Kører du de 100km i 2 stræk? (2x50km) eller er det mange små ture? Hvis du kører under 15-20km pr tur skal du ikke have en dieselbil, da det er skadeligt for motor og partikelfilter at den ikke når at blive varm.
--
http://www.l0rn.nu[...] #1 +1
og de nye benzinere idag kører sku rimelig langt på literen
--
Det er 2x ca 60 km. Så det løber jo op. Men har aldrig ejet en dieselbil, så aner intet om dem. Den jeg har kig på kører ca 20.8 km/l. Dieselen kan køre op til 31.2 mener jeg det var.
--
Asus Rampage II Extreme - i7 920 - 6GB Kingston HyperX - Asus GTX480 - 2x1TB WD - Raptor - 1x2TB WD - 64GB Kingston SSD
#1 har helt ret.
Og lige en side bemærkning, at køre en lille benzin bil er meget sjovere end at køre en lille diesel bil
--
I7 860 @ 3.8GHz - H100 - ASUS RoG Maximus III Extreme - Sapphire 7850 - Corsair 650D - Galaxy Tab 10.1 Custom ICS ROM - Galaxy SIII Foxhound ROM.
Jdr20 - diesel bil er meget billigere fordi
1: hvis du er gør det selv man , så kan du få kits til din bil så du kan køre på brugt Rasp olie "Friture olie", og så kan du installere en HHO tør cell
--
Intel Core i5-2500K 4.5 Ghz, Noctua Nh-D14, GA-Z68XP-UD3P, Haf X, 2x OCZ Agility 3 60gb Raid0, GTX560Ti DirectCU II, G.Skill Ripjaws 8Gb 1866mhz
Har ingen intentioner om at modificere den eller noget i den stil. Det skal bare helst være billigt at køre i, og gerne billigt at købe.
--
Asus Rampage II Extreme - i7 920 - 6GB Kingston HyperX - Asus GTX480 - 2x1TB WD - Raptor - 1x2TB WD - 64GB Kingston SSD
# 6 - hvordan kan du sidde og sige de ting jeg nævner er dyre? :D
--
Intel Core i5-2500K 4.5 Ghz, Noctua Nh-D14, GA-Z68XP-UD3P, Haf X, 2x OCZ Agility 3 60gb Raid0, GTX560Ti DirectCU II, G.Skill Ripjaws 8Gb 1866mhz
Det bedste ved at eje en nyere diesel bil er når lortet går i stykker og at man finder ud af at det kostet en bondegård at skrue i. Snakker vi ny bil benzin vs diesel så skal du som en tommelfinger reglerne kører over 30000km om året for at det kan svare sig. Overvej da en ældre billig bil. Vi har en 1997 Honda civic 1.4 benzin som trods 370000km stadig kører godt og går knap 17.5 km/l. Og den kostede den himmelske sum af 10400kr.
--
Kommer også an på hvad prisklasse man ligger i
--
It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck
#3
I det tilfælge ville jeg kigge på noget i retningen af en Polo Bluemotion eller en UP (der vist kommer i diesel snart? Correct me if im wrong) da det er en ganske fin lille bil til ingen penge...
--
http://www.l0rn.nu[...] #7 Det gør jeg bestemt heller ikke. Siger bare det helst skal være en billig bil. Jeg har dog bestemt mig for hvilken en det skal være. Spørgsmålet er udelukkende om det skal være diesel eller benzin. Fordele/ulemper osv.
--
Asus Rampage II Extreme - i7 920 - 6GB Kingston HyperX - Asus GTX480 - 2x1TB WD - Raptor - 1x2TB WD - 64GB Kingston SSD
Klart diesel... Jeg kører selv 150Km dagligt og skiftede for et år siden til diesel. Det har jeg absolut ikke fortrudt! Du får en mere behagelig motorgang + det sparer dig for en masse penge (så længe lortet ikke går i stykker). Det med at du skal kører over 30000km om året før det kan betale sig er noget gammelt snak. Forskellen på diesel og benzin motorer er faldet rigtig meget de seneste år og i langt de fleste tilfælde vil det koste 10-15K ekstra at købe diesel vs. benzin. Så medmindre der er en der disker op med en spændende udregning omkring gensalgsværdi og sammenligner det med kørte km, vil jeg mene det er noget sludder.
Hvis du køber brugt, skal du være opmærksom på at dieseldyserne kan være slidte og det koster virkeligt at få fixet. Hvis jeg skulle købe brugt (+100.000km) ville jeg nok gå efter en VW passat i 1.9 udgaven -men nu har jeg også 2 unger der skal med. Snakker vi ny ville jeg nok købe en Polo bluemotion, hvis budgettet tillader det ellers er 206+ ret fornuftig til prisen.-men igen det afhænger af dit kørsels og pladsbehov.
--
Be true to the METAL!
Jeg har bestemt mig for en Kia Rio. Sætter pris på jeres forslag, men har bestemt mig.
--
Asus Rampage II Extreme - i7 920 - 6GB Kingston HyperX - Asus GTX480 - 2x1TB WD - Raptor - 1x2TB WD - 64GB Kingston SSD
Der er jo ikke nødvendigvis noget religiøst over at vælge diesel vs. benzin, det meste kan klares med en ret objektiv udregning. Du skal blot finde dit årlige kørselsforbrug, og så regne ud hvad det vil koste dig i henholdsvis benzin, eller diesel. Så sammenligner du det tal med den større engangsudgift du skal give til at købe en dieselbil. Ang. rep. så er diesel muligvis dyrere pga. den mere indviklede teknik - men idag hvor benzinbiler har teknisk indviklede downsizede motorer (med turbo etc.) er jeg nu ikke sikker på at de er så meget billigere.
Men som sagt, et simpelt regnestykke kan give dig en ret god indikation.
Jeg kører selv en gammel Peugeout 106 1,6D den render 20-24km/L, har gået 300K og har INGEN problemer haft med motor eller drivlinien.
--
en gammel suge diesel er heller ikke så dyr at skrue i, men prøv at se dagsprisen på brændstofpumpe til hdi. 20 af de lange og så kommer montagen.
#1 har ret. hvis bilen ikke bliver driftvarm hver gang at du er ude og køre, så dør dit partikel filter.
Men læs dog lidt op det hos FDM istedet.
--
-If you play a windows cd backwards, theres a message from satan, or even worse. If you play it forwards, it installs windows
#1 +1
Lange ture, mindst 40-50km, jævn kørsel, er diesel godt
Korte ture, hvor moteren knap bliver varm, under 30km eller generelt bykørsel, benzin
--
Phenom X6 1090T -Crosshair IV Formula -G.Skill Eco 4*2GB 1.35V -3xAMD 6950 2GB -Corsair 64GB SSD -500GB&640GB WD Black -Custom vand CPU&GFX -NZXT 810
tilføjelse til #16
Købte selv en Ford Fiesta 1,6 TDCI Econetic for 3 måneder, var 9mdr. gammel, kører 75km hver vej til job og har ikke fortrudt det et sekund. Dejlig jævn kørsel, 95km/t på landevejen og kører ca. 21-22km på literen.
En kammerat købte en Chervolet Spark 1.1 Benzin, han kører 60km hver vej hver dag, han har fortrudt inderligt at han har købt en lille benzin.
Kiggede selv på Kia Rio da jeg skulle have bil, lækker vogn ;) 6 trins diesel, det er sku lækkert.
--
Phenom X6 1090T -Crosshair IV Formula -G.Skill Eco 4*2GB 1.35V -3xAMD 6950 2GB -Corsair 64GB SSD -500GB&640GB WD Black -Custom vand CPU&GFX -NZXT 810
Bare du mindst én gang om ugen kører en længere tur, så kan du godt købe en dieselbil til by kørsel. Den skal bare brændes igennem en gang om ugen - så klarer en dieselbil også mange små ture.
--
#16 hvis du har en diesel bil eller kender nogle der har. Som er 30km om blive drifts varm. Så kør til mekaniker og få skiftet jeres termostat. For det da den største røver nogensinde. Vil våge påstå du ikke ejer eller har ejet diesel bil. Vores var i vinters med de 15-20grader frost Ca 5min om nå drift temp på 90grader.
Desuden har mange nyere biler et oliefyr der tænder på meget kolde dage og giver en drift varm motor på 2min. Det har mine forældres det dur rigtig godt. Så nej en diesel bil klarer fint ture på 5-10km. Dog har alle også benzin biler bedst af blive drift varme og få lidt km på hver tur. Ingen motore af nogen slagsen har godt af blive startet og slukket igen inden det er opvarmet ordentligt, og olien er blevet varm og smurt bilen godt.
--
//p7p55d-e Pro//I5 760@ 3.8 1,27v//H70//4Gigs kingston 1600hz//60GB SSD F60+2TB WD//TX750W//GTX 670 DirectCU II TOP//Silverstone FT02//
Hvis det er en Rio du vil have ,Så helt klart Diesel
med dit kørselsbehov
Og husk der er 7års garanti på sådan en,
Så det er begrænset hvad det kan gå galt med økonomien
Og en ny diesel bil i den størelse
til ca. 140.000kr med 7års garanti og ca.31km/l
er der ingen andre der kan slå
Kører selv 207 disel med mest bykørsel,men en eller to gange om ugen en langtur
Helt uden problemer
Sku jeg selv vælge nu blev det en Rio Diesel ;-)
De små biler som up og lig. er gode som bybiler
men mange langturer blir man sku hurtig træt af
Og så må mange af de helt små biler ikke have træk på
--
Far til fire
Hvad med en hybrid bil eller en fuld elektrisk bil. De kører langt på literen. Den nye Opel Ampera kan køre cirka 83 km/L.
--
#20
Har du kørt i sådan en Rio? Prøv det og du vil finde ud af at det ikke er en så god handel alligevel, men igen så er den jo billig, men den er godt nok også noget skrammel.
Køre selv diesel, men har også mange lange ture og vil gerne have en bil det køre ordentligt, så har valgt en BMW.
--
Gigabyte GA-P67A-UD7
Intel Core i7-2600K @ 5,4GHz
8 Gb G.Skill RipjawX PC17000
2 x Evga GTX680 HC
#19 Flere diesel biler har sværere ved at nå arbejdstemperatur i frostgrader. Min nabo har en Ford s-max fra 2008 og den når først derop efter godt og el 20 kms kørsel. Vi har to kassebiler på arbejdet, der kun når den helt rigtige temperatur hvis de holder i tomgang, så snart man kører falder temperaturen igen. Der er også en grund til at nogle af de gamle golf 2ere diesel skal køre med pap for køleren, for at kunne levere en ordentlig temperatur i kabinen :)
--
Man skal aldrig spise mere, end der altid er plads til en hotdog !
Man skal heller ikke glemme fordelen ved at kunne få et oliefyr hvis man vælger diesel. Det er guld med sådan et, og man må aldrig undervurdere at komme fra frostgrader ned i en dejlig varm bil, i sær hvis man har de 2 forrige vintere i tankerne. De fleste oliefyre kan i dag enten tidsinstilles, eller tændes via fjernbetjening/telefon.
/Fra personen som køre en c1'er med hovedsageligt bykørelse.. selv samme person som har hat, halstørklæde og vanter på de første 15 min i bilen om vinteren.
--
#19 Har selv 2 dieselbiler så ved lidt om det. Den ene (Ford galaxy) har oliefyr. Jeg har aldrig skrevet noget om hvor mange kilometer man skal køre - blot at man skal køre en længere tur (Varierer efter motor) for at bilen skal brændes igennem engang. Ved bare at konen bruger den til at aflevere børn i til hverdag, så den har brug for at jeg tager den på arbejde en gang i ugen.
--
#24 jeg er med på hat og handsker samt tørklæde.
#25 skrev til 19#. men oliefyr er guld værd. Vi har selv en gammel transit hvor vi har monteret det i. det er skønt !
--
Man skal aldrig spise mere, end der altid er plads til en hotdog !
Disel til lange ture, benzin til korte
--
23km for få varm motor. Så ville jeg stadig få tjekket min termostat. Det er uhørt langt.
Nu det også en BMW vi har som diesel bil. Måske er de bedre med blive varme. Ved jeg ikke. En ting er sikkert da jeg havde benzin bil sagde jeg jeg aldrig skulle have diesel. Fordi de larmer som traktor og mange rygter.
En ting er sikkert i dag ALDRIG mere benzin bil. Med mindre jeg får råd til den Audi R8 :-)
Desuden hvis du har en forestilling om skal have noget tungt efter en bil tit. Båd, campingvogn etc. Så er dieselbil kongen af trækkraft.
Og stop så med sig diesel til lange og benzin til korte. Det var for 20år siden.
--
//p7p55d-e Pro//I5 760@ 3.8 1,27v//H70//4Gigs kingston 1600hz//60GB SSD F60+2TB WD//TX750W//GTX 670 DirectCU II TOP//Silverstone FT02//
#28 Jeg er enig i det med trækkraften og at der er forskel på hvor hurtigt ed bliver varme. Men der er stadig hold i det med diesel er mere egnede til lange ture.
http://www.fdm.dk[...]
--
Man skal aldrig spise mere, end der altid er plads til en hotdog ! #28
Helt enig, samt man jo også nu til dags kan få hurtige dieselbiler, min egen BMW er i hvert fald hurtigere end alle dem jeg har mødt som ville trække, men nu er den også chippet.
--
Gigabyte GA-P67A-UD7
Intel Core i7-2600K @ 5,4GHz
8 Gb G.Skill RipjawX PC17000
2 x Evga GTX680 HC