Prøv bilgalleri.dk
--
Hvis det ikke virker, brug da ikke vold! - Men en større hammer! :-)
#0 Kommer an på om det er lange varme ture, eller mere blandet kørsel.
Jeg foretrækker helt klart benzin, men det er også mest snobberi:)
Husk at diesel går i stykker ved mange korte ture.
--
[Asus VG236HE 120hz full HD] [nVidia Geforce GTX 770 OC][Intel Core i5 2500 3,3Ghz] [2*4 GB DDR3 1333 MHz cl9]
Altså, antallet af km du kører gør, at det måske ikke HELT kan svarer sig.
MEN. Personligt er min oplevelse, at jeg har bedre køreglæde ved Diesel, hvorfor jeg også selv kører Diesel.
Om det kan svarer sig eller ej, der skal du se på, hvor stor forskel der er på, hvor langt bilen kører pr liter på hhv diesel og benzin og holde det op mod din øgede afgift.
Skal man tro specifikationerne, er det 7km/l længere diesel versionen kan klarer.
Kigger man på dagens priser, er der ca en krone til forskel.
Den billigste pris på fdmbenzinpriser.dk
25.000 km benzin = ~14.000 kr
25.000 km diesel = ~9.400 kr
Du har altså, med dagens priser, sparet 4.600 om året ved at vælge diesel.
På papiret, så kan det ikke rigtig svarer sig.
Der kan så være noget med service interval der kan spille ind.
--
+1 indlæg = *PUFF*
Eller
http://www.bilbasen.dk[...]
Dog vil jeg sige benzin når det ikke er flere km det drejer sig om.
Regnestykker er rimelig "nemt". Hvis vi siger at du kører 25.000 km år, og at bilerne kører lige nøjagtig det de er opgivet til ( Hvilket de ikke gør ) så vil du have dette i brændstofomkostninger om året:
Benzin
25.000 km / 20,4 km pr. liter x 12,55 pr. liter = 15.379 kr. pr. år
Diesel
25.000 km / 27,8 km pr. liter x 11,46 pr. liter = 10.305 kr. pr. år
Brændstofpriser er taget fra
http://www.ok.dk[...]
Hvis du kørte længere end dette så ville diesel være bedre.
--
Mvh
Fc Junkies Som #2 er inde på, så egner diesel sig bedst til lange ture (20-25 km ad gangen helst)
--
+1 indlæg = *PUFF*
Prøv dem begge og vælg ud fra køreglæde osv. når prisforskellen ikke er større.
--
Gryphon Z87, i5-4670k, Hyper 212 Evo, HyperX blu 1600MHz 8GB, Samsung 840 Evo 250GB SSD, GTX780DC2OC, TX650W
Tusind tak for alle der gad at svare
Skal til at være sælger hvor jeg selv bor i århus men har området fra horsens op til silkeborg og lidt rundt omkring.. regner med at tage nogle lange ture et par gange i mellem.. det afhænger lidt af kunderne hvor lange ture jeg skal køre..
hm.. umiddelbart ser diesel ud til at være den bedste løsning ..
men er det rentabelt tænker jeg på for jeg skal betale 27.000 ekstra for bilen og ca. 1500 mere om året på afgift.. ved ikke om service og vedligeholdelse er dyre når det diesel, nogen der kan svare på det?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Der vil gå mere end 10 år før at diesel er blevet billigere for dig...
Men held og lykke med købet ihvertfald! :-)
--
Mvh
Fc Junkies
#7
Så lyder det ikke helt realistisk at du ikke kommer over 25.000km om året?
Formoder, at du bruger egen bil når du omtaler det på den måde?
--
+1 indlæg = *PUFF*
#9 ja det er egen bil, grunden til jeg ikke kører mere end 25.000 er pga. jeg kun kører meget man-ons . torsdag sidder jeg på kontoret og fredag kører jeg nok ikke så meget forventer jeg.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har selv en gammel Mercedes 200D fra 1988. Den køre ca 18-19km/l og har aldrig fortrudt jeg fik den. Jovist er den ikke så hurtig i optrækket pga motor størrelsen. Men det er en ren nydelse at køre i den :O)
Benzin Vs Diesel. Vil sige det er efter temperament :O)
--
Man kan godt være fed, og have tynd mave !
Tag ud og prøvekør begge modeller.
umiddelbart er der ikke penge at spare ved at vælge diesel, og du skal derfor primært vælge diesel hvis det giver mere køreglæde.
Personligt ville jeg nok vælge dieselen ud fra at den har noget mere moment (220 mod 135 for benzin), men altså du må se om de begge føles friske i optrækket osv.
jeg kunne godt være lidt nervøs for en 0.9 liters benzin (også selvom den har turbo) til en 1300+kg bil.
--
#11
Og i dag, er forskellen på hvor "frisk" en diesel kontra benzin bil er, meget lille.
--
+1 indlæg = *PUFF*
Husk den årlige afgift på disel biler.
--
Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe
#12 jeg har den bette 1.0 Ecoboost liggende i min Focus stationcar, de 100hp og turboen kører ganske glimrende. Så en "lille" motor er ikke lig med svag bil. Tiden med store v6'ere og andre store et ovre, ny er det små højtydende brændstofbesparende der er sagen.
--
Phenom II X4 965 | ASUS M4A79T Deluxe | Kingston 8GB DDR3 |Sapphire HD5850 | Corsair H50 | Corsair HX750W | WD raptor & Greenpower
For det første:
25.000 km i året? Er det realistisk?
Prøv at regne ud, hvor langt du kommer til at køre til/fra arbejde. Så reng ud, hvor langt du kommer til at køre i fritiden. Og så gang fritiden med 2 mindst. Man kommer altid til at køre meget længere, end man først regner med, når man endelig har bilen. Og så smutter der lige en biltur til København/Jylland ind nogle gange i året, og en bilferie til Belgien, og man starter til hockey 20 km væk osv osv osv. Det tæller alt sammen.
For det andet:
Tænk på serviceintervallerne. Jeg har en benzin, som kører 20.000 km mellem hvert interval. Jeg kørte 35.000 km i året, så jeg skulle til service 1,8 gange i året. Det var noget træls, og det kostede knapper. Der er også en del benzinere, som kører kun 15.000 km mellem hvert serviceinterval.
Så skiftede jeg til diesel, som kører 30.000 km mellem hver service. Servicen er lidt dyrere men, jeg sparer penge og besøg ved værkstedet!
For det tredje:
Undersøg brændstoføkonomien på nettet. Min benzin var opgivet til 18,7 km/l men kørte kun 14 km/l på motorvej, som jeg normalt kører. Min diesel var opgivet til 22 km/l, og kører som regel 20 km/l.
Dvs jeg burde få 22/18,7 = 17% flere kilometer ud af en liter diesel på papiret... men i virkeligheden er det 20/14
= 42% flere kilometer per liter.
Det skyldes blandet andet, at dieselen har en større motor (liter ikke hestekræfter) og har åbenbart lettere ved at trække bilen ved 130km/t end den lille 1.1 liters benzin. Så hvis du kører meget motorvej så husk på, at de små motorers gode benzinøkonomi har det ikke godt med at køre stærkt eller med stort læs. Økonomien bliver hurtigt dårligere ift en større motor (liter, ikke HK).
For det fjerde:
Hvis du ender med at bo sammen med nogen som også har bil, så vælger I nok at køre i den bil, der har bedst økonomi. Og SÅ kan der hurtigt ryge kilometer på den billigste. Det kan rigtigt godt betale sig at have en diesel og en benzin.
For det femte:
Snak med en mekaniker angående holdbarhed. Jeg skal ikke kloge i det, men jeg har HØRT, at mange dieselmotorer har lettere ved at holde til flere kilometer end binzenere. Men undersøg det selv for de specifikke motorer.
Prøv at regne lidt på tallene, når du har fundet ud af de faktisk km/l og et realistisk bud på hvor mange km du kører osv osv, så overvej det nøje igen.
--
Jeg har selv kørt meget diesel, men synes sgu efterhånden at de er for tamme i forhold til en benzinmotor.
Men regnestykket er jo meget nemt ud fra den måde flere sætter det op herinde.
Nemlig at det IKKE kan betale sig.
#15
Tiden for store motorer er ikke ovre, i hvert fald ikke for mig. Kubik, se det er vejen frem :)
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
#17 Det er lidt en smagssag, om det kan betale sig.
F.eks. forbruget afhænger af prisen. At bilen er dyrere er en engangsbetaling, og afgiften betaler man jo allerede. Så når man så har fået sin diesel-bil, så er man mere tilbøjelig til at få mere ud af den.
Jeg kører til rundt regnet halv pris per km fordi service og diesel er billigere og jeg kører længere på literen. Det betød f.eks. at vi sidste år kørte til Belgien på bilferie, og vi tager en del ture rundt i Danmark på forlængede weekender. Hvis jeg havde siddet i min benzin-bil til 1 kr/km i brændstof, så ville vi helt sikkert ikke have kørt så meget.
Så det er lidt svært at sige, hvad der er billigst, når forbruget afhænger af, hvad prisen er.
Det er lidt i samme bolgade som når man skal vælge teleabonnement. Et dataabonnement kan ikke betale sig for en person, som ikke har det. Lige indtil personen får det, og begynder at bruge nettet meget, så kan det meget vel betale sig :)
--
#0 Prøv lige at undersøge serviceintervallet for benzin-udgaven. Det er svært at finde på nettet, hvilket lugter fælt. Lur mig, om det ikke er 15.000 km. Gider man køre til service to gange i året?
Det lader til, at diesel-udgaven har serviceinterval på 30.000 eller 40.000 km alt efter, hvor man kigger.
Så kan du nøjes med 1 serviceeftersyn, spare penge og tid.
--
#18
Det har du ret i, en anden ting der spiller ind er jo også hvor lang tid han skal have bilen. For lad os sige at han bruger for 6.500 kr mere benzin end diesel, så skal han jo også have bilen i mere end 5 år. Hvis man ser bort fra eventuelle omkostninger til service og reparationer. Da man jo ikke ved hvad der kommer til at ske. Men de franske dieselmotorer har jo ikke alt for gode erfaringer med deres højtryks dyser og sådan EN koster jo godt 6-7.000 kr at få skiftet.
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.
#20 Du har helt ret i, at man også bliver nødt til at se på gensalgsværdien af bilen, når den engang skal sælges.
Jeg er ikke ekspert, men kunne man ikke forestille sig, at dieselbiler har det med at holde prisen bedre, qua at motorerne kan tage flere kilometer end benzinere. Måske er dieselmotorer dyrere at reparere, eller der er kendte fejl (eller fejl, der bliver kendte med tiden), som måske kan trække ned.
Det er en bitch at købe ny bil ;D
--
#21
Ja der er mange ting der skal tages med i regnestykket. Men kender ingen kørende sælgere der køre benzin, ikke af økonomiske årsager i hvert fald. Så i sidste ende vil diesel nok være det billigste valg for #0.
Ja køb af ny bil er noget lort, har kun gjort det en gang og gør det aldrig igen. Tabet på den var enormt, kunne have købt en ny Golf til kæresten for hvad der svare til værditabet på min tidligere BMW på 3 år.
Så nu har jeg købt brugt og med STOR benzinmotor.
--
Her må man ikke skrive specs på ens computer, for så er man en blærerøv, hvis eneste formål er at vise sit lem.