Der er noget spiludvikler-uddannelse i Grenå.
Snak med CDK herinde (eller på chatten, hvor han tit er) - han er involeret i indie-udvikling i en del projekter, og har lige været med i et fedt GameJam. Han kender også nogen som går på uddannelsen deroppe.
Der er sikkert også andre - men han kan nok hjælpe dig på vej med et par tips :)
Jeg skal nok vise ham tråden her, når jeg ser ham (om et par timer :)
--
"Nu med 20% mere Satan!"
Find ud af om du gerne vil arbejde med programmering, den mere kreative proces, såsom at lave animationer, modeller, osv. eller hvad du præcist vil.
Er det programmerings delen der trækker i dig -> Datalogi studie er vejen frem.
--
D:
undskyld for OT hijack
#1 hvilken chat herinde?
--
Online Gaming is the only place it is allowed to shoot stupid people.
IRC chat, skyder jeg på.
http://irc.lc[...]
Men er ikke sikker.
--
Better die on your feet, than live on your knees. #5 det vidste jeg sku ikke der eksisterede! :-)
--
Online Gaming is the only place it is allowed to shoot stupid people.
Jeg tvivler meget på at der kan findes et kort kursus som vil give dig noget brugbart til modellering/sprites/animation og tegne -delen, som du kalder det. Jeg har selv arbejdet en del med Blender hen over de sidste par år, og det er altså noget der tager tid at lære. Jeg er først nu begyndt at lave meget simple animationer, og lidt mere komplekse modeller. Men jeg har laaang vej igen. Og det er kun i Blender, Photoshop/GIMP er et helt nyt kapitel som også tager enormt lang tid at lære.
Det kan godt være at jeg er sløv til at lære i forhold til andre, men tingene tager altså lang tid, og hver af de kategorier du nævner kræver næsten selvstændige udannelser hver. Hvis det jo er noget man vil til at lave af :)
Men ellers er jeg enig med #3 i at du skal tage at finde ud af hvilken del af du brænder mest for, og så satse på det. Jeg kan godt hjælpe lidt med Blende delen hvis du skulle få lyst til at prøve kræfter med det :)
--
Tusind tak for alle de gode svar.
Jeg har haft en masse gode oplevelser med programmeringsdelen, der er ikke nogen bedre følelse en når dit script virker i første forsøg, og lige præcis som man forestillede sig.
Derfor må det nok blive noget datalogi i første runde, selvom jeg p.t. kun har matematik på C-niveau, så det skal lige suppleres op først.
Jeg må indrømme at det er hele faget som en enhed der tiltrækker mig mest (altså en form for indie udvikler som laver alt selv), men det kræver jo man starter et sted.
#1, du må meget gerne henvise ham til den her tråd - Mit skypenavn er i øvrigt frederikrossen, det kunne være skønt med én som har erfaring inden for spiludvikling, da det ikke virker så udbredt i DK.
--
For et par uger siden da jeg var til påskefrokost var der en fyr der havde taget en eller anden 3D programmerings uddannelse. Nu er det jo typisk jeg ikke lige kan huske navnet, men den ligger i KBH og koster kassen... Til gengæld lignede hans værker også noget man ser i idags "high end trailers", hvis det giver mening.
Ellers skal du bruge et par mdr. på at lære det basale, og så lave noget simpelt og håbe på at score kassen. Jeg tvivler på ham der stod bag Flappy Bird havde taget nogen dyr 3D-uddannelse. ;)
--
Gigabyte Z77X-D3H
i5 3750k @ 4.3GHz - Corsair H100i
8GB Corsair Vengeance
Gainward 295GTX
#3 #8
Der findes nu mange uddannelser hvor programmering er i fokus. Der er mange retninger inden for programmering og Datalogi er nok den mest teoretiske af dem, der er der fokus på algoritmer osv. Andre har fokus på indlejrede systemer osv. Så er der software ingeniør som nok er den mest alsidige. Så find frem til hvad du finder mest spændende inden du ligger dig fast på datalogi.
--
#10 Ja, og det er jo hvad OP skal bruge! :)
Grunden til at jeg ikke anbefalede ham f.x. Damatiker, er at du ikke kommer til at arbejde med C/C++. Det kan man sikkert sagtens komme til på Softwareingeniør, uden at vide det mere præcist. Og C/C++ er de mest brugte programmeringssprog indenfor spil udvikling, derfor -> Datalogi.
Ja, du kan programmere på mange andre uddannelser og sikkert lære en masse om det. Det giver dig bare ikke rigtig adgang til lige præcis spil verdenen. Og det er jo hvad han ønsker. :)
--
D:
Min ven er ikt-ingeniør - han sidder i øjeblikket og programmere front-end for en større energi virksomhed, tror man kunne bygge ovenpå uddannelsen med spiludviklingchvis man ville :-)
--
Jeg læste Medialogi ved Aalborg universitet i kbh, og jeg har arbejdet som professionel C#/Unity3D udvikler i et par mindre danske spil virksomheder.
Jeg har arbejdet en del på AI'en i det her fx:
http://store.steampowered.com[...]
Der er, mig bekendt, ikke nogen uddannelser i Danmark der specifikt uddanner dig som spil-programmør. Du skal hellere vælge dig en uddannelse som du finder interessant, og så twiste det til at dreje sig om spil for dig. Der er som regel masser af selvstudier eller projekter hvor du har mulighed for at gøre dit studie spil-relateret.
Måske skal du tage et kig på de uddannelser ITU tilbyder. De har i hvert fald noget der er spil relateret, men hvor meget programmering de tilbyder er jeg ikke helt up to date omkring.
--
Bopæl: 2750
-- E6600, X1800XT, 750GB, 2GB DDR2 ram, 600W -- #0 det er SVÆRT at blive til noget hvis du vil være ene mand indie gamedev, ihvertfald hvis det skal blive mere end en hobby. Det kræver ikke bare alle evnerne inden for alle emner, men også alle connections..
Men hvis du vil lære noget om gamedev, kender jeg flere der går på GameIT college i Grenå, som vist er rimeligt tilfredse med det. Det er dog rimelig dyrt, men det er antageligvis det bedste bud hvis du vil have noget uddannelse i lidt af hvert, som er specifikt orienteret mod spil udvikling. De bruger også Unity3D med C# og får masser af fede Visual Studio plugins og lignende ting gratis.
Men ja - personligt har jeg altid haft i tankerne at være en del af en gruppe og så stå for programmeringen. Ikke at jeg er mega L33T til programmering, men jeg har ikke rigtigt kunne finde ud af at tegne... og programmering virkede lettere at lære end at tegne.
Men du kan sagtens lære at bruge blender (eller lignende programmer). Det er rimelig let at lære - men at mestre det - det er svært. Uanset hvad så tager det masser af tid at blive god til, så at satse på at kunne tage verden solo, er måske en stor opgave. Det ville antageligvis være lettere at lave nogle produkter med andre og så lære af hinanden og derved, når man har fået erfaring, lave nogle ting ved siden af. Det er mindst lige så sjovt (ville jeg mene)
Personligt begyndte jeg at programmerer Januar 2013, og har været på en masse forskellige projekter som ikke rigtigt er blevet til noget. Nu er jeg så blevet en del af en mindre gruppe (vi er 4-10, alt efter hvilken dag du spørger, da der er nogle der ikke er så meget med som andre) som arbejder fuldt tryk på at lave et (forhåbenligt) awesome spil.. Vi har arbejdet siden begyndelsen af dette år, og er kommet et stykke fremad - vi er folk fra hele verden og det betyder også at der er mange forskellige syn på tingene, endnu en god ting ved at arbejde i grupper.
Og jeg ville helt klart mene at det federe at arbejde med andre end alene:
-Du kan diskuterer dine fremskridt og få instant feedback
-Du kan lettere motiverer hinanden - man er jo i båden sammen så forstår hinanden på den front
-Man kan dække flere områder (programmering, grafisk design, forfatterskab, musik..) med bedre ekspertise.
And the list could possibly go on.
Men ellers kan jeg varmt anbefale GameJams - det er en god måde at få erfaring på, få produkter i hænderne og, hvis man er god, få spredt ens navn lidt.. :)
Men ja.. spørg løs.. jeg er sikkert også bare en n00b, men ellers kan det være kender nogen der ved noget om det.. Jeg snakker med en del forskellige typer inden for gamedev. :)
EDIT: hvis jeg vælger at gå videre bliver det sikkert noget Software Engineerer stuff.. men meget kan nå og ske inden.
--
det er lidt nogle år siden man kunne kalde CDK for en lille dreng. Han ligner jo bare Silent Bob med James May's hår
FFHAU!
#11 Jeg læser til datamatiker og har C# (dog som valgfag). Det er nu ikke så svært at gå fra Java til C# / lære C# når man kan Java. Skal dog læse videre, så håber der kommer mere C#.
--
#15 JEg forstår ikke helt hvorfor du svarer mig :)
Men lige så gør jeg - og enig, fra Java til C# er et meget nemt spring! Men det har nu ikke meget at gøre med mit indlæg ;)
--
D:
#16 Det var bare at du ikke anbefalede ham Datamatiker. Man kan sagtens komme til at lære C#. Her tænker jeg som i valgfag (og man kan jo også søge praktik i virksomheder der udvikler i C#). Som sagt er der ikke langt fra Java til C#, så derfor mener jeg bestemt at en datamatiker uddannelse kunne være relevant. Han kunne jo også læse videre - du kan jo skære noget af nogle uddannelser hvis du læst datamatiker.
#0 du kan også kigge på denne uddannelse:
http://www.itu.dk[...]
--
#17 Har du overhovedet læst hvad jeg skriver om? C/C++!! :D
--
D:
EDIT.. Jeg skal have briller. Troede du skrev C#, Sorry. Haha.
--
De fleste uddannelser er meget generelle, så hvis der er et sprog eller et værktøj man gerne vil være awesome til - så lær det "selv". Det er alt for ineffektivt at bruge dage og måneder på et studie, hvor de 25 andre i klassen også skal fatte noget, men selv har andre prioriteter, og ting DE gerne vil lære.
Hvis du "vil noget" her i verden, så gå udenfor normerne, og klasseværelserne. Man kan sagtens lære sig selv at spille guitar, selvom man studerer fysik. Man kan også sagtens blive pænt god til C# (eller hvad nu) fordi det ikke er ens "hovedområde" på et studie.
Hvis du bare følger studierne, bliver du ikke bedre end de 1000 andre der tager samme studie hvert år.
--
"Nu med 20% mere Satan!"
#20 som opfølgning kan jeg sige at jeg ikke blev undervist i hverken Unity3D eller C# på Medialogi.. Så ja, man må selv investere noget tid hvis der er noget man gerne vil, ingen tvivl om det.
--
Bopæl: 2750
-- E6600, X1800XT, 750GB, 2GB DDR2 ram, 600W --
#11
Jeg kan ikke rigtig se hvorfor at dybtgående algoritme kendskab(Her tænker jeg big O osv) skulle være skrækkelig relevant i forbindelse med spiludvikling. Og C/C++ er vidst anvendt på samtlige af de andre uddannelser jeg nævner. Umiddelbart vil jeg mene at en ingeniør retning vil være mere passende i denne forbindelse. Her er der mere fokus på udvikling og problem løsning. Der er selvfølgelig grader af det hele i alle de IT tekniske uddannelser.
--