Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Diesel VS Benzin bilAf Nørd Aspirant Renetarderet | 12-05-2015 13:13 | 9131 visninger | 131 svar, hop til seneste
Hey folkens.
Jeg er på udgik efter en ny bil og har overvejet at købe en ny skoda fabia den den umiddelbart passer mit budget.
Bilen bruges primært til og fra mit arbejde (ca 70km hvervej). Jeg kommer til at skulle køre ca 30000-35000km om året efter mine udregninger.
Model 1
Fabia 1.2 110HK TSI DSG til 210k
ejer afgift ca 620 om året
opgivet til 21,3 km/l
Model 2
Fabia 1.4 90HK TDI DSG til 248K
Ejer afgift ca 2100 om året.
opgivet til 26.3 km/l
Jeg er dog utrolig tvivl om hvilken der kan betale sig for mig - har i nogle input?
--
Når det drejer sig om så lange ture, vil jeg unden tøven sige, at en diesel bedst kan betale sig.
Der, hvor det ikke kan betale sig at køre diesel, er på korte ture, hvor motoren ikke bliver varm. -- Slettet jfr GDPR Så de 5km/l tjener sig hurtigt ind ifht ejer afgiften samt den egentlige prisforskel? -- Der er en del snak igen nu om den forurening der kommer fra diesel biler og lige nu går snakken på at de tal på hvor lidt de nye diesel motor forurener ikke passer og de faktisk sviner meget mere end de står til.
Jeg tror der meget snart bliver set på diesel forurening igen men hvor meget det kommer til at betyde er ikke til at sige.
-- Mvh. Mr. WoLF
Hyundai i20 diesel 1,4 90HK med 5 års garanti og fri km.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 2# Samt at diesel er billigere end benzin. -- Better die on your feet, than live on your knees. Husk at diesel vogne koster lidt mere i vedligeholdelse end benzinere, men ellers ville jeg tage 2, pga. du kører 30k+ om året og diesel er billigere end benzin. Så selv om de koster lidt mere pr. år kan det betale sig for dig. Du kan sætte det hele op i et excel ark med priser og km/l - så kan du jo se forskellen i hvor meget brænstof du bruger om året på de to forskellige biler -- google.com det er ikke så svært vel... 4#
Har hele tiden haft i baghovedet at jeg skal ha mig en tysker og hyundai kommer ikke på tale.
Skoda har en all inklusive pakke jeg har tænkt mig at gøre brug af hvor jeg også kan få forsikringen meget billig (25 år, m, ikke haft bil i eget navn før) -- ulempen ved en diesel er den ikke holder lige så godt til at kører de der 3km ned og handle dagligt, som en benzin gør.
Men i dit tilfælde ville Diesel bedst kunne betale sig, den ville både holde længere, men også være billigere. Selv med afgifter osv medregnet.
Der ikke mange benzinbiler der holder til 350.000+ km, men en diesel der får lov at kører langt og blive varm holder snildt de 350.000km -- Specs:
NVIDIA GeForce GTX 960M 2 GB GDDR5
Intel Core i7 4710HQ (2.50GHz-boost til 3.20Ghz) Hvis du kører 140km om dagen bare til arbejde, så ville jeg bestemt vælge en diesel. Mit største argument er nok at diesel motoren holder bedre når vi snakker om lange turer, hvor benzin selvfølgelig også holder langt, men ikke nær så langt som diesel.
Min far har en gammel Toyota diesel hakker fra omkring år 2000, den har kørt 687.000km og still going strong. Det tvivler jeg stærkt man ville kunne få ud af en benzinmotor. i såfald ville den være MEGET træt :) -- Næste spørgsmål er så.
De har også en 1,4TDI med 110 HK bare uden DSG. Vil jeg virkelig kunne mærke den store forskel på de 2 ifht køre egenskaber? den vil være mere økonomisk, uden tvivl men. Til almindelig motorvejskørsel?
Jeg har også læst mig frem til at DSG gearkasse har haft problemer før i tiden? -- 1) Årlig udgift til diesel (30000/26,3*10) ca. 11500.
2) Årlig udgift til benzin (30000/21,3*11) ca. 15000.
Forskel i brændstofpris ca. 3500. Afgifter fratrukket ca. 2000. Tager du den dyrere service på diesel med i regnestykket, så går det hurtigt ud på et. Og så er benzineren lidt sjovere at køre i ;-)
Husk også at undersøge forsikringspriser og misundelsesafgift på diesel :-) -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO 7# Det benyttede jeg mig også af et år tilbage.
18 år, kørekort i 3 måneder, 7-8000 årligt for kasko hos Skoda. (Citigo) -- Better die on your feet, than live on your knees. Forsikringen bliver tegnet igennem skoda selv så koster det samme for begge modeller :) -- Benzin 11,25 kr/L (Går reelt nok 18 km/l) 35000 KM = 21875 kr om året.
Diesel 9,40 kr/L (Går reelt nok 24 km/l) 35000 KM = 13709 kr om året.
Så der er en besparelse på 8166 kr om året.
Diesel bilen koster 38000 kr i indkøb og 1480 mere i afgift om året.
Så der vil gå ca. 5,5 år, før diesel bilen har tjent sig selv hjem igen.. :) -- Jeeeesus..
Der er sku meget for og imod :/
EDIT:
Men er problemer men filtrene ikke pga bilen ikke får "lov" til at køre langt?
Du skal have en dieselbil, hvis det er, du har et kørselsbehov som siger, at "når jeg starter min bil om morgenen og kører til og fra arbejde, så kører jeg i hvert fald over 30 km". Hvis du kører lange ture, og du kører rigtig mange kilometer fordelt ud på selve året, så skal du have en dieselbil -- #16 Du skal også være opmærksom på gensalgsværdien - den er væsentlig bedre på en diesel bil. -- Slettet jfr GDPR Den der med at dieselbiler slides utroligt meget mere på korte ture - er det stadig så aktuelt som det var i gamle dage (historien har jo eksisteret i årtier) ?
Jeg tænker på - med alle de fremskridt der har været med Common Rail, osv osv - er det bare en "gammel skrøne" som er mere eller mindre forældet - eller er der noget om det?
I gamle dage var dieselbiler oftest også større biler, og folk kørte deres gamle Mercedes'er 400.000 km uden at blinke - men hvor relevant er det, hvis man kun vil have bilen i f.eks 5-6 år, og måske kun ender med at køre 150.000 km?
Ligesom med overclocking - det kan godt være det nedsætter levetiden - men du har for længst skilt dig af med den, inden det bliver relevant.
Er der nogen der har noget "opdateret viden" om emnet?
-- "ORK SATME!" #17
Så man skal købe en bil baseret på gensalgsværdien?
Skal vi så alle købe en iphone,macbook? -- #18 Måske.. Der er nye problemer med partikel filtre opstået nu, som giver små 10k+ udgifter til folk som kører for lidt i bilen og korte afstande ;(
mere her:
http://www.dr.dk[...]
-- Jeg vil mene det er et dårligt tidspunkt at købe ny bil på. Man bør vente et år og se hvad der sker på dette område http://www.altinget.dk[...]
Og der er også snart valg, og flere af de blå partier ønsker at fjerne/ændre registreringsafgiften. Og køber du ny bil nu, og det bliver lavet om om halvandet år, ja så mister din bil en stor del af sin værdi, for tro ikke at staten giver bilejerne refusion :)
Hvis man virkelig skal have bil nu vil jeg anbefale leasing -- For all sad words of tongue and pen, the saddest are these; it might have been.
Ryster på hovedet hver gang jeg læser gamer bærbar Som sagt bliver bilen PRIMÆRT brugt til og fra arbejde, hvor der er 70km hver vej. De små ture kan selvfølgelig ikke undgåes men det bliver måske engang om ugen eller 2. -- 21#
Det bliver bare ikke en løsning hvis jeg begynder på et nyt arbejde næste måned.
Selv med et nyt valg er det heller ikke til at sige om/hvis/hvornår sådan et forslag kan træde i kræft.
Jeg kan kun forholde mig til hvad der passer nu i min situation desværre. -- #19 Når det totale regnestykke skal gøres op, skal man i den grad have gensalgsværdien med i regnestykket.
Hvis 2 biler over en 5-årig periode koster lige meget, så vælger man selvfølgelig den bil med den bedste gensalgsværdi. :) -- Slettet jfr GDPR Så indtil videre fører diesel bilen i mit tilfælde :/? -- #24 Så må det klart være oplagt du forklarer hviken model der er mest værd om 5 år? Det er jo lidt svært for ejeren at se på ens fremtidige
bil's stand om 5 år og brugen, hvis jobbet ikke holder, eller konen
ræser rundt i den efter 16 hver dag og bruger 30km mer. osv.osv...
Et par år kan måske lade sig gøre men 5-10år og noget som slides som biler, så kan det være svært at se på gensalgsværdi'r
#25 Diesel fører, hvis du har planlagt at eje den i 6år+ ellers kan benzin modellen være bedst mener jeg. -- #19 - sagde han det? At det var det man skulle købe bil baseret på??
Nej - han sagde at det indgik i regnestykket - hvilket det 100% også gør. Så.. mindre attitude, måske?
Nogle folk køber med hjertet - andre køber med regnearket. De fleste er et sted midt i mellem. Nu er det "benzin vs diesel" og økonomi der diskuteres - ikke "om man godt kan li' farven" eller om man skal have læderindtræk og soltag.
"#26 - det er jo ikke op til ham at fortælle hvad gensalgsværdien på en given model er.
Det kan man slå op på nettet - det gør forhandlere jo også når de køber og sælger brugte biler.
Det er da helt normalt at der er nogle tommelfingerregler med gensalgsværdi. Rigtigt meget ekstraudstyr vil ikke "forøge gensalgsværdien", f.eks.
Hvis man kigger på sit bilkøb som en investering, er der mange faktorer mht tilbehør og ekstraudstyr som indvirker på en gensalgspris. Herunder også om det er en benziner eller en diesel - men slet ikke kun det. -- "ORK SATME!" Har du prøvet de to modeller på mortorvej? Det synes jeg at du skal, der kan være ting omkring støj osv.
Det kan være rart med det ekstra moment ved motorvejskørsel imho samt ofte mindre motorstøj grundet lavere rpm, men det kommer selvf an på modellerne. Jeg har selv en lille 100hk benzin bil, som jeg har kørt 130.000+ i over de sidste år, og har ofte været ærgelig over at det ikke var en Diesel bil på de lange stræk.
FDM har en "totaløkonomi" udregner, men ved ikke om den er meget værd. Der er mange usikre variable:
http://www.fdm.dk[...] -- #26
Den bil der har den højeste gensalgsværdi, er den med et æbleklistermærke på bagsmækken :-)
#0
Da vi skulle have bil (Skoda Fabia Combi), spurgte jeg et par mekanikere til råds. Den ene havde en tommelfingerregel, som sagde, at man i hvert fald skulle over 30000 km/året før man overhovedet skulle tænke på en diesel. Den anden, sagde at man i hvert fald skulle huske på den øgede servicepris på dieselbiler, når man beregnede hvor meget brændstof man sparede.
Jeg har fundet denne side:
http://www.fdm.dk[...]
Og indtastet dine tal og nogle fra kommentarerne, samt benzinprisen set fra mit vindue lige nu:
http://peecee.dk[...]
Du sparer omkring 1800 kr pr år på en diesel.
Hvis du har bilen i 7-8 år og du skal have et nyt partikelfilter, så ryger der hurtigt en god del af besparelsen.
Husk at alle som ikke har adgang til en bil, ikke har brug for den. Når du har en bil, så frister den mere end man regner med når man ikke har den (skrevet mht de 1-2 ture om ugen du regner med at køre, som ikke er til og fra arbejde :-) -- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. Min plus/minus liste:
Benzinmodellen er billigere. Diesel holder måske værdi bedre.
Dit kørselsmønster kan ændre sig -> I min bog giver det et plus mere til Benzin (tænker, at der er større sandsynlighed for, at det bliver mindre.
Diesel er behagelige at køre i pga bundtræk (min holdning), men når du kigger på et turbo-benzin, så kan den også have rigeligt med bundtræk (har ikke prøvet den pågældende motor).
Benzin vinder klart på miljøet pga diesel's partikler.
Benzin vinder på løbende vedligeholdelse.
Personligt ville jeg vælge benzin udgaven, da du ligger i underkanten i forhold til diesel + benzin er lidt mere fleksibelt i forhold til ændret kørselsmønster.
Men ville ikke vælge en Skoda (har VIRKELIGT dårlige erfaringer med VW aut. værksteder, og skal pga dette nok ikke have en VW eller andre fra den klan).
Der er lige kommet en test på eb/bt eller noget i det stil med test af de fleste i den klasse :) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Jeg har aldrig kørt Diesel, så skal ikke kunne udtale mig om det er behageligt. Men regnestykket er noget andet. Der er allerede lavet tal man kan forholde sig til, kan jeg se. Det er super.
Jeg har selv en Skoda Rapid, damen har en Skoda Fabia. Begge biler er fantastiske! De kører bare, der er aldrig problemer med dem, hendes er godt 7 år gammel. Svigermekanikken sværger også til Skoda. Heller ikke her, har der været problemer, og svigerfamilien kører tit til Polen i sommerhus så deres gamle Octavia har rundet de 500k kørte km.
Jeg kunne ikke være gladere for min bil. 6 gear, 1,2 turbo motor med 105 heste. Det lyder ikke af meget, men den har super optræk og koster kun 600kr i afgift ÅRLIGT! Slut med 2.000kr halvårligt for min gamle sløve spand.
Skoda Rapid er opgivet til at gå ca. 21km/l. Det er overdrevet fordi det kan man aldrig regne en skid med, så jeg vidste godt, at det ikke ville være så tæt på, men ud fra min egen beregning, og bilens egen, så kører jeg i gennemsnit, 18.6km/l på en tur på 100km. Det inkluderer bykørsel, landevej og motorvej ved 130km/t med fartpiloten slået til. Det synes jeg er imponerenede! Jeg har aldrig interesseret mig for benzin økonomi, men nu er der sgu gået sport i at køre længst muligt på en tankfuld benzin! Fatter det heller ikke selv.
Nåja, der er også lige en 3000W RMS forstærker bagi, der driver 2x12" Rockford fosgate subs samtidig med og klimaanlæg. Det æder også lidt benzin at holde kørende i det store regnestykke. Så reelt set, kunne km/l være bedre. Men man skal have lidt luksus. Og masser af metal for fuld hammer.
Jeg har altid haft et lidt surt øje til Skoda. Budgetbilen from hell. Men eftersom der står VW/Audi på ALT under motorhjelmen, så er jeg ikke bekymret for kvaliteten af bilen overhovedet!
Det er sgu svært at finde en bedre tysker til prisen.
Det var hovedsageligt 3 ting der tiltalte mig, ved Rapid.
1: kilometer økonomi som en minibil
2: Størrelse som en almindelig 5dørs sedan
3: Et 6. gear når man skal på motorvejen.
Nåja, og Skoda gav en super pris i bytte for min gamle bil. fik 52.000kr for den hos Skoda. Audi ville kun give 15.000kr. Højrøvede fjolser.
Den er fra August og dufter stadig af ny bil. Selvom jeg ikke har været vildt godt til at passe på den.
Husk for guds skyld at double-bagge når du skal ned med tomme øldåser!
Nå det var alle mine cents. Håber det gav lidt at tænke over :) -- Nu uden signatur :O Jeg ville uden tvivl gå efter diesel udgaven.
Dog ville jeg gå LANGT uden om de elendige dsg møgkasser.
Jeg kender et par stykker der har fået regninger på op til 80000 på sådan en fætter.
Og så er tyskere ikke specielt gode til elektronikken.
Har selv haft 3 tyske biler fra 2002 og op til 2013, og Jeg køber nok ikke tysk igen .
Jeg ville kigge efter den nye i20/i30.
Eller en ford Focus.
Kører selv lige nu Peugeot 308 sw og den er Jeg utrolig glad for. -- G3258 FTW Det bliver ihvertfald ikke nemmere at vælge nu da:/
Som det ser ud nu kommer jeg til at køre 30-31000 udelukkende til og fra arbejde, så det ser jo ud til at en diesel bil godt kan svare sig når jeg kommer over de 30k km.
At benzineren har 105hk vs de 90hk lyder også tiltalende.
Er der nogen der ved om DSG stadig døjer med problemer? -- #32 - Og så er tyskere ikke specielt gode til elektronikken.
What!? Du vil måske hellere have en Fransk bil? GALSKAB!
Jeg har sgu aldrig haft bøvl med elektronikken i tyskere. Men koreanere og japsere er derimod en helt anden snak. Jeg har gudskelov aldrig ejet en fransk eller italiensk bil og skal aldrig have en! -- Nu uden signatur :O Jeg er nu glad for min citroen DS3 diesel, der har aldrig været nogle udgifter udover almindeligt service og olieskift.
Opgivet til 27.8 KM/L og kører vel 22-23 i gennemsnit ved blandet kørsel. Kiggede også på BMW 118D og Audi A3, men de er skrabet for udstyr og koster kassen i forsikring som 23-årig :O -- http://www.anusedcar.com[...]
Denne liste er nok til at vide, at hvis man skal have en drift sikker bil så er det ikke fransk eller italiensk man skal købe. -- #33 Du skal ikke lade dig snyde af at en diesel bil har færre HK, for en benziner har godt nok flere HK, men for at få gavn af de flere heste skal den have mange omdrejninger - og hvem ligger hele tiden oppe omkring 6-7000 omdrejninger? Ingen - eller måske den lokale Brian. :)
Nej med en turbo diesel får du et kæmpe moment, som allerede er til rådighed ved ca. 2000-2500 omdrejninger, så en diesel er rigtig hurtig ved mellemaccelerationer, og du behøver ikke hele tiden at ligge og skifte gear, før end der sker noget.
Det er kun en el bil, der har et større moment. -- Slettet jfr GDPR #38 Ahh Hans, her er vi ikke enige. Det er rigtigt, at en turbo-benziner har et bedre moment end en ikke-turbo-benziner. Der er selvfølgelig mange ting der spiller ind; men tager du en 6 liters v8'er med turbo, så har den et større moment end en lille turbo-diesel.
Men de små turbo-benziner (ca. 1,2l - 1,6l) har ikke et særlig stort moment ved så lave omdrejninger som en tubo-diesel - du skal op på ca. 4000 omdrejninger for at få et godt moment. Så... :) -- Slettet jfr GDPR til dit kørsel ville det være diesel, helt ærligt guys. den holder længere og er mere økonomisk.
Snupper du benzin så har du mere slid i din benzin bil, end på diesel bilen. måske koster det mere at lave en diesel bil, men en benzin bil ville blive langt hurtigere slidt med 140km/dagen.
Et familiemedlem i min familie ligger og kører på tværs af europa ofte i sin Audi, han har snart kørt 600.000 og den kører stadig, UDEN en eneste størrer rep mht motorproblemer. Til gengæld har jeg familiemedlemmer med benzin biler, som ligger og kører 80 - 120km/dagen, og der er blandt andet røget en gearkasse og stempel samt ringe. for ikke at nævne man skal skifte tændrør ca hver 20.000 - 40.000 km. (ved godt de der 400kr ikke er den største udgift om året, men sammenlignet med en motor der ikke har den faste udgift, er det stadig en udgift)
Og du kan sagtens kører i netto engang i mellem uden nogen som helst skade. Problemet opstår først når du ligger og kører 5 - 8 km/dagen til og fra arbejde, inde i indre by. Du må endeligt ikke tro at den eksplodere og går ned, fordi du kom til at kører i Fakta på en kold motor. -- Specs:
NVIDIA GeForce GTX 960M 2 GB GDDR5
Intel Core i7 4710HQ (2.50GHz-boost til 3.20Ghz) #37 #39
Du har måske set specifikationerne for en Skoda Fabia 1.2 TSI 110HK DSG ?
110 hk v. 4600 o/min
175 Nm v. 1400 o/min
http://www.fdm.dk[...] -- Anden123, Der er mere spark i en Benzin bil, da den bliver tændt med tændrør og derved ikke "slår sig selv ihjel". til gengæld får du mere kraft ud af en Diesel, derfor den kører længere.
Men snakker vi hastigheder, vinder diesel. Tager du en benzin bil til 250km/t så har den nok 7 - 8k omdrejninger (ved det kommer an på gearing, men nu det bare et eksempel i en 5g bil)
Hvor en diesel har flere motorkrafter grundet selvantændelse, og mere kompression. kræver det kun 6k omdrejninger for samme hastigheder.
Husk: det var et eksempel, gearing kan være forskelling, men du kan ikke kører med en diesel gering i en benzin bil, det er benzin-biler for sløve til rent kraft mæssigt. -- Specs:
NVIDIA GeForce GTX 960M 2 GB GDDR5
Intel Core i7 4710HQ (2.50GHz-boost til 3.20Ghz) Husk også at regne de ekstra renter med ved at vælge diesel frem for benzin. Her tænker jeg primært, at udgiften til renter vil være højere, såfremt du tager et lån på 248.000,- frem for 210.000,-. -- * i7 950 @ 3.8Ghz - 12GB HyperX - MSI 770 OC - Force GT SSD
* Filco Majestouch 2 MX Brown PBT Der er stor mærkbar forskel på at køre i en diesel bil med DSG eller uden. DSG gearkassen er sindssyg hurtig til at skifte gear og den gør det seamless, så du mærke ikke at den skifter op og ned i gearene.
De problemer de har været med DSG gearkasser er blevet udbedret af producenten. Man skal huske at når der skiftes gearkasse, uanset om bilen så er 1½år gammel, så vil der være 2års garanti på gearkassen.
Det har næsten aldrig været mekaniske fejl, men en softwarefejl som har skyldtes at gearkassen er gået i hampen.
Senest i 2013 stod VW til at skulle skifte 1.3mio DSG gearkasser, men efter man havde haft nogle biler inden med det problem som de nu havde, fandt man ud af at en simple software opdatering til Gearkassen løste problemet.
Jeg ville nu være særdeles tryk med at købe en DSG gearkasse :) -- Det er også rigtigt nok.
Regner med at smide 100k selv også bliver lånet på 148+levering eller 110+levering.
Deres ÅOP ligger på omkring 9,5 % med forsikring hvilket er lidt højt. Men de giver dog en forsikring til knap 4500 om året hvilket der ikke er nogle andre der kan matche for mig. -- EDIT:
Kan se ÅOP med de 9,5% inklusiv forsikringen er ikke noget der kommer en reel rente på.
Så ÅOP'en ligger omkring de 5,5 hvilket vel er fornuftigt nok? -- Klump, det gør også bare du ikke selv kan skifte ned i gear for bedre moment. Hvis du har tung trailer bagpå og skal op af bakker kan det nemt mærkes den ikke er så effektiv til at gå ned i gear som op.
Men den skifter meget bedre op i gear. -- Specs:
NVIDIA GeForce GTX 960M 2 GB GDDR5
Intel Core i7 4710HQ (2.50GHz-boost til 3.20Ghz) #41 Har netop set specs. på den. Det, du skal bide mærke i, er, at det er imellem 1400-4000 ordrejninger leverer den momentet. Så dvs. den topper ved 4000 omdrejninger - nøjagtigt som jeg skrev. :)
Diesel-turboen levere sit maksimale moment imellem 1750-2500 omdrejninger - og det er et moment der er betydelig større end benzin udgavens. -- Slettet jfr GDPR #Anden123
Det er fint du har set specifikationerne, men du har i hvert fald ikke forstået dem.
-- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. #49 Hah! Når jeg ikke har forstået dem, så må du hjertens gerne forklare dem. Hvis du prøver at forklare mig at en turbo-benziner har et bedre moment end en diesel bil, så kan du forklare dig herfra og indtil du ikke orker mere, for den hopper jeg aldrig på. :)
En turbo-diesel vil altid have et bedre moment, ved lavere omdrejninger, end en tubo-benziner af nogenlunde tilsvarende motor størrelse. -- Slettet jfr GDPR #Anden123
1,4 TSI (Benzin) 140hk@4500-6000 250Nm@1500-3500
1,6 TDI (Diesel) 110 hk@3200-4000 250Nm@1500-3000
Hvad er det du ikke ser?
-- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. En Golf. Hvad har det at gøre med dit udsagn i #50 hvilken bil det er taget fra?
Du siger en benzInmotor af samme størrelse aldrig vil have samme moment som en dieselmotor. Her er en der er mindre og har det samme... -- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. #53 Indrømmet, jeg er lidt overrasket over hvor godt moment en turbo-benziner efterhånden har fået. Det skal jeg ikke være bleg for at indrømme. :) Men vil gerne se bevis på at en turbo-benziner yder samme moment som en tilsvarende HK-sammenlignlig motor.
Hvis du tager en 140 hk turbo-benziner og en 140 HK turbo-diesel, så tvivler jeg stærkt på at diesel bilen ikke overmatcher benzinen, når vi snakker moment.
-- Slettet jfr GDPR #51
Det 1.2 benzin modellen trådopretter overvejer at køb
#52
Benzin modellen har stortset samme moment fra 1400 til 4000 omd(bredere område hvor den trækker optimalt samlignet med diesel modellen), den kan køres som en diesel hvor jeg gætter på benzin modellen også har ca 90hk ved 3000omd den forstætter bare til 4600omd og helt op til 5600 omd med 110 i det område, med lavere vægt og gearing er der ingen grund til at købe diesel modellen med mindre man køre meget
Diesel modellen koster mest, men køre også længst pr liter brændstof og for at tjene det ind som diesel modellem koster mere skal man udnytte at den kan køre langt pr liter brændstof, men også køre lange ture så partikkelfilteret virker optimalt (opnår den optimale temperatur) -- Nu er jeg jo ikke ekspert i hvilke motorer de forskellige bilmærker har. Men er rimeligt bekendt med VAG koncernens udvalg.
En 150hk diesel og benzin har henholdvis 250 og 320 Nm. Benzinen er dog 1,4 og diesel 2,0 hvis du tager en 2,0 benzin med 220hk får du præcis samme moment ud af samme volumen.
#0
Jeg har en 1,6 Tdi dsg7 og ville til enhver tid selv med dit kørselsbehov nappe en tsi med dsg. Du kan sagtens selv vælge hvilket gear du kører i og den geare ned lige så hurtigt som op.
-- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. #55
Hvad har det at gøre med Andens og min diskussion? -- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. #56 Så er der bare noget der ikke hænger sammen i min terminologi, for hvorfor kører en turbo-benziner ikke ligeså langt på literen som en tilsvarende turbo-diesel?
Som jeg forstår en turbo-diesel, så leverer den samme mængde power bare ved lavere omdrejninger - ergo må den have et større moment.
Hvis to identiske bliver har samme moment, så burde benzineren køre ved samme lave omdrejninger som diesel bilen, men det gør den ikke. -- Slettet jfr GDPR #58
Grunden er simpelthen at dieselmotorens effektivitet er højere end benzinmotorens.
Det er også derfor man ser at benzinmotorer hurtigere bliver varme.
Effektiviteten er større på en dieselmotor = mindre brændstof til for at køre samme hastighed. (uden forbehold for alle andre variabler) -- #0
Jeg har selv stået i samme situation for godt et halvt år siden med 50 km til og fra arbejde.
Mine krav var følgende:
- Km/l
- Kvalitet
- Støj i kabinen
- Nogenlunde sjov at køre i
- Omkring 200.000 kr
- Omkring 100.000 km
Resultatet blev en Golf fra 2011, med 2,0 TDI Bluemotion 140 HK Highline (23.3 km/l). Jeg er 110% tilfreds. Det er et must med 6 gear når man kører mest på motorvej pga. fra støj og omdrejninger. Ligger på kun 2000-2200 rpm ved 130-140 km/t, så den støjer meget lidt.
Havde for nylig en lånebil polo 1,4 90 HK, 5 gear, helt ny, og må sige at den er en skuffelse. Den larmer fra den lille 3 cylindrede motor, har samme brændstoføkonomi (ved motorvejskørsel) og er generelt lille og langsom. Og så er den endda dyrere, men den har selvfølgelig også mere garanti og lavere kilometertal.
Jeg vil uden tvivl vælge en golf 2,0 140HK igen, da der generelt er meget mere overskud overalt på bilen.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve de forskellige biler på motorvejen og se hvordan de kører. Det er den eneste rigtige måde at finde ud af hvilken bil der er bedst. -- MacBook Pro Retina 2,4GHz Haswell, 8GB ram, 256gb SSD Selve brændstoffet altså diesel "indeholder" mere energi pr. Liter end benzin. Ergo kan du få mere arbejde udført af samme volumen brændstof.
Derudover er motorkonstruktionerne meget forskellige hvor diesel selvantænder og benzin kræver typisk et tændrør. Kompressionen i en diesel motor er også typisk højere (1:11 ca for benzin og 1:18-20 for diesel) Mazda kører dog 1:16 på både turbo diesel og suge benzin og opnår igen næsten ens motorkaristika. -- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. Det er sku ikke helt til at blive klog på ??
Grunden til at jeg køber ny frem for brugt er
Billigere forsikring og mindre "bøvl" med fejl man pludselig finder på en brugt bil.
Indtil videre er fordelingen måske 40% benz hvor 60% siger diesel? -- #61 tak for dit svar. :)
Nu bliver det dog lidt teknisk. Fordi hvis det indeholder mere energi, hvorfor kører stemplerne så ikke ikke hurtigere op og ned (flere omdrejninger)? Er det pga. diesel bilerne har større slagvolume? -- Slettet jfr GDPR #62
Fordelen ved benzin motoren er at den ikke har potentielt dyre reparationer i form af EGR og DPF. Bare en af tingene skal skiftes er regnestykket i benzinerens fordel. DSG gearkassen mener jeg har samme udveksling så de kommer stort set til at køre ens.
#63
Så lidt. Omdrejningerne har ikke direkte sammenhæng med det du siger. En diesel har typisk længere slaglængde på krumtappen end en benzin og derfor kan den heller ikke tage så mange omdrejninger da strmpelhastigheden bliver for stor. -- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. #63
Mener at det er fordi forbrændingen sker langsommere med diesel end benzin.
Og mht moment, skrev jeg IKKE, at en turbobenzin har mere moment end en diesel, men blot at de nye turbomotorer også har et højt moment ved lave omdrejninger, hvilket vi vist også har fået slået fast :)
Mht folk, der kender et par stykker med diesel, der har kørt 6.000.000 km uden problemer, og nogle med benziner, der går i stykker hele tiden (og omvendt), så er det vist ikke nok til generelle udtalelser :)
Dieselmotorer er dyrere at lave og fikse, når de går i stykker. Om de er mere holdbare, ja, det kan være svært at udtale sig konkret om, da det vil forudsætte undersøgelser, hvor man fjerner usikkerheden ved forskelligt kørselsmønster.
For miljøets skyld (og måske også for økonomien, når der er så lille gevinst), så bør valget falde på en benzin udgave :) Og nej, at ikke totalt miljøfreak - skåner gerne miljøet, hvis jeg kan gøre det uden at gøre noget vildt eller dyrt - har skiftet alle pærer til LED, kostede lidt, men sparer pengene på sigt, og skal ikke skifte en pærer de næste ti år. Har skiftet min Passat, og dernæst Alfa 156 med en Suzuki Alto, da jeg reelt ikke havde brug for pladsen, og den kører næsten dobbelt så langt på literen, og som bonus, så betaler jeg væsentligt mindre misundelsesafgift til staten :D -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Folk snakker meget om Diesel bilens ulempe er de dyre reperationer - men hvor meget skal man regne med at bilerne går i stykker fra ny :S?
Altså jeg mener udover service regner jeg da med at skidtet holder en del år inden jeg ramler ind i noget. -- #62 Har du været ude og prøvekøre dem?
For valget i sidste ende, skal tages når du sidder på førersædet.
Ud fra dit behov, så vil jeg vælge diesel. Hvis du går ned og snakker med en forhandler, så vil han sige diesel, omend du så spørger den lokale mekker, siger han diesel.
Du siger du ikke vil have en brugt bil, finde fejl og hvad der ellers kan dukke op.
Men hvad med en let brugt bil? Biler har jo stort værditab i starten, og det kan du drage stor fordel af ved at kigge på biler der er 1-3 år gamle, kørt 10k-50k km og sagtens spare rigtig mange penge.
Husk prisen ikke er fast, og slet ikke på brugte biler.
Køber du en let brugt bil hos en autoriseret forhandler, så kommer du også udenom de fleste skrækscenarier.
Jeg kiggede lige lidt og fandt:
Skoda Octavia 1,6 TDi 105 Ambition DSG 5d - pris 240k - Alder 8/13 - 45k km
http://www.bilbasen.dk[...]
Skoda Octavia 2,0 TDi 150 Ambition 5d - pris 240k - Alder 10/13 - 71k km
http://www.bilbasen.dk[...]
VW Polo 1,6 TDi 90 Comfortline DSG 5d - pris 190k - Alder 6/13 - 26k km
http://www.bilbasen.dk[...]
Skoda Fabia 1,2 TSi 105 Ambition Combi DSG 5d - pris 190k - Alder 9/13 - 15k km
http://www.bilbasen.dk[...]
Jeg synes du får meget for de samme penge, eller spare mange penge ved samme bil størrelse. -- I5 4690K - MPower Z97 - Asus GTX770 2GB - 8 GB G.Skill TX 2600 MHz - 850 Evo 500 GB - WD Red 4TB - XFX Pro 850W - Lian Li PC-10N #66
Det kan man ikke rigtigt sige noget om... Men lad os sige, at bundproppen ikke blive skruet ordentligt fast efter et service, så den taber olien (kontrol af korrekt oliestand er et brugeransvar), så koster det noget mere at få en ny dieselmotor... (Og ja, kan ske - overhørte en anden utilfreds kunde på et aut vw værksted (Glostrup), mens jeg selv prøvede at forklare værkføreren, at jeg SLET IKKE KUNNE FORSTÅ, at min bil blev kasseret til syn dagen efter pga bremserne, når de havde lavet dem... Skal vi ikke sige det sådan, at den søde dame, der altid ringer for at lave en tilfredshedsanalyse virkede lidt at blive lidt pinlig berørt...
Når der er tale om en lille bitte besvarelse, så ville jeg kigge på andre faktorer - Hvilken bil kan DU bedst lide? Betyder miljøet noget? Den økonomiske sikkerhed? -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Var ude og prøvekøre 1,4TDI med DSG meget kort og var egentlig fint tilfreds med den.
Kan se på de biler du har listet at der klart er meget "mere bil" for pengene - men desværre stadig mindre udstyr og min mulighed for den billigere forsikring forsvinder også :/
det kan jo selvfølgelig være at det jeg giver mindre for bilen opvejer denne pris. Det skal jeg selvfølgelig overveje :) -- #67
Du vil simpelthen anbefale en brugt diesel, der har kørte 13k om året? Nej, vel? Med mindre det har været en udtalt weekendbil, så har turene været for korte til, den er blevet varm, hvilket gør at motoren kokser til... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #69
Har du ikke prøvet benzineren? Agghhh... Man kan altså ikke købe bil ud fra specs, biler skal opleves - Prøv dem, husk at prøve en tur, der minder lidt om dit kørselsmønster. Prøv dem også gerne "side om side" :) Den ene vil sikkert "tale" mere til dig en den anden, og så er det den du skal have... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil Problemet er bare at skoda forhandlerne ikke har dem hjemme i mit område :/
Må se om jeg kan finde dem uden dsg og prøve dem så.
Kammeraterne på sidelinien skriger dog efter at købe brugt (1-3 år gamle biler) men synes ikke helt jeg finder en bil med alt det jeg kunne tænke mig.
Og synes sku det er en skam at bruge en fandens masse penge på en bil der "næsten" er det man har ønsket sig, og ikke er 100% det man har ønsket sig. -- #69 - Udstyr Kan jo eftermonteres, og du kan sku få meget udstyr for 10-20k.
Du sagde du var 25. De fleste forsikringsselskaber har drastisk fald på prisen ved 26 år, da du så er udenfor "unge-gruppen". Du kan ved de fleste selvskaber taste dine oplysninger ind og få et tilbud sendt pr. mail.
Jeg undersøgte selv hvad det vil koste, og her vil jeg få et fald på små 40%, bare fordi jeg runder 26 år.
#70 Lige så lidt som jeg ved om bilen har kørt daglige ture, lige så meget ved jeg at når bilen ikke har kørt mere, så har de ikke kunne nå at slide bilen op. Diesel biler har som nævnt bedst af at blive varme (længere ture). Derudover kan man få lavet ejerskifte eftersyn. Ikke mindst har man 2 års reklamationsret. -- I5 4690K - MPower Z97 - Asus GTX770 2GB - 8 GB G.Skill TX 2600 MHz - 850 Evo 500 GB - WD Red 4TB - XFX Pro 850W - Lian Li PC-10N #72 Har du kun prøvekørt den ene bil?
For ellers vil jeg anbefale at du tager en søndag ud kalenderen, og besøger samtlige forhandlere og ser hvad de kan tilbyde..
Hvad er dine krav til din kommende bil? -- I5 4690K - MPower Z97 - Asus GTX770 2GB - 8 GB G.Skill TX 2600 MHz - 850 Evo 500 GB - WD Red 4TB - XFX Pro 850W - Lian Li PC-10N Desværre ja.
Krav vil jo for mig nok være
Økonomisk til de lange ture
På størrelse med en polo/fabia eller større (ikke mindre)
Ser helst en tysker
Automatgear
Varme i sæderne
Bluetooth til at kunne spille musik fra telefonen
Fartpilot
Multifunktionsrat
Armlæn
Det er nok det jeg kigger mest efter. -- Du har glemt det vigtigste til de lange ture, aircon ;) -- Ja selvfølgelig ja . Aircon/climatronic -- Jeg har en kammerat, det kører dagligt mellem Aarhus og Holstebro (ca 245 km)
Han valgte for nogle år siden en Seat Ibiza Diesel, og den kører ifølge ham lige knap
30 km/l............og det er da nææææsten en tysker (bortset fra prisen)
Prøv at regne på det (den har taget turen i 4 år nu.) -- #66 - Tag ud og prøvekør dem begge og se hvilken du bedst kan lide.
Set fra et økonomisk synspunkt så er det hip som hap hvilken du vælger, hvis du f.eks. ejer bilen i 5 år, så vil differencen på dine samlede udgifter(købspris, brændstof, ejer afgift) kun være omkring 5%.
Især på det grundlag at du vil købe en bil fra ny, synes jeg at denne difference er ret urelevant, da din bil allerede mister de første 30% i værdi når du sætter nøglen i.
Jeg ville vælge benzinen da den efter sigende er billigere i reperationer
Den har ikke et partikelfilter, som holder omkring 200000 km.
Den er ikke sårbar over for korte ture.
Medmindre du synes at diesel udgaven er langt mere behagelig at køre langt i. -- The game - you lost! Tysk bil er da ikke et spørgsmål, det er jo bare BMW luxus og motor, Audi køreegenskaberne og alt valuta. Køb min. 2 år gl, den taber 10k om måneden. Tag dog Benzin bilen, ikke Diesel det er til lange ture. BMW laver dog verdens bedste diesel motor. Hvad køber du??? -- 3570k, gtx 970 strix, 512GB Plextor M5 Pro Xtreme, xl2720t, blackwidow chroma, g400s Diesel helt sikkert! -- I7 4770k delid @4.5|Evga GTX670FTW SLi|16gb 1866mhz|Asus Maximus VI Gene|Corsair AX760i|840 EVO 256gb+500gb hdd|Parvum Systems 1.0|Alt er vandkølet #0 Jeg kan kun støtte op om de brugte biler Som andre foreslår. Men find dig en med nøjagtig det udstyr du vil have. Jeg har selv lige købt en brugt Ford Mondeo med titaniums udstyrspakke, stort set nye sommer og vinterhjul med store alufælge.
Jeg smiler stadig når jeg sætter mig ind i den, her 2 måneder efter.
Den bliver forsikret ved techno forsikring til 5200 årligt. Det er min første bil eget navn og jeg er 23 år.
Krav fra techno forsikring:
Ældre end 21
Haft kørekort i mere end 3 år
og kørt skadefri
forsikringen bliver regnet ud fra bilens ny pris. -- Jeg vil også allerhelst finde en bil med alt det udstyr i jeg gerne vil have. Men faktorer som værdi tab mv virker ret skræmmende. http://press.autorola.com[...]
Her ser mønsteret også noget anderledes ud. -- Taget ud fra hvor meget du kører ville jeg klart til hver en tid vælge en diesel
kører selv i gennemsnit 150-200km hver dag og er sgu glad for vi valgte en diesel fremfor en benzin, ellers skulle der vist også snart skiftes bil da den snart runder 223000km tilgengæld kører den stadig som en drøm og alligevel 22.72km/l
Mine forældre havde førhen en gammel Merc 81´er diesel den nåede næsten 1.5mil inden den blev skrottet pga. rust selvom bilen stadig kørte fint.
Har dog også set flere Volvo benzin´er der har kørt mellem en halv og hel mil uden problemer.
Vedr. forsikring der svinger det jo MEGET fra selskab til selskab gir selv ca. 6000,- om året for kasko med 2800,- i selvrisiko udvidet glas og udvidet vejhjælp og haft kørekort siden Januar i år så det går lige :) -- #84 Du glemmer helt at skrive hvor du er forsikret.. Er det en pakkeaftale og er du medlem af nogen fordelsting? Synes den pris lyder meget attraktiv nemlig.
#83 Du skriver godt nok du vil have en tysker. Men derfor kan man jo godt prøve udvide horisonten lidt ;)
Fandt lige denne fine citron med læderstue:
http://www.bilbasen.dk[...]
Eller denne polo, som også har masser af udstyr. Formodentligt udstillingsmodel, der af lavt km tal.
http://www.bilbasen.dk[...] -- I5 4690K - MPower Z97 - Asus GTX770 2GB - 8 GB G.Skill TX 2600 MHz - 850 Evo 500 GB - WD Red 4TB - XFX Pro 850W - Lian Li PC-10N #85 Tjenestemændens forsikring så derfor den er så billig specialt hvis den er forsikret efter nyprisen :) Vil tro den har stået i en halv mil fra ny af har dog købt den brugt 3½år gammel såååå men den kører sgu godt og langt på literen så jeg er happy -- #85 Det er værd at bemærke at den DS4 ikke har et "rigtigt" automat gear, men et elektronisk gearskift. Der ikke skifter lige så lækkert som VW's DSG og Ford powershift dobbelt trins gearkasser.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #82
Tak for tippet - nu har jeg lige skiftet fra tryg som kostede 8600,- for mig! Her får jeg endda fri kilometer. Perfekt!
-- #88 - Hvad betaler du så nu?
Det er alligvel vildt det prishop der er mellem en bil med nyværdi på 600k til 800k.. -- The game - you lost! Jeg kom ned på 5600,- så det synes jeg egentlig er en ok besparelse, og det er med en selvrisiko der er 20000 mindre samt fri kilometer (y)
-- Jeg ved ikke om du har besluttet dig endnu men giver lige min mening med. Jeg skiftede selv fra Benzin til Diesel da jeg købte min nuværende bil, så jeg ved godt hvad overvejelserne er. Jeg har en Mondeo 2,0 TDCI med 115 heste (den sløve udgave) og alternativet dengang var 2,0 Benzin med 145 heste. Min oplevelse mellem Diesel og benzin stod ikke mål med de teoretiske specifikationer Benzin bilen oplevedes sløv på trods af at den er over 1 sekund hurtigere til 100 km/t.
Men det leder mig faktisk til det der er min konklusion på bilkøb og det er at man skal tage den som man føler sig bedst tilfreds med. For hvis man feks vælger en med en for sløv motor så vil man med garanti relativt hurtigt kigge efter ny bil. Ligeledes er brændstoføkonomi ikke alt hvis det giver dig mere tilfredshed at du kan trække bilen op til 6500 rpm når du starter den. Så beslut dig for hvilken bil der er den rette, det er billigere at give 20.000 ekstra og så have en bil man kan beholde i flere år end at skifte om 3 år.
Det der i min bog taler for diesel er kørsel ved færre omdrejninger i min bil snurrer motoren omkring 2000 rpm ved 110 km/t og i min gamle benzin bil var den på 3500 rpm. Momentet er også en stor fordel som du især mærker ved mellem accelerationer hvor bilen simpelthen er mere villig til at flytte sig. endeligt er der en ret lavpraktisk ting som at man skal forbi tankstationen sjældnere. Det er altså rart at man ikke holder på den et par gange om ugen.
Hvad angår den konkrete bil så har FDM testet diesel udgaven i marts måned men du skal have abonnement for at læse den online (jeg har heller ikke adgang). den smule man kan læse nævner de noget om forbrugstal der ikke holder. http://www.fdm.dk[...]
Bilzonen har en test af 1,2 TSI 90 HK http://tv2.bilzonen.dk[...] også her har de problemer med at få forbruget til at holde. De nåede ikke engang op på 16 km/l
Det med forbrugstal der ikke lever op til de lovede tal er meget jeg kører selv 3-4 km kortere på en liter end opgivet selv når jeg kører lange stræk og ikke presse på er det umuligt at nå det tale de oplyser. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Puha ja.
Har lige snakket med Skoda i dag og der er ikke ret mange der har en fabia med en diesel jeg kan få lov at prøve.
Jeg er dog begyndt at overveje mere og mere og købe en brugt halv brugt (0-50000 km) og se om der er noget at spare der.
Men som du selv nævner, hellere give 20-30k mere for en bil man vil beholde - og ved en bil man selv køber fra ny synes jeg muligheden er der :)
Jeg tænker også ifht reklamation/garanti og service er det jo rare'st at være bundet til "skoda" en "hr jensens auto 100km fra hvor jeg bor"
Det virker dog ret skræmmende med de forbrugstal ikke helt holder stik :/ -- Jeg har ikke læst hele tråden, men vil lige nævne spritmonitor.de hvor du kan slå reelle forbrugs tal op (alm. mennesker der indrapporterer)
Den harmonerer som regel ret godt med virkeligheden.
Jeg slog lige benzin fabia'en op - den ligger i snit på 6.44 L / 100 KM = 15,5 KM/L.
Link:
http://www.spritmonitor.de[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #92 mht forbruget så har jeg haft en del biler efterhånden, og kun Suzuki Swift 1.0 fra 2001 har kunne køre det som den stod opgivet til.
Ja jeg ved godt at det er højre fod som bestemmer km/L, men selvom man arbejder hårdt for km/L så er det umuligt at ramme det som bilerne er opgivet til. Men tjek da spritmonitor.de og se hvad andre kan køre i den bil du overvejer.
Selv har jeg en Clio IV dCi 75HK som står opgivet til 27,8km/L. Hvis jeg sniger mig rundt på landeveje med 80km/t så kan jeg ramme 23,5km/L. Ved 110 på motorvej ligger jeg omkring de 21 og ved 130 ryger jeg på ca 18km/L. -- i5-4690K, 8GB ram, R9_280. Jeg har købt diesel fra ny og er glad for den, det er dejligt med moment eks. Når vi køre 4 stk på bil ferie med oppakning. Har oliefyr i bilen så ser ikke små ture som et problem når motoren er 1/2 varm før den bliver startet.
Partikel filter skal skiftes, men det skal en katalysator jo også jeg er klar det koster mere men kan måske gøres billiger i Tyskland -- Alt er til salg, det er et ? om prisen
Z87 . i7. Samsung & Intel SSD . SLI Der er flere aspekter i det her.
En dieselbil er dyrere i indkøb, men det man skal tage højde for er jo afskrivningen over den totale ejerperiode. Du har dog flere penge bundet, og har du dem ikke kontant skal du låne flere, og betale mere i rente.
Dertil kommer dyrere grøn afgift, formodentlig lidt dyrere service og du kan på sigt få problemer med EGR og partikelfilter, men formodentlig ikke inden for de næste 200.000 km, men derefter er det 10-15.000 kr pr. del.
Det er med dit kørebehov oplagt at købe en diesel, du kører lange ture, hver dag.
- ingen af de to nævnte biler kommer op på hvad de er opgivet til, men dieselbilen vil stadig gå et godt stykke længere, især hvis du har motorvej, og diesel er også billigere pr. liter
Vær opmærksom på følgende: skulle du få arbejde tættere på, så kan en benzinbil køre både langt og kort, men en diesel egner sig ikke til småture.
- og med det sagt havde jeg i din situation valgt en diesel, hvis jeg var rimelig sikker på ansættelsen og forventede at have job også op et år eller to.
Den nye 1,4 TDI der sidder i den nye Fabia og Polo er iøvrigt ikke en perle, jeg ved ikke om den er stabil, det er den for ny til at kunne udtale sig om, men den er grov, ukultiveret og har ketchup-effekten, som de gamle pumpedyse motorer fra VW havde - men de kilometer jeg har trillet i en var den godt økonomisk. På motorvejen er den fin, landevej er 5 gear lidt højt, og 4 for lavt, så det er en træls kombi.
1.2 tsi i nyeste afstamning er en perle, der næsten når den nyeste 1,4 i gangkultur, den er støjsvag og trækker over et stort felt. Men den er nok ikke økonomisk nok, til at retfærdiggøre. -- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! -- og selv har jeg skiftet min Golf 6 2,0 TDI 140 hk fra 2010 ud med en UP! for et par måneder siden, pga. mit kørselsbehov faldt til 1/3. (60.000 årligt til 20.000 årligt, med mange småture nu)
Den havde ved salget gået knap 230.000, og partikelfilteret var 80% fyldt, og turboen begyndte så småt at vise svagheder med at regulere korrekt tryk. -- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! #0
Diesel i de små biler som f.eks. Fabia larmer en del. Ved bykørsel med lave omdrejninger ryster/buldrer de let.
Benzin TSI 1,2 er derimod et mesterstykke den går lydløst, og kører let i højt gear ved lav fart uden rystelser.
Diesel går uden tvivl længst på literen, og i dagligdagen er det en rar fornemmelse.
En ny bil giver en dejlig fornemmelse som jeg personligt foretrækker frem for brugt. Store biler kan med fordel købes brugt, men små biler som Fabia og mindre har tit tabt for lidt som brugt.
Har du set på den nye Seat Toledo? Det er svært ikke at være imponeret over hvor meget bil den giver til prisen. Den svarer vist til Skoda Rapid.
Den der giver historier om moment fordel ved diesel har ikke prøvet TSI.
Har selv en Diesel BMW, så er ikke "farvet" af benzin :) -- Puha ja.
Jeg håber jobbet bliver til en fast ansættelse men har valgt også og kigge på lettere brugte biler nu 10-80k km. I Octavia størrelsen, bare for at se alternativerne.
Og jeg vil da prøve og kigge på den nye toledo, men tror umiddelbart den ligger for højt i pris klassen. -- #99>>Toledo er billigere end de skodaer du har kigget på. Det ser dog ikke ud til at der er nogen med DSG gear. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Har lige været inde på seats side og der er nu nogle ting der skuffer lidt :/
Deres 1.6 TDI er "kun" opgivet til 23.8 hvilket vel er okay.
Men hjemmesiden (byg selv delen ihvertfald) er ret uoverskuelig og giver ikke nogen brugbar information synes jeg.
Også er den sku ikke så lækker og kigge på heller :)
EDIT:
Under Seat -> toledo -> motorer står der en 1.4 TSI med DSG men den optræder ikke under pris brochuren eller byg selv delen :/ -- Pas Iøvrigt på dsg i de motorsvage modeller. De er udstyret med dsg7, og det er en lortegearkasse uden lige. De store benzinere og diesel på 140 og derover har dsg6, som er en utrolig velskiftende kasse.
-- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! Nu ved jeg ikke hvor meget plads du behøver, og har ikke lige læst samtlige 100+ indlæg igennem men, har du kigget på VW Polo? Det er en hatchback præcis som Fabia så der burde ikke være noget der.
En VW Polo 1,4 TDi 90hk BMT 5d årg. 2015 fås fra ca 200.000 og kører tæt på 30km/l.
Så kan den desuden chippes til 120 skulle det ønskes, når et program bliver lavet i nærmeste fremtid, hvilket gør den endnu mere økonomisk og lidt sjovere at køre i skulle de 90hk knibe.
Fås både som manuel og med DSG. -- Back in my days the video games were more about the game than the video TL:DR
Jeg har ikke læst hele tråden igennem, da jeg ikke lige magter at gå 100+ svar igennem, så undskyld hvis jeg gentager hvad andre har skrevet.
Med det kørselsbehov du beskriver, vil en dieselbil helt sikkert godt kunne betale sig, set ud fra både et brændstoføkonomisk synspunkt og et vedligeholdelsesmæssigt synspunkt. De 70 km hver vej du kører, er absolut nok til at motoren bliver rigtig godt gennemvarm, og da der er tale om en diesel med DPF (DieselPartikelFilter) vil dette også blive godt gennemvarmt to gange om dagen, og dermed vil der gå meget lang tid før du kommer til at stå med store udgifter til vedligehold af dette.
Serviceprisen på hhv. en diesel og en benzinbil er den samme, endda med favør til dieselen, da den ikke skal have skiftet tændrør, men de kører på samme olie, bruger samme luft- og pollenfilter, har samme bundprop til oliebundkaret, og hvis de begge er med en DSG6 gearkasse, bruger de også samme olie, filter og pakning her. Største forskel på dem er motorens oliefilter, hvor TSI-motoren bruger et påskruningsfilter monteret oppefra, og TDI-motoren har et indsatsfilter monteret nedefra.
TSI motoren er udstyret med kædetræk, hvilket reelt er vedligeholdelsesfrit, men kig på FDM/DR Kontant/Nationen, og du vil se at der finde problemer med disse. TDI'eren er en tandremstrukket motor, og der skal skiftes rem med mellemrum, akkurat som på de fleste andre benzinmotorer fra andre bilmærker/producenter.
Vælger du bilen med en DSG gearkasse, så gå efter DSG6, da den for det første kører med vådkoblinger, og bliver vedligeholdt med skift af hhv. oliefilter og gearolie hver 60.000 km.
DSG7 bruger tørkoblinger, og det er også denne gearkasse der er flest som oplever problemer med.
Som tidligere skrevet, skal du ikke være bekymret for større udskrivninger på dit DPF, da de mange kilometer til og fra arbejde er nok til at filteret kan få lov til at regenerere, hvilket ellers er det helt store problem for de biler som ikke kører nok lange ture (altid kun korte ture). -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU #102
Kan du dokumentere dit svar ? -- Det er første gang jeg høre om dsg6 vs dsg7. Jeg vil lige prøve og kigge nærmere på det.
Har i går været ude og prøve en polo med 90hk og dsg som faktisk var okay, med dsg. Der er dog stor forskel på benzinøkonomi på 110 og 130kmt. -- #104
Jeg er hovedsageligt enig i hvad du siger. Dog er det ikke fair overfor benzin motoren at tage tændrør med i en service beregning når du samtidig ikke tager udgiften til partikelfilter med i beregningen :)
De benzin biler jeg har haft har alle kørt 200.000+ km på samme tændrør. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #107
Tændrør er en sliddel og skal skiftes med interval, nøjagtig som luftfilter og oliefilter, da slidte tændrør leder til dårligere forbrænding med deraf højere brændstofforbrug, og følgeskader på lambdasensorer og katalysator.
Hvad angår partikelfilteret, så skrev jeg i mit indlæg at dette ikke kommer til at være et problem når bilen kommer til at køre så længe stræk (70 km hver vej), da det bliver varmet grundigt nok op til at kunne regenerere ofte. Derfor vil jeg ikke skrive det ind som en servicedel eller sliddel på samme måde som et tændrør. Derudover er det sjældent man skifter filteret, skulle lampen for dette tænde. I første omgang vil værkstedet forsøge at lave en service-regenerering på filteret. Hvis dette ikke løser problemet, vil næste skridt være at rense filteret fysisk, altså afmontere det og sende det ud til en specialist. Det er først hvis filterspecialisten ikke kan rense filteret, at en udskiftning kommer på tale.
Hvis #0 har et behov der hedder 10 km om dagen, ville jeg aldrig anbefale en diesel, og da slet ikke en med DPF, da dette soder til og måske ikke vil være til at redde ved at lave en tvungen regenerering på det, jvf. hvad jeg også lige skrev overfor.
At du har kørt 200.000 km på samme tændrør fortæller mig, at du enten ikke aner hvad der er nødvendigt at lave, eller at dit værksted ikke har fortalt dig de bliver skiftet. Tommelfingerreglen er, at normale tændrør skal skiftes hver 60.000 km, mens iridium og platin-rør skal skiftes for hver 90.000 km. -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU Nyeste afstamning af 1,2 tsi, blandt andet i nye polo og fabia er med tandrem. Forrige generation med kæde. Det samme gælder for 1,4 tsi. Nogle biler bruger stadig den gamle motortype, Eks rapid, denne er med kæde, selvom MAn køber en ny.
-- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! #108
Hvad så med tandremmen, hvad koster det at skifte den to gange inden for 200.000 kr kontra at skifte tændrør to gange?
Men det er nok bare mig der kun skifter ting der står til at skulle skiftes. Jeg skifter ikke tændrør hvis dem der sidder i bilen ikke fejler noget. Men ved godt at værksteder arbejder på en anden måde. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #110
Jeg laver ikke tilbud/servicepriser, jeg skruer bare på bilerne, men remskift koster fra 3.500,- og opefter afhængig af værksted/mærke samt om man vælger originale dele eller kompatible.
Mener tandremmen kører 10 år eller 120.000 km, men kan ærlig talt ikke huske det, for der er så mange forskellige motorer, mærker og specifikationer. På en Fiat Punto Classic skal du eks. skifte tandrem og toppakning for hver 100.000 km, mens nyere Citroën og Peugeot biler kører 20 år eller 200.000 km på en rem.
Har du nogensinde taget dine tændrør op og kigget på dem, og sammenlignet dem med nye rør? Taget i betragtning af at standard tændrør koster knap 39,- pr. stk., så er det til grin ikke at skifte dem inden for deres skifteintervaller, kontra risikoen for at brænde lambdasonder, katalysator og tændspole(r) af, fordi bilen laver for mange tændingsudsættere.
Der er en grund til, at man skal skifte tændrør inden for et givet km-interval, og det er fordi ringgabet mellem elektroden og katoden bliver for stort. Dette fører til en gnist der skal springe længere, altså kræves der pludselig en højere spænding, og hvis ikke tændspolen leverer, jamen så springer gnisten ikke, og du skyder uforbrændt benzin ud i sonder og kat., hvilket ødelægger disse, eller også prøver spolen at kompensere, og give den højere spænding, hvilket slider spolen og ender med at koste brændte viklingerne på denne.
Smider du får meget uforbrændt benzin ned i katalysatoren, antænder det i denne i stedet, og hæver temperaturen voldsomt heri. Monolitten arbejder bedst i temperaturområdet fra 250-600 grader C, men har du pludselig benzin der antænder i monolitten, hæver du temperaturen til mellem 800-1.000 C, hvilket i sidste ende medfører at monolitten smelter (omkring 1.100 C), og du risikerer at udstødningssystemet reelt set stopper til.
Men hey, hvad ved jeg... Jeg er jo bare en dum mekaniker. -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU Ja det har jeg, jeg laver alt på mine biler selv. Og skifter ikke rør hvis dem der sidder i er som nye.
Det jeg vil frem til er bare at en dieselmotor ikke generalt er billigere i vedligeholdelse end en benzinmotor. Men det er som med så meget andet individuelt og forskelligt fra motor til motor. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. Husk os at rigtig mange gang så køre benzin biler aldrig de km på litteren de er opgivet til og vi kan snakke helt op til 5 til 10 km kortet på litteren.. os set mange gang i FDM tests -- 3930K,ASUS Rampage IV Ex,swiftech h320,Corsair 16GB 1866MHz
Sapphire HD 7970 Oc Samsung 830 256gb
Corsair Professional Gold AX1200
#113 men det samme gælder for diesel. Min diesel står opgivet til 27,8km/L og jeg skal godt nok køre pænt for at komme tæt på de 22-23 stykker. Der skal faktisk helst være medvind både til og fra. -- i5-4690K, 8GB ram, R9_280. #114 ikke altid min diesel er opgivet til 18.9 km/l men jeg er altid oppe og runde 20-22 km/l udregnet pr tank. Det er ved blandet kørsel, 70 % motorvejskørsel på fartpilot ca. efter fartgrænsen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #115 og det er ikke bare fordi det er en gammel bil, fra dengang man IKKE tapede bilen ind og slog ting og sager fra, for at få et urealistisk lavt brændstof forbrug?
Men det er også mit indtryk at jo flere HK bilen yder jo større chance er der for at ramme det opgivne tal.... -- i5-4690K, 8GB ram, R9_280. #116 det er en Ford Mondeo fra 2011 2.0 tdci, så jo den er da snart 4 år gammel. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #117
Hvis din 2,0 tdci motor kører over 20 km/l ved blandet kørsel så kører du enten ikke hvad du må ellers er det ikke blandet kørsel. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #118 Kan bekræfte #117 i det forbrug på en ford tdci 2.0, jeg klarede ca. 20,5km/ltr så umuligt er det ikke. Det var i en periode en fejl indstilling i software på bilen, så nyere opdateringer ændrede på det. Det skadede bilen på længere sigt, forklarede ford. Får man ikke service hos Ford og opdateret firmware på bilsystemet, så fortsætter den jo bare på det niveau som altså ikke er godt i længden, selvom forbruget lyder top!
edit: Jeg gik nok 10-15% over hastighed på motorvejen, så den gjorde det godt, selvom forbruget var lavt. -- Hvor langt en bil går på literen har mange med vedligeholdelsesstand, vejr, køremønster og køremåde at gøre...
Min gamle Passat Variant 1.6 gik omkring 11 km/l til/fra job (2 km by, 15 km motorvej og 8 km med 60 km/t). På en tur til Århus, hvor jeg kørte 110 km/t hele vejen gik den 15,1 og 15,3 - Mener at den var opgivet til 12,7 eller 12,3, så det er muligt at køre længere på literen end opgivet :) -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #119
Så lige hans kørselsmønster og det er jo ikke blandet kørsel men 70% motorvej.
Så kan jeg få enhver bil til at køre længere på literen end hvad den er opgivet til. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem. #119 Ja det fik jeg også at vide ved Ford, men den blev deroppe :)
Skal så også lige siges at jeg har fået den optimeret ved Landberg, det gav også lige 2-3 km længere på literen, samt 40 heste mere ;)
#121 Beklager hvis jeg har stødt dig ved at skrive blandet kørsel. Jeg kører mest motorvej, men rammer stadigvæk landevej og by kørsel hver dag. For min skyld må du gerne strege "blandet" hvis det passer bedre i din bog.
Jeg kører vel også de der 5-10% over fartgrænsen som alle danskere gør, jeg følger trafikken. Men kører stortset altid med fartpiloten på on når jeg kører længere stræk. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ingen herinde der har yderligere kendskab på dsg 6 vs dsg 7? De fleste artikler jeg kan finde stemmer fra 2012-2013 -- min er opgivet til 25.6km/l og er fra 2010 og ligger på lige under 23km/l i gennemsnit hvor af det meste er landevej ca. 2 timers kørelse om dagen og ca. 45min kørelse i KBH om dagen -- Tandrems skift svinger MEGET fra bil til bil min er sat til 240.000km snøft snøft skal snart skiftes... -- Tandrem er forskelligt, hvornår de skal skiftes.
Men på VW diesel er det ofte 210.000 km på nye modeller, sådan var det på min Golf 6 2.0 TDI
Den var iøvrigt opgivet til 20.8, og gik nemt dette, hvis man på motorvejen ikke kørte over 110 km/t på motorvejen. 130 km/t og bykørsel koster meget på økonomien.
Min nuværende UP! er absolut ikke økonomisk ved over 110, det er motoren simpelthen for lille til. Den skal helst ikke trille mere end 100.
DSG7 har tørkoblinger, og det har på tidligere modeller givet et stort slid på dem. De senere modeller er blevet bedre, men rafineret og glad-kørt som dsg6 bliver den aldrig.
Jeg ofrede, eller garantien gjorde, for 120.000 kr reparationer og udskiftning af komplet gearkasse til sidst på en tidligere bil med dette vidundergear. Fik jeg sagt jeg ikke skal have det igen? Min VW forhandler var grædefærdig til sidst. -- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! Jesus christ. Var det reklamationsretten der dækkede eller havde du en udvidet garanti? -- Du kan jo ikke vrage og vælge om du vil have DSG 6 eller DSG7. De "små" motorer har typisk DSG7 (Tørkobling) og de "store" DSG6.
Da du kigger på små motorer så er det en DSG7 der fælger med hvis du tilvælger DSG-gearkasse. ellers er der manuel tilbage. -- Ejer squ ikke en computer, men har en kugleramme med fem farver. Det endte med en Octavia fra 2013, 1.6 tdi med dsg. Jeg er glad ??
Tak for hjælpen -- #130
Det vigtigste af det hele er at du er glad, hvilket jeg formoder at du er på trods af spørgsmålstegnene :)
Tillykke med vognen, den skal du nok blive glad for. -- Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|