er galvaniserede, men undervognen er aldrig.
-- Min kammerat havde snakket om hans bil (en gold 6 eller 7) havde galvaniseret undervogn og derfor ikke skulle rustbeskyttes? -- Forhandlere laver rigtig meget på handlen, der er hos privat du handler bedst. -- 3570k, gtx 970 strix, 512GB Plextor M5 Pro Xtreme, xl2720t, blackwidow chroma, deathadder chroma, razer sphex Jeg tror desværre jeg er for meget "kylling" til at handle hos en privat.
Første gang jeg laver så stor en "handel" :)
Til en bil på 250k regner jeg dog også med at prøve og presse ham lidt i prisen. -- #18
Nej, hvis de bliver efterbehandlet ordentligt, så har det ikke betydning i den normale levetid for bilen.
De er ikke undervognsbehandlet fra fabrikken, og jo alt er bedre end det de kommer med, de er galvaniseret, men den måde biler galvaniseres på, er ikke tilstrækkeligt, hvis du gerne vil have lang levetid.
#19
Det er tildels rigtigt, det der er problemet er, at galvaniseringen i undervognen bliver nedbrudt med tiden, da den ikke er beskyttet på nogen anden måde, og den er også meget svag mod stenslag osv.
Jeg syntes efterhånden ikke, man spare ret meget ved at handle privat, så jeg ville også gå efter en forhandler. -- Okay det må jeg jo prøve og være obs på.
Det er dog ret svært at tjekke undervognen hos forhandleren? er det bare og spørge manden om den er undervognsbehandlet og om man kan få lov til at se på den? -- #22
Nu ved jeg ikke hvad den har kostet fra ny, men hvis den f.eks. Har kostet godt 300k er tabet kun 30-40k om året. Det er for lidt for de første 2 år. -- Den står til 310 fra ny, den er fra 2013 -- Hvis det er et ordentligt sted du handler, så kan du få lov at få den på lift.
Men ellers så tag ved langs panelerne og træk lidt, hele vejen rundt, er der noget der knaser der, så er den helt galt.
Men det tror jeg ikke på der er, det var bare mere, hvis du gerne ville have den længe, for rust er den største bil dræber, og kan hurtigt blive en rigtig dyr omgang, hvis det skal laves. -- Et eksempel, et link til en knap 2 år gl. Mondeo.
Tab ca. 75000 om året......
http://www.bilbasen.dk[...]
Den du ser på har tabt alt for lidt. -- #26
Lige et link mere, en vanvittig god køremaskine, halv pris på 2 år.
Honda Accord
http://www.bilbasen.dk[...]
Blot så du tænker over prisen :) -- Lækker bil, men fandens uøkonomisk.
Synes bare ikke jeg kan se nogle skoda octavia'er i der er faldet så meget, kan se hvis man kigger efter biler fra 2012 er de faldet noget mere :/ -- Pointen er at du kan få mange andre til samme pris og alder, men som har kostet mere end 100k oveni fra ny = mere bil for pengene.
http://www.bilbasen.dk[...] -- #22 min erfaring med privat / forhandler, er at du får en væsentligt bedre bil hos private, hvor en forhandler er god til at skjule fejl, og har tit væsentligt mindre moral end den private..
jeg har endnu at hoppe i faldgruppen med den private..
du skal være opmærksom på en del ting når du køber VAG biler.. (SKODA/SEAT/VW)
deres kædetrukne benzinere har en tendens til at hoppe en tand = smadre en motor, så 1.8 / 1.4 benzin der er en risiko, de har vedkendt sig issuet, og sjovt nok har INGEN nyere VW motorer kædetræk længere, 1.4 er ihvertfald med rem.
DSG kan være noget rod, det kan blive rigtigt dyrt.
er det diesel, så hold dig væk ved lave km tal, for en 2 års bil, det smadre DPF´en, og det kan koste dig 20.000kr hvis den er helt smadret..
gå bilen IGENNEM, detaljeret.
Sørg for FULD service historik, gå hvis den ikke har været til forskrevne service..
gå hvis den ikke har været til authoriserede service, ikke fordi bilen har noget imod det, men folk der går på "billigt" værksted med en helt ny bil i garanti perioden, er generelt ligeglade med bilen, og det vil kunne ses andre steder..
prøv en ny udgave af bilen, og den brugte... de skal køre ens..
tjek igen service historikken, virker km fremskrivningen realistisk, nogle gange kan det se lidt sjovt ud, men tit på ældre biler, at den har kørt 50k om året i 2 år så pludselig i 5 år har den kun kørt ialt 10.000km, så er det normalt en der har været inde og stille lidt på en Km tælller..
en forhandler er IKKE garanti for at bilen bliver fikset, er der noget galt, især når der ikke er garanti på lortet mere..
så går noget galt, og vil "Skoda" ikke betale, så ender du tit med en krig, så VÆRE sikker
BRUG gerne FDM, køb et medlemskab, få lov til at køre bilen til FDM, og lav en fuld test, det er penge givet godt ud. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Klart klart, du har fat i den lange ende, men for mit vedkommende er der et par faktorer der spiller ind.
1. Jeg er som sagt helt "grøn" mht biler og har næsten kun gode erfaringer med de tyske biler. Både mine søskende, forældre, svigerforældre og diverse påhæng køre i tyske biler som VW eller Skoda og har kun været tilfredse med disse.
2. Efter at have kørt i diverse polo, golf, rapid, octavia og fabia synes jeg genrelt bare meget godt om tyskernes køre egenskaber og måden de "føles" på.
Ellers har jeg kun kørt i en ford escort, en 206'er, og en i20 og en i30 uden den store success (og der er selvfølgelig stor forskel på prisen i know)
3. Selvom jeg får meget for pengene har jeg også en forsikring samt en bil økonomi jeg skal tage højde for, og der er trodsalt forskel på 15 km/l og 25 km/l :) Selvom den insignia er super lækker :) -- Mondeoen og Insigna går da ikke langt fra hvad en Octavia går på literen.
Begge 2 lammetæver den Octavia på komfort og køreegenskaber.
Det vigtige er at du kigger lidt på faldgruppen, for lidt værditab. -- #9 Nej det kan ikke betale sig at tage en FDM test.. forhandleren giver garanti uanset hvad. -- - Dont hate the player, hate the game!
"Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience." #35 de to års "garanti" (mener du reklamationsret?) gælder ikke på sliddele. -- Intel 3770K @ 4.5ghz 2x2GB Corsair Dominator 2133mhz Quad SLI EVGA GTX 680 4GB Classified Caselabs SMH10 Enermax 1500Watt Samsung 840 120GB
#35
Du har meget at lære endnu...
1. Bilen kan være skadet tidligere - Hvis sælger ikke har svaret ærligt omkring det, har man krav på et nedslag i prisen.
2. Det er ikke alle bilforhandlere, der faktisk følger lovgivningen (personligt skal jeg i fogderetten pga det samme). En fdm-test giver en uvildig gennemgang af bilen, der fastslår tidspunktet for erkendelsen af evt defekter.
3. Man ved aldrig, hvad der gemmer sig af ting og sager i en bil - 2-3k er en billig forsikring mod kedelige overraskelser :)
#36
Er sliddelene defekte på købstidspunktet, skal de skiftes, de bilen er delvist defekt. -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #37 Ja det har jeg vel.. arbejder også kun som bilsælger ved en Aut. forhandler - så hvad ved jeg..
Hvis bilen har været tidligere skadet ja/nej - kommer til at stå på slutsedlen.
Kan selvfølgelig ikke forsvare alle bilforhandlere, og selvfølgelig er der nogen som "snyder" og prøver at slippe ud, hvis det er muligt - men mangle forhandlere vil ikke lade en sag gå så langt, med mindre at de virkelig har belæg for at de har retten på deres side.
FDM-rapport er ikke 5 potter pis værd, de prøver bare at tjene penge ligesom alle andre gør.. ligefør det er bedre at tage en mekaniker ven med, få den op på liften ved forhandleren, og kig den igennem (når bilen kun er 2 år gammel) Jeg ville spare de 3k det koster, også hellere kigge service-rappoter igennem, for at se hvad der reelt er skiftet, og om service er blevet fulgt.. -- - Dont hate the player, hate the game!
"Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience." #36 Ja, reklamationsretten.. -- - Dont hate the player, hate the game!
"Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience." #38
Ja, skader kommer til at stå på slutsedlen, hvis sælger husker at gøre opmærksom/svare ærligt omkring det. Men hvis det ikke er blevet oplyst, og der har været en tidligere skade, så skal det efterfølgende give nedslag i salgsprisen…
Nej, du kan ikke svare for alle forhandlere. Jeg har en bil holdende i min garage (hvor den har holdt lidt over et år uden plader), fordi forhandleren ikke overholdte skriftlige aftaler og gældende lovgivning – Skal som sagt i fogdretten i morgen med tossen…
Servicerapporter er skam også en god ting at kigge igennem.Og om en FDM test ikke er noget værd, ja, tror at domstolene har en anden opfattelse… Og nu er det jo ikke alle, der har en ven, der er mekaniker, og ydermere, så er en fdm test også væsentligt bedre i en domstol…
Siger ikke, at en fdm test er et MUST ved køb af en to årgammel bil, blot at aldrig er dumt, da de kan finde fejl, mangler, tidligere skader osv som man måske ikke selv kan finde, og specielt hvis man ikke lige kender en mekaniker :) Og frem for alt, så har man en uvildig parts ord og papir på evt fejl og mangler…
-- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Jeg må indrømme jeg heller ikke er solgt på en FDM test på en så ny bil. Jeg kunne forstå efter 5år, at der kunne være småting, som ikke var i orden, men på en så ny bil kan jeg ikke forestille mig, at det er de 3k værd i forhold til sandsynligheden for at få dem retur i form at et nedslag i prisen. -- #19+23 Undervognen galvaniseres ikke (karrossen gør) - heller ikke hos VW/Skoda.
Men ved godt at VW siger deres ikke "behøver" rustbeskyttelse - prøv at kikke under en 5 år gammel Skoda/VW der er rust i undervognen :-)
-- #42
Som den også er den del af.....
Det eneste der er ubeskyttet er, bærearme, div aksler, bundkar, osv.
Hvor længe tror du selv der ville gå, før der var rustet hul i bunden, hvis den var ubehandlet?
Alle biler har brug for rustbeskyttelse i danmark, galvanisering er ikke nok. -- Det hedder altså faldgru be
En faldgrube er et hul, en grav, en grube eller en skakt, man kan falde ned i.Begrebet bruges normalt i overført betydning med en hentydning til fejlmuligheder, eller konsekvenser. F.eks. kan man advare en person mod
at følge en bestemt vej, vel vidende, at det sandsynligvis vil gå galt.Den oprindelige betydning skal formentlig søges i jægersproget, hvor en faldgrube er en tildækket, skjult grav, der bruges til fangst af storvildt. Den anbringes på de veje og stier (veksler), som dyrene benytter. Kaldes også for dyregrav. Mange steder i landet kan folk endnu udpege de ulvehuller, der blev brugt som faldgruber, mens der endnu var ulve i Danmark.
http://da.wikipedia.org[...] -- A clean house is a sign of a broken computer Jacob, tusind tak for dit input.
Hvad skulle jeg have gjort uden dig.. -- #45 - Jeg kan personligt godt lide, at det danske sprog ikke bliver kneppet helt i stykker, så kan godt lide, at #44 påpeger det. Se positivt på det: Du har lært noget af det :) -- Det er stadig irrelevant ifht, trådens emne.
Alt andet OT frabedes :) -- #44 #46
Det kunne være, at man skulle starte med, at have sin sti ren selv, hvis man vil være efter andre.... --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|